eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
197 عکس
175 ویدیو
20 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سکوت علی ❓چرا امام علی در ماجرای شهادت حضرت زهرا سکوت کردند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 دو راه جلوی امیر المومنین بود: اول این‌که یار جمع می‌کردند و حقِ مسلّمِ خودشان را مطالبه می‌نمودند. دوم این‌که راضی به تحمل وضع موجود می‌شدند و در حد امکان به حل مشکلاتِ مردم می‌پرداختند. راهِ اول عملی نبود چون اقبالِ مردمی وجود نداشت. ➕ در آن برهه‌ی زمانی، تعداد زیادی از بزرگان با عنوانِ "صحابه پیامبر" مخالف سر سخت علی بودند. تعداد زیادی از مومنان که سال‌های آخر به پیامبر ایمان آورده بودند، به ارتداد روی آورده بودند و در برابر حکومت علی قطعا موضع می‌گرفتند. ☝️این وسط یک عده مدعیان دروغین نبوت مثل "مُسُیلَمه" و "سجاح" هم یار جمع کرده بودند! خطر رومیان هم باید جدی گرفته می‌شد که دندان تیز کرده بودند تا از تفرقه‌ی مسلمانان سوء استفاده کنند. ❓در این شرایط، آیا سکوت بهترین گزینه نبود برای بدتر از این نشدنِ اوضاع؟ لذا امام با ارزیابیِ شرایط موجود به این نتیجه رسیدند که اگر اصرار کنند رویِ حقشان و در مقابلِ ظلم‌هایی که به همسرشان شده بأیستند، این‌جا جنگِ داخلی پیش می‌آید، خون‌های زیادی ریخته می‌شود، تفرقه ایجاد می‌شود و در نهایت زحمات پیامبر هدر می‌رفت. 🗣 امام در خطبه حزن آلودِ شقشقیه این‌طور اوضاع را تشریح می‌نمایند: "در این اندیشه بودم که آیا با دست تنها به پا خیزم (و حق خود و مردم را بگیرم) و یا در این محیط پرخفقان و ظلمانی که پدید آمده صبر کنم؟ محیطی که پیران را فرسوده و جوانان را پیر و مردان با ایمان را تا واپسین دم زندگی به رنج وا می دارد، سرانجام دیدم صبر کردن به عقل و خرد نزدیکتر است و لذا صبر پیشه کردم ولی به کسی می ماندم که خاشاک چشمش را پر کرده و استخوان راه گلویش را گرفته، با چشم خود می دیدم، میراثم را به غارت می برند". 🆔 @SinJimDin
⭕️ ماجرای دربِ شکسته ❓چرا با این‌که چند مرد در خانه بودند و امام علی با علمِ غیب می‌دانست حضرت زهرا صدمه می‌بینند، اجازه دادند حضرت زهرا درب را باز کنند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ در موردِ علمِ غیب، باید توجه داشته باشیم که اهلبیت از این علم، حق استفاده‌ی شخصی ندارند. امام حسین هم می‌دانستند در کربلا به شهادت می‌رسیدند، اما آیا اجازه داشتند از این علم استفاده کنند برای نجاتِ جانشان؟ ائمه نیز مثلِ بقیه‌ی مردم، باید طبقِ علمِ ظاهری پیش می‌رفتند و زندگیِ طبیعی‌شان را می‌کردند. 2️⃣ در موردِ قضیه دلخراشِ درب، حضرت زهرا نزدیک درِ ورودى منزل نشسته بودند و با ديدن خلیفه‌ی دوّم و همراهان وى، در را به روى آنان بستند. در تفسیر عیاشی و الاختصاص شیخ مفید که در این زمینه کتاب معتبری هست می‌خوانیم که: 🗣 عمر بن خطاب گفت: "برخيزيد تا پيش او [علي] برويم. پس ابوبكر، عمر، عثمان،‌ خالد بن وليد، مغيرة بن شعبة،‌ ابوعبيد جراح، سالم مولى ابوحذيفة، قنفذ و من به همراه او راه افتاديم". چون به نزديک خانه رسيدند، فاطمه آنان را ديد و لذا درب را بست؛ شکی هم نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد. ✍️ عمَر بن خطّاب امّا درب را كه از شاخه‌هاي خرما ساخته شده بود، با لگد شكست، سپس این جمع وارد خانه شدند و علي را بيرون آوردند در حالى كه كمرهاي خود را بسته بودند. منبع: تفسیر عیاشی/ج2/ص67 و الاختصاص شیخ مفید/186 🗣 علاوه بر آن در روايت سُلَيم نيز آمده: عُمر آمد تا به خانه رسيد، فاطمه پشت درب نشسته بود، سرش را بسته بود و بدنش از غم از دست دادن پدر نحيف و لاغر شده بود، عمر درب را كوبيد و گفت: اى پسر ابوطالب! در را باز كن، فاطمه فرمود: اى عمر به ما چه كار دارى؟ ما را با مصيبتى كه گرفتارش شده‌ايم تنها بگذار. 🗣 عمر گفت: درب را باز كن وگرنه آن را به آتش مى‌كشم. فاطمه فرمود: آيا از خداوند نمى‌ترسى كه وارد خانه ما مى‌شوي، عمر بازنگشت و آتش خواست و آتش را بر در خانه افكند و آن را سوزاند. منبع: کتاب سلیم بن قیس هلالی/ص864 ✅ پس اینطور نبوده که قضیه‌ی هجوم به علمِ ظاهری برای حضرت زهرا مُحرز بوده باشد!! حضرت می‌بینند گروهی از طرفِ حاکمیت می‌آیند و چون زهرای مرضیه از آن‌ها دل‌گیر بودند، درب را بستند. آن‌ها هم قبل از این‌که حضرت زهرا از پشت درب کنار بروند، هجوم آوردند. 🔔 با اطلاع قبلی هجوم نیاوردند، قبلَش کلونِ درب را نیز به صدا در نیاورده بودند تا حضرت زهرا ببینند پشت درب چه خبر است تا از کنار درب، دور بشوند یا امام علی را بفرستند دمِ درب. ➕ این را هم اضافه کنید که حضرت صدیقه کبری شکّی نداشتند که جمعیت بدون اجازه داخل خانه نمی‌شوند. چون نصّ سوره‌ی نور است که می‌فرماید بدونِ اجازه وارد خانه‌ی کسی نشوید: "يا أيها الّذينَ ءامنوا لا تَدخُلوا بُيوتًا غيرَ بُيوتِكم حتى تَستَأنِسوا...و إن قيل لكمُ ارجِعوا فارجِعوا". ☝️مضمونش این است که بدون اجازه وارد خانه‌ی دیگران وارد نشوید و اگر به شما گفته شد باز گردید، برگردید. پس به مخیله‌ی حضرت ـ به علمِ ظاهری ـ هم خطور نمی‌کرد که این عده بدونِ اجازه وارد خانه بشوند آن‌هم خانه‌ی دختر رسول خدا آن‌هم با هیزم و آتش و لگد زدن به درب... . 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ سلام مادرم 🏴 دعا کن برای نجات جهان / برای ظهور امام زمان 🆔 @nehzat128_ir
🔹دعا برای بیماران ✍️ در این شب‌های عزیز و ملکوتی دعا کنیم برای شفای همه‌ی بیماران و گرفتاران. الهی بفاطمةَ... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
آل یاسین حسینه سادات.mp3
14.95M
🔹حسینیه سادات 🎙این مناجات و زیارت را سال 97 در یکی از یکشنبه‌ شب‌هایِ نزدیک به فاطمیه‌یِ حسینیه‌ی سادات خواندم. آن موقع، هنوز ساکن تهران بودیم. ✍️ پ.ن: یاد اهالی خوب و با صفایِ محله‌ی سنگلج بخیر. مخصوصا خانواده‌ی محترم لولاچیان که خیلی به ما لطف و محبت داشتند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تعلیم و تربیت ✍️ نظام تعلیم و تربیت رویِ دو رکنِ انذار (تهدید) و تبشیر (تشویق) بنا شده است. در این لینک از کانال توضیح دادَم که این‌دو به ضمیمه‌ی توجیه، اگر کنارِ هم نباشند، تربیتِ صحیح رُخ نمی‌دهد. 👈 هم تأدیب هم تعلیم 👈 هم حَرب هم وعظ 👈 هم سَیف هم قلم ❗️اگر پیامبر فقط واعظ شهر بود، چه نیازی به تشکیل حکومت و قانون و اجرای حدود الهی بود؟! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
♡إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ♡ کانون قرآن و عترت دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند: نشست مجازی تدبر در سوره‌ی مبارکه‌ی کوثر با ارائه‌ی استاد صدری شنبه: ۲۵ آذر ساعت: ۱۸ بر بستر اسکای روم: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/quranetrat 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بی مردم 📹 گفته می‌شود دیشب نائب امام زمان، رهبری عزیزمان در مورد نماهنگِ بی مردم فرمودند: "کار یک منبر نه، بلکه چند منبر را باهم کرد". ❓حواسمان هست که این نماهنگ با پس زمینـــه‌ی "إنّـــکم مسئــولون" و کلید عباراتی نظیر: مظلومیت امام علی تنهـــاست دستان بسته جفای امّـت و بی‌مردم دقیقا مخاطبَش من و شمایی هستیم که یک عمر شعار دادیم: "ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند / مگر امّت بمیرد علی تنها بماند". 😔 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ عشقَم 📹 ببینید واکنشِ یک دختر بچه‌ی سه ساله را به عکسِ امام خامنه‌ای مُدّ ظله العالی... . 👌 عشقم! 😘😍💋 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ یلدا ❓نظرتون در مورد یلدای ایرانی چیه؟ تو رو خدا نگید یلدا هم ریشه‌ی اسلامی داره! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️اتفاقا واژه‌ی "یلدا" بفرموده آیت الله جوادی آملی از زبان سُریانی (زبان باستانی سوریه‌ایِ هم‌تبار با عربی) گرفته شده و به معنای زایش و میلاد است. شب یلدا چون با میلاد حضرت مسیح تطبیق داشت آن‌را به این نام خواندند. عبارت "لم یلد و لم یولد" در سوره توحید، هم ریشه با "یلدا" است. 📚 ایشان در کتاب مفاتیح الحیات می‌نویسند: "با توجه به این‌که ایرانیان این شب را شب تولد (میترا) مهر می‌دانستند آن‌را با تلفظ سریانی‌اش پذیرفتند. در واقع یلدا با (noel) اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است؛ بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چله‌ی ایرانی است". ✅ شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم از سنت‌های خوب این شب است. و چه خوب است مومنان در چنین فرصت‌هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند. دینِ اسلام با سنت‌ها و آدابِ پسندیده اقوام و ملیت‌ها نه تنها مخالفت نکرده که حتی آن‌ها را امضا کرده. مثلا حرمت جنگ در ماه‌های حرام، یک رَسمِ عربی بود که اسلام آن‌را امضا کرد. ولی مثلا زنده به گور کردنِ دختران یک رَسمِ بد بود و اسلام با آن مقابله کرد. ❗️البته هر مراسمی و لو مراسم دینی مثل عزا و عروسی ممکن است آلوده به خطاهایی شود. این‌جا باید با آن خطا و خطاکار مقابله کرد نه آن‌که رسم پسندیده و مشروع را رد کرد. یا وقتی نوروز و یلدا با ایام عزای اهلبیت تلاقی می‌کند باید رنگ عزا داد به این مراسمات. 🆔 @SinJimDin
🔹 مدرسه‌ی آسمانی‌ها 📌با ورود به این کانال و لمس هشتک‌های مربوطه می‌توانید مباحثِ تربیتی استاد عزیزم حاج آقا نظری و فعالیت‌های ایشان در مدرسه‌ی آسمانی‌های تبریز را ببینید و بخوانید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 این‌جا ایرانه 👌اگه کسی عمامه‌مو پرتاب کنه بره هوا می‌شم فداش... این‌جا ایرانه.... .😅 ✍️ پ.ن: اونایی که مثل من، سر کلاس استاد صالح‌پرور بودن می‌دونن این کلیپ یعنی چی 😂 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انتقاد به رهبری 📹 این‌جا نائب المهدی تصریح می‌کنند که نقد علنی رهبر مطلوب است: نه تنها از انتقاداتی که به من می‌شود مطلقاً ناراحت نمی‌شوم، بلکه اگر این حرف‌ها زده نشود ناراحتم. هیچ اشکالی ندارد کسی در فضای مجازی یا روزنامه به من انتقاد کند. ☝️این مواجهه منطقی با منتقدان را قیاس کنید با برخورد انقلابی‌نماها که جوّ اختناق حاکم کردند!! منتقد، دوست است. او می‌خواهد من باشم، بدون عیب. پرچم نقد را اگر انقلابی‌ها دست بگیرند خیرخواهانه نقد می‌کنند و بازار نقّادان ناکس و ناکث، کساد می‌شود. ➕نقد حتی به معصوم هم مُجاز است، گرچه وارد نیست. نقد به امام و پاسخ من، بی عیبی امام را ثابت می‌کند و اعتقاد مردم به امام عمیق‌تر می‌شود. پس نقد، تقویت می‌کند و نه تضعیف. نظرات سیاسی امامین انقلاب مثل نظرات فقهی‌شان قابل نقد است. من تازه پس از بررسی و نقد باید مومن باشم یا کافر. تولید علم و تطور دانش با همین نقدهاست. 🔔 البته اگر امام در موضوعی مثل جهاد "حکم" داد این‌جا حتی اگر به زعم من، امام خطا کرده باید اطاعت کنم ولی اینجا هم منِ طلبه به نقدهای وارد به حکم جهاد باید پاسخ دهم. باب نقد و آغوش پاسخگویان همواره باز است. ✅ تبعیت از امام معصوم باید با چشم باز باشد و نه کورکورانه. تابع کور با یک باد، اعتقادَش به فنا رفت. پرسش و بحث و نقد، گره ذهن را باز می‌کند و اعتقاد به ولی فقیه را تثبیت می‌کند. کسی که حق است از نقد باک ندارد. نقد کن، جواب بشنو تا عقیده‌ات به رهبری بیشتر شود. رهنمود رهبری در دو کلیپ بالا این است که فضای بسته شکسته شود. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
🔹 حوزه‌ی علمیه‌ی نجف 🗣 انتقاد شهید محمد باقر صدر به حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشرف: ❓چرا حوزه‌ای که در این شهر صدها سال زیسته است، حالا کارش در همین شهری که سال‌ها در آن بوده است، به این بدبختی کشیده است؟! و کار به جایی رسیده است که امروز فرزندان همین شهر یا حداقل برخی از فرزندان این شهر، دشمن و کینه توز و بدخواه و در کمین نشسته این حوزه هستند. ⁉️آیا به نظر شما این مسئله پیش از آن‌که گناه آن‌ها باشد، گناه ما نیست؟ آیا مسئولیت این اتفاق پیش از آن‌که به عهده‌ی آن‌ها باشد، به عهده‌ی ما نیست؟ چون این ما بودیم که با آن‌ها تعامل نکریم، ما تا به حال با اجداد آن‌ها در تعامل بودیم، نه خود آن‌ها! ... 👌اگر هر یک از اهل علم به جای این‌که روز جمعه به کوفه برود و از صبح تا شب به شنا بپردازد، به جای آن که وقتش را به مشاعره بگذراند، به جای آن که وقتش را صرف هزاران هزار کار بیهوده بکند، به جای این کارها، اگر هزار طلبه هریک برای تنها پنج نفر از اهالی نجف یک مجلس تبلیغی تشکیل می‌دادند، الان ما یک پایگاه مردمی پنج هزار نفری داشتیم، مردم شهرمان احساس می‌کردند که ما با آن‌ها تعامل می‌کنیم، به فکرشان هستیم، سودی به حالشان داریم... . ❌ اما ما با مردم تعامل نکردیم و طبیعی است که چون ما کاری به کار آنها نداشته ایم، آنها هم کاری به کار ما نداشته باشند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
🔹دهه‌ی بصیرت ✍️ سه شنبه شب، مصادف با ۱۹ دی در مسجد امام صادق قــــــم واقع در باجک 3 (فرهنگیان) سخنرانی خواهم داشت. 👌البته سه شنبه شب‌ها، هر هفته درس تدبر در قرآنِ ما بشکل ثابت و منظّم در این مکان دایر است و امکان حضور برای همگان فراهم می‌باشد. 📍موقعیت مکانی 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
🔹اعتکاف (برادران خواهران) 👈 ویژه‌ی دهه هشتادی‌ها 🔖 ثبت‌نام اعتکاف تا تاریخ 20 دی ماه از طریق کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان قم انجام می‌شود. ⏰ اعتکافِ امسال از بامدادِ 5 بهمن آغاز و غروب روز 7 بهمن پایان می‌یابد. مکانِ برگزاری اعتکافِ برادران و خواهران، متعاقباً اعلام خواهد شد. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹یا شافی 🧕 یکی از مخاطبان، اطلاع دادند خواهرشان در بستر بیماری است و محتاج دعای مومنان. ✍ لطفاً به نیّت خمسه‌ی طیبه، پنج حمد شفا قرائت نمایید 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ حقّ طلاق ❓حقِ طلاق، چرا از آن مَرد است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔حقِ طلاق درست است که از آنِ مرد است اما زن می‌تواند در ضمنِ عقدِ ازدواج، از شوهرش وکالتِ بلاعزل طلاق بگیرد گرچه این‌کار توصیه نمی‌شود. ☝️پس این حق، درست است که ابتدائا مالِ مَرد است اما قابلیتِ تفویض و واگذاری دارد. اما چرا این مَرد است که ابتدائا حقِ طلاق دارد؟ 1️⃣ گزینه "طلاق" آن‌گاه رویِ میز قرار می‌گیرد که روابطِ بینِ زن و مرد تیره و تار شده. تصمیم گیری در این فضای آشفته، بحرانی و ملتهب باید به عهده‌ی کسی باشد که بتواند هیجاناتِ احساسی‌اش را مهار کرده و از اقدام به تصمیمات عجولانه پرهیز کند. ☝️غالبا مَردها در این زمینه موفق ترند و احکام و قوانین بر معیار "غالب" وضع می‌شود و نه استثنائات. پس صلاحیت ابتدایی، از آن مرد است. این‌که یک زن در هنگام ازدواج و انتخابِ همسر، مرد و سرپرست شایسته‌ای برای خودَش انتخاب نکرده، عیب بر می‌گردد به خطای او در انتخاب و نه به حکمِ حکیمانه‌ی الهی. 2️⃣ علاقه مندیِ زن، واکنشی و معلولی است؛ یعنی در صورتی یک زن به مَرد علاقه مند می‌شود که محبتی از آن مَرد دیده باشد. حال اگر مرد نسبت به زنش بی علاقه شود، از لحاظِ طبیعی، زندگیِ مشترک دچارِ مرگ شده است و دلیلی برای ادامه‌ی زندگی نیست. ☝️اما اگر زن نسبت به شوهرش بی علاقه شود شوهر می‌تواند با ابراز محبت به زن، مجددا او را به خود علاقه‌مند کند و زندگی احیا می‌شود. 🔔در نهایت اگر مرد، واقعا صلاحیت نداشته باشد و در صدد ظلم به همسرَش باشد، این‌جا حاکم شرع و دادگاه صالحه این اختیار را دارد که به ماجرا ورود پیدا کند و مانع ظلم به زن شود. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ فرمولِ استقامت ❓آیا امتحانات الهی با ظرفیت ما متناسب است؟ چگونه می‌توان سختی امتحانات را تحمل کرد یا ظرفیت خود را افزایش داد؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 یک معلم خیلی معمولی این را درک می‌کند که نباید برگه‌ی امتحانی یک دانشجو را در مقابلِ دانش‌آموز ابتدائی قرار دهد. آیا خدا این را درک نمی‌کند که امتحان را مطابق با ظرفیتِ افراد بگیرد؟! 🗣 خدا در قرآن می‌فرماید: "لایکلِّفُ اللهُ نَفساً إلا وُسعَها". یعنی تکالیف و امتحانات، مطابق با وُسع و ظرفیتِ ما است. امتحانات ابراهیم نبی که شاگرد اول مدرسه‌ی خدا است، بسیار سخت‌تر از امتحانات من است. ❓اما به هر حال ما احساس سختی و فشار می‌کنیم در جلسه‌ی امتحانِ خدا! چرا؟! خُب لابد سرِ وقتَش درسمان را خوب نخواندیم و معرفت و شناختمان را به موازات سخت شدن امتحان‌ها بالا نبُردیم! و حالا که درس‌ها تلمبار شده فکر می‌کنیم ظرفیتمان کم است!! 👌 و شاید از کلّ ظرفیتمان استفاده نکرده‌ایم که احساس کم ظرفیتی و کم آوردن در برابر امتحانات الهی به ما دست می‌دهد! سوره شرح از سه لطف خدا به بندگان سخن می‌گوید: ✍️ اول: شرح صدر و ارتقاء آستانه ظرفیت و تحمل؛ دوم: وضع وِزر و سبک شدنِ سنگینی‌های کمر شکنِ تکالیف. سوم: رفعِ ذکر و ارتقاء توجه و ارتباط با خدا که سبک کننده‌ی مشکلات است. ✅ اما سه لطف فوق وقتی شامل حال ما می‌شود که به یک قانون الهی پایبند باشیم: "إنّ مع العُسرِ یُسری"؛ تا وقتی که دست روی دست بگذاریم و غُر بزنیم و بگوییم نمی‌توانم و سختیِ آن کار را به تَن نمالیم، هیچ‌گاه به شیرینی و خوشی و موفقیت نخواهیم رسید. ☝️نمازِ شب خواندن سخت است؟ به هر ترتیبی که شده اگر چهل شب بیدار شوم و سختی اش را به جان بخرم، از چهل به بعد برایم شیرین می‌شود. حوصله‌ی مطالعه ندارم، به هر سختی که شده کم کم تدریجا تایم مطالعه‌ام را اگر زیاد کنم، سختیِ مطالعه برام شیرین می‌شود. در عرصه ورزشی، تحملِ تمریناتِ سخت و به جان خریدنِ دردها، منجر به قهرمانی می‌شود. 🔔 در مواقعِ اضطرار ما ظرفیتِ واقعیِ خودمان را می فهمیم! کسی که حوصله‌ی مطالعه ندارد، تازه شبِ امتحان می‌فهمد که ظرفیتِ 10 ساعت مطالعه‌ی مداوم را هم داشت!! کسی که گرگ دنبالش کند تازه می‌فهمد ظرفیت داشت یک کیلومتر هم بدود و... . پس توهمِ کم ظرفیتی در برابر امتحانات الهی به ما دست ندهد و با روش هایِ زیر، تنبلی را کنار گذاشته و ظرفیتمان را بالا ببریم: 1️⃣ آسیب‌شناسی: برای حلِ هر مشکلی اول باید آسیب شناسی کرد. دلیلِ تنبلی و کم‌ظرفیتیِ ما در امتحانات الهی و وظایفِ شرعی، علمی و کاری چیست؟ این که نا امیدم؟ یا کارهایم سنگین است؟ یا انگیزه و هدفِ درستی انتخاب نکردم؟ با تنبل ها رابطه دارم؟ بیماریِ جسمی دارم و یا غذاهایِ شُل کننده می خورم و... . هر کدامِ اینها یک راهکار مستقل دارد. 2️⃣ تدریج: بطورِ کلی راهکار "تدریج" میتواند کمک کند به افزایش ظرفیت. یواش یواش عادت بدهیم خودمان را به تحملِ مشکلات، به مطالعه و تحرک. مثلا بگویم برای شروع، فقط نمازهای واجبم را به هر ترتیبی که شده باید بخوانم. افزایشِ "تدریجیِ فشار" باعث میشود هم ضربه نخوریم و هم خیلی نرم پیشرفت حاصل بشود. 3️⃣ توبیخ و تشویق: توبیخ و تشویق میتواند به عنوان دو عامل موثر در پیشرفت کمک کند. اگر مثلا یک هفته نمازاهایم را سرِ وقت اقامه کردم، یک جایزه برای خودم بخرم. یا اگر خیلی شل بازی و بهانه گیری داشتم خودم را تنبیه کنم و مثلا سریالِ مورد علاقه ام را امشب نبینم و یا یه روز روزه ی تنبیهی بگیرم. 4️⃣ کارِ گروهی: انسان کارهای گروهی را دوس دارد. مثلا اگر حالِ مطالعه ندارم، با چند نفر از رفقا یک کارِ مطالعاتیِ جمعی راه بیندازم. با هم تبادل اطلاعات کنیم و لو در فضایِ مجازی. اینجا رقابت سالم ایجاد میشود و هم برکتش بیشتر است و هم اشتیاق زیاد میشود. 5️⃣ تحملِ سختی: انسان ها به کمال نمی رسند مگر اینکه سختی را به جانشان بمالند. اگه در برابرِ سختی جا خالی دادیم راکد می مانیم و می گندیم. پس نگویم سخت است. ➕ چه جدِ خوب و چه جدِ بد هر دو امتحانِ خدایند. همانطور که فقر و ثروت هر دو امتحانِ خدایند. چرا "نداشتن" را نشانه غضبِ خدا و "داشتن" را نشانه رحمتِ خدا میدانیم؟ 👌ایوبِ نبی در مقطعی از زمان، فقیر بود تا حتی که برای تهیه یک قرص نان، همسرش ناچار به فروختنِ مویِ سرش شد. آیا خدا بر ایوب غضب کرده بود؟ یا ثروتی که به قارون و فرعون داده شده بود نشانه رحمتِ خدا بود؟ نخیر هم ایوب و هم قارون، هم کنعان و هم معاویه بن یزید در حال امتحان بودند. انسان در نعمت با "شکر" امتحان میشود و در سلبی نعمت با "صبر". 🔔 مومن چون میداند همه این نقایص در صورتِ قبولی در امتحان، در آن دنیا به نحو احسن جبران میشود، بخاطر همین کمبودهایِ چند روزِ دنیا او را به اعتراض وا نمیدارد. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه👆👆👆 6️⃣ موقتی بودن: همواره حواسمان باشد که پایانِ همه‌ی سختی‌ها، آسانی است؟ خداوند در آیه‌ی 5 و 6 از سوره‌ی شرح دو بار قانونِ "إنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً" را تاکید می‌کند: "همانا در معیتِ این سختی، یک آسانی‌ای هست". حرفِ جرّ "مع" در قواعدِ عربی، دارای دو معنا است: 👈 معنای اول، مصاحبت: بمعنایِ در کنارِ هم و دوشادوشِ هم بودن. یعنی شما با دوستتان در یک ثانیه‌ی واحد، وارد کلاس شوید بدونِ جلو عقب. به این می‌گویند "معیّت". ☝️طبقِ این معنا، آیه به این شکل ترجمه میشود: "بموازاتِ سختی، شیرینی می آید". اگر سختی حجاب را تحمل کنم، همان زمان که تلبس به حجاب دارم شیرینی را حس می‌کنم. 👈 معنای دوم، توالی: بمعنای بدنبالِ هم و پی در پی است. شما از دوستتان، یک ثانیه دیرتر وارد کلاس شدید اما عُرفاً مُبصرِ کلاس، ورود شما را "باهم" ثبت می‌کند. به این هم عرب، می‌گوید "معیت" و برای رساندنِ این معنا هم از "مع" استفاده می‌کند. ☝️طبقِ این معنا، آیه به این شکل ترجمه می‌شود: "در پیِ تحملِ سختی، شیرینی می‌آید". اگر سختی 15 ساعت روزه‌داری را تحمل کنم، پس از پایانِ روزه در لحظه افطار، شیرینی را حس می‌کنم. ➕ وقتی حرفِ "مع" از لحاظِ علمِ ادبیات، ظرفیت داشتنِ هر دو معنای فوق را دارد، این‌جا معنا ندارد که بگوییم کدامیک درست است. گاهی در حینِ تحملِ یک فشار بخاطر اسلام، انسان لذتِ نگاهِ خدا را حس می‌کند بالمصاحبه؛ و گاهی باید 8 ماه سختی کشید تا در پایان شیرینیِ قبولی در کنکور را چشید بالتوالی. ☝️این سنّت و قانونِ الهی، با ادبیاتِ مطلق و کلّی آمده است. پس اگر بخاطرِ خدا و با رویکردِ توحیدی، سختی را تحمل کنیم قطعا به آسایش و خوش‌بختی و شیرینی خواهیم رسید: "پایانِ شبِ سیَه، سپید است". ➕ما در دنیا خیلی اوقات به آن‌چیزی که دلمان می‌خواهد نمی‌رسیم؛ و مثلا بیماری‌مان درمان نمی‌شود. اما چون بخاطر خدا این نقیصه را تحمل می‌کنیم، از جانبِ خدا، شرحِ صدر و افزایشِ آستانه‌ی تحمل به ما هدیه می‌شود. 👌بعبارتِ دیگر به یک توانمندی‌ای دست پیدا می‌کنیم که با وجودِ آن بیماری، به حالتِ سِلم و آسایش و یُسر می‌رسیم و آن بیماری را زیبا می‌بینیم. مثلِ زینبِ کبرا که در حوادث و مصائبِ کربلا فرمود همه چیز را زیبا دیدم: "وَ ما رأیتُ إلّا جَمیلاً". 🎵 لطفا این سخنرانی که بر پایه‌ی سوره‌ی شرح می‌باشد را نیز سرِ فرصت و با فراغت، گوش کنید.👇 🆔 @SinJimDin
سوره‌ی شرح .mp3
20.67M
⭕️ تدبر در سوره شرح ✔️ راه‌کارهای ارتقاء آستانه‌ی تحمل در سختی‌ها و امتحاناتِ الهی بر پایه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی شرح. ارائه شده در شهر اصفهان، سال 1394. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رشد در سختی است 🗣 شهید مطهری: پدر و مادرهایی که از سرِ محبّت، انواع وسایل آسایش برای فرزندانشان فراهم می‌کنند، نادان هستند!! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سلبِ نعمت، نعمت است! 🗣 استاد شجاعی: کسی که خدا و حرم رو بهش مفت بدن و به قحطی و سراب نخورده باشه، قدرشو نمی‌دونه و تغییر نمی‌کنه. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin