eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
107 ویدیو
16 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه بقره با محوریت آیه شریفه ۲۱۳ ✍ به بیان مرحوم علامه، غرض سوره بقره توجه به این حقیقت است که عبادت حقیقی خدای سبحان به این است که بنده او به تمامی تعالیمی که او به منظور هدایت وی و بوسیله انبیایش نازل کرده، ایمان داشته باشد، و میان این وحی و آن وحی، این کتاب و آن کتاب، این رسول و آن رسول، فرقی نگذارد. 🔸 مومنین کسانی هستند که "وَ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَ مَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِٱلْأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ." در این سوره کفار و منافقین، تخطئه، و اهل کتاب ملامت شده‌اند، که چرا میان ادیان آسمانی و رسولان الهی فرق گذاشتند؟ و چرا در پذیرش تعالیم انبیاء تبعیض قائل شده و به بعضی از تعالیم آنها ایمان آورده و به بعضی کفر ورزیدند.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_دوم، سوره مبارکه بقره با محوریت آیه شریفه ۲۱۳ ✍ به بیان مرحوم علامه، غرض سور
🔸 در آیه شریفه ۲۱۳ سوره بقره می‌فرماید که مردم امت واحده‌ای بودند اما به واسطه اختلاف اولیه‌ای که ناشی از استخدام‌گری و منفعت جویی طبیعی انسان‌ها بود با هم اختلاف کردند و خداوند انبیا و شرایع را فرستاد تا با ایجاد بر اساس احکام الهی این تفرقه را حل کنند؛ "كَانَ ٱلنَّاسُ أُمَّةً وَٰحِدَةً فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ وَ أَنزَلَ مَعَهُمُ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ ٱلنَّاسِ فِيمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِۚ" اما پس از این مردم در خود دین و احکام الهی تفرقه ایجاد کردند و بغی کردند و خداوند فقط آنهایی که به ایمان به دین باقی ماندند را هدایت می کند؛ "وَ مَا ٱخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ ٱلَّذِينَ أُوتُوهُ مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ ٱلْبَيِّنَٰتُ بَغْيَاۢ بَيْنَهُمْۖ فَهَدَی ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِ مِنَ ٱلْحَقِّ بِإِذْنِهِۦۗ وَ ٱللَّهُ يَهْدِی مَن يَشَآءُ إِلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ" 🔸 از این بیان روشن می شود که در ملاک وحدت و رفع تفرقه و اختلاف احکام و فرامین الهی است. و در یک افق تمدنی، امت واحده تنها بر پایه شریعت الهی محقق می گردد. هر قانون و برنامه‌ای که برای تمدن‌سازی بشر از روی ادیان الهی توسط بشر نسخه‌برداری ناقص شده باشد (مکاتب بشری) در‌نهایت به منافع عده‌ای منجر می شود و به سایرین ظلم می کند. 🔸 پیاده کردن تعالیم اسلامی در افق تمدنی باید از تشکیلات ایمانی مومنین شروع شود و در این تشکیلات تمدن‌سازی تجربه شود. لذا در انتهای سوره بقره در وصف مومنین امت خاتم می فرماید؛ "ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِۦ وَ ٱلْمُؤْمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَ مَلَٰٓئِكَتِهِۦ وَ كُتُبِهِۦ وَ رُسُلِهِۦ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِۦ" بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت سوم.mp3
8.15M
📻 : : قرآن، نامه‌ی محبوب 🔸 هرچقدر اُنس و شوق انسان نسبت به قرآن بیشتر شود، قرآن نیز حقیقت خود را بیشتر به انسان نشان خواهد داد.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه آل عمران ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) سوره آل عمران از سُوَری است که علیرغم اینکه جزو سُوَر طویل است اما یکجا و پیوسته نازل شده است. ایشان می فرماید سوره آل عمران، این مقصود را دنبال می‌کند که مؤمنین را به توحید کلمه بخواند، تشویقشان کند تا هر‌چه زودتر یکپارچه شوند و خود را برای مقابله با دشمنان یعنی یهود و نصارا و مشرکین آماده سازند، باید در مقابل ناملایماتی که می‌بینند صبر کنند. زیرا موقعیتی بس خطرناک دارند، چون دشمنان مشغول جمع‌آوری نیرو هستند و در خاموش کردن نور خدا با دست و دهان خود یک‌دل و یک جهت شده‌اند.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_سوم، سوره مبارکه آل عمران ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) سوره آل عمران
🔸 غایت و غرض این سوره در آیه انتهایی آن آمده است که: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱصْبِرُوا۟ وَ صَابِرُوا۟ وَ رَابِطُوا۟ وَ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" این آیه شریفه به چهار مرتبه و و دعوت می کند. 1⃣ مرحله اول دعوت به صبر تک تک افراد در جامعه و است که تعبیر به اصبروا شده این صبر هم صبر بر طاعت و هم صبر در مقابل معصیت و هم صبر بر بلا را در بر می گیرد. 2⃣ مرحله دوم گره زدن صبر افراد به یکدیگر و ایجاد و تشکیلاتی در عرض روابط ولایی مومنین است که از آن تعبیر به صابروا شده و باز هر سه نوع صبر این بار از جمع خواسته شده است. این صبر جمعی صبر های فردی را ضریب می‌دهد و قوت و روح جمعی می بخشد. 3⃣ مرحله سوم رابطه طولی ولایی با امام است که نتیجه روابط عرضی ولایی مومنین است. در روایات ذیل این آیه امده است که: "رابطوا امامکم المنتظر" یعنی فرج و ظهور ولایت امام موعود شما در گرو صبر فردی و و ایجاد روابط ولایی مومنین است و اینگونه شما آماده رابطه با امام شده و ظرف تحمل ولایت امام را پیدا می‌کنید. 4⃣ مرحله چهارم اتقوا الله یعنی صبر و مراقبه محضر الهی است. پس رسیدن به مرتبه قرب الهی و ولایت خداوند متعال در گرو رابطه ولایی با امام و ایجاد امت امام است. رابطه ولایی با امام در گرو تشکیلات ولایی و ایمانی مومنین است و این روابط ولایی در گرو صبر و ایمان فردی افراد جامعه است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت چهارم.mp3
5.25M
📻 : : قرآن، عهد الهی 🔸 .. فَاِنَّه عَهد مِنَ اللهِ تَعالی اِلی خَلقِه فَهُوَ واجِبُ عَلی کُلِّ مُسلِم اَن یَنظُرَ کُلَّ یَومِ فی عَهدِه وَلَو خَمسینَ آیَة 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه آل عمران ✍ خداوند متعال می فرماید: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِن تُطِيعُوا۟ فَرِيقًا مِّنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَٰنِكُمْ كَٰفِرِينَ" اگر از منحرفان غیر مسلمان تبعیت کنید شما را از به می کشند. روشن است این تبعیت انواع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود. غربی نمونه ای از این تشبه به کفار و تبعیت از آنها است.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_چهارم، سوره مبارکه آل عمران ✍ خداوند متعال می فرماید: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِين
🔸 در آیه بعد می فرماید چطور شما بعد از ایمان خود کافر می شوید در حالی که تلاوت آیات الهی و رهبری رسول الله (ص) در میان شما هست و با این دو می توانید اعتصام به خداوند داشته باشید و به صراط مستقیم هدایت شوید ؛ "وَ مَن يَعْتَصِم بِٱللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ". 🔸 در آیه شریفه ۱۰۳ می فرماید؛ "وَ ٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَ لاَ تَفَرَّقُوا۟ۚ" به ریسمان الهی که عامل شما است چنگ زنید و تفرقه نکنید بعد این عامل وحدت بخش را تبیین می کند که؛ "وَ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِۦٓ إِخْوَٰنًا" به یاد بیاورید نعمت الهی را آنگاه که با یکدیگر دشمن بودید و با آن نعمت بین قلوب شما الفت ایجاد کرد و به این نعمت، شما شدید. 🔸 نعمت مطلق در قرآن، نعمت است و لذا بیان این است: با ولایت پدرانه پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) که ابوا هذه الامه هستند، مومنین با هم برادر شدند. در حالی که؛ "وَ كُنتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَاۗ" شما قبل از این ولایت در پرتگاه آتش جهنم که باطن همین عداوت و تفرقه است بودید و خداوند با نعمت حول ولایت شما را با این ریسمان الهی از این جهنم بیرون کشید و به بهشت ولایت وارد نمود. 🔸 به شکرانه این نعمت ولایت و رهبری برای حفظ این برادری تکلیفی تشکیلاتی به ابلاغ می شود که؛ "وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَی ٱلْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِۚ وَ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ" این یعنی از باب دلسوزی و محبت برادرانه و کنید نه از باب عداوت و بغض به یکدیگر تا به فلاح و رستگاری برسید و از کسانی نباشید که اختلاف و تفرقه کردند؛ "وَ لاَ تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ تَفَرَّقُوا۟ وَ ٱخْتَلَفُوا۟" 🔸 پس به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) معلوم می شود امر به معروف از واجبات و لوازم جامعه ای است که اعتصام به حبل الله دارد یعنی از باب دلسوزی و محبت برادرانه برای حفظ ولایی خود امر به معروف می کند نه از باب بغض و عداوت و تفرقه افکنی. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت پنجم.mp3
5.12M
📻 : : زمان‌ها، ظرف ارتباط با قرآن 🔸 سیره علما این بوده که برای تلاوت قرآن زمان‌های متعددی را اختصاص می‌دادند و کارهای دیگر خود را با خواندن قرآن تنظیم می‌نمودند، نه اینکه هرزمان بیکاری برای آنها حاصل می‌شد، قرآن بخوانند. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه نساء ✍ آیه شریفه ابتدایی سوره نساء می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَ نِسَآءًۚ وَ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ٱلَّذِی تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَ ٱلْأَرْحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا"
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_پنجم، سوره مبارکه نساء ✍ آیه شریفه ابتدایی سوره نساء می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَ
🔸 خداوند مردم را از نفس واحده و یک حقیقت مشترک آفرید و آدم و حوا بعنوان اولین زوج از نسل بشر در با هم مشترک هستند و همه بنی آدم فرزندان این زوج هستند. در واقع اجتماع بشری، خانواده بنیان بوده و اولین واحد اجتماع بشری زوج و خانواده بوده است نه فرد! 🔸 توجه به آیه شریفه ۳۴ همین سوره که می فرماید؛ "ٱلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا۟ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْۚ" در بسیار مهم است. مردان باید به گونه ای در تشکیلات حضور یابند که قوّام بودن آنها برای زنان در خانواده حفظ شود و تکیه گاه خانواده باقی بمانند. کمااینکه "قَوَّامُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ" دلالت بر پشتیبانی و حمایت زن از مرد و زمینه سازی قوام مرد در بستر خانواده را دارد. 🔸 پس در حیات اجتماعی توجه به این زوجیت و نسبت بسیار مهم است. خانواده واحد اجتماع بوده و نقش اجتماعی برای این واحد تعریف می شود. یکی از مهمترین وجوه تمایز حیات اجتماعی دینی با رویکردهای بشری توجه به همین نکته است که مرد و زن در خانواده نقش ایفا می کنند و خانواده بعنوان یک ترکیب حقیقی نقش اجتماعی می پذیرد. این به معنی نقش ایفا نکردن زن در جامعه نیست بلکه به معنای حضور زن در اجتماع با پشتوانه خانواده است. 🔸 پس در و در ، هم در تعریف نقش برای رجال یا مردان و هم تعریف نقش برای نساء یا زنان باید به و اثر این نقش آفرینی و نسبت آن با خانواده توجه کرد. 🔸 شان نزول روایت "جِهَادَ اَلمَرْأَةِ حُسْنُ اَلتَّبَعُّلِ" زنانی بودند که شوهرانشان به جهاد می رفتند و به ثواب جهاد فی سبیل الله و شهادت می رسیدند ولی آنها در خانه می ماندند و به زعم سختی و رنج دوری که می کشیدند، خودشان بهره ای از ثواب جهاد نداشتند. پیامبر (ص) فرمودند: همین خانواده داری و زمینه سازی جهاد مردان برای شما اجر جهاد آنان را دارد چرا که مَرد نماینده خانواده خویش در جهاد است. امروزه که خانواده مورد هجمه دشمن است اساس خانواده داری و فرزند آوری و تربیت فرزندان آینده ساز انقلاب، جهاد اصلی زنان است. اگر چه و بر همگان واجب است و حضور ایشان در عرصه فرهنگی بعد از اولویت قراردادن خانواده مانعی نخواهد داشت. 🔸 اصل خانواده محوری به تشکیلات این توان تحلیل و طراحی را می دهد که به گونه ای برنامه ریزی کند که ایفای نقش اجتماعی موکد و موید خانواده باشد و نه مخل آن. حضور در حیات اجتماعی باید منجر به تقویت خانواده شود و نه تضعیف آن و حضور در تشکیلات اسلامی یک مرتبه از این حیات اجتماعی است. 🔸 نکته دیگر این آیه شریفه (آیه ۱) که در امتداد نکته اول است این است که در واقع جامعه بسط و توسعه خانواده است. خانواده، عشیره، قبیله، قوم و ... مراتب توسعه خانواده به جامعه در نظام طبیعی خویش بوده است و جامعه مدرن با بر هم زدن بنیان خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماع و قراردادن فرد به عنوان واحد اجتماع عملا جامعه را در مقابل خانواده و تقویت حضور در جامعه را عامل تضعیف خانواده قرار داده است. 🔸 در تشکیلات ایمانی و اسلامی باید تلاش کنیم با طراحی ویژه برای خانواده بنیانی و خانواده محوری تشکیلات، طرح جدیدی از حیات اجتماعی که منطبق با مبانی اسلامی است را تجربه کنیم. 🔸 در این سوره آیات شریفه مهم ۵۸ تا ۶۵ درباره حکومت اسلامی و اطاعت از اوامر حکومتی پیامبر و اولی الامر ایشان نیز آمده است که علاوه بر دلالت در مباحث تشکیلاتی حکومت اسلامی -که مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه و ذیل روایت مقبوله عمربن حنظله بوده است و قابل رجوع است- دلالت های جدی و بسیار مهمی در تشکیلات ولایی نیز دارد که تدبر و دلالت گیری از آن را به عهده مخاطب عزیز می گذاریم. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت ششم.mp3
5.35M
📻 : : قرائت قرآن و صعود انسان 🔸 درجات و مقامات انسان با درجات و مراتب قرآن تناسب و تناظر دارد و کمال انسان به میزانی محقق می‌شود که قرآن را در وجود خویش پیاده کرده باشد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه مائده ✍ نام سوره مائده برگرفته از آیه شریفه ۱۱۴ و درخواست حواریون برای نزول مائده و رزق آسمانی است که به موجب آن بر یقینشان افزوده شده و بر آنها عید (ظهور ولایت و توحید) باشد.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_ششم، سوره مبارکه مائده ✍ نام سوره مائده برگرفته از آیه شریفه ۱۱۴ و درخواست ح
🔸 حواریون به حسب آیات قرآن خواص مومنین حضرت عیسی (ع) برای دعوت جامعه به توحید بودند. خواصی که به دعوت حضرت عیسی که فرمود؛ "مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ " پاسخ دادند که؛ "نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَ ٱشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ". الگوی تشکیلاتی و تربیتی این حواریون برای درس آموز است. خداوند در سوره صف در یکی از این "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" ها این درس آموزی را توصیه می کند؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُونُوٓا۟ أَنصَارَ ٱللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَی ٱبْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّـۧنَ مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ قَالَ ٱلْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِۖ" که ان شاء الله در تدبر در سوره صف به آن خواهیم پرداخت. 🔸 سوره مائده در بر دارنده مائده حقیقی آسمانی است که عید حقیقی را رقم می زند و امتداد استجابت دعای حضرت عیسی (ع) در امت ختمی، یعنی آیات غدیر و جعل ولایت امیر المومنین (ع) است که ظهور معنایی در شکل گیری جامعه ایمانی بر محور ولایت دارد. 🔸 نعمت ولایت الهی که از آن تعبیر اتمام نعمت و اکمال دین شده است؛ "ٱلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِيتُ لَكُمُ ٱلْإِسْلَٰمَ دِينًاۚ" در مقابل تکالیفی را بعهده مومنین می گذارد که خطاب های "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟" در قرآن به آن اشاره دارد. چرا که معنای دقیق مومن در ادبیات دینی و قرآنی با پذیرش ولایت عجین است. لذا با توجه به اینکه جعل ولایت و اتمام نعمت در این سوره آمده، بیشترین خطاب "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" (۱۶ مرتبه) در این سوره است. 🔸 اولین آن در آیه ابتدایی سوره امر به وفای به عهد و قرار است؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَوْفُوا۟ بِٱلْعُقُودِ" که در عامل قوام روابط و تعاملات مومنین است و اولین عقد و عهد انسان ها در عالم ذر و میقاق عهد بر توحید، نبوت و ولایت است. 🔸 دومین آن در آیه دوم، امر به تعظیم شعائر الهی است که این امر برای تشکیلات فرهنگی دلالت خاص دارد؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لاَ تُحِلُّوا۟ شَعَٰٓئِرَ ٱللَّهِ" و مجددا از مصادیق آن ایام الله است که در تعبیر قرانی آن به روزهایی اطلاق شده است که ظهور ولایت حتی به معنای ولایت ظاهری تشریعی و تشکیلات حکومتی در آن ها بیشتر است. 🔸 یکی از تدبرهای تشکیلاتی قابل توصیه به تشکیلات ایمانی دنبال کردن آیات "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" در قرآن در یک برنامه مستمر قرآنی است. این خطاب بیش از ۸۰ بار در قرآن آمده است که عمده در همین سوره های طویل بقره تا مائده است. خطاب این آیات تشکیلات ایمانی(جمع مومنین) است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت هفتم.mp3
4.93M
📻 : : قرائت قرآن به قدر میسور 🔸 خدای متعال مومنین را موکدا به خواندن قرآن دعوت می‌کند و می‌داند با انجام ندادن این عمل، چه فیض عظیمی را از دست می‌دهیم. پس تاکید می‌‌کند: "هرقدر برایتان مقدور و میسور است، قرآن بخوانید!" 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه مائده ✍ خداوند می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْۖ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ" ای کسانی که ایمان آورده اید! بر شما باد خودتان چرا که اگر به خودتان بپردازید (خودسازی)، گمراهی دیگران به شما آسیبی نمی رساند.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_هفتم، سوره مبارکه مائده ✍ خداوند می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُو
🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رض) ذیل این آیه شریفه در تفسیر المیزان می فرماید: "این آیه نه تنها منافاتی با امر به معروف و نهی از منکر و سایر تکالیف اجتماعی ندارد، بلکه موید آن است." اگرچه به نگاه اوّلی به نظر می‌رسد این آیه انسان را سوق می‌دهد به سمت فردیت اما این‌که «اگر به خودتان بپردازید، ضلالت دیگران به شما آسیب نمی‌رساند»، منظور فرد در مقابل جمع نیست، بلکه مي‌تواند مقصود مؤمنان باشد که حواستان به جمع خودتان باشد. 🔸 اگر در اين امرِ جمعيِ خودتان دقت داشته باشيد، کسي خارج از جمع شما نمي‌تواند به شما آسيب بزند. لذا همین آیه حیثیت جمعی و هویت جمعی را مورد تأکید قرار می‌دهد که: "بر شما باد خودتان!"یعنی فرد مخاطب است، اما فردی که در مقابل جمع نیست، بلکه است. 🔸 فرد مخاطب است که ابتدا خودش راه بیفتد و حرکت کند و سپس این منِ خود را توسعه دهد و دیگران را هم همراه سازد و حرکت دهد. اگر فرد به راه افتاد، دیگران را هم به راه می‌کشاند و همراه خود می‌کند. اما اگر از خود شروع نکرد و خواست دیگران را هدایت کند، نه تنها دیگران را به جایی نمی‌برد، بلکه چه بسا خود هم از راه هدایت خارج شود! پس معنای «عَلَیکُم أنفُسَکُم» این است که راه هدایت دیگران، از خود‌سازی می‌گذرد و این‌که انسان رفته رفته بتواند برای دیگران به اندازه‌ای که می‌تواند، امامت و راهبری داشته باشد. 🔸 حضرت امیر(ع) می فرماید؛ "مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه" کسی که خود را در مقام رهبری و امامت مردم قرار می‌دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم و تربیت خود مشغول شود. 🔸 خداوند در آیات مربوط به جعل ولایت در غدیر خم در ابتدای همین سوره می فرماید؛ "الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ". در این روز کافران از دین شما مایوس شدند پس از آنها بیم نداشته باشید ولی از خودتان بیمناک باشید. بعد می فرماید؛ "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا" یعنی در این روز دین شما کامل شده و نعمت بر شما تمام شد و خداوند به دین اسلام شما راضی شد. 🔸 با وجود نعمت ولایت؛ "فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ" یعنی از دیگران بیمناک نباشید بلکه از خودتان بیمناک باشید. و دیدیم که بعد از غدیر، اسلام از نفاق داخلی آسیب دید نه از کفر خارجی. این بیان عبارت اُخرای این است که می فرماید؛ "عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْۖ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ" یعنی بر شما باد خودتان اگر شما جامعه مومنین هدایت شوید، گمراهی دیگران به شما ضرری نمی رساند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت هشتم.mp3
5.53M
📻 : : قرآن و ماه مبارک رمضان 🔸 رمضان، شهرالله‌ی است که خداوند در آن از انسان پذیرایی می‌کند و سفره این ضیافت الهی قرآن است. از همین رو خداوند با نزول دفعی قرآن بر قلب پیامبر (ص) در این ماه، بهره متفاوتی از این منزل زمانی به ایشان عنایت فرمود. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا