ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🍃🌹
آتش عشق تو در جان خوشتر است
جان ز عشقت آتشافشان خوشتر است
هر که خورد از جام عشقت قطرهای
تا قیامت مست و حیران خوشتر است
تا تو پیدا آمدی پنهان شدم
زآنکه با معشوق، پنهان خوشتر است
درد عشق تو که جان میسوزدم
گر همه زهر است از جان خوشتر است
درد بر من ریز و درمانم مکن
زآنکه درد تو ز درمان خوشتر است
مینسازی تا نمیسوزی مرا
سوختن در عشقِ تو زان خوشتر است
چون وصالت هیچ کس را روی نیست
روی در دیوارِ هجران خوشتر است
همچو شمعی در فراقت هر شبی
تا سحر #عطار گریان خوشتر است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🍃🌹
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
4_6033077390312212543.mp3
11.48M
🎙دنگ شو
#عطار
عطّار طالب لقای حق بود
و در شعله این آرزو می سوخت.
وعده فردا هم
که رؤیت در قیامت بود،
برایش مایه تسلی خاطر نبود
و دیدار فردا را جز برای طفلان راه،
مایه خرسندی نمی یافت.
او دیدار روز، دیدار رویاروی،
و دیدار این جهانی را می خواست.
احساس این حضور بی پایان
غیبت از تمام چیزها
جز خدا را از او طلب می کرد.
در این فراغت نورانی، عطّار پیر
جز به خدای خود نمی اندیشید
و جز به عشق او
سر فرود نمی آورد.
صدای بال سیمرغ
دکتر زرین کوب
🌺بزرگداشت شیخ عطار 🌺
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🌸💞
این همیشهها و بیشهها
این همه بهار و این همه بهشت
این همه بلوغ باغ و بذر و کشت
در نگاه من
پر نمیکنند
جای خالی تو را ...♡
#شفیعی_کدکنی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
خدای تعالی،
موسی را گفت: «لَن تَرانی»!
زبانِ همه جوانمردان
از این سؤال خاموش گشت،
امّا دلها خاموش نگشت
#شیخ_ابوالحسن_خرقانی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
مرا گویی چه میجویی دگر تو
ورای روشنایی؟
من چه دانم
#حضرت_عشق_مولانا✨
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
منم در موج دریاهای عشقت
مرا گویی کجایی من چه دانم
#حضرت_عشق_مولانا
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
✨🍃
کی شود این روان من ساکن
این چنین ساکن روان که منم
بحر من غرقه گشت هم در خویش
بوالعجب بحر بیکران که منم
#حضرت_عشق_مولانا
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🔸
⭕️ تفاوت زاهد و عارف
زاهد آن است که آخِر بیند و اهل دنیا آخُر بینند.
امّا آنها که اخصَّاند و عارفاند نه آخِر بینند و نه آخُر، ایشان را نظر بر اوّل افتاده است و آغازِ هر کار را میدانند. همچنان که دانایی گندم بکارد، داند که گندم خواهد رُستن، آخِر، از اوّل آخِر را دید و همچنان جو و برنج و غیره. چون اوّل را دید، او را نظر بر آخِر نیست. آخِر در اوّل بر او معلوم شده است. ایشان نادرند و اینها که آخِر را میبینند متوسّط و اینها که در آخُرند، اینها اَنعاماند.
#مولانا
📕 #فیه_ما_فیه
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
زهی در کویِ عشقت مسکنِ دل
چه میخواهی ازین خون خوردنِ دل
از آن روزی که دل دیوانهٔ توست
به صد جان من شدم در شیونِ دل
منادی میکنند در شهر امروز
که خونِ عاشقان در گردنِ دل
چو رسوا کرد ما را دردِ عشقت
همی کوشم به رسوا کردنِ دل
چو عشقت آتشی در جانِ من زد
برآمد دودِ عشق از روزنِ دل
مکن جانا دلِ ما را نگهدار
که آسان است بر تو بردنِ دل
بیا جانا دل #عطار کن شاد
که نزدیک است وقتِ رفتنِ دل
🌿🌿🌿🌿
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جام دريا
از شرابِ بوسه خورشيد
لبريز است
جنگلِ شب تا سحر
تن شسته در باران ، خيالانگيز !
ما، به قدرِ جامِ چشمان خود
از افسون اين خمخانه
سرمستيم
در من اين احساس :
مهر می ورزيم♥️
پس هستيم!
#فريدون_مشيری
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
نگاهی به عطار نیشابوری🍃
عطار دریکی از داستانهای منطق الطیر..
. عطار نقل می کند" وقتی در صف خریداران یوسف به صف ایستاده بودند وثروتمندان وبزرگان مصر درصف بودند.
پیرزنی با یک کلاف درصف بود.
از پیرزن پرسیدند توچرا ایستاده ای؟
کسی یوسف را بااین همه خریداران ثروتمند وعزیز مصربا کلاف تو عوض نمی کند.
گفت :می دانم ولی خوشحالم که در صف خریداران یوسفم.
اگر یوسف را دراین داستان نماد زیبایی وتقوا وانسان کا مل بدانیم.
ای کاش سعادت در صف بودن راپیداکنیم.
ممکن یوسف دراین اشعار نمادپاکی .وزیبایی باشد.
باید با هرچه داریم حتی کمترین سرمایه به دنبال این صفات باشیم.
آیا عطار در منطق الطیر به دنبال انسان کامل یا انسانی خدا گونه نیست؟
عطار در نیمه ی دوم قرن ششم وربع اول قرن هفتم. زندگی می کرد.
مولوی ،حافط. وسعدی وام.دار عطارند
اولین کسی که اساطیرایرانی را بااندیشه های عرفانی امیخت عطار بود.
عطار شروع کننده ی حرکت جوهری بود.که ملاصدرا ان را به صورت نظریه دراورد.(استاد شفیعی کدکنی)
همه ذرات عالم را در این کوی
نبیند ،یک نفس ،جز در روش روی
عطار در تاریکی قرون وسطی روشن ترین اندیشه ها را داشت.
وبه نسلهای آتی عرضه کرد
عطار اندیشه های خیامی اش را از قول دیوانگان بیان می کند.
رفتا وکردار دیوانگان درآثار عطار نوعی اندیشه ی خیامی را دارد.
عطار انسان را به عنوان معیار همه چیز در جهان معرفی می کند.
درد در شعر عطار به معنی امادگی ذوقی برای پذیرفتن کشف وشهود است.
منطق الطیر. رمزی از سلوک عارفان وسیر معنوی ایشان در طریق معرفت است
ومصبیت نامه نیز سفردیگری باسیری که که درآن عطار وحدت را به معنی توحید بکارمی برد
وارتباطی با وحدت وجود ابن عربی ندارد۶
تذکره الاولیای عطار
یادنامه ی مردان خدا نفس حق مردان حق وعارفان راستین است
در این کتاب حس می شود که گویا عطار بهره معنوی این عارفان را در خود داشته است.
اگر برای ما قابل درک نیست ما سرما خوردیم وعطر مردان حق را درک نمی کنیم.
گر مر د رهی میان خون باید رفت
از پای فتاده سرنگون باید رفت
توپای به راه درنه وهیچ نپرس
خود راه بگویدت که چون باید رفت
در غزلهای عطارشور وحال وصف نشدنی است
در غزلهای عرفانی لطیفه ی عشق انگونه که در عرفان منظور است متجلی است
وغرق ومحو شدن در عشق حق است
گم شدم در خود.نمی دانم کجا پیدا شدم
شبنمی بودم زدریا غرقه در دریا شدم
گم شدن در خودنخستین قدم.بسوی حق است وغزل از شدن ودگرگون.شدن سخن می گوید
اززندگی عطار اطلاع دقیقی در دست نیست به همین دلیل زندگیش با افسانهه توام شده است
منابع
منطق الطیر عطاربه تصحیح استاد محمد رضا شفیعی کدکنی
✍ب.ل
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
نقش نامت کرده دل محراب تسبیح وجود
تا سحر تسبیح گویان روی در محراب داشت
#حضرت_سعدى🍃
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
"رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا"
پروردگارا !
مرا تنها مگذار ...
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🍃
#انبیاء/۸۹
هوالعزیز💐
مرحبا ای پیکِ مشتاقان بده پیغامِ دوست
تا کُنم جان از سرِ رغبت فدای نامِ دوست
واله و شیداست دایم همچو بلبل در قفس
طوطی طبعم ز عشقِ شِکَّر و بادامِ دوست
زلفِ او دام است و خالش دانهٔ آن دام و من
بر امیدِ دانهای افتادهام در دامِ دوست
سر ز مستی برنگیرد تا به صبحِ روزِ حشر
هر که چون من در ازل یک جرعه خورد از جامِ دوست
بس نگویم شِمِّهای از شرحِ شوقِ خود از آنک
دردسر باشد نمودن بیش از این ابرامِ دوست
گر دهد دستم کشم در دیده همچون توتیا
خاک راهی کان مشرف گردد از اَقدامِ دوست
میل من سویِ وصال و قصد او سویِ فراق
تَرکِ کامِ خود گرفتم تا برآید کامِ دوست
#حافظ اندر دَردِ او میسوز و بیدرمان بساز
زان که درمانی ندارد دَردِ بیآرامِ دوست
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
سلاااام یاران جان ، دوستان مهربان
درسایه الطاف بیکران حضرت عشق
فکرتان زیبا و خوشگوار
راستی و درستی
پیشه دائم تان که راه گشایانید در هستی.
روزگارتان...
تا همیشه سبز بادا !💐✋
آن دوست که دیدنش بیاراید چشم
بیدیدنش از دیده نیاساید چشم
ما را ز برای دیدنش باید چشم
ور دوست نبینی به چه کار آید چشم
#سعدی🍃
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
✨ هر کجا دردی دوا آنجا رود
هر کجا فقری نوا آنجا رود
✨ آب کم جو تشنگی آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست"
#مثنوی_مولانای جان
دارو به آنجا می رود که دردی است. نان و نوا به آنجا می رود که نیازی ابراز شود.اگر در جستجوی متاعی گرانبها هستی، نیاز به آن را در جان و روح خود بپرور، نعمت بر تو جاری خواهد شد...
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
زنده باد بال خدا
که فرو میافتد
و درست روی شانۀ من مینشیند،
زنده باد !
زنده باد آفتاب سحر
که سرش را میچرخاند، پیدایت میکند
و تلالو اولش را برای تو پست میکند،
زنده باد !
زنده باد دفتر مشق من
که بین این همه کاغذ
فقط برای تو شعر جذب میکند،
زنده باد !
زنده باد سنگهای خیابان
که بین این همه کفش
فقط از کفش تو عکس میگیرند
و برای عارفان برهنه پای روز جزا میفرستند.
زنده باد عشق تو محبوبم زنده باد
که خیالم را آنقدر دور میبرد
که برای حیات این مردم
معنایی پیدا کند.
آی زندگی، دیدی چه سرت آوردیم!
#شمس_لنگرودی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جز جان، صفت جان، که تواند گفتن
یک رمز بدیشان که تواند گفتن
سِرّی که میان جان و جانانِ من است
جان داند و جانان که تواند گفتن
#عطار
#مختارنامه
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
❤️❤️
دوست داشتن
آخرین داشتهٔ آدمی است،
پنجره را بازبگذارید
ما چیزی برای پنهان کردن نداریم
#سید_علی_صالحی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
4_5997056208270264112.mp3
2.21M
#چه_شود
آواز ابوعطا
گوشه چهارباغ( چهارپاره)
شعر: #هاتف_اصفهانی
تار: #جلیل_شهناز
آواز: #محمودی_خوانساری
https://eitaa.com/TAMASHAGAH