eitaa logo
تحول بنیادین در تعلیم و تربیت
391 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
887 ویدیو
391 فایل
@Mojtabatabesh1371 جهت انتقاد ، پیشنهاد و ارتباط بیشتر، مخصوصاً در قم ، در خدمتم
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۹) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰پس مردمی سازی نظام تربیت چیست؟ 📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن فعالیتهای مردمی، است. 📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن نیازهای مردم است. 📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن انتخاب مردم است. 📌 مردمی سازی، استفاده از عقل جمعی، و خلاقیتهای مردم برای تحول نظام تربیت است. 📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن اجرای آن تربیت خلاقانه ارائه شده توسط مردم است. 📌 مردمی سازی، رویه‌مند کردن و منطقی کردن شکل فعالیت مردم است. 📌 مردمی سازی، مشارکت دادن مردم در تمام مراحل سیاستگذاری، نظارت و اجرا است؛ بدون اینکه جایگاه حاکمیتی، دچار اختلال شود. 📌 مردمی سازی، گوش دادن به حرفها و طرحها و ایده ها و دیدگاههای مردم، و میدان دادن برای تحقق آنها، در محدوده مرزهای ارزشهای ملی و حاکمیتی است. 📌 مردمی سازی، فضا سازی و زمینه سازی برای هم افزا شدن فعالیتهای پراکنده مردم و فعالان حوزه تربیت است. 📌 مردمی سازی، فضا سازی یک حرکت جهادی و انسجام دادن آن حرکت جهادی در یک بستر رسمیت یافته است. 📌 مردمی سازی، یعنی همان بخش پنجم، را به صورت قاعده مند، به رسمیت شناخته، به آنها میدان عمل داده، از آنها حمایت کرده، و شکل گیری زیست بوم آن را به صورت مستقل ولی در تعامل با زیست بوم تربیت رسمی کنونی (همان کلیشه -کنکوری)، تمهید کند. 📌 مردمی سازی، فهمیدن این است که ابرانگاره (پارادایم) متفاوتی در حال شکل گیری است، و این ابرانگاره، زیست بوم متفاوتی را شکل می دهد، و تنوع این ابرانگاره و زیست بوم آن، با اجرای یک نظام سلسله مراتبی متمرکز، امکان پذیر نیست، و تنها با درگیر کردن مردم، و خلاقیتهای آنها و تنوع دیدگاههای آنها، می توان به تنوع مورد نیاز در این ابرانگاره و زیست بوم آن پاسخ داد. 📌 وقتی نظام تربیت، با تلاش مردمی به صورت چکشی و حذفی برخورد کرده، و آن را به رسمیت نمی شناسد، نمی تواند آن را به شکلی منطقی و معقول، فهم کند و نواقص آن را تشخیص دهد، و به ارتقاء آن کمک کند، وقتی نظام تربیت به فعالیتهای مردمی میدان عمل نمی دهد، فعالان و فعالیتهای آنان را مجبور به خزیدن و پنهان شدن از چشم حاکمیت می کند، اما نمی تواند آن را متوقف کند. 📌 دو نمونه بزرگ موفق و ملموس مردمی سازی، بسیج و جهاد سازندگی است. بسیج و جهاد سازندگی، دو سازمان نیستند و نبودند. این اشتباه فهم از این دو است. شایداگر کسی به بسیج سازمان یافته امروز نگاه کند، تصور یک نهاد نظامی با قابلیت عضویت مردم را از آن داشته باشد. بله ظاهر ماجرا اینگونه است. 📌 اما برای اینکه نسبت به بسیج فهم درستی پیدا کنید، باید شکل گیری آن را در خلال جنگ تحمیلی فهم کرده باشید. باید حرکتهای خودجوش مردم در محافظت از خرمشهر و آبادان و تلاشهای آنها را مشاهده کرده باشید. اینکه هر مرد و زن و نوجوانی، در حد خودش و بضاعتهای خودش، برای محافظت از شهر، در حوزه کاری خودش، اقدامی خلاقانه و جهادی را انجام داد. و البته از منسجم شدن این تلاشها، بسیج به صورت واقعی آن شکل گرفت. 📌 تداوم شکل نهادی بسیج هم در صورت فهم و تداوم این نگاه به عملکرد و ساختار آن است. یک نگاه با ساختار نظامی سلسله مراتبی صرف به بسیج، می تواند در طول زمان، این نهاد را از آن بافت مردمی آن خارج کند. 📌 جهاد سازندگی نیز به همین صورت شکل گرفت. و بزرگترین اشتباه مدیران جمهوری اسلامی ایران در ادواری، فهم سازمانی از جهاد، و ادغام آن با وزارت کشاورزی، و هضم کردن یک نهاد خودانگیخته و فعال، در یک سازمان اداری رسمی بود. با انحلال جهاد، تا سالها تلاشهای جهادی سردرگم شد، تا بعد از دو دهنه، تلاشهای جهادی توسط مردم، و اینبار بدون حمایت، مداخله، سازماندهی و بعضا حتی اطلاع و نظارت حاکمیتی، در حال انجام است؛ البته با حجم و شدتی که اصلا قابل مقایسه با حجم و شدت تلاش جهاد سازندگی در دوران خودش نیست. 📌 ادامه دارد... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧨 فیلم کوتاه (پویانمایی) 🧨 نقد تمدن صنعتی غرب از دیدگاه اندیشمند ژاپنی. وی پایه نقد خود را متوجه مدرسه مدرن کرده است. چرا که کودکان در این مدارس، مانند ربات و ماشین، برنامه‌های از پیش آماده شده را به ترتیب طی کرده و فرصت فکر، رهایی و زندگی از آنها سلب می‌شود. 🧨 انسان‌هایی که قرار است بخشی از چرخ دنده‌های تمدن صنعتی جامعه مدرن باشند. 🧨 از دیدگاه وی در جامعه مدرن و غربزده، شادی واقعی وجود ندارد و از آزادی، رشد و لذت حقیقی خبری نیست و انسان‌ها در آن، برده‌ای بیش نیستند. 🧨 جالب آنکه رهایی از این سازمان‌ها و تمدن غربی دوباره از مدرسه اتفاق می‌افتد. آنجا که بالاخره افرادی به این خودآگاهی می‌رسند و مبارزه را آغاز خواهند کرد. 🧨 وی معتقد است انسان‌ها بالاخره به این خودآگاهی خواهند رسید خود را نجات خواهند داد. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۱۰، قسمت پایانی) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 نقش نهادها و فعالان در مردم سازی 📌 تحقق مردمی سازی، با مفهومی که مطرح شد، دور از دسترس نبوده، و گمان می کنم که حتی تحقق آن چندان دشوار نباشد. سازوکاری را که در سند تحول تمدنی و نیز سه برنامه - سیاست پیشنهادی مبتنی بر آن، ارائه کرده بودم، مبتنی بر همین برداشت از مردمی سازی، و برای تحقق آن طراحی شده بود. 📌 در این سازوکار، با تمرکز بر چند نقطه گلوگاهی، با کمترین تلاش برای قانونگذاری، و کمترین منابع، بستر یک حرکت خودسازمانده ایجاد می شود. در این سازوکار، شکل گیری زیست بوم نظام تربیت جدید، در کنار زیست بوم نظام تربیت سنتی، پیش بینی و تمهید شده است. 📌 گمان می کنم بسیاری از تلاشهائی که برخی از فعالان در این حوزه در حال انجام هستند، و توانی که به صورت خودانگیخته و برای کسب رضای حق تعالی صرف این کار می کنند، اگر به صورت منطقی و مناسب، در چنین سازوکاری متمرکز شود، احتمالا بسیار بیشتر از تلاشهای مذکور تاثیرگذار خواهد بود. 📌 ادعائی بر مطلق بودن، کامل بودن و بدون نقص بودن مباحث مطرح شده ندارم. اما جا دارد نهادها و فعالان حوزه تربیت، حداقل گمان بر صحت این گفته ها برده، و با مطالعه دقیقتر متون مطرح شده، صحت این ادعا را بررسی کنند. در صورتی که این سازوکار را منطقی نمی یابند، که حداقل ایده هائی را دریافت کرده اند. 📌 در صورتی که این سازوکار را قابل تحقق، یا حتی قابل اصلاح و قابل تکامل برای تحقق می دانند، در اصلاح و تکامل آن تلاش کرده، و در تحقق آن همت گمارند. حتی اگر گمان می کنند که این سازوکار منطقی نیست، اما سازوکار منطقی دیگری را مد نظر قراردارند، و امکان طرح آن را دارند، جسارت طرح یک سازوکار منسجم نهادی را یافته، و آن را طرح و پیشنهاد کنند. 📌 سازوکار ارائه شده، یک سازوکار حاکمیتی نیست، بلکه سازوکاری نهادی است که با تلاش و هم افزائی حوزه های مختلف فعالان تحولی تعلیم و تربیت، محقق می شود. و البته حاکمیت می تواند نقش فعال خود را در این سازوکار به صورت موثر، ایفا کند. 📌 من در حد بضاعتهای اندک خود، به عنوان عذری به سوی پروردگارم، انجام وظیفه کردم. ان شاء الله با عنایت خداوند متعال و اهل بیت عترت علیهم السلام، با همت همه دغدغه مندان، تعلیم و تربیتی در شان کشور اسلامی، و در شکل گیری تمدن اسلامی، محقق شود. والسلام – الحمد لله رب العالمین ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖍 پشت میز محاکمه (برشی از فیلم) 📍 وقتی متفکران و نویسندگان غربی هم به سر تا پای مدارس مدرن حمله می‌کنند: 📍 این مدارس باعث می‌شوند استعداد بسیاری از بچه‌ها هرگز کشف نشود و بچه‌ها فکر کنند کندذهن هستند. در حالی که استعداد آنها چیز دیگری است. 📍 تاریخ و اسناد نشان می‌دهد این مدارس به وجود آمدند تا مردم را برای کار در کارخانجات ثروتمندان آماده کند. برای همین است که کاملا صنعتی به انسان‌ها نگاه کرده و همه را یک جور تربیت می‌کنند. 📍 همه دانشمندان معتقدند انسان‌ها با هم متفاوتند. پس چرا در این مدارس می‌خواهند همه را یک جور قالب بزنند. اگر یک پزشک بخواهد برای همه یک نسخه بنویسد فاجعه به بار خواهد آمد. 📍 این احتمالاً یکی از بزرگترین جنایت‌هایی است که در تاریخ بشر رخ داده است. 📍 مشکل از معلمان نیست. چرا که آنها در سیستمی کار می‌کنند که در آن حق انتخابی وجود ندارد. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
هدایت شده از مکتب امام
طرح کوششى تازه در راه شناخت تحقیقى اسلام.docx
39.8K
متن مقاله "طرح کوششى تازه در راه شناخت تحقیقى اسلام" اثر شهید آیت الله سید محمد حسینی بهشتی به عنوان :"روش شناسی اجتهاد در نظام اندیشه" @goftemane_tohid
هدایت شده از مکتب امام
شرح مقاله کوششی نو ..جلسه ۱.mp3
20.88M
شرح و توضیح مقاله "کوششی نو در شناخت تحقیقی اسلام'" اثر شهید مظلوم آیت الله بهشتی جلسه اول @goftemane_tohid
آینده پژوهی پیاده سازی سند تحول آموزش و پرورش.pdf
3.48M
دیروز هفتمین کارگاه اجرا و پیاده سازی استراتژی رو با جمعی از دوستان و فعالین حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت به انتها رساندیم. چالش پیاده سازی استراتژی یک چالش جهانی است گرچه ما در نظام حکمرانی خود به وفور به آن مبتلی هستیم. نمونه آن هم پیاده سازی سند تحول است. مقاله فوق که مستخرج از رساله دکتری سرکار خانم اخلاقی است با تحلیل بازیگران اصلی پیاده سازی و اجرا سند تحول، چند سال قبل، عدم پیاده سازی آن را به درستی به تصویر کرده و مهم‌ترین علت آن را فاصله معنادار بازیگران اصلی نسبت به ابعاد پیاده سازی با وجود وفاق بر اصل نظام می داند. در حقیقت مهم‌ترین رکن پیاده سازی که ترجمه و معناپذیر کردن اسناد برای بازیگران است به هیچ عنوان در سند تحول صورت نپذیرفته و شد آنچه نباید می شد… @m_rahmani_g