هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻ناعقلانیّتها در مدرسه -۱
🖊 مهدی جمشیدی
۱. «کار معلم در درجۀ اوّل، درسدادن است، امّا در خلال هر درسی یک کلمه میگوید که از یک ساعت سخنرانیای که بندۀ مثلاً واعظ میکنم تأثیرش در این جوان بیشتر است. با یک کلمه یا با رفتار، صلاحیّتهای انسانی را در شاگرد پرورش بدهید.»(بیانات در دیدار معلمان، ۱۴۰۲/۰۲/۱۲). نباید تأثیر تعلیم و تربیت غیرمستقیم را نادیده گرفت. آنچه که در ضمن و حاشیه است، گاهی اثرش از متن و اصل، بیشتر است. این در حالی است که معلم به مطالب رسمی و درسی بسنده میکند و در این باره، احساس مسئولیّت ندارد. نسبت او با دانشآموز، همان نسبت رسمی و اداری است و مناسبات فراتر از این لایه در آن راه ندارد. در همین ماجرای اغتشاش در سال گذشته که ضلع دانشآموزی داشت، معلمان چه کردند و چه گرهی را گشودند؟ معلمان به وظایف رسمی خویش مشغول بودند یا در گوشه و کنار آن کوشیدند هیجانهای ناصواب و تصوّرهای ناروا را باطل کنند و حقیقت را پیش روی دانشآموزان قرار بدهند؟
۲. «یک نکتۀ دیگر، تشویق دانشآموزان به حضور در مراکزی است که آن مراکز نورآفرین است، مثل مساجد و هیئتها. بهتجربه ثابت شده جوانی که با مسجد ارتباط دارد، خیرش بیشتر به جامعه میرسد.»(همان). مدرسه بهمثابه یک ساختار آموزشی، به شبهجزیرۀ مستقل و گسسته تبدیل شده است که ساختارهای غیر از خود را نادیده میانگارد و دانشآموز را به آنها متّصل نمیکند. نوجوان و جوانی که به مدرسه میآید، باید بهگونهای هدایت شود که از مدرسه به مسجد و هیأت نیز راه یابد و این ساختارها، تودرتو و همافزا شوند، اما چنین نیست و هندسهای تحقق نمییابد. مدرسه در مدرسه، متوقف مانده و از مسجد و هیأت، بریده است. نه مسجد به سراغ مدرسه میرود و نه مدرسه از مسجد خبری میگیرد. هر یک سرگرم کار خویش هستند و هویّت ساختاریِ خودبسنده و بریده دارند. اگر از خانه به مسجد راهی نباشد، از مدرسه تا مسجد راهی نیست و میتوان مدرسه را به معبر و گذرگاه تولید هویّت مسجدی در دانشآموز تبدیل کرد.
۳. «احساس هویّت ایرانی و اسلامی و شخصیّت ملّی را در کودکان این کشور باید زنده کنید. مسئلۀ زبان و ملّیّت و پرچم مهم است؛ دلبسته باید باشد؛ اینها اساسی است. دانشآموز باید به ایرانیبودنِ خودش افتخار کند. مفاخر ملّی، سابقۀ فرهنگی، عزّت تاریخی، وقتی که به نوجوان و جوان نشان داده بشود، در او احساس عزّت به وجود میآید. ما اینهمه گذشتۀ تاریخیِ پُر از حماسه و پُر از شجاعت و پُر از صفات عالیۀ بشری و انسانی و اجتماعی داریم، اینها مسکوت میماند.»(همان). مدرسه، به مقدّمه کنکور و دانشگاه تبدیل شده است و ورود به دانشگاه، همۀ ذهن و انگیزه و اندیشۀ دانشآموز را به تصرّف خود درآورده است. هویّت دانشآموز، به تستزن و دانشگاهاندیش فروکاهیده شده است و مدرسه، دیگر یک منزگاه آرامبخش و دلانگیز و هویّتپرداز نیست. ازاینرو، مدرسه نسبت به هویّت فرهنگی و تاریخی، ساکت است و سخنی برای دانشآموز ندارد و درد و دغدغهای نمیآفریند. در این ساختار، دغدغهای جز نمره و عبور از درسها و کتابها نیست و همهچیز، حالت تکراری و ملامتبار یافته است. چنین وضعی، دانشآموز را دچار انقطاع تاریخی و گسست هویّتی کرده است. دانشآموز، نه تصوّری از گذشتۀ تاریخیاش دارد و نه از اکنون انقلابیاش. او کارگزاری است که تنها حفظ میکند تا عبور کند و به دانشگاه راه یابد. دانشآموز از شخصیّت خودی چیزی نمیداند و از آنها شناختی ندارد، اما چهرههای تجدّدی را میشناسد. در واقع، مدرسه نتوانسته نقش خویش را در انتقال ارزشی و بازتولید فرهنگی ایفا کند و در این زمینه، بیکارکرد و منفعل شده است. هویّت در مدرسه، مرده است.
۴. «ما امروز با کمبودِ معلّمِ کارآمد و متعهّد روبهرو هستیم. این کمبود به خاطر آن است که در گذشته، پیشبینی نشده. کارهای بلندمدّت، یکیاش همین است. حتّی آن وقتی که بنا بود دانشگاه فرهنگیان تأسیس بشود، بعضی میگفتند این دانشگاه به درد نمیخورد.»(همان). نباید زمام و عنان آموزش را در اختیار هر کسی قرار داد؛ معلّمی، کار بسیار تعیینکنندهای است و آیندۀ ما از امروزِ مدرسۀ ما اثر خواهد پذیرفت. ازاینرو، باید نسبت به کسانیکه نقش معلّمی را ایفا میکنند، بسیار حسّاس و جدّی بود. معلّم غیرمتعهد، نسل غیرمتعهد میآفریند و جامعه را به تباهی سوق میدهد. نباید غیرمسئولانه و سادهنگرانه، ذهن و روان دانشآموزان را در اختیار چنین کسی نهاد. تعهد، شرط اوّل و اساسی است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از پابرهنگان||محمد زارع
🔶🔷🔶معلمی؛خط تولید بی قراری
🔶«إنما بُعِثتُ معلماً*»
این جمله پیامبر اکرم ص می تواند دست مایه سوال هایی از وجود مبارکشان شود ؛پرسش هایی از این دست:
پیامبر عزیز!
اگر معلم برانگیخته شده ای
پس چرا در مدرسه ی ابوسفیان مشغول آموزش بچه ها نمی شوی؟ مگر نمی دانی آنها نماز جماعت شان را به قبله لات و منات و عزی بجا می آورند؟ اگر آنجا را دوست نداری چرا در همان خیابانِ مدرسه ی #انتفاعی ابوسفیان،یک مدرسه ی #غیر_انتفاعی تاسیس و برای کوری چشم بنی امیه بر سردرش، تابلو خوش قد و قواره ی «مدرسه غیر انتقاعی بنی هاشم» نصب نمی کنی؟!
🔷معلمِ بی مدرسه هستی و عجب شاگردانی داری!رتبه اول هایشان را؛سمیه ها و یاسرها را بجای تشویق،شکنجه می کنند اما پای درست حاضر و با مُرکب خون درس های تو را پس میدهند و مشق می کنند!
اگر معلم مبعوث شده ای پس تو را با تخت فرعونی و کاخ قارونیِ ابوسفیان چه کار؟
برو کار خودت را بکن! اخلاق بچه های مدارس مکه ضعیف است،بزرگ که می شوند دائم خون می ریزند این را درستش کنی خدمت بزرگی کرده ای؛ راستی خودت هم که گفته ای برای #اخلاق برانگیخته شده ام، چه کاری بهتر از این؟محمد امین هم که هستی، همه هم احترامت می کنند دیگر کسی شکمبه گوسفند روی سرت نمی ریزد کسی سنگ به پیشانیت نمی زند آقای معلم اخلاق!!
******
🔶راستی فرق پیامبر ما با دیگر معلم ها در چه بود که اینچنین با سایرین متفاوتش می کند؟
شاید بتوان گفت همه این تفاوتها از خود کلمه معلم شروع می شود؛
مُعَلِّم ؛اسم فاعل از باب تفعیل است؛کسی که "دانا" است و این "دانایی" را به "دیگری" انتقال می دهد و از نگاه علی ع #دانایی همانی است که "خدا از دارندگاش پیمان گرفته که در برابر شکم سیری ستمگران و گرسنگی ظلم دیدگان #بی_قرار باشند.**»
🔷بر این اساس:
چون معلم "دانا"ست پس باید #خودش"بی قرار" باشد.
چون معلم "دانایی" را آموزش میدهد پس باید #شاگردِ "بی قرار" تربیت کند.
چون معلم با "دانایی" سر و کار است پس باید "بی قراری" را آموزش بدهد.
🔶از همین جاست که بی قراری پبامبر ص صرفا در حد یک دلشوره،موعظه و حتی
کلاس تئوری پردازی عدالتخواهانه نیست؛ او#پهن شدن بساط دفتر و قلم دانایی و تعالی انبوه گرسنگان را در گرو #جمع شدن سفره های سیرها و خیلی سیرها می داند؛
پس نه تنها باید مدرسه ی #ابوسفیان_سِیر برچیده بلکه نظم و نظام حاکمی که سِیرها را سِیرتر می کند و گرسنه ها را نحیف تر، براندازی شود و بخاطر همین است که اشراف مکه از روز اول این معلمِ "بی قرار" را نپذیرفتند.
🔷اگر بی
قراری،محصول طبیعی علمِ حقیقی نبود؛امام صادق علیهالسلام که همچون سایر اهل بیت علیهم السلام کرسی درس بی همتایی داشت شهید نمی شد و همانند هم صنفان #بیخیالش مشغول مهمل
گویی می شد.
🔶اگر معلمی بی قراری نمی آورد؛ امام خمینی هم هر روز می رفت مسجد سلماسی درسش را می گفت و #بیخیال، تربیت می کرد و بعد بر می گشت خانه اش ۲۰۰متر آن طرف تر،نه اینکه تبعیدش کنند ۵۰۰۰کیلومتر دورتر.
🔷اگر معلمی چنین الزامی نداشت بهشتی و باهنر می نشستند همان کتاب های درسی زمان طاغوت را می نوشتند دیگر لازم نبود وارد مبارزات انقلاب شوند و اینهمه رنج بکشند و تهمت بشنوند و آخر سر هم در خون خود بغلتند.
🔶این پیشه معلمی است که ابراهیم همت را بی قرار می کند تا در دوره خفقان سرِ صفِ مدرسه سخنرانی آتشین علیه شاه ایراد کند و ساواک را آواره ی دستگیریش.
👈سوال این است که وقتی به معلمان و اساتید مدرسه،حوزه و دانشگاه روز معلم را تبریک می گوییم مرادمان کدام معلم است"بی قرار" یا "بیخیال"؟
و وقتی از تحول نظام آموزشی می گوییم حرکت به سمت کدام نظام تربیتی را مد نظر قرار می دهیم؟
پ ن ۱:
رهبر انقلاب:
جهت گیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از #عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما،تعلیم و تربیتِ ما، #عدالت پرور تربیت کند، #عدالتخواه تربیت کند، #عدالت_ساز تربیت کند.۹۷/۲/۱۲
پ ن ۲:
همچو نبود که اینها(ائمه اطهار ع) یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و #درس_بخوانند و #درسی_بگویند و مطالعه بکنند و عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت کنند. اگر #طرز_افکار آنها هم این بود.این مذهب یک مذهبی که در #مقابل_ظلم در طول تاریخ واقع شده است،نبود. ۶۰/۴/۸
*کنزالعمال، ح ۲۸۸۷۳
**خطبه 3نهج البلاغه
#محمد_زارع
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
هدایت شده از پابرهنگان||محمد زارع
ظلم-و-عدل-نکاتی-برای-معلمان-ویرایش-شده.pdf
93.6K
🔶نکات پیرامون تربیتِ عدالتخواهانه برای معلمان
قسمت اول
منبع:موسسه روشنای طلوع مهر
نکته:
طبعا باید پیرامون روش های تربیت عدالتخواهانه حلقه های مباحثه بسیاری در دانشگاه های فرهنگیان شکل بگیرید و مقاله ها و کتابها نوشته شود و ابزارهای هنری بسیاری از جمله سرود،تئاتر،داستان و...بکار گرفته شود اما از باب قطره ای از دریا این فایل برای همه معلم و دغدغه مندان تربیت کاربردی خواهد بود.
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
هدایت شده از پابرهنگان||محمد زارع
داستان_های-ظلم-و-عدل-ویرایش-شده.pdf
116.7K
🔶نکات پیرامون تربیتِ عدالتخواهانه برای معلمان
قسمت دوم
منبع:موسسه روشنای طلوع مهر
نکته:
طبعا باید پیرامون روش های تربیت عدالتخواهانه حلقه های مباحثه بسیاری در دانشگاه های فرهنگیان شکل بگیرید و مقاله ها و کتابها نوشته شود و ابزارهای هنری بسیاری از جمله سرود،تئاتر،داستان و...بکار گرفته شود اما از باب قطره ای از دریا این فایل برای همه معلم و دغدغه مندان تربیت کاربردی خواهد بود.
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان
@paberahnegan
هدایت شده از صوت های تاریخی سیاسی
7 اردیبهشت 1402 - روشنا (افق) - شبکه افق - ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲.mp3
26.94M
📌 تربیت؛ هنر سخنرانی بدون زبان
🎙 استاد: #رحیم_پور_ازغدی
روز معلم
💤 صوتهای تاریخی سیاسی
🆔 @historysvoic
هدایت شده از صوت های تاریخی سیاسی
علم تمدنساز و آیندهی پیشِرو.mp3
44.17M
📌 علم تمدنساز و آیندهی پیشِرو
🎙 استاد: شکوهیان راد
1️⃣ بررسی روند علم و عالِم در عصر حاضر، با تأکید بر وضعیت کشور؛
2️⃣ شاخصهای فعلی عالم بودن، درست یا غلط؟
3️⃣ استقلال علمی، لازمهی استقلال تمدنی است؛ و شاخص مقالهمحوری در ژورنالهای بینالمللی، از جدیترین موانع استقلال علمی ج. ا. ایران؛
4⃣ ضرورت جایگزینی شاخصهای واقعی مانند «شاخص حل مسأله» بهجای شاخصهای فعلی علمسنجی
💤 صوتهای تاریخی سیاسی
🆔 @historysvoic
هدایت شده از پایگاه نمو
4_6039667472167078389.mp3
4.69M
📚 بهترین شیوه مطالعه علمی
🎙آیت الله حسن زاده آملی (ره)
#روش_تحصیل
#علمی
🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیهای، مهارتی و بصیرتی
🆔 @nomov_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
ساحتهای پنجگانه تربیت در روز معلم .mp3
13.78M
بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ساحت های پنجگانه تربیت در روز معلم
در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه بقیه الله تهران
یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از ستاد مدارس مسجد محور کشور
نشست علمی-تخصصی دربارهٔ چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور.MP3
50.4M
♦️ صوت کامل نشست علمی تخصصی «چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد» آن در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آ و پ
🟡 آقای دکتر دلبری مسئول جلسه: بنده تا کنون در این جلسات ندیده بودم وقت جلسهای تمام شده باشد حتی کلی هم از زمان مقرر گذشته باشد اما افراد همچنان نشسته باشند و موضوع را دنبال کنند.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
🔰 دربارهی کتاب «تربیت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب»
🔹 مجموعهی پنج جلدی «تربیت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب» که حاصل تلاش بیش از بیست پژوهشگر تربیتی است، در محورهای زیر تنظیم شده است:
جلد اوّل: ضرورت، موضوع و اهدافِ تربیت؛
جلد دوّم: اصول، مراحل، عوامل و موانع تربیتی؛
جلد سوّم: مؤثران تربیتی؛
جلد چهارم: برنامههای تربیتی؛
جلد پنجم: مدیریتِ تشکّل تربیتی.
🔹 در این نشست حجج اسلام «مرتضی رجایی» و «علی فاطمیپور» از تدوینکنندگانِ کتاب به ارائهی مطلب میپردازند و سپس کتاب مزبور توسّط سه تن از پژوهشگران و صاحبنظران عرصهی «تربیت اسلامی» یعنی حجج اسلام «محمّد عالمزاده نوری» و «دکتر مهدی گرامیپور» و «اصغر مددی» نقّادی میشود.
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از خانه کتاب ابرک
.
┅❁کتاب تجربیات مدرسه سادبریولی❁┅
🗨️ مدرسهٔ سادبریولی یکی از قدیمیترین مدارس دمکراتیک دنیاست که در سال ۱۹۶۸ در ایالت ماساچوست امریکا تأسیس شد.
این مدرسه کلاس و درس و برنامهریزیِ درسیِ ازپیشتعیینشده ندارد و دانشآموزان طبق خواست خود فعالیتهایشان را انتخاب میکنند.
سادبریولی طبقِ دمکراسی عمل میکند. در جلسات مدرسه هرکس حق رأی و اظهارنظر دارد و مجالی برای حرف زدن و ابراز عقیده و شنیده و دیده شدن.
مؤسسان این مدرسه در قالب مجموعه جستارهایی تجربیات خود را به نگارش درآوردهاند.
🔰چه کسانی بخوانند؟
والدین، روانشناسان کودک، مسئولین مدارس و معلمان
♡قیمت:90تومان
♡نویسنده:میمسی سادوفسکی و دنیل گرینبرگ
♡ناشر:گرگدن
▫️برای سفارش اینجا هستیم.
@abrakbook
.
هدایت شده از یاران خراسانی
#اطلاع_رسانی
🔰 روایت بازی؛ نشست ارائه تجربه نوآوران بازی محور آموزشی و تربیتی
🔸 ویژه معلمان و مربیان
🔹 روایت ها:
محمدرضا رجبی:
روایت لیگ بازی های رومیزی در مدرسه
امیرحسین خانی زارع:
روایت اردوی بازی محور ادبیات
حمیده مهدوی زاده:
روایت باغ بازی، طبیعت و تربیت
اعظم محمدزاده:
روایت بازی و طراحی مفاهیم درسی
حسن سلطانی:
روایت بازی و دستاورد های انقلاب
💠 همراه با کارگاه های آموزشی:
بررسی تاثیرات تربیتی انواع بازی های رومیزی
آیه های طبیعت برای تربیت
زبان بازی درخدمت زبان فارسی
آموزش مفاهیم پایه ریاضی از طریق بازی
📆 پنجشنبه 30 اردیبهشت ۱۴۰۰؛ 8:30 الی 17
📌 مشهد مقدس
➕ همراه با ارائه گواهی شرکت در دوره
🔸 مبلغ مشارکت در برنامه 50 هزار تومان
😷همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی
📞تلفن جهت راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر:
09159144731
🔻 ثبت نام:
https://yk8.ir/rbazi
@yaran_khorasan