eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: سبکسری، شر به بار می آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲) 💠نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۱) 🔹حسين حاج فرج دباغ معروف به عبدالکریم سروش در ۲۵ آذرماه ۱۳۴۲ شمسی در خانواده مذهبی در اطراف میدان خراسان تهران، محله آبایی و اجدادی اش چشم به جهان گشود. پدرش، با تحصیلات اندک به شغل عطاری اشتغال داشت و در کنار کسب و کار با علاقه فراوان به شعر و ادب می پرداخت. 🔸وی تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه علوی تهران سپری کرد. این مدرسه بر سایر مدارس، امتیاز ویژه ای داشت، زیرا هدف از تأسيس آن، تربیت دانش آموزانی بود که دیندارانه به تحصیل علم بپردازند به همین دلیل، بیشتر دانش آموزان این مدرسه را فرزندان مستعد و خانواده دار و مذهبی تشکیل می داد. مدیر مدرسه علوی، می خواست با مدیریت آن مدرسه، خواسته های خود را مبنی بر سازگاری علم و دین تحقق بخشد و نیروهای متدین غیر روحانی را تربیت کند. او البته تا حدودی هم موفق شد و شخصیت های متدین و فرهیخته ای مانند دکتر حداد عادل، دکتر کمال خرازی و دکتر ولایتی در این مدرسه رشد و تربیت دینی یافتند. برنامه مدرسه علوی، فراتر از دروس رسمی آموزش و پرورش بود. 🔻سروش در دبیرستان علوی، رشته ریاضی و در دانشکده داروسازی دکترا را فراگرفت و سپس بنا به نقلی با کمک مالی مرحوم مطهری در اسفند ماه ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و رشته شیمی آنالیتیک (تحلیلی) را آموخت، اما به تاریخ و فلسفه علم علاقه بیشتر داشت و در همان جا به آموختن این حوزه معرفتی پرداخت. وی در کنار دروس رسمی به مطالعه آثار دیگری پرداخت و خود را در غربت به آنها مأنوس می ساخت. به گفته خودش، چهار کتاب سرنوشت ساز اسفار اربعه ملاصدرا، المحجة البيضاء فیض کاشانی، دیوان خواجه شمس الدین حافظ و مثنوی معنوی جلال الدین بلخی را در سفر به انگلستان به همراه خود برد. این دانش آموخته مدرسه علوی در کنار دروس رسمی به آموختن پاره ای از دروس طلبگی نیز اشتغال ورزید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: زیانکار کسی است که عمرش را لحظه به لحظه برباد می دهد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله جوادی آملی ♦️عید واقعی 🔹عمر هر کسی به فهم اوست 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه(3) ♦️سومین سند مورد استناد ،عبارتی از لهوف سید بن طاووس است : یا اختاه یا ام کلثوم و انت یا زینب و انت یا رقیه و انت یا فاطمه و انت یا رباب ... ♦️این استناد به چند دلیل مخدوش است : 1-همانطور که قبلا هم گفته شد با وجود احتمالات مختلف دلیلی بر انطباق نام رقیه در این گونه نقل ها بر کودکی که در شام شهید شده است نداریم بلکه اصلا دلیلی نداریم که نام آن کودک رقیه بوده باشد. ♦️2-با مراجعه به نسخ مختلف کتاب لهوف و مصادری که از آن نقل کرده مشخص می شود که در بسیاری از این نسخ عبارت و انت یا رقیه وجود ندارد لذا اساسا وجود چنین عبارتی در لهوف ثابت نیست برای نمونه رجوع کنید به : -اللهوف نشر جهان ص 82 -عوالم العلوم(بخش مستدرکات موحد ابطحی ) ج 11 ص 1014 -حیاه الامام الحسین،مدرسه ایروانی، ج 3 ص 173 -لواعج الاشجان،دارالامیر،بیروت، ص 79 -مقتل مقرم،موسسه الخرسان، ص 225 البته اگر به صورت صد در صدی اثبات شود که این عبارت در نسخه اصلی لهوف هم وجود داشته باز هم دلیلی بر تطبیق آن با دختر چهار ساله ای که در شام شهید شده است وجود ندارد چرا که : 1-در منابع نستبا قدیم تر که داستان شهادت کودکی در شام ذکر شده نام آن کودک نیامده است پس به استناد کدام دلیل معتبر نام او را رقیه دانسته اند تا هر جا نام رقیه در مقاتل ‍پیدا شد بر او تطبیق دهند؟ 2-بر فرض که دلیل معتبری بر این تسمیه وجود داشت دلیل این تطبیق چیست؟ مثلا به چه دلیل این موارد بر رقیه بنت علی (ع) تطبیق نمی شود ؟ ♦️3-عبارت لهوف با دختر چهارساله مورد نظر مطابقت ندارد : قَالَ الرَّاوِي: فَسَمِعَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ فَاطِمَةَ ع ذَلِكَ فَقَالَتْ يَا أَخِي هَذَا كَلَامُ مَنْ أَيْقَنَ بِالْقَتْلِ فَقَالَ ع نَعَمْ يَا أُخْتَاهْ فَقَالَتْ زَيْنَبُ وَا ثُكْلَاهْ يَنْعَى الْحُسَيْنُ ع إِلَيَّ نَفْسَهُ قَالَ: وَ بَكَى النِّسْوَةُ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ وَ شَقَقْنَ الْجُيُوبَ وَ جَعَلَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ تُنَادِي وَا مُحَمَّدَاهْ وَا عَلِيَّاهْ وَا أُمَّاهْ وَا أَخَاهْ وَا حُسَيْنَاهْ وَا ضَيْعَتَنَا بَعْدَكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَالَ فَعَزَّاهَا الْحُسَيْنُ ع وَ قَالَ لَهَا يَا أُخْتَاهْ تَعَزَّيْ بِعَزَاءِ اللَّهِ فَإِنَّ سُكَّانَ السَّمَاوَاتِ يَفْنُونَ وَ أَهْلَ الْأَرْضِ كُلَّهُمْ يَمُوتُونَ وَ جَمِيعَ الْبَرِّيَّةِ يَهْلِكُونَ ثُمَّ قَالَ يَا أُخْتَاهْ يَا أُمَّ كُلْثُومٍ وَ أَنْتِ يَا زَيْنَبُ وَ أَنْتِ يَا فَاطِمَةُ وَ أَنْتِ يَا رَبَابُ انْظُرْنَ إِذَا أَنَا قُتِلْتُ فَلَا تَشْقُقْنَ عَلَيَّ جَيْباً وَ لَا تَخْمِشْنَ عَلَيَّ وَجْهاً وَ لَا تَقُلْنَ هُجْراً. خصوصا آنکه بنابر آنچه در کامل بهائی، روضه الشهداءو منتخب طریحی آمده است زنان اهل بیت شهادت امام حسین را از خردسالان و از جمله همان دختر چهار ساله مخفی می کردند پس چگونه می توان او را مخاطب این عبارات دانست؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام : بدانید آنکه از سخن نادرست درباره خود، بی تاب می شود،خردمند نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️قسمتی از اغلاط فاحش کتاب مشهور به مقتل ابی مخنف ♦️استاد یوسفی غروی در مقدمه وقعه الطف ص 24 پاره
✍️گوشه ای از نظرات علمای شیعه در مورد مقتل منسوب به ابی مخنف ♦️1-شیخ محمد تقی شوشتری : قلت:إن استند إلى الكتاب المعروف ب‌«مقتل أبي مخنف»فلا عبرة به (قاموس الرجال ج 2 ص 192) ♦️2-محدث نوری: ابومخنف لوط بن یحیی از بزرگان محدثین و معتمد ارباب سیر و تواریخ است و مقتل او در نهایت اعتبار.... و لکن افسوس که اصل مقتل بی‌عیب او در دست نیست و این مقتل موجود که به او نسبت می‌دهند، مشتمل است بر بعضی مطالب مُنکَرۀ مخالفِ اصول مذهب و البته آن را اَعادی و جُهّال به جهت پاره‌ای از اغراض فاسده، در آن کتاب داخل کردند و از این جهت از حداعتبار و اعتماد افتاده، بر منفردات آن هیچ وثوقی نیست (لولو و مرجان) ♦️3-شیخ عباس قمی : ... و اذا تامل الی هذا المقتل المنسوب الیه و الی ما نقله الطبری و غیره من المورخین منه و یقابلهاما یعلم ان هذا المقتل لیس له و لا لاحد من المورخین المعتمدین فعلی هذا انی لااعتمد علی ما تفرد بنقله.(نفس المهموم ج 1 ص 10) ♦️4-آقا بزرگ تهرانی: و نسبته إليه مشهورة لكن الظاهر أن فيه بعض الموضوعات و قد حققه شيخنا النوري في اللؤلؤ و المرجان (الذریعه ج 22 ص 27) ♦️5-سید محسن امین عاملی: ولما تأملت بعض هذا المقتل المطبوع المنسوب إلى أبي مخنف علمت أنه ليس لأبي مخنف وانه منه برئ، وانما ألفه رجل ونسبه إلى أبي مخنف.. وربما يكون فيه شئ من مقتل أبي مخنف، بأن يكون هذا الرجل عمد إلى مقتل أبي مخنف فمسخه وغيره وحرفه تحريفا قبيحا، فزاد عليه ونقص منه وغير وبدل. وأبو مخنف من رؤساء أهل الأخبار، وكل من ألف في التاريخ نقل عنه وأخذ منه، وأكثر ما في هذا المقتل لا يمكن صدوره من أبي مخنف (اعیان الشیعه ج 4 ص 614). 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠نقل خاطره مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی از ضریحی که برای بارگاه حضرت رقیه ساخته بودند ♦️چون برای آیت الله بروجردی ثابت نشده بود که قبر موجود در شام برای حضرت رقیه هست، مانع ورود ضریح به قم شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: با فرو گذاشتن کارهای بیهوده خردت کامل می گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹خاطره ای از حاج مهدی رسولی از یک مرد سوریه ای اینو می گم تا قدر بدونید!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چرا گیرپاچ کردی کافر!!!!!!!! 😉 لقمه بزرگتر از دهن به این میگن 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۳) 💠نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۲) 🔹 مطلب دیگر درباره شخصیت علمی دکتر سروش، رویکرد پرسشگری او است؛ توضیح اینکه، اگر بتوانیم اندیشه ورزان را به دو دسته تقسیم کنیم نخست: اندیشه ورزان که با پرسش های تعجب زا و کنجکاوی به سوی اندیشه و تأمل می رفتند و دوم: اندیشه ورزانی که با پرسش های اضطراب آور، باعث تشویش درونی اهل تفكر می شدند؛ در آن صورت، دکتر سروش به اعتراف خودش، جزء دسته اول می باشد؛ یعنی اضطراب و تشویشی به خاطر نداشته و بیش تر کنجکاوی و عشق به دانستن و فهمیدن او را به طرف اندیشیدن می کشانده است. 🔸ولی با این وجود، او اعتراف می کند که ذهنش به شدت گرفتار مسأله جبر و اختیار بوده است تا آنجایی که وی گمان می کرده که همه انسان ها مجبورند و دلیل متقن و روشن برای اختیار وجود ندارد. خلاصه اینکه، قصه جبر و اختیار در کلاس یازدهم، قصه فوق العاده گریبان گیری برای او می شود. مسأله دیگری که در آن دوران ذهن دکتر سروش را درگیر کرده، اندیشه مرگ بود که به گونه ای او گلاویز شده بود که بالای جلد همه کتاب های دبیرستان نوشته بود: «مرگ» تا آنجا که می گوید: با من موجودی مرگ اندیش هستم. علاوه بر مسأله وجود، و مسأله جبر و اختیار و مسأله مرگ، مسأله دیگری به نام مساله شرور، ذهن سروش را در سال اول دانشگاه در گیر کرد و مشغولیت خیلی عمیقی در او به وجود آورد. 🔻تمام این دغدغه هانشان می دهد که دکتر سروش تا حدود زیادی جزو اندیشمندان دسته دوم به شمار می آید و بیش از آنکه کنجکاوی و عشق به دانستن، او را به اندیشیدن وادار کند، پرسش های اضطراب آور و تشویق درونی، او را به مسایلی مانند جبر و اختیار و مرگ و شرور وا داشت؛ علاوه بر اینکه اصولا این گونه پرسش ها از سنخ پرسش های اگزیستانسیالیستی و اوضاع حدی و مرزی است که انسان را از درون، گرفتار آشفتگی می کند و آشفتگی درونی، او را به پرسش و اندیشیدن وا می دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: در برابر سفیه بردباری کن تا یاوران تو علیه او زیاد شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یه میکس سمی از توبه بایدن!! اینو دیگه نباید از دست داد😂😂😂 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️آیا امام خمینی به‌صراحت حضور نظامیان در انتخابات را ممنوع کرده بود؟ ♦️در بحث‌های مرتبط با فعالیت سیاسی نظامیان در ایران، مکررا به سخنان امام در نفی ورود نیروهای مسلح به سیاست استناد شده است. ♦️این استناد در شرایطی صورت می گیرد که برخی حامیان حضور نظامیان در سیاست، به ارائه تفسیرها یا روایت‌هایی ابتکاری از اظهارات بنیان گذار انقلاب پرداخته اند. نمونه‌ای معروف از این روایت‌ها، اظهارات ۲۰ تیر ۹۰ آیت الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد بود که با انکار کلی مخالفت آیت‌الله خمینی با فعالیت سیاسی بسیج و سپاه بود. ♦️این در حالی است که امام در وصیتنامه خود، هم برای بسیج و هم برای سپاه ورود به «بازی‌های سیاسی» –و نه فقط عضویت در احزاب یا فعالیت انتخاباتی- را ممنوع کرده که در کلیپ فوق مشاهده می فرمایید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (4) ♦️منتخب طریحی از منابع اثبات وجود تاریخی حضرت رقیه نام برده می شود. استناد به این کتاب در دو مورد آن است: 1- ذکر نام فاطمه صغری 2- ذکر نام رقیه افرادی که بدین کتاب استناد می کنند در این گمان هستند که فاطمه صغری قابل تطبیق بر همان کودکی است که در شام از دنیا رفته است. از جمله مولف کتاب ریحانه کربلا(کتابی که برای اثبات وجود حضرت رقیه نگاشته شده است) اینگونه می نویسد: ...رقیه نام دیگر زینب(دختر سوم) یا نام دختر چهارم که نامش نیامده و یا نام دیگر فاطمه صغری یا صغیره که نام مادرش ام اسحاق بوده می باشد( ریحانه کربلا صص 66 و 67). ولی این تطبیق کاملا ناآگاهانه است زیرا فاطمه صغری سالها پس از واقعه کربلا زیسته و بعد از ورود به کوفه در حال اسارت خطبه خواند. فاطمه صغری همسر حسن مثنی و مادر عبدالله بن حسن است و طبیعی است که دختری سه ساله نمی تواند به عقد کسی درآید و بچه ای از او متولد شود. طبق نقل ها امام سجاد هم از ایشان روایت نقل کرده است. ♦️مطلب دوم اینکه هیچ یک از مواضع ذکر نام رقیه در منتخب طریحی ارزش تاریخی یا دلالت روشن ندارد مثلا در قصیده محمود بن طریح نجفی اسم رقیه آمده است ولی مشکل این است که شاعر این ابیات از رجال خاندان طریحی و از متاخرین است و کلامش قابل استناد نیست و اصلا جنبه تاریخی ندارد. طریحی به اشعار سیف بن عمیره هم استناد می کند که قبلا نقد آن گذشت. در همین قصیده هم فرض شده که رقیه از شهادت پدر مطلع بوده است در حالی که طبق نقل منتخب طریحی و کامل بهائی شهیده شام از شهادت پدر بی خبر بود. در یک مورد تصریح شده مراد رقیه بنت علی است( المنتخب ص 472). ♦️مطلب سوم در مورد اعتبار مطالب کتاب منتخب طریحی است. این کتاب یکی از کتبی است که کارخانه تولید روضه کذب راه انداخته است. گویی مولف آن قائل به حرمت کذب نبوده و تا جایی در نقل مطالب مسامحه داشته که محدث نوری با آنکه در برخی جهات مذاق اخباری دارد و خود از بزرگترین مسامحه گران در قبول روایت است کتاب منتخب طریحی را غیر معتبر می داند. شیخ عباس قمی و میرزا محمد ارباب نیز این کتاب را معتبر نمی دانند. ♦️کتاب منتخب طریحی از اشکالات زیر رنج می برد: 1-ارسال سند و حتی عدم ذکر مصادر 2-تفرد مضامین روایات 3-نقل از رجال مجهول و غیرقابل شناسایی 4-تحریف شدید و نقصان و زیاده در متن روایات 5-ترکیب متون روایات 6-تغییر اسناد روایات 7-نقل از مصادر بی پایه دروغ پردازان مثل روضه الشهداء 8-مخالفت نقل ها با تواریخ معتبر و بعضا بدیهیات تاریخی ♦️آخر سر به برخی مطالب غیرمعتبر این کتاب اشاره می شود: 1-امام حسین(ع) ده هزار سواره را در روز عاشورا کشت، اما از بس که در سپاه بسیار بودند، شکافی دیده نشد. 2-افسانه عروسی قاسم 3-اسقونی شربة من الماء 4-سپاه ابن سعد، هفتاد هزار سواره بود. 5-افسانه ساربان 6-خبر مسلم جصّاص؛ حاکی از اینکه حضرت زینب(س) در کوفه سر به چوب محمل کوبید. 7-روایتی که حذیفه از زمان نابینایی ابن عباس نقل کرده در حالی که حذیفه سال ها قبل و در روزهای آغازین حکومت امام علی و قبل از جنگ جمل از دنیا رفته است!!! و ده ها بلکه صدها مورد دیگر که سستی این کتاب را اثبات می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وصیت امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام: دل جوان، مانند زمین کشت نشده است آنچه در آن افکنده شود می پذیرد از این رو پیش از آنکه دلت سخت گردد و خردت سرگرم شود به تربیت تو همت گماشتم. 👇👇 @Taammolate_talabegi