eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیش از چهل منبع تاریخی برای اثبات وجود حضرت رقیه!!! ♦️آقای یثربی (از مراجع احتمالی) ادعا دارد که بیش از جهل منبع برای اثبات وجود حضرت رقیه وجود دارد ♦️اینگونه بیانات یادآور حکم هزار ضربه شلاق قاضی برای دزدی هست که دزد در جواب این حکم به قاضی می گوید: جناب قاضی یا تا حالا شلاق نخورده ای یا نمیدانی هزار یعنی چه ♦️احتمال زیاد ایشان چنین تصور کرده اند که تعدد نقل در کتب تاریخی باعث تعدد طرق و تعدد منبع می شود که از مدعی مرجعیت چنین امری قابل اغماض نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (5) ♦️تنها سند نسبتا قابل اعتنا برای داستان شهادت حضرت رقیه نقل عمادالدین طبری در کامل بهائی است. متن کتاب چنین است: در حاويه آمد كه زنان خاندان نبوت در حالت اسيرى حال مردان كه در كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده مى‏داشتند، و هر كودكى را وعده‏ها مى‏داند كه پدر تو به فلان سفر رفته است بازمى‏آيد، تا ايشان را به خانه يزيد آوردند، دختركى بود چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من حسين كجاست. اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در گريه افتادند و فغان از ايشان بر خواست. يزيد خفته بود از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است آن لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست ملاعين گفت سر پدر تو است آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسليم كرد( کامل بهائی ص 523) 💠 نکاتی درباره متن: 🔹1-زبان این نقل بیشتر داستانی است تا تاریخی. 🔹2-در این حکایت نام آن کودک ذکر نشده است. 🔹3-در این حکایت از جزئیات و تفاصیلی که در قرون بعدی پیدا شده خبری نیست. 🔹4-طبق این روایت آن دختر پس از دیدن سر پدر بدحال شده و چند روز بعد از دنیا رفته است در حالی که بین مردم مشهور است که در همان لحظه جان داده است.ریشه پندار مشهور روضه الشهداء کاشفی است(http://lib.eshia.ir/10383/1/485) 🔹5-جالب تر آنکه سن کودک 4 سال بوده نه سه سال. ♦️بررسی سند نقل کامل بهائی سند کاملا مجهول است.تنها می دانیم که طبری این حکایت را از کتاب الحاویه فی مذمات معاویه نقل کرده است.به گفته طبری این کتاب اثر قاسم بن محمد بن احمد مامونی است.طبری او را از اهل سنت دانسته و در موارد متعددی از کتاب الحاویه نقل کرده است.درباره مامونی اطلاعات زیادی وجود ندارد جز اینکه ظاهرا از نوادگان مامون عباسی بوده است چرا که المامونی یعنی منتسب به مامون عباسی بنابراین تعجبی ندارد که فردی عباسی گرچه در ظاهر اهل سنت است کتابی در ذم معاویه بنویسد. نه میزان وثاقت مامونی و اعتبار کتابش الحاویه معلوم است و نه می دانیم که این داستان را از کجا و با چه سندی نقل کرده است لذا طبری یروی عن مجهول بطریق مجهول. بدیهی است که چنین نقلی به خودی خود علم آور نیست و به این ترتیب مهمترین سند داستان حضرت رقیه نیز از اثبات اصل ماجرا قاصر است چه رسد به جزئیات و تفاصیلی که در قرون بعد پرداخته شده است. ♦️ممکن است گفته شود که اعتماد طبری بر نقل مامونی دلیل بر اعتبار آن است.در پاسخ گفته می شود که بررسی آثار مختلف طبری مثل کامل بهائی ، مناقب الطاهرین،اسرار الامامه، تحفه الابرار و ... نشان می دهد که ایشان در نقل و اعتبارسنجی روایات دقیق نیست مثلا طبری می نویسد که محمد بن ابی بکر از مخالفین خلافت ابوبکر بوده و با بیعت با ابوبکر مخالفت کرده در حالی که محمد بن ابی بکر در قضیه سقیفه حدودا دو ساله بوده است!! ( رجوع به صفحات 250 و 251و 158) و یا داستان اسارت شهربانو به گونه ای نقل شده که هم از فضای تاریخی بسیار دور است و هم با عقاید شیعه مخالف است( کامل بهائی ص 455). 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرام حسینی 🔹واکنش صاحبخانه سنی مذهب، وقتی میفهمه مهدی مختاری (مداح اهلبیت) مشغوله خدمت جهادی در خانه ی خود ایشونه! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا سلام الله علیها: روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه اش به چه کارش خواهد آمد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر فیلم سینمایی «پارادایس» 🔹این فیلم در سال ۱۳۹۳ در کشورهای آلمان، اسپانیا و ایران فیلمبرداری شد و در ۳ بهمن ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده‌ است. 🎞 فیلم درباره حضور سه روحانی ایرانی در کنفرانسی در کشور آلمان با عنوان «مذهب من» است. دو طلبه می‌خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند. رئیس حوزه علمیه آنها که حاج آقا فراستی نام دارد، راه سفر را برآن‌ها می‌بندد. طلبه‌های جوان با اغفال حاج آقا فراستی، ویزایی هم برای او می‌گیرند و او را با خود به آلمان می‌برند. 📲لینک دانلود و تماشای رایگان: https://tamasha.com/v/BPYMN 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۵) 💠 نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۴) 🔹یک ویژگی مشترک در طول ۲۸ سال پژوهش دکتر سروش می توان یافت و آن عبارت از ایجاد پیوند و ترابط مباحث فلسفی و علمی با دغدغه های اجتماعی است. وی در تمام آثار خود، با وضعیت موجود نقد چالشی دارد و با گروه یا جریانی، خود را درگیر می کند. این مطلب نشانگر این است که جهانی که او در آن زندگی می کند، نهاد ناآرام و طوفان خروشنده ای است که ایستایی و آرامش را نمی پسندد. 🔸ویژگی دیگری که باید در سرتاسر فرایند فکری سروش مشترک دانست انس و الفت او با مباحث شعری و ادبی است. 🔹ویژگی دیگر دکتر سروش این است که تنها به عرضه مطالب و اندیشه ها می پردازد و کمتر خود را در صحنه نقد و مناظره ظاهر می کند؛ هر چند وی در این باره می گوید: من با نقادی مشکلی ندارم. واقعیتش این است که من از نقد خیلی آزرده نمی شوم. من نقدها را با دقت و با لذت می خوانم اما از نقدهایی که به تعبير خودم به انگیزه ها می پردازند تا به انگیخته ها عصبانی می شوم. این ادعای سروش برای نگارنده که بارها دیدگاه های وی را با احترام و با رویکردی علمی نقد کرده و جوابی نشنیده، پذیرفتنی نیست. وی در طول این سال ها که مرتب به طرح آرای غربیان و بومی سازی آنها پرداخت و نقدهای فراوان شنید، جز در مورد اندکی پاسخ نداد و به هیچ وجه حاضر به شرکت در مناظره نشد. علاوه بر این مطلب، مخالفان و منتقدان وی، خدشه ای بر ایشان وارد می سازند که عبارت از بی دقتی وی نسبت به اندیشه اسلامی و اصرارورزی بر نقد دیدگاه های عالمان و فقهای شیعه است. سخن در این نیست که چرا او به نقد عالمان می پردازد؛ زیرا اصولا بدون نقد دیگران نمی توان رشد معرفت را انتظار داشت، بلکه سخن در این است که چرا ایشان در نقد و رویکرد سلبی نسبت به فقها و عالمان شیعه عجول است؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹قرِّره بالفناء این می گذرد خیلی کار رو درست می کنه. 💠 استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسکری علیه السلام: او پسر من و جانشین من بعد از من است و او کسی است که مدتی طولانی غایب خواهد بود و آن گاه که زمین پر از جور و ستم شده باشد ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹برای فرار از بدنامی به منبر برو و مردم را وادار به دعا کن! همه چیز را به گردن خدا بیاندازید. 🔸دکتر روحانی: برجام را خدا آورد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ تاملی بر مساله برده داری در اسلام(2) ♦️برخی علمای مسلمان در توجیه پذیرش برده داری توسط اسلام چنین گفته اند: برده داری در کیان اجتماع و قلب افراد ریشه دوانده بود. لذا از بین بردن این علقه قلبی به سختی صورت می گرفت و چاره جز پذیرش برده داری نبوده است. 💠نقد ♦️بت پرستی هم در قلب مردم حجاز ریشه دوانده بود ولی در مدت اندکی تقریبا به طور کامل از میان رفت.امور دیگی مثل شراب خواری جزء عادت مردم عصر نزول بود ولی به تدریج هم حرمت آن اعلام و هم اثرات آن از جامعه زدوده شد. ♦️اگر فرض بگیریم که سازوکارهای اجتماعی مخصوصا اقتصاد چنان وابسته به بردگان بوده که حذف ناگهانی آن موجب پریشانی اجتماع می شده است در اینصورت اشکالی پیش می آید. این تنیدگی برده داری در ساختار اجتماعی و اقتصادی در آمریکای قرن نوزدهم وجودداشته است. اقتصاد بخش جنوبی این کشور وابسته به نیروی کار بردگان بود. در آمریکا تلاش برای الغای برده داری در نهایت با پیروزی مخالفان برده داری همراه بود اگر چه تلفات این جنگ خانمان سوز بیش از 600 هزار نفر برآورد شده است. با این حال ساختار اجتماعی آمریکا از بین نرفت و روز به روز قدرتمندتر شد. ♦️حال سوال اینست که عواقب نفی کامل برده داری در زمان حیات پیامبر ( که قابل مقایسه با سازمان اجتماعی و اقتصادی آمریکا نیست) بیشتر از اثرات مخرب آن بر جامعه ی آمریکا قرن نوزدهم می بود؟ البته باید شخصیت کاریزماتیک پیامبر را در نظر داشت که میتوانست بدون وقوع جنگ برده داری را لغو کند. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نکاتی در مورد حدیث کنت کنزا مخفیا ♦️به احتمال زیاد این حدیث جعلی و دست ساخت صوفیه است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: بسا گمراهی ای که با آیه ای از کتاب خدا آراسته شود همچنان که درهم مسی با روکشی از نقره آراسته می گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند «فروشنده ۳» 🔹بعد از ساخت مستند جنجالی فروشنده ۱ و ۲ حال نوبت به رونمایی از قسمت سوم از این مجموعه رسیده است. 🔸مستند «فروشنده ۳»؛ روایتی جدید و تکان‌ دهنده از پشت صحنه آخرین تحولات داخلی و خارجی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ است. 📲 لینک خرید و تماشای مستند: https://ammaryar.ir/product/foroushande_3-1/ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️شیخ مفید و شهید دانستن چهار امام از ائمه اثنی عشر!! ♦️بر خلاف شیخ صدوق ، محمد بن محمد بن نعمان ( معروف به شیخ مفید ) رحلت همه ائمه را بر اثر مسموم و مقتول شدن نمی‌داند و میگوید این یقینی نیست. شیخ صدوق در اعتقادات خویش ص 97 پیامبر و دوازده امام را مقتول بوسیله سم یا شمشیر دانسته و اسامی قاتلین را ذکر می کند . اما شیخ مفید در تصحیح الاعتقادات ص 132 و 131( این کتاب به منزله ردی بر اعتقادات شیخ صدوق است) فقط شهادت امام علی،حسنین و امام کاظم را مقطوع دانسته است.در ادامه شهادت امام رضا را مشکوک توصیف می کند. ♦️مفید در کتاب فقهی مقنعه همین مطالب را تکرار می کند وفقط پیامبر وچهار امام را شهید دانسته و برای بقیه ائمه حتی امام رضا تعبیر قبض را آورده است.( المقنعه ص 456،461،465،467،476،479) ایشان قول به شهادت امام جواد با سم را نیز قبول ندارد و بالفظ قیل که اشعار به ضعف دارد از این نظر تعبیر می کند ( الارشاد ج 2 ص 295) ♦️ناگفته نماند که شیخ محمد آصف محسنی از علمای معاصر شیعه فقط شهادت امام حسن و امام کاظم بوسیله سم را قبول داشته و شهادت بقیه بوسیله سم را غیرمدلل ذکر می کند(مشرعه بحار ج 1 ص 449) 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (6) 💠نکات تکمیلی در باب کتاب کامل بهایی(1) ♦️در مقاتل و کتب تاریخی، داستان ورود اسرا به شام و نحوه سکونت آن ها بیان شده اما هیچ اشاره اي به خرابه شام، خواب حضرت رقیه و آوردن سر امام حسین(ع) برای او، مطرح نشده است. به عنوان نمونه رجوع شود به کتب 1- وقعه الطف (گزارش های صحیح از ابی مخنف) 2-تاریخ طبری 3-امالی شیخ صدق 4-ارشاد شیخ مفید 5- روضه الواعظین فتال نیشابوری 6-اعلام الوری شیخ طبرسی 7-لهوف سید بن طاووس 8-مثیرالاحزان 9-الطبقات الکبری 10- انساب الاشراف 11-تاریخ اهل البیت ابن ابی الثلج 12-مقاتل الطالبیین 13- مقتل الحسین خوارزمی. همه این افراد یا مقدم بر طبری بوده یا معاصر او ولی هیچ یک نه به داستان خرابه شام پرداخته و نه اصلا اسمی از حضرت رقیه آورده اند. آیا می توان گفت این همه اهل فن مطلبی را ندیده و ناگهان طبری از راه رسیده و آن را دیده است؟ آیا این نوعی استخفاف و تهمت تسامح در نقل تاریخ به این علماء نیست؟ ♦️2- مصنف این کتاب هنگام بیان داستان خرابه شام می نویسد: "آن کودك چهار ساله از شهادت پدر خود امام حسین مطلع نبود و مادران آنها به او و دیگر بچه ها گفته بودند که پدران شما به سفر رفته اند!! لذا آن کودك گفت: پدر من کجاست و...." در حالی که سرهاي مقدس امام حسین و دیگر شهدا از کربلا تا شام حدود 20 روز همراه کاروان اسرا و بر سر نیزها بود و تمام کودکان، آن سرها را دیده بودند علاوه بر این که در روز عاشورا از خیمه گاه تا میدان نبرد چندان فاصله ای نبود که ماجرای شهادت آنها مخفی مانده باشد. لذا احتمالا این ماجرا یک داستان پردازی ناشیانه و سطحی است که توسط برخی روایتگران بسیار ساده اندیش، براي ایجاد ترحم در مردم یا گرم کردن مجالس عزا و یا نظائر آن صورت گرفته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از گذشته های دنیا برای باقیمانده آن عبرت آموز زیرا پاره های دنیا شبیه یکدیگرند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بعضی ها اشتباه می کنند! 🔸مشخص کنیم خط درگیری دشمن را 🔻بصیرت آن خط درست است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سید مرتضی و مشبهه دانستن تمام قمیین غیر شیخ صدوق ♦️سید مرتضی « شاگرد شیخ مفید و استاد شیخ طوسی » در کتاب رسائل جلد سوم صفحه ۳۱۰ در عبارتی ظالمانه که دستمایه طعن اهل سنت بر شیعه شده می نویسد : و أن القميين كلهم من غير استثناء لأحد منهم إلا أبا جعفر بن بابويه (رحمة اللّه عليه) بالأمس كانوا مشبهة مجبرة، و كتبهم و تصانيفهم تشهد بذلك و تنطق به در گذشته، قمی‌ها بدون استثنا، به جز شیخ صدوق، همگی اهل تشبیه و جبر بودند، كتاب‌ها و تصانیفشان گویای ‌این مطلب است... ♦️این داوری كلّی‌اى است كه سید مرتضی در باره قمی‌ها به استثنای شیخ صدوق دارد. لازم به ذکر است كه اين عبارت سيد مرتضی سبب گرديده كه مولي ابوالحسن شريف عاملي رساله تنزيه القميين را در پاسخ بدان به رشته تحرير درآورد كه چند بار چاپ شده كه جديدترين آنها در مجله تراثنا، شماره 52 درج شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا در جمهوری اسلامی امکان رفراندوم وجود دارد؟(1) ♦️دکتر حسن روحانی، روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه اداره کشور در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام‌های کشور و مدیریت کشور را با رای خود برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند، از رفراندوم سخن به میان آورد. این اولین بار نیست که حسن روحانی به طور تلویحی خواستار برگزاری رفراندوم برای «موضوعات بسیار مهم» می‌شود. او چندین بار به این مساله اشاره کرده است، از جمله می‌توان به صحبت‌های او در تاریخ اول دی ماه ۱۳۹۹ اشاره کرد. ♦️علاوه بر این بارها منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی نیز به بارها خواستار برگزاری رفراندوم و همه‌پرسی برای تعیین تکلیف برخی امور، از جمله تغییر رژیم در ایران شده‌اند. ♦️اما آیا در نظام جمهوری اسلامی امکان برگزاری رفراندوم یا همه‌پرسی وجود دارد؟ روند برگزاری رفراندوم چیست؟ سازوکار قانونی برگزاری رفراندوم یا همه‌پرسی چیست؟ آیا در عمل امکان برگزاری رفراندوم وجود دارد؟ 💠در خصوص چه موضوعاتی می‌توان به همه‌پرسی رجوع کرد؟ همه‌پرسی طبق قانون اساسی دو کارکرد دارد: ۱- گرفتن رای آری یا نه از مردم در خصوص اصلاحات یا تغییرات قانون اساسی، (اصل ۱۷۷ قانون اساسی) ۲- اعمال وظایف قوه مقننه در مسایل بسیار مهم اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی، (اصل ۵۹ قانون اساسی)، یا به عبارتی اصلاح یا تغییر قوانین عادی بسیار مهم. پس هم برای تغییر اصلی از اصول قانون اساسی و هم برای تغییر قانون عادی، می‌توان به مردم مراجعه و مطابق نظر مردم قانونگذاری کرد ادامه دارد.... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا