eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نکاتی در مورد حدیث کنت کنزا مخفیا ♦️به احتمال زیاد این حدیث جعلی و دست ساخت صوفیه است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: بسا گمراهی ای که با آیه ای از کتاب خدا آراسته شود همچنان که درهم مسی با روکشی از نقره آراسته می گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند «فروشنده ۳» 🔹بعد از ساخت مستند جنجالی فروشنده ۱ و ۲ حال نوبت به رونمایی از قسمت سوم از این مجموعه رسیده است. 🔸مستند «فروشنده ۳»؛ روایتی جدید و تکان‌ دهنده از پشت صحنه آخرین تحولات داخلی و خارجی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ است. 📲 لینک خرید و تماشای مستند: https://ammaryar.ir/product/foroushande_3-1/ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️شیخ مفید و شهید دانستن چهار امام از ائمه اثنی عشر!! ♦️بر خلاف شیخ صدوق ، محمد بن محمد بن نعمان ( معروف به شیخ مفید ) رحلت همه ائمه را بر اثر مسموم و مقتول شدن نمی‌داند و میگوید این یقینی نیست. شیخ صدوق در اعتقادات خویش ص 97 پیامبر و دوازده امام را مقتول بوسیله سم یا شمشیر دانسته و اسامی قاتلین را ذکر می کند . اما شیخ مفید در تصحیح الاعتقادات ص 132 و 131( این کتاب به منزله ردی بر اعتقادات شیخ صدوق است) فقط شهادت امام علی،حسنین و امام کاظم را مقطوع دانسته است.در ادامه شهادت امام رضا را مشکوک توصیف می کند. ♦️مفید در کتاب فقهی مقنعه همین مطالب را تکرار می کند وفقط پیامبر وچهار امام را شهید دانسته و برای بقیه ائمه حتی امام رضا تعبیر قبض را آورده است.( المقنعه ص 456،461،465،467،476،479) ایشان قول به شهادت امام جواد با سم را نیز قبول ندارد و بالفظ قیل که اشعار به ضعف دارد از این نظر تعبیر می کند ( الارشاد ج 2 ص 295) ♦️ناگفته نماند که شیخ محمد آصف محسنی از علمای معاصر شیعه فقط شهادت امام حسن و امام کاظم بوسیله سم را قبول داشته و شهادت بقیه بوسیله سم را غیرمدلل ذکر می کند(مشرعه بحار ج 1 ص 449) 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (6) 💠نکات تکمیلی در باب کتاب کامل بهایی(1) ♦️در مقاتل و کتب تاریخی، داستان ورود اسرا به شام و نحوه سکونت آن ها بیان شده اما هیچ اشاره اي به خرابه شام، خواب حضرت رقیه و آوردن سر امام حسین(ع) برای او، مطرح نشده است. به عنوان نمونه رجوع شود به کتب 1- وقعه الطف (گزارش های صحیح از ابی مخنف) 2-تاریخ طبری 3-امالی شیخ صدق 4-ارشاد شیخ مفید 5- روضه الواعظین فتال نیشابوری 6-اعلام الوری شیخ طبرسی 7-لهوف سید بن طاووس 8-مثیرالاحزان 9-الطبقات الکبری 10- انساب الاشراف 11-تاریخ اهل البیت ابن ابی الثلج 12-مقاتل الطالبیین 13- مقتل الحسین خوارزمی. همه این افراد یا مقدم بر طبری بوده یا معاصر او ولی هیچ یک نه به داستان خرابه شام پرداخته و نه اصلا اسمی از حضرت رقیه آورده اند. آیا می توان گفت این همه اهل فن مطلبی را ندیده و ناگهان طبری از راه رسیده و آن را دیده است؟ آیا این نوعی استخفاف و تهمت تسامح در نقل تاریخ به این علماء نیست؟ ♦️2- مصنف این کتاب هنگام بیان داستان خرابه شام می نویسد: "آن کودك چهار ساله از شهادت پدر خود امام حسین مطلع نبود و مادران آنها به او و دیگر بچه ها گفته بودند که پدران شما به سفر رفته اند!! لذا آن کودك گفت: پدر من کجاست و...." در حالی که سرهاي مقدس امام حسین و دیگر شهدا از کربلا تا شام حدود 20 روز همراه کاروان اسرا و بر سر نیزها بود و تمام کودکان، آن سرها را دیده بودند علاوه بر این که در روز عاشورا از خیمه گاه تا میدان نبرد چندان فاصله ای نبود که ماجرای شهادت آنها مخفی مانده باشد. لذا احتمالا این ماجرا یک داستان پردازی ناشیانه و سطحی است که توسط برخی روایتگران بسیار ساده اندیش، براي ایجاد ترحم در مردم یا گرم کردن مجالس عزا و یا نظائر آن صورت گرفته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از گذشته های دنیا برای باقیمانده آن عبرت آموز زیرا پاره های دنیا شبیه یکدیگرند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بعضی ها اشتباه می کنند! 🔸مشخص کنیم خط درگیری دشمن را 🔻بصیرت آن خط درست است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سید مرتضی و مشبهه دانستن تمام قمیین غیر شیخ صدوق ♦️سید مرتضی « شاگرد شیخ مفید و استاد شیخ طوسی » در کتاب رسائل جلد سوم صفحه ۳۱۰ در عبارتی ظالمانه که دستمایه طعن اهل سنت بر شیعه شده می نویسد : و أن القميين كلهم من غير استثناء لأحد منهم إلا أبا جعفر بن بابويه (رحمة اللّه عليه) بالأمس كانوا مشبهة مجبرة، و كتبهم و تصانيفهم تشهد بذلك و تنطق به در گذشته، قمی‌ها بدون استثنا، به جز شیخ صدوق، همگی اهل تشبیه و جبر بودند، كتاب‌ها و تصانیفشان گویای ‌این مطلب است... ♦️این داوری كلّی‌اى است كه سید مرتضی در باره قمی‌ها به استثنای شیخ صدوق دارد. لازم به ذکر است كه اين عبارت سيد مرتضی سبب گرديده كه مولي ابوالحسن شريف عاملي رساله تنزيه القميين را در پاسخ بدان به رشته تحرير درآورد كه چند بار چاپ شده كه جديدترين آنها در مجله تراثنا، شماره 52 درج شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا در جمهوری اسلامی امکان رفراندوم وجود دارد؟(1) ♦️دکتر حسن روحانی، روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه اداره کشور در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام‌های کشور و مدیریت کشور را با رای خود برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند، از رفراندوم سخن به میان آورد. این اولین بار نیست که حسن روحانی به طور تلویحی خواستار برگزاری رفراندوم برای «موضوعات بسیار مهم» می‌شود. او چندین بار به این مساله اشاره کرده است، از جمله می‌توان به صحبت‌های او در تاریخ اول دی ماه ۱۳۹۹ اشاره کرد. ♦️علاوه بر این بارها منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی نیز به بارها خواستار برگزاری رفراندوم و همه‌پرسی برای تعیین تکلیف برخی امور، از جمله تغییر رژیم در ایران شده‌اند. ♦️اما آیا در نظام جمهوری اسلامی امکان برگزاری رفراندوم یا همه‌پرسی وجود دارد؟ روند برگزاری رفراندوم چیست؟ سازوکار قانونی برگزاری رفراندوم یا همه‌پرسی چیست؟ آیا در عمل امکان برگزاری رفراندوم وجود دارد؟ 💠در خصوص چه موضوعاتی می‌توان به همه‌پرسی رجوع کرد؟ همه‌پرسی طبق قانون اساسی دو کارکرد دارد: ۱- گرفتن رای آری یا نه از مردم در خصوص اصلاحات یا تغییرات قانون اساسی، (اصل ۱۷۷ قانون اساسی) ۲- اعمال وظایف قوه مقننه در مسایل بسیار مهم اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی، (اصل ۵۹ قانون اساسی)، یا به عبارتی اصلاح یا تغییر قوانین عادی بسیار مهم. پس هم برای تغییر اصلی از اصول قانون اساسی و هم برای تغییر قانون عادی، می‌توان به مردم مراجعه و مطابق نظر مردم قانونگذاری کرد ادامه دارد.... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرهنگ عذر خواهی کم رنگ شده! 🔹در ماجرای بنزین بعضی از مسئولین بی تدبیری قطعی کردند. 🔻باید به صورت رسانه ای عذر خواهی شود و از طرف آسیب دیدگان اعلام رضایت واقعی بشود جوری که از دلشون دربیاد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۶) 💠 نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۵) 🔹دکتر سروش گرچه به عرصه های مختلف عرفانی و اخلاقی و هنری و دینی پرداخته است، اما تقریبا در تمام مسایل، معرفت شناسانه نظر می کند. وی خود را جامعه شناس، روانشناس و متکلم نمی داند، اما معرفت شناسی و انسجام را دغدغه اصلی خود می پندارد یعنی دین شناسی با جامعه شناسی و روان شناسی و تاریخ همخوانی داشته باشد و از طرفی، دغدغه اصلی خود را صدق معرفی می کند. 🔸یک نکته را نباید فراموش کرد که سروش، روشنفکرانه به طرح مباحث می پردازد یعنی همانند روشنفکران دیگر بیش از همه دغدغه تحول را دارد به همین جهت، بیشتر نوشته های ایشان، فاقد منبع و ارجاعات علمی است. او هرگاه مطلبی را به دانشمند غربی یا اسلامی نسبت می دهد، آدرس آن را نمی گوید و نمی نویسد و با قدرت بیان ادبی تلاش می کند تا این اندیشه را در ذهن مخاطب تزریق کند و او را به عرصه تحولات اجتماعی بیاندازد. سرّ عبارت پردازی های سروش نیز همین نکته است. او با اینکه اعتراف کند که از روش تحلیلی و آنالیتیک لذت و بهره می برد اما به کارگیری واژه های نامأنوس و اصطلاحات ادبی نه تنها به وضوح مطالب کمک نمی رساند، بلکه بسیار به دشواری مباحث می افزاید. خطابه گرایی و ادبی محوری مطالب این روشنفکر یکی از موانع جدی و اساسی برای ایجاد گفتمان علمی و منطقی است. سروش به راحتی می توانست هر یک از دیدگاه های خود از جمله نظریه قبض و بسط و همچنین سایر نظریه ها را در قالب یک مقاله به خوانندگان منتقل کند، اما روشنفکرانه با عبارت های ادبی به تفصیل آنها می پردازد. 🔻نگارنده توجه دارد که شیوه روشنفکران دینی با منش فیلسوفان و فقها و متکلمان تفاوت دارد و بیش از آنکه به تحلیل و توصیف علمی و تخصصی مطالب بپردازند، بیشتر در صددند تا عموم مخاطبان به نظریه آنها رو آورند تا تحول اجتماعی ایجاد کنند؛ اما این هم از خطاها و آسیب های روشنفکری دینی در دوران معاصر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ جذب حداکثری vs دفع حداکثری 🔹متاسفانه یکی از اخبار داغ حوزه در این ایام حذف شرط معدل و سن در جذب به حوزه است! 🔸به خاطر دارم یکی از اساتیدم می فرمود در حوزه علمیه شیخ انصاری ها تلف می شوند. 🔻یا به قول دوست عزیزی که می گفت حوزه مسلخ استعداد هاست! 🔹چه خوب می گفت یکی از رفقا که خیلی از طلاب با استعداد به خاطر بی پولی مجتهد نمی شوند که من وقتی این رو به شاگرد ممتاز موسسه فقهی خودمان گفتم فردای اون روز سر کلاس گفت یک روز تمام به این جمله و درست بودن آن فکر کردم. ⁉️بهتر نیست حوزه به جای جذب حداکثری خود، طلاب حاضر و بلا تکلیف را دریابد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: تو به ادب خود ارزش می یابی پس آن را با بردباری زینت بخش. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا در جمهوری اسلامی امکان رفراندوم وجود دارد؟(2) ♦️همه‌پرسی چگونه انجام می‌شود؟ برای به جریان افتادن «همه‌پرسی» رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور، می‌توانند ایفای نقش کنند. ۱- فرمان همه پرسی توسط رهبر جمهوری اسلامی مطابق بند ۳ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، فرمان همه‌پرسی جزو وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است. پس از تشکیل هیات بازنگری قانون اساسی، هر اصلاحیه‌ای توسط این هیات، روی اصول قانون اساسی صورت گیرد، باید به تایید مقام رهبری و تصویب مردم از طریق همه‌پرسی برسد. این اختیار در قانون اساسی اول جمهوری اسلامی، در اختیار مقام رهبری نبود ولی با اصلاح قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ این اختیار به اصل ۱۱۰ اضافه شد. ضمن اینکه پس از تصویب طرح همه‌پرسی در مجلس شورای اسلامی نیز صدور فرمان همه‌پرسی در اختیار رهبر است. ۲- تقاضای دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطابق اصل ۵۹ قانون اساسی، دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با امضای طرح همه‌پرسی در خصوص هر مساله مهمی در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، همه‌پرسی را تصویب کنند. ۳- پیشنهاد رئیس جمهوری و رای موافق دو سوم نمایندگان مجلس علاوه بر رهبری و دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که طبق قانون اساسی می‌توانند مبتکر همه‌پرسی باشند، طبق ماده ۳۶ قانون «همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال ۱۳۶۸، رئیس جمهوری نیز می‌تواند پیشنهاد مراجعه به آراء عمومی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، اگر دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد رئیس جمهور موافقت کنند، و رهبری آن را تایید کند، همه‌پرسی به جریان می‌افتد. در واقع رئیس جمهور نه به حکم قانون اساسی، بلکه با استناد به قانون عادی می‌تواند تقاضای همه‌پرسی را مطرح کند. ♦️در چه موارد نمی‌توان همه‌پرسی برگزار کرد؟ مطابق مفاد اصل ۱۷۷ قانون اساسی موارد زیر تغییر ناپذیر و امکان برگزاری همه‌پرسی در این خصوص ممکن نیست: 1-اسلامی بودن نظام 2-رعایت موازین اسلامی در امر قانونگذاری 3-جمهوری بودن حکومت 4-حکومت ولایت امر و امامت امت (اصل ولی فقیه) 5-متکی بودن اداره امور کشور به آرای عمومی 6-دین و مذهب رسمی کشور در هر مساله‌ای غیر از موارد فوق طبق قانون اساسی و قانون همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران ممکن است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 کارل مارکس: 🔹کارگران[شما بخوان انسان ها] هر قدر کار بیشتر، پر عذاب تر و نفرت انگیزتری را انجام می دهند، مزد کمتری دریافت می کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: هر کس روزه داری را افطار دهد اجرش همانند اجر روزه دار است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️موضع شیخ مفید درخصوص دفن و کفن امام توسط امام ♦️اعتقاد مشهور بین شیعه چنین است که امام را جز امام کسی غسل نداده و مراسم دفن و کفن او را دیگری انجام نمی دهد. شیخ عباس قمی با استناد به روایات متعدد دراین باره می‌گوید: اعلم انه قد ثبت فی محله انه لا یلی امر المعصوم الا المعصوم و ان الامام لا یغسله الا الامام، و لو قبض امام فی المشرق و کان وصیه فی المغرب لجمع اللّه بینهما (نفس المهموم ص 389) بدان که در جای خود ثابت شده است که متولی دفن و کفن معصوم باید معصوم باشد و امام را جز امام غسل ندهد و اگر امامی در مشرق از دنیا برود و وصی او در مغرب باشد، خدا آنها را به هم می‌رساند. ♦️در صورتیکه شیخ مفید در کتاب ارشاد خود که به زندگی ائمه اطهار علیهم السلام پرداخته ، مراسم کفن و دفن امام حسین علیه السلام را بر عهده قبیله بنی اسد و امام کاظم علیه السلام را توسط یکی از دوستان امام و امام رضا علیه السلام را توسط عمو و خانواده ایشان عنوان کرده و اشاره ای به حضور ائمه بعدی بر سر پیکر مطهر پدرانشان نمی کند . 👇👇 @Taammolate_talabegi