eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
676 عکس
717 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جامعه جدید خدایش علم است! 🔻وقتی می گویند علم این مطلب رو گفته یعنی دهان ها رو ببندید این همان خرافه مدرن است. 🔸یک ادعای گزاف این است: فقط علم است که حق دارد بگویید چه چیز حق است و چه چیز باطل است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(7) 💠مهمترین احکام بردگان(2) ♦️8-با اذن یا دستور مولی ازدواج غلام با زن حره و ازدواج کنیز با مرد حر مجاز است.در زمانی که کنیز به صلاح دید مولی در زوجیت غیرست،هرگونه استمتاع جنسی مولی از وی ممنوع است. ♦️9-مولی علاوه بر اینکه حق دارد کنیزش را –حتی بدون رضایت وی- به زوجیت غلام خود یا غلام غیر یا حری درآورد مجاز است مملوک مونث خود را بدون ازدواج و حتی بدون رضایت وی در اختیار مرد دیگری ولو به یکی از غلامانش قرار دهد. در این عمل که به آن تحلیل گفته می شود تعیین مدت و ذکر مهریه لازم نیست و تنها اذن در انتفاع است.با تحلیل کلیه استمتاعاتت جنسی مجاز است مگر اینکه موردی از سوی مولی استثنا شده باشد. ♦️10-غلام و کنیز بدون اذن مولی حق ازدواج ندارند.اگر مولی به غلامش اجازه ازدواج داد،مهریه و نفقه به عهده مولی خواهد بود. ♦️11-مالکیت مرد نسبت به برده مونث در حکم ازدواج با وی است.بنابراین هرگونه استمتاع جنسی مرد از کنیزانش جایز است.در این روابط جنسی اولا رضایت زن مطلقا لازم نیست ثانیا لازم نیست کنیز مسلمان یا از اهل کتاب باشدحتی اگر کنیز کافر و مشرک هم باشد این روابط مجاز است ثالثا در استمتاع از کنیز برخلاف نکاح دائم در زمان واحد سقف عددی چهار لازم الرعایه نیست اما هرگونه ارتباط جنسی زن با غلامانش بدون ازدواج ممنوع است و بردگان مذکر نسبت به مالک مونث نامحرم محسوب می شوند. ♦️12-یکی از شرایط قصاص نفس و عضو تساوی از حیث حریت و رقیت است.اگر حر یا حره ای عمدا برده ای را به قتل برسانند قصاص نمی شوند.اگر مولی قاتل را عفو نکند،قاتل قیمت برده مقتول را به مولایش می پردازد به شرطی که از دیه حر تجاوز نکند ،اما اگر برعکس برده ای حر یا حره ای را عمدا به قتل رسانید،ولی دم بین کشتن برده به عنوان قصاص و استرقاق وی مخیر است. 💠این موارد دوازده گانه اگرچه همه تکالیف و احکام بردگان نیست ولی ذکر این اهم احکام سیمایی از زندگی بردگی را نزد قائلین آن ترسیم می کند. ❓سوال 1-به نظر شما چنین نظام حقوقی قابل دفاع است ؟ 2-آیا در این نظام حقوقی بردگان شهروند دسته چندم محسوب نمی شوند؟ ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 هنری لیونر فقیه دینی اسراییل: 🔹ما با طراحی پیام های فارسی، عربی، ترکی و اردویی با آوردن نام پیامبر و ائمه و قرآن در آخر پیام‌ها می‌نویسیم آن را برای ۱۰ نفر بفرست تا امروز معجزه ببینی! 🔻با گذشت چند روز و به مرور زمان مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست، پس آن را خرافات تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست می‌دهند... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هرکس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه‌های دیگر تمام قرآن را بخواند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۹) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۲) گام سوم: رویکرد کانتی و گادامری 🔹سروش که سال ها خود را شاگرد خلف پوپر می دانست، از اردیبهشت سال ۱۳۶۷ وارد مرحله جدیدی می شود و مدتی فلسفه علم را کنار گذاشته و پای به عرصه هرمنوتیک و معرفت شناسی معارف دینی می گذارد. او با تدوین قبض و بسط تئوریک شریعت که به صورت مقالاتی در کیهان فرهنگی نیمه دوم دهه شصت با عنوان بسط و قبض تئوریک شریعت منتشر گردید، رویکرد گادامر و نسبی گرایی معرفت دینی را نظام مند کرد. 🔸هر چند نمی توان نویسنده نظر قبض و بسط را بنیانگذار نظریه نسبیت معرفت دینی دانست، زیرا سالها پیش این نظریه توسط اقبال لاهوری، مهندس جلال الدین آشتیانی و دکتر شریعتی مطرح شده بود، اما دکتر سروش، برای اولین بار توانست این نظریه را با استفاده از ذهن شناسی و فلسفه استعلایی کانت و هرمنوتیک فلسفی گادامر به صورت ارکان سه گانهای نظام مند سازد. جالب توجه این که، گادامر، شاگرد هایدگری است که به شدت با پوپر در تزاحم و تعارض بوده و همانند اسلاف مکتب پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم دائما در حال ستیز و مخالفت با یکدیگر بودند و حال دکتر سروش، هرمنوتیک فلسفی هایدگر را با بهره گیری از کتاب حقیقت و روش گادامر احیا می کند و در کنار نظريه ابطال گرایی پوپری می نشاند؛ البته سروش هیچ گاه در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نام گادامر را نمی برد، اما از صامت دانستن دین و تأثیرگذاری معارف بیرون دینی بر فهم متون دینی کاملا پیدا است که او از این مدرسه بهره فراوان برده است. 🔻باید به این نکته هم توجه داشت که قبض و بسط، نقطه آغازین مخالفت علمی - نه عملی - دکتر سروش با نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وقتی معرفت دینی، معرفتی بشری گردد و ناخالص و نامقدس و آمیخته ای از حق و باطل و نسبی و عصری معرفی شود؛ در آن صورت، تشکیل حکومت دینی برگرفته از معرفت دینی نامقدس از تقدس می افتد و معرفتی بشری خواهد شد؛ علاوه بر این که، متون دینی صامت، قابلیت این را دارند تا با معارف بشرى لیبرالیستی هم تفسیر شوند و مدل دیگری از حکومت دینی لیبرالیستی را در جامعه پیاده کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹روایت حاج آقا از قضایای آبان ۹۸ و خشم مردم به خاطر گرانی بنزین که بینشون گیر کردند...😂😂 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(2) ♦️کتاب با شرک آغاز می شود در خطبه ی کتاب میگوید: «صانع كل شيء مصنوع بقدرته، المتكلم بكلامه الأزليّ ليس بخارج من صفته.» ( سرّ العالمین ص449) ازلی بودن کلام خداوند عقیده اشاعره و بنابر روایات شیعه و براهین عقلی، شرک است - إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ وَ مَثَّلَهُ لَمْ يَكُنْ مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ كَائِناً وَ لَوْ كَانَ قَدِيماً لَكَانَ‏ إِلَهاً ثَانِياً. (نهج البلاغة، خطبه 186) - إِنَّ الْكَلَامَ صِفَةٌ مُحْدَثَةٌ لَيْسَتْ‏ بِأَزَلِيَّةٍ كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا مُتَكَلِّمَ. (الکافی؛ دار الکتب الاسلامیة؛ ج1؛ ص107) این که شیعه، کلامِ خداوند را حادث می داند؛ مسأله ای است ابتدائی که بر متکلّم اشعری بزرگی چون غزّالی مخفی نبوده است. پس چگونه ممکن است او شیعه شده باشد؛ در حالی که همچنان بر کفر اشعری خود ثابت مانده است؟ ♦️مولف انگیزه خود از تالیف کتاب را تشویق دیگران به طلب حکومت و قدرت جویی بیان می کند (سرالعالمین ص 449) و نیاز به تذکر نیست که این انگیزه با روح شیعه ناسازگار است. مَنْ طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَكَ. (الکافی، ج2؛ ص297). در سرتاسر کتاب مخاطب را به قدرت طلبی و تصاحب حکومت، دعوت می کند تا جایی که او را به ستیز با تقدیر الهی می خواند و به سخن معاویه استشهاد می نماید(سرالعالمین ص 508) ♦️غزالی در موارد متعدد خواننده کتاب را به پرستش اجرام آسمانی دعوت کرده است.به عنوان مثال روز سه شنبه را روز عبادت مریخ دانسته وچنین دعایی را توصیه می کند: أسألك بحق سلطنتك و دولتك و قهرك أن تعطيني ما يصلح لي منك (سرالعالمین ص 485).همچنین برخی از این خرافات مشرکانه را به انبیاء نسبت داده است(سرالعالمین ص 483) ♦️غزالی حدیث «من مات بغیر امام مات میتة جاهلیة» را تحریف کرده و آن را بر اقطاب صوفیه تطبیق داده است : من ليس له شيخ فالشيطان شيخه، و من مات بغير شيخ فقد مات ميتة الجاهلية، فيعلمه و يدله و يعرفه طريق الوصول إلى اللّه تعالى.» (سرّ العالمین ص493) ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠گفته میشه که امروز یعنی 17 رمضان روزی بوده که امام زمان دستور ساخت مسجد جمکران را به حسن بن مثله داده است. ♦️نقد خبر ساخت مسجد جمکران را با هشتک می توانید در کانال جستجو کرده و بی اعتباری چنین روایتی را با ادله مشاهده کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi