eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: کسی که نمی تواند با ما دیدار کند باید به دیدار فقرای شیعه برود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۲) 💠رکن پنجم: معرفت دینی نیز به عنوان یک معرفت بشری با معارف بیرون دینی در ارتباط و تلائم است. 🔹مؤلف قبض و بسط برای اثبات ترابط عمومی به دلایل استقرایی و منطقی تمسک جسته است؛ البته وی در مقالات قبض و بسط تنها به تأیید ادعای ترابط عمومی فتوا می دهد و می نویسد: هویت جمعی داشتن دانش بشری، امری است که هم منطقا و هم استقرائا قابل تأیید است. وی در مقالات قبض و بسط بیشتر به ادله استقرایی و در مقالات موانع فهم تئوری قبض و بسط به دلایل منطقی پرداخته است. 🔻بدون تردید نمونه های استقرایی ایشان اثبات کننده امری نیستند و تنها فرضیه علمی خاصی را در اختیار اندیشمندان قرار می دهد که با ذكر نمونه های معارض، ابطال می شود. لازم به ذکر است که مؤلف محترم در بیان ادله گاه به ترابط عمومی و همگانی معارف بشری نظر می کند و گاه در صدد اثبات ارتباط معرفت دینی با معارف بیرون دینی می باشد. 🔸در نحوه ارتباط میان معارف دینی با معارف بیرون دینی پنج احتمال وجود دارد: ۱.هیچ گونه ارتباطی میان معارف دینی با معارف بیرون دینی وجود ندارد. ۲. همه معارف دینی با همه معارف بیرون دینی مرتبط هستند. ٣. همه معارف دینی با بعضی از معارف بیرون دینی ارتباط دارند. ۴. بعضی از معارف دینی با همه معارف بیرون دینی مربوط هستند. ۵. بعضی از معارف دینی با بعضی از معارف بیرون دینی در ارتباط هستند. 🔻احتمال اول نه قایلی دارد و نه با عقل و تجربه و تاریخ قابل اثبات است؛ احتمال دوم و سوم از احتمالاتی است که مؤلف قبض و بسط در کتاب خود به آن پرداخته است. احتمال چهارم هم مدعی ندارد ولی احتمال پنجم از کلمات عالمان اصول فقه و بزرگان معاصری مانند استاد مطهری و شهید صدر استفاده می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ خباثت زن در اساطیر مسیحی 📕بر اساس متون اساطیری مسیحی، همسر اول آدم، پیش از حوا، لیلیت نام داشت. او زنی مبارز و تساوی طلب بود. با قاطعیت تقسیم برابر قدرت با آدم را طلب می کرد و چون آدم از پذیرش این خواسته، سرباز زد، باغ عدن را ترک گفت. 🔹اصرار مأمورین الهی برای بازگرداندن او نیز فایده ای نداشت؛ زیرا همچنان بر خواسته ی خود اصرار می ورزید. به همین سبب مطرود و ملعون گشت. از آن پس، همه ی ارواح پلید و خبیث و همه ی رنجها و دردها، از او منشأ می گیرند. 🔸لیلیت که در صدد گرفتن انتقام از آدم بود به شکل ماری بر حوا ظاهر شد و او را به خوردن میوه ی ممنوعه، تشویق کرد. حوا نیز موجب اغوای آدم و عامل گناه اول گشت. چنانچه می بینیم بر اساس عقاید کهن مسیحی، زن منشأ خباثت، گناه و رنج است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: بهترین وساطت ها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود تا سر و سامان بگیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تمایز بین«مرجعیت دینی» و«مرجعیت فقهی» 🔹«مرجع دینی»، غیر از «مرجع فقهی» صرف یا «مرجع اعتقادی» صرف است. مرجع دینی کسی است که از تمام ابعاد معارف دینی آگاهی داشته و در همه آن ها - به طور نسبی - مجتهد و صاحب نظر – و نه لزوما اعلم - باشد. کسی که فقط در یک یا دو ساحت از آموزه های دینی مجتهد است، اما از سایر ابعاد آن یا اطلاعی ندارد و یا شناختش کافی و تخصصی نیست، مرجع دینی به معنای واقعی کلمه نیست، بلکه فقط مرجع در همان علمی است که در آن متخصص است. 🔸برخی از علومی که یک مرجع دینی باید از آنها آگاهی تفصیلی و اجتهادی داشته باشد، عبارت اند از: معرفت شناسی، عرفان، فلسفه، کلام، تفسير و هرمنوتیک و زبان شناسی، حدیث، فقه، اصول، اخلاق و برخورداری از نگرش سیاسی و اجتماعی. 🔻وصول به درجه اجتهاد و کسب تخصص در علوم فوق اگرچه دشوار است و فقط تعداد اندکی از عالمان موفق می شوند به یک چنین جامعیتی دست یابند، اما با این وجود محال و غیر ممکن نیست. نمونه این عالمان جامع و ذوابعاد را، هم در گذشته داشته ایم و هم در عصر حاضر ایشان را مشاهده می کنیم. کسی که فقط «فقه» می داند، «فقه شناس» است نه «دین شناس»؛ لذا می توان گفت چنین شخصی صلاحیت مرجع قرار گرفتن را ندارد. «مرجع دینی» کسی است که هم در «اصول» دین مجتهد باشد و هم در «فروع دین». 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: تاریخ گذشتگان و آیندگان و برنامه زندگی شما در قرآن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ روحانیت و شبهه ی تجدد 🔹در روزگار جدید، روش برخورد روحانیان با آموزه های نظری تجدد، بر امتداد سنت رویارویی آنان با اهل کفر، بدعت و شبهه ایستاده است. بر این بنیاد، روحانیان، تجدد را نه گسستی معرفت شناختی از منظومه ی فکری سنت، که شبهاتی برای از میان بردن باورهای پذیرفته شده ی سنت دریافته اند؛ شبهاتی که در نهایت قابل و لازم الدفع اند و به فرجام از میان خواهند رفت و تنها حادثه ای زودگذرند. 🔸در سی سال پس از انقلاب، این رویکرد روحانیان به دنیای مدرن دگرگون نشده است. تصرف نظام آموزشی در ایران، تأسیس نهادهای آموزشی تازه در درون حوزه ی علمیه، افزایش امکانات مادی چاپ و نشر و شمار رسانه ها، کتاب، مجلات، شبکه های رادیویی و تلویزیونی، راه اندازی صدها وب سایت و وبلاگ مذهبی، برگزاری صدها کنفرانس و کنگرهی مذهبی و حوزوی، تأسیس کتابخانه های کلان و واردات فزاینده ی کتاب های انگلیسی و عربی در زمینه ی اندیشه ی مدرن، بدل شدن شهر قم به پایتخت کامپیوتری ایران و تبدیل نسخه های خطی و چاپی متون مذهبی به نرم افزارهای کامپیوتری هیچ کدام به تحولی بنیادی در نگرش روحانیت به سویه ی معرفت شناختی دنیای مدرن نینجامیده است. هنوز روحانیت، تجدد را انبانی از شبهاتی مینگرد که می توان و باید بدانها پاسخ داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 هر دوره از زندگیت پر از دلبستگی هایست که فکر می کنی بدون آنها می میری... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ عوامل شکل گیری شخصیت 🔹شکل گیری خصوصیات شخصیتی و ویژگی های خلقی افراد، تنها تحت تأثیر وراثت نیست. هر چند عامل های ژن شناختی، درصد تعیین کننده ای از ویژگی های شخصیتی افراد را به وجود می آورند اما در این میان، عوامل دیگری نیز نقش آفرین اند. 🔸یکی از این عوامل، جنسیت است. از همان ابتدای تولد، تفاوت های جسمی و روحی قابل توجهی بین دختران و پسران به وجود می آید که منشأ بسیاری از ویژگی های شخصیتی در آنها می شود. 🔸دیگر عامل مؤثر در شکل گیری شخصیت افراد، محیط اجتماعی است. سطح آگاهی و دانش افراد جامعه، میزان آرامش و امنیت محیط اجتماعی، کیفیت ساختارهای آموزشی و پرورشی، نحوه ی فعالیت نهادهای فرهنگ ساز از جمله رسانه ها و بالأخره، میزان حضور و تأثیر دین بر ساختارها و نهادها در جامعه، بر شکل گیری خصوصیات خلقی و منشی افراد، تأثیرگذار است. 🔻اما تعیین کننده ترین عامل در شکل گیری شخصیت افراد، نحوه ی رفتار والدین، به ویژه مادر، با آنها در سال های اول زندگی، به خصوص سه سال اول است. مسائل به ظاهر کوچکی که به راحتی از کنار آنها می گذریم، حتی در ابتدایی ترین ثانیه های پس از تولد، تأثیر شگرفی بر شکل گیری خلقیات افراد خواهد داشت. ارتباط نحوه ی پوشانیدن اولین لباس با لجبازی، میزان عاطفه ورزی مادر، در هشت روز اول حیات، با شجاعت فرد و میزان ارتباط کلامی والدین، به ویژه مادر، در دو ماه نخست، با اعتماد به نفس شخص در آینده، تقریبا به اثبات رسیده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: نشانه ایمان این است که راستگویی را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویی گرچه به سود تو باشد ترجیح دهی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍مقوله عقل و علم در بسط تاریخ 🔹ارسطو، سن توماس، ابن سینا، ملاصدرا، دکارت، كانت و اکثر قریب به اتفاق فیلسوفان و متفکران ماقبل هگلی وقتی از مقولاتی چون عقل، معرفت، حقیقت، انسان، علم و تفکر سخن می گفتند برای آنها معنا و مفهوم واحدی قائل بودند و معتقد بودند که با تغییر این معانی این مفاهیم نیز به امور دیگری تبدیل خواهند شد. 🔸دکارت وقتی از «روش درست به کار بردن عقل» سخن میگفت یا کانت وقتی «نقد عقل محض» را می نوشت برای «عقل» معنایی ثابت ، کلی، جهان شمول، فرازمانی، فرامکانی، فراجغرافیایی، فرافرهنگی و در یک کلمه فراتاریخی قائل بودند. لذا آنها اساسا درنیافتند که همه مفاهیم و مقولات اموری فرهنگی و تاریخی اند و در یک افق تاریخی و فرهنگی معنا می شوند. برای مثال، معنایی که ارسطو، دکارت و کانت از مفهوم «عقل» می فهمند به هیچ وجه با معنای عقل در نزد ابراهیم و مسیح و محمد یکی نیست؛ نه اینکه آنها «معقولاتشان» متفاوت است اما «عقل» شان یکی است، بلکه معنا و مفهوم خود عقل برایشان متفاوت است. 🔻یا «علم» در معنا و مفهومی که امروز ما از آن می فهمیم و فرضا در دانشکده های علوم و در رشته هایی چون فیزیک، مکانیک و ترمودینامیک تدریس می شود به هیچ وجه با آن چیزی که محمد مصطفی به منزله «علم»، در معنای «نوری که خداوند به قلب هرکس بخواهد بتاباند» می فهمید، یکی نیست. ▪️لذا، تا زمانی که ما به دلیل عدم پذیرش نگرش تاریخی اسیر اسانسیالیسم و نگرش غیرتاریخی هستیم و درکی متافیزیکی از وجود عالمیت های گوناگون، افق های متفاوت معنایی و عقلانیت های گوناگون تاریخی نداشته باشیم و به تبع تفکر ارسطویی، دکارتی و کانتی صرفا با یک نظام اپیستمه ، یعنی نظام اپیستمه متافیزیکی آشنا باشیم، ناچار به مونیسم معرفت شناختی تن خواهیم داد و همه دیگر نظام های اپیستمیک را به زبان نظام اپیستمیک متافیزیکی ترجمه خواهیم کرد و این دقیقا همان اتفاقی است که در تفسیر دکتر سروش از مقوله وحی به منزله رؤیا روی داده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | استاد فاطمی نیا: اینقدر نگویید ، بگید ! ▫️رساله کی گفته برای امام رضاست؟ کوفت بخوره ! 🔹 پ.ن: اجازه بدهیم هم مثل سایر علوم مسیری متقن و قابل دفاع طی کند و تبدیل به امری ذوقی و بازاری و متشتت نشود... 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام كاظم عليه السلام :  در دنيا ، مانند كسى باش كه در خانه اى ساكن است كه مال او نيست و منتظر رفتن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ نظریه جواز تعبد به جميع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی 🔹مهمترین ملاک در حقانیت و نجات پیروان ادیان و فرق گوناگون، «حجیت» و «در دست داشتن دلیل و برهان» است؛ به این معنا که هر کس برای صحت اعتقادات خود دلیل داشته باشد و طبق همان دلیل و باور خود - که واقعا آن را حق می داند - عمل هم کند، در قیامت معذور و بالاتر مأجور خواهد بود. 🔻چنانچه پیروان یک دین، مذهب و مکتبی، واقعا به دنبال حقیقت بوده باشند و پس از مطالعه و بحث و تحقیق در حد توان خود، نهایتا مصداق حق را در یک آیین خاص تشخیص داده باشند، حتی اگر در قیامت خلاف دیدگاه ایشان کشف شود، باز هم معذور و مأجور خواهند بود و به بهشت می روند؛ زیرا در حد توان فکری خود به مطالعه، تحقیق و تأمل پرداخته، و در نتیجه قطع برایشان حاصل شده که فلان اعتقاد و نظام فکری صحیح است؛ چرا که تطابق یا عدم تطابق اعتقادات با واقع (مقام ثبوت و نفس الأمر) خارج از توان عقلی (مقام اثبات) انسان هاست و خداوند هم کسی را بیش از ظرفیت فکری و عقلی اش تکلیف نمی کند! :«لا يكلف الله نفسا إلا وعها»؛ بقره / ۲۸۶ 🔸هر آنچه که عالمان ادیان بدان اعتقاد دارند و هر دلیل و استدلالی که برای صحت مدعای خود اقامه می کنند، تنها و تنها در حیطه فكر و ذهن خودشان است (مقام اثبات)، اما «احراز» اینکه اعتقادات پیروان کدام یک از ادیان و مذاهب، لزوما مطابق با واقع و لوح محفوظ است، خارج از قدرت انسان هاست و فقط خداوند و معصومین (ع) هستند که می توانند به نحو قطعی و صددرصد بگویند فهم و برداشت چه کسانی مطابق با نفس الأمر و منطبق بر علم الهی و باطن عالم است؛ دیگران فقط از عالم ذهن خود (مقام اثبات) خبر می دهند که ممکن است مطابق با واقع یا مخالف با واقع باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ دین و طبقات اجتماعی/ماکس وبر 🔹به نظر وبر نیازهای دینی یک گروه، تحت تأثیر طبیعت موقعیت منافع شان و وضعیت شان در ساختار اجتماعی است. جامعه ای که از کشمکش حاد برای بقا رنج می برد، دینی خواهد داشت که در وهله ی اول به عنوان پیشتیبانی برای بقاء عمل می کند و معطوف به موضوعات عملی خواهد بود. 🔻به لحاظ اقتصادی و سیاسی گروه های برخوردار، کارکرد اولیه ی مشروعیت دادن به الگوهای زندگی و موقعیت خودشان در جهان را برای دین تعیین می کنند. گروه های محروم بیشتر مایل به افکار دینی ای هستند که جبران در آینده را برای بدبختی فعلی وعده می دهند. 🔹از این گذشته، وبر می اندیشد که روستائیان گرایش کلی به اعتقادورزی به جادو و جادوی آنیمیستی یا آنیمیسم دارند؛ زیرا آنها به نیروهای کنترل ناپذیر طبیعت وابسته اند. طبقه ی متوسط تمایل دارد افکار عقلانی، اخلاقی، و درون دنیوی را بپذیرد. برخی گروه ها اصلا چندان دینی نیستند. جنگجویان گرفتار عواطف نیستند، از این رو آنها معمولا نوع عقلانی دین را می پذیرند. اهل کسب و کار ماده گرایانی عملی اند و طبقه کارگر نیز با بی اعتنایی به ادیان یا رد ادیانی که مشترک بین گروه های بزرگ بورژوازی مدرن هستند، مشخص می شوند. متخصصان دینی و کشیشان، روشنفکرتر از جادوگران هستند، از این رو آنها مایلاند ایمانی اخلاقی تر به خداوند را بسط دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خدا را خدا را در مورد یتیمان نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ رقیب معرفت و مدیریت 🔹اگر تا پیش از جمهوری اسلامی، فقیهان و عالمان دین، انحصار تولید معرفت دینی و اداره ی امور، شئونات، املاک، آیین ها و مناسک دینی را داشتند، در سی سال گذشته به شکلی تعیین کننده این انحصار را از دست داده اند. 🔸پول، سرمایه ی مالی و املاک مذهبی زیر کنترل دولت و بیشتر شخص ولی فقیه در آمده است و او در مقام حاکم شرع حقی فوق حقوق فقیهان برای تصرف در این اموال دارد. آیین های مذهبی نیز در جمهوری اسلامی از چیرگی فقیهان و مراجع به در آمده است. از یک سو، رسانه ها و اداره های رسمی حکومت با در دست داشتن منابع مالی و امکانات مادی کلان برگزار کننده ی این آیین ها شده اند؛ از حج و زیارت گرفته تا مراسم رمضان و محرم و صفر و اعیاد و وفیات مذهبی. 🔻از سوی دیگر، طبقه ی تازه ای از "مكلا"ها یا غیر روحانیان ظهور کرده اند که در جذب نسل جوان، گوی سبقت را از روحانیان ربوده اند. جدا از آن که دستمزد مداحان در سال های اخیر در قیاس با دستمزد "منبری "ها و "واعظان" روحانی افزایش چشم گیر یافته است، شیوه ی خاص اداره ی مراسم مذهبی آنان برای نسل جوان گیراتر و کشنده تر است. بسیاری از این مداحان از شعرها و ترانه هایی با درون مایه ای عامیانه و عاشقانه و با ملودی های موسیقی مدرن غربی بهره می گیرند که در سالهای گذشته، گاه، خشم روحانیان و مراجع تقلید را برانگیخته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi