امام صادق علیه السلام:
دل حرم خداست، پس غیر خدا را در حرم الهی جای مده.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍در حاشیهی حملات سایت رجانیوز به جریان سنتگرای حوزه
🔹در چند روز اخیر، سایت رجانیوز، که متعلق به حلقهی پرنفوذ نزديکان و منسوبان رئیسجمهور است، حملات شدیدی علیه مرجعیت سنتی و جریان سنتگرای حوزه داشته است. بهانهی این حملات، سخنان آقای صافی گلپایگانی در انتقاد از وضعیت معیشتی مردم و سیاست خارجی نظام بود:
https://fa.shafaqna.com/news/1247894/
مواضعی که واکنش تند سایت مذکور را بهدنبال داشت:
http://rajanews.com/node/351900
و
http://rajanews.com/node/351972
🔸این حملات از سوی بدنهی حامیان جریان سنتی بیپاسخ نماند و ازجمله واکنش آقای علوی بروجردی (دیگر چهرهی شاخص جریان مذکور و از اساتیدِ در مظان مرجعیتِ حوزه) را در پی داشت.
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1529395
اما این واکنشها نیز از جانب سایت مذکور بیپاسخ نماند:
http://rajanews.com/node/352113
🔻دراینباره دو نکته جالب توجه است:
اول: تقابل دو جریان تشیع سیاسی دولتگرا و تشیع سنتگرا امر جدیدی نیست و در چند دههی گذشته، همیشه در پشت ظاهرسازیها و نمایشهای رسمی وجود داشته است. یادداشتهای رجانیوز و متن سخنان آقایان صافی و علوی بروجردی نمونههای مناسب و گویایی برای تحلیل گفتمان و شناخت این دو جریان مهم و دارای بدنهی اجتماعی در تشیع ایرانی امروز است.
دوم: حملات رجانیوز درحالی است که سیدابراهیم رییسی جایگاه چندان مطلوبی در بین بدنهی سنتی حوزه ندارد. این مواضع از جانب نزدیکان وی، آنهم در آغاز راه ریاستجمهوری و...، موقعیت وی در قم را متزلزلتر خواهد کرد و دور از عقل سیاسی است. این تصور که صرفاً اتکای رییسی به تهران و مشهد او را از حمایت قم مستغنی میسازد، تصور اشتباهی است. او مانند همهی رؤسای جمهور پیشین، نیازمند ترمیم روابط با قم آنهم پس از درگذشت بزرگترین حامیاش مصباح یزدی است. استمرار این تقابلها با بدنهی سنتگرای حوزه، بیش از هرکس به زیان خود او و دولتش است.
✍️ محسنحسام مظاهری
#سیاسی
#مرجعیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نمیتواند در برابر این وضعیت ساکت باشد.یک سایت به آیتالله صافی تعرض کرده که چرا گفته اید «با دنیا قهر نباشیم»؟
#مرجعیت
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام حسین علیه السلام:
شکر تو بر نعمت گذشته زمینه ساز نعمت آینده است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ اثر شوفر(راننده)
🔹برخی صاحبنظران معتقدند که در شرایط فعلی، بیش از دشمن یا خشکسالی و یا دروغ، آنچه که کشورمان را تهدید میکند، «اثر شوفر» است! اما اثر شوفر چیست؟
▪️ماکس پلانک بعد از اینکه جایزه نوبل را در سال ۱۹۱۸ میگیرد ، یک تور دور آلمان می گذارد و در شهرهای مختلف درباره مکانیک کوانتوم صحبت میکند. چون هر دفعه دقیقاً یک محتوا را ارائه میکند راننده اش احساس می کند که همه مطالب آن دانشمند را یاد گرفته است و روزی به آقای پلانک می گوید «شما از تکرار این حرفها خسته نمیشوید؟ من الان می توانم به جای شما این مطالب را برای دیگران ارائه کنم. اگر اجازه دهید من در مقصد بعدی که شهر مونیخ است، بجای شما سخنرانی کنم و شما لباس من را بپوشید و در جلسه بنشینید؟ برای هر دوی ما تنوعی ایجاد میشود!» پلانک هم قبول میکند!
شوفر خیلی خوب در جلسه درباره مکانیک کوانتوم صحبت میکند و شنوندهها هم خیلی لذت میبرند. در انتهای جلسه فیزیکدانی که درجلسه بود، بلند میشود و سوالی علمی را مطرح میکند. شوفر که جواب سوال را اصلا نمی دانست، در نهایت خونسردی میگوید: «من تعجب میکنم که در شهری پیشرفته مثل مونیخ، سوالهایی به این اندازه پیش پا افتاده و ساده از من میپرسند! به این سوال شما حتی شوفر من هم میتواند جواب دهد!» سپس ازپشت تریبون رو کرد به ماکس پلانک که درجمع حضار نشسته بود و گفت «جناب شوفر(آقای راننده) لطفا شما به سوال ایشان پاسخ دهید!»
ماکس ازجا برخواست وپاسخ آن فیزک دان را داد.
🔸از آن پس در علم مدیریت این (توّهم دانایی) را «اثر شوفر» می نامند. این تَوّهُم دانایی گاهی دربسیاری ازامور (ازجمله سیاست، اقتصاد، پزشکی ومدیریت ودین و فرهنگ) برای برخی افراد سطحی نگر و اصطلاحا همه چیز دان پیش می آید.
غافل از اینکه علم و دانش در هر رشته ای مانند کوه یخی است که بخش کمی از آن قابل رویت است و بخش اعظم آن را نمیتوان مشاهده کرد. افراد سطحینگر صرفا بخش قابل مشاهده دانش را میبینند و گمان میکنند که کل دانش را دریافت کردهاند، در حالی که این فقط «توهمی از دانایی» است نه خود دانایی!
🔻توهم دانایی، یعنی اینکه فکر کنیم همه جوانب مطلبی را میدانیم، بنابراین قاطعانه درمورد آن اظهار نظر میکنیم، در صورتی که اشتباه میکنیم. یعنی یا نمیدانیم و یا اشتباه و ناقص میدانیم و علت اصلی توهمِ دانایی، تصور ناقص ما نسبت به تمام جوانب یک مطلب و سپس مقایسهی دانش خودمان با همان تصور است.
💠 سقراط می گفت «من داناترین فردم! چون تنها کسی هستم که می دانم که نمیدانم» در حالی که دیگران هنوز به نادانی خود نیز، آگاه نیستند.
این جهل سقراطی که بعدها "نیکلاس کوزایی" آن را «جهلِ فرهیخته» نامید، درست همان چیزی است که برای تفکر و پژوهش وجستجو گری نیازمند آنیم. زیرا نخستین گام در تلاش برای کسب دانایی، غلبه بر «توهم دانایی» است.
#سیاسی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
زمانی که بین مردم به عدالت رفتار شود فقر از میان می رود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍منزلت اجتماعی نهاد حوزه و قلم فقیه
🔹حوزه های علمیه تنها نهادی تعلیمی و دینی نیستند و حتی پیش از استقرار حکومت دینی در ایران نهادی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز بوده اند. بی گمان تحولاتی که در مناسبات مرتبط با این سه عرصه رخ می داد، در شکل دادن به نوع فرآورده های نوشتاری آن نیز مؤثر بود.
🔸منزلت اجتماعی خاصی که اهل حوزه در جامه ی فقیه به دست می آورده اند، الزامات و پیامدهای خاصی به دنبال داشته است. یک فقیه یا مرجع تقلید یا کسی که در راه دست یابی به چنین موقعیت اجتماعی است، به سختی می تواند به نوشتن گزارش از خود تن بدهد. روحانیت به زعم نفوذ گسترده ی خود در میان توده های مردم و در آمیختگی با لایه های گوناگون اجتماعی، دیوارهای ضخیمی میان خود و جامعه ایجاد کرده است؛ به نحوی که عموم مردم از ساختار درونی و ساز و کار سازمانی آن آگاهی ندارند. شاید این امر یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نهاد اجتماعی در ایران باشد. این دیوارهای ضخیم، نه با نیروئی نظامی یا دیوان سالاری و ترتیبات اداری که بیشتر با نوع آفرینش بیان و زبان خاص و ارتباط های کلامی ساخته شده است.
🔻تقسیم بندی و تمایز عوام از خواص و ضرورت نگاه داشتن اسرار خواص و فاش نکردن آن در حوزه ها و در میان روحانیان باوری عمیق و اعتقادی راسخ بوده است. این دوگانگی حتی در تفاوت میان رساله های عملیه برای عوام و رساله های علمی برای خواص نیز بازتاب یافته است. به این ترتیب، تفکیک میان قلمرو بیرونی و اندرونی، بی گمان به نیت حفظ موقعیت و اعتبار اجتماعی روحانیت صورت می گرفته است.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#مرجعیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
فرصت چون ابر می گذرد
پس فرصت های کار خوب را غنیمت شمرید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📝 سکولاریسم دوره روشنگری چگونه متولد شد؟
✍ حجه الاسلام مجتبی نامخواه
🔸 مثلاً این طوری بود که نظریهپردازانِ بیدین نشستند به تفلسف و بنیانگذاری نظریههای سکولار؟
این طور نیست.
🔹سکولاریسم بیش از آن که یک محصول نظری باشد، محصول یک تجربهای شکست خورده از حضور اجتماعی دین بود.
🔸ناکارآمدی حاکمیت کلیسا و تأکید الهیات قرون وسطایی بر تقابل دین با علم و عقل دو رکن این تجربه را شکل میدهند.
🔹بازتولید حرفهای قرون وسطایی درباره طب و بیماری، منبر رفتن علیه علم و سوءتفاهم خواندن واقعیت، که هرگز قابل تقلیل به گفتار یک منبری یا مداح نیست و نمونههای بسیاری دارد؛ از آن دسته حرفهایی است که ظاهری مقدسمآبانه دارد اما بیش از هر چیز صدای پای سکولاریسم است.
🔸نه اینکه فلان خطابهی یک واعظ یا بهمان گفتار یک مداح، زمینهساز سکولاریسم باشد نه.
شمشیر کشیدن به نام دین علیه سلامت و علم و عقلانیت و عدالت و واقعیت، زمینه سکولاریسم نیست، نشانه رواج آن است.
#سکولاریسم
#فلسفه
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️بین این دوتا کدوم رو انتخاب می کنید؟
۱.نظام شاهنشاهی
۲.جمهوری اسلامی
#مصاحبه
#سیاسی
#حکومت_اسلامی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
کار خوب انجام دهید، هیچ کار خوبی را کوچک مشمارید زیرا کوچک آن هم بزرگ است و اندکش بسیار.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔆سرشت روشنفکری
🔸مرز میان روشنفکری، به عنوان نوعی فعالیت اجتماعی، با سایر فعالیت های اجتماعی مشابه آن، مانند فعالیت های عالمان و محققان و اساتید دانشگاه، یا سیاست مداران و فعالان سیاسی، یا فن سالاران ( = تکنوکرات ها)، کجا است و چه چیزی به روشنفکری شأن و تعین خاص و تمایز بخش میدهد؟
🔹پاسخ گویی به این پرسش در گرو توجه به نکاتی است.
#دکتر_ملکیان
#روشنفکری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ شأن و تعین خاص روشنفکری(۱)
🔹می توان گفت که همه افعال ارادی که آدمی، در سرتاسر عمر، انجام می دهد، به لحاظ غایت، در سه دسته جای می گیرند:
الف) شغل،حرفه یعنی همه ی کارهایی که بی واسطه یا با واسطه برای کسب درآمد انجام می گیرند. انسان برای آنکه بتواند به زندگی ادامه دهد و نیز برای آن که اخلاقی زیستنش نیازمند استقلال او است و یکی از مهمترین وجوه استقلال، استقلال مادی و مالی، یعنی بی نیازی اش از دیگران، است چاره ای جز کسب در آمد ندارد و برای کسب درآمد از پرداختن به شغل،حرفه ناگزیر است و برای آن که بتواند متکفل شغل،حرفه ای شود، گریزی از تخصص یافتن در یک علم یا فن یا هنر ندارد و، بنابراین، باید در علم یا فن یا هنری آموزش ببیند.
ب) علقه پردازی، یعنی همه کارهایی که برای برآوردن خواسته ها و یا نیازهای خود شخص انجام می گیرند و از این جهت، خودگزینانه (egoistic) اند. هر یک از ما چندین و چند نوع علقه دارد که به حکم این که شخصیت و منش هیچ دو فردی عین هم نیست، با انواع علایق هر کس دیگری کمابیش تفاوت هایی دارند. علقه پردازی ها نه فقط دیناری کسب درآمد نمی کنند، بل، بخش کمابیش بزرگی از درآمد هر کس را مصروف خود می کنند.
ج) رایگان بخشی، یعنی همه کارهایی که برای برآوردن خواسته ها و یا نیازهای سایر موجودات، غیر از خود شخص فاعل، انجام می پذیرند و از این رو، دیگر گزینانه (altruistic)اند. کسی که، بی در نظر داشتن هیچ گونه سودی برای خود، به فقیری کمک مالی می کند یا به یاری مظلومی می رود یا به حیوان تشنه ای آب می دهد به رایگان بخشی دست یازیده است. اخلاقی زیستن و اخلاقی رفتار کردن، به معنای دقیق کلمه، یعنی به تفکیک از
رفتارهایی که به حکم سایر منابع هنجارگذار انجام می گیرند (رفتارهای مطابق با قانون، مناسک و شعایر دینی، عرف و عادات و آداب و رسوم، و مصلحت اندیشی)، مصداق رایگان بخشی است.
#دکتر_ملکیان
#روشنفکری
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تازه اول کار است ایران تا ابد شما را تحقیر خواهد کرد😎
این جمله رو امامخمینی(ره) اول انقلاب خطاب به آمریکا گفت، و آمریکا و غربزدهها باورشون نمیشد این یک تهدید نیست، که یک حقیقته😄
@BisimchiMedia
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هرکس بر دانش خویش افزود ولی بر هدایتش نیفزود، جز بر دوری اش از خدا نیفزود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍اقتصاد و سیاست امری مبهم در نهاد روحانیت
🔹حیات اقتصادی علماء به گونه ی خاصی در گرو اعتقادهای دینی عوام است. درباره ساز و کار درآمد اقتصادی روحانیان و مراجع تقلید و مجاری هزینه های آن و تأثیرش در ساختار اقتصادی ایران تاکنون پژوهشی
صورت نگرفته است. بخش اقتصادی زندگی علماء قلمروی مهم از زندگی فردی و صنفی آنها را تشکیل میدهد و با چگونگی دستیابی روحانیت به اقتدار اجتماعی پیوندی مستقیم دارد. اقتصاد حوزه از تاریک ترین و ناشناخته ترین وجوه زندگی روحانیت نیز هست. در این پوشیده و پنهان نگاه داشتن البته قصد و عمدی در کار بوده است.
🔻به عنوان نمونه، منابع اقتصادی روحانیت، آن چنان که در رساله های عملیه آمده، با آن چه در کتب فقهی نقل شده و با آن چه در واقعیت زندگی آنها جاری است، تفاوتی ژرف و شگفت انگیز دارد.
به نظر می آید که تا اندازه ای بقای این نظام اقتصادی در همین شفاف نبودن برای دیگران و جاری بودن اش بر پایه قواعد نانوشته است.
🔸از دیگر سو، روابط سیاسی روحانیون و علما با صاحبان قدرت سیاسی از همین ابهام و پیچیدگی برخوردار بوده و بیشتر خارج از عرف متعارف و سنت جاری سیاست صورت می گیرد. اصولا دست یابی به مقام مرجعیت بدون نوعی رابطه با قدرت سیاسی حاکم ممکن نیست زیرا مرجعیت یکی از پایگاه های اقتدار اجتماعی در ایران به شمار می آید که ناگزیر از ایجاد تناسب و تعادل با اقتدار سیاسی است.
#روحانیت
#مرجعیت
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi