✍️سهو النبی (3)- شیخ کلینی
♦️کلینی بخشی از روایاتی که دال بر صدور خطا و نسیان از پیامبر است را در کافی جمع کرده است:
🔹 روایات سهو پیامبر در تعداد رکعات نماز
1-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة ابن مهران قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): من حفظ سهوه فأتمه فليس عليه سجدتا السهو فإن رسول الله (صلى الله عليه وآله) صلى بالناس الظهر ركعتين ثم سها فسلم فقال له ذو الشمالين: يا رسول الله أنزل في الصلاة شئ؟ فقال: وما ذاك، قال: إنما صليت ركعتين، فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): أتقولون مثل قوله؟ قالوا: نعم، فقام (صلى الله عليه وآله) فأتم بهم الصلاة وسجد بهم سجدتي السهو، ( کافی ج 3 ص 355 )
به لحاظ سندی موثق است
2-عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن منصور بن العباس، عن عمرو بن سعيد، عن الحسن بن صدقة قال: قلت لأبي الحسن الأول (عليه السلام): أسلم رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الركعتين الأولتين؟ فقال: نعم، قلت: وحاله حاله قال: إنما أراد الله عز وجل أن يفقههم. ( همان ص 356 )
حدیث ضعیف است
3-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن النعمان، عن سعيد الأعرج قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: صلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) ثم سلم في ركعتين فسأله من خلفه يا رسول الله أحدث في الصلاة شئ؟ قال: وما ذلك؟ قالوا: إنما صليت ركعتين، فقال: أكذلك يا ذا اليدين؟ وكان يدعى ذا الشمالين فقال: نعم، فبنى على صلاته فأتم الصلاة أربعا. وقال: إن الله هو الذي أنساه رحمة للأمة الا ترى لو أن رجلا صنع هذا لعير وقيل: ما تقبل صلاتك فمن دخل عليه اليوم ذاك قال: قد سن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وصارت أسوة وسجد سجدتين لمكان الكلام. ( همان ص 357 )
حدیث صحیح است
🔹روایت نگاه سهوی پیامبر به زنی اجنبی
1- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رَأَى رَسُولُ اللَّهِ ص امْرَأَةً فَأَعْجَبَتْهُ فَدَخَلَ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ وَ كَانَ يَوْمُهَا فَأَصَابَ مِنْهَا وَ خَرَجَ إِلَى النَّاسِ وَ رَأْسُهُ يَقْطُرُ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا النَّظَرُ مِنَ الشَّيْطَانِ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ. ( کافی ج 5 ص 494 )
به لحاظ سندی صحیح است
♦️شیخ کلینی را نیز مثل شیخ صدوق می توان جزء معتقدین به سهو النبی دانست البته علت این مطلب این نیست که کلینی روایات مربوط به سهو النبی را جمع کرده چرا که صرف نقل روایت از طرف مولف کتاب دلیل بر اعتقاد آن مولف به مضمون آن روایت نخواهد بود.
ولی چون کلینی به تصریح خودش به مضمون تک تک روایات کافی اعتقاد داشته لذا ایشان نیز در ردیف قائلان به سهو النبی قرار می گیرد.
کلینی در مقدمه کتاب چنین می گوید :
قلت: إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف يجمع [فيه] من جميع فنون علم الدين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السّلام و السنن القائمة الّتي عليها العمل، ( کافی ج 1 ص 8)
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
#عصمت
#شیخ_صدوق
#اخبار_گری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️فرضیۀ عزاداری 11 امام(ع)
.
🔹لااقل حدود دو دهه است که، برخی از علما و شیعیان سلفی، این ادعا را تبلیغ میکنند که اهلبیت(ع) و امامان شیعه، در عزای شهادت حضرت صدیقه کبری زهرا(س) عزاداری مینمودهاند؛ و عزای بر شهادت ایشان، «سابقه تاریخی» دارد.
.
قبول هر فرضیهای، لوازمی را به همراه خود دارد و به تبع آن، سؤالات جدیدی را ایجاد میکند. بنابراین، اکنون در صدد رد یا قبول این فرضیه نیستیم، امّا یک سؤال جدی پیرامون این فرضیه، قابل تأمل است.
.
🔹صرف نظر از امام زمان(ع) که غایب بودهاند، این سؤال قابل توجه است که:
11 امام ما شیعیان، برای عزای صدیقه شهیده، چه زمانی عزاداری میکردهاند؛ به این معنی که، آیا در هر روزِ کل سال مشغول عزاداری بودهاند، یا اینکه روز یا هفتۀ خاصی از سال که مرتبط با روز شهادت ایشان بوده است، عزاداری مینمودهاند؟
♦️نکته
اگر اهلبیت(ع) در روز یا هفته خاصی عزاداری داشتهاند، منطقاً این روز و زمان، مصادف با سالگرد رحلت حضرت فاطمه(ع) بوده است؛ و قاعدتاً اصحاب و یاران ایشان و برخی مردم کوچه و بازار نیز، در این عزاداری شرکت داشتهاند؛ یا حداقل، آن را تماشا نمودهاند.
بنابراین، اگر عزاداری امامان ما شیعیان سابقهدار بوده است؛ به این معنی است که عزاداری ایشان، مورد ملاحظه حداقل ۸ نسلِ مردم آن روزگار، یعنی از سال ۱۱ هجری قمری تا سال ۲۶۰ قمری بوده است. پس در هر نسل (یعنی حدود سی سال)، هزاران نفر یا لااقل صدها نفر، این عزاداری اهلبیت(ع) را دیدهاند؛ و برخی از آنها نیز، خبر و کیفیت این عزاداریها را گزارش نمودهاند.
.
❓سؤال
🔹چرا با وجود حدود سه قرن عزاداری امامان شیعه(ع)، اکنون تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) مشخص و روشن نیست؟
منطقاً، اگر عزاداری شهادت ایشان در طول این قرون حیات ائمه(ع) وجود داشت، باید یک تاریخ مشخصی نیز، برای شهادت صدیقه کبری(س) به دست ما میرسید. در صورتی که هماکنون تاریخ رحلت ایشان، روشن نیست؛ و برخی این واقعه را 13 جمادیالاول، برخی 3 جمادیالثانی، برخی 8 یا 13 ربیعالثانی و یا 3 رمضان میدانند؛ که میان این تاریخها، بیش از شش ماه فاصله وجود دارد
#تأمل
#فاطمیه
#تاریخ
#کلام
#شیعه_سلفی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و م
✍️تحول در حوزه
.
🔹حداقل حدود بيست سال است كه موضوع "تحول در حوزه" و "تحول در نظام آموزشى حوزه" (با مشكلات خاصى كه پيش رو دارد)، مطرح است.
از ديگر سو، به علت "كمبود نخبگان" يا "مديران توانمند حوزوى" در اين بيست سال، "مديريت" و "عضويت در شوراى مديريت"، و نيز "دبيرى شوراى عالى مديريت" بين چند نفر از جمله حضرات آيات:
مقتدائى
استادى
حسينى بوشهرى
دست به دست شده است؛ يك روز، يكى مدير و ديگرى دبير؛ و روز ديگر، ديگرى مدير و يكى دبير مى شوند
ولى از تحول و شاخصه هاى تحول در حوزه، خبرى نيست؛ و شايد سختى كار، ايشان را بيشتر مشغول "روزمرگى حوزه" كرده است
.
🔹به نظر مى رسد با اين كمبود مديران تأثيرگذار و چرخش منظم مدير، دبير و عضويت در شورا، تحولى در حوزه هاى علميه رخ ندهد
.
البته شايد هم، حوزه و نظام آموزشى آن متحول شده، و ما از آن بى اطلاع هستيم؛ اگر كسى اطلاع دارد، تحولات حوزه را در مدت بيست سال گذشته، اطلاع رسانى كند؛ استفاده مى كنيم
#تأمل
#تحول_حوزه
#شورای_عالی
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#نقد_حوزه
#روحانیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (4) - سید مرتضی و محقق نراقی
🔹دیگر قائل به سهو النبی در بین علمای بزرگ شیعه سید مرتضی است . البته تذکر این نکته بجاست که شیخ طبرسی نظر همه علمای قبل و معاصر خود را مبنی بر سهو النبی می داند که مطلبی قابل توجه است.
🔹ظاهر عبارت سید مرتضی بیانگر اعتقاد ایشان به سهو النبی است. در تنزیه الانبیاء ص 121 در تفسیر آیه لا تؤاخذني بما نسيت ( کهف / 73) چنین می گوید :
إذا حملناها على النسيان في الحقيقة كان الوجه فيه ان النبي صلى الله عليه وآله انما لا يجوز عليه النسيان فيما يؤديه عن الله تعالى أو في شرعه أو في امر يقتضي التنفير عنه. فأما فيما هو خارج عما ذكرناه فلا مانع من النسيان، ألا ترى انه إذا نسي أو سهى في مأكله أو مشربه على وجه لا يستمر ولا يتصل، فنسب إلى انه مغفل، فإن ذلك غير ممتنع
♦️محقق نراقی نیز گویا سهو النبی را قبول داشته و در مستند الشیعه ج 7 ص 38 چنین می گوید:
وتدلّ عليه أخبار سهو النبي صلىاللهعليهوآلهوسلم صريحا. ولا يوجب اشتمالها على سهوه ضعفا ، لأنّ المسلّم امتناع سهوه لا إسهائه.
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
#عصمت
#شیخ_صدوق
#اخبار_گری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ واسطه ای خواهیم بود برای رساندن دغدغه های طلاب خدمت آیت الله اعرافی
🔹در راستای دیدارهای مدیر محترم حوزه های علمیه با فعالان فضای مجازی، روابط عمومی حوزه در پیامی اطلاع دادند که مطالب کانال تأملات طلبگی مورد توجه آیت الله اعرافی قرار گرفته است لذا حقیر را جهت دیدار با ایشان دعوت کردند.
🔸از مخاطبین و فضلای گرامی درخواست دارم جهت غنا بخشی نسبت به انتقادات و پیشنهادات اگر در راستای نقد و بهبود نظام آموزشی، فرهنگی تربیتی، سیستم شهریه و مدیریت مدارس و قسمت تبلیغی حوزه مطلبی دارند برای حقیر ارسال نمایند تا جمع بندی لازم برای ثمر دهی بیشتر انجام گیرد.
آیدی ادمین کانال:
@Amirhossein_admin
#تحول_حوزه
#شورای_عالی
#نقد_حوزه
#روحانیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
دنیا مکانی برای عبور است نه جایی برای ماندن.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب بررسی کرد.
🔹قبل از قرن 19 چه در جهان اسلام و چه در غرب تمرکز بر توصیف انسان مطلوب بود و توصیف انسان محقق مسئله علوم انسانی نبود.
🔻اما با ظهور کنت و دیلتای توصیف انسان محقَّق و موجود شروع شد با دو رویکرد اثباتی و تفهمی.
⁉️توصیف انسان محقق که منشا نظریات شده در علوم انسانی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ مثلا دورکیم در نظریه خودکشی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ آیا توصیفی که از مصرف و درآمد انسان آمریکایی شده می تواند توصیف گر انسان ایرانی و آسیایی و آفریقایی باشد با این همه اختلاف سنت ها و فرهنگ ها و ارزش ها و منش ها که سبب تغییر در کنش هاست؟!
⚠️این نظریات علوم انسانی بومی نیست و ناظر به ایدئولوژی و ارزش ها و مبانی غربی است.
〽️وقتی نظریات انسان مطلوب بومی نیست و مبتنی بر مبانی غربی است و نیز توصیف از انسان محقق هم ناظر بر انسان غربی است در نتیجه روش تغییر از انسان محقق به انسان مطلوب و باید و نباید ها هم ناظر به مبانی غربی خواهد بود و بومی نخواهند بود.
💯نظریه های علوم انسانی مدرن مبتنی بر مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی است که در تولید علم بومی باید مبتنی بر مبانی خودمان قدم برداریم.
✍ برگرفته از سخنان استاد خسروپناه
#استاد_خسروپناه
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#فلسفه_دین
#فلسفه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
✍️انتقاد به روشنفكران دينى
♦️يكى از مهمترين اشكالاتى كه به روشنفكران دينى ميشود، اين است كه:
روشنفكران دينى، يك اعتقاد يا اعتقادات رايج مردم را (كه با آن مشغول زندگى هستند) سست يا از بين مى برند، ولى متأسفانه، "اعتقاد جديدى" جاى آن نمى نشانند.
♦️اشكال رو با تصور يك فرض، پاسخ مى دهم:
فرض كنيد شخصى دارد در بيابانى، راه را اشتباه مى رود؛ و شما به وى توجه مى دهيد كه راهى كه مى رود، اشتباه است؛ و البته راه جايگزينى نيز ارايه نمى دهيد.
❓سؤال
آيا ايستادن و حركت نكردن آن شخص (كه نتيجه گفته شما بوده است) براى اين شخص بهتر است؟ يا ادامه دادن وى در مسير و راه اشتباه؟
♦️البته قابل توجه اين عزيزان، بايد بگويم: عدم اعتقاد به چيزى، خودش يك نوع اعتقاد است.
#تأمل
#کلام
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#روشنفکری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل(1)
♦️از احادیثی که در متون علمی، منابر و محافل دینی بسیار بدان استناد می شود سخنی منسوب به رسول خداست که فرمودند : علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل و در نقلی دیگر گفته شده : علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل.
♦️این دو روایت در متون کلامی،فقهی،اخلاقی،عرفانی و تفسیری مورد استناد علماء قرار گرفته است. در علم کلام برای اثبات فروعاتی مثل تفضیل حضرت علی و سایر ائمه،عصمت ائمه،عصمت حضرت فاطمه و عصمت ایشان به این حدیث استناد شده است.
♦️در علم اخلاق برای اثبات علو مقام علم و عالم، در علم فقه برای اثبات احکامی مثل ولایت فقیه،جواز اقامه حدود در عصر غیبت،جواز تقلید از مجتهد میت و حجیت قول علماء از این حدیث استفاده شده است.در کتب عرفانی نیز برای اثبات وجود اولیاء بعد از نبوت خاتم بدین حدیث استناد شده است.
♦️عبارت علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل در هیچ یک از مجامع روایی و سایر منابع حدیثی یافت نمی شود و اولین بار فقط در یکی از متون عرفانی مربوط به قرن هفتم و یکی از کتب روایی مربوط به قرن دوازدهم به چشم می خورد.
♦️عبارت علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل گرچه در کتب اربعه و مجامع روایی متقدم شیعه اثری از آن وجود ندارد ولی در بعضی متون علمی و روایی قرن هفتم وجود دارد.
ادامه دارد...
#تأمل
#اخباری_گری
#کلام
#جعلیات
#اخبار_جعلی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل(1) ♦️از احادیثی که در متون علمی، منابر و محا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توضیحات آیت الله حسینی قزوینی در مورد حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل
🔹سند چندانی برای این عبارت وجود ندارد و اگر هم باشد مراد از علماء ، علماء اهل بیت هستند نه هر عالمی
#تأمل
#اخباری_گری
#کلام
#جعلیات
#اخبار_جعلی
#حسینی_قزوینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️ تاملی بر نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده ♦️نماز روز یکشنبه ذی القعده معروف به نماز توبه یکی از تو
✍️يقين و مرجع
.
♦️وظيفه ما، تقليد از "مجتهد اعلم" است؛ و وى، نظرات خود را در ٥٢ باب فقهى و هزاران مسأله، جهت استفاده ما اعلام مى كند
حال، فرض كنيد شماى مقلد، به واسطه تحقيق در يك مساله يا از طريق ديگر، "يقين" پيدا نموديد كه مرجع تقليدتان، نظرش در اين مساله، اشتباه است
اكنون وظيفه شما چيست؟
آيا لازم است به يقين خود عمل كنيد؟ يا به نظر مرجع تقليد خود در اين مسأله عمل نماييد؟
.
♦️آنچه بيان شد را، هم در "حكم" و هم در موضوع يا مصاديق، مى توان مطرح نمود
مثلاً:
حكم حجاب با مصداق حجاب، متفاوت است. ممكن است مرجع تقليدى، هم در حكم و هم در مصداق حجاب، اشتباه اجتهاد نموده باشد؛ و نيز ممكن است فقط در يكى از آنها، به بيراهه رفته باشد
حال فرض كنيد؛ يك مورخ يا باستان شناس زبردست، با تلاش بسيار، كشف كرد كه: "مصداق حجاب در صدر اسلام، چيزى به جز پوشش موها بوده است"
آيا اكنون اين شخصِ مورخ و باستان شناس، كه مرجع تقليدش عقيده دارد كه: حجاب، شامل پوشش مو نيز مى شود، لازم است به يقين خود در "مصداق حجاب" عمل كند يا به نظر مرجع تقليدش؟
#تأمل
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#شیعه_سلفی
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️به نظر شما این سخن از کیست؟
⚠️ به جان تو اگر یک جلد از کتاب بحارالانوار را در هر ملتی انتشار بدهند و در دماغ های آنان این خرافات را استوار و ریشهدار دارند دیگر امید نجات از برای آن ملت دشوار است.
1⃣میرزا صالح شیرازی
2⃣میرزا فتحعلی آخوند زاده
3⃣میرزا آقا خان کرمانی
4⃣سید احمد کسروی
📊 با شرکت در نظر سنجی از جواب صحیح هم مطلع شوید:
https://EitaaBot.ir/poll/i2pumc
#جعلیات
#روشنفکری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍آنچه در نگاه اسلام گرامی است نقش مادر است و الا جنس انسان به مثابه زن بودن یا مرد بودن ارزش تلقی نمی شود
بلکه وقتی این دو جنس در نقش مادر و پدر ایفای مسئولیت می کنند دارای ارزش هستند و روز مادر و روز پدر معنا پیدا می کند.
روز مادر بر تمامی مادران مبارک.🌺🌺
#تأمل
#فیمینیسم
#حقوق_زنان
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دو نوع نگاه و تحلیل در مسئله بی حجابی این بار نماز جمعه مشهد
⚖قضاوت با شما...
#تساهل
#سیاسی
#جامعه_شناسی
#تبلیغ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
دعای مادر از موانع اجابت می گذرد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی(5) - شیخ محمد تقی شوشتری
♦️بزرگترین قائل سهو النبی بین معاصران ،رجالی کبیر علامه محمد تقی شوشتری است .علامه شوشتری رساله ای 24 صفحه ای در اثبات سهو النبی نوشته و در آن به اشکالات شیخ مفید در رساله عدم سهو النبی جواب داده است .
شوشتری انتهاء این رساله می گوید :
فتلخص ممن شرحنا ان کلا من سهوه صلی الله علیه و آله و سلم و نومه عنها مما تواتر به الاخبار! و انه لم یختلف فی جواز الاول قبل المفید احد من الامامیه المستقیمه
و اول من منع منه من الامامیه المفید لشبهه سبقت الی ذهنه
روایات سهو النبی و نوم النبی متواتر است!! ( و طبق مبانی منطق ارسطویی این نتیجه را می دهد که ثبوت سهو برای پیامبردر نماز الزامی است و برخی از نمازهای صبح پیامبر حتما قضا شده است ) و قبل از شیخ مفید کسی از امامیه این روایات را رد نکرده است. مفید نیز صرفا بخاطر شبهه ای که بر ذهنش عارض شده بود این مسئله را رد کرده است.
♦️نکته قابل توجه اینست که این رساله 24 صفحه ای علامه شوشتری( البته تا جایی که نگارنده از آن مطلع است ) هرگز به زیور طبع وچاپ آراسته نشد و تاکنون فقط در انتهاء جلد 12 قاموس الرجال به خط مولف باقی مانده است.
همچنین در مجموعه نرم افزارهای نور نیز در نرم افزار مجموعه آثار شیخ محمد تقی شوشتری کلا اثری از این رساله وجود ندارد .
♦️در توجیه عدم چاپ این رساله گفته شده :
رسالة فى سهو النبىّ (ص)
تاليف العلّامة مؤلّف القاموس الحاجّ الشيخ محمّد تقى التسترى (دام ظلّه) بخطّه الشريف و لعدم الفرصة، و لاشكال فى الاستنساخ و التصحيح و الطبع الحروفى:
طبعناها بالافست،1349
♦️البته واضح است که "عدم فرصت،اشکال در استنساخ و تصحیح و طبع حروفی" همه بهانه های واهیست و سرنوشت این رساله کم و بیش شبیه کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب است.
♦️پ . ن :
فَصْلُ الْخِطاب فی تَحریفِ کِتابِ رَبّ الْاَرباب کتابی به زبان عربی نوشته میرزا حسین نوری است. نویسنده در این کتاب مدعی است برخی از آیاتی که از جانب خداوند بر پیامبر(ص) نازل شده و در قرآنی که در دسترس است، موجود نیست و آن آیات بنا به مصالحی نزد معصومین است. این کتاب از کتابهای جنجالی به شمار میرود که در رد آن کتابهای متعددی نوشته شده است.
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
#عصمت
#شیخ_صدوق
#اخبار_گری
#محدث_نوری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️غفار عباسى، عباس غفارى
.
♦️در چند سال اخير، دو اسم در برخى محافل سياسى و مذهبى، مطرح شد، كه از قضا شبيه هم هستند
حاج آقاى غفار عباسى
آقاى عباس غفارى
يكى را گفتند: جن گير دولت دهم بوده؛ و يكى را مى گويند درس اخلاق و "مريد و مريدبازى" دارد
.
♦️اكنون دو نكته از "دكان" اخلاق و عرفان :
🔹يك. اخلاق
به نظر مى رسد مسأله "اخلاق عملى"، آنچنان ساده و روشن است كه نياز به استاد و داستانهاى خوابى و ارتباط به امام زمان (ع)، يا از اين معركه گيرى هاى مريد و مريدبازى ندارد
دروغ نگفتن و امانت دارى و حسن خلق و مثل آن، چيزهاى پيچيده اى نيستند كه نياز به "سيم اتصال" به بالا و "مراد" داشته باشند؛ حتى كافر هم مى تواند اخلاقى باشد و اخلاقى زيست كند
معضل "حوزه اخلاق"، نظر نيست؛ "عمل" است
.
🔹دو. عرفان
مطالب عرفانى، غالباً همراه استدلال نيستند؛ و به قول خودشان، "دلى هستند"
برخى فيلسوفان حرف جالبى درباره عرفا دارند؛ و به آنها مى گويند: خواب ديدى خيره، حالت عرفانى بهت دست داد، خوش به حالت؛ اما اين خواب و آن حالت، به درد فقط خودت مى خورد، نه ارائه به ديگران؛
براى ديگران، فقط "استدلال" كارساز است نه خواب و خلسه و خيال
.
♦️نكته
محك سنجش استادِ اخلاق و عرفان، علاقه وى به "مريد و مريد بازى" است؛ اگر استاد يا مراد، افراد را به "خود" فراخواند، بدانيد كه آن اخلاق و عرفان "كشك" محض است
#مدعیان
#استاد_اخلاق
#عرفان
#تصوف
👇👇
@Taammolate_talabegi