eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه السلام: کسی که در فکر بر آوردن نیاز برادر مؤمن مسلمان خود باشد تا زمانی که در فکر نیاز او هست خداوند نیز در فکر نیاز وی باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1-آیا لازم است مسح پا بر روی شست پا انجام گیرد؟ 2-کسی که موهای جلوی سرش بلند است، چگونه در هنگام وضو مسح نماید؟ ✅ پاسخ 1. لازم نیست مسح حتما به روی شست پا انجام شود و مسح یکی از انگشتان دیگر نیز کافی است. 2. باید انتهای موها را مسح کند یا اینکه فرق سر را باز کرده و پوست سر را مسح نماید.
📹 آثار گریه بر امام حسین علیه السلام از زبان استاد مومنی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا علامه مجلسی تمام روایات بحارالانوار را صحیح و حجت می داند ؟ 🔹بحارالانوار به عنوان موسوعه روایی تالیف علامه مجلسی پر از احادیث عجیب و غریب است . ♦️علمای شیعه برای پاک کردن دامان علامه مجلسی از اینگونه احادیث در توجیهی گفته اند که علامه مجلسی اینطور نبوده که هر چه را در بحار نقل کرده قبول داشته باشد و صرفا درصدد جمع تمام احادیث شیعه و جلوگیری از نابودی آنها بوده است ( مشهورترین توجیه همین است ) 🔸ولی در کمال تعجب خود علامه مجلسی با این توجیه مخالف است . ایشان در موارد متعدد از بحار تصریح کرده اند هر آنچه که در بحار آورده اند را قبول دارند مگر آنکه قید شود فلان حدیث ضعیف است. 🔻 جالب تر اینکه یکی از شاگردان علامه مجلسی کتاب بحار را کتاب امام زمان معرفی می کند که موقع ظهور امام زمان همه آن را تصحیح می کند !!!!! 🔵به عنوان نمونه به این روایت عجیب بحار توجه کنید : مساله ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم یکی از مسائل جنجالی بین شیعه و سنی است . در کل علمای شیعه چهار جواب به این شبهه داده اند که یکی از آنها روایت جنیه است . طبق این حدیث حضرت علی چون مایل نبود دختر خویش را به عمر بدهد زنی از جن آنهم یهودی از منطقه نجران را به شکل ام کلثوم در می آورد و به عمر می دهد !!!! علامه مجلسی این روایت را نقل ( بحار ج 42 ص 88) و بدون نقدی رد می شوند !!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی ▫️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند. 🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تبیینی بر پاراگرافی مجمل 🔹طی هفته گذشته و بین بحث های طلبگی بنده عبارتی را مکتوب کردم که اجمال آن سبب بدفهمی شده است . این متن مجمل از این قرار است : ▪️2- حقیر چون در عصر غیبت هیچ دینی را دین لوح محفوظ و مطابق با واقع نمی دانم و همچنین تمامی قرائت ها وفهم های علماء را در معرض اشتباه می دانم خود را ملزم به دفاع از دین یا فهم کسی نمی کنم . برای حقیر فقط دلیل ملاک است و دلیل هر فردی قوی تر باشد پیرو او خواهم بود و فرقی ندارد که این شخص چه کسی باشد▪️ ♦️توضیح یک سطر و نیم اول بدین گونه است : مبنایی در معرفت شناسی وجود دارد که مطابقت با واقع را منکر است و به جای تطابق صرفا مدلل بودن گزاره ای را ملاک کار خود قرار می دهد و تطابق با واقع را منحصر در دست فردی معصوم می داند ( در مورد این مبنا بیشتر خواهیم نوشت و اشاره به آن در این پست صرفا برای آشنایی اجمالی است ) 🔸یکی از نتایج این مبنا اینست که در عصر غیبت امام معصوم چون احدی به ایشان وتبعا به لوح محفوظ ( اصطلاحی دینی برای نفس الامر و واقع ) دسترسی ندارد نمی تواند ادعا کند مدلول فلان گزاره ای در عالم واقع و لوح محفوظ هم چنین است . 🔻به عنوان مثال بین فقهاء شیعه اختلاف است که اهل کتاب نجس هستند یا پاک . هر قائلی برای نظر خود دلیلی ارائه می کند ولی چون هیچ یک از این فقهاء نه به لوح محفوظ و نه به فردی که خبر از لوح محفوظ دارد ( امام معصوم ) دسترسی ندارد نمی تواند ادعا کند که در لوح محفوظ و واقع هم مثلا اهل کتاب نجس هستند یا پاک 💠در پاراگراف معهود بحث عدم تطابق هیچ دینی با لوح محفوظ هم از این باب است . به علت غیبت امام معصوم در عصر غیبت کبری دست کسی به لوح محفوظ نمی رسد و همه گفته ها در باب دین اسلام صرفا قرائت و فهمی از اسلام است و دلیل داشتن برای گزاره ای هیچ ملازمه با تطابق آن با واقع ندارد ( دقت کنید ) در عصر غیبت همه نظرات در باب اسلام استنتاجات و برداشت های علماء می باشد که به علت عدم عصمت هیچ عالمی فهم های این بزرگواران در معرض اشتباه و خطا هستند . 🔹به خاطر پذیرش این مبنا حقیر خود را ملزم به دفاع از دین یا فهم عالمی نمی دانم . چرا که در دوره عدم حضور امام معصوم به معنای صحیح دینی وجود ندارد و برداشت های غیر معصوم افراد غیر معصوم فردی را ملزم به دفاع نمی کند . فتامل !! 🔻نکات تکمیلی 1-نقد برداشت و فهمی از دین اصلا لازمه ای با نقد اصل دین ندارد 2-در انتساب نظری به فردی باید کمال احتیاط را رعایت کرد مخصوصا زمانی که فرد هنوز در قید حیات است 3-از سوال علمی با جواب علمی استقبال می کنند نه با تهمت و تمسخر و تهدید 4-باید تفکر مخالف خود را به رسمیت شناخته و تحمل نقد معتقدات خود را داشته باشیم 5-معتقدات خود را مستند به ادله متقنی کرده و به مشهورات و گفته شده ها اکتفا نکنیم 6_اینجانب خود را ملزم به دفاع از معتقدات خود دانسته و به این قضیه اعتقاد دارم که نظر درست با دلیل ثابت می شود نه با سخن بزرگان. 🔷 پ . ن : عزیز یا عزیزانی که متن قبلی حقیر را به آمار و بررسی حوزه فرستادند لطف کرده و این متن تبیینی را هم بفرستند تا خدای نکرده حق الناس بر ذمه نداشته باشند ( توضیح پاراگراف سوم هم در آینده ارسال خواهد شد ) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: آن كه خردمند است، از خواب غفلت بيدار مى شود و براى سفر آخرت مهيّا مى گردد و خانه هميشگى خود را آباد مى كند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش شستن صورت و دستها در وضو چند مرتبه جایز است؟ ✅ پاسخ 🔹آیات عظام خامنه ای، نوری: برای مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جایز و مرتبه سوم حرام. 🔹آیات عظام سیستانی، صافی و وحید: برای مرتبه اول واجب و مرتبه دوم مستحب و مرتبه سوم حرام است. 🔹مکارم: مرتبه اول واجب است و مرتبه دوم را باید بنابر احتیاط واجب ترک کرد و مرتبه سوم حرام است. ❗️ملاک برای تعیین هر بار، قصد انسان است، پس اگر به قصد بار اولِ شستن چند مرتبه آب بریزد اشکال ندارد.
🔰 کلام تعدادی از فقهاء متبحر و نظرات آنان پیرامون ولایت مطلقه فقیه با اختلافات موجود: ۱. محقق نراقی: «المقصود لنا هنا بیان ولاية الفقهاء الذين هم الحكام في زمان الغیبه و النواب من الائمة و «أن ولايتهم هل هي عامة في ما كانت الولاية ثابتة للإمام الأصل أم لا؟» ٢. محقق مامقانی: «و بالجمله، فالمستفاد من الأدلة الأربعة بعد التتبع و التامل ان للامام سلطنة مطلقة على الرعية من قبل الله تعالی و أن تصرفه نافذ على الرعية، ماض مطلقا. و هذه المرتبة يمكن القول بثوبتها للفقيه العادل أيضأ بحق النيابة و القيام مقامه و كونه حجة الإمام عن الله تعالی.» ٣. سید محمد آل بحر العلوم: «إن البحث في وجوب الرجوع إلى الفقيه في زمن الغيبة انما هو من حيث تبعيته للإمام في ما يجب الرجوع فيه إليه و نیابته عنه وإلا فهو كغيره من عدول المسلمين.» ۴. صاحب كفاية: «لا يخفى أنه ليس للفقيه في حال الغيبة ما ليس للإمام و أما ما كان فثبوته له، محل إشكال، فلابد هاهنا من البحث أولا في ماله و ثانيا في النقض و الإبرام فی ما ذکر دليلا على ثبوته له. فاعلم أنه لاريب في ولايته في مُهامّ الأمور الكلية المتعلقة بالسياسة التي تكون وظيفة من له الرئاسه» ۵. میرزای نایینی: «اعلم أن مرجع الخلاف في ثبوت الولاية العامة للفقيه إلى الخلاف في «أن المجعول له هل هو وظيفة القضاة أو أنه منصوب لوظيفة الولاة؟»، فان ثبت كونه والية فيجوز له التصدي لكل ما هو من وظائف الولاة التي عرفت أن منها وظيفة القضاة.» ۶. امام خمینی: «للفقيه العادل جميع ما للرسول و الائمة ل مما يرجع إلى الحكومة و السیاسه» ليس المراد بالولاية هي الولاية الكلية الإلهية التي دارت في لسان العرفاء و بعض أهل الفلسفة، بل المراد هي الولاية الجعلية الاعتبارية كالسلطنة العرفية و سائر المناصب العقلائية.»" . ۷. آية الله خویی: «ان الولاية لم تثبت للفقيه في عصر الغيبة بدليل و انما هي مختصة بالنبي و الائمه بل الثابت حسبما تستفاد من الروايات أمران: نفوذ قضائه و حجية فتواه.» ۸. آية الله منتظری: «الفقهاء في عصر الغيبة صالحون لنيابة ولي العصر عج الله تعالی فرجه کنیابة مالك الأشتر وأمثاله من أمير المؤمنين و لكن لما لم يمكن تعيينهم و اختيارهم بالاسم و الشخص ولم يجز تعطيل الإمامة و إهمالها، ذكر الأئمة ع الصفات و الشرائط و أحالوا تعیین واجدها و انتخاب فرد بین الواجدين إلى الأمة أو خبرائها. فالواجدون للصفات، كلهم صالحون للامامة و لكن الإمام بالفعل هو الذي انتخبه الأمة من بينهم فبالانتخاب يصير الشخص إماما بالفعل واجب الاطاعة.» 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ تاملی بر نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده ♦️نماز روز یکشنبه ذی القعده معروف به نماز توبه یکی از توصیه های اخلاقی اساتید در سیر و سلوک است. ♦️سید بن طاووس در اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را که مستند این نماز است از انس بن مالک از پیامبر(ص) نقل می‌کند. روات حدیث عبارتند از: احمد بن عبدالله، منصور بن عبدالحمید، ابی امامه و انس بن مالک. 💠 بررسی سندی 🔻1-انس بن مالک مورد لعن حضرت علی قرار گرفته (در قضیه مناشده حدیث غدیر به عنوان مثال به ارشاد شیخ مفید ص 351 رجوع شود) و احادیث عجیب و غریب در شان پیامبر نقل کرده است (مثل روایت جماع پیامبر با یازده زن خود در یک ساعت!!! رجوع به صحيح بخاري ج ۱ ص ۶۲ ح ۲۶۸ ). جالب تر اینکه در روایتی از امام صادق نقل شده که سه نفر بر پیامبر دروغ می بستند که یکی از آنها همین انس بن مالک بوده است (خصال شیخ صدوق ج 1 ص 190). ♦️2-راوی دوم (ابی امامه ) اسم اصلی او صدی بن عجلان الباهلی هست. جزء صحابه پیامبر بوده و جرحی در کتب شیعه در مورد او رویت نشد . نظر محقق خویی بر حسن حال اوست. ولی اشکالی وجود دارد و آنهم اینکه در مشایخ ابی امامه اصلا انس بن مالک وجود ندارد لذا گویا در سند اشتباهی رخ داده است. ♦️3- راوی سوم منصور بن عبدالحمید بن راشد که قاضی مرو بوده است. او در طبقه پنجم راویان قرار دارد و به لحاظ شخص شناسی متروک الحدیث است و حدیث او اعتباری ندارد. ضمنا راوی طبقه پنجم نمی تواند بلاواسطه از راوی طبقه اول (ابی امامه) روایت نقل کند. ♦️4- راوی آخر احمد بن عبدالله هست. این نام مشترک بین خیل زیادی از روات است ولی فقط یک راوی می تواند بلاواسطه از منصور بن عبدالحمید روایت نقل کند که آنهم مجهول الحال بوده و راوی مجهول الحال در حکم ضعیف است. 💠 تکلیف روات حدیث مشخص شد. در مورد متن هم ناگفته پیداست که هیچ عاقلی ملتزم به ظاهر الفاظ این روایت و ثواب های عجیب و غریب و بی حساب و کتاب این نماز یک ربعی نشود و حتما باید تاویلاتی صورت گیرد تا حدیث مقبول واقع شود. ثواب این نماز بدین صورت نقل شده: هر کس این نماز را به جا آورد، توبه‌اش‌ مقبول و گناهانش آمرزیده می‌شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان می‌میرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمی‌شود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد و... ♦️نکته مهمتر اینکه نسبت به منفردات کتب سید بن طاووس این سوال وجود دارد که چرا علمای شیعه قبل از ایشان ادعیه و اعمالی را که سید بن طاووس در قرن 7 نوشته را نیاورده اند؟ آیا این همه عالم مثل شیخ صدوق و کلینی و بقیه علماء طی حدود 300 سال مطلبی را در کتب ندیده اند و یکباره سید بن طاووس آنها را دیده است؟ 💠 مطلب آخر هم اینکه محدث نوری این نماز را در باب نوادر مستدرک الوسائل آورده و گویا ایشان هم با آن همه تساهل در قبول روایات این نماز را خیلی معتبر نمی دانسته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️بنی‌صدر تا روحانی 🔹در امریکا، رئیس‌جمهور به صورت غیرمستقیم انتخاب می‌شود؛ و دارای بالاترین مسند سیاسیِ ایالات متحده است. از بعد از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا (مصوب سال ۱۷۸۹) تا کنون، ۴۵ رییس‌جمهور به سمت ریاست جمهوری در این کشور برگزیده شده‌اند. جورج واشینگتن، نخستین؛ و ترامپ، آخرین رئیس‌جمهورهای ایالات متحده می‌باشند؛ و ویلیام هریسون با 32 روز کوتاهترین دوره ریاست جمهوری و فرانکلین روزولت با 12 سال طولانی ترین دوره را طی کرده اند . ❓سؤال الف ) از این ۴۴ نفری که برای ریاست جمهوری امریکا، قسم خورده‌اند، چند نفر را می‌شناسید که محصور، محدود یا زندانی شده باشند؟ ب ) به نظر شما قوانین حکومت امریکا اجازه بازخواست و تنبیه و مجازات رییسان جمهور خود را نمی‌دهد، یا اینکه ساختار کشور امریکا به گونه‌ای است که عملکرد و روش سیاسی رییسان جمهور، منجر به «محصور، محدود و زندانی شدن» آنها نمی‌شود؟ 💠 نکته جالب است که وقتی به غالب کشورهای عقب‌افتاده یا جهان‌سومی نگاه می‌کنیم؛ ساختار سیاسی کشورها به گونه‌ای است که وقتی دوره ریاست مسؤولین تمام می‌شود و جناح متفاوت و یا مخالف بر سر کار می‌آید، «دادگاه، زندان، حصر، پناهندگی، و انواع مناقشات قانونی و سیاسی»، میان سردمداران جدید و قدیم رخ می‌دهد. . ❓سؤال 🔰چرا مثلاً در ایران، رییسِ قرآن‌پژوهِ دولت موقت، مغضوب شد؛ رییس جمهور اول، فرار کرد؛ آخرین نخست‌وزیر ، محصور شد؛ دو رییس‌جمهور شیخ و سید، فتنه‌گر و مورد عقاب حکومت واقع شدند؛ و نظرکرده هزاره سوم، انحرافی گشت؛ و حقوقدانِ خندانِ اخر ...؟ آیا مردم ایران مشکل دارند؟ آیا ساختار سیاسی کشور، متعادل نیست؟ آیا میز ریاست، ویروس تباهی دارد؟ آیا شورای نگهبان به وظیفه استصوابی خود، درست عمل نمی‌کند؟ ❓به نظر شما، چرا سیستم و تعاملات سیاسی کشورهای توسعه یافته، با کشورهای عقب‌مانده (و مخصوصاً اسلامی)، اینقدر متفاوت است؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نقدهای متین دکتر صدیقه وسمقی بر فقه سنتی در زمینه حقوق زنان و احکام خانواده ♦️در فقه سنتی غذا پختن و انجام کارهای منزل از وظایف حقوقی زن نیست. آیا با این حکم نهادی به عنوان خانواده پایدار می ماند ؟ 🔹اگر فقهی نتواند خانواده دو یا سه نفری را اداره کند آیا می تواند خانواده ها و جامعه ای را اداره کند ؟ 💠آیا دوره قرائتی تازه از دین و فقهی کارآمدتر فرا نرسیده است ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آیا کسی هست که پیش از آنکه عمرش به سرآید از خواب غفلت خویش بیدار شود؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش با غسل جنابت تا چه مدت ميشود نماز خواند ؟ 📝پاسخ اگر کسی جنب باشد وغسل جنابت انجام دهد بعد از غسل برای خواندن نماز نباید وضو بگیرد و با همان غسل نمازش را بخواند و تا زمانی که یکی از مبطلات وضو سر نزده باشد می تواند با همان غسل نماز بخواند و هر زمان که یکی از مبطلات وضو سر بزند برای خواندن نماز باید وضو بگیرد.
💍 ارباب وعده ها... 😂😂 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله: 🔹به ظاهر میگوییم و میگویند متدینیـن، کـه اصـول دین استدلالی اسـت، در اصول دین بایسـتی کسـی تقلیـد از کسـی نکنـد، امـا جـرأت داری تقلید نکـن، جـرأت داری در یک گوشـۀ از اصـول دیـن، یک ذره از تقلید بیـا اینطرف تر، ببیـن چگونه فورا ضربه فنی خواهی شـد. 🔸باورمان آمده همه، که دین یعنی بدون بصیرت و بـدون آگاهـی و بدون درک و چشم بسـته و متعبدانه در یک راهی رفتن. چـون شـنیدیم و میدانیـم که در فروع دین بایـد به متخصص رجوع کرد و متخصص را شناخت و دنبالش رفت، خیال کردیم که دین همه جایش همینجـور اسـت، درحالیکـه درسـت بـه عکس اسـت، درسـت به عکس است، صدوهشتاد درجه با همدیگر اینها فرق دارد. 🔻دین اساسا با آگاهی و بصیرت اسـت. به هیچکس نمیگویند حالا شـما عجالتـا قبـول بکن، بعد خواهـی رفت، تحقیق خواهی کـرد، ابدا؛ در عالم دین این حرف ها نیست. اگر هم به فرض قبول بکنی، تا وقتی دلت قبول نکرده است و از روی آگاهی نبوده واقعاً قبول نکردی. اگر هم تو دین را قبول کردی دین تو را قبول نکرده. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۸، ص۵۱۷ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا