eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر عبارت لولا فاطمه لماخلقتکما 🔹غُلُوّ فراتر بردن اعتقادی از حد و اندازه خود ویکی از مهمترین آفات دین و دینداری است . از مصادیق غلو نسبت دادن فضایل و کرامات عجیب و غریبی هست که برای آنها سند معتبری اقامه نشده است . البته مشکل غلو در ادیان پیشین نیز بوده و عیسی را خدا یا پسر خدا و عزیر را پسر خدا نامیدن از مصادیق غلو است . 🔸به نظر می رسد بخشی از حدیث : یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما از جمله احادیث غلوآمیز است . 💠نقد 🔻این مطلب در کتب روایی متقدم نیامده و منبع معتبری هم ندارد . گفته شده که اولین بار در کتاب کشف اللئالی نوشته صالح بن عرندس حلی آمده است . با توجه به سال وفات ابن عرندس ( حدود سال 840 ق ) نمی توان به این منبع اعتماد کرد . 🔻در سند ادعایی برای حدیث افراد مابین شهید اول تا شیخ صدوق ذکر نشده است!!! . عین این اشکال برای افراد مابین شیخ صدوق تا جابر بن یزید جعفی نیز صادق است فارغ از اینکه روایت جابر بن یزید از جابر بن عبدالله انصاری هم مسئله مورد تامل است . 🔻این عبارت در هیچ یک از کتب موجود و منسوب به شیخ صدوق و شهید اول وجود ندارد . در فاصله چهارصد ساله ی بین شیخ صدوق و شهید اول احدی این مطلب را از شیخ صدوق روایت نکرده است . 🔷عبارت دارای سه بخش است . گرچه بخش اول ( لولاک لما خلقت الافلاک ) سند معتبری ندارد ولی میتوان مویدی برای آن پیدا کرد . مفهوم بخش اول اینست که هدف غایی خلقت وجود مقدس پیامبر است و اگر ایشان نبود عالم هم خلق نمی شد . آیه الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ( ملک / 2 ) قوی ترین موید این معناست روایاتی چون لولا محمد لماخلقتک ( حضرت آدم ) یا لولاک لما خلقت ارضی مویدات روایی این بخش از حدیث است 🔶بخش دوم ( لولا علی لما خلفتک ) و بخش سوم ( لولا فاطمه لماخلقتکما ) علاوه بر مشکل سندی دارای مشکل محتوایی هستند . مفهوم بخش دوم بیانگر افضلیت حضرت علی بر پیامبر و مفهوم بخش سوم بیانگر افضلیت حضرت فاطمه بر پیامبر و حضرت علی است . بر اساس اعتقاد شیعه پیامبر افضل مخلوقات است و بعد از ایشان حضرت علی . لذا دو بخش روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ محتوایی دچار عیب و آفت است . 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ویژگی ممتاز علامه طباطبایی در تدریس 🔻 علامه یک سال فکر می کرد و یک ساعت حرف می زد 🧐 🔸مقایسه کنید با وضع فعلی حوزه ها که در برخی از آنها تفاوت علمی استاد با شاگرد در حد خواندن یا نخواندن شرح فارسی است 😔😔 👇👇 @Taammolate_talabegi
🏴انا لله و انا الیه راجعون در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، آیت‌الله مصباح‌یزدی هم آسمانی شد رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دلت برای تو سالم نخواهد شد مگر آن گاه که برای مومنان همان پسندی که برای خود می‌پسندی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش اگر خانومي حين زلزله عذرشرعي داشته باشد، تکليفش براي نمازچيست؟ 📝پاسخ اگر هنگام زلزله خانم عذر شرعی داشته باشد نماز آیات و قضای آن بر او واجب نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اللهم لانعلم منهم الا خیرا صدات بلند کن، بفهمم که هستی... بلند شو علمدار، علم رو بلند کن... 👇👇 @Taammolate_talabegi
پاسخ زیبای علامه مصباح به دکتر روحانی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر عبارت لولا فاطمه لماخلقتکما 🔹غُلُوّ فراتر بردن اعتقادی از حد و اندازه خود ویکی از مهمتر
💠یکی از اعضای محترم کانال در جواب به این پست کتاب آیت الله گرامی به نام درباره حدیث لولا فاطمه را توصیه کردند . به نظر می رسد این برادر عزیز این کتاب را نخوانده اند و الا اگر تورقی می کردند متوجه می شدند که از این کتاب 200 صفحه ای فقط حدود سه صفحه ( از صفحه 91 به بعد ) در مورد بخش لولا فاطمه مطلبی آمده و عمده کتاب به بخش اول و مطالب حاشیه ای اختصاص یافته است . 🔹آقای گرامی اصلا وارد بحث سندی این حدیث نشده اند . در مورد محتوا لب کلام ایشان اینست که هدف از خلقت حضرت فاطمه است !!! که این مطلب هم با آیه دوم سوره ملک و هم با این عقیده که پیامبر افضل مخلوقات است در تعارض است . 🔸در ثانی در صفحه 92 فرموده اند که : اگر بخواهیم کامل ترین الگو و نمونه آنچه که اسلام می خواهد را نشان بدهیم جز فاطمه زهرا علیها السلام را سراغ نداریم . این که به صورت قاطع و انحصاری بگوییم کامل ترین الگو حضرت زهرا باشد با آیه اسوه بودن پیامبر در تعارض است ( احزاب آیه 21 ) . هم چنین با افضل بودن پیامبر بر تمام مخلوقات هم در تعارض است
تأملات طلبگی
✍ این روایت را به دو گونه صحیح میتوان ترجمه کرد: 🔹معنای اول : دو مقدمه دارد اولاً لفظ یری با مراج
💠با تشکر از مشارکت برادر بزرگوار در بحث 🔹صحیح فرموده اید که یری مشترک لفظی بین افعال قلوب و به معنای دیدن است ولی بحث اینست که در حدیث به کدامین معناست ؟ با توجه به استعمال یسمع در حدیث احتمال زیاد یری به معنای دیدن هست . در ثانی یری به معنای علم دو مفعولی است و از افعال قلوب . در این حدیث فقط یک مفعول ذکر شده که قرینه دومی هست بر اینکه یری به معنای دیدن در الم تعلم بان الله یری نیز اینطور نیست که قطعا یری به معنای علم باشد .بلکه مردد بین دو معناست یا دیدن یا دانستن . البته آیه قرآن به صورت الم یعلم بان الله یری هست 🔸از کجای حدیث متوجه کراهت این عمل شدید ؟ آیا لاباس دلالت بر کراهت دارد یا دلالت بر صرف جواز دارد ؟ ♦️روایاتی که نشانگر اهتمام شارع به این مسئله تربیتی دارد در مورد همسر حره است نه کنیز وامه ( دقت فرمایید ) 🔻قدر متیقن در حدیث سایر کنیزان همان مولاست نه فردی دیگر غیر از کنیزان . اگر به سوال آخر پست نگاهی دوباره بندازید سوال شده که اگر کنیزان ببینند نه اینکه دیگران غیر کنیز مشاهده کنند ادمین کانال
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نظر آیت الله بهجت در مورد تشکیل حکومت اسلامی ( از زبان آیت الله گرامی ) 🔸آیت الله بهجت معتقد به عدم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت بودند !!! 🔻از دقیقه 6 و 15 ثانیه به بعد گوش دهید 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: چه‌بسا لذتی زودگذر که اندوهی طولانی به دنبال دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش اگر واي فايي ازاد باشد و رمزنداشته باشد,استفاده از آن حرام است؟ 📝پاسخ استفاده از آن بدون رضایت مالکش حرام است و ضمان شرعی دارد، درصورت استفاده باید از صاحبش رضایت بگیرید و یا خسارت را به او برگردانید.
علامه مصباح در کلام رهبری. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شیخ حسن میلانی هستند . می فرمایند : خداوند عمدا در قرآن طوری صحبت کرده است که مخاطب را به اشتباه بیندازد !!! 🔸 تقریبا معادل اینست که بگوییم قرآن کتاب ضلالت است نه هدایت 🔹 برای اینکه مردم را به سمت اهل بیت سوق دهند زیرآب قرآن را می زنند ❓ شما چه نظری دارید ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️هرج و مرجِ الهی . 🔹فقه، یعنی قانون زندگیِ دینی؛ یعنی قوانین الزامی و غیرالزامی که از طرف خداوند متعال، برای زندگی انسان وضع گردیده است. این قانون در ابتداء خود، یعنی صدر اسلام، جدای از هدایت و بالندگی جامعه اسلامی، موجب یکپارچگی مردم و جامعه نیز بود؛ و تنها کسانی که از احکام دینی یا همان قانون فقه، تبعیت نمی‌کردند؛ همرنگ مردم و جامعه نبودند. این وضعیتِ «یکپارچگی» به این دلیل بود که «قانون واحدی» در میان مردم و جامعه وجود داشت؛ یک فقه، برای همه مردم. . 🔸امّا اکنون، «فقه اسلامی» آن ویژگی بسیار مهم را ندارد. فقه از زمانی که دچار تفرقه آراء فقها شد؛ خاصیت اصلی خود را از دست داده است. اختلاف‌نظر فقها (به هر دلیل که باشد)، خاصیت اصلی فقه، که قرار است قانون زندگی فردی و اجتماعی مردم باشد را، نابود نموده است. . ♦️اگر فقه، قانون زندگی فردی و اجتماعی است، قانون نمی‌تواند «متعدد و متضاد» باشد. تنوع قانون و تضاد در آن، دیگر قانون نیست؛ بلکه «بی‌قانونی» و «هرج و مرج» است. به عبارت ساده، اگر در جامعه‌ای گفته شود: هر کسی هر کاری انجام دهد، صحیح و قابل قبول است؛ این جامعه، هیچگاه روی آرامش واقعی و سعادت الهی را نخواهد دید؛ چون همیشه رفتار و خواسته‌های مختلفی در جامعه وجود دارد که در تضاد با هم هستند؛ این تضادها، تنش‌هایی را در جامعه و مخصوصاً میان تعاملات اجتماعی و بین فردی، ایجاد خواهد کرد؛ که عرصه زندگی سالم و درست را بر مردم، تنگ خواهد نمود. . 🔻اکنون، تعدد فتاوای فقها در مسائل گوناگونِ فردی و اجتماعی، تشنج و بلبشوی فکری و رفتاری میان افراد و جامعه، ایجاد کرده است؛ به طوری که ذهن و انرژی بسیاری از دینداران را درگیر مناقشاتِ زبانی و عملیِ بی‌ثمر نموده است. فقیهی می‌گوید: قمه بزنید؛ دیگری می‌گوید: نزنید. فقهیی می‌گوید: رعایت حق معنوی واجب است؛ دیگری می‌گوید: راحت باش و بدزد. فقیهی می‌گوید نجس است؛ دیگری می‌گوید: پاکِ پاکِ است. فقیهی می‌گوید مقررات را رعایت کن؛ دیگری می‌گوید مهم نیست. فقیهی می‌گوید برو؛ دیگری می‌گوید: نرو. فقیهی می‌گوید بخور؛ دیگری می‌گوید: نخور. فقیهی می‌گوید: حرام است؛ دیگری می‌گوید حلال است. و ... ❓ سوال 🔻1-این فقه، که در غالب مسائل خود، دچار اختلاف فتوا شده است؛ آیا دیگر می‌تواند قانون زندگی برای جامعه باشد؟ 🔻2-آیا یک جامعه و یک مردم، می‌تواند ده‌ها مدل قانون داشته باشد؟ 🔻3-آیا این فقه، خواسته پیامبر(ص) بوده است؟ . 💠نکته در دوران کنونی، طوری شده است که هر کسی، تقریباً هر رفتار و گفتاری را انجام دهد، بالاخره مطابق با فتوای یک فقیه زنده یا مرده، خواهد بود؛ و این یعنی ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا