﷽ #احکام_بانوان
❓پرسش
حکم نذر زن بدون اجازه شوهر چیست؟
✅ پاسخ
🌴نذر زن اگر با حق شوهر منافات داشته باشد باطل است و اگرنداشت بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد
🌴آیات عظام مکارم و تبریزى: اگر نذر مزاحم حقوق شوهر باشد بدون اذن او باطل است و اگر نداشت احتیاط مستحب آنست که اجازه بگیرد.
🌴آیات عظام خامنه ای و نورى: نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است.
🌴آیت الله بهجت:بنابر احتیاط واجب باطل است."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤اگر اطلاعاتتون لو بره ترجیحتون کدوم مورده؟
۱)وزارت اطلاعات ایران
۲)سازمان سیا آمریکا
#مصاحبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎈هرکی غصه میخوره، خداش بزرگ نیست!
#تصویری
@Panahian_ir
📚 کتاب «حکم، سنت و شریعت: خوانشی از دیدگاههای اصولی آیتالله سیستانی» توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.
✍ نویسندگان: حمیدرضا تمدن- علی الهی خراسانی
📌 این کتاب، نخستین اثر به زبان فارسی درباره برخی از نوآوریهای برجسته آیتالله سیستانی در دانش اصول فقه است.
☎️ علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب با شماره ۶۶۹۷۳۲۱۲-۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.
#معرفی_کتاب
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انسان هیچ گاه برای خود مأمن خوبی نبوده است.
🎙حسین پناهی
#دکلمه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هرکه دنبال عیب های مردم بگردد
خداوند از عیب و زشتی های او پرده بردارد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_حق_الناس
❓پرسش
بدهي که صاحبش را نميتوانيم پيداکنيم چطور پرداخت شود؟
📝پاسخ
تحقیق کنید و تمام تلاش خود را برای پیدا کردن صاحبش انجام دهید تا مال را به صاحبش برگردانید اگر از یافتن صاحبش ناامید شدید با اجازه از دفتر مرجع تقلید آن را به فقیر بدهید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 چکیده مدعای "نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری"
#سید_کمال_حیدری
#جواز_تعبد_به_ادیان
#پلورالیسم_دینی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔰مناظره استاد میلانی و استاد رمضانی در نقد فلسفه و عرفان:
🔷تنهاهی و عدم تناهی الهی و نقد فهم فلاسفه:
♦️استاد میلانی: اشکال مبنایی به فلاسفه و اهل عرفان به خصوص علامه حسن زاده و تعبیرات ایشان من جمله لاتاخذونی! سنه و لا نوم که بر مبنای خود ایشان این جمله صحیح است. یا گوساله پرستی عین خداپرستی است!!!
♦️چرا ما امثال تقریب و بیان های علامه حلی و شیخ طوسی و .. را رواج ندهیم و به دنبال امثال صدرا و محی الدین هایی باشیم که دچار تناقض می شوند و درجایی جزء و کل می گویند در جایی حرف از بساطت. چندین مورد سراغ داریم علماء مسیحی مسلمان شده اند وقتی وحدت و کثرت رو از فلاسفه دیدند گفتند کاش مسیحی می ماندیم ما وحدت در عین تثلیث رو قبول نداشتیم آمدیم سراغ وحدت در کثرت.
🔸استاد رمضانی: خدا در مقام احدیت بساطت دارد در مقام واحدیت تجزیه دارد.
♦️استاد میلانی: همین غلط است در نظر عقل و شرع در مورد خدا واحد و أحد یک چیز است دوئیتی نیست.
🔷وحدت حقیقی است یا کثرت؟ کدام اعتباری است؟ تناقضی در عبارات ملا صدرا وجود دارد؟
♦️استاد میلانی: ابن سینا می گوید اگر امر خلافت دائر شود بین اعلم و اعقل باید اعقل خلیفه شود و اعلم وزیر مثل ما فعل عمر و علی!! ابن سینا از اول دنبال اهل بیت نبوده!!
میرزا جود آقا ملکی می گویند اگر کسی بگوید ممکن هم موجود است خدا هم موجود است مشرک هست!!!
اگر همه فلاسفه یک صفحه از باب حادی عشر تجرید الاعتقاد رو می خوندند هیچ کدام وحدت وجودی نمی شدند این ها همشون راه رو از اول غلط رفتند!!
شمس تبریزی می گوید: کلام تمام انبیاء این بوده است تو جزئی از من هستی از کل غافل مشو و به سوی کل بیا !!
♦️نهایت و بی نهایت از خواص کمیات است خدا کم ندارد خود فلاسفه گفته اند علامه طباطبایی تصریح دارند!!
🔸استاد رمضانی: اکثر حرف های شما خطابه بود!!
اگر مراد فلاسفه فرمایشات شما باشد بنده اول الکافرین به فلسفه و عرفان خواهم بود!!
بیشتر فرمایشات شما ناظر به وحدت موجود است نه وحدت وجود!
🔸من عرف نفسه عرف ربه
رابطه نفس با بدن چیست نه حلول نه انضمام نه اتحاد و نه انعزال.
♦️استاد میلانی: یعنی چه این نیست اون نیست پس چیه چیزی است که خودمان هم نمی دانیم؟ همه ی این موارد باشد که چه؟! توضیح:...
اصلا این روایت ثابت نیست و در ضمن همه هر طور می خواهند معنا می کنند!! مضافا سندش هم درست باشه خبر واحده در عقائد حجت نیست!! یک متکلم نداریم به خبر واحد استناد کند برخلاف فلاسفه.
هر جا فلاسفه گیر می کنند کلام متکلمین رو وسط می کشند.
♦️روح تجرد دارد اصلا این حرف ها غلط است!! هر چه مخلوق خداست زمان دارد و هرچه زمان دارد نمی تواند مجرد باشد.
همه ی این آقایان قائل به وحدت موجودی هستند. عقیده این است. اسمش را هرچه می خواهی بگذار وحدت شخصیه، وحدت وجود، وحدت موجود، وحدت در کثرت.
دریافت فایل صوتی و تصویری 👇 دانلود کنید:
http://milani-hasan.blogfa.com/post/72
#مناظره
#فلسفه
#عرفان
👇👇
@Taammolate_talabegi
حجت الاسلام حسن رمضانی
استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم و از شاگردان برجسته حسن حسنزاده آملی است. سید عزالدین زنجانی از استادان فلسفه وی در مشهد بودهاست. سپس در قم دروس عالی را نزد فاضل لنکرانی، میرزا هاشم آملی، مکارم شیرازی و محمدابراهیم جناتی فراگرفت.بهاالدینی و حیدر آقا معجزه نیز از استادان وی بوده اما مهمترین استاد وی در هیئت، اخلاق، فلسفه و عرفان، حسن زاده آملی بودهاست.
معنای آیه و بالوالدین احسانا را از امام صادق علیه السلام پرسیدم فرمود:
احسان به پدر و مادر این است که
رفتارت را با آنها نیکو کنی و مجبورشان نکنی تا چیزی که نیاز دارند از تو بخواهند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
آیا قبل از اذان می توان براى نماز وضو گرفت؟
✅ پاسخ
اگر وقت نماز نزدیک باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگیرید، اشکال ندارد و همچنین مى توانید پیش از وقت، به قصد داشتن طهارت وضو بگیرید و با همان وضو نماز بخوانید.
💠گفتاری از مقام معظم رهبری در مورد کتب درسی در حوزه:
🔹 مسألهی کتابهای درسی را باید جدّی گرفت. باید کتابهای درسی تغییر کند. بنای بر تغییر هم باید بر صرفهجویی در وقت طلبه باشد. طلبهی ما «#مُغنی» را میخواند؛ در حالی که همین مطالبی که در «مُغنی» است؛ مقدار لازمِ آن در کتاب کوچکتر دیگری وجود دارد که به زبان خیلی خوبی نوشته شده و یک نفر نویسندهی معاصر، آن را نوشته است. چه لزومی دارد که ما حرف «ابن هشام» را بخوانیم؟ این کار، چه خصوصیتی دارد؟ «مُغنی» درسِ خارجِ نحو است. میبینید که استدلال میکند آیا «واو» برای فلان معنا میآید یا خیر. فلان کس گفته است میآید، دلیلش این است. فلان کس هم پاسخ او را داده است. این، درسِ خارج است. مگر ما میخواهیم خارجِ نحو بخوانیم؟ ما میخواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال میشود. این نکته را در کتاب نوشتهاند.
#چرا_ما_بیخود_در_مُغنی» یا «مطوّل» این همه وقت تلف کنیم؟ آنچه را که باید در «مطوّل» یاد گرفت، در کتابی حدود یک دهم «مطوّل» هست. آن را بخوانید. چه لزومی دارد که ما کتاب «معالم» را بر اساس اوّلین کتاب اصولی بخوانیم که مثلاً متعلّق به چهار قرن پیش است؟ در حالی که کتاب «معالم»، علاوه بر اینکه مطلبش یک مطلب اصولی است و بالاخره برای متعلّم جدید است، عبارات آن هم عبارات مشکلی است. چرا ما طلبه را به عبارت معطّل کنیم؟
🔹امروز در دنیا تمرین میکنند که مشکلترین مطالب را به آسانترین زبانها بیان و فرموله کنند. رمز میگذارند تا با گفتن یک کلمه، مخاطب ده کلمه را بفهمد؛ اما ما بیاییم عبارتِ مشکلی را برای بیان مطلبی انتخاب کنیم. همین مطالبی راکه مرحوم صاحب«معالم» به عبارتِ مشکل بیان کرده است، فرد دیگری در کتاب اصولىِ دیگری که از «معالم» کوچکتر و جدیدتر هم هست، چهار صد سال بعد از «معالم» نوشته و همهی مطالب لازم «معالم» را به زبان ساده بیان کرده است. اینکه بهتر از آن است. چه استدلالی پشت سر این وجود دارد که ما کتابها را عوض نکنیم؟
🔹باید لَجنهای از فضلای بزرگ حوزهی علمیه بنشیند و یک دوره فقه - از طهارت تا دیات - به زبان ساده بنویسند که کار «#شرح لُمعه» را بکند و کیفیت استدلال را نشان دهد. «شرح لمعه»، کتاب نسبتاً مشکلی است. ما چرا برای این عبارت، طلبه را معطّل کنیم؟ کتابهای درسی دیگر نیز همین گونهاند. این کتابها که از آسمان نازل نشده است. یک روز هم کتابهای درسی دیگری بود. مگر «ریاض» کتاب بدی است؟ میگویند کتاب «مکاسبِ» شیخ، کتاب خیلی خوبی است.البته که کتاب خوبی است؛ ولی مگر «ریاض» کتاب بدی است؟ یک روز در حوزههای علمیه، «ریاض» میخواندند که البته زمان ما نبود؛ بلکه زمانِ پدران ما بود. از جمله کتابهای معمولی که طلبهها در حوزه میخواندند، دو جلد کتاب «ریاض» بود. آیا حالا هم ما «ریاض» بخوانیم؟ آنها «قوانین» و «فصول» میخواندند؛ اما حالا نمیخوانند و منسوخ شده است. این کار چه مانعی دارد؟
🔹باید لَجنه و هیأتی بنشینند و مباحثی که شما در «#مکاسب» میخواهید یاد بگیرید، در کتابی که خیلی هم به مشکلىِ «مکاسب» نباشد و آن مطالب و استدلالها را هم داشته باشد؛ بنویسند و آن کتاب در حوزهها خوانده شود. ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه وقتی به پای درس خارج - که اوّلِ شروعِ کارِ جدّی است، والاّ بقیه مقدّمات درس خارج است - میرسد، اگر استاد در درس خارج کلمهای گفت و اشارهای کرد، او گیج و گم نباشد. مسألهی اصولی را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای «شیخ» و «آخوند» را بداند.
🔹این، هدفِ طلبهای است که سطوحِ مقدّماتی و عالیه را میخواند. اگر بتواند همهی اینها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلی را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت.
#تحول
#حوزه
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
#نظرسنجی4
📊📌 به کدام یک از افرادی که در رسانه ها مطرح شده اند در صورت کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ رای می دهید؟!
🔻برای شرکت در نظرسنجی، روی لینک زیر ضربه بزنید👇👇👇
EitaaBot.ir/poll/ojv3y?eitaafly
🔸 محمدباقر قالیباف
🔹 سید ابراهیم رئیسی
🔸 سعید جلیلی
🔹 علی لاریجانی
🔸 سعید محمد
🔹 رستم قاسمی
🔸 محمود احمدی نژاد
🔹پرویز فتاح
🔸 علی نیکزاد
🔹 مهرداد بذرپاش
🔸 عزت الله ضرغامی
🔹حسین دهقان
🔸محسن رضایی
🔹 هیچ کدام
EitaaBot.ir/poll/ojv3y?eitaafly
برای شرکت کردن در نظرسنجی، بر روی لینک زیر ضربه بزنید👆👆👆
🗳 اخبار لحظه به لحظه و حواشی انتخابات ایران را در «#انتخابات1400» ببینید
https://eitaa.com/joinchat/2757951488C2f3ca33128
امام علی علیه السلام:
از دوستی با بخیل بپرهیز زیرا زمانی که بیشترین نیاز را به او داری از کمک به تو باز می ایستد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
آیا خندیدن یا گریه کردن در نماز، اشکال دارد؟
✅ پاسخ
_ اگر برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند،نمازش باطل است.
_ اگر برای کار دنیا بیصدا گریه کند،اشکال ندارد.
_ اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند،آهسته باشد یا بلند،اشکال ندارد.
_ اگر نمازگزار عمدا باصدا بخندد،نمازش باطل است.اماچنانچه سهوا با صدا بخندد یا لبخند بزند، نمازش باطل نیست.