تأملات طلبگی
📹 گفتاری از دکتر سروش در نقد روحانیت: 🔻روحانیت برای دین داری عوامانه است. 🔸هیچ عملی وجود ندارد که
🔰 نظرات کاربران:
✍ نوعا یک قاعده کلیه بر صحبت های جناب دکتر سروش حاکم است که شناخت آن در فهم و نقد کلامشان بی تاثیر نیست و آن هم اینکه اساسا سخنان دکتر سروش از چهار نوع گزاره تشکیل میشوند؛ ۱_گزاره های صادق ۲_گزاره های کاذب ۳_گزاره های بلا دلیل یا همان ادعاهای بدون مدرک ۴_گزاره های مبهم و دوپهلو.
💠حال در این سخنان:
🔹گزاره های صادق؛
الف؛ حضور روحانیت شرط صحت اعمال مکلفین نیست( این کلام درست هست و کسی هم مدعی خلاف آن نیست، هرچند ایشان هدفشان از این حرف ها نتیجه گیری حذف روحانیت از جامعه است که آن بحث دیگری است و ما آن را به ادله مختلف رد میکنیم).
ب؛ روحانیون هم آدم و جائز الخطا هستند.
ج؛ راه انتقاد از روحانیت باید باز شود(درست است البته از راه خود و توسط اهلش و باید از ایشان سوال پرسید مگر الان اینجور نیست؟)
و...
🔸گزاره های کاذب؛
الف؛ روحانی یعنی کسی که از دین ارتزاق و با آن کاسبی میکند!(از جزئی نتیجه کلی گرفتن غلط است).
ب؛ ارتزاق و کاسبی از دین چیز مذمومی نیست!(این در حالیست که این کار در روایات ما مذمت شده است).
ج؛ مراجع درست نمیدانند پول خمس را کجا خرج کنند!!(در حالی محل مصرف خمس در رساله های خود این مراجع به صورت واضح بیان و مشخص شده است و اگر اشتباهی هم در مصداق صورت بگیرد این به معنای نداستن محل مصرف خمس نیست).
د؛ روحانیت عوام زده و خرافی است!( خود دکتر سروش بهتر میداند که بیشترین مبارزه و مقابله با خرافه پرستی را عالمان دینی دارند، مگر اینکه مبنای ایشان رو در نظر بگیریم که اساسا قسم عظیمی از معارف اسلام را خرافه میداند که باید بگوئیم این توهم ایشان است).
🔹گزاره های بلادلیل یا ادعاهای بدون مدرک؛
الف؛ مبنای این تقسیم بندی ادعایی ایشان به دینداری معیشت اندیش و مفرفت اندیش و ... کجاست؟
ب؛ روحانیت مال دینداری عوامانه و معیشت اندیش است!(🙃)
و... .
🔸گزاره های مبهم و دوپهلو؛ واژه های روحانیت، نظارت بر روحانیت، نقد روحانیت، ارتزاق و خیلی واژه های دیگر که ایشان استعمال میکنند؛
همه ی این کلمات را باید از دیدگاه ایشان معنا کرد سپس با واقعیت مطلب مقایسه شان کرد.
💠خلاصه مطلب اینکه؛ ایشان از صنعت مغالطه در بیاناتشان زیاد استفاده میکنند حالا یا شکل و صورت منطقی دارند اما موادشون درست نیست و یا اساسا شکل درست منطقی هم ندارند که در اینجا با ادنی تاملی مغالطات و اشتباهاتشون فهمیده میشود.
#دکتر_سروش
#روحانیت
#نظرات_کاربران
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜﷽ «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسولٌ مِنْ اَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلیْکُمْ بِاْلْمُؤمِنینْ رَئوفٌ رَحیمٌ»
«رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است و اصرار به هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.»
سوره توبه، آیه ۱۲۸
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 ولادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر عموم مسلمین مبارکباد.
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یقینی و معتبر دانستن حدیثی که حتی سندی هم ندارد!!
استناد به روایتی که آنهم در منابع معتبر اولیه نیامده است ( الملک یبقی مع الکفر )
انسان ندانستن مزدکیان و اشتراکیان و مهدور الدم دانستن همه آنها !!
همه اینها تنها در دو دقیقه از استاد علی اکبر مهدی پور( از مریدان مرحوم شریعتمداری و شیرازی ) که در کانال های طرفدارش به نام علامه شناخته می شود .
کتابی را که به آن استناد کرده اند نتوانستیم بدست بیاوریم.در صورت امکان بنده نوازی فرمایید.
#احادیث_جعلی
#جعلیات
#نقد_مشهورات
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
تاملی بر حدیث "ولدت فی زمن الملک العادل انوشیروان "
این حدیث را برخی به شکل فوق ، برخی به صورت انی ولدت ...الخ و برخی به لفظ بعثت فی زمن الملک العادل نقل کرده اند..در هیچ کتاب معتبری چه شیعه و چه سنی برای این حدیث سلسله سندی نیامده است .بزرگانی هم بر جعلی و باطل بودن آن تصریح دارند .
ابوعبدالله حلیمی ساحت الهی و نبوی را منزه از این نقل قول دانسته و در صورت اثبات ( بر فرض محال ) اطلاق لفظ عادل بر انوشیروان را مطابق اصطلاح ایرانی ها بر او توجیه کرده است ( المنهاج فی شعب الایمان ج 3 ص 15 )
حافظ ابوبکر بیهقی از استاد خود ، حاکم نیشابوری نقل می کند که اعتقاد به بطلان این حدیث داشته و حتی حاکم نیشابوری نقل می کرده که برخی از صالحین پیامبر را در خواب دیده و از این حدیث پرسیده اند و پیامبر فرموده که من این کلام را نگفته ام . ( الجامع لشعب الایمان ج 4 ص 305 ) .
سخاوی در المقاصد الحسنه ص 707 و شوکانی در الفوائد المجموعه ص 327 در این زمینه می گویند : لا اصل له ( و نیز ابن دیبع در تمییز الطیب من الخبیث ص 188 و عجلوني در كشف الخفاء ج 2 ص 415 ).
زرکشی این کلام را به عنوان حدیث 24 ام از احادیث مشهور ولی بی سند آورده است (التذکره فی الاحادیث المشتهره ص 179).
غزی در الجد الحثیث فی بیان ما لیس بحدیث ص 75 حدیث را باطل دانسته و الحوت در اسنی المطالب ص 104 آن را کذب محض می داند .
شیخ محمد ناصر الدین البانی ( بخاری دوران ) این حدیث را در سلسله الاحادیث الضعیفه ج 2 ص 425 آورده و بر بطلان و بی اساس بودن آن تصریح دارد .
برخی علمای شیعه این حدیث را نقل ولی اشکالی به آن نگرفته اند که جای شگفتی دارد و بدتر آنکه به آن استناد هم کرده اند .
یوسف بن حاتم شامی در الدرالنظیم فی مناقب الائمه اللهامیم ص 58 ، ابن شهر آشوب در مناقب ج 1 ص 172 ، راوندی در قصص الانبیاء ص 316 از این جمله علماء هستند .
#احادیث_جعلی
#جعلیات
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر فیلم من مادر هستم ( فیلمی ضد قصاص )
فیلم دربارهٔ زندگی دو خانواده مرفه است که در حال فروپاشی است. در این میان حوادثی که برای دختر یکی از خانوادهها که نوزده سال دارد (باران کوثری) پدید میآید، سبب برملا شدن بسیاری از رازهای زندگی آدمهای قصه میشود. این دختر ۱۹ ساله که آوا نام دارد توسط دوست خانوادگی خود به نام سعید مورد تجاوز قرار میگیرد و به سبب انتقام از او دست به قتل سعید میزند و ...
#معرفی_فیلم 🎬🎬
#من_مادر_هستم🎬🎬
#قصاص
#حقوق_بشر
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سامان کجوری
📝 شعر کاظم بهمنی
#دکلمه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام رضا علیه السلام:
آنکه از خدا موفقیت بخواهد اما تلاش نکند، خود را مسخره کرده است.
معدن الجواهر،۱،۵۹
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
#احکام_نامحرم
☑️سوال
آیا میتوان با نامحرم شوخی کرد؟ حد جواز صحبت و شوخی با نامحرم چیه؟
ـــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست.
بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است.
از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
💠اندر مصائب محوریت فقه و اصول در حوزه
❇️دروس اصلی حوزه های علمیه فقه و اصول فقه بوده و عمده منافع دنیوی دائر مدار این دو می گردد.این محوریت باعث مشکلات عدیده ای برای حوزه و تربیت شده های سازمانی آن شده که در پست های مختلفی به آن اشاره خواهیم کرد.
یکی از معضلات این محوریت عدم تربیت نیروهای متخصص در موضوعات کلامی و رجالی است . موضوعاتی که برای گسترش تشیع و پاسخ به شبهات به شدت نیازمند به آنهاست . مطلبی از آیت الله حسینی قزوینی در این زمینه ارائه می شود :
❇️متأسفانه به دلیل اینکه تمامی مباحث ما کلامی شده بود، پارسال در شورای مدیریت گفته بودند: بحثهای آقای قزوینی به دلیل اینکه فقهی نیست ما به عنوان خارج قبول نمیکنیم. ما حدود بیست سال است که بحث فقه مقارن را داریم. قبلاً قبول میکردند، اما الآن گفتند که آقای قزوینی بحث فقهی هم شروع کند تا ما بحثهای ایشان را برای آقایانی که میخواهند امتحان خارج بدهند هم محسوب کنیم!!
این برای ما درد و مصیبت است. البته آنها کسی را ندارند که در این زمینه بتواند امتحان بگیرد. یکی از شاگردان ما به نام آقای «ابوالقاسمی» رسالهای در رابطه با نقد رجال اهل سنت نوشته است. ایشان دیشب تعریف میکرد که ما به حوزه رفتیم، اما آنها نتوانستند حتی یک نفر را پیدا کنند که به عنوان داور در این زمینه تخصص داشته باشد تا به عنوان استاد داور معرفی کنند.
این مسائل واقعاً برای ما درد است. من استاد راهنمای یکی از بچههای عراقی ما که در «نقد قفاری» کار میکرد بودم و یکی از مشاهیر حوزه که همه شما میشناسید استاد داور بود و بحث هم بحث تخصصی و مباحث ولایت بود. بنده دیدم که ایشان به عنوان استاد داور بحثهایی مطرح کرد که من خجالت کشیدم.
بنده تنها در یک جمله گفتم: شیخ بزرگوار! این حرفهای بحث تواتر اجمالی که شما دارید میزنید، ما که تمام کتابهای اهل سنت را ورق زدیم پیدا نکردیم. اگر حضرتعالی در جایی دیدید که این بحث در کتب اهل سنت است به ما هم آدرس بدهید تا ما هم استفاده کنیم. این بنده خدا سر خود را پایین انداخت و تا آخر دفاع هیچ حرفی نزد. ایشان حتی برگه را هم امضا نکرد و بلند شد و رفت. این برای ما مصیبت است!❇️
کلام مقارن 970716
http://www.hosseiniqazvini.com/fa/shownews.php?idnews=11745
#نظام_آموزشی_حوزه
#محوریت_فقه_اصول
#تحول_حوزه
#حسینی_قزوینی
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 انتخابات آمریکا
😂 حماسه حضور...
#طنز
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخوندها مقصر همه چیز هستند!!
⁉️ نظر شما چیست؟
📲نظرات خود را در مورد این کلیپ به ما ارسال کنید.
#آخوند_سلبریتی
#نظرات_کاربران
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چطوری عاشق بشم؟
#یک_دقیقه
@Panahian_ir
امام حسن عسگری علیه السلام:
دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی باشد عبارتند از:
ایمان و اعتقاد به خدا
نفع رساندن به دوستان و آشنایان.
تحف العقول،ص۴۸۹
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
#احکام_خمس
☑️سئوال
آیا سرمایه کسب و کار خمس دارد؟
✅پاسخ
▫️ آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی:
اگر سرمایه به مقداری باشد که با دادن #خمس آن نمی تواند با باقی مانده سرمایه مطابق شأن خود کار کند و کارکردن با بقیه، هزینه زندگی او را تأمین نمی کند، سرمایه خمس ندارد؛ اما اگر سرمایه به مقداری باشد که با دادن خمس با باقی مانده آن می تواند هزینه زندگی را تأمین کند بر سرمایه خمس تعلق می گیرد و باید خمس سرمایه را بدهد. ولی اگر با دستگردان کردن می تواند پرداخت کند، باید پرداخت نمایید.(۱)
▫️ آیت الله شبیری زنجانی:
سرمایه ای که مورد نیاز انسان است و با کمتر از آن زندگی او در حد آبرو و شئونش اداره نمی شود، خمس ندارد.(۲)
▫️ آیت الله سیستانی:
سرمایه خمس دارد اما اگر سرمایه کم باشد و با دادن خمس با باقی مانده آن نمی تواند زندگی را اداره کند، در این صورت باید با مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید خود دستگردان کند و خمس آن را کم کم و به تدریج پرداخت کند.(۳)
▫️ آیت الله وحید خراسانی:
به سرمایه خمس تعلق می گیرد: اگر سرمایه به مقدار واقی برای کارکردن باشد به فتوی خمس دارد و اگر به مقداری باشد که با دادن خمس، کارکردن با باقی مانده آن کفایت امور زندگی را نکند به احتیاط واجب باید خمس سرمایه پرداخت شود. (در احتیاط واجب می توان به مرجع دیگری که بعد از مرجع تقلید اعلم باشد و فتوی بر عدم وجوب خمس داشته باشد رجوع نمود.) (۴).
🔹پی نوشت:
۱. آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال ۹۵۲ و آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله۱۵۱۰ و استفتائات جدید، ج۱، سؤال ۳۳۰و ج۲، سوال۵۴۳ .
۲. آیت الله شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسئله ۱۷۹۳.
۳. آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج ۱ مسئله۱۲۱۹ و سؤال تلفنی(۷۷۴۱۴۱۵۰۲۵۱) از دفتر ایشان.
۴. سایت آیت الله وحید خراسانی،احکام خمس، سؤال ۴۶۷ و سؤال تلفنی (۷۷۴۰۶۱۱-۰۲۵۱) از دفتر ایشان.
💠گوشه ای از نظرات علمای شیعه در مورد اهل سنت و بزرگان آنها
❇️ابن ادریس حلی مخالفین را کافر دانسته و بر آن ادعای عدم خلاف می کند .نماز میت را فقط بر معتقدین به حق واجب می داند و قرآن را موید این فتوا دانسته است .( السرائر ج 1 ص 356 )
❇️از سید مرتضی نقل شده که اهل سنت را نجس می دانسته است ( مستمسک العروه الوثقی ج 1 ص 392 )
❇️علامه مجلسی مدلول خیل زیادی از روایات را کفر دنیوی اهل سنت می داند ولی این عقیده جالب را دارد که چون در طول تاریخ حکومت ها دست اهل سنت بوده لذا خداوند منتی بر شیعه نهاده و احکام اسلام را بر آنها جاری کرده است 🧐🧐!! ولی هنگامی که امام زمان ظهور کرد مثل سایر کفار با آنها رفتار خواهد کرد در تمام امور و در سرای دیگر اهل سنت همراه کفار تا ابد در آتش🔥🔥 خواهند ماند. ( بحار ج 8 ص 369 و بحار ج 23 ص 390 ) . ضعف نظریه خروج اهل سنت از جهنم را نظر قدماء و متاخرین بزرگان شیعه ذکر می کند ( بجار ج 8 ص 368 )
همو ( بحار ج 8 ص 366 ) در اعتقاد به برائت در مذهب شیعه اینگونه می نویسد :
و اعتقادنا في البراءة أنها من الأوثان الأربعة و الإناث الأربع و من جميع أشياعهم و أتباعهم و أنهم شر خلق الله عز و جل و لا يتم الإقرار بالله و برسوله و بالأئمة ع إلا بالبراءة من أعدائهم ( برائت از بت های چهارگانه و چهار زن و همچنین برائت از تمام اتباع این افراد . آنها بدترین خلق خدا هستند و اقرار به توحید و نبوت و ائمه با غیر این برائت تمام نمی شود )
نکته جالب تر استظهار ایشان از کلام معروف شیخ مفید در کتاب المسائل است که مجالی دیگر می طلبد.
❇️نظر محدث بحرانی بر نجاست همه غیر شیعه دوازده امامی از جمله اهل سنت است ( الحدائق ج 5 ص 188 ) .بحرانی کفر و نجاست و نصب اهل سنت را نظر مشهور قدماء شیعه ذکر می کند ( الحدائق ج 5 ص 175 )
❇️مولی صالح مازندرانی منکر ولایت را کافر به اصلی ترین تحفه نبوت می داند ( شرح اصول کافی ج 5 ص 186 )
❇️شیخ حسن کاشف الغطاء تمام مخالفین را ناصبی و تمام ناصبی ها را نجس می داند ( انوار الفقاهه ج 1 ص 361 )
❇️حضرت امام در کشف الاسرار ص 119 خلیفه دوم را یاوه سرا و اصل کفر و زندقه معرفی کرده و در کتاب الطهاره ج 3 ص 457 سران جنگ جمل و صفین را خبیث تر از کلاب🐶 و خنازیر 🐖دانسته است .
ایشان حرمت غیبت را مشروط به ایمان دانسته و ادله عدم جواز غیبت اهل سنت را قاصر از مدعا می داند .در ادامه عدم احترام آنها را ضروی مذهب دانسته و آنرا به محققین نسبت می دهند.سرانجام هم نظر به عدم اخوت بین شیعه و سنی دارند . ( المکاسب المحرمه ج 1 ص 251 )
#وحدت_شیعه_سنی
#تکفیر
#تفسیق
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi