✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۱)
💠رکن چهارم: ترابط عمومی معارف بشری
🔹دکتر سروش درباره ارتباط معارف با یکدیگر بر این نکته تاکید دارد که وقتی میگوییم بین معرفت ها ارتباط است گاه منظور ارتباط تولیدی قیاسی و گاه منظور ارتباطی وسیع تر از تولیدی است.
وی در نحوه تأثیر گذاری معارف با یکدیگر بر این باور است که دانسته های بعدی همواره با دانسته های پیشین دو کار می کنند: اول طرد و حذف معارض ها. دوم ترکیب با دانسته های دوست.
🔸سروش در آغاز قبض و بسط ادعای ترابط معارف را به صورت موجبه جزییه مطرح می کند و می نویسد: پاره های مختلف معرفت بشری در داد و ستد مستمرند و ربطی وثيق با یکدیگر دارند. اگر در علم نکته بدیعی روی نماید، معرفت شناسی و یا فلسفه را متأثر می کند. و تحول فهم فلسفی، فهم آدمی درباره انسان و جهان را عوض می کند، انسان و جهان که چهره دیگر یافت، معرفت دینی هم معنای تازه به خود می گیرد.
🔻سروش در مقام اثبات این ادعا به نمونه های تاریخ علم مانند: تأثیر نظریه حرکت زمین بر معارف دیگر و از جمله کلام و تأثیر حرکت شناسی نیوتن بر فلسفه كانت و لوازم نظام فلسفی او و تأثیر دانش جدید بدن شناسی در شناخت روح و رابطه اش با بدن و رابطه الهیات فلسفه بر طبیعیات به سه نوع تأثیر آگاهی های پسین بر آگاهی های پیشین اشاره می کند که عبارتند از: الف. اثبات و تأیید؛ ب. رد و ابطال؛ ج. تنگ و فراخ کردن دایره معنا و دلالت و یا دگرگون کردن آن؛ وی در ادامه بحث به نمونه هایی از سه نوع تأثیرگذاری اشاره می کند.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠 ردیه محقق خویی بر افسانه جوانمرگ شدن ابن ادریس حلی به خاطر اهانت به شیخ طوسی 🔹معروف است که ابن
🔹تعدادی از بزرگواران در مورد کلام مرحوم خوئی اشکال داشتند که صرف ادعا است و توضیحی مطرح نشده.
🔻به جهت اختصار ادامه رو ذیل توضیح ابن ادریس ذکر نکردیم لذا اصل ماجرا که نسبتی از مرحوم مامقانی است و توضیحات پیرامون آن مراجعه کنید به ج ۱۶، ص۶۸.
📲 در این لینک هم از سایت کتابخانه فقاهت می توانید مطالعه کنید:
https://lib.eshia.ir/14036/16/68/%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در نقل و بازگو کردن حادثه عاشورا ما هزاران تحریف وارد کرده ایم.
🚫شرکت در روضه دروغ حرام است!
👌سخنان شهید مطهری در مورد روضه خوانی رو از دست ندید.
#شهید_مطهری
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۱۸)/قسمت آخر
💠 مقتل نگاری های جامع:
۲۰. تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء(ع)
🔹دوره دو جلدی « تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء» پژوهشی در قلمرو تاریخ عاشوراست که با تلاش گروهی از تاریخ پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و زیر نظر مهدی پیشوایی تالیف شده است. هدف اصلی این کتاب ارائه گزارش جامع و مستند از تاریخ قیام عاشورا برای پویندگان علمی کشور به ویژه طلاب و خطباست.
🔸در نخستین جلد این کتاب، ضمن پرداختن به معنای لغوی و اصطلاحی مقتل، مسیر تاریخی مقتل نویسی و تاریخ نگاری عاشورا از قرن دوم تا پانزدهم و قرن حاضر و نیز سیری در ادوار زندگی و شخصیت امام حسین(ع) ارائه شده است.
موضوع شهادت امام حسین(ع) در گفتار اهل بیت ، فضیلت گریستن و عزاداری بر امام حسین(ع) و تحلیل آن، فلسفه قیام عاشورا و بیان مشهورترین دیدگاهها درباره فلسفه قیام کربلا از عناوین طرح شده در این بخش است. ترسیم شخصیت و حکومت معاویه و مواضع امام حسین(ع) در برابر حکومت او و مبارزات سیاسی آن حضرت، حوادث بعد از مرگ معاویه، فعالیت های امام حسین(ع) در ایام اقامت در مکه، ساختار سیاسی - فرهنگی کوفه و خروج امام حسین(ع) از مکه، دیگر موضوعات جلد اول این کتاب است. در بخش آخر جلد اول نیز حوادثی چون ورود امام به کربلا تا روز عاشورا، رویدادهای روز عاشورا و تبیین نحوه شهادت امام و یارانش و حوادث پس از شهادت امام بیان شده است.
🔸دومین جلد این کتاب به پیامدهای تکوینی، اجتماعی و سیاسی پس از عاشورا می پردازد. بیان مباحثی پیرامون نهضت عاشورا که پژوهشی در اربعین سیدالشهدا(ع) ، فلسفه عزاداری و سیر تاریخی عزاداری برای امام و واقعه عاشورا در آینه تاریخ از مباحث مطرح شده در این بخش است. بخش انتهایی شرح حال و زندگی نامه اصحاب امام حسین(ع)
را در بر دارد. پایان این کتاب بیش از ۳۰ سوال و شبهه مبتلا به، مطرح و پاسخ آنها مستدل بیان شده تا جلوی بسیاری تحریفات عاشورایی گرفته شود.
🔻پژوهش های انجام شده در این کتاب، بسیار قابل توجه و کاربردی است. تطبيق
منابع معتبر و کهن، دقت در استناد روایی و تاریخی گزارش ها، فصل بندی مناسب و منظم وقایع، پرداختن به مباحث پیرامونی در نهضت عاشورا و کار گروهی بوسیله تعدادی از تاریخ پژوهان، از ویژگی های این کتاب است.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_جامع
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام رضا علیه السلام:
هر که در مجلسی بنشیند که در آن معارف ما اهل بیت زنده شود در روزی که قلب ها می میرد قلب او نخواهد مرد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#مدیریت_آیتالله_اعرافی #نظرسنجی
👈 با گذشت پنج سال از دورهٔ مدیریت آیت الله اعرافی، کانال تحوّل با انتشار دَه شماره یادداشت در این باره، قصد دارد با ارائهٔ یک نظرسنجی، دیدگاه طلاب را نسبت به مدیریت ایشان در باب تحوّل حوزه، اصلاح نظام آموزشی، نظام تبلیغ، ساماندهی شهریه، معیشت طلاب و در کل مطالبات مقام معظم رهبری دربارهٔ تحول حوزه را ارزیابی کند.
🔔 ضمنا نتیجه این نظرسنجی همراه با یادداشتهای منتشر شده و نظراتی که شما طلاب گرامی برای ادمین کانال میفرستید، خدمت آیت الله اعرافی ارسال خواهد شد.
🌐 لینک شرکت در نظرسنجی
https://eitaabot.ir/poll/21jci?eitaafly
🆔 @tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یا ایها الناس انتم فقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید...
💠 استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ حکومت صفویه و انباشت سرمایه اقتصادی برای نهاد مرجعیت
🔹صفویان برای تثبیت قدرت سیاسی خود نیازمند سازمان دهی دوباره نهاد فقاهت بودند تا به قدرت آنان مشروعیت بخشد. فقیهان نیز برای گزاردن چنین وظیفه ای ناگزیر از یافتن نوسازی نظام مفاهیم الاهیاتی بودند. شیخ علی کرکی بر خلاف عموم فقيهان شیعی عرب تحت خلافت عثمانی، راه خدمت به "سلطان عادل" شیعه را پیش گرفت. وی در سال ۹۱۶ هجری، پس از دیدار با شاه اسماعیل اول در اصفهان، در ازای مقدار فراوانی زمین و پول از شاه شیعه به ترویج تشیع در عراق گمارده شد. وی سرانجام به دربار ایران راه یافت و در مقام فقيه مقرب سلطان بر صدر نشست.
🔸مرحوم کرکی مفهوم "نیابت عام فقیه از سوی امام معصوم" را بازتعریف کرد و بسیاری از حقوق و اختیارات انحصاری امام مانند برگزاری نماز جمعه یا اخذ خمس و دیگر مالیات های مذهبی را به فقیه واجد شرایط که بی گمان می بایست برخوردار از تأیید سلطان باشد واگذار کرد. بدین سان، فقیهان شیعه که در قلمرو عثمانی در حاشیه ی قدرت سیاسی بودند، در ایران به مرکز اقتدار سیاسی راه یافتند. بهای این خروج از حاشیه به مرکز و نیز سبب ساز آن، نظام اقتصادی نیرومندی بود که فقیهان شالوده ی آن را پی ریختند؛ با تأیید و بخشش شاهان صفوی و با تأسیس شبکه ی اوقاف و اداره ی آنها و نیز مالیات مذهبی و سازماندهی و گسترش کانون ها، زیارت گاه ها، مدارس علمیه و در یک سخن مدیریت امور مقدس.
🔻آن چه فقیهان از آن با "بسط يد" یعنی افزایش قدرت فقیه یاد می کنند، همراه و به پشتوانه ی افزایش ثروت فقیه بوده است. نهاد مرجعیت که دو سه سده بیشتر از عمر آن نمی گذرد، بدون انباشت سرمایه ی اقتصادی فقیهان امکان نمی پذیرفت. این انباشت سرمایه نیز بدون چتری از حمایت حکومت های صفوی و پس از آن به آسانی از میان می رفت. انباشت سرمایه، عاملی حیاتی در تداوم نهاد روحانیت در چهار سدهای اخیر به شمار می آید.
💠 انباشت سرمایه ی اقتصادی، نیازمند نظریه های فقهی بود. تحولات نظری در فقه شیعه در دوران صفویه، اهمیت بسیاری در تولید "سرمایه های نمادین" تازه و تأسیس سازوکارهای جدید برای تبدیل انگاره های مابعد طبیعی شیعی به "کالا" داشت.
#مرجعیت
#روحانیت
#تاریخ
#فقه
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
آنکه خدا خیرش را بخواهد
عشق حسین را به قلب او می اندازد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 فهرست گونه شناسی مقاتل:
🔹#مقاتل_جامع:
📔تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا
📔الصحیح من مقتل سیدالشهدا و اصحابه
🔸#مقاتل_غیرمعتبر:
📕ناسخ التواریخ
📕اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات
📕المنتخب فی جمع المراثی و الخطب
📕محرق القلوب
📕روضةالشهدا
📕نور العین فی مشهد الحسین
🔹#مقاتل_مستند_معاصر:
📘منتهی الامال فی تواریخ نبی و الآل
📘نفس المهموم فی مصیبة سیدنا الحسین المظلوم
🔸#مقاتل_قابل_پژوهش:
📙مقتل الحسین خوارزمی
📙مقاتل طالبیین
📙تاریخ الأمم و الملوک
📙الفتوح ابن اعثم
📙اخبار الطوال
📙تاریخ یعقوبی
📙مثیر الاحزان و منیر سبل الاشجان
🔹#مقاتل_معتبر:
📗اللهوف الملهوف علی قتلی الطفوف
📗الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد
📗مقتل ابومخنف
🔸#مقاتل_مفقود:
📓مقتل اصبغ بن نباته
📓مقتل جابر بن یزید جعفی
#مقتل_شناسی
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
امام صادق علیه السلام:
سه چیز نشانگر درستی اندیشه است:
خوش برخوردی، خوب گوش دادن و خوب پاسخ دادن.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹دکتر سروش به درستی متون مقدس، از جمله قرآن را امری تاریخی میدانند و من با این امر کاملا موافقم و به این اعتبار در مقابله با اندیشه های غیرتاریخی تئولوژی های سنتی و فهم غیرتاریخی از متون مقدس، که امری بسیار خطرناک و زیانبار برای جامعه و حیات بشری است و ما را با خطر بنیادگرایی و تحجر و انجماد تفکر روبرو می سازد، در جبهه ایشان قرار دارم.
🔻اما انتقادم به استاد بزرگوار خودم این است که متون مقدس متونی صرفا تاریخی نیستند
بلکه امری فراتاریخی را نیز در خویش آشکار می سازند.
🔸لكن از آنجا که ایشان براساس مبانی فکری دکارتی کانتی و سوبژکتیویسم جدید و در چارچوب فلسفه های تحلیلی می اندیشند فلسفه هایی که در همان سنت سوبژکتیویستی دکارتی کانتی قرار دارند. هیچ روزنی به فراتاريخ نمی یابند.
🔻ایشان نمی توانند چارچوب تفکر کانتی را کنار بگذارند، چرا که تمام نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت ایشان مبتنی بر تمایز «دین» و «معرفت دینی» و این تمایز خود تکرار و مبتنی بر تمایز «نومن» و «فنومن» کانتی است. این اصل اساسی و اس اساس نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت که ما نه به خود دین بلکه صرفا به معرفت دینی دسترسی داریم تکرار سخن کانت است که معرفت ما پدیداری است و ما نه به نومن بلکه صرفا به آنچه در ذهن پدیدار می شود دسترسی داریم.
در چارچوب سوبژکتیویسم دکارتی-کانتی ما هیچ روزنی به فراسوی آگاهی های سوبژه و هیچ راهی به سوی نومن (فراتاريخ) نداریم و آگاهی های ما همواره در پشت مرزهای آگاهی های تاریخی مان از پدیدارها باقی می ماند.
#دکتر_عبدالکریمی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#قرآن
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✔️نکاتی در باب محمد رضا حکیمی از منظر مصطفی ملکیان
☑️ آنچه در ایشان شایسته تقدیر و ذکر است:
1️⃣زندگی سوسیالیستی خود ایشان در جامعه مصرف زده افسارگسیخته به لحاظ مصرف زدگی خیلی جالب است که آدم این قدر با قناعت و این قدر با سادگی زندگی کند.
2️⃣یک نوع شجاعتی که در بیان عقایدشان است و این با روحیه محافظه کاری و نفاق و تزویر و دورویی رایج در کشور ما خیلی در تقابل است،من را خیلی به احترام ایشان بر می انگیزاند.من خیلی شجاعت ایشان را تقدیر می کنم.
☑️ انتقادات به دیدگاه های محمدرضا حکیمی:
1️⃣ من دیدگاه مکتب تفکیک که آقای حکیمی مروجشان هستند را اصلا قبول ندارم.
2️⃣نکته دوم دقیقا عکس نکته اول است.من می گویم اصلا چرا ایشان تفکیکی نیستند؟چرا تفکیکی نیستند؟زیرا به نظر من تفسیرشان از اسلام یک تفسیر سوسیالیستی-مارکسیستی است.اصلا تفسیرشان تفسیر تفکیکی نیست. آخر تفکیک می گوید اسلام را با هیچ آموزه دیگری نیامیزید.من نمی گویم مارکسیست ها خوب یا بدند ولی به جرئت می گویم تفسیری که ایشان از فقر،غنا،عدالت اجتماعی،ارتباط لایه های اجتماعی با یکدیگر و تفسیری که ایشان از حکومت علی ابن ابی طالب و آرزوی حکومتی که برای بقیه عرضه می کند دارند من فکر می کنم یک تفسیر سوسیالیستی و حتی مارکسیستی است.
🔹 من اصلا این را یک تفسیر ناب اسلامی از متون نمی بینم. از این نظر هم اگر شما کتاب ایشان –الحیاه-را ببینید،آنچه در این کتاب آمده است باید از دو لحاظ محل توجه قرار بگیرد.
یکی اینکه آنچه در این کتاب آمده است،چگونه سامان یافته است؟سامان کاملا سوسیالیستی دارد.یکی این.دیگر اینکه بپرسیم چرا آن چیزهایی که نیامده است،نیامده؟یک چیزهایی در الحیاه نیامده است که با این تفسیر سوسیالیستی مارکسیستی کاملا ناسازگار است.به آن نیامده های کتاب باید دقت کرد.این هم جهت دوم.
🔹اصلا ببینید زندگی اشرافی امام محمدباقر و زندگی اشرافی امام جعفر صادق و زندگی اشرافی امام رضا به این ها اصلا اشاره ای در این کتاب نیست.
اما زندگی علی ابن ابی طالب چون خیلی به آن آرمان نزدیک است در آن مبالغه هم شده است به نظر من.یا دراین کتاب درباره "عدالت" چیزی فروگذار نشده است اما راجع به "آزادی" هیچ چیز گفته نشده است.راجع به یک نوع تکثر گروی که درون دینی هم هست چیزی گفته نشده است. اصلا سخنی درباره اینها اصلا و ابدا وجود ندارد.
3️⃣تصویری که ایشان از مخالفان مکتب تفکیک به دست می دهد بسیار غیر منصفانه و غیرعادلانه است و بعضی جاها دروغ است اصلا.نسبت هایی که ایشان به بعضی از فیلسوفان اسلامی می دهد برای اینکه آن فیلسوفان اسلامی را یا قائل به مکتب تفکیک نشان دهد یا نشان دهد اگر قائل به مکتب تفکیک نیستند چه قدر آرائشان سخیف و بی ارزش است واقعا غیر منصفانه است.یعنی با روحیه علمی و حقیقت طلبی منافات دارد.
#دکتر_ملکیان
#فلسفه
#عرفان
#امامت
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هرگاه در برادر خود سه خصلت دیدی به او امیدوار باش
حیا، امانتداری و راستگویی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 در مطالعه ی تغییرات دینی توصیفات زیر می تواند فرضیه های مفیدی در مطالعه ی تغییر جهان غربی معاصر ایجاد کند:
🔹تاکید کاهش یابنده بر قدرت و قوت خداوند و تأكيد بر عشق و حضور خداوند.
🔹گذار از تصورات شخص وار به غیر شخص وار از خداوند، با تمرکز بر قدرت و نیروی الهی.
🔹استدلال های انسان شناختی و کارکردی برای دیندارشدن. برگشت از جزم های نجات و لعنت به بهزیستی ذهنی.
🔹دیدگاهی خوش بینانه تر درباره آدمی با تغییر از نفی خویشتن به خودشکوفایی.
🔹دیدگاهی خوش بینانه تر درباره جهان با تغییر از جهان به مثابه امری گناه آلود به جهان به مثابه موهبتی از امر الهی به بشر.
🔹تأکید فزاینده بر روایت ها، کنش های نمادین و استعاره ها، با تاکید کاهنده بر گزاره های کلامی، شناختی و جزمی.
🔹گذار از مدعیات شناختی به تجلیات و تجربه ها.
#جامعه_شناسی
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چی کار کنیم بنده شیم؟!
💠 آیت الله مجتهدی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
▪️مکاسب محرمه شیخ مرتضی انصاری
▪️مساله ی نهم: سب مومن!
▪️بخشِ مستثنیاتِ حرمتِ سبّ!
💠در مواضعی که سب یعنی دشنام دادن و فحش دادن و ناسزا گفتن جایز می باشد:
1_ سب کسی که متجاهر به فسق است، (بنابر این در فقه شیعی کسی که از نظر علمای شیعه متجاهر به فسق می باشد، جایز است که به او فحش داده شود و شما به عنوان یک شیعه می توانید یک چنین شخصی را به فحش بکشید، آبرویش را ببرید، ناسزا بگویید، هیچ مشکلی که ندارد هیچ، تازه کاملا هم شرعی می باشد، کاملا هم اسلامی، از نوع اسلام ناب محمدی!!!)
2_ سب بدعت گذار در دین، تا جامعه نسبت به او تنفر پیدا کرده و سمت چنین شخصی نرود تا خدای نکرده گمراه شود! دلیل آن روایتی از پیامبر است!
«إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.»
«هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید ، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره ی آنها زیاد بدگویی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید( در روایتی دیگر مبهوت سازید نیز آمده است اما فقها فرموده اند، بهتان به آنان نیز طبق این روایات جایز می باشد) تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.»
🔹مصداق هایی از سب در شرح کتاب مکاسب نیز آمده است، همانندِ؛ "کچل خواندن بدعت گذار یا خر و سگ و احمق و... نامیدن او یا صفتی منفی به او نسبت دادن!"
🔹بنابراین کسی که در نظر علمای شیعه بدعت گذار است، میتوان به او فحش داد، ناسزا گفت، یعنی در این فقه، اگر فی المثل شخصی بنامِ تقی، بدعت گذار شناخته شود، می توان به صورت کاملا فقهی و شرعی او را چنین وصف کرد؛ "تقیِ کچلِ خرِ الاغ، حرام زاده ی اجنبی، حرام لقمه ی بی شعور و احمقِ بدعت گذارِ ضال و مضل"
🔹می توان آنقدر از او بدگویی کرد و فحش و ناسزایش گفت تا آبرو و اعتباری برایش باقی نماند، تا در نزد توده، شخصیتش لجن مال شود، ضایع شود، تا خدای نکرده مردم را نتواند گمراه کند، (پاسخ نقد و شبهه و یا حتی در دیدگاه اینان! بدعت را با فحش و ناسزا و پاپوش دوختن میدهند، و این را کاملا شرعی و اسلامی و الهی هم میدانند!)
3_ سب کسی که عرفا توهین و تنقیص به حساب نمی آید، مانند سب فرزند توسط پدر و عبد توسط مولی.
📌چنان چه مشاهده می کنیم ، فحش و ناسزای صاحب برده، یعنی مولا، به برده، یعنی عبد، جایز و کاملا شرعی می باشد!
اخلاق هم به هیچ و لابد برای افراد صاحب مدعا و طبقه ی به اصطلاح روشنفکر است!!
#فقه_با_اخلاق_یا_بی_اخلاق
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
هر کس حسین علیه السلام را زیارت کند، اگر شقی هم باشد سعادتمند میشود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi