eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: تنبلی به دین و دنیای انسان ضرر می زند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠چند توصیه زیبا از دکتر انوشه بشنویم ♦️هرگز این هرگزها را از یاد نبرید 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️عده زن و دلیل ♦️خداوند متعال یا اگر بهتر بگوییم شارع، برای هر حکمی که وضع کرده، فلسفه و حکمتی در نظر دارد؛ که اگر نداشته باشد، حکیم نیست؛ بلکه سفیه است. از طرف دیگر، یک انسان قانون‌گذار عادی، عقل‌اش رسیده که برای تمکین و رعایت بهتر قوانین، لازم است علت و دلایل وضع قوانین، برای مردم توضیح داده شود؛ تا مردم مطلوب‌تر قانونمند گردند؛ و نیاز به وجود آن قانون و اطاعت از آن را، خوب‌تر درک کنند. ❓سؤال آیا خداوند یا پیامبر(ص) برای وضع احکام خود، دلایل و حکمت‌هایی را بیان نموده‌اند؟ جواب بله. حتی اگر دلایل و علت وضع احکام به ما نرسیده باشند؛ کسی نمی‌تواند ادعا کند که قوانین و احکام اسلامی، بی‌علت و از سر تفریح و شوخی وضع شده‌اند. . 💠نکته به نظر می‌رسد که فقهای اسلامی، احکام فقهی را، از سر ِاجتهاد ضعیف و ندانستن حکم واقعی، چنان پیچانده‌اند؛ و چنان متنوع و گاه متناقض اجتهاد نموده‌اند؛ که فقه اسلامی، ساختار هماهنگ و غیرمتناقض نیافته؛ به گونه‌ای که فلسفه و علت احکام، یا از بین رفته‌اند، و یا به صورت معمایی درآمده‌اند؛ که حتی همان فقها، مجبورند اعتراف کنند که «فلسفه و علت احکام را نمی‌دانند؛ و تنها سفارش به تعبد می‌نمایند.» . 🔹مثلاً، حکم عده برای زن؛ بالاخره علت و فلسفه‌ای در اسلام داشته است؛ که برخی اندیشمندان معاصر (پس از سؤالپیچ شدن از سوی مردم)، سعی در پرداختن به آن نموده‌اند، همانند: 1ـ اطمینان از برائت رحم و مخلوط شدن اصالت نطفه‌ها و مصلحت حفظ نسل. 2ـ امکان رجوع زوج و احیاء دوباره خانواده. 3ـ نشانه عزاداری، حفظ حرمت خانواده، یا اظهار محبت و احترام به شوهر، و جریحه‌دار نساختن عواطف بستگان متوفی. 4ـ عده به عنوان حق برای زن؛ یعنی به عنوان حق نفقه و سکونت در منزل شوهر، یا اجرت نگهداری و شیردادن فرزند در زمان عده. 5ـ رعایت شأن و منزلت زن و حفظ شخصیت وی. . ♦️با توجه به مسایل و احکام دیگری که فقها اجتهاد نموده‌اند؛ تمامی این علل و فلسفه‌ها بیان شده برای عده، بی‌ثمر و مهمل می‌گردند؛ چون: 1ـ اگر عده برای اطمینان از برائت رحم و عدم بارداری است؛ پس چرا زنِ شوهر مفقودالاثر شده یا چند سال در غربت، عده دارد؟ یا چرا زن زناكار عده ندارد؟ 2ـ اگر عده برای امکان رجوع زوج، یا حقوق زن یا رعایت منزلت زن است؛ پس چرا زن يائسه و دخترى كه به حدّ بلوغ نرسيده، عده ندارد؟ یا چرا زنى كه حامله است، عدّه او با وضع حملش تمام مى‌شود (هرچند بلافاصله بعد از طلاق یا اتمام عقد، وضع حمل كند)؟ یا چرا زنی كه آلت مردانگى شوهرش قطع شده، عدّه ندارد؟ 3ـ اگر عده برای عزاداری و حفظ حرمت متوفی است؛ پس چرا اگر زن بمیرد، مرد عده ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: ریشه سالم ماندن از لغزش ها اندیشیدن پیش از عمل کردن است و سنجیدن پیش از سخن گفتن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گفتگوی امیر المومنین علیه السلام با مرد برزخی! 💠 استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نقدی بر سواد تاریخی مدعی مرجعیت و از مانعین تحول حوزه( یثربی کاشانی ) ♦️در این جلسه که در کاشان برگزار شده منبری محترم که وجود حضرت رقیه را منکر نشده( بلکه فقط اسم و سن را البته آنهم به صورت محترمانه مورد نقد قرار داده است) مورد نقد شدید آقای یثربی قرار گرفت. ♦️در ادامه آقای یثربی ادعا می کند که شیخ مفید تصریح به وجود دختری سه ساله برای امام حسین کرده است. ♦️اگر کسی از اعضای محترم کانال از بین تمام آثار شیخ مفید چه چاپ شده و چه چاپ نشده چنین مطلبی را پیدا کرد بنده نوازی فرمایند. 🔸متن ابتدای کلیپ نوشته طرفداران ایشان بوده و به هیچ وجه مورد تایید نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ لباس دین(۱۹) 💠آسیب های خانوادگی لباس روحانیت ۴. محدودیت در کسب و کار 🔹 خدای متعال از هیچ پیغمبری نخواست که به خاطر تبلیغ دین، از کار و زندگی دست بکشد، کار نکند و منتظر امدادهای غیبی باشد! تا جایی از کتاب و سنت بر می آید، همه انبیا مثل بقیه مردم کسب و کار داشتند. شاهد آن همین است که می فرمودند: ما از شما مزدی بابت رسالت نمی خواهیم (قل لا أسئلكم علیه أجرا). اگر آنها هم مثل ما کار و کاسبی نداشتند، ناگزیر باید به دست مردم نگاه می کردند. این نشان میدهد که آنها برای خودشان کار و کاسبی داشتند. روی این حساب دست بده داشتند، نه بگیر! داستان ما برعکس است.  🔻انبیا در کنار کار تبلیغی خودشان برای معاش خانواده وقت می گذاشتند و اغلب هم افراد ثروتمندی بودند که می توانستند به فقرا رسیدگی کنند. این در حالی است که وضعیت مالی ما روشن نیست. نه نظام اسلامی، آن را به عهده گرفته است و نه مراجع تقلید. 🔸تأمین معاش خود و خانواده، یکی از واجبات عقلی و نقلی است و هیچ فقیهی در آن تردید نکرده است. در شرایطی که حوزه نمی تواند معاش متعارف طلبه را تأمین کند و طلبه، شرمنده زن و بچه اش است، چرا کار نکند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث قدسی: ای فرزند آدم خودت را محو بندگی من کن تا قلبت را پر از بی نیازی کنم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عاقبت شوخی با نامحرم و واکنش امام باقر علیه السلام! 💠 استاد انصاریان 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹واکنش لیدرهای اصلاحات به نامزد شدن ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ ‌ 🔻تقریبا با خاک یکسانش کرد!😂 👇👇 ‌@Taammolate_talabegi
✍چگونگی ولادت امامان (ع) در روایات غالیان 🔹در برخی رسانه‌های ضدِّ شیعه مانند شبکه‌ی کلمه یا سایت‌های ملحدین ادّعا می‌شود که شیعیان معتقدند: «امامان از رانِ مادر متولّد می‌شوند.» اگر چه اصل وقوع چنین خرق عادتی، عقلاً محال نیست؛ امّا روشن است که شیعیان چنین چیزی را از اعتقادات خود نمی‌شمرند! منشأ این نسبت، دو روایت ضعیف است که در اثرِ تسامحِ برخی از محدّثان متأخّر از کتبِ غالیان به جوامع حدیثی راه یافته و البتّه هیچ گاه به دیده‌ی اعتبار بدان‌ها نگریسته نشده است. موضوع دیگری که با این بحث مرتبط است، جایگاه تشکیل جنین امام است. بنابر دو-سه روایتِ ضعیف، جنین امام -بر خلاف مردم دیگر- در پهلوی مادر حمل می‌شود. 🔻تولّد از ران در افسانه‌های باستان بنابر افسانه‌های هندیِ رامایانا و مهابهاراتا، اوروا (Aurva) از رانِ چپ مادرش و نیز نیشادا (Nishada) از ران چپِ شاهزاده وِنا (Vena) به دنیا آمده‌اند. 🔻طبقِ اساطیر یونان و روم نیز، خدای شراب، «دیونیسوس» (=باکوس) از ران زئوس متولّد شده است؛ به این ترتیب که زئوس، با شکوهِ کاملِ خود بر معشوقه‌اش، سمله ظاهر شد و سمله از شعله‌ی نور او سوخت. زئوس، جنینی را که در زهدانِ شمله قرار داشت، بیرون آورد و در ران خود قرار داد. این جنین همان دیونیسوس بود که در ران زئوس کامل گشته و از آن متولّد شد. 🔸نتیجه: اگر چه نتیجه‌گیری قطعی و روشن‌تر درباره این روایات، نیازمند تتبّع بیشتر در منابع فرق می‌باشد؛ امّا اجمالاً می‌توان اعتقاد به زاده شدن امام از رانِ مادر را از متفرّدات غالیان دانست. همچنین اثباتِ حملِ امام در پهلوی مادر از طریق روایات معتبر امامیه ممکن نیست و ارتباط آن با روایات غالیان، عقاید باطنی و تصوّرات مسیحی قریب است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث قدسی: ای فرزند آدم اگر گناهان تو به وسعت آسمان‌ها باشد و سپس از من طلب بخشش نمایی همانا تو را می آمرزم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حستون نسبت به آینده کدوم گزینه است؟ ۱. امیدوارم ۲. نا امیدم 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای انتخاب مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۹۹ از مخاطبان خود خواست تا جمله مورد نظرشان را ارسال کنند. از میان نظرات رسیده در نخستین مرحله‌ی این نظرسنجی ۱۰ جمله‌ی زیر بیشترین آرا از سوی مخاطبان را کسب کردند. هم‌اکنون شما می‌توانید در مرحله پایانی از این فراخوان به یک جمله از میان موارد زیر رأی دهید و به‌یادماندنی‌ترین جمله‌ی رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۹ را انتخاب کنید. 📥 انتخاب کنید👇 http://khl.ink/jomlesal1399
✍ لباس دین(۲۰) 💠 طرح پیشنهادی: 🔹یکی از اصناف ریشه دار که مخاطب عمومی دارد، صنف روحانیت است. شاید هیچ یک از اصنافی که یونیفرم دارند، به اندازه روحانیت قدمت نداشته باشند. در دنیای مدرن و پیچیده با شهرهای پرجمعیت و شلوغ، ناگزیریم با علائمی، خودمان را به مردم معرفی کنیم و به آنها بگوییم که «ما عالم و مبلغ دین اسلام و مذهب تشیع هستیم. اگر کار مرتبط با دین داشتید، در خدمتتان هستیم.» ما از یک سو موظفیم مطابق ربوبیت خدای متعال عمل کنیم و از مردم فاصله نگیریم و تا ممکن است همرنگ آنها باشیم و از سویی ناگزیریم متمایز شویم تا شناخته شویم. وجه جمع این دو، «لباس سازمانی با نهایت مشابهت به لباس مردم و کمترین تفاوت از لباس آنها» است؛ بر خلاف لباس فعلی که «نهایت تفاوت» را دارد و متأسفانه کمترین تشابهی هم ندارد! 🔸با این حساب می توانیم لباسی طراحی کنیم که: 🔻 عفیف تر از لباس عمومی باشد؛ مثلا پیراهن بلندتری بپوشیم تا عورتین را به طور کامل بپوشاند؛ یعنی حدود ۱۰-۲۰ سانت بلندتر باشد. 🔻آثار غربزدگی آن به حداقل برسد؛ مثل این که یقه آن، کراوات خور نباشد؛ یعنی مثل پیراهن های کنونی که به آنها یقه آخوندی می گویند. 🔻 به جای عبا و قبا، کتی طراحی شود که هم یقه ساده داشته باشد و هم پیراهن را پوشش بدهد. 🔻می شود برای این لباس، ملحقاتی برای تابستان و زمستان هم طراحی کرد؛ مثلا کت مخصوص هوای سرد یا گرم؛ مثل نظامی ها که کت زمستانی مخصوصی دارند. 🔻می شود با لباس، درجات علمی و مقبولیت اخلاقی افراد را هم نشان داد. یا با تنوع رنگ یا آرمی روی یقه؛ مثلا در سه رنگ لباس تولید کنیم یا یکرنگ باشد؛ ولی آرم، بیانگر سطح علمی افراد باشد، تا مردم با همین شاخص ها بدانند که چه سطح انتظاراتی باید داشته باشند. 🔹اگر ما این لباس را بپوشیم؛ چون شباهت بالای ۹۰ درصدی به لباس عمومی دارد، هم جلب توجه نمی کند و هم مانع قرابت و نزدیکی نمی شود و هم تحرک طلبه را در جامعه افزایش می دهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: خداوند عزوجل می فرماید: خشم من بر آن که به کسی ستم کند که یاوری جز من ندارد سخت است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹همه چیز در محبت است! 💠 آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأملی بر منابر متافیزیکی 🔹در میان فرمایشات معصومین(ع) توصیه ها و ارشادات مختلفی در راستای تحدید و تبیین سبک زندگی اسلامی وجود دارد که مشکل عمده در جامعه ایران در نوع سبک زندگی آنان است و اگر آن را تغییر دهیم شاهد اثرات و ثمرات زیادی در بطن جامعه خواهیم بود. 🔸یکی از اصول مهم در تبلیغ مخاطب شناسی است که فرهنگ و باورهای مخاطبین فعلی در حال حاضر با توجه به تاثیرات فرهنگ غربی و تاثیرات علمی خود با انکار متافیزیک و تاثیر شگرف رویکرد پوزیتویسمی حتی در دانشگاه ها؛ شاهد انکار وقایع غیر حسی هستیم که نقلیات و مکاشفات مذکور عمدتا مورد قبول جامعه قرار نگرفته و جزء چرندیات و بافته های دین و روحانیون محسوب می شود. 🔻در بین برخی مبلغین عزیز اصرار های فراوانی بر منابر متافیزیکی و ماوراء الطبیعی وجود دارد که شامل روایات و داستان هایی از پیامبران، امامان و اولیاء است. 🔻برخی از این موارد از حیث سندی و وجود واقعی در رنج هستند و چه بسا وجود واقعی نداشته باشند و از آن جهت که برخی مبلغین سواد لازم را در جهت تشخیص قضایای صحیح از سقیم ندارند و حتی بی اطلاع از بدیهیات علم رجال و درایه هستند لذا اصلا انتظار ارزیابی احادیث از ایشان بی جاست! 💠 در نتیجه بهتر است مبلغین در سبک منابر خود یک بازنگری کنند و با مطالعه بیشتر منبری پر مغز و مفید برای عموم ارائه دهند. 😎در آخر جهت ادخال سرور فی قلوبکم، عرایضم را با یکی از این دست نقلیات که شنیدم ختم می کنم: ...در جنگ خیبر حضرت علی علیه السلام آن قدرت فوق‌العاده خودشان را نشان دادند و با یک زوری در خیبر را از جا کندند و آنچنان آن را به طرف آسمان پرتاب کردند که از آسمان اول رد شد از آسمان دوم هم عبور کرد و بعد آسمان سوم تا رسید به نزدیک خداوند که خداوند متعال به حضرت جبرئیل دستور دادند جلوی آن را بگیر که ممکن است به ما اصابت بکند.🤪 👇👇 @Taammolate_talabegi