eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه السلام: در برابر کسی که از او دانش می آموزید فروتن باشید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۴) ۳. اللهوف الملهوف على قتلى الطُفوف این کتاب اثرى است از سید بن طاووس که پیرامون شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، حوادث روز عاشورا تا بازگشت اسرا به وطن است. این کتاب به عربی نوشته شده و به جهت اهمیتی که داشته، به فارسی ترجمه شده است. کتاب در چند بخش سامان یافته است: مقدمه ای شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا، مقام امام حسین(ع)، ارزش گریه و عزاداری بر امام و انگیزه نگارش کتاب. 🔹نخستین مسلک، با ولادت امام حسین(ع) آغاز شده و پس از آن، بدون بیان تاریخ زندگی امام در زمان پدر و برادر، به سراغ سخنرانی ایشان در مکه رفته و سپس به داستان شهادت « قيس بن مصهر» و ماجرای دیدار امام با تعدادی از افرادی که در طول مسیر به امام پیوستند و سخنرانی های ایشان می پردازد. 🔹آغاز فصل یا مسلک دوم «لهوف» سخنرانی امام در کربلاست. برخورد مقتدرانه حضرت عباس(ع) با شمر، شوخی و بذله گویی اصحاب در شب عاشورا، سخنرانی امام ، توبه « حر»، برگزاری نماز ظهر عاشورا بوسیله امام، شهادت تعدادی از هاشميون، مطالب مسلک دوم را تشکیل می دهد. 🔹ابن طاووس مسلک سوم را با خاکسپاری شهدا آغاز کرده و پس از آن، به خطبه حضرت زینب(س) ، امام سجاد(ع) وام كلثوم می پردازد. این قسمت، از نقاط قوت کتاب به شمار می رود؛ چون این خطبه ها بیانگر ماهیت حرکت اهل بیت(ع) است و متأسفانه در بیشتر مقتل ها ذکر نشده است. 🔸روایات این کتاب مانند بسیاری از دیگر کتب تاریخی به صورت مرسل بوده و تنها آخرین راوی و یا آخرین کتابی که از آن نقل شده، ذکر شده است. با این وجود، مؤلف از نقل مطالب اغراق آمیز که در کتب مشابه بوده خودداری کرده است. با توجه به شخصیت مؤلف و نیز هماهنگی بسیاری از مطالب ذکر شده با نقل های دیگر، این کتاب در مجموع از مقاتل معتبر و قابل استناد به شمار می آید. 🔻از ویژگی های دیگر این کتاب، اختصار نویسی و تدوین مناسب تاریخی وقایع مربوط به عاشوراست. ابن طاووس کتاب را نه به عنوان یک اثر تاریخی، بلکه برای کسانی نوشته است که می خواهند به زیارت حایر حسینی(ع) بروند. 🔻این کتاب هم چنین مطالبی منحصر به فرد دارد که پیشتر در مقاتل نیامده است، مانند نامه امام به بنی هاشم و هم چنین خبر دادن آن حضرت از شهادتش و تحلیلی صوفیانه نسبت به شبهه هلاكت نفس که بعد از او در برخی کتاب ها آمده است. شاید بتوان گفت علت وجود گزارش های خاص این است که کتابخانه شيخ طوسی در اختیار او بوده است. باید به این نکته توجه کرد که شیخ طوسی کتابی با عنوان مقتل الحسین داشته است که متأسفانه اثری از آن موجود نیست و می توان نتیجه گرفت که به احتمال فراوان ابن طاووس از آن بهره برده است و این برغنای کار او و ورود برخی اخبار در لهوف تأثیرگذار بوده است. بی شک اقبال به این کتاب هم ناشی از شخصیت ممتاز معنوی و اخلاقی نویسنده و هم برگرفته از ویژگی های این کتاب است. 🔻از جمله گزارش های منحصر به فرد آن است که اهل بیت در روز اربعین به کربلا رسیدند. البته خود ابن طاووس نخستین کسی است که در کتاب اقبال الاعمال این خبر را بعید دانسته و آمدن اسیران را در روز اربعین به کربلا انکار می کند. مسئله بازگشت اسیران به کربلا در روز اربعین نخستین بار در لهوف و بعد از آن در مثیر الاحزان آمده است. در صورتی که اکثر منابع تاریخی و روایی بازگشت اهل بیت را به مدينه نقل کرده اند؛ شیخ مفید در مسار الشيعه و علامه حلی در عدد القويه بازگشت به مدینه را تصریح کرده اند و محدث نوری، محدث قمی و شهید مطهری نیز از کسانی هستند که بازگشت به کربلا را در اربعین غیر ممکن می دانند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: همانا حق سنگین است اما گوارا و باطل سبک و آسان است اما کشنده. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍نظم نوین حوزه (۵)/قسمت آخر 🔹طلاب در نظام سنت، در مناسبت های آیینی مانند ماه رمضان و محرم و صفر به شهرها و روستاهای کشور سفر می کردند و در ازای "تبليغ" از مریدان و مومنان حق منبر دریافت می نمودند. این امر به صورت خودجوش و داوطلبانه صورت می گرفت. یا طلاب خود به دلخواه و تشخیص خود به جایی سفر می کردند یا مؤمنان یکی از طلاب را به سلیقه یا سابقه ی آشنایی برای تبلیغ به محل خود دعوت می نمودند . آیت الله خامنه ای از طریق نهادهایی چون دفتر تبلیغات اسلامی یا سازمان تبليغات اسلامی نظام تبلیغ را سامان داد و سراسر زیر مهار خود آورد. نهادهایی چون دبیر خانه ی ائمه ی جمعه و جماعات یا دفتر رسیدگی به امور مساجد، حتی امام جماعت های هر مسجد را تعیین می کنند و بر فعالیت وی نظارت دارند. ستاد اقامه ی نماز و ستاد برگزاری اعتکاف، زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، حتی بر جزیی ترین و خصوصی ترین جنبه های آیینی و عبادی اسلام در جامعه نظارت می کنند. مراسم سوگواری یا جشن مذهبی که در قدیم به صورت خودجوش برگزار می شد، همه، حتی در جزییات، در چارچوبی دولتی و حکومتی سازمانی تازه یافتند. حتی نظام پرداخت زکات و خمس و دیگر مالیات های مذهبی شکلی اداری، متمرکز و مدرن پیدا کرد. امور حج و زیارت، اوقاف و خیریه ها نیز همه زیر نظر رهبری سازمان دهی و اداره می شود. اما نهادهای حوزوی تنها سازمان هایی نیستند که روحانیان موقعیت اداری و منبع درآمد خود را در آن می یابند. 🔸سازمانهایی در درون نهادهای نظامی، امنیتی، قضایی و دولتی وجود دارند که به طور انحصاری در دست روحانیان هستند و باز به طور مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر رهبری فعالیت می کنند. از شش تن فقيهان شورای نگهبان و حدود هشتاد فقیه مجلس خبرگان رهبری گرفته تا سازمان عقیدتی - سیاسی نیروهای مسلح و شاخه های گوناگون آن در ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و نیروهای انتظامی، مراتب بالای قوه ی قضاییه و نهادهای نمایندگی رهبری در دانشگاه ها مناصب ویژه ی روحانیان قلمداد می شوند. 🔻آیت الله خامنه ای را می توان بنیانگذار نظم نوین حوزه ی علمیه خواند که با ساز و کارهای مدرن انضباط، نظارت و مجازات، حوزه ی علمیه را از نهادی سنتی و در تعامل با ساختار سیاسی به نهادی مدرن و یکپارچه وابسته به حکومت بدل کرد. به سخن دیگر، نهاد دین، مدرن شدن خود را به بهای سلب استقلال فکری و مالی - اداری به دست آورد. افرادی چون آیت الله کاشانی امید می بردند "مقام مرجعیت مذهبی و رهبری سیاسی در هم ادغام شوند. 🔻آیت الله خمینی در مقام مرجعی مذهبی و رهبری سیاسی، اگر به سبب شرایط تاریخی دوران خود نتوانست آرزوی یگانه کردن اقتدار مذهبی و اقتدار سیاسی را به تمامی برآورد اما آیت الله خامنه ای، رهبری سیاسی و فاقد موقعیت مرجعیت (در ابتدای امر)، به کامیابی تمام این آرزو را برآورده کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📜مقتل شناسی(۵) در میان منابع متأخر، کتاب هایی وجود دارد که در آنها مطالبی است که قابل پژوهش و بررسی است. البته در اتقان و استناد، هم ردیف منابع قابل استناد که ذکر شد، نیستند؛ با این وجود خالی از مطالب مهم و قابل بررسی هم نیستند. ۴. مثير الأحزان ومنير سُبل الأشجان این کتاب، کتابی است در مصایب واقعه عاشورا که به تناسب، از تاریخ و زندگی امام حسین(ع) نیز سخن گفته است. کتاب را عالم دینی شیعی، نجم الدين جعفر بن محمد بن جعفر بن هبة الله بن نماحلی، معروف به ابن نماحلی تألیف کرده است. این کتاب در کتاب های شیعه تأثیر فراوان داشته است و به آن استناد شده و حتی یکی از منابع بحارالانوار، منتهی الآمال و دیگر کتاب های علمای شیعه درباره قیام امام حسین(ع) است. کتاب قریب صد صفحه و دارای مطالب متفاوتی است. بخشی از مطالب ابن اعثم به صورت فشرده در وقایع قبل از روز عاشورا و برخی از مطالب ابن سعد در وقایع بعد از شهادت امام حسین(ع) و بدون استناد به منبعی، در این کتاب ذکر شده است؛ البته در مورد وقایع روز عاشورا، این کتاب در اغلب مطالب با منابع ابو مخنف موافق است، بدون این که سند روایات و منبع آن را یاد کند. 🔹در این کتاب همچون لهوف گزارش هایی وجود دارد که در هیچ کدام از منابع قبلی نبوده است و با توجه به اینکه سال وفات او بعد از سید بن طاووس است بعید نیست که او در سبک نگارش و برخی گزارش ها از لهوف استفاده کرده باشد. 🔸سبک نگارش او به گونه ای است که فقط به بیان روایات تاریخی پرداخته و تحلیلی از خود ارائه نمی دهد و در مقام پژوهش درباره علل و عوامل این نهضت نیست. وی گزارش مقتل را به صورت ذکر یک جریان منسجم با سبکی داستان پردازی شده آورده و اسناد روایات را به طور کامل ذکر نکرده است. 🔻این اثر شامل مقدمه ای در فضایل اهل بیت پیامبر و ذکر مصایب آن بزرگواران بوده و دارای سه مقصد به ترتیب زیر است: مقصد اول: گزیده ای از زندگی نامه امام حسین(ع) وسیر تحولات تاریخی در بوجود آمدن حادثه کربلا از حرکت امام از مدینه تا ورود به کربلاست. مقصد دوم: وقایع روز عاشوراست تا شهادت امام و آغاز اسارت اهل بیت. در پایان این مقصد روایاتی در پیشگویی شهادت امام و واقعه عاشورا آمده است. مقصد سوم: بازگشت اسیران را از شام در بردارد. در این قسمت خطبه های امام زین العابدین(ع) و سایر اهل بیت در کوفه، شام و... ذکر شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: اگر خداوند به وسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه در آن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۱۰) 🔸 کارهایی که باید انجام داد: ۱. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: هنگامی که کسی را دوست می‌داری، احساست را به او اعلام کن؛ که این کار، دوستی شما را پایدارتر می‌کند. 🔻علاقه‌ی خود را به طرف مقابل اعلام کنید، اما فقط در حد یک محبت و علاقه‌ی معمولی. عشق و شیفتگی خود را هرگز بروز ندهید و اجازه ندهید طرف مقابل متوجه وابستگی شما به او شود. 🔻مراقب باشید برای ابراز علاقه از حرف‌های عاشقانه مثل «خیلی دوستت دارم!»، «دلم برایت تنگ شده بود!»، «عزیزم!»، «فدایت شوم!» و مانند آن استفاده نکنید. می‌توانید از جملاتی مثل: «من از تو خوشم می‌آید. تو آدم خوبی هستی.» و «از این‌که با دوست خوبی مثل تو آشنا شده‌ام خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم.» استفاده کنید. 🔻ابراز نکردن علاقه و محبت باعث شکل‌گیری اضطراب و نگرانی از ترسِ از دست دادن او می‌شود؛ در مقابل، ابراز کردن علاقه، به شما آرامش و اطمینان نسبی می‌دهد و همین آرامش باعث می‌شود روابط درست و معقولی داشته باشید. اما لو دادن شدت علاقه و شیفتگی، کار را خراب می‌کند؛ اولاً فضا را ناامن و حساس می‌کند؛ ثانیاً بستر پیدایش آفت و انحراف می‌شود. ۲. ارتباط با محبوب، اعم از ارتباط چشمی (نگاه کردن) و ارتباط کلامی (مثل گفت‌وگو) و ارتباط رفتاری (مثل ورزش و بازی در کنار هم) و ارتباط مجازی (مثل ارتباط‌های پیامکی و اینترنتی) باید کاملاً محترمانه و به دور از بی‌حیایی و بی‌ادبی باشد. از خیره شدن و نگاه طولانی بپرهیزید که نگاه، تیری از تیرهای ابلیس است. از شوخی بدنی کاملاً بپرهیزید و شوخی‌های غیربدنی را هم به شدت کنترل کنید. اما این باعث نشود که رفتاری خشک و بی‌روح نشان بدهید. در یک کلام، مهربان و مؤدب باشید! ۳. مدت، زمان، و مکان ارتباط‌هایتان را کنترل کنید. هرگز گفت‌وگوهای حضوری یا تلفنی‌تان را طولانی نکنید و از ارتباط در مکان‌ها و زمان‌های غیرعادی پرهیز کنید. روابطتان را بیش‌تر در جمع قرار دهید تا در خلوت. 🔹اگر پیش از این، کیفیت و مدت و زمان و مکان ارتباط را کنترل نمی‌کردید، از این به بعد به تدریج این روابط را اصلاح کنید تا به حالت متعادل و مطلوب برسد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📜مقتل شناسی(۶) ۵.اخبار الطوال در اخبار الطوال، ابوحنفیه دینوری گزارشی توصیفی از قیام و شهادت امام حسین(ع) ارائه کرده است. او متن بسیاری از سخنانی که در کربلا رد و بدل شده مثل خطبه های امام و یاران ایشان را یاد نکرده است. هم چنین حوادث کوفه و شام را نیز بسیار مختصر و کوتاه بیان کرده است. منبع دینوری معلوم نیست، ولی استخوان بندی کلی با آن چه طبری از مقتل ابومخنف روایت کرده مطابقت دارد و از آن جا که ابومخنف در بیان حوادث خبره بوده و پایه گذار تاریخ نگاری در عراق است، به طور طبیعی دینوری که حدود یک و نیم قرن بعد از او می زیسته، از روایاتش بهره برده است. البته تعدادی از مطالب ابومخنف به ویژه در مورد وقایع عاشورا در روایت دینوری وجود ندارد و در برخی موارد نیز روایت دینوری با روایت ابومخنف تفاوت هایی دارد. ۶. تاریخ یعقوبی احمد بن ابی یعقوب، معروف به یعقوبی در کتاب تاریخ خود، جریان قیام امام حسین(ع) را به صورت بسیار مختصر و توصیفی گزارش کرده است. گزارش وی با این که بسیار کوتاه است با روایت ابومخنف هم خوانی زیادی دارد؛ از این رو محتمل است که وی براساس مقتل ابومخنف، گزارش توصیفی خود را سامان داده باشد؛ البته تفاوت های اندکی هم دیده می شود. از جمله ویژگی های خاص این کتاب آن است که یعقوبی اولین فردی است که به توصیف بدون نام از حضور و شهادت طفل رضيع در روز عاشورا پرداخته است و پس از او این واقعه به صورتی تکمیل شده در آثار بعدی دیده می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از دوستی با احمق دوری کن زیرا می خواهد به تو سود رساند اما ضرر می زند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹سنت گرایان اشعری مسلک از هر گونه تأکید بر حيث بشری و حیث تاریخی متن مقدس در هراس اند. آنان آگاهانه یا ناآگاهانه ، خودآگاه یا ناخودآگاه احساس می کنند هر گونه تماس با عقلانیت جدید و ورود اصول و مبادی عقل مدرن، از جمله نگرش تاریخی، درست همچون اسب تروا قلعه ایمان دینی را نهایتا فتح خواهد کرد و آن را به تمامی تحت سیطره سکولاریسم و ناسوتی گری قرار خواهد داد. آنان تجربه جریان نواعتزال گرایی را مؤید کاملی برای احساس نگرانی و دریافت خویش می دانند. 🔻لیک سنت گرایان اشعری مسلک ما به این حقیقت بزرگ التفات ندارند که امروز تحت تأثیر رویداد عظیم تاریخی مدرنیته و ظهور عقلانیت جدید و در این چند دهه اخیر با ظهور عقلانیت پسامدرن تمام برج و باروهای ستبر حیات سنتی و عقلانیت دینی پیشامدرن فرو ریخته است و هیچ نقطه ای بیرون از مدرنیته ، عقلانیت جديد و بسط سوبژکتیویسم جدید وجود ندارد و ما دیگر نمی توانیم بدون توجه به پرسش های ژرف و شالوده شکن حاصل از عقلانیت مدرن و پسامدرن به غار کهف باورهای سنتی خود خزیده، به پاره ای از باورهای تاریخی شده خویش دل خوش باشیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۷) ۷.تاریخ الامم و الملوک 🔹محمد بن جریر طبری در خصوص وقایع عاشورا سه روایت آورده است: نخست روایت عمار دُهنی، سپس روایت حصین و در پایان، روایت ابومخنف به روایت هشام کلبی؛ که در هر سه مورد مطالب را با سند کامل، روایت کرده است. 🔸مقتل ابومخنف مهم ترین بخش روایت طبری را تشکیل می دهد. وی تمام روایات ابومخنف را به روایت هشام بن سائب کلبی روایت کرده و به نظر می رسد که طبری از روی نوشته هشام، مقتل ابومخنف را در تاریخ خود نوشته است؛ زیرا طبری به طور مستقیم از هشام نقل می کند، و با توجه به این که وفات هشام در سال ۲۰۴ یا ۲۰۶ ه.ق و تولد طبری در سال ۲۲۴ ه.ق بوده است، ممکن نیست که طبری به طور شفاهی و مستقیم از هشام روایت کرده باشد. 🔻نقل طبری، کامل ترین نقل از مقتل ابومخنف است و بعید است چیزی از آن فرو گذار شده باشد؛ در حوادث مربوط به شام که ابومخنف کمتر به آن پرداخته، طبری چند روایت از هشام نقل می کند. 🔻مهم ترین ویژگی تاریخ طبری این است که روایات مختلف را بدون این که در مورد آنها داوری کند، گرد آورده است و این کار باعث شده که بسیاری از روایات و گزارش های تاریخی، صحیح و یا غلط از خطر نابودی نجات یافته، به دست ما برسد. ۸.الفتوح ابن اعثم 🔹یکی از مهم ترین و مفصل ترین گزارش ها از واقعه قیام امام حسین(ع) گزارش ابن اعثم کوفی در کتاب تاریخ خود به نام الفتوح است. این گزارش، مفصل و در چهارچوب مقتل ابومخنف است و گاه الفاظ و عبارات آنها نیز یکسان است؛ اما در برخی موارد افزوده ها، کمبودها و تفاوت هایی با آن دارد. 🔻ابن اعثم منابع خود را ذکر نکرده، به همین دلیل معلوم نیست مطالب خود را از متن دیگران فراهم کرده است یا روایت راویان؛ اما آن چه از بررسی و مقایسه مطالب الفتوح با مقتل ابومخنف به دست می آید این است که وی همان روایت ابومخنف را از زبان داستان پردازی نقل کرده بی آنکه بداند آن روایت از ابومخنف است و همین موجب کم توجهی به این کتاب شده است. البته از آن جهت که این کتاب در قرون اولیه نوشته شده قابل توجه و بررسی است و گزارش هایی دارد که می توان نسبت به آن پژوهش های مفیدی انجام داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹حسین (ع) یک درس بزرگ‌تر از شهادتش به ما داده است و آن نیمه‌ تمام گذاشتن حج و به سوی شهادت رفتن است. 🔻مراسم حج را به پایان نمی‌برد تا به همه حج‌گزاران تاریخ، نمازگزاران تاریخ، مؤمنان به سنت ابراهیم، بیاموزد که اگر هدف نباشد، اگر حسین (ع) نباشد و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گرد خانه خدا، با خانه بت، مساوی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خودت را به داشتن نیت خوب و مقصد زیبا عادت ده تا در خواسته هایت موفق شوی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۸) ۹. مقاتل الطالبيّين 🔹ابوالفرج اصفهانی کتابی درباره کشته شدگان خاندان ابوطالب؛ یعنی، فرزندان امام علی(ع) ، جعفر و عقیل دارد که به مقاتل الطالبيين ومقاتل آل ابی طالب شهرت دارد. این کتاب به سبب جامعیت و دقتی که در نقل اخبار داشته مورد استناد و اعتماد مؤلفان بسیاری قرار داشته است. ابوالفرج هدف از تألیف این کتاب را فراهم آوردن شرحی کوتاه از چگونگی زندگی و مرگ فرزندان ابوطالب از زمان پیامبر(ص) تا زمان نگارش کتاب بیان می کند. البته او تنها اخبار طالبیانی را گرد آورده که مرگشان دلایلی سیاسی داشته، یا قیام هایی را روایت کرده که هدف آنان اجرای عدالت بوده است. 🔻این کتاب با شرح حال جعفر بن ابی طالب در زمان پیامبر(ص) آغاز می‌شود و سپس به دوران بنی امیه و بنی عباس تا دوران المتقدر بالله پرداخته و نام علویان را زیر نام خلیفه ای که در آن زمان حکم می رانده، آورده است. مؤلف، نخست نام کامل و نسب فرد را می آورد و گاه نام مادران وی را تا جد اعلی نقل می‌کند. وی در پایان روایات، معمولا اشعاری را که در رثا یا مدح آن فرد سروده شده - که گاه متجاوز از صد بیت است - ذکر می کند. 🔸مؤلف در کتاب خود بابی به مقتل حسین بن علی(ع) و مسائل پیرامونی آن اختصاص داده است و درباره آن بحث مبسوطی می کند. گزارش مقاتل الطالبيين، گزارشی ترکیبی است؛ زیرا وی روایت ابی مخنف را از طريق نصر بن مزاحم و ابوالحسن مداینی با روایت عمار دهنی و روایاتی از جابر جعفی با هم ترکیب کرده و روایت خود را سامان داده است و خود نیز این مطلب را تصریح می کند، بنابراین روایت او، روایت نقل به معناست. کتاب به شیوه روایی و براساس روایات محدثان شیعی و کوفی تدوین شده است. ولی از آنجا که مؤلف بنای بر رعایت اختصار داشته، گاه همه اسناد مربوط به اخبار را ذکر نمی کند. 🔻ابوالفرج با گرد آوری همه منابع مربوط به خاندان ابوطالب و افزودن بسیاری از مقاتل قابل دسترس دیگر، کتاب جامعی را برای این منظور تدوین کرد. کتاب مقاتل الطالبيين و به ویژه گزارش آن از وقایع عاشورا، به سبب جامعیت و نیز دقتی که در نقل اخبار آن صورت گرفته، مورد استناد و استفاده مؤلفان بسیاری واقع شده است. نگارش این کتاب در سال ۳۱۳ ه.ق به پایان رسیده است. این کتاب اولین بار بوسیله جواد فاضل با عنوان فرزندان ابوطالب ترجمه گردید. ترجمه دیگر این کتاب بوسیله سید هاشم رسولی محلاتی صورت گرفته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
حکمت اسلامی و علوم اقتصادی .mp3
5.86M
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمت اسلامی و علوم اقتصادی در جمع هیات علمی و دانشجویان واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی ۶ تیر ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
جریان شناسی فکری جهان اسلام .mp3
12.75M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: جریان شناسی فکری جهان اسلام در همایش مطالعات جهان اسلام در جامعه المصطفی العالمیه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
تاملی در فلسفه حقوق .mp3
6.09M
سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: تأملاتی در فلسفه هنر در جمع استادان حقوق و فلسفه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir