57.mp3
1.88M
سوره 2. #بقره آيه 57
صوت تفسیر
آيه
وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمْ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَتِ مَا رَزَقْنَكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
ترجمه
و ابر را بر شما سایبان ساختیم و «منّ» و «سَلوى » بر شما نازل كردیم (و گفتیم:) از نعمت هاى پاكیزه اى كه به شما روزى دادیم بخورید، (ولى شما با بهانه جویى هاى خود، كفران نعمت كردید. بدانید كه) آنها به ما ستم نكردند، بلكه به خودشان ستم نمودند.
نکته ها
پس از نجات بنى اسرائیل از سلطه ى فرعون، به آنان دستور داده شد كه وارد سرزمین فلسطین شوند. آنها به بهانه ى اینكه در آنجا افراد ستمگرى هستند، سرپیچى كرده و به موسى گفتند: با خدایت به جنگ آنان برو، ما همین جا نشسته ایم. قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدّت چهل سال در بیابانِ «تیه» ماندگار شدند، ولى خداوند در آنجا نیز براى آنان ابرها را چون سایه بان قرار داد و دو نوع غذاى طبیعى و گوارا به نام هاى مَنّ و سَلوى ، در دسترس آنان گذاشت.
«غَمام» به ابر بى باران گفته مى شود كه فقط سایه ایجاد مى كند، ابرهاى باران دار را «سحاب»، «غیم» و«مزن» مى گویند. «مَنّ»، به شیره ى مخصوص درختان كه چون قطره بر روى آنها مى نشیند، گفته مى شود كه همان صَمغ است وبرخى به معنى عسل وقارچ گرفته اند. «سَلوى» به پرندگانى مخصوص كه شبیه كبوترند مى گویند.
پيام ها
1- ابر و باد و باران، ...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
58.mp3
3.75M
سوره 2. #بقره آيه 58
صوت تفسیر
آيه
وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُواْ هَذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُواْ مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّداً وَقُولُواْ حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَيَكُمْ وَ سَنَزِيدُ الُْمحْسِنِينَ
ترجمه
و (به خاطر بیاورید) زمانى كه گفتیم: وارد این قریه (بیت المقدّس) شوید و از (نعمت هاى فراوان) آن، هر چه مى خواهید با گوارایى بخورید و از درِ (معبد بیت المقدّس) سجده كنان و خاشعانه وارد شوید و بگویید: «حِطّة» (گناهان ما را بریز)، تا ما خطاهاى شما را ببخشیم و به نیكوكاران، پاداشى افزون خواهیم داد.
نکته ها
چنانكه در سوره ى مائده [346] آمده، مراد از «قریه» در این آیه، بیت المقدّس است. پس از چهل سال ماندن در بیابان تیه، بنى اسرائیل مأمور شد كه وارد شهر بیت المقدّس شده و به معبد درآیند و موقع داخل شدن به مسجد، كلمه ى مباركه «حِطّة» را بگویند. «حطّة» به معناى ریزش گناهان و طلب عفو و اظهار توبه است. در تفسیر اطیب البیان آمده است كه مراد از باب، دروازه ى شهر نیست، بلكه درب مسجد است كه الآن هم به نام «باب الحطّة» معروف مى باشد و مراد از «سُجّداً» نیز سجده ى شكر، بعد از ورود به مسجد است.
346) مائده، 21.
پيام ها
1- تأمین معاش مردم، مقدّم بر فرمان به عبادت و مقدّمه اى بر آن است. «كلوا... سجّداً»
2- براى ورود به مكان هاى مقدّس، احترام مخصوص لازم است.«ادخلوا...سجداً»
3- بخشش، از اوست...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
59.mp3
2.2M
سوره 2. #بقره آيه 59
صوت تفسیر
آيه
فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ قَوْلاً غَيْرَ الَّذِى قِيلَ لَهُمْ فَأَنزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ
ترجمه
امّا ستمگران (آن سخن را) به سخن دیگرى غیر از آنچه به ایشان گفته شده بود، تبدیل كردند (وبه جاى حطّه، به عنوان مسخره گفتند: حنطه، یعنى گندم.) پس ما بر آن ستمكاران به سزاى گناهى كه مرتكب مى شدند، عذابى از آسمان فرو فرستادیم.
نکته ها
در آیات 161 و162 سوره اعراف، مشابه این آیه وآیه ى قبل تكرار شده وكلمه ى «رجز» به معناى عذاب، بیمارى طاعون و حالت اضطراب بكار رفته است.
سنّت خداوند، نزول رحمت است و به همین دلیل، بهترین غذا «منّ وسَلوى » براى بنى اسرائیل نازل شد، ولى بخاطر كج روى، عذاب از آسمان نازل مى شود.
پيام ها
1- ظلم و گناه، زمینه ساز تغییر و تحریف قانون است. «فبدّل الّذین ظلموا»
2- تا وقتى كه روش و شیوه كارى بیان نشده، انسان آزاد است تا با نظر خود عمل كند، ولى بعد از بیان روشها، عذرى در تغییر آن نیست. «قیل لهم»
3- جزاى تحریف گران قوانین الهى، قهر و عذاب است. «رجزاً من السماء»
4- همه ى پاداش ها و كیفرها مربوط به آخرت نیست، بلكه بعضى از كیفرها در همین دنیا صورت مى پذیرد. «فانزلنا... رجزاً من السماء»
5 - اگر كج روى براى انسان عادت شد، قهر الهى فرا مى رسد. « كانوا یفسقون»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
60.mp3
2.76M
سوره 2. #بقره آيه 60
صوت تفسیر
آيه
وَإِذْ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَواْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
ترجمه
و (بخاطر بیاور) زمانى كه موسى براى قوم خویش طلب آب كرد، به او گفتیم: عصاى خود را به سنگ بزن، ناگاه دوازده چشمه ى آب از آن بشكافت و جوشید، (بطورى كه) هر یك از افراد (طوائف دوازده گانه بنى اسرائیل) آبشخور خود را شناخت. (گفتیم:) از روزى الهى بخورید و بیاشامید و در زمین، تبهكارانه فساد نكنید!
نکته ها
در عدد دوازده، رمزى نهفته است. عدد ماهها، عدد نقباى بنى اسرائیل و تعداد حواریون حضرت عیسى علیه السلام و عدد ائمه ى معصومین علیهم السلام، دوازده است.
در آیه، همراه با كلمه ى «مفسدین »، «لاتعثوا» نیز آمده است. «عثوا» به معنى فساد شدید است و شاید در كنار هم قرار گرفتن این دو كلمه، مى خواهد از توجّه و تعمّد و روحیّه ى فساد انگیزى نهى كند. چرا كه لغزشِ غیر عمد و بدون قصد فتنه انگیزى، مورد عفو قرار مى گیرد.
پيام ها
1- انبیا، در فكر تأمین نیازهاى مادّى مردم نیز هستند. «اذ استسقى موسى لقومه»
2- همه چیز، حتّى آبِ خوردن را از خداوند بخواهیم. «استسقى»
3- قوانین طبیعت، محكوم اراده ى خداوند است. «اضرب... فانفجرت»
خداوند هم سبب ساز...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
61.mp3
2.1M
سوره 2. #بقره آيه 61
صوت تفسیر
آيه
وَإِذْ قُلْتُمْ يَمُوسَى لَنْ نَّصْبِرَ عَلَى طَعَامٍ وَحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجُ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنَى بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَ بَآءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بََايَتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَ لِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ
ترجمه
و (نیز بخاطر آورید) زمانى كه گفتید: اى موسى، ما هرگز یك نوع غذا را تحمّل نمى كنیم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه (به طور طبیعى از) زمین مى رویاند، از سبزى و خیار و سیر و عدس و پیازش، براى ما (نیز) برویاند. موسى گفت: آیا (غذاى) پست تر را بجاى نعمت بهتر مى خواهید؟ (اكنون كه چنین است بكوشید از این بیابان خارج شده و) وارد شهر شوید، كه هر چه خواستید براى شما فراهم است. پس (مُهر) ذلّت و درماندگى، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. این بدان جهت بود كه آنها به آیات الهى كفر مى ورزیدند و پیامبران را به ناحقّ مى كشتند، و این به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند.
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
62.mp3
2.02M
سوره 2. #بقره آيه 62
صوت تفسیر
آيه
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَرَى وَالصَّبِئِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
ترجمه
همانا كسانى كه (به اسلام) ایمان آورده و كسانى كه یهودى شدند و نصارى و صابئان، هركس كه به خدا و روز قیامت ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پس براى آنها در نزد پروردگارشان، پاداش و اجر است و بر آنها ترسى نیست و آنها محزون نمى شوند.
نکته ها
در تفسیر نمونه از جامع البیان، نقل شده است: سلمان فارسى به رسول اكرم صلى الله علیه وآله گفت: دوستان من كه اهل ایمان و نماز بودند، ولى شما را ندیدند تا به شما ایمان بیاورند، وضع آنها در قیامت چگونه است؟ یكى از حاضرین جواب داد: اهل دوزخند. ولى این آیه نازل شد كه هر كدام از پیروان ادیان كه در عصر خود بر طبق وظایف و فرمان الهى عمل كرده اند مأجورند. البتّه این آیه نمى تواند بهانه و دستاویزى براى ماندن در یهودیّت و مسیحیّت باشد. زیرا اوّلاً: قرآن، اهل كتاب را به اسلام دعوت نموده است و ثانیاً: تهدید كرده كه اگر آگاهانه به سراغ دینى غیر از اسلام بروند، مورد قبول نیست. [347]
مراد از «الّذین هادوا» یهودیان هستند. این نامگذارى یا به سبب اظهار توبه ى آنان است كه با تعبیر «انّا هُدنا الیك» [348] آمده است و یا به جهت...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
63.mp3
2.28M
سوره 2. #بقره آيه 63
صوت تفسیر
آيه
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمْ الطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَيْنَكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
ترجمه
و (یاد كن) زمانى كه از شما پیمان گرفتیم و كوه طور را بر فراز شما بالا بردیم (و گفتیم:) آنچه را (از آیات و دستورات خداوند) به شما داده ایم، با قدرت بگیرید و آنچه را در آن هست، به خاطر داشته باشید (و به آن عمل كنید) تا پرهیزگار شوید.
نکته ها
ماجراى كنده شدن كوه طور از جاى خود و قرار گرفتن در بالاى سر یهود، در سوره هاى بقره، [351] نساء [352] و اعراف [353] نیز آمده است. همچنین شاید مراد از پیمان مطرح شده در این آیه، همان پیمانى باشد كه در سوره هاى بقره [354] و مائده آمده [355] است.
پيام ها
1- میثاق گرفتن، یكى از عوامل و انگیزه هاى عمل است. «اخذنا میثاقكم»
2- خداوند، هم از طریق فرستادن پیامبر و هم با نشان دادن كارهاى خارق العاده، حجّت را بر مردم تمام كرده است. «رفعنا فوقكم الطور»
3- تهدید، براى سركوب كردن روحیّه هاى مغرور و لجوج، یك وسیله ى تربیتى است. «رفعنا فوقكم الطور»
4- حفظ دستاوردهاى انقلاب (نجات از سلطه ى فرعون وآزاد شدن از اسارت و...)، باید با قدرت و قوّت دنبال شود. «رفعنا فوقكم الطور»
5 - عمل به آیات و احكام الهى، باید همراه با جدّیّت، عشق و ...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
64.mp3
1.29M
سوره 2. #بقره آيه 64
صوت تفسیر
آيه
ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِّنْ بَعْدِ ذَ لِكَ فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنتُمْ مِّنَ الْخَسِرِينَ
ترجمه
سپس شما بعد از این جریان (كه كوه طور را بالاى سر خود دیدید، بازهم) رویگردان شدید و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود قطعاً از زیانكاران بودید.
پيام ها
1- انسانِ غافل، مهم ترین تهدیدها را فراموش مى كند. «ثمّ تولّیتم من بعد ذلك»
2- نومید نشوید، زیرا كه خداوند با متخلّفان نیز با فضل و رحمت برخورد مى كند. «فلو لا فضل اللّه علیكم»
3- نجات از خسارت، در سایه ى فضل و رحمت الهى است. «لولا فضل اللَّه علیكم و رحمته لكنت من الخاسرین»
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
65.mp3
2.23M
سوره 2. #بقره آيه 65
صوت تفسیر
آيه
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْاْ مِنْكُم فِى السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَسِئِينَ
ترجمه
قطعاً شما از (سرنوشت) كسانى از خودتان كه در روز شنبه، نافرمانى كردند (و به جاى تعطیل كردن كار در این روز، دنبال كار رفتند) آگاهید، ما (به خاطر این نافرمانى) به آنان گفتیم: به شكل بوزینه هاى مطرود در آیید.
نکته ها
یكى از احكام تورات، وجوب تعطیل كردن شنبه بود كه حرص و آز، گروهى از بنى اسرائیل را به كار واداشت و با حیله اى كه بعداً خواهیم گفت، روزهاى شنبه، كار مى كردند. لذا خداوند، افراد حیله گر را به صورت بوزینه در آورد تا درس عبرتى براى دیگران باشد. این ماجرا علاوه بر این آیه در سوره اعراف [356]نیز آمده است. و اصولاً مسخ چهره، یكى از عذاب هاى الهى و تحقّق قهر خداوندى است. گروهى از نصارى نیز بعد از نزول مائده آسمانى، كفر ورزیدند كه به شكل بوزینه و خوك در آمدند. «وجعل منهم القردة و الخنازیر» [357]
كلمه ى «سَبت» به معناى قطع و دست كشیدن از كار است. چنانكه در آیه اى دیگر، درباره ى نقش خواب فرموده است: «وجعلنا نومكم سباتاً» [358] و لذا شنبه، روز تعطیلى یهود، «یوم السبّت» نامیده شده است.
«خاسئین» از ماده «خسأ» به معنى «طرد نمودن» است. این واژه ابتدا براى طرد سگ بكار رفته، ولى سپس به طور عام استعمال شده است. در آیه بجاى «قردة خاسئة»، «خاسئین» فرموده كه صفت...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
66.mp3
745.6K
سوره 2. #بقره آيه 66
صوت تفسیر
آيه
فَجَعَلْنَهَا نَكَلاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ
ترجمه
ما این عقوبت را عبرتى براى حاضران معاصر و نسل هاى بعدشان و پندى براى پرهیزكاران قرار دادیم.
نکته ها
«نكال» عذابى است كه اثر آن باقى وظاهر باشد تا دیگران ببینند و عبرت بگیرند.
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «لما بین یدیها»، مردم زمان نزول بلا هستند و مراد از «ماخلفها»، امّت هاى بعد از نزولند كه شامل ما مسلمانان نیز مى شود.
پيام ها
1- شكست ها و پیروزى ها باید براى آیندگان درس باشد. «نكالاً... لما خلفها»
2- عبرت گرفتن و پندپذیرى، نیازمند داشتن روحیّه ى تقواست. «موعظةً للمتّقین...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
هدایت شده از محسن ابدی
سلام علیکم
دوستان عزیز گوشی بنده حک شده و درخواست پول میکنند لطفاً توجه نفرمایید که کلاهبرداری هست
ارادت و تشکر 🙏💐💐
محسن ابدی
67.mp3
1.96M
سوره 2. #بقره آيه 67
صوت تفسیر
آيه
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُواْ بَقَرَةً قَالُواْ أَتَتَّخِذُنَا هُزُواً قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَهِلِينَ
ترجمه
و (بخاطر بیاورید) هنگامى كه موسى به قوم خود گفت: خداوند به شما فرمان مى دهد (براى یافتن قاتل) ماده گاوى را ذبح كنید، گفتند: آیا ما را به تمسخر مى گیرى؟ (موسى) گفت: به خدا پناه مى برم از اینكه از جاهلان باشم.
نکته ها
این سوره را به جهت این داستان، سوره بقره نامیده اند. فرمان ذبح گاو، در تورات به عن [361] وان یك قانون قضایى مطرح شده است و خلاصه ى ماجرا از این قرار بوده كه مقتولى در بین بنى اسرائیل پیدا شد كه قاتل آن معلوم نبود. در میان قوم نزاع و درگیرى شروع شد و هر قبیله، قتل را به طایفه و قبیله اى دیگر نسبت مى داد و خود را تبرئه مى كرد.
آنها براى داورى و حل مشكل، نزد حضرت موسى رفتند. موسى علیه السلام به آنها فرمود: خداوند دستور داده گاوى را ذبح كنید و قطعه اى از بدن آنرا به مقتول بزنید تا زنده شود و قاتل خود را معرّفى كند. آنها با شنیدن این جواب به موسى علیه السلام گفتند: آیا ما را مسخره مى كنى؟ موسى گفت: مسخره كردن كار جاهلان است و من به خدا پناه مى برم كه از جاهلان باشم.
در فرهنگ قرآن و روایات، جهل به معناى بى خردى است، نه نادانى. لذا كلمه ى «جهل» در برابر «عقل» بكار مى رود، ...
دوستان حتماً صوت تفسیر را گوش کنید🌸
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️