eitaa logo
📌تقویم شیعه📜
363 دنبال‌کننده
8 عکس
2 ویدیو
0 فایل
🌱 ﷽ 🌱 ✨اینجا سعی داریم وقـايـع تاریخی مرتـبـط با زندگانی معصومین علیهم‌السلام رو کاملاً مستند و معتبر ارائه بدیم. ⚠️ نشر مطالب با ذکر لینک مجاز است❗ 💢 کانال اصلی‌مون: @Hadis_Shia برای بیان نظرات شما 👇 B2n.ir/w15631
مشاهده در ایتا
دانلود
١. ♦️ بخشيدن فدك به حضرت زهرا سلام اللَّه عليها در اين روز يا شب آن در سال هفتم هجرت، فدك به حضرت زهرا (س) بخشيده شد، و حضرت رسول صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله بر اين بخشش شاهد گرفتند. 📚 بحار الانوار: ج۹۵، ص۱۸۹؛ ج۲۱، ص۲۲-٢۵؛ ج۲۹، ص۱۲۳ 🆔 @TaghvimShia1
📌تقویم شیعه📜
١. ♦️ بخشيدن فدك به حضرت زهرا سلام اللَّه عليها در اين روز يا شب آن در سال هفتم هجرت، فدك به حضرت
٢. 🔹 فتح فدک پس از فتح خيبر در سال هفتم، حدود چهار سال قبل از شهادت پيامبر (ص) جبرئيل نازل شد، و دستور فتح فدك توسط پيامبر و أميرالمؤمنين عليهما السّلام را آورد. آن دو بزرگوار در تاريكى شب با اسلحه لازم به سرزمين فدك آمدند، و حسب دستور پيامبر (ص)، أميرالمؤمنين (ع) بر كتف پيامبر (ص) قرار گرفت و آن را حضرت برخاست و أميرالمؤمنين (ع) را با خود بلند كرد. به معجزه الهى مولى الموحدين (ع) در حالى كه شمشير رسول الله (ص) همراهش بود، از ديوار قلعه فدك بالا رفت و بالاى ديوار صداى مباركش را به اذان بلند كرد. يهوديان فدك گمان كردند كه مسلمين حمله كرده‌اند و روى ديوارها هستند. خواستند از در قلعه فرار كنند، ولى بيرون قلعه مقابل در آن پيامبر (ص) را در برابر خود ديدند و از طرفى أميرالمؤمنين (ع) پائين آمد و با آنان درگير شد و ۱۸ نفر از بزرگان آنان را كشتند، و بقيه تسليم شدند. زنان و فرزندان آنان را اسير كردند و غنائم را همراه خود آوردند. امر بر اين قرار گرفت كه هر كس از اهل فدك مسلمان شود، خمس اموال او را بگيرند و هر كس بر دين خود باقى ماند همه اموالش را بگيرند. اين گونه بود كه بدون لشكركشى و كوچكترين دخالت مسلمين قلعه فدك فتح شد. و طبق آيه مباركه سوره حشر (سوره حشر: آيه ۶ - ۷) سرزمينهائى كه بدون لشكركشى مسلمين فتح شود، حتى اگر اهل آنجا خودشان به عنوان تسليم نزد پيامبر (ص) بيايند، اين مناطق و غنائم و اسراى آن، مِلك خاص حضرت است و مانند اموال شخصى خود مى‌تواند هر تصميمى در باره آنها بخواهد بگيرد، و مسلمين هيچ حقى در آنها ندارند. 🆔 @TaghvimShia1
📌تقویم شیعه📜
٢. 🔹 فتح فدک پس از فتح خيبر در سال هفتم، حدود چهار سال قبل از شهادت پيامبر (ص) جبرئيل نازل شد، و
٣. 🔸 اعطاى فدك به فاطمه سلام اللَّه عليها بعد از اين ماجرا جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»: «حق خويشان را به آنان بده» (سوره اسراء: آيه ۲۶) پيامبر (ص) پرسيد: منظور چه كسانى هستند، و اين حق كدام است؟ جبرئيل از طرف خداوند عرضه داشت: فدك را به فاطمه (س) عطا كن. پيامبر (ص) به حضرت زهرا (س) فرمود: «خداوند فدك را براى پدرت فتح كرد و چون لشكر اسلام آن را فتح نكرده مخصوص من است. خداوند دستور داده آن را به تو بدهم. از سوى ديگر مهريه مادرت حضرت خديجه سلام اللَّه عليها بر عهده پدرت مانده و پدرت در قبال مهريه مادرت و به دستور خداوند فدك را به تو عطا مى‌كند. آن را براى خود و فرزندانت بردار و مالك آن باش». حضرت زهرا (س) عرض كرد: «تا شما زنده‌ايد بر من و مال من صاحب اختيار هستيد». پيامبر (ص) فرمود: ترس آن را دارم كه نااهلان تصرف نكردن تو را در زمان حياتم، بهانه‌اى قرار دهند و بعد از من آن را از تو منع كنند. حضرت صديقه (س) عرض كرد: آن گونه كه صلاح مى‌دانيد عمل كنيد. پيامبر (ص) أميرالمؤمنين (ع) را فرا خواند و فرمود: «سند فدك را به عنوانِ بخشوده و اعطائىِ پيامبر بنويس و ثبت كن». على (ع) آن را نوشت و پيامبر (ص) و امّ ايمن شهادت دادند و پيامبر (ص) فرمود: امّ ايمن زنى از اهل بهشت است. 🆔 @TaghvimShia1
📌تقویم شیعه📜
٣. 🔸 اعطاى فدك به فاطمه سلام اللَّه عليها بعد از اين ماجرا جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد: «وَ آ
۴. 🔺 درآمد فدك رسول خدا (ص) مردم را در منزل حضرت زهرا (س) جمع نمود و به آنان خبر داد كه فدك از آن فاطمه (س) است و از درآمد فدك به عنوان اعطائى فاطمه (س) بين مردم تقسيم كرد. درآمد فدك را ساليانه از هفتاد هزار سكه طلا تا صد و بيست هزار سكه نوشته اند. هر سال چشمان بسيارى از نيازمندان منتظر سر رسيدن درآمد فدك بود. 🆔 @TaghvimShia1
📌تقویم شیعه📜
۴. 🔺 درآمد فدك رسول خدا (ص) مردم را در منزل حضرت زهرا (س) جمع نمود و به آنان خبر داد كه فدك از آن
۵. 🔻 غصب فدك بعد از رحلت پيامبر (ص) مأموران ابوبكر به دستور او نماينده حضرت صديقه (س) را از فدك اخراج كردند و ملك آن را غصب نمودند و درآمد آن را به طور كامل براى مخارج حكومت غاصبانه خود صرف كردند. حضرت صديقه (س) همان نوشته و سند فدك را كه پيامبر (ص) به أميرالمؤمنين (ع) فرمودند و آن حضرت ثبت كرد، عيناً نزد ابوبكر آورد، ولى ابوبكر نه سند را قبول كرد و نه شاهدان را. بعد از ۱۵ روز كه از شهادت پيامبر (ص) گذشته بود، حضرت صديقه شهيده (س) همراه با جمعى از زنان بنى هاشم به مسجد تشريف بردند و خطبه اى ايراد فرمودند كه دريائى از معارف، حقايق بلاغت و فصاحت و شرايع اسلامى در آن است. ابوبكر نامه اى دال بر بازگرداندن آن به حضرت نوشت، ولى هنگامى كه فاطمه زهرا (س) آن سند را در دست داشت و به منزل باز مى‌گشت با عمر روبرو شد و او نوشته ابوبكر را با جسارت به ساحت ملكوتى حضرت از او گرفت. 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
١. 💫 ولادت امام هادی علیه‌السلام امام هادى عليه السّلام بنابر مشهور در چنين روزى از سال ۲۱۲ يا ۲۱۴ هجری قمری، در قريه صريا نزديكى مدينه به دنيا آمد. نام مبارك آن حضرت «على»، نام پدرشان جواد الائمة عليه السّلام، و نام مادر آن حضرت سمانه مغربيه معروف به سيده با كنيه امّ الفضل است. كنيه شريفش ابوالحسن ثالث است. القاب حضرت: نجيب، مرتضى، هادى، نقى، عالم، فقيه، امين، مؤتمن، الطيب، عسكرى، فقيه عسكرى و ابن الرضا بود. 📚 بحار الأنوار، ج۵٠، ص١١۶-١١٧؛ ج٩٩، ص٧٩ 🆔 @TaghvimShia1
٢. طول عمر آن حضرت امام هادی علیه‌السلام در سال ۲۲۰ هجری‌ قمری پس از شهادت پدر گرامیش بر مسند امامت نشست و در این هنگام هشت ساله بود. مدت امامت آن بزرگوار ۳۲ سال و عمر شریفش ۴۱ سال و چند ماه بود و در سال ۲۵۴ در شهر سامرّاء به شهادت رسید و در خانه اش به خاک سپرده شد. 📚 أعلام الوری، ص ۳۵۵ 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 ماه ذى الحجه بسيار پر حادثه و پر خاطره است. روزهاى ماندگارى از شيرين ترين روزهاى تاريخ اهل بيت عليهم‌السّلام، در كنار وقايعى جانسوز در اين ماه جمع شده است. روزهاى ۱، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷، ۲۹، ۳۰ حامل اين اتفاقات هستند كه در همان روزها آنها را مرور می‌کنیم. اما در امروز و فردا یعنی ١۶ و ١٧ ذی الحجه، اتفاق خاصی وجود ندارد، تا روز هجدهم که عید غدیر است، سر برسد. 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
١. ♦️ عید غدیر در روز ١٨ ذی‌الحجه در سال دهم هجرت واقعه غدير در بازگشت از حجة الوداع به وقوع پيوست، و طى سه روز كه كاروان صد و بيست هزار نفرى حجاج در غدير خم توقف داشتند، پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله در بلندترين خطبه خود على بن أبیطالب و يازده امام عليهم‌السّلام بعد از او را به عنوان امامان مردم تا روز قيامت معرفى كردند و از همه آن جمعيّت بيعت گرفتند. 📚 بحار الانوار: ج۳۵، ص۱۵۰؛ ج۹۵، ص۱۸۹ 🆔 @TaghvimShia1
٢. 💫 عيد بزرگ آل محمّد عليهم‌السّلام اين روز بزرگترين عيد آل محمّد عليهم‌السّلام به شمار مى‌آيد، چرا كه واقعه‌اى مهم و عظيم بعد از زحمات انبياء و اوصياء و اولياء است، و طى آن به دستور الهى اعلان عمومى به وصايت بلافصل اميرالمؤمنين على بن أبیطالب عليه‌السّلام شده است. اين روز عيد مبارك آسمانى است. روزى است كه خداوند متعال حضرت ابراهيم عليه السّلام را از آتش نجات داد. روزى است كه توبه حضرت آدم عليه‌السّلام قبول شد. روزى است كه خداوند متعال حضرت موسى عليه‌السّلام را بر ساحران غلبه داد. روزى است كه حضرت موسى عليه‌السّلام در حضور امّت خود يوشع بن نون را وصى خود گردانيد. روزى است كه حضرت عيسى عليه‌السّلام شمعون الصفا را جانشين خود گردانيد. روزى كه حضرت سليمان عليه‌السّلام مردم خود را بر جانشينى آصف بن برخيا گواه گرفت. روز عقد اخوّت بستن پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله بين اصحابش است. در اين روز پيامبران جانشينان خود را معيّن مى‌نمودند، و زيارت أميرالمؤمنين عليه‌السّلام در اين روز وارد شده است. 📚 فيض العلام: ص۱۲۵؛ مصباح كفعمى: ج۲، ص۱۲۵؛ بحار الانوار: ج۹۷، ص۳۸۴ 🆔 @TaghvimShia1
٣. 🔸 شركت كنندگان در مراسم غدير ماجراى غدير چنين بود كه در روز شنبه، چهار يا پنج روز مانده به آخر ماه ذى القعده سال ۱۰ هجری قمری، پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله غسل نمودند و همراه با ۱۲۰ هزار نفر از مسلمانان از مدينه خارج شدند. در اين سفر حضرت عليا مخدره صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها، امّ هانى خواهر اميرالمؤمنين عليه السّلام، فاطمه بنت حمزه، امّ سلمه و ساير همسران پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله نیز حضور داشتند. امير‌المؤمنين عليه‌السّلام هم از يمن با عده‌اى وارد مكه شدند. 📚 كافى: ج۴، ص۲۴۸؛ مناقب ابن شهر آشوب: ج۳، ص۲۵ 🆔 @TaghvimShia1
۴. ⚡ دستور الهى براى مراسم غدير بعد از انجام اعمال حج دستور الهى رسيد كه علم و ودايع انبياء را به اميرالمؤمنين عليه‌السّلام تحويل دهند و امر ولايت آن حضرت را به مردم تبليغ نمايند. در منا پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله دوبار خطبه ايراد فرمودند، و اشاره كلّى به ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام فرمودند. در مسجد خيف جبرئيل نازل شد كه خداوند مى‌فرمايد: ولايت على عليه‌السّلام را به مردم برسان ولى وعده محافظت از شرّ دشمنان را براى آن حضرت نياورد. در كراع الغميم، بار ديگر جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد كه: «فَلَعَلَّكَ تارِكٌ بَعْضَ ما يُوحى إلَيْكَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ»: «شايد تو ترك كنى بعضى از امورى را كه به تو وحى مى‌شود و سينه تو به خاطر آن گرفته باشد» (سوره هود: آيه ۱۲) باز اين بار هم امر ولايت مورد تأكيد قرار گرفت، ولى آيه اى دال بر محافظت آن حضرت از شرّ دشمنان نيامد. اوايل روز ۱۸ ذى الحجة به غدير خم رسيدند، و بار ديگر جبرئيل نازل شد و آيه ۶۷ سوره مائده را آورد كه شامل تبليغ ولايت مولا اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و در امان بودن آن حضرت از شرّ منافقين بود. «يا أيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ إنَّ اللَّهَ لا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكافِرينَ»: «اى پيامبر تبليغ كن به مردم آن امرى را كه در باره على عليه‌السّلام از جانب خدا بر تو فرستاده شد و اگر اين كار را انجام ندهى رسالت الهى را تبليغ نكرده‌اى، و خدا تو را از شر مردم حفظ مى‌نمايد. خداوند كافران را هدايت نمى‌كند». 📚 بحار الانوار: ج ۳۷، ص۱۲۷ 🆔 @TaghvimShia1
۵. 🔹 پيامبر (ص) بر فراز منبر غدير هنگام ظهر، پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله بعد از نماز جماعت، بالاى منبرى كه زير دو درخت كهنسال بود و توسط سلمان و ابوذر و مقداد و عمار ساخته شده بود، رفتند و اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را بر فراز منبر يك پله پائين‌تر قرار دادند، در حالى كه عده‌اى از منافقين مقابل منبر بودند. بعد از بيان كلمات خويش درباره توحيد و صفات كمال حق تعالى و بيان قسمت عمده‌اى از احكام حلال و حرام دين خدا، گذشته عرب و زندگى و عقائد آنان و زحماتى كه آن حضرت كشيده‌اند را بيان داشتند. سپس فرمودند: «بين قرآن و اهل بيت عليهم‌السّلام اتصال ناگسستنى است و از يكديگر جدا نمى‌شوند تا روز قيامت كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. سپس قسمتى از فضائل و مناقب اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را بيان فرمودند، و در باره امامت و ولايت آن حضرت و اولادشان تا حضرت مهدى عليه السّلام چند بار تأكيد كردند. سپس فرمودند: اى مردم، من در تبليغ آنچه خدا بر من نازل كرده كوتاهى نكردم. جبرئيل دوبار بر من نازل شد و از جانب خداوند متعال به من امر كرد كه در اين مكان به هر سفيد و سياهى از هر قبيله‌اى اعلام كنم كه على بن أبیطالب وصى و جانشين و امام بعد از من است. او بعد از خدا و رسولش ولى و صاحب شما و أولى بر همه شما از خود شماست. سپس فرمودند: من از جبرئيل خواستم كه از خداوند بخواهد مرا از تبليغ اين امر معذور بدارد، چون به كمى مؤمنين و زيادى منافقين و استهزاء كنندگان به اسلام آگاهم. آنگاه فرمودند: علی امام مبین است، روى بر مگردانيد از ولايت او. اوست كه هدايت به حق مى‌كند و عمل به آن مى‌نمايد. او را فضيلت دهيد كه خدا او را فضيلت داده و او را قبول كنيد كه خداوند او را منصوب نموده است. اى مردم، او امام از طرف خداست. منكر ولايت او آمرزيده نخواهد شد و توبه‌اش قبول نمى‌شود. بعد از من أفضل از همه زنان و مردان، على است. ملعون و مورد غضب الهى است كسى كه قول مرا ردّ كند و موافق آن نباشد. بدانيد جبرئيل خبر داد كه خداوند متعال مى‌فرمايد: هر كس با على دشمنى كند و او را دوست نداشته باشد لعنت و غضب من بر او باد. بعد فرمودند: خداوندا، تو شاهد باش. من رسالتم را ادا كردم. من رساندم آنچه فرموده بودى. من بر همگان واضح نمودم. آگاه باشيد، غير از برادرم على بن أبیطالب عليه‌السّلام ديگرى أميرالمؤمنين نيست. امارت مؤمنين بعد از من براى أحدى جز على بن أبیطالب عليه‌السّلام حلال نيست. 📚 بحار الانوار: ج۳۸، ص۳۴۴؛ الغدير: ج۱، ص۲۷۶ 🆔 @TaghvimShia1
۶. 💠 معرفى على بن أبیطالب (ع) در اينجا بازوى على عليه‌السّلام را گرفتند و در همين حال على (ع) دستان مباركش را به طرف آن حضرت بلند کرد. سپس پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله فرمود: «ألست أولى بكم من أنفسكم»؟ همه گفتند: «اللهم بلى». فرمود: «هذا على أخى و وصيى، من كنت مولاه فهذا على مولاه و هو على بن أبیطالب. هركس كه من مولى و صاحب اختيار او هستم اين على مولى و صاحب اختيار اوست. مكان و منزلت او مثل مكان و منزلت من نزد شماست. بار الها، دوست بدار هركس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هركس او را دشمن بدارد، و كلماتى ديگر براى تأكيد فرمان الهى و اقرار مردم بيان نمودند. سپس فرمودند: خبر غدير را حاضرين به غائبين و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند. 📚 بحار الانوار: ج۳۸، ص۳۴۴ 🆔 @TaghvimShia1
٧. 🤝 بيعت لسانى و عملى همين كه آن حضرت از منبر پائين آمدند، مردم با صداى بلند با زبان و دست بيعت كردند و پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله مى‌فرمود: «هنئونى هنئونى» به من تبريك بگوئيد. بعد دستور دادند تا چادرى جداگانه براى أميرالمؤمنين عليه‌السّلام زدند و فرمود: همه بروند و به آن حضرت سلام كنند و بگويند: «السّلام عليك يا أميرالمؤمنين». عمر آمد و سلام كرد و گفت: «بخ بخ يابن أبیطالب، أصبحت مولاى و مولى كل مؤمن و مؤمنة». ابوبكر نيز در اين تهنيت با عمر شريك بود. به نقلی بيعت سه روز طول كشيد و در اين سه روز نماز ظهر و عصر را با هم مى خواندند. بعد از نماز بيعت تا غروب ادامه داشت، و نماز مغرب و عشا را نيز با هم مى خواندند. 📚 الغدير: ج۱، ص۲۷۶؛ فيض العلام: ص۱۲۳ 🆔 @TaghvimShia1
٨. ✅ بيعت زنان براى بيعت زنان، ظرف آبى زير پرده اى قرار دادند، به طورى كه نصف ظرف در طرفى و نصف ديگر آن در طرف ديگر پرده قرار داشت. يك طرف أميرالمؤمنين عليه‌السّلام دست مبارك خود را داخل ظرف آب قرار داده بودند، و طرف ديگر زنها دست خود را مى‌گذاشتند و ضمن تبريك مى‌گفتند: «السّلام عليك يا أميرالمؤمنين». حضور حضرت صديقه طاهره سلام اللَّه عليها زينت بخش مراسم بود. از سوى ديگر بيعت عايشه اين سابقه او را در اذهان ثبت كرد تا روزى كه جنگ جمل را برپا كرد، و در مقابل صاحب غدير صف آرائى نمود و با خوارى و ذلّت از لشكر ولايت شكست خورد. 📚 بحار الانوار: ج۲۱، ص۳۸ 🆔 @TaghvimShia1
٩. 💎 نزول آیه إکمال دین بعد از اعلام ولايت در غدير، جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد: «الْيَوْمَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ ديناً» «امروز براى شما دينتان را كامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دين شما راضى شدم». 📚 سوره مائده: آيه ۳ 🆔 @TaghvimShia1
١. 🔻 قتل عثمان در اين روز در سال ۳۴ هجری قمری عثمان بن عفان بعد از محاصره خانه او توسط مسلمين، در سن ۸۱ يا ۹۰ سالگى به دست مردى از اهل مصر كشته شد. عثمان را بعد از كشتن از خانه‌اش بيرون آوردند و در يكى از مزبله‌هاى مدينه انداختند. از ترس مهاجرين و انصار كسى او را دفن نمى‌كرد، تا بعد از سه روز با نيرنگ او را به مقبره يهوديان مدينه به نام «حش كوكب» بردند و دفن كردند. معاويه در دوران خلافتش خانه‌هاى بين اين قبرستان و بقيع را خراب كرد، و آن را به قبرستان مسلمين متّصل كرد! 📚 بحار الانوار: ج۹۵، ص۱۸۹؛ فيض العلام: ص۱۲۵ 🆔 @TaghvimShia1
٢. ❌ خلافت غاصبانه عثمان عثمان بعد از عمر بن خطاب به جاى او نشست. عمر در زمان حيات خود بارها گفته بود كه بعد از من خلافت از آن عثمان است. ولى به ظاهر امر خلافت را به شورى گذاشت، و آن را به گونه‌اى پيش بينى كرد كه سرانجامش خلافت عثمان شود. 📚 تاريخ دمشق: ج۳۹، ص۱۸۸-١٨٩ 🆔 @TaghvimShia1
٣. 🔺 قتل عثمان به دست مردم آخر الأمر تعداد زيادى از مردم كوفه و مصر و بصره به عنوان اعتراض نزد عثمان آمدند و چون او اوضاع را خطرناك ديد با واسطه قرار دادن أميرالمؤمنين عليه‌السّلام، وعده داد كه به درخواست آنها عمل كند، و حكّام را تعويض و حسن سيره و عدل را پيشه كند. امّا هنگامى كه معترضين به شهرهاى خود باز مى‌گشتند، پيك مخصوص عثمان را ديدند كه از بيراهه مى‌رود. او را گرفتند و نامه اى از طرف عثمان ديدند كه به والى مصر نوشته است: به محض آمدن اينها، يكى را بكش، و دست ديگرى را قطع كن... آنان برگشتند و افراد زيادى در مسير همراه آنها به مدينه آمدند و حدود پنجاه روز خانه او را محاصره كردند. عثمان در ايّام محاصره، از أميرالمؤمنين عليه‌السّلام آب طلبيد. حضرت سه مشك آب سرد بردند، ولى آخر الأمر معترضين به منزل او ريختند و مردى مصرى عثمان را كشت. گرچه بنى هاشم مانع شدند، و بنابر نقلى امام حسن عليه‌السّلام جراحت مختصرى برداشت و سر قنبر زخمى شد. 📚 مروج الذهب: ج۲، ص۳۵۳ 🆔 @TaghvimShia1
💠 خلافت ظاهرى أميرالمؤمنين عليه‌السّلام در روز قتل عثمان یعنی ١٨ ذی‌الحجه در سال ۳۴ هجری قمری مردم با أميرالمؤمنين عليه‌السّلام بيعت كردند. 💎 از نکات جالب توجه این است که خلافت واقعی امیرالمؤمنین عليه‌السلام در روز غدیر به امر الهی، با خلافت ظاهری آن حضرت به دست مردم، هر دو در روز ١٨ ذی‌الحجه رخ داده است. همچنین (همانطور که قبلاً بیان شد)، خلافت و جانشینی اوصیاءِ انبیاء نیز در چنین روزی اتفاق افتاده است. 📚 مستدرك سفينة البحار: ج۵، ص۲۱۲ 🆔 @TaghvimShia1