eitaa logo
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
284 دنبال‌کننده
389 عکس
35 ویدیو
2 فایل
ا﷽ا 📝کونوا نقاد الکلام...🔍 🔻مسائل تاریخی و فقهی و اعتقادی و سیاسی و طنز و شعر، نقد و تحلیل 🔶ناشناس برای ارسال نظرات و انتقادات و سوالات 🌐https://harfeto.timefriend.net/16739583446503 💠آیدی ارتباطی:
مشاهده در ایتا
دانلود
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
💢مهدویت در ترکیه 🔹ترکیه از جمله کشور هایی است که در آن به مسأله مهدویت اهمیت داده شده و مردم آن مشتاق بحث از «مهدی» هستند، برای همین در آن مهدیان دروغین، پیروانی زیادی پیدا کردند. 🔺از جمله مدعیان مهدویت در ترکیه «عدنان اوکتار» بود که در تصویر در کنار دختران می بینید، بر خلاف سائر مدعیان که چهره مذهبی و متدین به خود میگیرند عدنان اوکتار بین روابط دختر و پسر و خوردن مشروب و رقص و... قائل به آزادی بود و لذا طرفداران زیادی از جوانان پیدا کرد، به گفته طرفداران او که بعد از دستگیری مصاحبه هایی گرفته شد، او حتی خواندن یک نماز و قرآن را هم بلد نبود و از دختران سوء استفاده های جنسی می کرد. خلاصه ادعای او این بود که فقه و احکام امروزی دین حقیقی خدا و رسول الله نیستند و من در آوردی ملا ها هستند و به من از طرف خداوند دستور داده شده و من مهدی در روایات هستم و شمایل من و مکان ولادت من کاملا مطابق با مهدی است. 🔺یکی دیگر از مدعیان که جدیدا در ترکیه خود را به عنوان مهدی معرفی کرده است «مصطفی چاپوک» که در یکی از روستا های ترکیه شروع با فعالیت کرد و نزدیک به ۴٠٠ نفر را توانست فریب دهد، نکاتی از این مهدی دروغین و گروهش که عجیب است: 1⃣تمامی کسانی که به او ایمان می آورند شهر و خانه خود را ترک کرده و به روستای این فرد باید بیایند و خود این فرد در آنجا به این افراد مکان می دهد. 2⃣طرفدارانش از او به خلیفة الله و قائم و امام مهدی تعبیر می کنند با اینکه او حتی خواندن یک قرآن و زبان عربی را اساسا بلد نیست. 3⃣خود او می گوید من اصلا خبر نداشتم مهدی هستم، یهو به من هم وحی شد و گفتند مهدی هستی و به مردم اعلام کن و بیعت بگیر. 4⃣این گروه به رنگ سیاه و هلال ماه علاقه خاصی دارند و از پرچم و پوشش طرفداران شان این مسأله مشهود است، اسم گروه خود را نیز خلافت محمدیه «Hilafeti Muhammediye» گذاشته اند و با همین نام و آدرس کلیپ های زیادی در یوتیوب بارگزاری کردند. 5⃣تنها دلیل او نیز برای مهدی بودن، شمایل و بعضی علامات گفته شده در روایات اهل سنت است که مهدی بینی و چشم و ریش و رنگ و پیشانی اش فلان شکل خواهد بود و در بدنش سمت راست علامتی قرار دارد که به اکثر مراجعین در آن روستا این علامت را نشان می دهد و افراد بسیاری متاسفانه از پیر و جوان فریب خوردند. امروزه نیز این افراد در آن روستا با هم زندگی می کنند و آن مهدی بخاطر حکم دستگیری اش در پی شکایت اهل روستا و خانواده های زیادی، فراری شده است ولی باز پیروانش نادانش به او اعتقاد دارند. 🔍بعضی افراد از این مسأله به اختلال روانی تعبیر می کنند در حالی که طبق تحقیقات صورت گرفته این دو فرد و مدعیان مهدویت و پیامبری زیادی از سلامت روانی برخوردار هستند، البته نمی توان نقش اختلال روانی و تخیلات وهمانی را در شکل گیری این ادعا ها در بعضی مدعیان نادیده گرفت اما بنظر بنده هم آرزو های دنیوی و تمایلات مادی در این مسأله نقش دارد و هم وحی های شیطانی، طبق روایات اهل بیت علیهم السلام شیطان به اولیای خود (کسانی که به آنان تسلط دارد) وحی می کند تا خود را به عنوان پیامبر یا امام یا مهدی معرفی کنند و چه بسا اصلا خود این مدعیان نیز باور کردند که مهدی هستند در حالی که نمی دانند این رویا ها و الهاماتی که به آنان می شود از سوی شیطان است. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۷) ☑️یکی از عرصه هایی که حاکم جامعه اسلامی در آن
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۸) ☑️باب دیگری از وسائل الشیعه که در آن سخن از اجبار و الزام است کتاب الصلاة «بَابُ اسْتِحْبَابِ أَمْرِ الصِّبْیَانِ بِالصَّلَاةِ لِسِتِّ سِنِینَ أَوْ سَبْعٍ وَ وُجُوبِ إِلْزَامِهِمْ بِهَا عِنْدَ الْبُلُوغِ» است، یعنی مستحب است که والدین فرزندان خود را در ۶ و ۷سالگی امر به نماز کنند و واجب است وقتی به بلوغ رسیدند به نماز خواندن اجبار شان کنند. 🔻چند روایت از این باب که سخن از اجبار است: 🔸رَوَى عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ فَضَالَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ وَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: .... يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ اَلْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ أُمِرَ بِالصَّلاَةِ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ اَلْوُضُوءَ وَ اَلصَّلاَةَ غَفَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ وَ لِوَالِدَيْهِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ. 🔹عبد اللّٰه بن فضاله از امام صادق و امام باقر عليهما السّلام روايت كرده و گويد: از آن حضرت شنيدم كه ميفرمود: پسر بچه را رهايش مى‌كنند تا هفت سالش تمام شود، وقتى هفت ساله شد، به او مى‌گويند: صورت و دستهايت را بشوى، و وقتى دست و روى خود را شست به او مى‌گويند: نماز بخوان، و بعد او را رها مى‌كنند تا نه سالش تمام شود و چون به سن كامل نه سالگى رسيد آداب و ترتيب وضوى كامل و صحيح را به او مى‌آموزند و از او مى‌خواهند، و در صورت سر پيچى او را ميزنند، و نيز او را دستور مى‌دهند كه نماز بخواند در صورتى كه سر پيچى كرد او را تنبيه بدنى مى‌كنند، و چون وضو و نماز را آموخت خداوند عزّ و جلّ‌ او و پدر و مادرش را مورد بخشش و عفو از گناهان قرار ميدهد إن شاء اللّٰه. 📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۸۱ 🔸عَنْ عَلِیٍّ ع فِی حَدِیثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ: عَلِّمُوا صِبْیَانَکُمُ الصَّلَاةَ وَ خُذُوهُمْ بِهَا إِذَا بَلَغُوا ثَمَانِیَ سِنِینَ. 🔹امیرالومنین علیه السلام فرمود: به فرزندان تان نماز یاد دهید و چون به هشت سالگی رسیدند بخاطر (ترک و کوتاهی) نماز تنبیه شان کنید. 📚الخصال ج ۲، ص ۶۱۰ 🔻حتی قبل از رسیدن به بلوغ نیز تنبیه برای اجبار فرزند به نماز اشکالی ندارد، علامه حلی (ره) در تذکره الفقهاء در مسأله ۵۹۹ می نویسد: وقتی بچه به ده سالگی رسید بخاطر ترک نماز، «زدن و تنبیه» او هیچ اشکالی ندارد چرا که این نوع تنبیه و زدن مشتمل بر لطف (تمرین دادن بچه و عادت دادن او به نماز) است. سپس علامه (ره) نقل می کند: 🔸و قال الصادق عليه السلام: «مروا أولادكم بالصلاة و هم أبناء سبع، و اضربوهم عليها و هم أبناء عشر» 🔹امام صادق علیه السلام فرمود: فرزندان تان را در هفت سالگی به نماز امر کنید و در ده سالگی بخاطر ترک آن تنبیه شان کنید. 📚تذکرة الفقهاء ج ۴ ص ۳۳۵ @Talabeh_nevesht110
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۱) 🔺صاحب جواهر الکلام در «بيان الأيام الميمونة والمنحوسة من الشهر» می نویسد: 🔹اما من حيث الشهر‌ فعن الصادق عليه‌السلام « اتق الخروج إلى السفر يوم الثالث من الشهر والرابع منه ، والحادي والعشرين منه والخامس والعشرين منه » وكان أمير المؤمنين عليه‌السلام يكره ان يسافر الرجل أو يتزوج والقمر في المحاق ، ولعل ما عد الرابع لأنها من السبعة المشهورة بالنحوسة للسفر وغيره المروي فيها عن أمير المؤمنين عليه‌السلام المسماة بالكوامل ، وهي الثالث ، والخامس ، والثالث عشر ، والسادس عشر ، والحادي والعشرون ، والرابع والعشرون ، والخامس والعشرون. ✔️مسافرت و تزویج در «کوامل» هر ماه که هفت روز می باشند مکروه است: سوم و پنچم و سیزدهم و شانزدهم و بیست و یکم و بیست و چهارم و بیست و پنچم. 📚نام کتاب : جواهر الكلام نویسنده : النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن جلد : 18 صفحه : 153 @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۱) 🔺صاحب جواهر الکلام در «بيان الأيام الميمونة والمنحوسة من الشهر» می ن
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۲) 🔺شیخ جعفر کاشف الغطاء در بحث «تجنّب الأيّام النحسة من الشهور» می نویسد: 🔹ومنها : اليوم الثالث عشر ؛ فعنه عليه‌السلام : أنّه يوم نَحس ، فاتّق فيه المنازعة والخصومة وكلّ أمرٍ ، واتّق فيه جميع الأعمال ، واستعذ بالله من شرّه ، ولا تطلب فيه الحاجة ، فإنّه يوم مذموم. 📚نام کتاب : كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء - ط الحديثة نویسنده : كاشف الغطاء، الشيخ جعفر جلد : 4 صفحه : 455 ✔️روز نحسی است که باید در آن از هر کاری مانند رفتن نزد سلطان و منازعه و سفر و تزویج اجتناب کرد و از شرّ این روز به خدا پناه برد. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۲) 🔺شیخ جعفر کاشف الغطاء در بحث «تجنّب الأيّام النحسة من الشهور» می نویس
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۳) 🔺شیخ یوسف بحرانی (ره) در حدائق در رابطه با ایام سبعه منحوسه که «کوامل» نامیده می شوند، می نویسد: 🔹و ينبغي أن يعلم أن من المكروه أيضا التزويج في الأيام السبعة المشهورة في الشهر، و نحوس الشهر، ففي العشر الأولى الثالث و الخامس، و في العشر الثانية الثالث عشر و السادس عشر، و في العشر الثالث، الحادي و العشرون، و الرابع و العشرون، و الخامس و العشرون. فقد دلت الأخبار على التحذير من العمل فيها بأي عمل كان، و لزوم الإنسان بيته، و عدم الحركة لشدة نحوستها. ✔️تزویج و هر کاری مانند سفر در ایام سبعه و و و و و و هر ماه کراهت دارد، و طبق روایات بهتر است انسان در این ایام ملازم خانه اش باشد چرا که نحوست این ایام سبعه شدید است. 📚نام کتاب : الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة نویسنده : البحراني، الشيخ يوسف جلد : 23 صفحه : 41 @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۳) 🔺شیخ یوسف بحرانی (ره) در حدائق در رابطه با ایام سبعه منحوسه که «کوامل
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۴) 🔺علامه محمد باقر مجلسی (ره) در حلیة المتقین در «سفرهای نیک و بد و ایّام و ساعات نیک و بد آن» می نویسد: 🔹و در بعضی از روایات وارد شده است: سفر مکن در روز سوم ماه و روز چهارم و روز پنجم و روز سیزدهم و روز شانزدهم و روز بیستم و روز بیست و چهارم و روز بیست و پنجم و روز بیست و ششم. 📚حلیة المتقین ص ۴۴۴ 🔺شاید بعضی بگویند علامه چندان به سند این روایات اطمئنان نداشته است، این سخن اشتباه است! چرا که حضرت علامه در مقدمه حلیة المتقین خود به اعتبار روایات کتابش تصریح کرده است: از این ذرّه حقیر التماس نمودند که رساله ای در بیان محاسن آداب که از طریقه مستقیمه ائمه طاهرین علیهم السلام به به این حقیر رسیده باشد، بر وجه اختصار تحریر نماید. 🔺علامه همچنین رساله ای جداگانه در بیان روز هایی که منحوس اند و یا سعادت دارند، نوشته است که مسمی است به رساله «اختیارات ایام» که در آن نیز در رابطه با سیزدهم هر ماه می نویسد: 🔹روز سیزدهم: روز نحسی است به پرهیز در آن از همه کارها، خصوصا منازعه کردن، و به نظر پادشاهان و أمرا رفتن، و سر تراشیدن و هر کاری، و هر که بگریزد بر او دست نیابند، و هر که بیمار شود به تعب افتد، و فرزندی که متولد شود چندان زندگانی نکند. و به روایت سلمان: هر خوابی که به بیند تا نه روز به عمل آید. 🔺در مقدمه این رساله نیز بر اعتبار و صحت این اخبار (صحت و اعتبار با معنای اطمئنان به صدور) تصریح کرده است: 🔹این رساله ای است در بیان آنچه از احادیث معتبره اهل بیت رسالت صلوات اللّه علیهم أجمعین معلوم می‌شود، از سعادت و نحوست ایام هفته و ماه به جهت ارتکاب اشغال و اعمال بر وجه اختصار مرقوم می‌گردد. 📚رساله اختیارات ایام @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۴) 🔺علامه محمد باقر مجلسی (ره) در حلیة المتقین در «سفرهای نیک و بد و ایّ
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۵) 🔺مرحوم رضی الدین طبرسی در ( في اختيارات الايام ) از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند: 🔹عن الصادق عليه‌السلام : الثالث عشر يوم نحس مستمر فاتقوا فيه جميع الاعمال. ✔️روز سیزدهم هر ماه روز نحسی است که نحوست آن مستمر است، در آن از هر کاری اجتناب کنید. 📚نام کتاب : مكارم الاخلاق نویسنده : الطبرسي، رضي الدين جلد : 1 صفحه : 474 @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۵) 🔺مرحوم رضی الدین طبرسی در ( في اختيارات الايام ) از حضرت امام صادق عل
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۶) 🔺مرحوم سید بن طاووس در رابطه با روز سیزدهم ماه های قمری و شمسی نقل می کند: 🔹اليوم الثالث عشر : قال أبو عبد الله عليه‌السلام : « هذا يوم نحس يكره فيه كل امر ، وتتقى فيه المنازعات والحكومة ولقاء السلطان وغيره ، ولا يدهن فيه الرأس ، ولا يحلق الشعر ، ومن ضل فيه أو هرب سلم ، ومن مرض فيه سلم ومن ولد فيه وكان ذكراً لا يعيش الاّ ان شاء الله غير ذاك ». وقال سلمان رحمه‌الله روز مران ، اسم الملك الموكل بالنجوم ، يوم نحس ردي ، يتقى فيه السلطان وسائر الاعمال ، ولا تطلب فيه حاجة ، والاحلام فيه تصحبعد تسعة أيام. 📚نام کتاب : الدّروع الواقية نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 114 ✔️از امام صادق علیه السلام و سلمان فارسی رضوان الله علیه در نحوست سیزدهم ماه نقل می کند. 🔺در کتاب دیگری که دارد، می نویسد: 🔹و أماالأيام المكروهة في الشهر للسفر في بعض رواياته اليوم الثالث منه والرابع والخامس والثالث عشر والسادس عشر والعشرون والحادي والعشرون والرابع والعشرون والخامس والعشرون والسادس والعشرون. و في بعض الروايات أن اليوم الرابع من الشهر و يوم الحادي والعشرين صالحان للأسفار. و في رواية أن ثامن الشهر والثالث والعشرين منه مكروهان للسفر. و قدقدمنا أنه إذااشتبه علي الإنسان اختيار الأيام للأسفار باختلاف الأخبار فإنه يعتبر ذلك بالاستخارة فإن تعذر ذلك عليه لبعض الأعذار فيعتبره بالقرعة فإنها من طرق الكشف والاعتبار إن شاء الله تعالي. 📚نام کتاب : الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 32 ✔️ از جمله روز هایی که برای سفر کردن مکروه اند روز سیزدهم هر ماه است. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۶) 🔺مرحوم سید بن طاووس در رابطه با روز سیزدهم ماه های قمری و شمسی نقل می
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۷) 🔺فتوا به کراهت تزویج یا سفر در کوامل اشهر (ایام سبعه منحوسه) که عبارتند از و و و و و و 🔹صاحب عروة الوثقی در مکروهات نکاح می نویسد: ومنها: إيقاعه في أحد الأيام المنحوسة في الشهر وهي الثالث والخامس والثالث عشر والسادس عشر والحادي والعشرون والرابع والعشرون والخامس والعشرون. ( العروة الوثقى ج ۵ ص ۴۷۹) 🔹آیت الله سید ابوالقاسم خوئی در مکروهات نکاح همین کلام صاحب عروه را دارد(كتاب النكاح ج ۱ ص ۱۴) و در جای دیگر رجاءاً عمل به روایاتی که فرمودند سفر کردن در ایام منحوسه سبعه کراهت دارد را بی اشکال می داند. (صراط النجاة ج ۲ ص ۴۲۷) 🔹آیت الله سید عبد الاعلی سبزواری در مکروهات نکاح (مهذب الاحکام فی بیان حلال و الحرام ج ۲۴ ص ۱۳) 🔹آیت الله سید روح الله خمینی در تحریر الوسیلة در مکروهات نکاح می نویسد: وإيقاعه في محاق الشهر وفي أحد الأيام المنحوسة في كل شهر المشتهرة في الألسن بكوامل الشهر، وهي سبعة... (تحرير الوسيلة ج ۲ ص ۲۳۸) 🔹آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی در مکروهات نکاح می نویسد: و في أحد الأيام المنحوسة في كل شهر المعروفة ب (الكوامل)، و هي سبعة: الثالث و الخامس و الثالث عشر و السادس عشر و الحادي و العشرون و الرابع و العشرون و الخامس و العشرون. (هدايةالعباد ج ۲ ص ۳٠۳) 🔹آیت الله صافی گلپایگانی در مکروهات نکاح همین بیان را دارد (هداية العباد ج ۲ ص ۳۹۳) ☑️نکته: فقهایی که سخن شان آورده شد و دیگر فقهاء که ذکر نکردیم، در نحوست سیزدهم هر ماه یا استدلال به روایات از باب اطمئنان به صدورشان کردند یا نیز از باب تسامح در ادله سنن یا از این باب که عمل رجاءاً بر اساس این روایات نحوست، اشکالی ندارد. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۸) ☑️باب دیگری از وسائل الشیعه که در آن سخن از ا
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۹) ☑️شیخ کلینی (ره) به «سند صحیح» نقل می کند: 🔸عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْخَيْرُ كُلُّهُ فِي اَلسَّيْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّيْفِ وَ لاَ يُقِيمُ اَلنَّاسَ إِلاَّ اَلسَّيْفُ وَ اَلسُّيُوفُ مَقَالِيدُ اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ . 🔹عمر بن ابان گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: همۀ خوبى‌ها در شمشير و زير سايه آن است؛ مردم را چيزى جز شمشير به راه راست وا نمى‌دارد. و شمشيرها كليدهاى بهشت و دوزخ هستند. 📚الکافي ج ۵، ص ۲، ح ۱ 🔻شیخ صدوق و شیخ طوسی نیز این روایت را به سند های دیگری نقل کردند: 📚الأمالی للصدوق ج ۱، ص ۵۷۸ 📚ثواب الأعمال ج ۱، ص ۱۹۰ 📚تهذيب الأحکام ج ۶، ص ۱۲۲ 📌دلالت روایت شاهد ما عبارت «لاَ يُقِيمُ اَلنَّاسَ إِلاَّ اَلسَّيْفُ» است که صریح در مدعای اجبار مردم با زور شمشیر برای اصلاح وضعیت شان است، این قسمت از روایت را مقایسه کنید با روایاتی که در باب اجبار در فرائض و طلاق سنت و... بیان کردیم که در آن روایات نیز اهل بیت علیهم السلام فرموده بودند اگر حکومت ظاهری دست ما بود مردم را با شمشیر و تازیانه بر طلاق سنت و فرائض صحیحه اجبار می کردیم که همانا مردم جزء با زور شمشیر به مقررات طلاق و سهام گردن نمی نهند. 1⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: وَ اَللَّهِ لَوْ مَلَكْتُ مِنْ أَمْرِ اَلنَّاسِ شَيْئاً لَأَقَمْتُهُمْ بِالسَّيْفِ وَ اَلسَّوْطِ حَتَّى يُطَلِّقُوا لِلْعِدَّةِ كَمَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۷ 2⃣عَنْ يَزِيدَ اَلصَّائِغِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنِّسَاءِ هَلْ يَرِثْنَ اَلرِّبَاعَ فَقَالَ لاَ وَ لَكِنْ يَرِثْنَ قِيمَةَ اَلْبِنَاءِ قَالَ قُلْتُ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لاَ يَرْضَوْنَ بِذَا قَالَ فَقَالَ إِذَا وُلِّينَا فَلَمْ يَرْضَ اَلنَّاسُ بِذَلِكَ ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّوْطِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَقِيمُوا ضَرَبْنَاهُمْ بِالسَّيْفِ. 📚الکافي ج ۷، ص ۷۷ 3⃣عَنْ مَعْمَرِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ تَقُومُ اَلْفَرَائِضُ وَ اَلطَّلاَقُ إِلاَّ بِالسَّيْف. 📚الکافي ج ۷، ص ۷۷ @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
#الخروج_بالسیف #رفع_رأیة_هدی ⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام) 🔟روایت د
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام) 1⃣1⃣روایت یازدهم/ابن ادریس حلی در سرائر 🔻نزد امام صادق علیه السلام سخن از قیام کنندگان از سادات آل محمد به میان آمد که حضرت فرمود: 🔹من و شیعیانم در امنیت خواهیم بود تا زمانی که فردی از سادات آل محمد قیام کند، همانا دوست دارم از سادات کسی قیام کند و نفقه خانواده اش را من تأمین کنم. ✅محدث جلیل القدر سید نعمة الله جزائری (ره) از این روایت استفاده می کند که بعضی از قیام کنندگان مورد حمایت و تأیید اهل بیت بودند بخاطر هدف صالحی که داشتند، و روایات ناهیه قیام را بر تقیه یا نهی ارشادی از باب دلسوزی حمل می کند. 🔍برای فهم بهتر این روایت به دو روایت زیر نیز توجه کنید: 💠در کافی شیخ کلینی: امام صادق علیه السلام برای شیعیان دعای خیر می کند و می فرماید آنان برای دفاع از ما قتال می کنند و کشته می شوند و در راه ما سوزانده می شوند و عذاب می شوند و تبعید می شوند. 💠در ارشاد شیخ مفید: وقتی زید (ره) به شهادت رسید امام صادق علیه السلام بسیار ناراحت شد و هزار دینار داد تا در میان خانواده کسانی که با زید در قیامش شرکت کرده و شهید شده بودند، تقسیم شود. ⚠️❗️این روایات را مقایسه کنید با روایاتی که در مقام تقیه امام علیه السلام قیام کنندگان را مذمت کردند و با روایاتی که گفتند قیام موجب حزن و مکروه شیعه می شود در حالی که امام می فرماید قیام کردن این افراد موجب امنیت امام و ضعفاء شیعه می شود. @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |حلقه ذکر نصیریه در ترکیه ⬅️نصیری های علوی ترکیه و سوریه نیز از فرقه های امامی اثنی عشری اند که از جهت عقاید و فقهیات با شیعه اثنی عشری تفاوت هایی انحرافی دارند. 🔺پاره ای از کج فهمی ها و دور شدن از ظواهر شریعت و فقه باعث شده است که این افراد نماز ۱۷ رکعتی به این کیفیت را واجب نمی دانند بلکه غلط می دانند و معتقدند نماز یعنی دعا کردن و مناجات با خدا! غنا حلال است! سیبیل نگه داشتن تقدس دارد! حجاب بر زنان واجب نیست! روزه واجب دهه محرم است و روزه ماه رمضان نسخ شده است! عبادت در خانقاه ها می شود نه در مساجد! یکی از اسباب انحراف این گروه با اینکه به ائمه اثنی عشر علیهم السلام به ولایت و عصمت و امامت معتقدند، پیروی از محدثین منحرف و شیخ های خانقاه ها است. 🔹شیخ صفی الدین اردبیلی و شیخ جنید و حیدر و شاه اسماعیل صفوی در نزد علوی های ترکیه بسیار مورد احترام اند و معتقدند آنان نیز مانند ما نصیری علوی صوفی بودند، از اساس می گویند قزلباشان فداییان شاه اسماعیل صفوی، از اجداد شان بودند. @Talabeh_nevesht110
📌معرفی چند کتاب از شیخ الفقهاء و المحدثین محمّد بن حسن حرّ عاملی (ره) 📔کشف التعمیة فی حکم التسمیة کتابی از شیخ حرّ عاملی(ره) در جواز نام بردن از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، از آنجا که بعضی از علماء قائل شدند ذکر اسم حضرت تا زمانی که قیام کند حرام است. 📔رسالة فی الغناء در حقیقت در توجیه و تضعیف روایتی از کافی شیخ کلینی است که در آن توصیه به ترجیع صوت در قرآن خواندن شده و این مسأله بهانه برای قائلین به حلیت غناء شده است. 📔التنبیه بالمعلوم کتابی جامع و عالی در نفی سهو و نسیان از معصومین علیهم السلام است. 📔الجواهر السنیة کتابی است که شیخ در آن احادیث قدسی که در روایات معتبره از اهل سنت و شیعه وارد شده است را جمع آوری کرده است. 📔الایقاظ من الهجعة کتابی در بیان ادله قرآنی و روایی رجعت و پاسخ به شبهات در این مورد است. 📔الصحیفة السجادیة الثانیة کتابیست که شیخ در آن دعاهایی که در صحیفه سجادیه نقل نشده است را آورده است و در حقیقت صحیفه سجادیه ثانیه استدراک بر صحیفه سجادیه است. @Talabeh_nevesht110
🟢آینده نگری در تشریع احکام 🔺یکی از مسائلی که در روایات علل احکام بیان شده، مصالح و مفاسدی است که شارع بر اساس علمی که به آینده دارد، در تشریع احکام آن را لحاظ می کند. از آنجا که فرقه حقه محقه امامیه را اعتقاد آنست که احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد تشریع و تحدید می شود و از طرف دیگر این احکام جاودانه بوده و تغییری نخواهند کرد، خداوند بر اساس علم خود به ظروف و ازمنه مختلفه حکمی را با لحاظ جمیع مصالح و مفاسد در ظروف مختلفه تشریع می کند، لذا چه بسا حکمی الزامی در صدر اسلام دارای مصالحی بوده که مسلمانان آن دوره بخاطر ظرفی که واقع شدند تنها به بخشی از مصالح و مفاسد علم داشتند اما شارع مصالح و مفاسدی که در آینده نیز خواهد بود را لحاظ کرده است. 🔹برای روشن شدن مسأله چند مثال می زنیم: ۱. یکی از مسائلی که از اهل بیت علیهم السلام در مورد آن بسیار سوال شده است اینکه چرا خداوند برای اثبات قتلی دو شاهد عادل را کافی می داند ولی در زنا چهار شاهد عادل لازم است. اهل بیت علیهم السلام جواب های متعددی دادند که از جمله جواب ها ناظر به آینده نگری شارع است که امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند متعال متعه را بر شما حلال فرمود و بر اساس علم خود می دانست به زودى ديگران بر شما انكار ميكنند و آن را مانند زنا مى‌انگارند لذا براى شما احتياط‍ ‌ كرد، كه اگر اين نبود شما گرفتار مى‌شديد و هر بار شما را به زنا متّهم كرده و حد جادی می کردند و سخت مى‌شود كه چهار شاهد به يك امر شهادت دهند.(من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۴۶۵) ۲. از سوالاتی که از اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته چرایی مسالمت و نرمی امیرالمومنین با اهل جمل است و اینکه چرا حضرت حکم نکرد تا زخمی هایشان کشته شوند و زنان شان اسیر شوند. در این مسأله نیز اهل بیت علیهم السلام جواب های متعددی دادند که یکی از آن ناظر به مصلحتی است که در آینده می باشد، امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند: سيره و حکم على بن ابى طالب عليه السّلام در بين اهل جمل براى شيعيانش بهتر بود از تابيدن آفتاب بر آنها! حضرت به علم خود مى‌دانستند كه اهل جمل بعدا صاحب دولت مى‌شوند لذا اگر آنها را اسير مى‌ فرمود بعدها نيز شيعيان حضرت، اسير آنها مى‌شدند و بلای بزرگی از سوی آنان به شیعیان می رسید.(الکافي ج ۵، ص ۳۳، علل الشرایع ج ۱، ص ۱۵۰) @Talabeh_nevesht110
⬅️علامه مجلسی (ره) و حماسه ترویج احادیث اهل بیت علیهم السلام 🔺علامه مجلسی بر روى نسخه اى از تهذيب الاحکام شیخ طوسی اين چنين نوشته است: 🔹من چون ديدم كه مردم به صوفيان بدعت گذار و حكيمان زنديق مى پردازند، اين بود كه در برابر آن‌ها آثار امامان را در ميان آن‌ها بپراكندم، با اين كه مى شنيدم كه دشمنان و مخالفان، ما را حشوى خارجى مى خوانند». ✔️علامه همچنين از كسانى كه زمانى در پى علوم عقلى بوده و پس از آن رو به حديث اهل بيت عليهم السلام آورده اند، ستايش بسيار مى كند. @Talabeh_nevesht110
⬅️برخورد علامه مجلسی(ره) با صوفیه و اخباریین افراطی 🔻ابوالحسن قزوینی در رابطه با دورا شاه حسین صفوی می نویسد: 🔹در عصر آن حضرت (شاه حسین) كسى را ياراى آن نبود كه جبه پشم شتر يا لباس پشمينه تواند پوشيد؛ تابعان فاضل مجلسى مى گفتند كه اين لباسها، پوشش صوفيان است. 🔹علامه مجلسی طريقه مذهب اخبارى اثنا عشريه را در عصر آن حضرت (شاه حسین) متروك ساخت و شيوه اصولى را رواج داد. ✅از آنجا که برای اخباری و اصولی تعریف جامع و مانع و ضابط مشخصی گفته نشده است، لذا نمی توان علامه را اصولی کامل یا اخباری کامل نامید، بلکه علامه بین این دو طریقی دیگر برگزیده است که در آن طریق هم از بعضی از روش های اصولیه و هم اخباریه وجود دارد. شیخ یوسف بحرانی با اینکه در الدرر النجفیه فرق هایی بین اخباری و اصولی ذکر کرده، لکن در ذیل هر فرق ایراداتی وارد کرده و اثبات می کند که بعضی از اصولیون و اخباریون از این فرق ها تخلف کردند و نمی توان این فرق ها را ضابط مشخصی برای تمییز اصولی از اخباری عنوان کرد، لذا خود شیخ می نویسد: ما ذکروه فی وجوه الفرق بین الفرقتین، و جعلوه مائزا بین الطائفتین، جلّه، بل کلّه- عند التأمل بعین الإنصاف، و تجنّب جانب التعصّب و الاعتساف- لا یوجب فرقا علی التحقیق. (الدرر النجفیة ج ۳ ص ۲۸۷) @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۹) ☑️شیخ کلینی (ره) به «سند صحیح» نقل می کند:
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱٠) ☑️یکی از دیگر از مظاهر اجبار که در فقه اسلامی دیده می شود، مسأله انتخاب دین نوجوان بالغی است که پدر و مادرش مسلمان باشند و او بخواهد دینی غیر از اسلام را انتخاب کند، طبق روایات اسلامی و فتاوی فقهاء چنین نوجوانی را به اسلام اجبار می کنند. 🔻شیخ حرّ عاملی (ره) در باب «أَنَّ الطِّفْلَ إِذَا کَانَ أَحَدُ أَبَوَیْهِ مُسْلِماً فَاخْتَارَ الشِّرْکَ عِنْدَ الْبُلُوغِ جُبِرَ عَلَی الْإِسْلَامِ فَإِنْ قَبِلَ وَ إِلَّا قُتِلَ بَعْدَ الْبُلُوغِ» از اهل بیت علیهم السلام روایاتی را در اجبار نوجوان بالغ بر اسلام نقل می کند: 🔸عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي اَلصَّبِيِّ إِذَا شَبَّ فَاخْتَارَ اَلنَّصْرَانِيَّةَ وَ أَحَدُ أَبَوَيْهِ نَصْرَانِيٌّ أَوْ مُسْلِمَيْنِ قَالَ لاَ يُتْرَكُ وَ لَكِنْ يُضْرَبُ عَلَى اَلْإِسْلاَمِ. 🔹به سند صحیح روایت شده است که امام صادق عليه السّلام درباره كودكى كه به سن جوانى مى‌رسد و مسيحيت را انتخاب مى‌كند، در حالى‌كه يكى از پدر و مادرش مسيحى و يا هردو مسلمانند فرمود: او را رها نمى‌كنند؛ بلكه آن‌ قدر مى‌زنند تا اسلام را بپذيرد. 📚الکافي ج ۷، ص ۲۵۷ 📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۱۵۲ 📚تهذيب الأحکام ج ۱۰، ص ۱۴۰ @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۳) ✅محدث عدی بن ثابت کوفی امام مسجد شیعیان و قاضی کوفه در عصر دولت بنی
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۴)سنت الهی در حکومت های مختلف 🔺با اینکه از نفوذ شیعه در مناصب قضائی و حکومتی بنی امیه چندان اطلاعاتی در دسترس نیست، اگر هم بوده مخفی مانده به جهت تقیه ای که باید آن فرد شیعه صاحب منصب انجام می داد. (بخلاف دوران بنی عباس که خواهیم گفت که شیعه خصوصا در اواخر بنی عباس نفوذ خوبی داشته است) 🔺با این حال که ما اطلاعاتی از دوره بنی امیه نداریم اما معتقدیم مانند دوره هر طاغوتی، قطعا از مومنین کسی بوده است که در آن زمان صاحب منصب و مقام و نفوذ بوده و تقیه می کرده است کما اینکه در زمان عزیز مصر یوسف علیه السلام ولایت خزائن را قبول کرد و مومن آل فرعون در زمان موسی علیه السلام صاحب منصب بود و ابو طالب علیه السلام در مکه صاحب نفوذ و منصب بود. 🔺روایاتی که در این مورد وارد شده است نیز سخنی که گفتیم را تأیید می کند: ۱. امام صادق علیه السلام فرمود: هيچ حاکم جبّار و ستمگرى نيست مگر آنکه در دربارش دوستی از دوستان ما اهل بیت باشد که از محبین و شیعیان ما دفاع کند، و آنها روز قیامت ثواب بیشتری دارند. (بحارالانوار ج ۷۲ ص ۳۷۹) ۲. امام رضا علیه السلام فرمود: براى خدا در درگاه حاکمان ظالمان، کسانی باشند كه خدا به برهان خود روشن شان كرده،و در بلادش قدرت شان داده تا بوسیله آن ها از دوستانش دفاع كند و امور مسلمانان را اصلاح كند زيرا آنان هستند که پناه مؤمنان از بدی و ضرر اند و حاجتمندان شيعه به آنان مراجعه می کنند و بوسيله آنها خدا هراس مؤمن را در خانه ستمكاران در امان سازد، آنانند که مومن حقیقی اند و امینان خدا در زمین هستند. (رجال النجاشي ص ۳۳۱) ۳. امام کاظم علیه السلام فرمود: در زمان هر طاغوتی، وزیری از دوستان و مومنین به خدا است که خداوند بوسیله آنان از مومنین شرّ و ضرر را دفع می کند.(اختیار معرفه الرجال ص ۷۳۴) ۴. در روایتی دیگر امام کاظم علیه السلام فرمود: در زمان هر سلطانی برای خداوند اولیائی (صاحب نفوذ) است که بوسیله آنان از مومنین دفع شرّ و بلاء می کند. (الکافي ج ۵، ص ۱۱۲) @Talabeh_nevesht110
📜کتب طبی شیعه (۱) ⚜حسن بن علی بن فضال کوفی 💠از اصحاب امام رضا علیه السلام ✍ابن ندیم در رابطه با کتب او می نویسد: 🔺ابن فضال: أبو علي الحسن بن علي بن فضال التيملي بن ربيعة بنبن بكر مولى تيم الله بن ثعلبة وكان من خاصة أصحاب أبي اسن الرضا عليه السلام وله من الكتب كتاب التفسير كتاب الابتداء والمبتدأ ⬅️كتاب الطب➡️ 📚نام کتاب : الفهرست نویسنده : ابن النديم جلد : 1 صفحه : 274 @Talabeh_nevesht110