eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
298 دنبال‌کننده
653 عکس
11 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️منطق و مبانی فکری و تمدنی غرب◾️ 🔹بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مکتب غرب، به سمت آنها تمایل پیدا کرده اند. نباید صرفا با عنوان غربگرا و ضد انقلاب و ... با این افراد مخالفت کرد. 🔹علاوه بر منطق و فکر، تمدن غرب، دارای چند صدسال تجربه در زمینه های مختلف است. آنها فقط به فکر و منطق اکتفا نکردن، بلکه بر اساس نگاه خود وقتی که در نظریات به مشکلی برخورد کردن، سعی کردن راه حلی برای برون رفت از آن مشکل به دست آورند. شیخ محسن ابراهیمی استاد حوزه ▫️رهبری در دیدار با مبلغین و طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور که در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ انجام گرفت؛ جمله مهمی را فرمودند: «طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ طرفِ مقابل حرف دارد، فکر دارد، منطق دارد؛ مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم.» که در ادامه به تحلیلی از این گفتار ایشان می پردازیم. 🔸در مورد این مطلب این نکته به نظر می رسد که ما در کنش ها و واکنش های تبلیغی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هرچند منطق اسلامی منطقی صحیح و کامل است و اگر خوب شناخته و اجرا شود، سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، اما.... 🔸اما ما با یک تمدنی با چند صدسال قدمت مواجهیم. تمدنی که هر چند مبانی آن غلط و بر اساس مادی گرایی و نگاه ناصحیح به انسان شکل گرفته است، اما همین تمدن، دارای پشتوانه فکری زیادی است. سالهاست که کتابها نوشته شده و در جوانب مختلف فکر صورت گرفته. صرفا نباید با اینکه آنها کافر هستن و یا خدا را قبول ندارن و یا صهیونیست پشتوانه آنهاست، حرفهای آنها را کنار گذاشت و فک کنیم که آنها را جواب داده ایم. بلکه باید مبانی و منظومه و نتایج حرفها را به خوبی شناخت تا بتوانیم، ریشه اصلی حرفها را نقد کنیم. گاهی نقدی که به آنها می شود و اشکالی که به آنها می شود، را آنها سالهاست پاسخ گفته اند و از آن عبور کرده اند، لذا نقد ما جوابگو نیست. 🔸این مسئله را نباید دست کم گرفت که بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مکتب غرب، به سمت آنها تمایل پیدا کرده اند. نباید صرفا با عنوان غربگرا و ضد انقلاب و ... با این افراد مخالفت کرد. البته آنها اگر منطق قوی اسلام را می شناختند، هیچ وقت منحرف نمی شدند، اما این را هم باید در نظر گرفت که منطق طرف مقابل هم ضعیف نیست. آن منطق اگر پوچ و باطل بود، امروز بخش عمده ای از دنیا را آن هم در چند صد سال در سیطره خود نمی داشت. 🔸علاوه بر منطق و فکر، تمدن غرب، دارای چند صدسال تجربه در زمینه های مختلف است. باید این را در نظر داشت که آنها (چه فقط برای حفظ این تمدن پوشالی و برای نابودی انسانیت و چه به هر دلیل دیگری.....) فقط به فکر و منطق اکتفا نکردن، بلکه بر اساس نگاه تجربه محور، وقتی که در نظریات خود به مشکلی برخورد کردن، سعی کردن راه حلی برای برون رفت از آن مشکل به دست آورند و همینطور نتایج تصمیمات خود را در عمل مشاهده کردن و اصلاح کردن. 🔸تجربه مسئله بسیار مهمی است. انقلاب خودمان را که نگاه می کنیم، می بینیم که هر چه که تجربه حکومت داری ما بیشتر شده و در شرایط متفاوتی قرار گرفته ایم، امور بیشتری را یادگرفته ایم، که هیچگاه به صرف کتاب و اندیشه، این مسائل به دست نمی آمد. حتی تجربه حکومت داری در روش و منابع استنباط ما از ادله اثرگذار بوده است. 🔸تمدن غرب چند صد سال در شرایط مختلف خوشی و ناخوشی، تجربه دارد و سعی کرده است خود را ترمیم کند. هرچند که به تعبیر رهبری، امروز از همیشه آسیب پذیر تر هستند، اما به این معنا نیست که پس همین فردا از بین می رود و تمام حرفهای آنها نقش بر آب است. 🔸لذا باید بدانیم که با حریف قَدَری در حال مبارزه هستیم. قطعا پیروزی با جبهه حق است، اما زمان پیروزی را میزان آمادگی ما مشخص می کند. 🔸طلبه ای که در تمام طول تحصیل خود، هیچ چیزی از تمدن غرب نمی خواند و آن مکتب را نمی شناسد، چگونه میخواهد به مقابله با او برود. در جنگ هم یک مرحله به نام شناسایی وجود داشت. امروز چه مقدار غرب را میشناسیم؟ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️آیت الله بهاء الدینی (ره) : 🏴 دائماً به امری از امور دستگاه امام حسین (علیه‌السلام) مشغول باشید و الّا حساب کتاب آن طرف دقیق‌تر از این حرف‌هاست. ▪️فقط مشغول امام حسین باش▪️ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️توصیه‌ رهبر انقلاب به مداحان: در مداحی علاوه بر معرفت آموزی احساس برانگیزی هم هست. 🔹 رهبر انقلاب: [مدّاحی] معرفت‌آموزی دارد؛ یعنی شما با شعری که میخوانید درس میدهید... هم این است، هم احساس‌برانگیزی است. این مسئله‌ی احساس را نباید دستِ‌کم گرفت. 🔹خصوصیّت ما شیعیان این است که در تعالیم ما و معرفت‌آموزی ما، از اوّل تا آخر، احساس وجود دارد، انباشته‌ی از احساس است...همین حالت احساس در معرکه‌های حسّاس کشور به داد کشور رسید؛ یکی‌اش دفاع ‌مقدّس. ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️صوت نشست ششم از سلسله نشست های عاشورایی۱۴۰۲ با عنوان « کربلا؛ فرهنگ یا تاریخ » حجت الاسلام یدالله مقدسی 🔹سه شنبه 3 مرداد ماه 1402 🔹پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️نقاشی حضرت ابالفضل (علیه السلام) اثر حسن روح الامین ▫️ نقاشی دیجیتال ▫️ سال تولید: ۱۴۰۲ ◾️روایت کربلا؛ شب نهم محرم 🏴 رهبری : اباالفضل‌العباس اولین کسی بود که آمادگی شهادتش را اعلام کرد. 🔹شب عاشورا، امام حسین (علیه‌السلام) می‌فرمایند فردا ما جنگ نهایی‌مان که شهادت همه ما در آن است انجام خواهد گرفت. بعد می‌فرماید من به همه شما اجازه دادم، حتی یک نفر شما هم نماند، اشکالی ندارد؛ هیچ عهدی از من به گردن شما نیست، بروید. شب را شتر راهوار خودتان قرار بدهید و راه بیفتید بروید. اول کسی که در مقابل این حرف‌ها پاسخ داد، ابوالفضل‌العباس بود؛ عباس‌بن‌علی بلند شد ایستاد گفت: برادر! ما چرا این کار را انجام بدهیم؟ برای اینکه چند روزی بعد از تو بیشتر زنده بمانیم! خدا به ما آن روز را نشان ندهد که ما بعد از تو زنده بمانیم، تو کشته بشوی و ما زنده باشیم. ۱۳۶۴/۰۷/۲۴ ◾️حاج آقا فاطمی نیا 🔹 علاّمه طباطبایی از استادشان آیت‌الله میرزا علی قاضی رحمة الله علیه نقل نمودند که ایشان گفته اند: تمام فیض‌ها از مسیر حضرت أباعبدالله علیه السلام به عالم می رسد؛ و پیشکار ایشان هم حضرت أبوالفضل علیه السلام هستند. ▪️ نکته‌ها از گفته‌ها، ج ۱ ص ۱۵۴ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 ایرانم تسلیت... ▪️وقوع حادثه تروریستی در شهر شیراز و حرم مطهر احمدبن‌موسی (علیه‌السلام) که منجر به شهادت و مجروحیت جمعی از زائران و هموطنان عزیز شد را خدمت مردم ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️ضمن ابراز هم‌دردی، بهبودی و سلامتی آسیب‌دیدگان این حادثه را از خداوند منان خواستاریم. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️انتشار یادنامه مرحوم استاد مهدی پیشوایی مشتمل بر زیست‌نامه استاد، معرفی آثار (کتب و مقالات)، مصاحبه با مرحوم استاد پیشوایی و مصاحبه با اساتید درباره شخصیت علمی و اخلاقی ایشان 🔹حجت الاسلام مهدی پیشوایی (1320-1400ش)، نویسنده، محقق، مورخ، تاریخ‌ پژوه، پژوهشگر سیره امامان شیعه، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مدیرگروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، از معروفترین آثار ایشان سیره پیشوایان و مقتل جامع سیدالشهدا(ع) را می‌توان نام برد. 🔹ایشان سال‌ها، علاوه بر حوزه، در دیگر مراکز علمی به امر تدریس اشتغال داشته، مراکزی چون: دانشگاه علم و صنعت تهران؛ دانشگاه امام صادق(ع)؛ دانشگاه قم، مرکز جهانی علوم اسلامی؛ مؤسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع)؛ دارالشفاء قم؛ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نیز با شبکه رادیو معارف، به عنوان کارشناس عالی تاریخ و سیره، در ارتباط بوده است. 🔹 سردبیری فصلنامه علمی-تخصصی تاریخ در آینه پژوهش، مدیریت داخلی و عضو هیئت تحریریه مجله درس‌هایی از مکتب اسلام، مدرس دانشگاه آزاد اراک و بروجرد، دانشگاه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت تهران از جمله فعالیت‌های وی است. 🔹این نویسنده و مورخ معاصر در روز شنبه 5 محرم سال 1443ق برابر با 23 مرداد ماه سال 1400ش درگذشت. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
يادنامه استاد مهدي پيشوايي.pdf
3.71M
◾️انتشار یادنامه مرحوم استاد مهدی پیشوایی
▪️فایل صوتی هم اندیشی بین‌المللی «اربعین و تمدن نوین اسلامی» با ارائه اساتید حجج الاسلام پارسانیا،حمیدرضامطهری،دکترسید عباس قندیل از پاکستان،دکتر فوزی التربیه از عراق،دکترعبدالامیرالاسدی ازعراق،دکتر فوزی العلوی از تونس و دکتر شریف لک زایی. 🔹 سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ 🔹قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی ▫️مجری: مرکز همکاری های علمی و بین الملل / ستاد فرهنگی اربعین / اندیشکده اربعین ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
▪️ فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا با موضوع «نسبت پیاده‌روی اربعین و تمدن آینده بشر» ◾️ سخنرانی استاد پارسانیا در بین الحرمین که در شب اربعین حسینی(علیه السلام) در ویژه برنامه «هم قدم آفتاب» و از شبکه چهار سیما پخش شد، تقدیم شما مخاطبان گرامی می‌شود. ▫️لینک فایل تصویری در تلوبیون👇 https://telewebion.com/episode/0x87a636b ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
هم قدم آفتاب -حمیدپارسانیا-اربعین.mp3
37.41M
حجت الاسلام حمید پارسانیا با موضوع «نسبت پیاده‌روی اربعین و تمدن آینده بشر»
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 فرارسیدن سالروز رحلت غم بار پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر مصطفی، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام، پس از غسل و کفن بدن مطهّر رسول اعظم صلی الله علیه و آله، اینچنین به حضرتش خطاب نمودند: ▫️"اگر نه آن بود که امر کردی به صبر کردن و نهی فرمودی از جزع نمودن، هرآینه اشک های خود را در مصیبت تو فرو می‌ریختم، و هر آینه درد مصیبت تو را هرگز دوا نمی‌کردم، و جراحت مفارقت تو را از سینه بیرون نمی‌کردم، و اینها در مصیبت تو اندکی است از بسیار؛ و اندوه و حسرت را چاره نمی‌توان کرد، و حزن مفارقت تو برطرف شدنی نیست، پدر و مادرم فدای تو باد، یاد کن ما را نزد پروردگار خود و ما را از خاطر خود بیرون مکن. سپس بر روی آن حضرت افتاد و روی مبارکش را بوسید و آه حسرت از سینه پر درد برکشید... " 🔹جلاء العیون، علّامه مجلسی رحمه الله، صفحه ۱۳۷ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ اربعین؛ معجزه تمدنی قرن 21◾️ 🔹تمدن، یك زندگی جمعی هم‌افزا و معرفت‌افزا است. جایی تمدن شكل می‌گیرد كه سیستم‌ها تشكیل و هم‌افزایی داشته باشند و سطح درك را بالا ببرند. 🔹اربعین بلوغ رفتارهای انسانی را نشان می‌دهد و در هیچ كجای دنیا چنین بلوغ رفتاری در این تراكنش جمعیتی وجود ندارد. عبدالحمید واسطی استاد حوزه و دانشگاه ▫️ تمدن، یك زندگی جمعی هم‌افزا و معرفت‌افزا است. جایی تمدن شكل می‌گیرد كه سیستم‌ها تشكیل و هم‌افزایی داشته باشند و سطح درك را بالا ببرند. اربعین زمینه‌ساز تمدن اسلامی است و شاخصه این تمدن تولید، گسترش و ارتقای مستمر حس حضور خدا است. ▫️ دو راهبرد ارتقاء دید به اربعین از اجتماع عزاداری به اجتماع تمدن‌خواهان : 1⃣ ارتقاء دید به اربعین از اجتماع عزاداران حاجت‌خواه به اجتماع جستجوگران خداوند 2⃣ و ارتقاء دید به اربعین از اجتماع عظیم شیعه به معجزه قرن بیست و یكم. ▫️ اربعین را به عنوان معجزه قرن بیست و یكم باید غنیمت شمرده و به كل جهان ارائه دهیم و تحدی كنیم كه اگر می‌توانند مثل این راهپیمایی عظیم را بیاورند و ببینند آیا چنین همایشی در این مقیاس و با این روحیات امكانپذیر است؟ و اگر نمونه آن را دارند بیاورند نشان دهند. ▫️ اربعین بلوغ رفتارهای انسانی را نشان می‌دهد و در هیچ كجای دنیا چنین بلوغ رفتاری در این تراكنش جمعیتی وجود ندارد، از نخبگان جهان و غیرمسلمانان دعوت كنیم این پدیده را مشاهده، تحلیل و مخابره كنند. ▫️ تمام این فضا برای آن است كه ارتقای معنایی صورت گیرد و معنایابی در افراد تحول پیدا كند، آن هم در یك فضای جمعی؛ كل جمعیت اگر هم‌افزا نشوند تحول در فضای تمدنی در پیشواز از حضرت و حركت به عصر ظهور اتفاق نمی‌افتد. ▫️ ارتباط اربعین با مهدویت بسیار خوشایند و خرسندكننده است. آنچه اربعین را برای آینده شگفتی‌ساز می‌كند آن است كه دائم فرج حضرت را بخواهیم و كسی كه در فضای اربعین قرار می‌گیرد باید با حس و حال مهدویت و ارتقاء حس انتظار برگردد. ▫️ حركت تولیدات رسانه‌ای به سمت تمدن‌خواهی و تغییر جهت محتوایی تولیدات علمی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به القای تمدن‌خواهی مهدوی در اربعین، خداجویی عرفانی در اربعین و اعجاز اربعین ضروری است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️ایت الله سید محمدمهدی میرباقری : کتاب الهی، طرح جامعی است که بخشی از آن، ادارۀ جامعۀ بشری است. ▫️وجود مقدس نبی‌اکرم(ص) با اين طرح، عالَم را به‌سمت خدا پيش می‌برند.به‌اندازه‌ای که ما اهل سرّ و اهل همراهی شديم و از امتحانات، سرفراز بیرون آمدیم، از اين علم به ما هم داده می‌شود و می‌فهميم که در کجای این عالَم هستيم و چه کار بايد بکنيم. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️فایل صوتی سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع : «سه ساحت فقهی و جامعه شناختی و تمدنی راهپیمایی اربعین» ▫️این سخنرانی در ششمین همایش اربعین دانشگاه علامه طباطبایی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ انجام شده است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
سه ساحت فقهی و جامعه شناختی و تمدنی راهپیمایی اربعین حسینی .mp3
9.19M
سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع : «سه ساحت فقهی و جامعه شناختی و تمدنی راهپیمایی اربعین»
◾️ویژگی های تمدنی پیامبر اسلام◾️ ▫️کتاب «محمد (ص) پیامبری برای همیشه» پیاده شده چهار سخنرانی از آقای رحیم پور ازغدی است که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – در مناسبتهای گوناگونی ایراد شده است. در ادامه نکاتی از این کتاب در باب ویژگی های تمدنی حضرت خدمت دوستان ارائه می گردد. ◾️ این عبارات زیبا، بخش کوچکی از ویژگی‌های رفتاری پیامبر اکرم (ص) است که از زبان حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام توصیف شده است: 🔹 «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمی‌شد؛ 🔹 «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر(ص) بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشه‌داری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟ 🔹 «لِیسَت لَهِ راحةٌ» هرگز پیامبر را بی‌دغدغه نمیدیدیم، همیشه دغدغۀ چیزی داشت. 🔹«طَویلُ السَّکت» یعنی اهل سکوت‌های طولانی بود. 🔹 «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانی‌که لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، الا وقتی‌که حرف زدن، ضرورت و فایده‌ای میداشت. 🔹 لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بی‌اراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچ‌وقت از او نمیترسیدیم. 🔹 نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچ‌کس و هیچ‌چیز را نمیگفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاه‌قاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت. 🔹 رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟ سیدالشهداء میفرماید: بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت. «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم». 🔹 «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع میکرد و از او چیزی و کمکی میخواست، محال بود که بی‌جواب و با دست خالی برگردد؛ پیغمبر اگر داشت، میداد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه میکرد، از او عذر میخواست، به او آرامش میداد و به‌گونه‌ای سخن میگفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود. 🔹 هیچ‌کس از محضر پیامبر ناراحت بیرون نمیرفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان میرفتند و در ساحت قدس او قرار میگرفتند، از جلسه که بیرون می‌آمدند، نمیتوانستند از او متنفّر باشند. 🔹 «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم پدر بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچ‌کس بی‌دلیل، احترامی بیش از بقیه یا بی‌احترامی قائل نمیشد. اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی میچرخید و حتی به سخنان افراد که گوش میداد، به‌طرز مساوی گوش میداد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت. 🔹 مجلس پیامبر (ص) مجلس صدق حلم، حیاء و امانت بود. در حضور او هیچ‌وقت صدا بلند نمیشد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن میگفتند و همه متواضع بودند. به بزرگ‌ترها و مُسنّ‌ترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها با مهربانی برخورد میکردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم میداشتند. 🔹 چهرۀ پیامبر(ص) شاد بود، ابرو گره نمی‌کرد، مگر آنگاه که بی‌عدالتی یا منکری را میدید. 🔹 «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت میشد با او رابطه برقرار کرد. 🔹 «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود. 🔹 «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیب‌گیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمیکرد. 🔹 «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل مبالغه در تمجید از افراد هم نبود. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
◾️دانلود متن کتاب «محمد(ص) پیامبری برای همیشه» نوشته استاد حسن رحیم پورازغدی به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام (روحی فداه) ▫️این کتاب در چهار سرفصل با موضوعات "گفتار اول: چه باید کرد؟(سیره ی حکومتی)"، "گفتار دوم: محمد(ص) پیامبری برای همیشه"، "گفتار سوم: پیامبری و خاتمیت" و "گفتار چهارم: اجتهاد سرگردان، جهاد بی هدف" در سال 1388 توسط انتشارات طرح فردا به چاپ رسیده است. 🔹سخنرانی اول که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) است، پس از ذکر مقدماتی از ویژگی‌های آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر می‌باشد تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد؟» 🔹در سخنرانی دوم ، ابتدا به ذکر خصوصیاتی از حضرت پیامبر از زبان امام حسین(ع) پرداخته شده و به یکی از بزرگ‌ترین خدمات پیامبر به بشریت یعنی آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن می‌گوید. در نهایت به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره می‌نمایند. 🔹در سخنرانی سوم، ایشان به برخی شبهات مطرح شده که به دنبال تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت است و با ژست‌های علمی و جامعه‌شناسانه و دین‌شناسانه به خورد مسلمانان داده می‌شود اشاره کرده و به دنبال پاسخگویی به آنهاست. 🔹در سخنرانی چهارم نیز ایشان با الگوبرداری از جامعه اسلامی عهد رسول، نکاتی راجع‌به نظریه حکومت دینی مطرح کرده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ می‌دهند. ▪️لینک دانلود کتاب 👇 https://rahimpour.ir/fa/news-details/68222/ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
محمد(ص) پیامبری برای همیشه.pdf
989.7K
دانلود متن کتاب «محمد(ص) پیامبری برای همیشه» نوشته استاد حسن رحیم پورازغدی به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام (روحی فداه)
◾️قله های تمدنی انقلاب اسلامی◾️ حبیب الله بابایی استاد حوزه و دانشگاه 🔸فرمایشات اخیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در باره وضعیت کنونی ما، تأملات و گاه تحلیل‌هایی را برانگیخته که هر یک در خور توجه است. سئوال اصلی این است که قله کجاست و وضعیت کنونی ایران با آن قله چگونه است؟ ▫️به نظرم قله‌های تمدنی در انقلاب اسلامی و در تجربه جمهوری اسلامی را باید در نگاهی متفاوت و در موارد ذیل عمیق‌تر جستجو کرد: 1⃣ قله در تربیت انسان‌ در اوج و نسل جدیدی از مسلمان تحول‌گرا و جهانی‌اندیش ایرانی. انسان‌های در اوج را نه فقط در میان شهید ـ امت‌ها (مثل قاسم سلیمانی‌های فراوان) و نه فقط درمیان پدیدۀ فراگیر بسیج و بسیجیان در تجربه ایرانی می‌توان پی گرفت، بلکه در میان شخصیت‌های علمی برجسته، در میان دختران، زنان و مادران ممتاز، و بلکه در میان تودۀ مردمی متفاوت (یا همان عوام ممتاز) باید مشاهده کرد. 2⃣ قله‌های علمی، نظامی و سیاسی را بیش از آنی که باید در نظام دانشی و سیاستگذاری‌های موجود در آن جستجو کرد، باید این قله را در «حس استقلال»، «حس توانستن»، و «حس خودکفایی و عدم‌وابستگی»ای که امام ره و بعد رهبر فرزانه انقلاب به نسل جدید القا کردند و آن در عمیق‌ترین لایه‌های مختلف جامعه ایرانی بوجود آورده اند. حس استقلالی که امام به نسل امروز القاء کرد، نه فقط حس استقلال برآمده از یک عزم سیاسی، بلکه حس استقلال برآمده از حس ایمان، حس معنویت و باور به توحید بوده است. لذا قله در حس استقلال را باید در کنار قله در ایمان و معنویت ترسیم و تبیین کرد. 3⃣ قله دیگر، قله در اندیشه، سطح تفکر، اعتدال و نوآوری فکری، و در کل رویکردهای متفاوت و جدید در ساحت‌های علوم انسانی و نیز در علوم اسلامی است. این نکته به مرات و کرات در تجربه حضورم در برخی از کشورهای اسلامی، از ناحیه بسیاری از اساتید در دانشگاه های مختلف در منطقه اظهار شده است. رُشدی که عرصه های پژوهشی ما در نگاه به علوم انسانی و نیز علوم اسلامی و دغدغه‌ها و مسئله‌های جدید فکری‌ای که در دوره بعد از انقلاب در ایران بوجود آمده، به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه که در دوره‌های پیشین بوده است، نیست. 4⃣ قله داشتن هرگز به معنای نداشتن نقطه نشیب و حضیض (مثل موضوع عدالت) در تجربۀ جمهوری اسلامی نیست. اما قله در موضوع عدالت را نباید فقط در وضعیت داخلی جامعه ایران و در عرصه‌های داخلی عدالت فرهنگی، عدالت اقتصادی، عدالت جنسیتی، و عدالت سیاسی و عدالت آموزشی جستجو کرد، بلکه باید ارزش عدالت و فضیلت انصاف و برابری را در سطحی کلان‌تر و در عرصه‌های انسانی در بین الملل و مناسبات جهان اسلام نیز پی گرفت. پس از انقلاب اسلامی، امروزه دیگر ظلم فراگیر و نظام ناعادلانه و نظم ستم‌بار وستفالیایی در دنیا و در نسبت بین کشورهای غربی و غیرغربی فروریخته، و نوعی از توازن و تعادل در میان دولت‌ها و ملت‌ها از یک سو، و دولت‌های قوی و دول ضعیف از سوی دیگر بوجود آمده است (نمونه‌اش را در انقلاب اخیر نیجر و اخراج نیروهای فرانسوی از آن ببینید). 5⃣ به رغم مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، و به رغم بی‌انصافی‌هایی که برخی در روایت از ما دارند، ایران بلاشک در میان کشورهای اسلامی دست کم یکی از الگوهای مطرح در عرصه‌های سیاسی، علمی، نظامی، فرهنگی و تمدنی است. در قله بودن و یا به قله رسیدن را باید در این مرجعیت تمدنی جمهوری اسلامی در کنار دیگر مدل های تمدنیِ مطرح در دنیای اسلام در نظر گرفت و وضعیت کنونی ایران را در این رقابت داخلی جهان اسلام و نیز در تنش تمدنی بین تمدن اسلامی و تمدن غرب دنبال کرد. 6⃣ آخرین نکته، قله در برخورد با خصم تمدنی است. چه بپسندیم و چه نپسندیم ما روز به روز به سمت برخورد و تنش تمدنی پیش می رویم. واقعیات جهان غرب و دنیای اسلام در قرن بیست و یکم نشان داد که ما بیش از گفتگو، به سمت برخورد و تضاد می رویم (شاید مع الاسف). اکنون برخوردهای در اوج هرگز با تسلیم و تمکین در برابر غرب فروکش نخواهد کرد. ما در برابر یک دو راهی هستیم یا تسلیم شویم که در این صورت نابودی ما قطعی خواهد بود و یا مقاومت کنیم که در آن امکانی برای بقا و بلکه تعالی پیدا خواهیم کرد. بقای ما در پس برخوردهای تمدنی، بقای در قله و اوج خواهد بود. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️وبینار روش‌شناسی فقه اجتماعی با رویکرد فقه هنر با ارائه : حجت‌الاسلام دکتر میرخندان 🔹چهارشنبه ۲۹ شهریور، ساعت ۱۷ 🔹کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ارسال پیام به @mhd_p135 یا تماس با 09307861971 @meftahandishe_com ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️شانزدهمین جشنواره بین المللی «پژوهش فرهنگی» در هفته پژوهش 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال آثار تا 15 مهر 1402 می باشد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده با موضوع: جایگاه اجتهاد در تمدن‌ سازی اسلامی 🔹 زمان: ۳ بهمن ۹۵ 🔹مکان: قم، مدرسه علمیه حقانی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN