▪️فايل صوتي کرسی علمی ترویجی: «تبیین سـاختار و روابط خانواده معاصـر ایرانی از منظر جـریان تمدنگـرایی اسـلامی»
▫️ ارائه دهنده : خانم دکتر مریم هاشمپور
▫️ ناقد: خانم دکتر شهلا باقری
🔹 ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
🔹 دانشگاه شیراز؛ سالن پژوهشکده تحول در علوم انسانی
▫️ پیوند فیلم کامل کرسی در آپارات:
https://www.aparat.com/v/crjgx90
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
s11.mp3
25.85M
«تبیین سـاختار و روابط خانواده معاصـر ایرانی از منظر جـریان تمدنگـرایی اسـلامی» خانم دکتر مریم هاشمپور
▪️فايل صوتي نشست علمي از سلسله نشست های عاشورایی با موضوع " شهيد در تمدن اسلام " با ارائه حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
🔹 زمان: یکشنبه 25 تیر 1403
🔹مكان : قم،پرديسان،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ، طبقه دوم ، سالن شهيد سليماني
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
سلسله نشستهای عاشورایی-دکتر حبیب الله بابایی.mp3
11.6M
فايل صوتي" شهيد در تمدن اسلام " با ارائه حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
▪️ايت الله رشاد : حوزه، عامل مرجعیت علمی ایران اسلامی در جهان!
🔹 امروزه زحمات عالمان و فاضلان حوزه در روند تاریخ سازی نوین تمدن بشری موجب رخدادی شگرف در زیست جهان عالم خواهد بود. در این روزگار پس از انقلاب، رشته های دانشی جدید در حوزه های علمیه تاسیس گشته که بی تردید مرجعیت علمی جهان را در سده آینده به جغرافیای ایران اسلامی منتقل خواهد نمود. مثل انواع فلسفه های مضاف که یا بی پیشینه هستند یا بر اساس حکمت اسلامی پدید آمده اند.
▫️ بریده ای از سخنان آیت الله رشاد در شورای راهبری حوزه علمیه امام رضا(ع)
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
▪️فايل صوتي نشست علمي با موضوع امام خمینی(ره) و عناصر کارآمدی نظام با ارائه حجت الاسلام دکتر روح الله شریعتی
▫️ناقدین:
🔹حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی
🔹دکتر محمود فلاح
🔹دبیرعلمی : حجت الاسلام سید محمدباقر حججی
🔹 زمان:پنجشنبه 1403/3/31
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
امام خمینی(ره) و عناصر کارآمدی نظام .mp3
24.04M
نشست علمي با موضوع امام خمینی(ره) و عناصر کارآمدی نظام با ارائه حجت الاسلام دکتر روح الله شریعتی
▪️اولین همایش بینالمللی «جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی»۸ و ۹ آبان ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳ می باشد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=15998
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
شایستگیهای کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدّن نوین اسلامی.pdf
939.4K
▪️مقاله شایستگیهای کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدن نوین اسلامی؛
▫️وجهالله قربانیزاده/ مجید بیشه/ فرزاد جهانبین
🔹در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، نقش کارگزاران در تعالی نظام اسلامی منحصر به فرد است و اگر کارگزاران نظام با تراز آرمانهای انقلاب اسلامی تربیت و انتخاب نشوند، نمیتوان به مقاصد عالی انقلاب دست یافت.در همین راستا این مقاله تلاش کرد با احصای مولفههای شایستگی کارگزاران در جهت زمینهسازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد...مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزشمحور در تعیین شایستگیها، تعداد ۲۲ مقوله اصلی برای شایستگیهای کارگزاران شناسایی و در سه کد بنیادی تحولگرا، تعالیبخش و تمدنساز نیز دستهبندی شد. نظام جمهوری اسلامی ایران میتواند با تربیت و سازماندهی موثر کارگزاران تراز دولت اسلامی هم راستا با شایستگیهای تحولگرا، تعالیبخش و تمدنساز در افق تمدنی انقلاب اسلامی در جهان تاثیرگذار باشد و با همافزایی کارگزاران خود در قالب «بسیج سفیران تحولگرا، تعالیبخش و تمدنساز»، گامهای استوارتری در جهت تمدنسازی بردارد.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️زوج اندیشمندی ( دکترطه جابر العلوانی و دکتر مُنی ابوالفضل ) که در دوره معاصر با تالیف دهها کتاب و مقاله و تربیت شاگرد در هویت یابی اسلامگرایان عرب سهمی بیشتر از صد اندیشمند داشتند.
🔹علوانی با مشارکت در تاسیس و بعدها مدیریت «المعهد العالمی للفکر الاسلامی»سهم زیادی در نهادینه کردن پروژه های مانند: "اسلامی سازی علوم"، "نگاه مقاصدی به شریعت" و "تفسیر اجتماعی قران" داشت.
🔹خانم دکتر منی ابوالفضل نیز با ارائه «رویکرد تمدنی»زمینه شکل گیری "مطالعات زنان از منظر اسلامی" و "علوم سیاسی و روابط بین الملل اسلامی" را با تاسیس کرسی مطالعات زهیره عابدین، مرکز مطالعات زن و تمدن و تربیت نسل جدیدی از اندیشمندان را فراهم آورد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️ رونمایی از پوستر دومین همایش ملی با موضوع "نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی" با حضور:
🔹حجت الاسلام والمسلمین باصره، مدیر مرکز اسلامی هرمزگان،
🔹ماموستا ایوب احمدپور، مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور،
🔹 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی، مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
🔹 جمعی از پژوهشگران اهلسنت و شیعه
در مؤسسه مذاهب اسلامی قم
▫️ قابل ذکر است که این همایش ملی در قالب چهار کارگروه تخصصی قرآن، حدیث، زنان و سیاسی اجتماعی در دیماه سال جاری در شهر بندرعباس برگزار خواهد شد.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
◾️واکاوی نقش آیت الله نائینی در جنبش مشروطیت و زمینه سازی تشکیل حکومت اسلامی با تأکید بر اندیشه سیاسی وی
▫️نویسندگان: علیرضا زرگر و جواد کیانی
🔹هدف پژوهش حاضر بررسی تفکر آیت الله نائینی در مشروطه به عنوان زیربنای نظری حکومت اسلامی می باشد. چراکه ایشان نظام سیاسی مطلوب را فقط از نوع دینی آن می داند. آیت الله نائینی در زمان مصادره مشروطیت به حمایت از مشروطه می پردازد.
🔹ایشان معتقد است مشروطه، استبداد را محدود و حق حاکمیت مردم را افزایش می دهد. به این جهت تلاش برای قطعیت مشروطه می نماید. براین اساس این تحقیق با روش توصیفی و رویکرد تحلیل اسنادی به بررسی این موضوع می پردازد که چه رابطه ای بین اندیشه سیاسی آیت الله نائینی و شکل گیری حکومت اسلامی وجود داشته است؟
🔹و اما پاسخی که نویسندگان برای این سؤال در نظر گرفته اند این است که آیت الله نائینی نظام سیاسی امامت شیعی را به عنوان نظام مطلوب سیاسی به جای سلطنت پادشاهی معرفی و نوع حکومت و حاکم را در دوران غیبت که حکومت اسلامی به دست ولی فقیه باشد را معرفی نمود.
▫️برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16412
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️ قهرمان فلسطین جاودانه شد.
▫️ شهادت اسماعیل هنیه، قهرمان فلسطین و نماد مقاومت، بار دیگر اراده ملت فلسطین را در برابر ظلم و ستم تقویت کرد. او با شجاعت و ایستادگی، صدای آزادیخواهان را به گوش جهانیان رساند. یاد و خاطرهاش همواره در دلهای ما زنده خواهد ماند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️ما نیازمند فقیه در توحید، فقیه در معاد، فقیه در امامت، فقیه در سیستم اجتماعی اسلام، فقیه در سیستم اقتصادی اسلام و ... هستیم.
🔹 ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفتهاند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم.
🔹 ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم.
▫️ استاد شهید مطهری، حق عقل در اجتهاد، ص۹۲
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️آیت الله محمد حسین ملک زاده : قرآن کریم و فقه اهل بیت، کاملاً حکومتی و سیاستی است!
▫️ بحث آبادسازی زمینهای غیرآباد یک بحث کاملا حکومتی است، زیرا اصل زمینها متعلق به امام است و هر زمان که امام بخواهد میتواند جلوی این کار را بگیرد یا از این زمینها مالیات بگیرید یا موارد دیگر؛ یعنی همه این امور در اختیار امام است.
▫️ واقعا انسان متوجه نمیشود افرادی که احیانا شریعت اسلامی را بیربط به جامعه و حکومت میدانند و آن را امری کاملا فردی در نظر میگیرند در چه جهان فکری زیست میکنند و چه شناختی از اسلام دارند؟!
▫️ وقتی فقه را به آنها نشان میدهید میگویند این صورتبندی فقها است و ربطی به دین ندارد! اما خود قرآن چه؟ مگر میشود کسی قرآن را بخواند و بگوید اسلام و قرآن کاری به سیاست و حکومت و دولت ندارد! این قرآنی که در اختیار مسلمین است همهاش سیاست و حکومت است. حدود یک دَهم قرآن کریم فقط در مورد جنگ و صلح است که حکومتیترین و سیاسیترین امور دنیا است. آیا در مورد کتابی که تنها یک دهم آن مربوط به جنگ و صلح است علاوه بر مطالب دیگر حکومتی، میشود گفت ربطی به سیاست و حکومت ندارد؟! برخی با یک پیش فرض خودساخته سراغ اسم دین میروند و میگویند اسلام اینگونه است. برو متن قرآن و روایات را بخوان! بعد اظهار نظر کن.
🔹دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🔹مدرسه علمیه فیضیه
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🇮🇷🇵🇸فرمانده ایرانی در عراق شهید میشود، قهرمان فلسطینی در ایران🇮🇷🇵🇸
▪️جوان اهل سنت فلسطینی برای سرباز شیعه ایرانی اشک میریزد.
▫️رهبر شیعهی انقلاب اسلامی بر پیکر شهید اهل سنت فلسطینی نماز میخواند و مردم شیعه تهران او را بدرقه میکنند...
▫️این «جغرافیای بدون مرز مقاومت» است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️امام خامنه اي : بدون عدالت اجتماعی، بدون تأمین عدالت در جامعه، جامعه اسلامی نخواهد بود. اگر کسی تصوّر کند که ممکن است ما تحقّق دین الهی - هر دین واقعی، نهفقط اسلام - را در جایی داشته باشیم که در آن، عدل اجتماعی - به معنای صحیح و وسیع این کلمه - تحقق پیدا نکرده است باید بداند که اشتباه میکند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️ نمایشگر حبوبغض نسبت به سیدالشهدا (ع)
▫️امام جعفر صادق علیهالسلام : عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ
🔹 هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیهالسلام و حب زیارتش را در قلب او میاندازد و
هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او میاندازد.
📚 وسائل الشیعه/ج۱۴/ص۴۹۶
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️تلمذ در محضر حضرت امير (روحي فداه)
▫️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظهالله (از علمای عراق):
🔹یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر میشد و از این جهت شهید صدر(ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را امتحان کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟
فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت میشدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب میشدند به اولین نفری که حمله میکردند من بودم...
ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته اخلاص داشته باشد!
🔹 ایشان مدتی میرفته حرم و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر میشده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک میکند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان میآید و میفرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمیآیند! (آیت الله حائری این را با گریه میفرمود و میگفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است).
▫️جلسه طلاب مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️شهید آیتالله دکتر بهشتی : ثمره اجتماعات مسلمانان
▫️اگر مراسم حج نبود با این توطئههایی که علیه همبستگی مسلمانان شده است بنده گمان میکنم تاکنون آن پیوندهای وحدتآوری را که پیغمبر اکرم (ص) و مسلمانان صدر اسلام با خون جگر و با بذل جان و مال ایجاد کردند و ائمه ما سلام الله علیهم اجمعین همه در راه آن تحملها و رنجها بر خود هموار کردند؛ همه اینها تا به حال باید به فنا میرفت. درست است که این تبلیغات شوم اثر خود را کرده ولی باز هم بالاخره سالی یکبار، [هزاران] شیعه و سنی از کشورهای مختلف آنجا دور هم جمع میشوند و اگر یک مقدار در حال همدیگر دقت بکنند و قدری حوصله به خرج بدهند و از احوال هم جویا بشوند میفهمند که تمام اینها دروغ است. لااقل سالی یک بار فرصت دروغ آزمایی هنوز برای جامعه مسلمان باقی مانده است. اگر همین یک فایده حج را حساب کنید فایده بسیار بزرگی است و خیلی اهمیت دارد؟
🔹 حج از دیدگاه قرآن، ص ۳۳ و ۳۴
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️اربعین حسيني و علوم انسانی غربی◾️
🔹ابزارها و روشهای موجود ناظر به توصیف و تبیین و تحلیل در علوم انسانی غربی، ریلگذاری حرکت انسان به سوی حیوانیت و بردگی و بردهداری مدرن است. طبیعتاً از فهم سیر ملکوتی انسانها و حرکتی که در پی جاذبه آزادی و آزادگی حسینی صورت میگیرد، عاجزند.
🔹عقلانیت علوم انسانی موجود، یعنی عقلانیت دنیازده و حیوانمحور اومانیستی و لیبرالیستی، از درک حقایق معنوی و ملکوتی عاجز است. به همین دلیل، «قالبهای مفهومی و نظری» علوم انسانی لیبرالی ظرفیت توصیف و تبیین و تفسیر، چنین پدیدههایی را ندارند.
حجت الاسلام احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️علوم انسانی غربی و دلدادگان و مریدان آنها حتی اگر مسلمان هم باشند، نه تنها از «فهم» و «تبیین» پدیده پیادهروی اربعین حسینی و برپایی عاشقانهی مواکب اربعینی در گوشه و کنار عالم، عاجزند؛ بلکه از «توصیف» واقعبینانه این حرکت دهها میلیونی هم ناتواناند. چنان علوم و چنین عالمانی، نه درکی از این پدیده دارند و نه «ابزار»ی برای درک آن در اختیار دارند.
🔸زیرا ابزارها و روشهای موجود ناظر به توصیف و تبیین و تحلیل در علوم انسانی غربی، ریلگذاری حرکت انسان به سوی حیوانیت و بردگی و بردهداری مدرن است. طبیعتاً از فهم سیر ملکوتی انسانها و حرکتی که در پی جاذبه آزادی و آزادگی حسینی صورت میگیرد، عاجزند. عقلانیت علوم انسانی موجود، یعنی عقلانیت دنیازده و حیوانمحور اومانیستی و لیبرالیستی، از درک حقایق معنوی و ملکوتی عاجز است. به همین دلیل، «قالبهای مفهومی و نظری» علوم انسانی لیبرالی ظرفیت توصیف و تبیین و تفسیر، چنین پدیدههایی را ندارند.
🔸افزون بر این، بدنیتی و کجاندیشی پارهای از مدعیان غربزده این علوم را هم نباید نادیده گرفت. اینان (که به نوکران بیمزد و مواجب فکر و فرهنگ لیبرالی تبدیل شدهاند) حاضرند دهها نوشته و نشست درباره «زنجیرزنی چند دختر فریبخورده بیحجاب در گوشهای از کوچههای یکی از شهرهای کشور» داشته باشند! اما نمیتوانند و یا شاید اجازه ندارند که درباره کمند جاذبه عشق اربعین که بر ذهن و ضمیر دهها میلیون انسان در گوشهکنار عالم افکنده شده، حتی یک پاراگراف بنویسند! اینان حاضرند درباره خرده فرهنگهای وارداتی و شیطانی، دهها صفحه مطلب بنویسند؛ اما نمیتوانند ظرفیت تمدنی و اقتدارآفرین اربعین را ببنیند.
🔸آنان هیچ فهمی از «فرهنگ اربعینی»، «اقتصاد اربعینی»، «اقتدار اربعینی»، «امنیت اربعینی»، «مقاومت اربعینی» و «سیاست اربعینی» ندارند. به همین دلیل، نمیتوانند، یا اجازه ندارند و یا لیاقت آن را ندارند که در غنیسازی مفهومی و نظری اربعین مشارکت داشته باشند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️گفتاری از دکتر موسی نجفی : تبیین و تحلیل از ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین
▫️تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راهپیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیهالسلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیهالسلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده میشود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشاندهنده یک زیست تمدنی است.
▫️در راهپیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه میکنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوههای امروزش در جامعهی مدرن، راهپیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهمترین بحث راهپیمایی اربعین جلوهای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد.
مطالعه متن کامل
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
◾️پيش همایش (ششم) ،نقش مذاهب اسلامی در باز آفرینی تمدن اسلامی (کارگروه حدیث) با موضوع : اصول حاکم بر سیره نبوي (شیوه های برداشت از سیره نبوی برای عصر حاضر)
▫️با ارائه :
🔹 شیخ عبدالرحیم خطیبی
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی غلامعلی
🔹دبیر علمی: شیخ ابراهیم ابراهیمی
🔹 زمان : شنبه، ١٠ شهریور ١۴٠٣
🔹 مکان: استان هرمزگان،مدرسه منتخب علوم دینی اسماعیلیه گیاهدان قشم
🔗لینک مجازی نشست:
https://engage.shatel.com/b/r9c-qqt-fae-b17
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️توتالیتاریسم «شبهعلم»◾️
🔹امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود.
🔹مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند.
حجت السلام حبيب اله بابايي استاد حوزه و دانشگاه
▫️ اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
🔸شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
🔸وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
🔸 البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است.
ادامه دارد ....
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️انتشار کتاب " فلسفه چگونگی اسلامی " اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی
▫️کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد.
🔹 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️امام خامنه ای : جامعهی دیندار آن است که دین، برنامهی زندگی افراد آن جامعه باشد.
▫️دین و آیین بشری و طاغوتی، ثبات و دوامی ندارد؛ ولی دین حق، منطبق است با سرشت عالَم و آدم؛ یعنی دینی که باقی میمانَد و اگر مردم آن را بخواهند و قبول کنند، میتواند آنها را به وجه احسن اداره کند. فرق حق و باطل همین است.
▫️جامعهی دیندار آن است که دین، برنامهی زندگی افراد آن جامعه باشد. اگر برنامهی زندگی آنها دین بود، دین دارند. ما باید دین حق را بشناسیم تا مشرک و غیرِ مشرک را بشناسیم؛ یعنی حق از خدا ناشی میشود و بس؛ برنامه مال خدا است.
▫️پس طرفدار دین حق، موحّد است، امّا آن که مایل است زندگیاش طبق خیال و هوس باشد، مشرک است. مخالف دین؛ یعنی مشرک. خداوند دین را آورده تا جایگزین همهی امور شود. این آیه اطمینان و امید به آیندهی بشریّت میدهد.
📖 کتاب تفسیر سورهی برائت، ص 149
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️مقاله پژوهشی " درآمدی بر تاثیر تحولاتاجتماعی بر فقهسیاسی شیخانصاری ( باتاکید بر مساله ولایتفقیه ) " ؛ علی آقاجانی، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▫️مجله جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی ؛ انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1403
https://www.psirj.ir/article_204998.html
▫️چکیده: چگونگی و میزان تاثیر تحولاتاجتماعی بر اندیشهسیاسی بهویژه فقهسیاسی و بخصوص مسالهای مانند ولایتفقیه امری مهم و بحثانگیز و البته واجد انظار گوناگون، خاصه درباره شخصیتی چون شیخانصاری است. مقاله با هدف بررسی این موضوع(هدف)، براساس هرمنوتیک قصدگرای اسکینر(چارچوب نظری) در پاسخ به پرسش از گستره تاثیر جنگهای ایران و روس بر فقهسیاسی شیخانصاری؛ به طرح و بسط این فرضیه میپردازد که جنگهای ایران و روس بهعنوان بزرگترین تحولاجتماعی و سیاسی آن روزگار که علما نیز در آن حضور مستقیم داشتند در اندیشهسیاسی فقها و نگاه ایشان به حکومت بیتاثیر نبوده است.(فرضیه) پس از این جنگها دو رهیافتکلی را در میان علما شاهدیم. رهیافت صاحبجواهر و ملااحمد نراقی بهصراحت بر ولایتعامهفقیه تاکید دارد و بهطور ضمنی راه جبران شکست در جنگ را در ولایتفقیهان میداند. رهیافتدوم که مبتنی بر عدمورود فقها به مناصبحکومتی است در بیعمکاسب شیخانصاری نمود مییابد. اما با فاصلهگرفتن از زمان پایانجنگها و کمرنگشدن خاطرات و تجربهذهنی شیخ از آن، وی در کتابهای دیگر خود همچون قضاء حکم به ولایتعامه فقیه میدهد و از نظریهاول خود عدول میکند.(یافتهها) شیخانصاری در جنگها حضورمستقیم نداشته است اما با آن معاصرت داشته و شاگرد نراقی(از حاضران در جنگ) بوده است. مقاله با بررسی رویکردهای مختلف به نظریه شیخ، دیدگاه عدول را پذیرفته و آن را متناسب با فرضیه مییابد. عدول نیز از طریق اثبات تقدم بیعمکاسب بر سایر کتابها به ویژه قضا قابل تبیین است.(نتیجه) تلاش اصلی مقاله تبیین فرضیه است ولی درجهت اثبات آن هم گامهایی بر میدارد و آن را به معرکهآرای صاحبنظران میسپرد.
کلیدواژهها
تحولاتاجتماعی، جنگهای ایرانوروس، شیخانصاری، ولایتفقیه، فقهسیاسی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️ آیت الله اعرافی (در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه) : علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست!
🔹علم در حوزه علمیه، #شبه_علم نیست، گاهی افرادی که عمق لازم ندارند، #علم را با نگاه پوزیتویستی، حسگرایی و تجربهگرایی تفسیر میکنند و اخیراً بعضی هم به این مسئله اشاره کردهاند که امیدواریم نگاهشان به همان خرافات باشد، البته حوزه و نهاد دین از خرافات دور و مصون است؛ اما ما علم را منحصر در علم تجربی و حسی نمیدانیم، بلکه علم حسی و تجربی مبتنی بر علوم الهی، فلسفی و حکمی هستند.
🔹 علوم فقاهت و معارف کلامی، حدیثی و تفسیری نیز علم هستند. همه بشریت به این علم و دانش نیاز دارد، هویت حوزه علمی جامع و بنیان علوم دیگر است، فقه امروز حاوی مهمترین مکاتب حقوقی است که میتواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند، آن همه تحقیقات و پیشرفتهای علمی و نظریات برگرفته از کتاب و سنت و منابع اجتهادی که در فقه عظیم تجلی کرده همگی علم و دانش است.
🔹 تمام آن نازک اندیشیها و نظریهپردازیهایی که در فلسفههای الهی تجلی پیدا کرده، علم است و پشتوانه همه علوم دیگر قرار دارد، هویت حوزه هویت علم، دانش و #معرفت است، طلاب جوان ما بدانند با آمدن به حوزههای علمیه وارد یک جهانی بزرگ از علم و دانش و مبانی علم و دانش بشری شدهاند و وارد دنیایی میشوند که از مشعل کتاب و #سنت و معارف الهی فروزان میشوند و بهره میبرند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami