eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
170 عکس
72 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️بحثی پیرامون لزوم ترغیبِ دیگران به انتخابات در شرائط کنونی 🖋 روح الله رضائی باسمه تعالی 🔹با نظر به برخی از کبریات، شاید بتوان در خصوص ترغیب افراد به حضور در انتخابات و رأی دادن، قائل به وجوب شرعی شد. توضیح مطلب اینکه؛ 1⃣اولاً: بنا بر تصریح برخی بزرگان، تضعیف نظام جمهوری اسلامی حرام است. پر واضح است نظامی که، شیعه در سراسر جهان به آن شناخته میشود و در راس آن یک مجتهد شیعه حکومت میکند، ضعیف شدن آن باعث ضعیف شدن تشیع میشود، و هر «فعل» یا «ترک فعلی» که منجر به ضعیف شدن این نظام گردد از این جهت ، حرام میباشد. با کاهش مشارکت، این احتمال به صورت قوی وجود دارد که دشمنان اسلام و تشیع نسبت به این نظام طمع ورزیده و در فکر طرح و برنامه براندازی برآیند، یا تحریمها را تشدید کرده و بر حاکمیت و مردم فشار مضاعف ایجاد کنند، و یا حتی احتمال حمله ی نظامی را در سر بپرورانند پس باید به هر طریقی که باشد مانع از تضعیف گردیده و با ترغیب دیگران به شرکت در انتخابات، در جهت عدم تضعیفِ پایگاه مردمی نظام اسلامی کوشید. 2⃣ ثانیا: ممکن است که گفته شود؛ یقینی به تضعیف نظام نداریم، پس نمیتوان گفت که، تکلیفی در خصوص «شرکت در انتخابات» متوجه افراد میشود. پاسخ این است که؛ از آنجا که محتمل قوی است، حتی احتمال تضعیف نظام و تبعاتی که بر آن مترتب است، کافی است در اینکه بگوییم باید احتیاط کرده و ملتزم به آن الزام گردید. و به بیان دیگر،در چنین اموری (تضعیف تشیع) که از امور مهمه ی اسلام محسوب میشود، صِرف احتمال، کافی است که تکلیف به گردن ما بیاید و مجرای برائت هم نیست. 3⃣ ثالثا: برخی از اهل تحقیق این گونه میفرمایند که «خوف تضعیف» هم کافی است و نیاز به یقین نیست، همانطور که در «خوف ضرر» هم بزرگان فرموده اند که، مثلاً اگر خوف داریم که ناقل بیماری به غیر باشیم، باید پرهیز کنیم، هرچند اطمینان نداشته باشیم. در مقام هم، «خوف خطر» برای اصل نظام شیعی هست که قطعاً بالاتر از یک بیماریست. 4⃣رابعا: هرچند، مجالِ نقض و ابرام و بررسی تزاحمات و غیره وجود دارد، لکن شبهه ی وجوبِ عینیِ مشارکت در انتخابات و ترغیب دیگران به مشارکت، بسیار قوی است؛ با توجه به این که من به الکفایه قائم نیست و یا لااقل مشکوک است که قائم باشد که در این صورت نیز مجرای اشتغال است ظاهراً. 5⃣خامسا: اگر بگوییم؛ اصل «شرکت در انتخابات» به عنوان جلوگیری از «تضعیف نظام اسلامی» واجب است، پس میتوان اینگونه ملتزم شد که، امر به «رأی دادن و شرکت در انتخابات» از باب امر به معروف، واجب است. 6⃣ سادسا : لازم به ذکر است، این موارد، تشخیص نگارنده از صغریاتِ مسئله است و ممکن است که کسی در برخی صغریات، نظر دیگری طبق حجت، داشته باشد. ⬅️به نظر میرسد براساسِ کبریات و صغریاتِ ذکر شده است که، مرحوم امام (رضوان الله علیه) فرمود: در برخی مقاطع چه بسا عدم حضور و مسامحه، در راس گناهان کبیره باشد. ومقام معظم رهبری (مدظله العالی) تأکید دارند: "همه‌ی کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند. علمای اَعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند". 🔰خلاصه اینکه؛ تردیدی به جای نمیماند که، مهم ترین کاری که از اساتید حوزه و دانشگاه بر می‌آید اقناع مخاطبان است (اعم از شاگردان و...). بعضی ذهن ها شبهه دارند و ترغیب به مشارکت در انتخابات را بی اثر می‌دانند و حتی این دغدغه را ندارند که بین اقوام و آشنایانِ خود، تبلیغ برای حضور در انتخابات کنند. اگر شاگردان و مخاطبان اقناع شوند، هر کدام می‌توانند عده ی زیادی را به میدان آورده و این زنجیره را کامل کنند ان شاءالله. البته ترغیب و اقناع باید با معرفی راهکار های عملیاتی و معقول باشد که بحمد الله بسته های کاربردی خوبی در این باره توسط کارگروه های مختلف تدوین شده و باید به شاگردان ارائه شود. امید است، در قیامت شرمنده امیرالمومنین (علیه السلام) نباشیم. و پناه میبریم به خدا از این که ذره ای بتوانیم در تقویتِ نظامی که مروج "اشهد انّ علیا ولی الله" است تلاش کنیم، ولی از آن تلاش دریغ کنیم. @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹طلاب اگر برای انتخابات کار نکنند نزد خدا مسئولند 🎙امام خمینی (ره) @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-065 1402-11-14 qaza(2).mp3
1.85M
🔹 بخشی از صحبتهای پایانی درس خارج فقه آیه الله جوادی در مورد شهدا بیان خاطره ای از استقامت شهدای عزیز شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ @Tanbiholomah
📖 حکایتی از دیدار پهلوی با آيت الله العظمی بروجردی 🔻آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی فرمودند: من در یک ملاقاتی که آيت الله العظمی بروجردی با شاه داشت، وقتی دیدم خیلی عادی، مثل برخورد با سایر مردم، با او رفتار کرد، به ایشان عرض کردم: این برخورد شما، ارادت ما را به شما بیشتر کرد. 🔸فرمودند: من با پدرش، که قدرتمندتر از این بود و آن وقت­‌ها من هم این قدرت را نداشتم، همین طور برخورد می­‌کردم، این که جای خود دارد. در توضیح فرمودند که: من از سفر حج که بر می­‌گشتم، برای زیارت به عتبات رفتم. آیات نجف، جمع شدند و به من فرمودند: اوضاع در ایران چگونه است؟ آیا می‌شود علیه رضاخان کاری کرد؟ در هر صورت مطالب آن جلسه لو رفته بود. وقتی به مرز ایران وارد شدم، دستگیرم کرده و به تهران آوردند و در پادگان، بازداشتم کردند. 🔹رضاخان آمد با من ملاقات کند. برای هر دوی ما نیمکت گذاشتند. نشستیم. من برای این که بفهمانم تحت تاثیر قدرت و مقام او قرار نگرفته­‌ام، دستم را گذاشتم روی لبه نیمکت و به آن تکیه دادم. او حرف­‌هایش را زد و مطالبی رد و بدل شد. یک وقتی به اقبال، نخست وزیر، فرموده بودند: پدرش بی سواد بود، ولی یک مقدار شعور داشت اما این (محمدرضا پهلوی) شعور هم ندارد و چیزی ملتفت نمی­‌شود. 📚 منبع: مصاحبه مجله حوزه با آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی گلپایگانی قدس سره به نقل از کانال وارثون @Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم رهبر معظم انقلاب: مسئله‌ی انتخابات در پیش است؛ خواص میتوانند نقش ایفا کنند. مطمئنّاً [اگر] انتخابات در داخل کشور هرچه پُرشورتر صورت بگیرد، قدرت ملّی را بیشتر نشان میدهد و قدرت ملّی امنیّت ملّی می‌آورد. روحانیت اسلام، همیشه امیدوار و پرتحرک و جهادی، در وسط میدان بوده است. موسسه علمی_فرهنگی انصار المهدی عج در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش آفرینی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، از اساتید و طلاب محترم واجد شرایط دعوت به همکاری می کند. باتوجه به فراهم شدن بسترهای لازم جهت اعزام؛ اعم از رفت و برگشت، اسکان، ارتباط با فعالین و کنش‌گران فرهنگی نقاط مختلف کشور و همچنین محتوای کامل و لازم جهت تبیین، طلاب و اساتید گرانقدر متقاضی، مشخصات خود را به شماره یا آیدی زیر ارسال کنند. ۰۹۱۹۸۶۹۲۹۰۷ @m_liaghat لازم به ذکر است که مبلغین گرانقدر قبل از اعزام، علاوه بر سپری کردن دوره ی آموزشی کوتاه چند ساعته، مجهز به محتوای لازم جهت تبلیغ، خواهند شد. سپس مبلغ محترم با هماهنگی های انجام شده، محتوای مذکور را به فعالین فرهنگی شهر مورد اعزام، آموزش می دهد. در واقع رسالت وی فقط آموزش فعالین و موثرین در شهرهاست. مشخصات: نام و نام خانوادگی کد ملی مدرسه یا موسسه ی در حال تحصیل یا تدریس شرایط: ملبس به لباس روحانیت دارای سابقه ی تبلیغی قبولی در مصاحبه https://eitaa.com/Tanbiholomah/541 @Tanbiholomah
recording-20240208-220219.mp3
1.26M
توضیحات تکمیلی اعزام مبلغ 👆 @Tanbiholomah
❇️ وارثان انبیا و وظایف سنگین پیش رو 📝 به مناسب مبعث رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم 🖋 جلال‌الدین احمدی 🔸 عید مبعث از بزرگترین اعیاد است چون در این روز، بشریت به درجه‌ای از قابلیت عقلی رسید که صلاحیت یافت شریفترین مخلوقات خداوند متعال از اول خلقت تا به آخر، کاملترین دین و روش زندگی را به مردم عالم تا روز قیامت ابلاغ کند. 🔺 توجه به اهداف انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد از حیث اهداف، انقلاب ما کاملا منطبق با آن حرکت بزرگ در تاریخ بشریت است و در مسیر حرکت نیز تلاش کرده در همین راستا باشد هر چند قصور و تقصیرهایی در این مسیر بوده است. انقلاب اسلامی هم مانند صدر اسلام با دو دسته از خطرات و مشکلات مواجه است، یکی دشمنان بیرونی و دیگری خطرات درونی. 🔻 مسلما یکی از عوامل مهم در انحراف امت اسلام بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله این بود که انصار و مهاجرینی که روزی از جان و مال خود در راه اسلام می‌گذشتند، با فتوحات و غنائم، آنچنان دلبسته دنیا شدند که دیگر بزرگترین سفارش رسول خدا صلی الله علیه و آله که درباره امامت امیرالمؤمنین بود را نادیده گرفتند و شد آنچه نباید می‌شد. انقلاب ما هم گویی در این روزگار با چنین مشکل بزرگی مواجه است. شاید حکمت اینکه جهاد با نفس را نامیده‌اند نیز همین باشد که خطرش از دشمن بیرونی به مراتب بیشتر است. ♨️ اگر انسانها، دچار تحول در نگرش و اهداف و تمایلات شوند و دیگر هر چند شعار انقلاب سر می‌دهند اما روحشان با انقلاب نباشد و رفاه‌زدگی و سبک زندگی جدید، آنها را شیفته خود کند، این شروع همان انحرافی است که در صدر اسلام رخ داد. اینجاست که باید بیش از دشمن بیرونی، بر خطر دشمن درون تأکید کرد و افراد جامعه را با این آسیب بزرگ آشنا نمود. 🔺 وقتی کسی نباشد که برای این اهداف بزرگ حاضر به فداکاری و جان‌فشانی باشد، وقتی همه زندگیهایمان را تعاملات اقتصادی دنیای مدرن فرا گرفته است به نحوی که حتی اگر بخواهیم کاری مانند منبر و نماز و تبلیغ و تحقیق، برای خدا انجام دهیم به فکر حساب و کتاب مالی آن هستیم این یعنی دنیا بر ما غلبه کرده و در بزنگاه، خود را نشان می‌دهد و ما را از اهدافمان جدا می‌کند. ✅ خمینی کبیر ما فرمود: «... خود ما نیز وظایف دشواری داریم. لازم است خودمان را از لحاظ‏‎ ‎‏روحی و از حیث طرز زندگی کاملتر کنیم. باید بیش از پیش پارسا‏‎ ‎‏شویم و از حطام دنیوی روبگردانیم. شما آقایان باید خود را برای‏‎ ‎‏حفظ امانت الهی مجهز کنید. امین شوید. دنیا را در نظر خود تنزل‏‎ ‎‏دهید. البته نمی‌توانید مثل حضرت امیر(ع) باشید که می‌فرمود‏‎ ‎‏دنیا در نظر من مثل «عفطۀ عنز»‏ است؛ لیکن از حطام دنیا اعراض‏‎ ‎‏کنید؛ نفوس خود را تزکیه کنید؛ متوجه به حق تعالی شوید؛ متقی‏‎ ‎‏باشید. اگر خدای نکرده برای این درس می‌خوانید که فردا به‏‎ ‎‏نوایی برسید، نه فقیه خواهید شد، و نه امین اسلام خواهید بود.‏‎...» @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
056_14021115_shabzendedar_beihFozoli.mp3
10.58M
🔸بیانات مهم حضرت آیت الله شب زنده دار "دام ظله" در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم۱۴۰۲/۱۱/۱۶، پیرامون دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و انتخابات. 🔹فضلایی که توان روشنگری دارند از جهاد تبیین و روشنگری دریغ نکنند. 🔹در مقام تبیین دو راه داریم یا به صورت تفصیلی و یا اجمالی ورود کنیم. 🔹خیلی از اشکالات یا وارد نیست و یا جواب دارند و برخی هم که جواب ندارند را بپذیریم. 🔹تا اسلامی شدن همه امور، خیلی زمان نیاز است. 🔹شرکت جوانان در مناسک مذهبی مثل اعتکاف افزایش یافته است. 🔹اگر پای کار انقلاب باشیم، نصرت الهی حتمی است. 🔹داستان ختم چله زیارت عاشورا مرحوم حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن۱۳۵۷ 🔹در کنار انجام وظایف،از دعا و توسل و زیارت برای امور کشور و دفع فتنه دشمنان و رفع کج فهمی ها و تعالی و رشد خودمان غفلت نکنیم. @pand_saadat @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 توهمِ مصلحت نظام 🖊 استاد مهدی فاتح ✅ بزرگترین خدمت به نظام، پافشاری بر اسلامیت آن، با اجرای دقیق و هوشمندانه احکام دین، در کنار تبیین ضرورت و منفعتِ دینداری برای مردم است : ( فی حمل عباد الله علی احکام الله، استیفاء الحقوق و کلّ الرفق) نگاهی عالمانه به حوادث انقلاب، از سال ۴۲ تا کنون، و توجه به حجم سنگین دشمنی دشمنان و قصور و تقصیر برخی دوستان، بخوبی نشان می دهد که عامل اصلی توفیقات فزاینده این حرکت بزرگ، نصرت و یاریِ باری تعالی و عامل دیگرش، اعتماد و همراهی مؤمنان بوده و هست. بی تردید شرط تداوم این دو رکن حفظ نظام ( خدا و خدائیان ) ، اهتمام به دین و دستورات آنست. ⛔️ آفت ویرانگر نظام آنست که به بهانه کاستن از دشمنی دشمنان و افزودن مشارکت و حمایت مردمان، و به نام مصلحت نظام و ترجیح أهم بر مهم، به تدریج از ارزش‌های اسلامی کوتاه بیائیم و تساهل و تسامح پیشه کنیم و دینداری را قربانی مردمداری نمائیم. این آفت شوم، نظام را، هم از نزول رحمت و نصرت خداوند محروم می کند و هم از اعتماد و پشتیبانی و فداکاری اهل ایمان. مبادا مردم به این انگارِ غلط برسند که نظام، دین را در خدمت قدرت می خواهد. ‼️ موارد ذیل، نمونه ای است از حرکت خزنده و رو به رشد این آفت در مجموعه نظام : 1⃣ در رسانه ملی، همایش‌های حکومتی، جشن‌های ملی و مذهبی، راهپیمائی هایی مثل ۲۲ بهمن، مراکز آموزشی از مهد کودک تا دانشگاه، پادگان‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، قبل و بعد از نماز جمعه ( حتی نماز جمعه قم مقدس) و... استفاده گسترده و مهارگسیخته از ترانه ها و سرودهایی ارزشی ولی آمیخته با موسیقی های بسیار تند و زننده ( و گاهی همراه با نمایش آلات لهو و لعب، و چاشنی رقص محلی)، قارچ گونه در حال افزایش است و تأسف بیشتر اینکه اجرای سرود توسط دخترکان ( گاهی همراه با ناز و حرکات چشم نواز ) در حضور مردان و پسران نیز رایج شده که یکی از آثار شومش، افزایش طمع خوانندگی و خودنمایی دختران در حضور نامحرمان است. 2⃣ منکراتی همچون آرایش و پوشش زننده و فریبنده، در راهپیمائی ها و همایش‌های حکومتی و در انتخابات و مصاحبه های قبل و حین و بعد آن، نه تنها نهی و مقابله نمی شود، بلکه به طور گسترده توسط رسانه ملی برجسته سازی می گردد تا جائی که انگار بهترین راه برای رسانه ای شدن منکراتی ها، قرار گرفتن در برابر دوربین ها در این مراسم است! هرچند هدف رسانه ملی، اثبات مقبولیت فراگیر نظام و افزایش قدرت حاکمیت است ولی با نگاهی هوشمندانه بنظر می رسد پیامدهای سنگینِ شوم و قطعی و ماندگار این اقدام، خیلی بیش از مصلحت جزئی و احتمالی و گذرای آنست ( کان ما یفسد اکثر مما یصلح). 3⃣ در راهپیمائی ها و تجمعات قبل و بعد از انقلاب، با اهتمام و برنامه ریزی برگزارکنندگان، به پیروی از سنت و توصیه معصومان ( علیهم السلام)،ک برای حفظ حریم ها و حرمت ها، مردان و زنان جداگانه و به دور از اختلاط، تجمع و حرکت می کردند ولی اکنون حتی در شهر مقدس قم، به صورت مخلوط و درهم تنیده انجام می شود و همین آسیب موجب شده برخی بانوان متعهد، از شرکت در این مراسم خودداری کنند. 4⃣ سال گذشته، نیمه شعبان، حد فاصل حرم مطهر حضرت معصومه ( علیها السلام ) تا مسجد مقدس جمکران _ که انتظار می رفت محل اجرای معنوی و زلال ترین برنامه های مهدوی ( علیه السلام) باشد _ متاسفانه پُر بود از اجرای زنده و غیرزنده سرودها و نواهایی آلوده به موسیقی های بسیار تند و زننده، با تماشاچیان مختلط مرد و زن. این نوع مدیریت فرهنگی منفعلانه، هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان آثار مذهبی را به سمت جاذبه های کاذب برده و ذائقه ها را تخریب کرده و موجب تهی شدن مراسم مذهبی از روح و معنویت گشته است. تاسف بیشتر اینکه طراحی و اجرای همه یا عمده این موارد، توسط سازمان‌ها و نهادهای رسمی و انتصابی نظام و تحت عنوان فریبنده ( مصلحت نظام) انجام می شود و خیلی سریع، الگوی سایر مجموعه های حکومتی و غیرحکومتی قرار می‌گیرد و شیوع پیدا می کند ( اگر ز باغ رعیت، ملک خورد سیبی _ برآورند غلامان او درخت از بیخ). ⬅️ هر چند هدف بسیاری از بانیان وضع موجود، خیرست و دنبال جذب حداکثری به اسلام و انقلاب هستند ولی بنظر می رسد مسیر خطایی برای این مقصد مقدس انتخاب کرده اند و سوار بر مرکب چموشی شده اند. ✅ حسن ختام، کلام سبط سید الأنام حضرت سیدالشهداء ( علیه السلام) : لایُنال ما عند الله الا بطاعته ( و العاقبة للمتقین ) @Tanbiholomah
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه 🔰 مراسم جشن اعیاد شعبانیه 🎙سخنران: استاد محمد ابراهیم 🎙مدیحه خوانی و مناجات: کربلایی محمد جواد 🗓 پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه از ساعت ۲۰ 📍صفائیه برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود. برادران و خواهران جهت اطلاع از برنامه‌ها و محتوای مراسمات، در کانال هیئت عضو شوید. 👇👇👇 Eitaa.com/ansarolmahdi_aj
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آخرین وصیت به چه بود؟ 🎙 بیانات استاد قدیرعلی شمس 🔹 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
❇️ الگو سازی آری / تغییر در ذائقه نه 🖋مرتضی صادقی اخیرا در برنامه حسینیه معلی مطرح شد که این برنامه در پی ارائه الگوی شادی مورد تایید دین است. این مطلب بهانه ای برای نوشتن نکات زیر شد: 1⃣ چند مطلب مورد تایید و تقدیر نگارنده است: ✅ شخصیت مجری و داوران این برنامه که انصافاً عمری در ترویج مکتب اهل بیت و تعظیم شعائر اهل بیت علیهم السلام تلاش کرده اند و ان شاء الله از این به بعد هم در همین مسیر قدم برخواهند داشت. ✅ نیت خیر آنها در اداره و اجرای این برنامه که این هم امری مبارک و قابل ستایش است. ✅ شوخ طبعی های مجری و داوران برنامه که معمولا شیرین و لذت بخش است. 2⃣ ارائه الگوی دینی در مسائل مختلف دارای ظرافت ها و پیچیدگی های خاص خود است و نیاز به پشتوانه قوی علمی و فکری دارد چرا که گاهی به غلط تصور میشود اگر همان الگوی تقلیدی و وارداتی را گرفته ظاهری اسلامی به آن بدهیم و بخشهایی از محتوا یا روش که با مقیاس رساله عملیه مستقیما حرام هستند را تغییر دهیم، به یک الگوی اسلامی دست پیدا کرده ایم. ❌این همان تصوری غلطی است که گمان میکند اگر از اقتصاد غربی ربا و چند حرام دیگر را حذف کردیم تبدیل به الگوی اقتصاد اسلامی میشود یا اگر از شهرسازی غربی کاباره و شراب فروشی را حذف کردیم تبدیل به الگوی شهر اسلامی میشود غافل از اینکه گاهی تضاد مدل وارداتی با اسلام پیچیده تر و عمیق تر است. گاهی یک مدل اقتصادی بدون اینکه با مقیاس رساله عملیه حرام مستقیمی در آن باشد به گونه ای زندگی انسانها را دستخوش تغییر میکند که نتیجه طبیعی آن تقویت دنیا طلبی و دوری از خدا و تضعیف فضائل اخلاقی و ارزشهای دینی است. گاهی یک مدل شهر سازی بدون اینکه با مقیاس رساله عملیه حرام مستقیمی در آن باشد تعاملاتی را در پی دارد که به تضعیف عفت و ارزشهای خانوادگی و دینی می انجامد. 3⃣ یکی از ریشه ای ترین مفاهیم دینی، مفهوم حیا است. حیا همان نعمت بزرگ خدا به انسان است که به تعبیر روایات به همراه عقل دو نعمت خاص انسان در مقابل حیوانات هستند و ضامن سعادت اویند. حیا یعنی انسان از اعماق وجود نسبت به انجام کارهای ناپسند احساس خجالت دارد و لذا انجام آن کارها برایش ناگوار است. بخش مهمی از حیا مرهون فضای بیرونی و جامعه است به گونه ای که اگر جوّ خانواده و جامعه نسبت به انجام یک عمل دافعه داشت این حیای اجتماعی تاثیر مهمی در ترک شدن آن عمل خواهد داشت و به عکس اگر فضای بیرونی انجام یک عمل را عادی سازی کرد و ذائقه اجتماعی به انجام و مواجهه با یک عمل عادت کرد این مسئله تاثیر جدی بر سست شدن اراده ها و حتی تغییر نگاه ها در مقابل زشتی آن عمل خواهد داشت و طبعا اگر رفته رفته پرده حیا نسبت به انجام کاری از بین رفت ایمنی انسان در مقابل آن تضعیف خواهد شد. 4⃣ جامعه دینی دارای اجزائی است که همه از جایگاه یکسانی در حرکت دینی آن برخوردار نیستند. این جامعه به مثابه یک قطار دارای واگن های متعدد است خواص مذهبی جامعه و کسانی که انتساب بیشتری به دین و اهل بیت علیهم السلام دارند همچون لوکوموتیورانان این قطار هستند و اقشار مختلف بسته به درجاتشان هرکدام در واگن هایی نزدیک یا دور از لوکوموتیو ساکن هستند. اگر بخواهیم واگن های آخر قطار از افتادن در پرتگاه در امان باشند چاره ای نیست جز اینکه لوکوموتیو با فاصله قابل توجه از لبه پرتگاه حرکت کند. ⛔️ نمیتوان توقع داشت لوکوموتیو تا نزدیک پرتگاه به عقب حرکت کند و در عین حال ساکنان واگنهای پشت سر از افتادن در پرتگاه در امان بمانند. ↙️ نتیجه اینکه به فرض هیچ کدام از مواردی که در برنامه حسینیه معلی اتفاق می افتد مستقیما حرام شرعی نباشد اما: ⁉️اگر در برنامه مزین به نام ابی عبدالله علیه السلام حرکات موزون محلی برگزار شد در جشنواره های دیگر باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟ اگر در اجرای سرود منتسب به اهل بیت علیهم السلام و در حضور مردان، زنان به میدان آمدند و حرکاتی منظم و آرام انجام دادند چه توقعی از اجرا های دیگران در جمعهای دیگر میتوان داشت؟ اگر ذائقه نوجوانان متدینمان را به سمت اجرای سرودهای دینی به همراه جنس مخالف سوق دادیم و انجام حرکات خاص جزء لازم اجرا محسوب شد، چه انتظاری از دیگران باید داشت؟ اگر در برنامه تلوزیونی که مزین به نام اهل بیت علیهم السلام است و درحضور مادحین و منسوبین به آنها آهنگهای نسبتا تند ضمیمه ی عرض ارادت به محضرشان قرار گرفت در برنامه های دیگر تلوزیون که با هدف صرف سرگرمی تهیه میشود و در حضور داورانی از جنس های دیگر باید متتظر چه آهنگهایی بود؟ بعد از عادی شدن همه اینها قدم بعدی چه خواهد بود؟ 🖇در آخر توصیه ای برادرانه به دست اندر کاران حسینه معلی: مکتب اهل بیت علیهم السلام آنقدر زیبایی دارد که بدون تغییر در ذائقه مریدانشان بتوان برنامه های جذاب تولید کرد. پس در مدل سازی اعتماد به نفس داشته باشید و مرعوب روشهای دیگران که ارتباطی با مرام اهل بیت ندارد، نشوید.
❇️حق امام و حق مردم 📝نقد دیدگاه آقای سروش محلاتی 🖊 محمد متقیان تبریزی اشاره جناب آقای سروش محلاتی، در سخنرانی 25 رجب، با عنوان «نظریه دولت غاصب در فقه امامیه» پیرامون حقوق خدا، امام و مردم سخن گفته و در نهایت با تصویر امکان تزاحم میان حق امام و حق مردم چنین نتیجه میگیرد: «پرسش این است که اگر بین حق امام و حقوق مردم تزاحم به وجود آید، کدام حق مقدم است؟ وقتی به بیانات اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم، آنان حق خود را مقدمه می دانند برای حق مردم، حکومت از نگاه امام علی(ع) مقدمه اجرای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق مردم است. امام علی(ع) کفش خود را وصله می زند ابن عباس بر امام وارد شد امام علی(ع) از ابن عباس سوال فرمود این کفش چند قیمت دارد ابن عباس عرض کرد قیمتی ندارد امام فرمود این کفش از حکمرانی بر جامعه برایم ارزشمند تر است مگر اینکه احقاق حق ودفع باطل بتوانم. هُوَ يَخْصِفُ نَعْلَهُ فَقَالَ لِي مَا قِيمَةُ هَذِهِ النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِيمَةَ لَهَا فَقَالَ (عليه ‏السلام) وَ اللَّهِ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً، امام علی(ع)، حق حکمرانی خود ر ا در جهت حقوق مردم و تامین عدالت اجتماعی می داند. امام(ع) در ماجرای انتخاب خلیفه سوم فرمودند:لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي؛ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً، الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ، وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ‏، امام از حق امامت اغماض می کند، ولی از حق مردم که عدالت باشد دفاع می کند، حق مردم را مقدم بر حق خود می داند. در تفکر امامیه در مقام تزاحم، حق مردم مقدم بر حق امام است؛ زیرا حق امام مقدمه و حقوق مردم ذی المقدمه است.» بر این جمع بندی ایشان اشکالاتی وارد است که طرح میشود. 1️⃣ تقدم رتبی حق امام بر حق مردم اولاً: آقای سروش محلاتی، برای اثبات اهمیت حق مردم، از مقام تزاحم میان حق امام (سلام الله علیه) با حق مردم استفاده میکند، در حالیکه، تصویر «تزاحم در حقوق» متوقف بر پذیرش تکافؤ دو حق است که، استیفاء هر دو حق با همدیگر امکان-پذیر نبوده و استیفاء هرکدام مزاحم استیفاء حق دیگر باشد. اما اگر، حقی اهم از حق دیگری بوده یا تقدم رتبی بر حق دیگری داشته باشد، تزاحم مستقری وجود نخواهد داشت. حال، این پرسش مطرح میشود که، آیا حق امام (سلام الله علیه) که همان «حق ولایتِ» اوست، در عرض حق مردم است؟ ادله متعددی بر تقدم رتبی حق امام (سلام الله علیه) بر حق مردم دلالت دارد که، از جمله آنها آیه شریفه «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است. به بیان فقها، این آیه شریفه، هم نبی و هم امام را در برگرفته و ایشان را اولی بالتصرف در انفس و اموال مردم دانسته است. اولویت در تصرف در این آیه به این معناست که، نبی و امام از حق تصرفی برخوردار هستند – که ممکن است این حق تصرف در قالب حکومت انجام بگیرد- مقدم بر حق تصرفی است که مردم درباره خود و اموالشان دارند. برهمین اساس است که شیخ انصاری (رضوان الله علیه) از «سلطنت مطلقه» امام بر رعیت سخن میگوید: «و بالجملة، فالمستفاد من الأدلّة الأربعة بعد التتبّع و التأمّل: أنّ للإمام عليه السلام سلطنة مطلقة على الرعيّة من قبل اللّه تعالى، و أنّ تصرّفهم نافذ على الرعيّة ماضٍ مطلقاً.» (كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري، ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 548‌) و مرحوم ایروانی نیز با استناد به خطبه غدیریه، اولویت در سلطنت را به نفی تزاحم معنا میکند: «فيكون مفاد الحديث ثبوت هذه السلطنة بعينها للنّبي غاية الأمر بنحو آكدّ بحيث لا تزاحم سلطنة سلطنة» (حاشية المكاسب (للإيرواني)، ج‌1، ص: 155‌) ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 2️⃣ حق امام، مقدمه منحصره برای استیفاء حق مردم ثانیاً: آقای سروش محلاتی در بیان دیگری، به مقدمه بودن حق امام برای حق مردم اشاره کرده و آن را ذی المقدمه میداند. این بیان نیز در رابطه میان حق امام و حق مردم، مخدوش است که در ادامه خواهد آمد، اما، اگر رابطه میان حق امام با حق مردم، رابطه مقدمه و ذی المقدمه هم باشد، با تکیه بر مسلمات کلامی امامیه باید گفت؛ حق امام (سلام الله علیه) مقدمه منحصره وجودیه برای استیفاء حق مردم است، نه یکی از مقدمات. به عبارت دیگر، با نظر به همان روایت ابن عباس که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) غرض حکومت خود را «اقامه حق» و «دفع باطل» بیان میکند، باید گفت؛ این دو غرض، فقط در حکومت حضرت قابل تحقق است نه در حکومتهای دیگر. از این روی، استیفاء حق امام مقدم بر استیفاء حق مردم میباشد. اگر ایشان این نکته را نپذیرند به این معناست که، قبول دارند اقامه حق و دفع باطل از طریق شورای سقیفه نیز امکان پذیر است. علاوه بر اینکه، وقتی به برخی از خطب امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از جمله خطبه معروف درباره حق والی و رعیت، نظر انداخته میشود، این نکته برجستگی می یابد که، از منظر ایشان، «بقاء دولت» با همه آثار مبارک آن، نتیجه تقوم و به هم پیوستگی دو حق والی و رعیت و اینگونه نیست که، رابطه مقدمی طولی میان دو حق باشد: « بزرگترين حقى كه خداوند تعالى از آن حقوق واجب گردانيده، حق والى است بر رعيت و حق رعيت است بر والى. اين فريضه اى است كه خدا اداى آن را بر هر يك از دو طرف مقرر داشته و آن را سبب الفت ميان ايشان و عزت و ارجمندى دين ايشان قرار داده است. پس رعيت صلاح نپذيرد مگر آنكه واليان صلاح پذيرند و واليان به صلاح نيايند، مگر به راستى و درستى رعيت. زمانى كه رعيت حق خود را نسبت به والى بگزارد و والى نيز حق خود را نسبت به رعيت ادا نمايد، حق در ميان آنها عزت يابد و پايه هاى دينشان استوارى گيرد و نشانه هاى عدالت برپا گردد و سنتهاى پيامبر (ص) در مسير خود افتد و اجرا گردد و در پى آن روزگار به صلاح آيد و اميد به بقاى دولت قوت گيرد و دشمنان مأيوس گردند. و اگر رعيت بر والى خود چيره گردد يا والى بر رعيت ستم روا دارد، در اين هنگام، ميان آنها اختلاف كلمه پديد آيد و نشانه هاى جور پديدار آيد و تباهكارى در دين بسيار شود و عمل به سنتها متروك ماند و به هوا و هوس كار كنند و احكام اجرا نگردد و دردها و بيماريهاى مردم افزون شود. و كسی از پايمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بيمى به دل راه ندهد. در اين هنگام نيكان به خوارى افتند و بدان عزت يابند و بازخواستهاى خداوند از بندگان بسيار گردد. » نهج البلاغه، خطبه 216 پیوستگی دو حق، با نظر به مطلب پیشین که حق اصیل را از آن امام میداند، این تصویر را دارد که، هم حق امام و هم حق مردم باید مراعات گردد، اما با توجه به این نکته که، حق امام برابر و هم کفو با حق مردم نبوده و تقدم رتبی بر آن دارد. با این باور، میتوان مثال برجسته دوران معاصر، یعنی مشروطه را بازاندیشی دوباره ای نمود. دوره ای که فقط به احیاء حق مردم اندیشیده شده و چنین گمان برده شد که این حق را میتوان از طریق مشروطه هم احیاء نمود. در حالیکه، همه آن اهداف مقدسی که بزرگان دینی داشتند، جز از طریق نهاد امامت و ولایت قابل استیفاء نبود. ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 3️⃣اغراض حکومت امام، فراتر از حقوق الناس ثالثاً: اشتباه اساسی آقای سروش محلاتی در این است که، بیان امام (سلام الله علیه) را به «حقوق الناس» تحویل برده و در همان محدوده منحصر ساخته است. در حالیکه، آن بیان اوسع از حقوق مردم است؛ «...إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً». نظیر آنچه که ایشان در خطبه ای دیگر غرض خویش از پذیرش ولایت را چنین توصیف میکند: « اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ‏ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك‏» (خداوندا! تو مى دانى که آنچه از ما (در طریق تلاش براى بسیج مردم) صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنّت ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد) همانطور که در این عبارت آمده است، غرض از تشکیل حکومت؛ آشکار ساختن نشانه های دین، اصلاح شهرها و سرزمینها است تا امنیت برای مظلومین فراهم آید و حدود معطله الهی اقامه گردد. و معلوم نیست، چرا بر یک مؤلفه (حقوق مردم) اصرار ورزیده شده و همه غرض حکومت امام منحصر به آن گردیده و مقدمه احقاق آن تلقی میشود. و اگر حضرت در آن خطبه (وَ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً) ظلم بر خود را پذیرفته و از سلامت امور مسلمین استقبال میکند، به معنای تقدم حق مردم بر حق امام نیست، بلکه، به معنای تقدم «حق الإسلام و المسلمین» بر شخص حضرت امیر (سلام الله علیه) است. و این همان اندیشه سیاسی امام خمینی (رضوان الله علیه) است که حفظ نظام اسلامی از حفظ یک نفر - حتی اگر امام عصر ارواحنافداه- باشد اهمیتش بیشتر است. 🔹نتیجه گیری مبتنی بر اندیشه امامیه و با توجه دقیق به کلمات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بقاء هر دولت و اجتماعی، در تقوم و به هم پیوستگی حق امام و حق مردم است. در عین آنکه، در همین پیوستگی است که، حق امام تقدم رتبی بر حق مردم دارد. و دوگانه ای که، امثال آقای سروش محلاتی درست کرده و جانب حقوق مردم را سنگین نموده و آن را مقدم بر حق امام میدارند، نه تنها تحریف معنوی نهج البلاغه است، بلکه، خارج از اندیشه سیاسی امامیه است. ضمن آنکه، استیفاء حق امام، متضمن استیفاء حق مردم است، نه آنکه، استیفاء حق امام، فقط به غرض استیفاء حق مردم باشد. بلکه، حق امام که حقِ ولایت و حکومت باشد، به غرضی اوسع از حقوق الناس تشکیل میشود. @Tanbiholomah
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه 🔰 مراسم احیای شب 🎤 سخنران: استاد سید احمد 🎤 توسل و مناجات: حجت الاسلام والمسلمین 🎤مدیحه خوان: حاج جواد 🗓 شب نیمه شعبان از ساعت ۲۴ 📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲ علامه طباطبایی رحمة الله علیه 📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود. برادران و خواهران 📌 جهت اطلاع از برنامه‌ها و محتوای مراسمات، در کانال هیئت عضو شوید. 👇👇👇 Eitaa.com/ansarolmahdi_aj
📚معرفی کتاب 🔹عصر غیبت، عصر قیام یا سکوت؟! ⬅️ احکام دین مبین اسلام، به امور عبادی و وظایف فردی منحصر نیست، بلکه معاملات و سیاست و اقتصاد و روابط داخلی و خارجی مسلمانان نیز جزء قوانین مهم اسلام است و اجرای این احکام جز در بستر حکومت دینی میسر نخواهد بود. طبق عقیده شیعیان، در زمان حضور معصوم «علیه السلام» وظیفه تشکیل حکومت بر عهده ایشان نهاده شده، اما حکم قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت، جای سوال دارد که محققان مسائل دینی باید پاسخگوی آن باشند. در برخی جوامع حدیثی شیعه، روایاتی وجود دارد که به گمان عده ای، این روایات مؤمنان را از هرگونه قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت بازداشته و آنها را به سکوت و سکون امر کرده است. برخی به استناد همین روایات، همواره با شعار «جدایی دین از سیاست» دیگران را از تحرکات سیاسی منع می کنند. 📚 در کتاب عصر غیبت عصر قیام یا سکوت، پس از بررسی اجمالی مفاهیم کاربردی تحقیق، به ارائه کلیات مربوط به مسأله مانند مقتضای اصل اولی نسبت به تشکیل حکومت در عصر غیبت پرداخته شده و در ادامه نیز مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت، در ضمن هشت گفتار مورد بررسی دقیق سندی و دلالی قرار گرفته و نقدی قابل اطمینان ارائه شده است. در فصل پایانی کتاب نیز جایگاه قیام زید بن علی «علیه السلام» در کلام اهل بیت «علیهم السلام» بررسی شده است. ✅ شایان ذکر است این کتاب در جشنواره کتاب سال حوزه، درسال 1400 حائز رتبه «شایسته تحسین» گردیده، و در جشنواره پاسخ برتر در سال 1402، رتبه «شایسته تقدیر» را کسب کرده است . لینک تهیه کتاب https://ketabejamkaran.ir/# ادمین @ketabejamkaran_admin @Tanbiholomah
پیام حضرت آیت الله سیدان در خصوص انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین شرکت در انتخابات مسئله بسیار اساسی و مهمی است که با انتخاب اصلح، هر چه بهتر مصالح کشور در شئون مختلف تحقق یابد، امیدواریم که همگان با انتخاب افراد شایسته، متدین و کاردان در این امر خطیر شرکت نمایند. والسلام علیکم و رحمت الله سیدجعفر سیدان - هفتم اسفندماه یکهزار و چهارصد و دو 🆔 @ayatollah_seyyedan @Tanbiholomah
🔰مشارکت مردم در انتخابات بیانگر اقتدار نظام است 🔻 عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه حضور در انتخابات وظیفه شرعی ملت ایران است، گفت: اقتدار نظام به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات وابسته است. آیت‌الله شیخ مهدی مروارید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، پیرامون حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش‌‌رو گفت: اقتدار و قوام نظام به مشارکت مردم در انتخابات وابسته است، لذا همه ملت ایران وظیفه شرعی دارند، در جهت تقویت و پیشبرد اتقلاب اسلامی در انتخابات شرکت کنند. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نظام جمهوری اسلامی، را نظامی منحصر به فرد دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی مبنایش اجرای احکام اسلامی و تکیه‌‌‌گاه او اسلام است، و مردم نباید اجازه بدهند این نظام تضعیف شود. وی تصریح کرد: همگان وظیفه دارند، در جهت شناخت افراد اصلح تلاش کنند تا فردی مناسب و دارای صلاحیت واقعی انتخاب شود. آیت‌الله مروارید در پایان یادآور شد: مردم با حضور حداکثری در انتخابات پیش‌رو به همه دنيا نشان خواهند داد، كه تا آخرين نفس پاي دستاوردهاي انقلاب و آرمان‌هاي امام راحل(ره) و شهدا ايستاده‌اند و همواره در خط ولايت فقيه حركت مي كنند. https://news.hozehkh.com/2024/02/21/16166/ @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برای با نیت تلاش کنید! ❤️ فرمایش مقام معظم رهبری حفظه الله را از جان و دل پذیرا باشیم 🎙 استاد حیدرعلی ایوبی (از تربیت شدگان و شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور) 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42 @Tanbiholomah