eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
164 عکس
70 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ الگو سازی آری / تغییر در ذائقه نه 🖋مرتضی صادقی اخیرا در برنامه حسینیه معلی مطرح شد که این برنامه در پی ارائه الگوی شادی مورد تایید دین است. این مطلب بهانه ای برای نوشتن نکات زیر شد: 1⃣ چند مطلب مورد تایید و تقدیر نگارنده است: ✅ شخصیت مجری و داوران این برنامه که انصافاً عمری در ترویج مکتب اهل بیت و تعظیم شعائر اهل بیت علیهم السلام تلاش کرده اند و ان شاء الله از این به بعد هم در همین مسیر قدم برخواهند داشت. ✅ نیت خیر آنها در اداره و اجرای این برنامه که این هم امری مبارک و قابل ستایش است. ✅ شوخ طبعی های مجری و داوران برنامه که معمولا شیرین و لذت بخش است. 2⃣ ارائه الگوی دینی در مسائل مختلف دارای ظرافت ها و پیچیدگی های خاص خود است و نیاز به پشتوانه قوی علمی و فکری دارد چرا که گاهی به غلط تصور میشود اگر همان الگوی تقلیدی و وارداتی را گرفته ظاهری اسلامی به آن بدهیم و بخشهایی از محتوا یا روش که با مقیاس رساله عملیه مستقیما حرام هستند را تغییر دهیم، به یک الگوی اسلامی دست پیدا کرده ایم. ❌این همان تصوری غلطی است که گمان میکند اگر از اقتصاد غربی ربا و چند حرام دیگر را حذف کردیم تبدیل به الگوی اقتصاد اسلامی میشود یا اگر از شهرسازی غربی کاباره و شراب فروشی را حذف کردیم تبدیل به الگوی شهر اسلامی میشود غافل از اینکه گاهی تضاد مدل وارداتی با اسلام پیچیده تر و عمیق تر است. گاهی یک مدل اقتصادی بدون اینکه با مقیاس رساله عملیه حرام مستقیمی در آن باشد به گونه ای زندگی انسانها را دستخوش تغییر میکند که نتیجه طبیعی آن تقویت دنیا طلبی و دوری از خدا و تضعیف فضائل اخلاقی و ارزشهای دینی است. گاهی یک مدل شهر سازی بدون اینکه با مقیاس رساله عملیه حرام مستقیمی در آن باشد تعاملاتی را در پی دارد که به تضعیف عفت و ارزشهای خانوادگی و دینی می انجامد. 3⃣ یکی از ریشه ای ترین مفاهیم دینی، مفهوم حیا است. حیا همان نعمت بزرگ خدا به انسان است که به تعبیر روایات به همراه عقل دو نعمت خاص انسان در مقابل حیوانات هستند و ضامن سعادت اویند. حیا یعنی انسان از اعماق وجود نسبت به انجام کارهای ناپسند احساس خجالت دارد و لذا انجام آن کارها برایش ناگوار است. بخش مهمی از حیا مرهون فضای بیرونی و جامعه است به گونه ای که اگر جوّ خانواده و جامعه نسبت به انجام یک عمل دافعه داشت این حیای اجتماعی تاثیر مهمی در ترک شدن آن عمل خواهد داشت و به عکس اگر فضای بیرونی انجام یک عمل را عادی سازی کرد و ذائقه اجتماعی به انجام و مواجهه با یک عمل عادت کرد این مسئله تاثیر جدی بر سست شدن اراده ها و حتی تغییر نگاه ها در مقابل زشتی آن عمل خواهد داشت و طبعا اگر رفته رفته پرده حیا نسبت به انجام کاری از بین رفت ایمنی انسان در مقابل آن تضعیف خواهد شد. 4⃣ جامعه دینی دارای اجزائی است که همه از جایگاه یکسانی در حرکت دینی آن برخوردار نیستند. این جامعه به مثابه یک قطار دارای واگن های متعدد است خواص مذهبی جامعه و کسانی که انتساب بیشتری به دین و اهل بیت علیهم السلام دارند همچون لوکوموتیورانان این قطار هستند و اقشار مختلف بسته به درجاتشان هرکدام در واگن هایی نزدیک یا دور از لوکوموتیو ساکن هستند. اگر بخواهیم واگن های آخر قطار از افتادن در پرتگاه در امان باشند چاره ای نیست جز اینکه لوکوموتیو با فاصله قابل توجه از لبه پرتگاه حرکت کند. ⛔️ نمیتوان توقع داشت لوکوموتیو تا نزدیک پرتگاه به عقب حرکت کند و در عین حال ساکنان واگنهای پشت سر از افتادن در پرتگاه در امان بمانند. ↙️ نتیجه اینکه به فرض هیچ کدام از مواردی که در برنامه حسینیه معلی اتفاق می افتد مستقیما حرام شرعی نباشد اما: ⁉️اگر در برنامه مزین به نام ابی عبدالله علیه السلام حرکات موزون محلی برگزار شد در جشنواره های دیگر باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟ اگر در اجرای سرود منتسب به اهل بیت علیهم السلام و در حضور مردان، زنان به میدان آمدند و حرکاتی منظم و آرام انجام دادند چه توقعی از اجرا های دیگران در جمعهای دیگر میتوان داشت؟ اگر ذائقه نوجوانان متدینمان را به سمت اجرای سرودهای دینی به همراه جنس مخالف سوق دادیم و انجام حرکات خاص جزء لازم اجرا محسوب شد، چه انتظاری از دیگران باید داشت؟ اگر در برنامه تلوزیونی که مزین به نام اهل بیت علیهم السلام است و درحضور مادحین و منسوبین به آنها آهنگهای نسبتا تند ضمیمه ی عرض ارادت به محضرشان قرار گرفت در برنامه های دیگر تلوزیون که با هدف صرف سرگرمی تهیه میشود و در حضور داورانی از جنس های دیگر باید متتظر چه آهنگهایی بود؟ بعد از عادی شدن همه اینها قدم بعدی چه خواهد بود؟ 🖇در آخر توصیه ای برادرانه به دست اندر کاران حسینه معلی: مکتب اهل بیت علیهم السلام آنقدر زیبایی دارد که بدون تغییر در ذائقه مریدانشان بتوان برنامه های جذاب تولید کرد. پس در مدل سازی اعتماد به نفس داشته باشید و مرعوب روشهای دیگران که ارتباطی با مرام اهل بیت ندارد، نشوید.
❇️حق امام و حق مردم 📝نقد دیدگاه آقای سروش محلاتی 🖊 محمد متقیان تبریزی اشاره جناب آقای سروش محلاتی، در سخنرانی 25 رجب، با عنوان «نظریه دولت غاصب در فقه امامیه» پیرامون حقوق خدا، امام و مردم سخن گفته و در نهایت با تصویر امکان تزاحم میان حق امام و حق مردم چنین نتیجه میگیرد: «پرسش این است که اگر بین حق امام و حقوق مردم تزاحم به وجود آید، کدام حق مقدم است؟ وقتی به بیانات اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم، آنان حق خود را مقدمه می دانند برای حق مردم، حکومت از نگاه امام علی(ع) مقدمه اجرای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق مردم است. امام علی(ع) کفش خود را وصله می زند ابن عباس بر امام وارد شد امام علی(ع) از ابن عباس سوال فرمود این کفش چند قیمت دارد ابن عباس عرض کرد قیمتی ندارد امام فرمود این کفش از حکمرانی بر جامعه برایم ارزشمند تر است مگر اینکه احقاق حق ودفع باطل بتوانم. هُوَ يَخْصِفُ نَعْلَهُ فَقَالَ لِي مَا قِيمَةُ هَذِهِ النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِيمَةَ لَهَا فَقَالَ (عليه ‏السلام) وَ اللَّهِ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً، امام علی(ع)، حق حکمرانی خود ر ا در جهت حقوق مردم و تامین عدالت اجتماعی می داند. امام(ع) در ماجرای انتخاب خلیفه سوم فرمودند:لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي؛ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً، الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ، وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ‏، امام از حق امامت اغماض می کند، ولی از حق مردم که عدالت باشد دفاع می کند، حق مردم را مقدم بر حق خود می داند. در تفکر امامیه در مقام تزاحم، حق مردم مقدم بر حق امام است؛ زیرا حق امام مقدمه و حقوق مردم ذی المقدمه است.» بر این جمع بندی ایشان اشکالاتی وارد است که طرح میشود. 1️⃣ تقدم رتبی حق امام بر حق مردم اولاً: آقای سروش محلاتی، برای اثبات اهمیت حق مردم، از مقام تزاحم میان حق امام (سلام الله علیه) با حق مردم استفاده میکند، در حالیکه، تصویر «تزاحم در حقوق» متوقف بر پذیرش تکافؤ دو حق است که، استیفاء هر دو حق با همدیگر امکان-پذیر نبوده و استیفاء هرکدام مزاحم استیفاء حق دیگر باشد. اما اگر، حقی اهم از حق دیگری بوده یا تقدم رتبی بر حق دیگری داشته باشد، تزاحم مستقری وجود نخواهد داشت. حال، این پرسش مطرح میشود که، آیا حق امام (سلام الله علیه) که همان «حق ولایتِ» اوست، در عرض حق مردم است؟ ادله متعددی بر تقدم رتبی حق امام (سلام الله علیه) بر حق مردم دلالت دارد که، از جمله آنها آیه شریفه «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است. به بیان فقها، این آیه شریفه، هم نبی و هم امام را در برگرفته و ایشان را اولی بالتصرف در انفس و اموال مردم دانسته است. اولویت در تصرف در این آیه به این معناست که، نبی و امام از حق تصرفی برخوردار هستند – که ممکن است این حق تصرف در قالب حکومت انجام بگیرد- مقدم بر حق تصرفی است که مردم درباره خود و اموالشان دارند. برهمین اساس است که شیخ انصاری (رضوان الله علیه) از «سلطنت مطلقه» امام بر رعیت سخن میگوید: «و بالجملة، فالمستفاد من الأدلّة الأربعة بعد التتبّع و التأمّل: أنّ للإمام عليه السلام سلطنة مطلقة على الرعيّة من قبل اللّه تعالى، و أنّ تصرّفهم نافذ على الرعيّة ماضٍ مطلقاً.» (كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري، ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 548‌) و مرحوم ایروانی نیز با استناد به خطبه غدیریه، اولویت در سلطنت را به نفی تزاحم معنا میکند: «فيكون مفاد الحديث ثبوت هذه السلطنة بعينها للنّبي غاية الأمر بنحو آكدّ بحيث لا تزاحم سلطنة سلطنة» (حاشية المكاسب (للإيرواني)، ج‌1، ص: 155‌) ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 2️⃣ حق امام، مقدمه منحصره برای استیفاء حق مردم ثانیاً: آقای سروش محلاتی در بیان دیگری، به مقدمه بودن حق امام برای حق مردم اشاره کرده و آن را ذی المقدمه میداند. این بیان نیز در رابطه میان حق امام و حق مردم، مخدوش است که در ادامه خواهد آمد، اما، اگر رابطه میان حق امام با حق مردم، رابطه مقدمه و ذی المقدمه هم باشد، با تکیه بر مسلمات کلامی امامیه باید گفت؛ حق امام (سلام الله علیه) مقدمه منحصره وجودیه برای استیفاء حق مردم است، نه یکی از مقدمات. به عبارت دیگر، با نظر به همان روایت ابن عباس که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) غرض حکومت خود را «اقامه حق» و «دفع باطل» بیان میکند، باید گفت؛ این دو غرض، فقط در حکومت حضرت قابل تحقق است نه در حکومتهای دیگر. از این روی، استیفاء حق امام مقدم بر استیفاء حق مردم میباشد. اگر ایشان این نکته را نپذیرند به این معناست که، قبول دارند اقامه حق و دفع باطل از طریق شورای سقیفه نیز امکان پذیر است. علاوه بر اینکه، وقتی به برخی از خطب امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از جمله خطبه معروف درباره حق والی و رعیت، نظر انداخته میشود، این نکته برجستگی می یابد که، از منظر ایشان، «بقاء دولت» با همه آثار مبارک آن، نتیجه تقوم و به هم پیوستگی دو حق والی و رعیت و اینگونه نیست که، رابطه مقدمی طولی میان دو حق باشد: « بزرگترين حقى كه خداوند تعالى از آن حقوق واجب گردانيده، حق والى است بر رعيت و حق رعيت است بر والى. اين فريضه اى است كه خدا اداى آن را بر هر يك از دو طرف مقرر داشته و آن را سبب الفت ميان ايشان و عزت و ارجمندى دين ايشان قرار داده است. پس رعيت صلاح نپذيرد مگر آنكه واليان صلاح پذيرند و واليان به صلاح نيايند، مگر به راستى و درستى رعيت. زمانى كه رعيت حق خود را نسبت به والى بگزارد و والى نيز حق خود را نسبت به رعيت ادا نمايد، حق در ميان آنها عزت يابد و پايه هاى دينشان استوارى گيرد و نشانه هاى عدالت برپا گردد و سنتهاى پيامبر (ص) در مسير خود افتد و اجرا گردد و در پى آن روزگار به صلاح آيد و اميد به بقاى دولت قوت گيرد و دشمنان مأيوس گردند. و اگر رعيت بر والى خود چيره گردد يا والى بر رعيت ستم روا دارد، در اين هنگام، ميان آنها اختلاف كلمه پديد آيد و نشانه هاى جور پديدار آيد و تباهكارى در دين بسيار شود و عمل به سنتها متروك ماند و به هوا و هوس كار كنند و احكام اجرا نگردد و دردها و بيماريهاى مردم افزون شود. و كسی از پايمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بيمى به دل راه ندهد. در اين هنگام نيكان به خوارى افتند و بدان عزت يابند و بازخواستهاى خداوند از بندگان بسيار گردد. » نهج البلاغه، خطبه 216 پیوستگی دو حق، با نظر به مطلب پیشین که حق اصیل را از آن امام میداند، این تصویر را دارد که، هم حق امام و هم حق مردم باید مراعات گردد، اما با توجه به این نکته که، حق امام برابر و هم کفو با حق مردم نبوده و تقدم رتبی بر آن دارد. با این باور، میتوان مثال برجسته دوران معاصر، یعنی مشروطه را بازاندیشی دوباره ای نمود. دوره ای که فقط به احیاء حق مردم اندیشیده شده و چنین گمان برده شد که این حق را میتوان از طریق مشروطه هم احیاء نمود. در حالیکه، همه آن اهداف مقدسی که بزرگان دینی داشتند، جز از طریق نهاد امامت و ولایت قابل استیفاء نبود. ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 3️⃣اغراض حکومت امام، فراتر از حقوق الناس ثالثاً: اشتباه اساسی آقای سروش محلاتی در این است که، بیان امام (سلام الله علیه) را به «حقوق الناس» تحویل برده و در همان محدوده منحصر ساخته است. در حالیکه، آن بیان اوسع از حقوق مردم است؛ «...إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً». نظیر آنچه که ایشان در خطبه ای دیگر غرض خویش از پذیرش ولایت را چنین توصیف میکند: « اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ‏ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك‏» (خداوندا! تو مى دانى که آنچه از ما (در طریق تلاش براى بسیج مردم) صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنّت ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد) همانطور که در این عبارت آمده است، غرض از تشکیل حکومت؛ آشکار ساختن نشانه های دین، اصلاح شهرها و سرزمینها است تا امنیت برای مظلومین فراهم آید و حدود معطله الهی اقامه گردد. و معلوم نیست، چرا بر یک مؤلفه (حقوق مردم) اصرار ورزیده شده و همه غرض حکومت امام منحصر به آن گردیده و مقدمه احقاق آن تلقی میشود. و اگر حضرت در آن خطبه (وَ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً) ظلم بر خود را پذیرفته و از سلامت امور مسلمین استقبال میکند، به معنای تقدم حق مردم بر حق امام نیست، بلکه، به معنای تقدم «حق الإسلام و المسلمین» بر شخص حضرت امیر (سلام الله علیه) است. و این همان اندیشه سیاسی امام خمینی (رضوان الله علیه) است که حفظ نظام اسلامی از حفظ یک نفر - حتی اگر امام عصر ارواحنافداه- باشد اهمیتش بیشتر است. 🔹نتیجه گیری مبتنی بر اندیشه امامیه و با توجه دقیق به کلمات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بقاء هر دولت و اجتماعی، در تقوم و به هم پیوستگی حق امام و حق مردم است. در عین آنکه، در همین پیوستگی است که، حق امام تقدم رتبی بر حق مردم دارد. و دوگانه ای که، امثال آقای سروش محلاتی درست کرده و جانب حقوق مردم را سنگین نموده و آن را مقدم بر حق امام میدارند، نه تنها تحریف معنوی نهج البلاغه است، بلکه، خارج از اندیشه سیاسی امامیه است. ضمن آنکه، استیفاء حق امام، متضمن استیفاء حق مردم است، نه آنکه، استیفاء حق امام، فقط به غرض استیفاء حق مردم باشد. بلکه، حق امام که حقِ ولایت و حکومت باشد، به غرضی اوسع از حقوق الناس تشکیل میشود. @Tanbiholomah
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه 🔰 مراسم احیای شب 🎤 سخنران: استاد سید احمد 🎤 توسل و مناجات: حجت الاسلام والمسلمین 🎤مدیحه خوان: حاج جواد 🗓 شب نیمه شعبان از ساعت ۲۴ 📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲ علامه طباطبایی رحمة الله علیه 📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود. برادران و خواهران 📌 جهت اطلاع از برنامه‌ها و محتوای مراسمات، در کانال هیئت عضو شوید. 👇👇👇 Eitaa.com/ansarolmahdi_aj
📚معرفی کتاب 🔹عصر غیبت، عصر قیام یا سکوت؟! ⬅️ احکام دین مبین اسلام، به امور عبادی و وظایف فردی منحصر نیست، بلکه معاملات و سیاست و اقتصاد و روابط داخلی و خارجی مسلمانان نیز جزء قوانین مهم اسلام است و اجرای این احکام جز در بستر حکومت دینی میسر نخواهد بود. طبق عقیده شیعیان، در زمان حضور معصوم «علیه السلام» وظیفه تشکیل حکومت بر عهده ایشان نهاده شده، اما حکم قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت، جای سوال دارد که محققان مسائل دینی باید پاسخگوی آن باشند. در برخی جوامع حدیثی شیعه، روایاتی وجود دارد که به گمان عده ای، این روایات مؤمنان را از هرگونه قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت بازداشته و آنها را به سکوت و سکون امر کرده است. برخی به استناد همین روایات، همواره با شعار «جدایی دین از سیاست» دیگران را از تحرکات سیاسی منع می کنند. 📚 در کتاب عصر غیبت عصر قیام یا سکوت، پس از بررسی اجمالی مفاهیم کاربردی تحقیق، به ارائه کلیات مربوط به مسأله مانند مقتضای اصل اولی نسبت به تشکیل حکومت در عصر غیبت پرداخته شده و در ادامه نیز مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت، در ضمن هشت گفتار مورد بررسی دقیق سندی و دلالی قرار گرفته و نقدی قابل اطمینان ارائه شده است. در فصل پایانی کتاب نیز جایگاه قیام زید بن علی «علیه السلام» در کلام اهل بیت «علیهم السلام» بررسی شده است. ✅ شایان ذکر است این کتاب در جشنواره کتاب سال حوزه، درسال 1400 حائز رتبه «شایسته تحسین» گردیده، و در جشنواره پاسخ برتر در سال 1402، رتبه «شایسته تقدیر» را کسب کرده است . لینک تهیه کتاب https://ketabejamkaran.ir/# ادمین @ketabejamkaran_admin @Tanbiholomah
پیام حضرت آیت الله سیدان در خصوص انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین شرکت در انتخابات مسئله بسیار اساسی و مهمی است که با انتخاب اصلح، هر چه بهتر مصالح کشور در شئون مختلف تحقق یابد، امیدواریم که همگان با انتخاب افراد شایسته، متدین و کاردان در این امر خطیر شرکت نمایند. والسلام علیکم و رحمت الله سیدجعفر سیدان - هفتم اسفندماه یکهزار و چهارصد و دو 🆔 @ayatollah_seyyedan @Tanbiholomah
🔰مشارکت مردم در انتخابات بیانگر اقتدار نظام است 🔻 عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه حضور در انتخابات وظیفه شرعی ملت ایران است، گفت: اقتدار نظام به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات وابسته است. آیت‌الله شیخ مهدی مروارید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، پیرامون حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش‌‌رو گفت: اقتدار و قوام نظام به مشارکت مردم در انتخابات وابسته است، لذا همه ملت ایران وظیفه شرعی دارند، در جهت تقویت و پیشبرد اتقلاب اسلامی در انتخابات شرکت کنند. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نظام جمهوری اسلامی، را نظامی منحصر به فرد دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی مبنایش اجرای احکام اسلامی و تکیه‌‌‌گاه او اسلام است، و مردم نباید اجازه بدهند این نظام تضعیف شود. وی تصریح کرد: همگان وظیفه دارند، در جهت شناخت افراد اصلح تلاش کنند تا فردی مناسب و دارای صلاحیت واقعی انتخاب شود. آیت‌الله مروارید در پایان یادآور شد: مردم با حضور حداکثری در انتخابات پیش‌رو به همه دنيا نشان خواهند داد، كه تا آخرين نفس پاي دستاوردهاي انقلاب و آرمان‌هاي امام راحل(ره) و شهدا ايستاده‌اند و همواره در خط ولايت فقيه حركت مي كنند. https://news.hozehkh.com/2024/02/21/16166/ @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برای با نیت تلاش کنید! ❤️ فرمایش مقام معظم رهبری حفظه الله را از جان و دل پذیرا باشیم 🎙 استاد حیدرعلی ایوبی (از تربیت شدگان و شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور) 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42 @Tanbiholomah
🌀 دشمن «انتخابات» را معیار قبولی نظام و اسلام قرار داده است 👤 استاد فاضل لنکرانی 🔸 دشمن نگاه می‌کند چه تعداد از مردم پای انتخابات می‌آیند و همان را معیار قبولی نظام بین مردم قرار می‌دهد. 🔺 به قول ما طلبه‌ها گاهی یک ملاک به عنوان ثانوی مطرح می‌شود. اینکه رهبری معظم می‌فرمایند مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است، چون امروز دشمن علامت اسلام ناب را در این کشور انتخابات قرار داده، لذا هر کسی هر مقداری که توان دارد باید همه اقشار و گروه‌ها را ترغیب به حضور و مشارکت کند. اعتراض خود نسبت به عملکرد مسئولین را هم به شکل متین اعلام کنید، چون واقعا نگران هستیم آن مشارکت حداکثری مطلوب خدای ناکرده محقق نشود. 🔻 من در دوره قبل بحثی را به نام فقه انتخابات مطرح نمودم، چون در آن زمان عده‌ای در همین حوزه قم تردید کردند که چه کسی گفته شرکت در انتخابات واجب شرعی است؟ اگر هم امام اول انقلاب فرموده بخاطر شرائط اول انقلاب بوده، الآن انتخابات یک حقّ است اگر کسی خواست شرکت می‌کند و اگرهم نخواست نمی‌کند، جواب این حرف خیلی روشن است، انتخابات در عین اینکه یک حقّ است یک تکلیف شرعی مسلم هم هست، قرآن می‌فرماید «یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا»، کدام امانت از ریاست جمهوری یا امر قانونگذاری بالاتر؟ ✅ وظیفه ما قمی‌ها ازمنِ طلبه گرفته تا طلاب و اساتید اینست که با بخش‌های مختلف مردم صحبت کرده تا یک موج گسترده ایجاد شود. دنیا الآن منتظر است ببینید این انتخابات نسبت به قبل چند درصد کمتر یا بیشتر می‌شود که بر آن اساس با ایران برخورد کند. 🌐 خبرگزاری دانشجو @Manahejj @Tanbiholomah
🔷حوزه و دعوت به مشارکت در انتخابات 📢بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته 📢بیانات حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته 📢بیانات حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته 📢بیانات آیت الله اعرافی دام عزه 📢بیانات آیت الله شب زنده دار دام عزه 📢بیانات آیت الله فاضل لنکرانی دام عزه 📢بیانات آیت الله شیخ مهدی مروارید دام عزه 📢بیانات آیت الله نجم الدین طبسی دام عزه 📢بیانات آیت الله عبداللهی دام عزه 📢بیانات آیت الله سیدان دام عزه 📢بیانات آیت الله محسن فقیهی دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین رشاد دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین قدیرعلی شمس دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین تعظیمی فر دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین آصفی دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین عالی دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین ملکی دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین ایوبی دام عزه 📢سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی دام عزه 📜بیانیه مجلس خبرگان 📜 بیانیه جامعه مدرسین 📜بیانیه علما خراسان 📜دعوت۴۱۵استاد حوزه به شرکت در انتخابات در حال بروز رسانی... دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
❇️استفتاء از آیت الله تبریزی (قدس سره) سوال 1733: هل یحب علی المواطن الايراني وغيره الحضور في التظاهرات التي تدعو اليها الجمهورية بشكل رسمي؟ التبريزي: يجب الحضور إذا كان في تركه تضعيف للنظام، والله العالم. 📚صراط النجاة ج2 ص559 https://eitaa.com/Tanbiholomah
28.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من کشورم رو می خوام.. بیانات آیت الله جاودان در دعوت به شرکت در انتخابات https://eitaa.com/Tanbiholomah
💥 انتخابات نزدیک است... 🖌محمد مصطفی پور انتخابات مجلس نیز با همه شیرینی ها و تلخی هایش تمام شد. 🔴 در این دوره، شاهد تحریم انتخابات از جانب دشمنان و هجمه همه جانبه رسانه ای برای منصرف کردن مردم بودیم. 🟢 از این سو نیز نیروهای مخلص و جهادی که دغدغه انقلاب را داشتند، (از هر قشری) ، برای اقناع افراد مردد تلاش کردند. ⬅️ حقیقت این است که این هجمه های همه جانبه دشمنان، در کنار مشکلاتی که مردم در زندگی خود می یابند، در میزان مشارکت موثر بود. 🟢اینک وظیفه دلسوزان و علاقمندان به انقلاب اسلامی و مجاهدین عرصه جهاد تبیین چیست؟ ‼️آیا صحیح است که میدان را رها کرده و منتظر موسم انتخابات بعدی بمانیم و باز چند وقتی قبل از شروع انتخابات به عرصه تلاش و جهاد برگردیم⁉️ ✅ به نظر می آید نیروهای جهادی و فعال که دغدغه ایران اسلامی را دارند و به حق در عرصه جهاد تبیین وارد شدند، از همین حالا باید با برنامه ریزی و اقدام عملیاتی، به فکر انتخابات بعدی و تقویت مشارکت مردمی باشند. برای تحقق این مهم، نیروهای دغدغه مند لااقل در دو عرصه باید فعال باشند: 1⃣ ارتباط مستمر و برنامه دار با مردم؛ ادامه دادن تبیین شرایط مختلف داخلی و خارجی کشور برای مردم و همچنین شنیدن درد دل ها و مشکلات مردم 2⃣ مطالبه گری از مسئولین نسبت به انجام وظایف و وعده هایشان و تلاش برای ایجاد گشایش و رفع مشکلات مردم این دو در کنار هم است که می تواند امید مردم را روز افزون کرده و باعث تقویت مشارکت مردم گردد. 🔹 یادمان باشد کمتر از 2 سال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است 💥 انتخابات نزدیک است.... پس یاعلی https://eitaa.com/Tanbiholomah
﷽ ❇️ کاسبان تهمت تقلب 🖋 حسین محمودزاده 🔸 رفت و آمد گفتمان‌های مختلف و اغلب کاملا متضاد سیاسی در مناصب خرد و کلان اجرایی و تقنینی کشور پس از انقلاب اسلامی چنان واضح است که انکار آن تنها در مرحله خاصی از بی‌خبری یا بی‌انصافی ممکن است. این تغییرهای ۱۸۰ درجه‌ای که در مقاطع مختلف در دولت و مجلس و شوراهای شهر و روستا اتفاق افتاده، گاهی چنان غیرمنتظره و گسترده است که از آن به تغییر «اتوبوسی» تعبیر شده و حتی گمان می‌رود ادامه چنین رویه‌ای برای ثبات سیاسی کشور ضرر داشته باشد و نظام‌های سیاسی دیگر نیز در لیبرال‌ترین و مدعی‌ترین دموکراسی‌های جهان، اجازه‌ی کشیدن چنین دنده‌ معکوس‌هایی در سیاست خرد و کلان اجرایی و تقنینی نمی‌دهند. 🔺 کافی است نگاهی به اصول ثابت سیاست خارجی و برنامه‌های داخلی اصلی در کشورهای به اصطلاح توسعه‌یافته داشته باشیم تا ببینیم چگونه خط قرمز‌های راهبردی محل گروکشی جناحی نیستند و تغییر و تعدیل آن خط قرمزها نه مستقیما و نه غیر مستقیم –برای مثال در قالب گفتمان کلی‌تر احزاب و نامزدهای انتخاباتی مطرح- سال‌هاست که هرگز به رأی مردم گذاشته نشده‌اند. در مقابل، طبقات مختلف مردم ایران پس از انقلاب اسلامی در مقاطع تاریخی مختلف کاملا به شکل محسوس و با انتخاب خود، تغییرهای ملموس در جهت‌گیری‌های کلان سیاسی و اقتصادی را از بالاترین رده‌های سیاست‌گذاری راهبردی تا خردترین اثرات بر سفره و معیشت و مسکن و ... تجربه کرده است. ✅ چهل و پنج سال تجربه‌ و مشاهده‌ی میدان‌داری سیاسی و اجرایی توسط گفتمان‌های سیاسی و اجتماعی مختلف و بعضا مخالف یکدیگر در یک جمهوری نوپا، تنها از نظر عمق و گستره‌ی آزادی عمل آن‌ها در ایجاد تغییرات درون حاکمیتی عجیب و جالب توجه نیست؛ ‼️ بلکه آن‌چه این پدیده را عجیب‌تر می‌کند، نوع و مدل رفتار یک گفتمان سیاسی خاص است که در این نظام در مقاطع مختلف -چه بسا اغلب اوقات- مصادر امور و مناصب قدرت را در اختیار داشته، اما هنر عجیبی در نعل وارونه زدن و «اپوزیسیون بازی» دارد. یکی از حربه‌های قدیمی این گفتمان سیاسی برای این بازی خالی از انصاف، «تشکیک در سلامت انتخابات» و «تهمت تقلب» است. ⛔️ مردم ایران از تجربه‌ی تلخی دارند. دروغ رسوا و شاخدار تقلب در ۸۸ که بعدها به اذعان تمام جهات مطلع و دخیل در همان تهمت، دروغ بودنش روشن شد و مورد اعتراف خودشان واقع شد،‌ بیشتر از یک تهمت ساده از ملت ایران هزینه گرفت. جان‌هایی که از دست رفت و خون‌هایی که ریخته شد، نظام حاکمیتی کشور که به لبه‌ی پرتگاه کشیده شد، و بدتر، تأسف‌بارتر و جانکاه‌تر از همه، دشمنی که جرأت پیدا کرد و همان تهمت دروغ تقلب، راه را برای اعمال شدیدترین، فلج‌کننده‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ بر روی ملت ایران باز کرد. وضعیتی که اکنون در معیشت دچارش هستیم قطعا ریشه در همان دروغ تقلب دارد. بله، دروغ تقلب باعث شد که سفره و قدرت خرید ایرانی دیگر هرگز ماننده دهه‌ی هشتاد نشود، و بعد از آن جریان، هر بار که این سفره کوچکتر می‌شود، حتما سهم مهمی از نقمت و عذاب و لعنت، متوجه کودتاچیان دروغگویی است که آن فتنه را رقم زدند و هنوز هم که هنوز است، هرگز از مردم و خانواده‌های شهدا به خاطر دروغ بزرگ و فتنه‌ی هزینه‌ساز خود عذرخواهی نکرده‌اند. ♨️ آزادی و میدا‌ن‌دادن سیاسی و اجرایی و رسانه‌ای کاری کرده که بار دیگر همان دروغ‌گویان رسوا و بی‌آبرو، فرصت را مناسب دیده‌اند که از همان حربه دوباره استفاده کنند و به خیال خود کشور را بار دیگر زیر لگد و سیلی دشمن بکشند. این بار اما حرفه‌ای‌تر شده‌اند و دست پیش گرفتند، پیش از انتخابات و در مورد اصل مشارکت تهمت تقلب می‌زنند. که فردای انتخابات چه مشارکت بالا بود چه پائین، قلم بچرخانند و بنویسند «قد اخذنا امرنا من قبل». البته در این مرحله به برخی از استدلال‌های سست ایشان با مغالطه‌ی میان «تکلیف‌گرایی» و «حق‌گرایی» نمی‌پردازیم؛ که واقعا انسان را به فکر فرو می‌برد چطور صاحبان چنین قلم‌هایی با این سطح از استدلال و فهم مبانی و تطبیق کبریات بر مصادیق، کرسی دروس حوزوی دارند و تا به حال چه شاگردانی تربیت کرده‌اند؟! اگر چه کسی که با فرایند انتخابات در ایران آشنا باشد چنین حرفهای دور از عقل نمی‌گوید، اما همین‌ مقدار را باید گفت که اگر این نظام اهل تقلب بود، نمی‌گذاشت نامزد مطلوب همین بی‌انصاف‌های دروغ‌گو با حاشیه‌ی رأی بسیار ناچیز در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، یا کاری می‌کرد اسلام‌شناس و متفکر فقید مرحوم علامه مصباح -رضوان‌الله علیه- به مجلس خبرگان راه یابد، یا حداقل لازم نبود رهبر معظم انقلاب و صاحبان تریبون‌های مختلف این مقدار و در این مقیاس تکرار و تاکید بر حضور مردم داشته باشند ـ که در حقیقت نوعی وسط گذاشتن آبرو حساب می‌شود ـ بلکه می‌توانستند به راحتی و با اشاره‌ای آمار مشارکت را بالا ببرند. @Tanbiholomah
🔴 همایش ❗️ 🔹 نقد مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره سکوهای خارجی محورهای همایش در رابطه با مصوبه: ۱
.  تعارض با فقه، قانون اساسي و دیدگاه‌های رهبری؛
۲.  قانون‌مند کردن اشغال سایبری و نفی استقلال کشور؛
۳.  حراج داده‌های ملی و سلطه اطلاعاتی دشمن؛
۴.  تخریب بنیان‌های خانواده و فروپاشی فرهنگی؛
۵.  رسمیت‌بخشی به قتلگاه مجازی؛
۶.  تعطیلی (بتن‌ریزی) بخش راهبردی از صنعت ICT؛
۷.  سرخوردگی نخبگان ICT و آینده تاریک این صنعت؛
۸.  افزایش هزینه ترافیک و خروج ارز از کشور
🎙 سخنرانان (به ترتیب الفبا): 👈حجت‌الاسلام دکتر محسن انبیائی، استاد سطوح عالی حوزه علميه قم و پژوهشگر فضای مجازی 👈دکتر مهدی‌رضا برنا، دکترای هوش مصنوعی و استاد دانشگاه 👈دکتر محمد شریف‌خانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف 👈حجت‌الاسلام مهدی صرامی، استاد سطوح عالي حوزه علميه قم 👈حجت‌الاسلام دکتر سيدعليرضا طباطبايی، دکترای حقوق فضای مجازی و عضو هيأت علمی دانشگاه 👈حجت‌الاسلام محمد‌رضا فلاح شیروانی، رئیس مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 👈دکتر کاظم فولادی، دکترای هوش مصنوعی و رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 👈دکتر سلمان کونانی، دکترای حقوق فضای مجازی و عضو هيئت علمی دانشگاه 👈حجت‌الاسلام محمد کهوند، پژوهشگر و کارشناس فضاي مجازی 👈حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام، دکترای روان‌شناسی و عضو هيئت علمی موسسه امام خمینی 👈آقای سید‌عبدالصمد هادی‌اصل، فعال رسانه و فضای مجازی ⏰ پنج شنبه ۱۷ اسفند، ۸:۳۰ - ۱۲ 🏢 قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه ۶، سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی. 🔘درگاه‌ پخش زنده https://www.aparat.com/Fvtt_ir/live
🔹تقویت تولید ملی به واسطه احقاق حق مردم 🖊 احمد نوروزی ⬅️ یکی از قوانین قوی و کارآمدی که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، قانون کار می باشد، این قانون به حمایت از حقوق کارگران می باشد. طبق ماده 91 قانون کار مشخصا 3 وظیفه برای کارفرما تعیین شده است: 1-  تهیه: طبق مصوبات شورای عالی حفاظت فنی، به‌منظور تأمین حفاظت، سلامت وبهداشت کارکنان در محیط کار، وسایل و امکانات مورد نیاز را تهیه و در اختیار ایشان قرار دهد. 2-  آموزش: نحوه یه کارگیری وسایل مذکور را به ایشان آموزش دهد. 3-  نظارت: در مورد رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کند. اگر کارفرما در هر یک از این 3 وظیفه کوتاهی داشته باشد، در صورت بروز حادثه به موجب ماده 95 قانون کار مجرم شناخته شده و مسئولیت کیفری و حقوقی متوجه اوست. از نظر قانون کار به کار گماردن کارگر در محیط غیر ایمن جائز نیست، هر چند خود کارگر راضی به این امر باشد و در صورت بروز حادثه برای کارگر، کارفرما مجرم است. ❇️ جالب است بدانید که حوادث سالانه منجر به فوت کارگران نهایتا 1500 نفر در سالهای مختلف گزارش شده است و البته خود تصویب قانون کار و نظارت بر اجرای آن، حوادث حین کار را علی رغم افزایش شمار کارگران در یک روند نزولی با شیب زیاد قرار داده است. ‼️ در کنار این عدد یک آمار فاجعه باری داریم و آن تلفات ناشی از حوادث رانندگی است، حوادث رانندگی در کل کشور که منجر به فوت افراد می شود در دو دهه گذشته سالانه بین 15000 تا 28000 [1]نفر بوده است، این آمار معادل تلفات یک جنگ تمام عیار است! آمار شهدای 8 سال دفاع مقدس طبق آمار رسمی 197337 نفر بوده [2] یعنی میانگین سالانه شهدای جنگ تحمیلی حدود 25000 نفر بوده است. ❌ طبق گزارشهای رسمی یکی از مهمترین عامل تلفات در حوادث رانندگی، ضعف ایمنی خودروهای تولید داخل است. به گونه ای که چندین بار رئیس پلیس راهور و سایر مسئولین از ایمنی خودروهای داخلی گلایه کرده اند و در یک اظهار نظر بی سابقه رئیس پلیس راهور خودروهای داخلی را به "ارابه های مرگ" تشبیه کرد.[3] ضعف ایمنی خودروهای داخل مسأله غیر قابل انکار است، احتمالا بسیاری از خوانندگان این نوشته  تجربه تلخی در مورد خود و یا بستگان و یا آشنایانشان داشته و با تمام وجود این مسأله را تصدیق می کند. ⭕️ وظیفه ذاتی و بدیهی هر حکومتی حفاظت از جان و مال و ناموس شهروندان خود است و این امر در قانون اساسی کشور ما نیز مندرج است[4]. ❓سوال از نمایندگان مجلس این است، شمایی که اینچنین و البته به حق و سختگیرانه از کارگر در مقابل کارفرما دفاع کرده اید، آیا مجلس قانون جامعی در حمایت از مردم در قبال حوادث رانندگی تصویب کرده است؟ چرا مجلس نسبت به انحصاری که دولت های مختلف طیّ سالیان متمادی برای خودرو سازان داخلی ایجاد کرده اند اقدام موثری نکرده است؟  ❓سوال از رئیس محترم دولت این است، شما سوگند خورده اید که محافظ قانون اساسی باشید لذا موظفید از جان و مال شهروندان دفاع کنید،آیا به آمار وحشتناک تلفات رانندگی توجه کافی دارید؟ ❓آیا وظیفه مهم و اساسی حمایت از تولید داخلی این گونه به سامان می رسد؟ ❓چرا نسبت به کوتاهی های خودروسازان در مورد تولید خودروهای با ایمنی پایین ساکت هستید؟ چرا خودروسازان علی رغم حمایتهای بی حد این سالیان هنوز موفق به تولید خودروهای ایمن نشده اند؟ چرا خودروسازان پاسخگو نیستند؟چرا با ایجاد انحصار برای خودروسازان، اقشار کم درآمد جامعه را مجبور به استفاده از خودروهای غیرایمن می کنید؟ 🟢 امیدواریم این دولت و مجلس جدید که به دنبال احیای شعارهای انقلاب و حفظ حقوق ملت هستند به پیگیری این سوالات بی پاسخ بسیاری از مردم اهتمام ورزیده و رضایت خدای متعال را برای خود بخرد. [1] البته حدود10 تا 15 درصد این آمار مربوط به حوادث موتورسیکلت ها می باشد. [2] مصاحبه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید مورخ5 مهر 1402 [3] سردار سیدکمال هادیانفر در  ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور مورخ 22 دی 1400 [4] اصل سوم قانون اساسی متکفل بیان وظایف حکومت نسبت به مردم است که از فحوای چند بند آن این مطلب استفاده می شود. @Tanbiholomah
«اللهم رب شهر رمضان» جلسات ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی (رحمةالله‌علیه) در شهر مقدس قم به شرح ذیل می‌باشد: 🔶 جلسات سخنرانی دینی (هر روز بعد از نماز عصر) سخنرانان: 🔻استاد علما (از روز اول الی روز دوازدهم ماه رمضان) 🔻استاد میرباقری (از روز سیزدهم الی روز بیست و دوم ماه رمضان) 🔻استاد عابدینی (از روز بیست و سوم الی پایان ماه رمضان) 🔶 جلسات درس اخلاق (هر شب ساعت ۲۰:۳۰) به کلام: 🔻استاد فقیهی (از شب اول الی شب دهم ماه رمضان) 🔻استاد رجبی (از شب یازدهم الی شب بیست و سوم ماه رمضان) 🔻استاد تحریری (از شب بیست و چهارم الی شب پایانی ماه رمضان) 🆔 @KHAMENEI_QOM
مدرسه مجازی رمضانیه ✅ ✍ در ماه مبارک رمضان هر روز با ما همراه باشید 👌 ویژه طلاب، دانشجویان، اساتید حوزه و دانشگاه و علاقه‌مندان به مباحث اجتماعی و سیاسی از دیدگاه اسلام 🎁 همراه با آزمون و جوایز 🕒 هر روز رأس ساعت ۱۴ جهت پیگیری در کانال زیر عضو شوید: ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✅حاشیه ای بر یک متن پر حاشیه ✍محمدرضا باقرزاده با‌ اتفاقی که در یک درمانگاه افتاد فارغ از سوء استفاده های دشمنان اسلام و ایران حواشی متفاوتی از سوی دلسوزان گفته و نگاشته شد و هرکسی از ظن خود یار‌ شد که مجموع این گفتگو ها را در یک جامعه رو‌ به‌ رشد به فال نیک می گیریم. اما در خصوص این واقعه توجه به چند امر لازم است: ۱. نهی از منکر واجب است و کشف حجاب از مصادیق قطعی و ضروری منکرات است و قانون برای مقابله با این منکر بدیهی باید اجرا و در صورت نیاز تکمیل شود؛ ۲. دولت اسلامی اولین متصدی مقابله نرم و سخت با این منکر است اما بخش نرم آن یعنی نهی زبانی را همگان باید اجرا کنند و هیچ کس در هیچ حالی معاف از اجرای آن نیست و حق ملامت ناهی از منکر در اصل نهی از منکر را هم ندارد؛ ۳. اجرای نهی از منکر بی حجابی مثل نهی از هر منکر دیگری شرایط و احکام و آدابی است که آموختن و مهارت در آنها تکلیف هر مسلمانی است که بار آن بر دوش حوزه های علمیه؛ آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، وزارت ارشاد و دیگر نهادهای تبلیغی کشور سنگینی می کند تا شخص ناهی بتواند در لحظه تصمیم‌درست بگیرد و‌ نهی موثر داشته باشد و از قضا سرکنگبین صفرا نیفزاید؛ ۴. هر چند در ماجرای درمانگاه قم یک طرف قضیه طرف مجرمانه آن یعنی کشف حجاب است اما، آن خانم، نه دشمن است، نه مغرض نه سلیطه و نه هیچ عنوان نادرست دیگر و اگر شرایط حاکم بر محیط او را به جزع و فزع مجرمانه کشانده است نباید بهانه تجاوز از حق و عدالت شود. راه علاج جزع آن خانم بی مهری و توهین نیست بلکه، دلجویی و حمایت عطوفت آمیز و رفع مسالمت آمیز سوء تفاهم از ایشان است‌ که تکلیفی اسلامی است. ۵. در طرف دیگر این حادثه اقدامی با نیت‌ مصلحانه است که متاسفانه به دلیل برخی ابعاد نابجای آن همچون سرکنگبینی که صفرا می افزاید به جای اصلاح فاسد کرده و برای دشمن دانا و دوستان نادان سوژه های ناروا ساخته است. ۶. در این میان اما، ملامت ها و سرزنش های افراد بی تفاوت که بعضا هیچ کارنامه نهی از منکر و اقدام مصلحانه اجتماعی ندارند و کارشان صرفا غلط گیری از املای نوشته شده دیگران است کاری بسیار زشت و فرصت طلبانه است. آنها به جای ایراد گرفتن های عقده گشایانه باید پاسخگو باشند که جامعه تا کی باید تاوان بی تفاوتی های آنها را بدهد و مجرمان را بر ارتکاب جرم جری تر نماید. ۷. این حادثه نشان داد که حوزه های علمیه نیازمند پرداختن به فقه اجتماعی‌و به طور خاص فقه معاصر نهی از منکر هستند تا این اهرم اجتماعی هر روز بر اصلاح جامعه موثرتر افتد. ۸. در پایان نباید از ترک فعلهای مجلس و قوه‌قضائیه و دیگر نهادهای مربوط در امر حجاب و عفاف و‌معطل گذاشتن قوانین موجود نگفت و از آنها به عنوان عامل کلیدی گسترش فساد انتقاد نکرد. امید آن که قوانین موجود اجرا و خلأهای آن تکمیل گردد تا بیش از این شاهد هنجارشکنی های افسارگسیخته نباشیم. به نقل از کانال نویسنده @Tanbiholomah
❇️ بررسی شرعی عمل طلبه بزرگوار در درمانگاه 🖋 جلال‌الدین احمدی 1⃣ رفتار طلبه‌ در درمانگاه با توجه به اینکه چند نفر قبل از او به آن خانم، تذکر داده بودند در صورتی که احتمال تأثیر در حفظ حجاب او را می‌داده واجب بوده است زیرا طبق نظر همه مراجع تقلید، صرف احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر کافی است. حتی احتمال تأثیر می‌تواند در این باشد که با پیامک توبیخی که برای او از طریق نهادهای مسئول می‌آید در آینده چنین عمل خلاف شرع و قانونی را مرتکب نشود و تعجب از دیگران است که چگونه نسبت به نهی از منکر -آن هم در شهر قم که هنوز قبح کشف حجاب ریخته نشده است- احتمال تأثیر نمی‌دهند!! حال آنکه به تجربه دیده‌ایم اکثر تذکرات منجر به رعایت طرف مقابل می.گردد. 2⃣ رفتار وی از جنبه دیگری هم می‌تواند واجب باشد و آن اینکه رفتار آن خانم با توجه به تذکرات مکرر دیگران و اینکه چنین عملی در درمانگاهی در قم نزدیک حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هنوز حتی دارای قبح اجتماعی زیادی است، در واقع قبح‌زدایی از یک منکر بزرگ است و جلوگیری از این قبح‌زدایی که سبب ارتکاب این گناه توسط بسیاری از زنان این شهر می‌شود نیز بر همه مسلمانان واجب است. 3⃣ اما این رفتار آیا حرام است؟ آیا این عمل او مصداق نظر حرام به موی زن نامحرم نیست؟ آیا مصداق اذیت دیگران نیست؟ آیا مصداق وهن و بی حرمت کردن دین نیست؟ آیا مصداق بیزاری مردم نسبت به دین نیست؟ برای پاسخ به این سؤالات باید این رفتار را از نظر فقهی بررسی کنیم: ➖ نسبت به نظر به موی زن نامحرم، بسیاری از مراجع تقلید از قبیل آیت الله سیستانی(المسائل المنتخبه، ص ۳۹۸) و آیت الله مکارم(استفتائات، ج ۲، ص ۳۵۰) و آیت الله وحید خراسانی(منهاج الصالحین، ج ۳، ص ۲۹۵) و آیت الله تبریزی (منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۳۳) می‌گویند نظر به موی زنی که وقتی او را نهی از منکر می‌کنند رعایت نمی‌کند و حجاب خود را رعایت نمی‌کند اگر از روی ریبه نباشد اشکال ندارد و بعضی از دیگران در این زمینه احتیاط واجب کرده‌اند (مانند مرحوم امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری) و شاید آن طلبه بزرگوار مقلد مرجعی است که این عمل را جائز می‌شمارند، علاوه بر اینکه کسانی که در این نگاه اشکال می‌کنند نسبت به نظر از طریق دوربین گوشی احتیاط می‌کنند و شاید این طلبه در این مسأله به مرجع تقلیدی مراجعه کرده است که این کار را مجاز می‌شمارد. بنا بر این از این جهت نمی‌توان این طلبه محترم را متهم نمود. ➖ اما نسبت به «ایذاء» باید گفت بر خلاف برداشت بسیاری از افراد بی‌اطلاع، خانم مذکور، مادر کودک در آغوش خود نبوده و آن کودک هم بیمار نبوده و صرفا برای ختنه‌کردن به درمانگاه مراجعه کرده و آن خانم، خاله او بوده و چند نفر قبل از این طلبه عزیز، به آن خانم تذکر داده بودند، بنا بر این طبیعی است که او هیچ احتمال ایذاء نمی‌داده است. شاهد این مطلب این است که به شهادت دوستان و اطرافیان آن طلبه، ایشان فردی اخلاقی و آرام هستند که این مطلب از فیلم منتشر‌شده نیز کاملا مشهود است لذا اصلا احتمال ایذاء نمی‌داده است. بله؛ بعدا معلوم شد که آن خانم مشکلات روانی داشته و پرخاشگری عجیبی می‌کند که هیچ کسی چنین برخوردی را پیش‌بینی نمی‌کرد. ➖ اما بعضی شبهه وهن دین را مطرح کرده‌اند!! حال آنکه اولا عرفا این عمل اصلا وهن نیست؛ زیرا این طلبه بزرگوار هیچ عمل خلاف اخلاقی انجام نداده است و این صرفا یک فضاسازی رسانه‌ای است که می‌خواهند القا کنند هر کس در برابر منکر اقدام کند عملش وهن دین است. ثانیا به شهادت مسئولین درمانگاه بعد از مدتی از این ناراحتی، مسأله با خوبی و خوشی تمام شد. و ثالثا این منتقدین، کشف حجاب یک خانم در یک درمانگاه اطراف حرم در قم -که مسلما قبح‌شکنی نسبت به این گناه بزرگ است- را در نظر نگرفته‌اند، بلکه عبور یک روحانی از کنار این ماجرا و تذکر‌ندادن، تأیید این عمل است. بله؛ بعد از سر و صدا و فحاشی‌هایی که آن خانم انجام داد وقتی ما ماجرا را می‌بینیم می‌گوییم این عمل سبک‌کردن دین بود؛ حال آنکه طلبه عزیز نمی‌دانست که این خانم چنین برخورد عجیب و خلاف اخلاق و عرفی انجام می‌دهد. ➖ در نهایت باید گفت برخورد بسیار متین و اخلاقی این طلبه بزرگوار که در تصاویر نیز کاملا مشهود است مصداق عمل به وظیفه شرعی بود و هر انسان منصفی وقتی به دور از فضاسازی رسانه‌ای به این ماجرا نظر می‌افکند اعتراف می‌کند که این طلبه که هم مورد فحاشی و هم ضرب و شتم قرار گرفت و دم بر نیاورد مظلوم واقع شد و از حدود شرعی پا فراتر نگذاشت. @Tanbiholomah
👓 نکته خارق‌العاده در ماجرای درمانگاه قم این است که حتی خبرهای تیتر یک هم با محتوای اینترنشنال یکی شده است! ❗️‌یعنی قبلا اگر خط خبری حدودا یکی بود، و به اصطلاح رسانه فقط اَبَر روایت یکی بود، اکنون حتی در ریز محتوا نیز این دو رسانه یکی شده‌اند! @HozeTwit @Tanbiholomah
واکنش مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه به جریان اخیر درمانگاه قم ▫️ رسانه‌های بیگانه و معاند دروغ می گویند و جالب اینجاست در فیلمی هم که منتشر شده کاملا پیداست که آقای طلبه در برابر توهین‌ و پرخاشگری که به او شد واکنش بد و تندی نداشته و با متانت در حال صحبت است متن کامل مصاحبه ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
❇️ خدا رحمت کند حاج آقای مجتهدی را! 🔴 گلایه ای از حضرات آیات اعرافی و حسینی بوشهری دامت توفیقاتهما 🖊 محمد مصطفی زاده خدا رحمت کند حاج آقای مجتهدی را! به معنی حقیقی مدیر حوزه اش بود، برای طلاب پدری می کرد. ✅ به جایش آنها را تشویق می‌کرد به جایش توبیخ، از آنها دستگیری مادی و معنوی می نمود، پای درد دل آنها می نشست، خطاهای آنها را تذکر می داد و تاجایی که از طلبه صدق و صفا میدید آنها را زیر بال و پر خود حفظ می‌کرد. حتی برنامه منظم داشت به قم می‌آمد و به شاگردانش که برای تحصیل به قم آمده بودند سرکشی می کرد. گاهی برخی از شاگردانش را که شاید از دوران شاگردیشان پیش حاج آقای مجتهدی 20سال گذشته بود، هنوز مورد توجه قرار می‌داد و حتی جهت اطلاع حال و روز و زندگیشان به منزلشان میرفت. 👌 بله پدر بود به معنای حقیقی اش، دلسوز و پیگیر حال طلاب. لذا هنوز هم شاگردانش به او عشق می ورزند و وقتی نامش می‌آید دلدادگی از گفتار و رفتارشان نمایان است. خطابم با حاج آقای اعرافی و حاج آقای بوشهری است! ⁉️ آیا برای طلاب پدری می کنید؟ آیا این دلسوزی را طلاب درک می‌کنند؟ ❓آیا این طلبه محترم ناهی از منکر اینقدر منحرف شده بود که از پدری خود محرومش کردید؟ ❓آیا جز این است که صدق و صفا و اخلاص این طلبه را دوستان و آشنایش تصدیق می‌کنند؟ برفرض که آن کارش را صحیح نمی‌دانید (که آن هم معلوم نیست) چرا از ظلمهایی که به او می‌رود جلوگیری نمی‌کنید؟ نمی بینید فلان خبرگزاری بی انصاف، چگونه به او ستم روا می‌دارد در حالی که او را از کوچک ترین دفاع از کارش محروم ساخته اند؟ 🟥 لطفا مدیر واقعی برای طلاب باشید پدری دلسوز... @Tanbiholomah