📗#دائره_المعارف_قرآن_کریم📗
❤️ #زیبایى >
💜#مراتب_و_مصادیق_زیبایی >
👈3. #زیبایى_آفرینش>
✅ب. #انسجام_و_تناسب
💐آفرینش خداوند، #متعادل و #استوار است:
« فَخَلَقَ فَسَوّى » ( قیامت ۳۸ )؛
« اَلَّذى خَلَقَ فَسَوّى * والَّذى قَدَّرَ فَهَدى ». ( اعلى ۲-۳ )
🌈وجود #انسجام و هماهنگی و تناسب در یک اثر ، سبب #ادراک زیبایی از آن می شود .
💐 ادراک و تحلیل این ویژگی #آفرینش از دیرباز مورد توجه فیلسوفان بوده است .
بر این ویژگی به شکل خاص در #خلقت انسان :
* خلقک فسوک فعدلک * ( انفطار ۷ )
و آسمان : * رفع سمکها فسوّها * ( نازعات ۲۸) تاکید شده است .
✅ج. #اندازه_و_مقدار
🌈آفرینش همه #موجودات در حدّ و اندازهاى معیّن است و حفظ #تناسب اندازهها یکى از مؤلفههاى زیبایى هر ترکیبى است:
* وخَلَقَ کُلَّ شَىءٍ فَقَدَّرَهُ تَقدیرا * ( فرقان ۲ ) ،
* انّا کلّ شیء خلقنه بقدر * ( قمر ۴۹ )
ادامه دارد......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#بقره آیه ۲۳۷
وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
واگر زنان را قبل از آميزش طلاق دهيد، در حالى كه براى آنها مهريه تعيين كردهايد، نصف آنچه را تعيين كردهايد (به آنها بدهيد،) مگر اينكه آنها (حقّ خود را) ببخشند و يا كسى كه عقد ازدواج به دست اوست آنرا ببخشد، و اينكه شما گذشت كنيد، (و تمام مهر آنان را بپردازيد) به پرهيزگارى نزديكتر است. و گذشت و نيكوكارى در ميان خود را فراموش نكنيد كه همانا خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٣٧) -
💠در اين آيه سخن از زنانى به ميان آمده كه براى آنها تعيين مهر شده است ولى قبل از آميزش و عروسى، جدا مىشوند، مىفرمايد:
«اگر آنها را طلاق دهيد پيش از آن كه با آنان تماس پيدا كنيد (و آميزش انجام شود) در حالى كه مهرى براى آنها تعيين كردهايد، لازم است نصف آنچه را تعيين كردهايد به آنها بدهيد»
(وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ) .
💠 اين حكم قانونى مسأله است، كه به زن حق مىدهد نصف تمام مهريه را بدون كم و كاست بگيرد هر چند آميزشى حاصل نشده باشد.
💠ولى بعد به سراغ جنبههاى اخلاقى و عاطفى مىرود و مىفرمايد:
«مگر اين كه آنها حق خود را ببخشند (و يا اگر صغير و سفيه هستند، ولى آنها يعنى) آن كس كه گرۀ ازدواج به دست اوست آن را ببخشد» (إِلاّ أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ) .
💠 در جملۀ بعد مىگويد: «عفو و گذشت شما (و پرداختن تمام مهر) به پرهيزكارى نزديكتر است و گذشت و نيكوكارى را در ميان خود فراموش نكنيد كه خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست»
(وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ) .
💠لحن مجموعۀ آيه، بر اصل اساسى «معروف» و «احسان» در اين مسائل تأكيد مىكند، كه حتى طلاق و جدايى آميخته با نزاع و كشمكش و تحريك روح انتقامجويى نباشد بلكه بر اساس بزرگوارى و احسان و عفو و گذشت، قرار گيرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 216
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_255
🌷 #آیه_237 #سوره_بقره
🌸 وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِى بِيَدِهِ عُقْدَةُ الْنِّكَاحِ وَأَنْ تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير
ٌ
🍀 ترجمه:واگر زنان را قبل از آمیزش طلاق دهید، در حالى كه براى آنها مهریه تعیین كرده اید، نصف آنچه را تعیین كرده اید (به آنها بپردازید) مگر اینكه آنها (حقّ خود را) ببخشند و یا كسى كه عقد ازدواج به دست اوست آن را ببخشد، و اینكه شما گذشت كنید، (و تمام مهر آنان را بپردازید) به پرهیزگارى نزدیكتر است. و گذشت و نیكوكارى در میان خود را فراموش نكنید كه همانا خداوند به آنچه انجام مى دهید بیناست.
🌺 در آیه قبلی بیان شد که اگر بعد از عقد زن و مرد ، تصمیم به جدایی گرفتند و مرد بخواهد همسر خود را #طلاق دهد در حالی که در دوران عقد به سر می برند و هنوز آمیزشی بین آنها صورت نگرفته یا مهریه تعیین نشده است مرد باید هدیه ای ارزشمند به زن عطا کند تا در زن روحیه انتقامجویی و دشمنی به وجود نیاید. در این آیه به مسئله دیگری در این موضوع می پردازد اگر #مهریه تعیین شده است ولی آمیزشی بین آنها صورت نگرفته است و هنوز سر یک سقف زندگی نکردند باید نصف مهریه را بپردازد زیرا هیچ آمیزش و زندگی با هم نداشتند به این خاطر می فرماید نصف مهریه بر مرد واجب است. «و إن طلقتموهن من قبل أن تمسّوهن و قد فرضتم لهن فريضة فنصف ما فرضتم: و اگر زنان را قبل از آمیزش طلاق دهید ، در حالی که برای آنها مهریه تعیین کرده اید بر شما #واجب است که نصف آنچه را تعیین کنید به آنها بپردازید.»
🌺 «إلا أن يعفون أو يعفوا الذى بيده عقدة النكاح:مگر اینکه آن زنان ببخشند و یا کسی که عقد #ازدواج به دست اوست آن را ببخشد.» از طرفی عفو و گذشت از سوی زن و مرد هم پسندیده است مثلا مرد توانایی مالی چندانی ندارد بر زن پسندیده است که همین نصف #مهریه را ببخشد یا آن شخصی که عقد ازدواج در دست اوست مثل پدر یا ولی خانم و اگر مرد از نظر مالی وضع خوبی دارد پسندیده است که تمام مهریه را به زن بدهد. «و أن تعفوا أقرب للتقوا:و اگر شما گذشت کنید به تقوا نزدیکتر است.» کسانی که اهل بخشش و گذشت هستند به تقوا نزدیكترند. «و لا تنسوا الفضل بینکم: و گذشت و نیکوکاری در میان خود را فراموش نکنید.» یعنی با بزرگواری و کریمانه با هم رفتار کنند و کرامت های انسانی حفظ شود. «إن الله بما تعملون بصير:قطعا #خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست.» اگر ببخشد و عفو کند خدا می بیند و اگر هم نبخشد خدا می بیند اگر بخشش خداوند را می خواهیم باید خودمان هم اهل #بخشش و گذشت باشیم.
🔹 پيام های آیه 237 سوره بقره 🔹
✅ تعیین و پرداخت #مهریه، بر مرد واجب است. «فریضة»
✅ #عفو و #گذشت از سوى زن و مرد، هر دو پسندیده است. یا زن نصف مهریه را ببخشد، یا مرد تمام مهریه را بدهد. «یعفون... تعفوا»
✅ كسانى كه #بخشش دارند، به تقوا نزدیكترند. «وان تعفوا اقرب للتّقوى»
✅ #طلاق باید همراه با عفو و فضل باشد. «تعفوا... لاتنسوا الفضل»
✅ در #طلاق نباید مسائل اخلاقى و كرامت هاى انسانى را به فراموشى سپرد. «ولا تنسوا الفضل بینكم»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴#حق_الناس_از_نظر_قرآن
🅾از موارد دیگر حق الناس #امانت است.
🔷خداوند در مورد امانت فرموده:
1⃣امانت ها را به صاحبانش برسانید،
امانت های الهی از واحبات دین است و امانت های مردم حق الناس است، که باید به آنها برگردانیده شود وحق مردم ادا شود،
2⃣داوری و قضاوت بین مردم نیز حکم امانت را دارد وباید عادلانه وازروی انصاف باشد.
🔷(إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ...)
( نساء/ ۵۸ )
┄┅═✧❁🍃🌸🍃❁✧═┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✳️ دین غیر از اسلام ابدا قبول نیست 🅾
🔷سوره آل عمران آیه ۸۵
🔴وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ....
✅(خداوند از همه پیامبران و امت هایشان پیمان گرفته که باید به پیامبر بعد از خودشان ایمان بیاورند.
✅لذا پیامبر اسلام (ص) آخرین پیامبر و آخرین دین خدا نیز اسلام است، پس همه امت های قبل از اسلام به استناد کتاب هایشان باید به آخرین پیامبر و دین اسلام ایمان بیاورند)
✅و هر کس غیر از اسلام دین دیگری را انتخاب کند هرگز از او قبول نخواهد شد و در آخرت او از زیانکاران خواهد بود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#مهدویت_در_قرآن
🔴 برخی آیات مهدویت در جزء دوم
1️⃣ بقره: 148 👈🏻 یاران خاص امام مهدی
2️⃣ بقره: 157 - 155 👈🏻 امتحانات و ابتلائات پیش از ظهور در آخرالزمان
3️⃣ بقره: 210 👈🏻 امدادهای غیبی هنگام ظهور
4️⃣ بقره: 243 👈🏻 رجعت در اقوام و ملل گذشته
5️⃣ بقره: 249 👈🏻 غربال یاران امام مهدی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨﷽✨
🌼از فضایل ماه مبارک رمضان
✍ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است؛
قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.»(1)
پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند... .»(2)
تمام کتب بزرگ آسمانی مانند:
قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است.
حضرت امام صادق(ع) می فرماید:
«کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»(3)
📚منابع:
1- سوره بقره، آیه 185
2- ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ج10 ، ص313.
3- ر.ک: الکافی، همان، ج2 ،ص628
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh