eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫یکی نماز میخونه برا اعتبار و ریا وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ 📜(نساء142) وقتی به نماز می ایستند بیحالن و برای توجه مردم میخوانند ✅یکی تو سیاهی شب پا میشه به نماز شب أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران113) گروهی که در دل شب آیات خدا رو در سجده (و نماز) تلاوت میکنن 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نحوه‌ی برخورد قرآن با فرهنگِ زمانه ✅ فرهنگ زمانه، عبارت است از مجموعه آداب، رسوم و عقاید و ... مردم هر عصر که در اینجا مقصود فرهنگ عرب جاهلی عصر نزول قرآن است. جاهلیت به دوره و فرهنگ عرب پیش از اسلام که شرک و بت پرستی بر آن غلبه داشته است، اطلاق می‌گردد. البته گاه، رسم‌های نیک و اخلاق حسنه و اندیشه توحیدی که آیین حنیف نامیده شده است، در بطن این فرهنگ جای داشته است. 🔹در قرآن کریم، چهار بار کلمه جاهلیت به کار رفته است، در سوره‌های آل عمران/۱۵۴، مائده/۵۰، احزاب/۳۳، فتح/۲۶. جز این موارد، در قرآن، بارها به بعضی از عقاید و احکام و نیز اخلاق رذیله جاهلیت اشاره شده است. مبانی برخورد قرآن با فرهنگ زمانه را می‌توان در حقانیت قرآن، هدایت‌گری آن، همراهی با علم، اعجاز و تحدی در آیات قرآنی، انسجام با فطرت، وحی خالص بودن، تأثیر نداشتن امّی بودن پیامبر(ص)، امانت داری و صداقت حاملان وحی، عقلانی بودن آن، خاتمیت قرآن و جاودانگی پیام آن و ... جستجو کرد. 🔸معقول آن است که پیام وحی گرچه جاودانه و جهانی است ولی باید با محیط نزول و زمان آن رابطه داشته باشد تا بتواند امّتی نمونه تربیت کند.(ابراهیم/۴) آیات قرآن بر حق استوار است، پس هر جا باطلی باشد، جای درگیری و ارشاد و هر کجا حقی بود، جای همدلی و انسجام است و هر کجا، حق و باطل در هم آمیزند، جای فصل و اصلاح است. به نمونه‌هایی از برخورد قرآن اشاره می‌کنم: ▫️قرآن کریم؛ بت‌پرستی، شرک و شراب خواری و ... را به کلی نفی کرد.(مائده/۳،انعام/۱۳۶، احزاب/۴و۳۷، مجادله/۲، تکویر/۸) ▫️حرمت جنگ در ماه حرام را پذیرفت(توبه/۳۶) ▫️اعمال حج را اصلاح کرد(حج/۲۷، بقره/۱۹۶، توبه/۳، آل عمران/۹۷، بقره/۱۸۹) ▫️دادوستد را تأیید کرد، ولی ربا و کم‌فروشی را ممنوع ساخت (بقره/۲۷۵) ▫️با مسأله تثلیث و خدا انگاری مسیح(ع) و خرافات و انحرافات و تحریفات یهودیان برخورد کرد(در چند سوره ابتدایی قرآن) ⬅️ لذا نباید گمان شود که بواسطه فرهنگ زمانه، قرآن از آنها متأثّر شده و یا احیاناً در آن، باطل راه یافته است و این مسأله، حقانیت قرآن را نشان می‌دهد. کانال 👇 @Targomeh
🔴 پندارهای باطل ✅ قرآن کریم، معارف خود را با برهان و استدلال بیان می‌کند و ما را به تفکر و تعقل در نظام هستی دعوت می‌نماید و از پندارهای باطل برحذر می‌دارد. به نمونه‌هایی از پندارها و تصورات باطل که در قرآن آمده، اشاره می‌کنم. 🔹با مراجعه به قرآن می‌توانید موارد دیگری در این خصوص بیابید. البته به جز واژه «حسب»، واژه‌های «ظن» و «زعم» و ... با این موضوع بی‌ارتباط نیست. ▪️بیهوده بودن آفرینش انسان 🔸افحسبتم انّما خلقناکم عبثا(مؤمنون/۱۱۵) ▪️ندیدن خداوند 🔸ایحسب ان لم یره احد(بلد/۷) ▪️عدم قدرت الاهی 🔸ایحسب الذین یعملون السیئات ان یسبقونا(عنکبوت/۴) ▪️امتحان نشدن در دنیا 🔸احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لا یفتنون(عنکبوت/۲) ▪️جاوید ماندن در دنیا 🔸یحسب انّ ماله اخلده(همزه/۳) ▪️افشا نشدن 🔸ام حسب الذین فی قلوبهم مرض ان لن یخرج الله اضغانهم (محمد/۲۹) ▪️یکسان بودن نیکوکاران با گناهکاران 🔸ام حسب الذین اجترحوا السیئات ان نجعلهم کالذین آمنوا و عملواالصالحات(جاثیه/۲۱) ▪️وحدت منافقین 🔸تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتّی(حشر/۱۴) ▪️خوب دانستن اعمال خویشتن 🔸هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انّهم یحسنون صنعا(کهف/۱۰۴) ▪️خیر بودن مهلت خداوند 🔸ولا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم(آل‌عمران/۷۸) ▪️پیروی از شیطان و هدایت یافتن 🔸انهم اتخذوا الشیطان اولیاء من دون الله و یحسبون انهم مهتدون(اعراف/۳۰) ▪️زنده نبودن شهیدان 🔸ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا(آل‌عمران/۱۶۹) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اونا که چشم دیدن اسلام و حکومت اسلامی رو ندارن 💰💷خیلی پول خرج میکنن تا جلوی دین واستن اما قرآن میگه حسرت این پولا تو دلشون میمونه 👇👇 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ (انفال36) اهل کفر پول خرج میکنن تا مانع دین خدا بشن خرج میکنن اما بعدش حسرت میشه براشون و شکست خواهند خورد ✍خدا وعده ی شکست به دشمن داده 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى‏ مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى‏ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ‏ (آل‌عمران/۱۷۹) 🔹خداوند بر آن نیست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستید رها كند، مگر اینكه (با پیش آوردن آزمایش هاى پى در پى،) ناپاک را از پاک جدا كند. و خداوند بر آن نیست كه شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مى‌گزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه كنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود. 🔸این آیه، آخرین آیه درباره‌ى جنگ اُحد است كه مى‌فرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كس ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست‌ها و پیروزى‌ها، براى شناخته شدن نهان انسان‌هاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسان‌ها بودند و مى‌خواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مى‌فرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایش‌هاى تدریجى صورت مى‌گیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله‌ى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى‌شود. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️خداوند، كفّار را به حال خود رها مى‌كند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى‌كند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین» ▫️جداسازى پاک از پلید، از سنّت‌هاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب» ▫️ایمان و كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما كان اللَّه لیطلعكم على الغیب» ▫️زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى‌كند. «و ما كان اللّه لیطلعكم على الغیب» ▫️علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهره‌اى داده است. «لیطلعكم» ▫️هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مى‌كند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله» ▫️درجات انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء» ▫️خداوند علم غیب را به كسانى مى‌دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله» ▫️ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا» ▫️طیب و پاكى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیزالخبیث من الطیّب» جداكردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ > 👈3. 🔷 برخى در این جهان از طبیعتى آرام بخش برخوردارند. 🌙خداوند، را بخش: « هُوَالَّذى جَعَلَ لَکُم اللَّیلَ لِتَسکُنوا فِیه »( یونس ۶۷ ؛ نمل ۸۶ ؛ قصص ۷۳ ؛ غافر ۶۱ ) 🌞و جهت رهایی از تلاشهای : * و جعلنا اللّیل لباسا * و جعلنا النّهار معاشا * ( نبا ۱۰ و ۱۱ ) 🛌 و را مایه آسودگی و : * و هو الّذی جعل لکم اللّیل لباسا و الیوم سباتا * ( فرقان ۴۷ ؛ نبا ۹ ) قرار داده است . 🔶 آرامش حاصل از شب به حالت ویژه نظام عصبی انسان نیز ارتباط داشته ، واقعیتی به شمار می رود : * من اله غیر الله یاتیکم بلیل تسکنون فیه * ( قصص۷۲ ) 🧕👨‍⚖خداوند برای از نوع خویش آفریده : * هو الّذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لتسکن الیها * ( اعراف ۱۸۹ ) و میان آنها و مودّت پدید آورد و بدین وسیله هر یک را بخش دیگری قرار داد : * و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّه و رحمه * ( روم ۲۱ ) 🏡 نیز محلی برای آسایش و جسم و روح آدمی است : * والله جعل لکم من بیوتکم سکنا * ( نحل ۸۰ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۳ وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ ۚ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا ﴿٣٣﴾ و برای هر کسی از آنچه به جای گذاشته وارثانی قرار داده ایم، که از میراث پدر و مادر و خویشاوندان ارث ببرند و کسانی که با آنان پیمان [ازدواج یا پیمان های شرعی و عرفی] بسته اید؛ پس سهم ارث آنان را بدهید؛ یقیناً خدا بر همه چیز گواه است. (۳۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٣٣) -بار ديگر قرآن در اين آيه به مسائل ارث بازگشته و مى‌گويد: «براى هر كس (اعم از زن و مرد) وارثانى قرار داديم كه از ميراث پدر و مادر و نزديكان ارث ببرند» (وَ لِكُلٍّ جَعَلْنا مَوالِيَ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ) . سپس اضافه مى‌كند: «كسانى كه با آنها پيمان بسته‌ايد، نصيب و سهم آنها را از ارث بپردازيد» (وَ الَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ) . در بارۀ «هم‌پيمانها» يى كه بايد سهم ارث آنها را پرداخت آنچه به مفهوم آيه نزديكتر است همان پيمان «ضمان جريره» مى‌باشد كه قبل از اسلام وجود داشت، و آن چنين بود كه: «دو نفر با هم قرار مى‌گذاشتند كه در كارها «برادروار» به يكديگر كمك كنند، و در برابر مشكلات، يكديگر را يارى نمايند و به هنگامى كه يكى از آنها از دنيا برود، شخصى كه بازمانده از وى ارث ببرد . اسلام اين «پيمان دوستى» و برادرى را به رسميت شناخت، ولى تأكيد كرد كه ارث بردن چنين هم پيمانى منحصرا در زمانى است كه خويشاوندى براى ميت وجود نداشته باشد. سپس در پايان آيه مى‌فرمايد: اگر در دادن سهام صاحبان ارث كوتاهى كنيد و يا حق آنها را كاملا ادا نماييد در هر حال خدا آگاه است «زيرا خداوند شاهد و ناظر بر هر كار و هر چيزى مى‌باشد» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيداً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 396 کانال 👇 @Targomeh