15.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۴۵و۱۴۶و۱۴۷
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا ﴿١٤٥﴾
بی تردید منافقان در پایین ترین طبقه از آتش اند، و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت. (۱۴۵)
إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿١٤٦﴾
مگر کسانی که [از گناه بزرگ نفاق] توبه کردند، و [مفاسد خود را] اصلاح نمودند، و به خدا تمسّک جستند، وعبادتشان را برای خدا خالص ساختند؛ پس آنان در زمره مؤمنان اند، وخدا به مؤمنان پاداشی بزرگ خواهد داد. (۱۴۶)
مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا ﴿١٤٧﴾
اگر شما سپاس گزارِ [نعمت هایِ بی شمارِ حق] باشید و ایمان آورید، خدا را با عذاب شما چه کار؟ خدا همواره پاداش دهنده و داناست. (۱۴۷)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٤٥)
-در اين آيه براى روشن ساختن حال منافقانى كه اين دسته از مسلمانان غافل، طوق دوستى آنان را بر گردن مىنهند، مىفرمايد: «منافقان در پايينترين و نازلترين مراحل دوزخ قرار دارند و هيچ گونه ياورى براى آنها نخواهى يافت» (إِنَّ الْمُنافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيراً) .
از اين آيه به خوبى استفاده مىشود كه از نظر اسلام نفاق بدترين انواع كفر، و منافقان دورترين مردم از خدا هستند، و به همين دليل جايگاه آنها بدترين و پستترين نقطۀ دوزخ است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 468
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٤٦)
-اما براى اين كه روشن شود حتى اين افراد فوق العاده آلوده، راه بازگشت به سوى خدا و اصلاح موقعيت خويشتن دارند، اضافه مىكند: «مگر آنها كه توبه كرده و اعمال خود را اصلاح نمايند (و گذشته را جبران كنند) و به دامن لطف پروردگار چنگ بزنند و دين و ايمان خود را براى خدا خالص گردانند» (إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللّهِ وَ أَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلّهِ) .
«چنين كسانى (سر انجام اهل نجات خواهند شد) و با مؤمنان قرين مىگردند» (فَأُولئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ) .
«و خداوند پاداش عظيمى به همۀ افراد با ايمان خواهد داد» (وَ سَوْفَ يُؤْتِ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْراً عَظِيماً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 468
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٤٧)
-مجازاتهاى خدا انتقامى نيست!
در اين آيه به يك «واقعيت مهم» اشاره مىشود و آن اين كه مجازاتهاى دردناك الهى نه به خاطر آن است كه خداوند بخواهد از بندگان عاصى «انتقام» بگيرد و يا «قدرت نمايى» كند، و يا زيانى كه از رهگذر عصيان آنها بدو رسيده است «جبران» نمايد، زيرا همۀ اينها لازمۀ نقايص و كمبودهاست كه ذات پاك خدا از آنها مبرّاست، بلكه اين مجازاتها همگى بازتابها و نتايج سوء اعمال و عقايد خود انسانهاست.
و لذا آيه مىفرمايد: «خدا چه نيازى به مجازات شما دارد اگر شما شكر گزارى كنيد و ايمان بياوريد» ؟
و (ما يَفْعَلُ اللّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ) .
يعنى، اگر شما ايمان و عمل صالحى داشته باشيد و از مواهب الهى سوء استفاده نكنيد، بدون شك كمترين مجازاتى دامن شما را نخواهد گرفت.
و براى تأكيد اين موضوع اضافه مىكند: «خداوند هم از اعمال و نيات شما آگاه است و هم در برابر اعمال نيك شما شاكر و پاداشدهنده است» (وَ كانَ اللّهُ شاكِراً عَلِيماً) .
در آيۀ فوق موضوع «شكرگزارى» بر «ايمان» مقدم شده است و اين به خاطر آن است كه تا انسان نعمتها و مواهب خدا را نشناسد و به مقام شكرگزارى نرسد، نمىتواند خود او را بشناسد-دقت كنيد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 469
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_609
🌹 #آیات_145_146 #سوره_نساء
🌸 إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِى الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرا
ً
🍀 ترجمه: قطعاً منافقان، در پست ترین عمق از آتشند و هرگز براى آنان هیچ یاورى نمى یابى.
🌸 إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰٓئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا
🍀 ترجمه: مگر كسانی كه توبه كردند، و اصلاح نمودند، و به خدا تمسّک جستند، و دینشان را برای خدا خالص ساختند؛ پس آنان همراه مؤمنان اند، و خداوند به زودی به مؤمنان پاداشی بزرگ خواهد داد.
🌷 #دَرک: عمیق ترین نقطه ى دریاست. به مطلبى هم كه عمق آن فهمیده شود، مى گویند: درک شد. به پله هایى كه رو به پایین مى روند درک و به پله هایى كه رو به بالا مى روند درجه مى گویند. همان گونه كه بهشت، درجات دارد، جهنم هم دركات دارد.
🌷 #أسفل: پایین تر ، پست تر
🌷 #لن_تجد: هرگز نخواهی یافت
🌷 #نصیر: یاور
🌷 #تابوا: توبه کردند
🌷 #اعتصموا: تمسک جستند، نگه داشتند
🌷 #أخلصوا: خالص کردند، صاف کردند
🌷 #سوف: به زودی
🌷 #عظیم: بزرگ
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. آيه 145 سوره نساء جايگاه #منافقان را در جهنم بیان می کند و می فرماید: إِنَّ الْمُنافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيراً: قطعاً منافقان، در پست ترین عمق از آتشند و هرگز برای آنها هیچ یاوری نمی یابی. از اين آيه به خوبى استفاده مى شود كه از نظر اسلام #نفاق بدترين انواع كفر، و منافقان دورترين مردم از خدا هستند، و به همين دليل جايگاه آنها بدترين و پستترين نقطه #جهنم است.
🌸 امّا در آیه بعد براى اين كه روشن شود حتّى اين افراد فوق العاده آلوده، راه بازگشت به سوى خدا و اصلاح موقعيّت خويشتن دارند، اضافه مى كند و می فرماید: إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللّهِ وَ أَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلّهِ: مگر کسانی که #توبه کردند و اصلاح نمودند و به خدا تمسک جستند و دینشان را برای خدا خالص ساختند. چنين كسانى سر انجام #اهل_نجات خواهند شد و همراه با مؤمنان خواهند بود که می فرماید: فَأُولئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ سَوْفَ يُؤْتِ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْراً عَظِيماً: پس آنان همراه مؤمنان اند و خداوند به زودى به مؤمنان پاداشی بزرگ خواهد داد.
🔹 پيام های آیات 145و146 سوره نساء
✅ جایگاه #منافقان در دوزخ از کافران بدتر است.
✅ #جهنم، مراتبی دارد.
✅ در #قیامت، راهى براى نجات منافقان نیست.
✅ #شفاعت، شامل حال منافقان نمى شود.
✅ #راه_توبه، براى همه حتّى منافقان باز است و آنان را از «درک اسفل» به بهشت اعلا مى رساند.
✅ #انسان آزاد است و مى تواند آگاهانه تغییر جهت دهد.
✅ همراه با شدیدترین تهدیدها، به مردم #امید هم بدهید.
✅ #توبه تنها يک اظهار پشیمانى نیست، بلكه بازسازى همه جانبه است.
✅ توبه ى هر گناهى، به شكلى است. توبه ى نفاق، اصلاح به جاى تخریب، اعتصام به #خداوند به جاى وابستگى به این و آن، و اخلاص به جاى ناخالصى است.
✅ منافقانی که #توبه کردند، در جدا شدن از همفكرانشان احساس غربت نكنند. چون دوستان بهترى مى یابند.
✅ #مؤمنان، از توبه كنندگان واقعى استقبال كنند و آنان را از خود بدانند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_610
🌹 #آیه_147 #سوره_نساء
🌸 مَّا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَءامَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِراً عَلِيما
ً
🍀 ترجمه: اگر شكر گزارید و ایمان آورید، خداوند را با عذاب شما چه كار؟ و خداوند همواره پاداش دهنده و داناست.
🌷 #إن_شکرتم: اگر شکر گزارید
🌷 #علیم: دانا
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در اين آيه به يک واقعيّت مهمّ اشاره مى شود و آن اين كه مجازات هاى دردناک الهى نه به خاطر آن است كه خداوند بخواهد از بندگان عاصى انتقام بگيرد و يا قدرت نمايى كند زيرا همه اين ها لازمه كمبودهاست كه ذات پاک #خدا از آنها مبرّاست، بلكه اين مجازات ها همگى بازتاب ها و نتايج سوء اعمال و عقايد خود انسان هاست. و لذا آيه مى فرمايد: ما يَفْعَلُ اللّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ ءامَنْتُمْ: اگر شکر گزارید و ایمان آورید، خداوند را با عذاب شما چه کار؟ يعنى، اگر شما ايمان و عمل صالحى داشته باشيد و از مواهب الهى سوء استفاده نكنيد، بدون شک كمترين مجازاتى دامن شما را نخواهد گرفت.
🌸 براى تأكيد اين موضوع اضافه مى كند: و کان الله شاکرا علیما: و خداوند همواره پاداش دهنده و داناست. خداوند هم از اعمال و نيّات شما آگاه است و هم در برابر اعمال نيک شما شاكر و پاداش دهنده است. #شاکر يعنى ثنا گویی در مقابل نعمت. با قلب و زبان و عمل مصداق پیدا می کند. آن در واقع واکنش خوبی است در مقابل عمل خوب. آن درباره خدا به معنی پاداش دادن است. پس وقتی گفته می شود خدا شاکر است یعنی خدا پاداش دهنده است. در این آيه موضوع شكرگزارى بر #ايمان مقدّم شده است و اين به خاطر آن است كه تا انسان نعمت ها و مواهب خدا را نشناسد و به مقام شكرگزارى نرسد، نمىتواند خدا را بشناسد.
🔹 پيام های آیه147سوره نساء 🔹
✅ #كیفر_هاى_الهى، بر پایه ى عدالت اوست، نه انتقام و قدرت نمایى. عامل عذاب، خود انسان هایند.
✅ شناخت نعمت هاى خدا و شكر آنها، زمینه ى قبول #دعوت و #ایمان است.
✅ #ایمان_به_خدا، بارزترین جلوه شكرگزارى است.
✅ شكر، هم مایه ى نجات از قهر، هم سبب دریافت لطف بیشتر است.
✅ اگر شما شكر كنید، #خداوند هم نسبت به شما شاكر است.
✅ #خداوند، با آنكه بى نیاز است، ولى نسبت به بنده ى كوچكش شاکر است. چرا ما شكر او را به جا نیاوریم؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
#عمل_به_کتب_پیشین ⚠️
#مائده/68 📖
🥀از ابن عباس نقل شده که جمعی از یهود خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند ، نخست پرسیدند : آیا تو اقرار نداری که تورات از طرف خداست ؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله جواب مثبت داد .
🍃آنها گفتند : ما هم تو را قبول داریم ولی به غیر آن ایمان نداریم در حقیقت تورات قدر مشترک میان ما و شما است اما قران کتابی است که تنها شما به آن عقیده دارید ، پس چه بهتر که تورات را بپذیریم و غیر آن را نفی کنیم
🥀آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت : ای اهل کتاب شما هیچ موقعیتی ندارید مگر این که تورات و انجیل و آن چه بر شما از طرف پروردگارتان نازل شده است را برپادارید .
📕قل یا اهل الکتاب لستم علی شیء حتی تقیموا التوراة والانجیل وما انزل الیکم من ربکم ولیزیدن کثیرا منهم ما انزل الیک من ربک طغیانا وکفرا فلا تاس علی القوم الکافرین
🥀ای اهل کتاب! شما هیچ آیین صحیحی ندارید، مگر اینکه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا دارید. ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده، (نه تنها مایه بیداری آنها نمیگردد، بلکه) بر طغیان و کفر بسیاری از آنها میافزاید. بنابر این، از این قوم کافر، (و مخالفت آنها،) غمگین مباش!(٦٨)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍂 دشمن شناسی:
🔸ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا ما نَزَّلَ اللّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَ اللّهُ يَعْلَمُ إِسْرارَهُمْ
(محمد/٢۶)
⚡️ترجمه :
اين به خاطر آن است كه آنان به كسانى كه نزول وحى الهى را كراهت داشتند گفتند: «ما در بعضى از امور از شما پيروى مى كنيم»!، در حالى كه خداوند پنهان كارى آنان را مى داند.
🔴 منافقین داخلی، به دشمنان خارجی كه از احكام الهى ناراحت و ناراضى هستند، وعده پشتيبانى و حمايت و اطاعت مى دهند و به این ترتیب برای ضربه زدن به نظام اسلامی می کوشند.
❌ اما منافقان بدانند كه خداوند از كارهاى مخفى آنان آگاه است و ممكن است هر لحظه آنان را رسوا كند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_بیستم
🦋جنگ خندق و قهرمانىهاى بى نظير على عليهالسلام🦋
🔷بزرگترين حادثه سال پنجم هجرت، ماجراى جنگ خندق بود، مردان اطلاعاتى پيامبر گزارش دادند كه بيش از ده هزار نفر كه از قبيلههاى مختلف تشكيل شدهاند، از مكه براى براندازى اسلام و مسلمين به سوى مدينه حركت كردهاند. پيامبر بى درنگ با سران اسلام به مشورت پرداخت، سلمان پيشنهاد كندن خندق (سنگرى عظيم در سراسر راههاى ورودى مدينه) نمود. اين پيشنهاد پذيرفته شد و طبق فرمان پيامبر، مسلمانان گروهگروه به كندن خندق پرداختند.
🔶 مسلمانان سه هزار نفر بودند، خندق كه طولى در حدود شش هزار متر و عرضى به وسعت مقدارى كه سواران دشمن نتوانند از آن سوى آن به اين سو بپرند داشت، ساخته و پرداخته شد. حدود يك ماه پشت خندق زمين گير شد و نتوانست وارد مدينه شود، سرانجام پنج نفر از قهرمانان، دشمن از نقطه باريكى عبور كردند، و در بين خندق و كوه سَلْع (مركز سپاه اسلام) به ميدان تاختند و مبارز طلبيدند، اين پنج نفر عبارت بودند از:
1 - عمرو بن عبدود 2 - عكرمة بن ابى جهل 3 - هبيرة بن وهب 4 - نوفل بن عبدالله 5 - ضرار بن خطاب.
🔷عمرو بن عبدود، قهرمان بى بديل عرب بود و او را با هزار مرد جنگى مىسنجيدند، با نعرههاى پياپى مبارز مىطلبيد و مىگفت: وَ لَقَد بُحِتتُ مِنَ النِّداءِ بَجمعِكُم هَل مِن مُبارِزٍ...؛
🔶صدايم از فرياد كشيدن، گرفت و خسته شدم، آيا كسى هست كه به نبرد با من به ميدان آيد؟
🔷مسلمانان از وحشت، در سكوت فرو رفته بودند، تنها حضرت على عليهالسلام با شنيدن صداهاى پياپى عمرو، مكرر به پيامبر التماس مىكرد تا اجازه رفتن به ميدان را به او بدهد.
🔶سرانجام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به على عليهالسلام اجازه داد، و عمامه خود را بر سر او بست و شمشيرش را به دست او داد و هنگام بدرقه، در حق على عليهالسلام چنين دعا كرد:
🔷خدايا! در جنگ بدر عبيدة بن حارث (پسرعمويم) را از من گرفتيم، و در جنگ احد، حمزه (عمويم) را از من گرفتى، اينك اين على بن ابى طالب برادر من است، پروردگارا! مرا تنها نگذار.
سپس فرمود: تمام اسلام در برابر تمام كفر قرار گرفت.
🔶حضرت على عليهالسلام شتابان به ميدان رفت، وقتى كه در برابر عمرو قرار گرفت، بين آنها چنين گفتگو شد:
🔷على عليهالسلام: اى عمرو! تو در عصر جاهليت مىگفتى سوگند به لات و عزى، هر كس مرا به يكى از سه چيز بخواند همه سه تقاضاى او، يا يكى از آنها را مىپذيرم.
عمرو: آرى، چنين است.
🔶على عليهالسلام فرمود: من از تو تقاضا دارم و آن گواهى دادن به يكتايى خدا و رسالت محمد صلى الله عليه و آله و سلم مىباشد.
عمرو: از اين تقاضا بگذر.
على عليهالسلام: بيا و از راهى كه آمدهاى بازگرد.
🔷عمرو: نه، اين كار ننگ است و نُقل مجالس زنان قريش خواهد شد، هرگز اين ننگ را به زبان زنان نمىافكنم.
🔶على عليهالسلام تقاضاى ديگرى دارم و آن اين كه از اسب پياده شو و با من بجنگ.
🔷عمرو، خنديد و گفت: گمان نمىكردم مردى از عرب، چنين پيشنهادى به من كند، من دوست ندارم مرد بزرگوارى چون تو را بكشم، با اين كه با پدرت در زمان جاهليت دوست بودم.
🔶على عليهالسلام: ولى من دوست دارم تو را بكشم، اگر مىخواهى پياده شو و با من بجنگ.
🔷عمرو از اين سخن برآشفت، پياده شد و بر صورت اسبش ضربهاى زد، اسب از آن جا رفت، و درگيرى شديدى بين على عليهالسلام و عمرو رخ داد، گرد و غبارى كه از زير پاى آنها برخاست، آنها را پوشانيد.
🔶جابر بن عبدالله انصارى مىگويد: ناگاه صداى تكبير على عليهالسلام را شنيدم، فهميدم كه على عليهالسلام، عمرو را كشته است.
♦️ادامه داستان در پیام بعدی……
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
دامه داستان👇
🔷ياران عمرو با اسب، خود را به خندق افكندند، از سوى ديگر مسلمانان با شنيدن صداى تكبير على عليهالسلام، كنار خندق آمدند، ديدند نوفل با اسبش در ميان خندق افتاده، و آن اسب نمىتواند او را از آن جا بيرون برد، او را سنگباران كردند، نوفل گفت: چنين نكنيد، بلكه مردى از شما بيايد و با من بجنگد. در اين هنگام على عليهالسلام به نوفل حمله كرد و او را نيز كشت، سپس به قهرمان سوم دشمن هُبيره حمله كرد، او نيز بر خاك هلاكت افتاد، و دو قهرمان ديگر (عكرمه و ضرار) گريختند.
🔶هلاكت اين قهرمانان به دست على عليهالسلام از يك سو، و طوفان و شدت سرما و كمبود علوفه دشمن از سوى ديگر، موجب شد كه سپاه دههزار نفرى دشمن با كمال خوارى، جبهه را ترك كرده و به سوى مكه عقب نشينى نمايد.
🔷حضرت على عليهالسلام سر از بدن عمرو جدا نمود و آن را نزد پيامبر آورد، و آن را پيش روى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر زمين انداخت، ابوبكر و عمر به پيش آمدند و سر مبارك على عليهالسلام را بوسيدند.
اوج ارزش ضربت على عليهالسلام
🔶 هنگامى كه حضرت على با پيروزى به حضور پيامبر آمد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم درباره ارزش ضربت و پيروزى على عليهالسلام فرمود:
ضَربَةُ عَلِىٍّ يَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عبادَةِ الثَّقَلَينِ؛
🔷ارزش ضربتى كه على در جنگ خندق بر دشمن فرود آمد، از ارزش عبادت جن و انس برتر است.
و در عبارت ديگر آمده است:
لَو وُزِنَ اليَومُ عَمَلُكَ بِعَمَلِ جَميعِ اُمَّةِ محمَّدٍ، لَرُجِّحَ عَمَلُكَ عَلى عَمَلِهِم...؛
🔶اگر امروز ارزش عمل تو با ارزش عمل همه امت من سنجيده شود، ارزش عمل تو بر ارزش عمل همه امت، برترى مىيابد.
🔷سپس افزود: زيرا با كشته شدن عمرو بن عبدود، به همه خانههاى مشركان، ذلت و خوارى وارد گرديد، و به همه خانههاى مسلمانان، عزت و شكوه، وارد شد.
🔶شرح كوتاه اين كه: اگر على عليهالسلام به ميدان نرفته بود، هيچ يك از مسلمانان چنين جرئتى را نداشتند، و ارتش ده هزار نفرى دشمن وارد مدينه شده و سپاه اسلام را تار و مار مىكرد، با كشته شدن عمرو و قهرمانان دشمن به دست على عليهالسلام، حلقه محاصره دشمن شكسته شد، و كمر دشمن خم گرديد و داغ جانكاهى بر دل دشمن نهاده شد، كه موجب عقب نشينى آنان گرديد.
🔷اگر على عليهالسلام قهرمانان پيشتاز دشمن را نمىكشت، عبور سپاه دشمن از خط دفاعى خندق، قطعى بود، و در چنين صورت نه تاك مىماند و نه تاك نشان، بر همين اساس و محاسبات نظامى، و ارزيابى دقيق است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ارزش ضربت على عليهالسلام را برتر از ارزش اعمال جن و انس دانست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh