eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📖سوره حدید (آیه ۹) 🌱✨او كسی است كه آیات بر بنده‌اش [= محمد ص] نازل می‌كند تا شما را از به سوی نور برد؛ و نسبت به شما مهربان و رحیم است. ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📛راههای جبران گناه: نـمـاز؛ 🍀نماز برپادار، که نیکی ها بدی ها را از بین می برد«اَقِمِ الصَّلاةَ....اِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»هود۱۱۴ 🍀استغفار برای خود و دیگران (شفاعت)؛ از خدا آمرزش می خواستند و پیامبر (نیز) برای آنها طلب آمرزش می کرد «فَاسْتَغْفَرُوا اللّٰهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ»نساء۶۴ 🍀انـفاق و صدقه؛ صدقهٔ پنـهانی گناه را پـاک میکند «صَدَقةُ السّرِّ تُکَفّر الْخَطیئَة» 📚غررالحکم ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️ ⭐️ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنهُْمْ سَیِّاتهِِمْ وَ لَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(65- مائده) 👇👇👇 ✍️ قرآن می گوید: اگر اهل کتاب که اسلام را نپذیرفته اند❌، ایمان بیاورند و به مانند سایر مسلمانان عقاید آخرین شریعت الهی را پذیرفته و باور کنند ✍️و سپس بر اساس آن باورها به دستورات آن نیز عمل کنند مورد عنایت الهی قرار گرفته و با ورود به بهشت، رستگار خواهند شد.(13)✅ 😍 مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، ✅ پرهیز از محرمات الهى و گناهان كبیره است‏ ✍️ و منظور از سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است.(14)👌 پی نوشت ها: (1) نمونه ج4 ص232(2) المیزان ج5 ص151 (3) المیزان ج5 ص206(4) همان ص206-207(5) هو البغض مع الكراهة و التجنّب. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج6 ص125(6) ر.ک: المیزان ج5 ص237 (7) تفسیر نمونه ج4 ص300(8) آیه 34 سوره مائده (آیه بعدی)(9) ر.ک به نمونه ج4 ص359-362(10)نمونه ج4 ص364 (11)المیزان ج6ص2(12)همان(13)ر.ک به مجمع البیان ج3 ص343(14)المیزان ج6 ص37امید پیشگر.بخش قرآن تبیان ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سوره ملك (آیه ۳) 🕋الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ (٣) 🍀🌸همان كسی كه آسمان را بر فراز یكدیگر آفرید؛ در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و نمی‌بینی! بار دیگر نگاه كن، آیا هیچ و مشاهده می‌كنی؟! ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😍 😍 : داستان هاى قرآنى داراى چه ویژگی هائى هستند؟🤔 اجمالی: 👇👇 قرآن نه کتاب تاریخ است ❌ و نه کتاب قصه؛ ❌ اما برای پیشبرد اهداف تربیتی خود گاهی اوقات برخی وقایع تاریخی را با روشی منحصر به فرد روایت می کند😊. برخی از ویژگی های این روش گویی منحصر به عبارت اند از:🔰 ❣️ ۱- تمرکز بر نقاط حساس و تأثیرگذار حوادث. ❣️ ۲- دوری از آوردن مطالب زائد. ❣️۳- انسجام حداکثری و عدم تضاد بین بخش های مختلف روایت. ❣️ ۴- توجه به ریشه ها و پیامدهای وقایع و احتراز از ذکر بی مورد همه وقایع به صورت صرف. ❣️۵- جداسازی وقایع حقیقی و تاریخی از اسطوره ها و خرافات. پاسخ :👇👇 قسمت از مباحث تربیتى و مواعظ و اندرزهاى و بشارت ها و انذارها و بیم ها و امیدهاى قرآن، در قالب مسائل تاریخى بیان شده👌؛ و به قدرى زیبا و گویا و موثر مطرح شده که هر شنونده اى را بى اختیار به سوى آن اهداف عالى مى کشاند✅ و تا انسان سوره هایى مانند یوسف، انبیاء، طه، قصص، مریم و آل عمران و بقره و… را، مطالعه نکند به عظمت فوق العاده مباحث تاریخى قرآنپى نمى برد.❌ اصولا مباحث تاریخى قرآن داراى ویژگى هاى زیر است:🔰🔰🔰 ✍️ ۱. تکیه بر قسمت هاى حساس و انداختن ذره بین قوى روى مسائلى که نقش مهم تربیتى دارند. ✍️ ۲. خالى بودن از هر گونه حشو و زوائد. ✍️ ۳. خالى بودن از تناقض و تضاد و ناهماهنگى. ✍️ ۴. بر خلاف روش تاریخ نگارى معمول آن زمان (حتى قرن ها بعد از آن)، که تاریخ به عنوان یک که حداکثر به عنوان یک آگاهى از وضع گذشتگان مطرح مى شد؛ و هیچ تجزیه و تحلیلى که شکل فلسفه تاریخ و درس هاى آموخته شده از سرگذشت پیشینیان باشد نداشت❌، در مباحث تاریخى قرآن مجید هم به ریشه هاى مسائل توجه شده و هم به پیامدهاى آن، به گونه اى که حس کنجکاوى و روح دقت و تفکر را در شنونده و خواننده بر مى انگیزد❣️، و جالب این که در همه جا حوادث غیر آموزنده را که جز اطاله کلام و اتلاف وقت، ثمرى ندارد حذف مى کند.✅ ✍️ ۵. جداسازى حقایق تاریخى از افسانه ها که از مسائل بسیار پیچیده تلقّى مى گردد، در قرآن مجید به صورت دقیقى مورد توجّه قرار گرفته است.👌 توضیح این که عواملى وجود داشته که همیشه تاریخ با افسانه هایى آمیخته شود.💕 از جمله آن ها، سرگرمى و ارضاى عواطف کودکانه و تحریک تخیّلات و ایجاد جاذبه هاى دروغین بوده است؛ بطورى که مى توان گفت افسانه ها و اسطوره ها بخش مهمى از تواریخ پیشینیان و رکناصلى آن را تشکیل مى دهد.💠 روى این حساب، اگر خود را در زمان نزول قرآن مجید و در محیط زندگى پیامبر اسلام(صلى اللهعلیه وآله) فرض کنیم، مى بینیم آنچنان تواریخ آن زمان با خرافات آمیخته شده بود ـ خرافاتى که دهان به دهان مى گشت و در زمره مسلّمات شمرده مى شد ـ که جدا سازى آن براى افراد درس خوانده امکان پذیر نبود❌، تا چه رسد افراد بى سواد.👌 علماى آن زمان که همان ربانیون و احبار یهود و نصارى بودند، و همچنین کاهنان مشرک عرب نیز پاسداران این اسطوره ها و خرافات و قصه ها بودند.✅ مسلماً کسى که در چنین محیطى زندگى کند و به سن چهل سالگى برسد، تار و پود افکار او آن چنان با این افسانه ها و اسطوره ها بافته مى شود که جدایى از آن عادتاً ممکن نیست. ❌ آیا چنین کسى قدرت دارد تواریخ را در آن محیط تاریک پاک سازى کند و حقایق را از خیالات و خرافات جدا سازد؟ یک محقق درس خوانده تاریخ امروز به زحمت قادر بر چنین کارى است، چگونه مى توان از فرد درس نخوانده اى در آن روز چنین انتظارى را داشت؟!(۱) 💠پی نوشت: (۱). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ ه. ش‏، ج ۸، ص ۱۹۵. ┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📖 آیه 13 سوره جاثیه 🕋 و سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ 🌸🍃ترجمه: او آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه را از سوی خودش مسخّر شما ساخته در این نشانه های ( مهمّی ) است برای کسانی که اندیشه می کنند! ┅═✧❅💞❅✧═┅┅ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّ إِبْراهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِّلَّهِ حَنِيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌(نحل/۱۲۰) 🔹همانا ابراهیم (به تنهایى) یک اُمّت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان‌بر و حق‌گرا بود، و از مشركان نبود. 🔸در این آیه خداوند، حضرت ابراهیم(ع) را به تنهایى یک اُمّت دانسته است و هر یک از مفسران براى تحلیل و تفسیر این جمله سخنى گفته‌اند، از جمله: ▫️چون ابراهیم(ع) بر مكتبى بود كه اَحدى بر آن نبود، پس یک اُمّت بود. ▫️او به اندازه یک اُمّت خیر و خوبى و كمال داشت. ▫️كلمه اُمّت به معناى معلّم خیر است او معلّم خوبى‌ها بود. ▫️مراد از اُمّت یعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان. ▫️شخصیّت و شعاع وجود او به اندازه یک اُمّت بود. ▫️چون قوام اُمّت به او بود. ▫️چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمایى مى‌كند. ▫️چون حركت آفرید، كار یک امّت را انجام داد، یارى نداشت و یک تنه قیام كرد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️تجلیل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحید یک شیوه تربیتى است. «انّ ابراهیم» ▫️تعداد و كمیّت مهم نیست، بلكه كیفیّت و حركت آفرینى مهم است. «اُمّة» ▫️در راه حقّ از تنهایى نهراسید. «انّ ابراهیم كان اُمّةً» ▫️انسان محكوم محیط و جامعه و تاریخ نیست. «و لم یَکُ من‌المشركین» ▫️ابراهیم هم در عمل خالص بود، «حنیفاً» هم در عقیده. «و لم یک من المشركین» ▫️برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحید انسان نمى‌زند. (با آنكه حضرت ابراهیم علیه السلام در میان خورشید و ستاره‌پرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات كرد و گفت: پروردگار من همین‌هاست، ولى همین كه ناپدید شدند، فرمود: من غروب كنندگان را دوست ندارم. با این حال در این آیه خداوند مى‌فرماید: او لحظه‌اى مشرک نبود.) «لم یک من المشركین» ▫️آنچه به انسان ارزش مى‌دهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنیفاً» و خلوص است. «و لم یک من المشركین» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 هجرت الی الله ✅ مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اجرُهُ عَلَی الله(نساء/بخشی از آیه ۱۰۰) 🔹یک احتمال این است که این هجرت، هجرت از خود به خدا باشد. «بیت» نفس خود انسان باشد، طایفه‌ای هستند که خارج شدند، هجرت کردند از «بیت» شان، از این بیت ظلمانی، از این نفسانیت:‏‏ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که «ادرَکَهُ المَوتُ»؛ به مرتبه‌ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، «موت مطلق»، و اجرشان هم عَلَی الله است؛ اجر دیگری [در کار نیست]، دیگر بهشت مطرح نیست، دیگر تنعمات مطرح نیست، فقط الله است. 📚 کتاب تفسیر سوره حمد امام خمینی(ره)، ص۱۱۷ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا