eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈بت شکنى ابراهیم علیه السلام .... ادامه 🌺 ابراهیم علیه السلام با استناد به اعتراف آنان ، به بیان بطلان پرستی پرداخت که سخن نگفتن بت‌ها به این معنا است که آنها چیزی نمی‌دانند و بر کاری قادر نیستند و تدبیر سود و زیان شما به دست نیست ؛ 🌸 پس آنها بیهوده است : * افتعبدون من دون الله مالا ینفعکم شیئا و لا یضرّکم * (انبیا ۶۶ ) 🌺و آنگاه بیزاری خود را از پرستان و آنان اعلان و آنان را سرزنش کرد : * اف لکم و لما تعبدون من دون الله افلا تعقلون * ( انبیا ۶۷ ) 🌸در باره سخنان علیه السلام در ماجرای شکستن دو اشکال مطرح شده که به پاسخ آنها می‌پردازیم : 👈 ۱ . درباره ۶۳ انبیاء ( قال بل فعله کبیرهم هذا فسئلوهم ان کانو ینفقون ) و ۸۸ و ۸۹ صافات ( فنظر نظره فی النّجوم * فقال انی سقیم ) 🌺این طرح شده که آیا این سخنان ، گفته‌هایی خلاف واقع و نبوده است ؟ 🌸 ریشه این توهم در ظاهر دو از ابو هریره است که در آن‌ها به کذب متهم شده . 🌺برخی از اهل با این استدلال که زشتی کذب ذاتی نبوده ، محال نیست که خداوند به علیه السلام در خصوص این موارد ، اجازه دروغ گفتن داده باشد ، را به ظاهر آن پذیرفته و حتی بعضی ، آیه ۸۲ شعراء ( والّذی اطمع ان یغفرلی خطیئتی یوم الدّین ) را اشاره به از جمله این دو مورد دانسته‌اند ، 🌸ولی برخی ، مقصود از را توریه دانسته و اظهار داشته‌اند که این موارد به طور مجازی نامیده شده است . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیه۱۴۷و۱۴۸ وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا ما كانُوا يَعْمَلُونَ «اعراف‌آیه147» و كسانى كه آيات ما و ديدار قيامت را تكذيب كردند، اعمالشان نابود است، آيا جز آنچه عمل مى‌كردند، مجازات خواهند شد؟ وَ اتَّخَذَ قَوْمُ مُوسى‌ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَداً لَهُ خُوارٌ أَ لَمْ يَرَوْا أَنَّهُ لا يُكَلِّمُهُمْ وَ لا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَ كانُوا ظالِمِينَ «اعراف آیه148» و قوم موسى پس از (رفتن) او (به كوه طور) از زيورهاى خود مجسّمه‌ى گوساله‌اى (ساختند و به پرستش) گرفتند كه صداى گاو داشت، آيا نديدند كه آن (گوساله) با آنان سخن نمى‌گويد و به راهى هدايتشان نمى‌كند؟ آن را (به پرستش) گرفتند در حالى كه ستمكار بودند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا ما كانُوا يَعْمَلُونَ «اعراف‌آیه147» و كسانى كه آيات ما و ديدار قيامت را تكذيب كردند، اعمالشان نابود است، آيا جز آنچه عمل مى‌كردند، مجازات خواهند شد؟ «1». تفسير صافى. جلد 3 - صفحه 174 نکته ها «حَبِطَ»، به معناى نابودى عمل است. «حبطت الناقة»، يعنى شترى كه سَمّ خورده و شكمش باد كرده و سوراخ شده است. برخى از كارهاى انسان هم مانند سمّ، عملكرد يك عمر انسان را بر باد مى‌دهد و تباه مى‌سازد. «1» حبط عمل، بر خلاف عدل الهى نيست، بلكه امرى قهرى و تكوينى و نتيجه‌ى عملكرد خود انسان است. «هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا ما كانُوا يَعْمَلُونَ» پیام ها 1- كفر و تكذيب، سبب حبط اعمال گذشته است. كَذَّبُوا ... حَبِطَتْ‌ 2- پاداشها و كيفرهاى قيامت، تجسّم اعمال ماست. «هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا ما كانُوا يَعْمَلُونَ» 3- آنچه بدتر از گناه است، اصرار بر آن است. «كانُوا يَعْمَلُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 وَ اتَّخَذَ قَوْمُ مُوسى‌ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَداً لَهُ خُوارٌ أَ لَمْ يَرَوْا أَنَّهُ لا يُكَلِّمُهُمْ وَ لا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَ كانُوا ظالِمِينَ «اعراف آیه148» و قوم موسى پس از (رفتن) او (به كوه طور) از زيورهاى خود مجسّمه‌ى گوساله‌اى (ساختند و به پرستش) گرفتند كه صداى گاو داشت، آيا نديدند كه آن (گوساله) با آنان سخن نمى‌گويد و به راهى هدايتشان نمى‌كند؟ آن را (به پرستش) گرفتند در حالى كه ستمكار بودند. نکته ها «عجل»، به گوساله‌ى نر گفته مى‌شود و كلمه‌ى «حلى»، به معناى زيورآلات است و «خُوارٌ» صداى مخصوص گاو است. امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت موسى عليه السلام به خدا گفت: سامرى، گوساله‌اى از طلا براى مردم ساخته است، امّا صداى آن از چيست؟ وحى آمد كه اين وسيله‌ى آزمايش مردم است، «1». تفسير فى‌ظلال‌القرآن. جلد 3 - صفحه 175 «يا موسى انّ تلك فتنة فلا تفحص عنها»، «1» قرآن نيز مى‌فرمايد: «إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِها مَنْ تَشاءُ وَ تَهْدِي مَنْ تَشاءُ» «2» قرآن، به مسأله‌ى گوساله‌پرستى بنى‌اسرائيل، در چهار سوره اشاره كرده است. البتّه گوساله‌پرستى بنى‌اسرائيل زمينه‌هاى فرهنگى، اجتماعى داشت، زيرا؛ اوّلًا آنان ساليان دراز در مصر، بت‌هايى به شكل گاو ديده بودند، ثانياً همان گونه كه در آيه‌ى 138 خوانديم، پس از عبور از رود نيل چشمشان به قومى بت‌پرست افتاد و تحت تأثير قرار گرفته و در عمق روحشان باقى ماند. ثالثاً تمديد مدّت سى شب به چهل شب، شايعه‌ى مرگ موسى را به دست مخالفان پديد آورد و زمينه را براى انحراف آماده كرد و در نهايت، جهل مردم و هنر سامرى باعث شد تا قوم موسى از خداپرستى به گوساله‌پرستى گرويدند. «3» بنابراين عوامل انحراف چند چيز است: 1. نبود رهبرى يا غيبت او. 2. جهل و ناآگاهى مردم. 3. عالمان و هنرمندان منحرف و سوء استفاده از علم و هنر. 4. زيبايى و زرق و برق ظاهرى. 5. سر و صدا و تبليغات كاذب. در آيه‌ى 87 سوره‌ى طه، ساختن گوساله به سامرى نسبت داده شده است، امّا شگفت آنكه در تورات، به هارون نسبت داده شده است؟! «4» البتّه در اين آيه به قوم موسى نسبت داده شده است، زيرا بسيارى از كار او راضى بودند و او را يارى نمودند. «5» حضرت موسى براى هدايت مردم و رهايى از انحراف و دام سامرى، از دلائل ملموس استفاده كرد. مثلًا براى نفى الوهيّت گوساله با بيان اين‌كه مصنوع است نه صانع، محتاج مكان است و داراى وزن و حجم و شكل و هيچ گونه هدايت و راهنمايى براى كسى ندارد، «1». تفسير فرقان. «2». اعراف، 155. «3». تفسير نمونه. «4». تورات، سِفر خروج، باب 32. «5». تفسير نمونه. جلد 3 - صفحه 176 آنان را ارشاد نمود. «1» پیام ها 1- گاهى انسان به چيزى كه واقعيّتى ندارد، ارزش مى‌دهد و تا حدّ پرستش آن چيز پيش مى‌رود. «وَ اتَّخَذَ» 2- دعوت به گوساله‌پرستى، پس از نافرمانى از رهبر و در غياب رهبرى حقّ صورت مى‌گيرد. «مِنْ بَعْدِهِ» (زمانى كه حضرت موسى به ميعادگاه رفته بود) 3- دشمن براى انحراف مردم، از هنر و تمايلات نفسانى استفاده مى‌كند. (مجسّمه‌ى طلا) «حُلِيِّهِمْ عِجْلًا» 4- ارتدادِ اقوام، سابقه‌ى طولانى دارد. وَ اتَّخَذَ ... عِجْلًا ... 5- گوساله‌ى سامرى، مجسمّه‌اى بيش نبود. «جَسَداً» 6- در انحراف انسان، زرق و برق و سروصدا نقش عمده‌اى دارد. حُلِيِّهِمْ‌ ... خُوارٌ بنابراين در پى هر صدا و هر زرق و برق و زيبايى نبايد رفت. 7- معبود انسان بايد هادى انسان باشد. «لا يَهْدِيهِمْ» 8- شرك، ظلم است و كسى كه بدون دليل و تنها بر اساس لجاجت، حقّ را رها كند و اسير ساخته‌هاى دست خود شود، ظالم است. «كانُوا ظالِمِينَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کسانیکه در قیامت در امان نیستند 🔹️وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (سوره نمل آیه 90) و آنان که کارهای بد بیاورند، با چهره هایشان در آتش سرنگون می شوند (و به آنان گفته می شود:) آیا غیر از این است که مطابق کردارتان مجازات می شوید؟ کسانی هستند که شرک و کفر و بدعت و گناهان‌کبیره دارند و از آن توبه نمیکنند و مدام در حال گناه هستند و از آن دوری نمیکنند و از الله و رسولش سرپیچی میکنند و از اسلام و مسلمانان دوری می‌کنند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ يَٰأَيُّهَا النَّبِىُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‏ (انفال/۶۴) 🔹اى پیامبر! براى تو (حمایت) خداوند و پیروان با ایمانت كافى است (و نیازى به حمایت گرفتن از دیگران ندارى). 🔸ممكن است آیه را این‌گونه نیز بتوان معنا كرد: اى پیامبر! براى تو و پیروان با ایمانت، تنها حمایت خدا كافى است. یعنى خداوند، هم تو و هم پیروانت را یارى مى‌كند. بر طبق معناى اوّل، مؤمنان در سایه‌ى خداوند، حامى پیامبرند و بر طبق معناى دوّم، مؤمنین در كنار پیامبر(ص)، تحت حمایت الهى هستند. گروهى از یهودیانِ بنى‌قریظه و بنى‌نضیر، به دروغ به پیامبر صلى الله علیه و آله پیشنهاد یارى دادند، آیه نازل شد كه مؤمنان براى تو كافى هستند. در ضمن این آیه مقدّمه‌ى فرمان جهاد در آیه‌ى بعد است. در كتاب «فضائل الصحابه» از حافظ ابونعیم، از علماى اهل سنّت آمده است: مراد از «مؤمنین» در این آیه، على‌بن‌ابى‌طالب علیهما السلام است.(الغدیر، ج۲، ص۵۱)(شواهد التنزیل، ج۱، ص۳۰۱) 🔸اگر تاریخ صدر اسلام را به دیده انصاف بنگریم، خواهیم دید که هر ورق آن، شاهد و گواهی است بر اینکه اگر شجاعت، رشادت، خیرخواهی، علم، هدایت و نورانیت مولا علی(ع) نبود، کفار، مشرکان، بت‌پرستان و یهود طومار اسلام را در هم می‌پیچیدند. حضرت علی(ع) هم در زمان رسول خدا(ص) با دلاوری‌اش شرّ کفار را از سر اسلام و مسلمانان کوتاه می‌کرد و هم بعد از پیامبر(ص) توانست با منافقانی هم‌چون ناکثین، مارقین و قاسطین برخورد کند، برای نمونه در جنگ خیبر، رسول خدا(ص) روز اول ابوبکر را و روز دوم عمر را با گروهی به جنگ یهودیان خیبر فرستاد، اما هر دو با چند تیر که از قلعه خیبر پرتاب شد، از معرکه گریختند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: این بار پرچم را به دست مردی خواهم سپرد که خداوند به دست او قلعه خیبر را خواهد گشود. او خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند.(الصحیح بخاری، ج۴، ص۲۰). در این خصوص، آیه ۵۴ سوره مائده را ملاحظه نمایید که از مصادیق تام آن، امیرالمؤمنین علی السلام در فتح خیبر است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️پیروى همراه با ایمان ارزش است، نه پیروى بدون ایمان و نه ایمان منهاى تبعیّت. «اتّبعک من المؤمنین» ▫️حمایت خداوند از مؤمنان، مشروط به پیروى آنان از پیامبر(ص) است. «حسبک اللّه و من اتّبعک من المؤمنین» ▫️برخى از مسلمانان، مطیع و پیرو پیامبر(ص) نبودند. «من المؤمنین» (در صورتى كه مراد از «مِن»، (بعضیّه) یعنى بعضى باشد، نه (بیانیّه) و بیان كلمه‌ى «اتّبعک») کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 اصول مشترک در رسالت پیامبران / ۲ 🔹اصل چهارم: شخصیت حقوقی مشترک؛ 🔸سخن همه‌ی انبیا هماهنگ و یکسان است، گرچه درجات آنان متفاوت است (بقره/۲۵۳، اسراء/۵۵). هر پیامبری شخصیتی حقیقی دارد و شخصیتی حقوقی که همان نبوت و رسالت است که بین همه‌ی انبیا و رسولان مشترک است. خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمود: مطلبی برای تو بیان نمی‌شود، مگر آنکه برای پیامبران پیش از تو گفته شده است (فصلت/۴۳). گرچه رسول اکرم(ص) مهیمن بر سایر انبیا است، اما اصل مطلب را که هدف وحی و غرض رسالت باشد، انبیای گذشته نیز آوردند (احقاف/۹). از این جهت تکذیب یک پیامبر، تکذیب همه پیامبران است (بقره/۱۳۶، حجر/۸۰، شعراء/۱۷۶ و ۱۶۰ و ۱۴۱) 🔹اصل پنجم: ارایه بینات، کتاب و میزان؛ 🔸یکی از اصول مشترک بین همه پیامبران، ارائه بینات (ادلّه و شواهد زنده و روشن مانند معجزه)، کتاب و میزان است (حدید/۲۵). انبیا در یک دست چراغ دارند و در دست دیگر سلاح، تا اگر کسی بخواهد چراغ دین را خاموش کند، او را از این تباهی باز دارند. انبیا چراغ آوردند تا به مردم نور بدهند و از ظلمات رهایی بخشند (ابراهیم/۱). خداوند رسالت پیامبران را با معجزه روشن می‌کند تا منکران رسالت پس از اتمام حجت به هلاکت برسند (انفال/۴۲). البته اعجاز به اذن خدای سبحان است (رعد/۳۸) 🔹اصل ششم: عصمت در تلقی، نگهداری و ابلاغ وحی؛ 🔸یکی از اصول مشترک بین همه انبیا، عصمت آنان است، عصمت از شرک و گناه و اشتباه (آل‌عمران/۱۶۱). خدای سبحان می‌فرماید: انبیا گرچه اهل کفر نیستند ولی بر فرض محال اگر شرک بورزند، همه طاعت‌شان باطل می‌شود‌ (انعام/۸۸ و ۸۹، زمر/۶۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا