❤️ قانون الهی این است که هر کس تلاش کند به مقتضای تلاشش برسد. فرقش این است که فاسق، فاجر، منافق و کافر بهرهاش را فقط در همین دنیا میگیرد ولی مؤمن هم در دنیا و هم در آخرت. با این دید، دیگر این سوال پاسخ پیدا میکند که «چرا بلاد کفر غرق در رفاه و نعمتاند»؟
📖اسراء آیه ۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ کار خیر فقط نماز و روزه نیست. مانور دستجمعی در مقابل دید دشمنان و هر حرکت همگانی که باعث شود دیگ خشم دشمنان به جوش آید و آنها را تا مرز جنون و انفجار بکشاند، مصداق کار خیر است.
📖توبه آیه ۱۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
♻️ نکته قرآنی
🔹أنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
🔸زمين را بندگان شايستۀ ما به ميراث مى برند.
📗سوره انبیاء، آیه ۱۰۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم
به نیت ظهور هر چه سریعتر امام زمان عج الله تعالی
✅ متوسل می شیم به #چهارده معصوم علیه السلام و
چله می گیریم تا چشممون به #جمال آقا روشن بشه ان شالله
در چهل روز 👇
هر روز یکمرتبه زیارت #عاشورا و
چهل مرتبه اللهم عجل لولیکالفرج
به امید دیدار آقاجانمان امام عصر ان شاالله
شروع ⬅️ ۱۴۰۲/۱۲/۵ مصادف با شب نیمه شعبان
پایان ⬅️ ۱۴۰۳/۱/۱۵ مصادف با ۲۳ رمضان المبارک
ثبت نام در گروه
چله متوسل به ام البنبن 👇( خانمها )
http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈ابراهیم علیه السلام در آتش
....ادامه
🌺 ) در گزارشی ،مدت #بازداشت او ۷ سال ذکر شده که امر بعیدی است ؛ ولی در گزارشهای دیگر ، این #مدت یک ماه ، ۴۰ روز و یک سال ذکر شده است .)
🌸هیزمها را در #بنای یاد شده انباشته ، آن را آتش زدند ؛
آنگاه از آنجا که توان نزدیک شدن به #آتش نبوده ، ابراهیم را دست بسته در #منجنیق نهاده ، به درون آتش #پرتاب کردند .
🌺 #نمرود و همراهان وی در جایگاهی که از پیش برای آنان تهیه شده بود ، #حاضر شده ، تماشاگر ماجرا بودند .
🌸 بر اساس روایات ، #آرامشی وصف ناپذیر بر ابراهیم حاکم بود و ملائکه الهی و دیگر موجودات ، #رهایی ابراهیم علیه السلام را از خداوند متعالی می طلبیدند .
🌺 جبرئیل هنگام #سقوط ابراهیم در آتش ، به امر خداوند بر او نازل شد و آمادگی خود را برای هرگونه #کمکی که ابراهیم بطلبد ، اعلام داشت ؛ اما ابراهیم سر باز زد و گفت :
از غیر #خداوند درخواستی نخواهد کرد و این یکی از #ادلّه خلّت ابراهیم علیه السلام به شمار میرود .
ادامه دارد ....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکربم
#اعرافآیه۱۵۶
وَ اكْتُبْ لَنا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَيْكَ قالَ عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ «اعراف آیه 156»
(خداوندا!) براى ما در اين دنيا و در آخرت، خير و نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كردهايم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مىرسانم، و (لى) رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس بهزودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوا دارند و زكات مىدهند و آنان كه به آيات ما ايمان مىآورند، مقرّر مىدارم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ اكْتُبْ لَنا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَيْكَ قالَ عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ «اعراف آیه 156»
(خداوندا!) براى ما در اين دنيا و در آخرت، خير و نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كردهايم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مىرسانم، و (لى) رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس بهزودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوا دارند و زكات مىدهند و آنان كه به آيات ما ايمان مىآورند، مقرّر مىدارم.
نکته ها
اين آيه، بيان دعاى ديگر حضرت موسى عليه السلام در پى خواستهى قبلى است.
«هُدْنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوى خدا وتوبه كردن از راه منحرفان و راه كسانى كه تقاضاى نابجاى ديدار خدا را داشتند.
به نقل ابن عبّاس، هنگامى كه آيهى «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» نازل شد، شيطان نيز در رحمت الهى طمع كرد و گفت: عبارت «كُلَّ شَيْءٍ»، شامل من هم مىشود. خداوند براى رفع اين توهّم فرمود: فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ...
آرى، رحمت الهى گسترده است و به همه كس مىرسد، امّا شمول رحمت براى غير مؤمنان، به تفضّل الهى است. «1»
در روايت آمده است كه شخصى در نماز مىگفت: «اللهمّ ارحمنى و محمّداً و لاترحم معنا احداً»، خدايا! تنها من و محمّد صلى الله عليه و آله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هيچ كس ديگرى را.
پيامبر صلى الله عليه و آله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى و موضع وسيع و نامحدود را محدود ساختى! «2»
«1». تفسير اثنىعشرى.
«2». تفاسير مجمعالبيان و نمونه.
جلد 3 - صفحه 187
پیام ها
1- بهترين گامها و كارها، با ثباتترين آنهاست. «وَ اكْتُبْ لَنا»
2- انبيا در فكر تأمين سعادت دنيا و آخرت مردمند. «وَ اكْتُبْ لَنا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ»
3- از بهترين دعاها، جامعترين آنهاست. «فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ»
4- بازگشت خالصانه به سوى خدا، دريافت الطاف الهى است. «هُدْنا»
5- رحمت الهى نامحدود است، اگر كسى به آن نرسيد، تقصير خود اوست.
«رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» نقصى در فاعليّت رحمت الهى نيست، بلكه نقص در قابليّت ماست.
6- رحمت خداوند فراگير است، ولى عذاب الهى چنين نيست. رَحْمَتِي وَسِعَتْ ... عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ
7- اصل، رحمت الهى است و عذاب او عارضى. (براى رحمت، فعل ماضى «وَسِعَتْ»، ولى براى عذاب فعل مضارع «أُصِيبُ» آمده است)
8- دعاى انبيا نيز در چهارچوب حكمت و قانون الهى مستجاب مىشود. اكْتُبْ لَنا ... فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ ...
9- با وجود تقوا و عمل به تكاليف، شمول رحمت الهى حتمى است، فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ ... ولى با وجود گناه و معصيت، عذاب حتمى نيست، زيرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. «عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»
10- رحمت الهى بىنهايت است، امّا شرط بهرهورى از آن، تقوا، پرداخت زكات و ايمان است. يَتَّقُونَ ... الزَّكاةَ ... يُؤْمِنُونَ بنابراين، كسى كه زكات نمىدهد و يا بىتقوا مىباشد، از رحمت الهى محروم و در معرض عذاب الهى است.
11- زكات، در شريعت يهود نيز بوده است. «يُؤْتُونَ الزَّكاةَ»
12- آنچه سبب دريافت الطاف الهى است، ايمان به تمام آيات است، نه بعض آنها. «بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 188
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 اصول مشترک در رسالت پیامبران / ۷
🔹اصل نوزدهم: شهادت بر اعمال امت؛
🔸هر پیامبری شاهد اعمال امّت خود است. در اینجا شهادت هم به این معناست که پیامبر اسوه و قدوه مردم است، یعنی مردم او را میبینند و به او تأسی میکنند و هم به معنای شهادت بر اعمال است، پیامبر در دنیا شاهد اعمال امت است و در قیامت نیز از شاهدانی است که در بارهی اعمال امت شهادت خواهد داد.(توبه/۱۰۵, نحل/۸۹) البته پیامبر خاتم(ص) چون مهیمن بر دیگر انبیاست، او هم شهید امت خود است و هم شهید امم پیشین و هم شاهد اعمال انبیا.
🔹اصل بیستم: مسؤولیت در برابر خدا؛
🔸انبیا باید اصول دعوت خود را به مردم برسانند و در این مورد از آنان سؤال میشود و هیچ عذری و بهانهای نیز از آنان پذیرفته نمیشود. پیامبران در برابر خدا مسؤول هستند.(اعراف/۶) البته سؤال از آنان با تکریم همراه است، خداوند در قیامت از انبیا میپرسد: پیام مرا که به امتهای خود رساندید، به شما چه جوابی دادند؟ این تعبیر در حقیقت هم سؤال از امتهاست و هم سؤال از پیامبران(مائده/۱۰۹) میگویند: ما آنچه را در وسعمان بود، ابلاغ کردیم (مائده/۹۹)
🔹اصل بیستویکم: تبلیغ رایگان؛
🔸پیامبران در برابر تبلیغ از مردم مزد نمیخواهند. پیامبران میگویند: ما از امت خود اجری نمیخواهیم و اجر ما جز بر پروردگار جهانها و جهانیان نیست(شعراء/۱۰۹, یونس/۷۲) مؤمن آل یاسین هم به این نکته اشاره کرده است(یس/۲۱) پیامبر اکرم(ص) در برابر رسالت خود از مردم مزدی طلب نکرد، ولی آنان را به مودت و محبت اهل بیت عصمت و طهارت فراخواند. در جای دیگر میفرماید، مزدی هم که از شما خواستم به نفع شماست.(قلم/۴۶, شوری/۲۳, سبأ/۴۷)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#قصه_قرآنی
۱۴۱نسا وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْ مُؤْمِنِينَ سَبِيلاً کافر در هیچ جا ودر هیچ چیز نباید برتر🌿
وبالاتر از مسلمان باشد❌ ونباید مسلمان = زیر دست کافر باشد❌
درزمان قدیم یک کافری وجود داشت که برده او مسلمان شد
فقیه شهر فتوا داد باید آن کافر برده خود راکه مسلمان شده رابه ما بفروشد✅
تا آزادش کنیم وبه آن کافر فشار آورد وآن کافر برده مسلمان خود را فروخت
وآن برده سیاه مسلمان آزاد شد🦋
به آن فقیه خدابیامرز گفتند چرا چنین کردی؟ گفت زیرا مومن حتی اگر برده باشد👈
نباید زیر دست کافر باشد❌
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺