🗯 دائره المعارف قرآن کریم 🗯
🥷 #ابولهب_بن_عبدالمطلب>
👈 ابولهب در شان نزول
🐲 ابولهب از اعلام مصرح قرآن است.
سوره #مسد صریحاً در نفرین و زشت شمارى او و همسرش نازل شد.
☄ در شأن نزول این سوره ( با اختلافى اندک ) آمده که چون #پیامبر ( صلى الله علیه وآله ) پس از نزولِ * و انذر عشیرتک الاقربین * ( شعرا ۲۶ ) دعوت از #خویشاوندانش را آغاز کرد
یا برای دعوت عمومی بر فراز کوه #صفا رفت و پس از اخذ تایید از مردم به راستگویی ، پیام #الهی را آشکار کرد .
🐲 ابولهب از سر #خشم به او گفت :
تبّا لک ، الهذا دعوتنا = دستت زیانکار باد برای همین ما را #دعوت کردی ؟
☄ خداوند در پاسخ به این #سخن ، سوره پیشین را فرو فرستاد :
* تبت یدا ابی لهب و تبّ = #زیانکار باد دستان ابولهب و خود او هم زیانکار شد * .
🐲بخش اول در #لعن و نفرین او و بخش دیگر گزارشی غیبی است و چون تحقق آن #قطعی است ، به صیغه ماضی آمده است .
☄ بنابراین ، قول به اینکه وجود فعل ماضی ، دلیل بر #نزول سیره سوره پس از مرگ ابولهب است ، چندان مدلّل نمینماید .
🐲به هر حال ، مراد آیه این است :
#عمل ابولهب که از دست برمیآید ، سودی برای او نداشته ، خودش نیز با افتادن در آتش #زیانکار شد .
☄ زمخشری مراد از #تباب را نابودی دانسته و بر آن است که روزی ابولهب سنگی برداشت تا به #پیامبر بزند ؛ اما نتوانست و آیه اشاره به آن است .
🐲 در زیانکاری #دستان او ، آرای دیگری نیز وجود دارد .
☄ * ما اغنی عنه مال و ما کسب = #مالش و دستاوردش به کارش نیامد *
به این معنا که #اندوختهها و داراییهایش ، وی را از عذاب جهنم حفظ نخواهند کرد .
🐲 یا اینکه #سرمایهها و آنچه از منافع چهارپایان به او رسیده و به دست آورده ، برای او #سودی ندارد .
☄ برخی گفتهاند :
مراد آن است که مال او و #فرزندانش ، بینیازش نمیکنند و #عذاب الهی را از او دور نمیسازند .
ادامه دارد ........
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآن.کریم
#یونسآیه۱۰۷
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «یونس آیه107»
و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد واگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مىرساند و او بس آمرزنده و مهربان است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «یونس آیه107»
و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد واگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مىرساند و او بس آمرزنده و مهربان است.
نکته ها
اينكه در برطرف كردن ضرر، تعبير «إِلَّا هُوَ» آمده، امّا در برطرف كردن خير نيامده، به خاطر آن است كه خداوند ضررى را كه به انسان برسد برطرف مىكند، امّا فضلى را كه به انسان برسد او بر نمىدارد، مگر آنكه اعمال ما آن را تغيير دهد. «1»
چنانكه در قرآن آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» «2» يعنى تغيير نعمت، بستگى به عملكرد خود انسان دارد. «3»
پیام ها
1- خير و شرّ تنها به دست خداست. «إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ، يُرِدْكَ بِخَيْرٍ»
2- هر تلخى و ضررى شرّ نيست، گاهى حوادث تلخ براى بيدارى فطرت يا آزمودن انسان است. «بِضُرٍّ» و نه «بَشِّرِ»
3- مقصود خدا، خير رساندن است. از اين رو در مورد خير، «يُرِدْكَ» و اراده به كار رفته و در ضرر، تعبير «يَمْسَسْكَ» آمده است. «4»
4- خيرى كه به انسان مىرسد، فضل الهى است، نه استحقاق انسان. «لِفَضْلِهِ»
5- خواست خدا، بر اساس حكمت است و مشيّتهاى او در كنار حكيم بودن او معنى مىشود. «يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ»
«1». تفسير روحالمعانى.
«2». رعد، 11.
«3». در دعاى كميل نيز مىخوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تغيّر النعم»
«4». تفسير روحالمعانى.
جلد 3 - صفحه 631
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تفسیر #حکایت
۳زمر
🌻أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ آگاه باشید که دین خالص فقط برای خدا است این یعنی ما باید در اعمال خود اخلاص داشته باشیم ومثل این فرد نباشیم که👈
به مجلس ختم یکی از اقوام خود رفت اذان شد نماز خواندند موقع غذا شد چلو مرغ خوردند بعد از غذا شیخ برای روح آن مرحوم فاتحه طلب کرد اما آن فرد برای روح آن مرحوم فقط فاتحه را خواند و۳ بار قل هوالله را نخواند❌
راوی که این قصه را نقل کرده است گفت من به او گفتم چرا فقط حمد خواندی چرا قل هوالله را۳ بار نخواندی او گفت من ۳ بار قل هوالله احد را قیچی کردم❌
زیرا آنها برای من مرغ اش را کم گذاشته بودند😡
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فـرازی زیـبـا از تـلاوت استـاد «مـحمـد محمـود طبـلاوی»سوره مـبـارکـه فـتـح
✍«تا خدا [با این پیروزی آشکار] آنچه را [به وسیله دشمنان از توطئه ها و موانع و مشکلات در راه پیشرفت دعوتت به اسلام] در گذشته پیش آمده و آینده پیش خواهد آمد از میان بردارد، و نعمتش را بر تو کامل کند، و به راهی راست راهنمایی ات نماید؛(۲)و خدا تو را به نصرتی توانمندانه و شکستناپذیر یاری دهد.(۳)»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠 وضعیت آسمان ها و کوه ها در روز قیامت 💠
💢قرآنکریم در سوره معارج آیه هفتم و هشتم میفرماید:
⚜يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ ، وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ .
🟡 روز قیامت همان روزیست که آسمان همچون فلز گداخته میشوند و کوهها مانند پشم رنگین زده شده خواهند بود .👀
🔸مُهل که در آیه شریفه آمده است بر وزن قفل به معنای فلز گداخته است و گاه به معنای درد خاصی است که در روغن زیتون ته نشین میشود و در اینجا مناسب همان معنای اول است هرچند در مقام تشبیه تفاوت چندانی با هم ندارند .
🔸 عِهن که در آیه شریفه بعدی آمده است به معنای پشم زده شدهایست که رنگین باشد .
✅ آری در آن روز آسمانها از هم متلاشی و ذوب میشود و کوهها در هم کوبیده ، خرد و سپس با تندبادی در فضا پراکنده میگردد ؛ همچون پشمی که تندباد آن را با خود ببرد .
🔹 چون کوهها رنگهای مختلفی دارند تشبیه به پشمهای رنگین شدهاند.
🔹 و بعد از این ویرانی جهانی نوین ایجاد میگردد و انسانها حیات نوین خود را از سر میگیرند .
📖 تفسیر نمونه ج ۲۵ ص ۳۰
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
•••
۞إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى۞
فهمیدهامڪهجوانۍ
بهسنوسالنیستـــ
به #ایمان استـــ
🏷 #ڪهف/۱۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹 صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
🔸آنان کر، و لال، و کورند؛ به این سبب [از گمراهى خود] باز نمیگردند
🔸Deaf, dumb, and blind, they will not come back
📗سوره بقره، آیه 18
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh