❤️#تفسیرقرآن
۲۷انعام
وَلَوْ تَرَيَ إِذْ وُقِفُواْ عَلَي النَّارِ فَقَالُواْ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ بَلْ بَدَا لَهُم مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ👹 فرمود اگر اهل جهنم بگویند خدایا کاش مارا به دنیا باز گردانی اگر ما آنها رابه دنیا باز گردانیم آنها باز در دنیا همان کارهای بدی که از آن نهی شده اند را تکرار می کنند👹
یعنی با آنکه آنها عذابهای شب اول قبر را دیده اند🔥 عذابهای بسیار دردناک برزخ را دیده اند عذاب های بینهایت دردناک جهنم را دیده اند اگر به دنیا برگردند دوباره همان گناهان شان را تکرار می کنند‼️
آدمها چقدر خیره سر اند مخ انسان از این آیه سوت میکِشد🤯
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
این تبرزین متعلق به نادرشاه بوده که در حمله به دهلی از آن استفاده کرده و اکنون در موزه دهلی نگهداری میشود.
بر روی این تبر آیهای از قرآن ( نصر من الله و فتح قریب) حک شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از معجزات علمی قرآن
از یه معجزه عجیب قرآنی باخبر بشید
هیچ کس نمیدونست آهنی که تو دل زمین پنهان شده از کجا و به چه شکلی اومده ...⁉️
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در بارهی استغفار ...
✅ در قرآن كريم، مشتقّات مادّه «غفر»، ۲۳۴ بار تكرار شده است. اين كتاب آسمانى، هفت بار به صورتهاى مختلف، پيروان خود را به درخواست مغفرت تشويق كردهاست.(بقره/۱۹۹، هود/۳,۵۲,۹۲، نوح/۱۰، مزّمّل/۲۰، فصّلت/۶) همچنين، از خداوند متعال ۹۱ بار با صفت «غفور»، پنج بار با صفت «غفّار» و يک بار با صفت «غافر» ياد كرده است، كه اين همه در برخورد با خطاكاران، حاكى از گستردگى رأفت و رحمت الهى است.
🔹تشویق به استغفار یا امر به آن، در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده است و در مواردی، قرآن کریم به توبیخ کسانی پرداخته که استغفار نکردهاند (مائده/۷۴). بنابر آموزههای قرآن کریم، فرشتگان برای مؤمنان (غافر/۷) و اهل زمین استغفار میکنند (شوری/۵) و درخواست آمرزش گناه، صفت پرهیزکاران معرفی شده است (آلعمران/۱۵-۱۶).
🔸حدود ۳۰ آیه از قرآن کریم، درباره استغفار انبیاست. با این حال علامه طباطبایی(ره)، با اشاره به عصمت انبیاء، ارتکاب معصیت توسط آنها را مغایر با وظایف تبلیغی آنها دانسته و احتمال داده است که پیامبران، اعمال مباح خود را گناه شمرده و برای آن استغفار میکردهاند (المیزان، ج۶، ص۳۶۷). در آیات قرآن کریم و همچنین سخنان نقلشده از معصومان علیهم السلام، برخی از آثار استغفار بیان شده است؛ از جمله: در امان ماندن از عذاب الهی (انفال/۳۳ و حکمت ۸۸)، آمرزش گناهان (نوح/۱۰) افزایش روزی و فرزندان (نوح/۱۰-۱۲) و همچنین عمر طولانی (هود/۳)
🔹پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «عَوِّدوا ألسِنَتَكُمُ الاستِغفارَ، فَإِنَّ اللّهَ لَم يُعَلِّمكُمُ الاستِغفارَ إلّا و هُوَ يُريدُ أن يَغفِرَ لَكُم.» زبانهايتان را به آمرزشخواهى عادت دهيد؛ زيرا خداوند، آمرزش خواهى را به شما نياموخت، مگر براى اين كه مىخواهد شما را بيامرزد (بحارالأنوار، ج۹۳، ص۲۸۳). در روایات هفتاد بار استغفار در تعقیبات نماز عصر و هفتاد بار در قنوت نماز وتر سفارش شده است، همچنین گفتن این ذکر بعد از تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم و بین دو سجده سفارش شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍁 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🍁
🏢 اجاره>
#احکام_اجاره
👈3. اجیر شدن مسلمان براى کافر
🏚 با توجه به مفاد #آیه « لَنیَجعَلَ اللّهُ لِلکـفِرینَ عَلَى المُؤمِنینَ سَبِیلا » ( نساء / ۴ ) میان فقیهان در این مسأله، #اختلاف است.
🏡برخى اجیر شدن #عبد مسلمان را مصداق تسلط کافر بر مسلمان دانسته و آن را منع کردهاند و در مورد #حرّ گفتهاند :
اگر اجیر مشترک باشد ، جایز است ؛ اما اگر اجیر خاص باشد ، مصداق #تسلط بوده ، ممنوع است ؛
🏚 البته برخی آن را از قاعده #تسلط خارج و جایز میدانند و برخی گفتهاند
در اجیر خاص #ممنوع است و حرمت آن برای حرّ و عبد تفاوتی ندارد .
👈4. اجاره حیوان
🏚برخى مفسران با استناد به آیه ۸ #نحل که مىگوید: « والخَیلَ والبِغالَ والحَمیرَ لِتَرکَبوها = و اسبان و #استران و خران را ( آفرید) تا بر آنها سوار شوید » گفتهاند:
🏡 اجاره کردن #حیوانات برای سوار شدن و حمل بار و استفاده در دیگر کارها #جایز است .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۳۱
وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَ لا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَنْ يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ «هود آیه31»
(نوح گفت:) من به شما نمىگويم كه گنجينههاى الهى نزد من است و نه (مىگويم كه از پيش خود) غيب مىدانم و نمىگويم كه من فرشتهام و نمىگويم آن كسانى كه در پيشِ چشمِ شما خوارند، خداوند هرگز به آنان خيرى نخواهد رساند، (بلكه) خداوند به آنچه در دل آنهاست آگاهتر است. (اگر چيزى جز اين بگويم،) قطعاً از ستمكاران خواهم بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَ لا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَنْ يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ «هود آیه31»
(نوح گفت:) من به شما نمىگويم كه گنجينههاى الهى نزد من است و نه (مىگويم كه از پيش خود) غيب مىدانم و نمىگويم كه من فرشتهام و نمىگويم آن كسانى كه در پيشِ چشمِ شما خوارند، خداوند هرگز به آنان خيرى نخواهد رساند، (بلكه) خداوند به آنچه در دل آنهاست آگاهتر است. (اگر چيزى جز اين بگويم،) قطعاً از ستمكاران خواهم بود.
نکته ها
علم غيب، به طور مطلق و نسبت به هر چيز و در هر شرايطى مخصوص خداوند است، «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ» «1» امّا به اذن و ارادهى الهى گاهى براى اولياى خدا دريچههايى از غيب گشوده مىشود، «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيها إِلَيْكَ» «2» لذا پيامبران الهى، از علم غيب برخوردارند. چنانكه در آيهى 26 سورهى جنّ مىفرمايد: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ»
نه فقط علم غيب، بلكه قدرت انجام كارهاى خارق العاده نيز مخصوص خداست، امّا خداوند به هر كس كه بخواهد و به هر مقدار كه مصلحت بداند عطا مىكند. با آنكه مرگ و حيات بدست اوست، «أَنَّهُ هُوَ أَماتَ وَ أَحْيا» «3»، لكن حضرت عيسى عليه السلام نيز با اذن او مردگان را زنده مىكند، «أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ» «4» با آنكه خداوند جانها را مىگيرد،
«1». انعام، 59.
«2». هود، 49.
«3». نجم، 44.
«4». آلعمران، 49.
جلد 4 - صفحه 50
«اللَّهِ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ» «1» لكن فرشتگان نيز با اذن او جان مردم را مىگيرند، «يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ» «2» با آنكه تنها او خالق است، «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ» «3»، لكن حضرت عيسى نيز با اذن الهى خلق مىكرد. «وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي» «4»
پیام ها
1- انبيا ادّعاى توخالى ندارند، كارشان دعوت و هدفشان ارشاد است، آنهم در چارچوب بندگى خداوند. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ ...
2- شرط نبوّت، علم غيب و در دست داشتن گنجينههاى هستى نيست. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ ...
3- هدف انبيا ارشاد معنوى است، نه تقسيم خزائن مادّى. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ ...
4- هر نعمتى كه به ما مىرسد، سرچشمه و خزينهاى دارد. («خَزائِنُ» جمع است و اشاره به سرچشمهى همهى نعمتهاست)
5- نسبت به اولياى خداوند غلوّ نكنيم. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا ... وَ لا ...
6- اشراف قوم نوح، ظاهربين بودند. تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ ...
7- در قضاوت نسبت به ديگران، به ظاهر آنها نگاه نكنيم. تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ ...
8- الطاف خداوند نصيب مؤمنان گمنام و ضعيف خواهد شد و كارى به خيال و وهم ما ندارد. «تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَنْ يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ»
9- ملاك لطف خداوند، لياقت باطنى ومعنوى انسان است. «اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ»
10- طرد ونالايق پنداشتن محرومان به خاطر فقر، ظلم است. «إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ»
11- ادّعاهاى پوچ و توخالى و سوء استفاده از عناوين و مناصب دروغين، ظلم است. «إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ»
«1». زمر، 42.
«2». سجده، 11.
«3». رعد، 16.
«4». مائده، 110.
تفسير نور(10جلدى)، ج4، ص: 51
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh