eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَلَا الْمَلائَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعا ً 🍀 ترجمه: مسیح از اینكه بنده خدا باشد هرگز امتناع ندارد و فرشتگان مقرّب نیز سرپیچى ندارند و هر كسی از بندگى خداوند سرپیچى كند و تكبّر ورزد، پس (بداند كه) به زودى همه را به نزد خود جمع خواهد کرد. 🌷 : هرگز امتناع نمی ورزد. 🌷 : فرشتگان مقرب درگاه الهی 🌷 : تکبر می ورزد 🌷 : پس آنها را جمع خواهد کرد. از حشر به معنای جمع شدن می آید. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. طايفه‌ اى از مسيحيان نجران خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: چرا تو مى‌ گويى عیسی بنده خدا است در حالی که او بنده خدا نبوده بلکه فرزند خداست سپس این آيه 172 سوره نساء نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸 پيوند و ارتباط اين آيه با آيات گذشته كه درباره نفى و ابطال مسأله خدایان سه گانه بود آشكار است. نخست با بيان ديگرى اینکه می گویند پسر خداست را ابطال مى ‌كند و مى‌ گوید شما چگونه معتقد به این هستید که مسیح پسر خداست و می گویید او بنده خدا نیست در حالی که لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلّهِ وَ لاَ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ: مسیح از اینکه بنده خدا باشد هرگز امتناع ندارد و فرشتگان مقرب هم امتناعی ندارند. و مسلّم است كسى كه خود عبادت كننده است معنى ندارد كه باشد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: برایم همین افتخار بس که بنده ی تو باشم. 🌸 سپس اضافه مى‌ كند: و من یستنکف عن عبادته و یستکبر فسیحشرهم إليه جميعا: و هر کسی از بندگی خداوند سرپیچی کند و تکبر ورزد پس (بداند که) به زودی همه را به نزد خود جمع خواهد کرد. كسانى كه از عبادت و پروردگار امتناع ورزند و اين امتناع از تكبّر و خودبينى سرچشمه بگيرد، همه آنها را در روز قیامت حاضر خواهد ساخت و به هر كدام كيفر مناسب خواهد داد. 🔹 پيام های آیه 172 سوره نساء 🔹 ✅ در امور دینى، افراط نباید کرد عیسى خود را بنده ى خدا مى داند، چرا شما او را فرزند خدا مى شناسید؟ ✅ ، بنده خداست. ✅ فرشتگان مقرّب از جمله جبرئیل هم بندگى خدا را به جا می آورد، چرا جبرئیل را یكى از سه خدا مى دانید؟ ✅ سرچشمه ى ترک ، تكبّر است و اگر روح استكبارى شد، همه نوع خطر را در پى دارد. ✅ همه به سوى خداست، پس از قیامت بترسیم و تكبّر نورزیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رحمت الهی در قرآن (قسمت اول) ✅ آیاتی چند از قرآن در موضوع رحمت الاهی را مرور خواهیم کرد. البته این رحمت می‌تواند در قالب رحمانیت و رحیمیت پروردگار نیز مطرح شود که فعلاً وارد این مقوله نشدیم. در مواردی بخشی از آیه ذکر شده است که لازم است به قرآن مراجعه شود: 🔹تمام موجودات مشمول رحمت عامه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء (اعراف/۱۵۶) 🔸اهل تقوا، مشمول رحمت خاصه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء فسأکتبها للذین یتقون (اعراف/۱۵۶) 🔹نیکوکاران، مشمول رحمت خاصه الهی؛ ان رحمت الله قریب من المحسنین (اعراف/۵۶) 🔸خداوند، رحمت را بر خود واجب کرده؛ کتب ربکم علی نفسه الرحمة (انعام/۵۴) 🔹نجات حضرت موسی(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ و نجنا برحمتک من القوم الکافرین (یونس/۸۶) 🔸نجات حضرت هود(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ فانجیناه و الذین معه برحمة منّا (اعراف/۷۲) 🔹عدم قدرت بر جلوگیری از رحمت الهی؛ ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها (فاطر/۲) 🔸رحمت الهی، مانع گناه و معصیت؛ ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربّی (یوسف/۵۳) کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قَضَى‌ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِالْولِدَيْنِ إِحْساَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً(اسراء/۲۳) 🔹پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مَران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️توحید، در رأس همه‌ى سفارش‌هاى الهى است. «قَضى‌ ربّک ألاّ تعبدوا اِلّا ایّاه» ▫️خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الا تعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️فرمانِ نیكى ‌به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخ‌نشدنى است.«قَضى‌» ▫️احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفه‌ى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّک‌ ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️نسل نو باید در سایه‌ى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️نیكى به پدر و مادر را بى‌واسطه و به دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مى‌شود. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر؛ كه تا سیر شود، و جهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.) ▫️سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى به‌سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مى‌كنند. ▫️هرچه نیاز جسمى و روحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورى‌تر است. «یبلغنّ عندک الكبر» ▫️پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندک» ▫️وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانه‌اى نهى مى‌كند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما» ▫️هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً»(بعد از احسان، گفتار كریمانه مهم‌ترین شیوه‌ى برخورد با والدین است.) ▫️در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «وقل لهما قولاً كریماً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘️ سبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای تسبیح می‌گوید؛ و او عزیز و حکیم است! Whatever there is in the heavens and whatever there is in the earth glorifies Allah, and He is the All-mighty, the All-wise. -------------------- 👈 قرآن کریم؛ سوره حشر ، آیه ‍۱ کانال 👇 @Targomeh
🔴 تدبّر در قرآن ✅ روشی که قرآن برای فهم خود، ما را بدان فرا خوانده است، «تدبّر» است. تدبّر یعنی اینکه خود را در جریان تدبیر قرآن قرار دهیم و تدبیر قرآن را بپذیریم و همگام با آن تدبیر، حرکت کنیم تا به مقصد برسیم. در چهار آیه قرآن «یُدبّر الاَمر» ذکر شده است که به تدبیر پروردگار در نظام هستی اشاره دارد.(سوره‌های یونس/۳ و ۳۱، سجده/۵، رعد/۲) 🔸تدبّر در قرآن عبارت است از پذیرفتن و نقش گرفتن و هم‌چنین، ذهن و قلب را در اختیار تدبیر خداوندی قرار دادن. یعنی پشتِ سر قرآن قرار بگیریم، یعنی قرآن را امام خود قرار بدهیم و به آن اقتدا کنیم. در قرآن، چهار مرتبه از تدبّر در آیات قرآن سخن به میان آمده است: 🔹افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا(نساء/۸۲) 🔹افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها(محمد/۲۴) 🔹افلم یدبروا القول ام جاءهم ما لم یأت آباءهم الاولین(مؤمنون/۶۸) 🔹کتاب انزلناه الیک مبارکا لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب (ص/۲۹) 🔸در سه آیه اول، بازخواست می‌کند که چرا مردم در قرآن تدبّر نمی‌کنند؟! تدبّر در قرآن، قدم به قدم، انسان را به کشف نظم و نظام حیرت انگیزی که در قرآن موجود است، می‌رساند و انسان را به فهم و درک و دریافت از قرآن رهنمون می‌سازد و در آیه چهارم به متذکر بودن آن برای اولواالالباب، اشاره می‌کند. تفهم آیات، یک وظیفه همگانی است و با تفسیر قرآن که در توان علمی همه‌ی مردم نیست، متفاوت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از آثار ایمان و عمل صالح ✅ در قرآن کریم، قریب به ۸۰ مرتبه، ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است. در فرهنگ قرآن، مؤمن به کسی اطلاق می‌شود که عمل صالح دارد، لذا جزء لاینفک آن، همین اعتقاد و باور قلبی است. به فرموده‌ی حضرت علی و امام رضا علیهما السلام، ایمان؛ معرفت قلبی، اقرار به زبان و عمل به ارکان و جوارح است. با توجه به آیات قرآن، برخی از آثار ایمان و عمل صالح را مرور می‌کنیم. با مراجعه به قرآن کریم می‌توانید سایر موارد را استخراج کنید تا این بحث، تکمیل شود. 🔸نجات از خسران(عصر/۱تا۳) 🔹تکفیر سیئات(عنکبوت/۷) 🔸محبوبیت در دل مردم(مریم/۹۶) 🔹حکومت و خلافت در زمین(نور/۵۵) 🔸رسیدن به حیات طیّب(نحل/۹۶) 🔹تشکّر خداوند(اسراء/۹) 🔸خروج از ظلمات به‌سوی نور(طلاق/۱۱) 🔹استجابت دعا(شوری/۲۶) 🔸برخورداری از هدایت الهی(یونس/۹) 🔹در زمرهٔ صالحین(عنکبوت/۹) 🔸ورود به بهشت(محمّد«ص»/۱۲) 🔹برخورداری از درجات عالی بهشت(طه/۵۷) 🔸پاداش مضاعف و جاودان(سباء/۳۷، تین/۶) 🔹عدم نقصان در ثواب و پاداش(طه/۱۱۲) و ... کانال 👇 @Targomeh
-مانیزدعاییش‌را،اجابت‌کردیم‌واورا، ازغم‌واندوه‌نجات‌دادیم. 📚سوره-88 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 _(ص) ✍ادامه مطلب قبل 🌻خسروپرويز ناچار دست دراز كرد و نامه را از عبدالله گرفت، آن را به دست ترجمه كننده داد تا به فارسى ترجمه كند، ترجمه كننده اولين فراز را چنين ترجمه كرد: 🌱از جانب محمد فرستاده خدا به سوى كسرى، بزرگ فارس... 🌱ترجمه كننده تا به اين جا رسيد، خسروپرويز دگرگون شد و فرياد كشيد كه واعجبا، فرستنده نامه كيست كه چنين جرئت كرده و نام خود را بر نام من مقدم داشته است، ديگر نگذاشت بقيه نامه را ترجمه كند، نامه را گرفت و قطعه قطعه كرد و فرياد مى‏كشيد كه آيا محمد بايد چنين نامه‏اى را براى من بنويسد او از رعيت‏ها و بردگان من است، و سپس فرياد زد، اين نامه‏رسان جسور را بيرون كنيد. 🌻بعضى نوشته‏اند مقدارى خاك به نامه رسان (يا شخص ديگر) داد و گفت: اين خاك را ببر و به روى آن شخصى كه براى من نامه نوشته بپاش. 🌱عبدالله بى آن كه از اين بادها و توپ‏هاى خالى بلرزد، از مجلس بيرون آمد و سوار بر شترش شده و به طرف مدينه حركت كرد، خوشحال بود كه مأموريت خود را انجام داده است، پس از آن كه به مدينه رسيد يكراست خدمت پيامبر رفته و گزارش سفر خود را به عرض رساند. 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نه تنها از اين خبر ناگوار نلرزيد و خود را نباخت، بلكه با كمال بردبارى فرمود: فال نيك بزنيد، او نامه را پاره پاره كرد، خداوند ملك و سلطنتش را از هم متلاشى خواهد كرد، و اين خاكى را هم كه داده در حقيقت خاك كشور ايران را با دست خود در اختيار ما گذاشته، به زودى ايران به دست مسلمانان خواهد افتاد. 🌱خسرو پرويز كه از اسب غرور پايين نيامده بود، نامه تهديدآميزى براى بازان، پادشاه يَمن فرستاد، يمن در آن روز تحت الحمايه ايران بود. 🌻در آن نامه نوشت وقتى كه نامه من رسيد دو مرد چابك به سوى مدينه نزد محمد بفرست تا او را دستگير كرده و به دربار من تحويل دهند. 🌱وقتى كه اين فرمان به دست بازان رسيد، بازان كه نمى‏توانست از فرمان همايونى اعليحضرت سرپيچى كند، بى درنگ دو نفر از افراد ورزيده و شجاع از ميان ارتش خود برگزيد و آن‏ها را همراه نامه‏اى به پيامبر، به ضميمه فرمان شاهنشاه ايران به سوى مدينه فرستاد. 🌻اين دو نفر به نام بابويه و خُرخُسره، كه اصلا ايرانى بودند و طبق مُد آن روز ايران، بند زرين به كمر بسته و بازوبند طلا در دست داشتند، با سبيل‏هاى بلند و ريش‏هاى تراشيده به حضور رسول اكرم رسيدند، و گزارش خود را دادند. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تا هيات و شكل آن‏ها را ديد فرمود: چه كسى به شما دستور داده كه به اين صورت در آييد؟ 🌱 گفتند: صاحب ما خسروپرويز چنين فرمان داده. 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اما پروردگار من فرموده: سبيل را بچينم و موى صورت را بگذارم، خوب حالا بنشينيد. 🌱آن گاه پيامبر آن ها را دعوت به اسلام كرد و آياتى از قرآن را براى آن‏ها خواند، آن‏ها نپذيرفتند و اصرار كردند كه جواب ما را بده، تا اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: فردا صبح نزد من آييد تا پاسخ شما را بدهم. 🌻آن دو نفر صبح به حضور پيامبر رفتند، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: شب گذشته فلان ساعت، خسروپرويز به دست پسرش شيرويه كشته شد، برگرديد يمن و جريان را به بازان بگوييد، اگر بازان به اسلام گرويد كه حكومتش ادامه مى‏يابد و گرنه به سرنوشت خسروپرويز خواهد رسيد. 🌱اين دو نفر به يمن برگشتند و گزارش خود را به بازان دادند، از طرف ايران نيز نامه‏اى به دست بازان رسيد، در آن نامه شيرويه نوشته بود، من پدرم را كشتم، از مردم يمن براى من بيعت بگير و به آن مردى كه در حجاز، دعوت به پيامبرى مى‏كند، كارى نداشته باش. 🌻بازان با تطبيق نامه شيرويه و خبر دادن پيامبر در مورد قتل خسروپرويز، فهميد به راستى محمد صلى الله عليه و آله و سلم پيامبر خدا است و به او وحى مى‏رسد. قلباً به او ايمان آورد و عده زيادى از مردم ايران كه در يمن بودند به اسلام گرويدند. 🌱به اين ترتيب، خسرو پرويز به نتيجه تكبر و غرور خود رسيد، و عبدالله سفير پيامبر با كمال عزت و شكوه، مأموريت خود را انجام داد. کانال 👇 @Targomeh