eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📘دائره المعارف قرآن کریم📘 🙏 👈 و ... ❇️احسان و با یتیمان و مسکینان، همسایگان، از راه‌ماندگان و رعایت حقوق ایشان در آیاتى، مورد قرار گرفته است. ( نساء / ۳۶ ; بقره / ۸۳ و‌ ...‌، فجر / ۱۷ ) ⭕️برخى مفسّران ( احسان ) به آنان را برخوردی مناسب با حال آنان دانسته اند ؛ یعنی و سرپرستی یتیمان، حفظ اموال آنان ، صدقه دادن به مسکینان و با ایشان و تفقّد احوال آنان . ادامه دارد........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۸ وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ ﴿٩٨﴾ و اوست که شما را از یک تن آفرید، برخی [از شما] استقرار یافته [در زمین] و برخی به ودیعت نهاده [در اصلاب و رحم هایند]؛ ما آیات خود را برای قومی که می فهمند، بیان کردیم. (۹۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٩٨) -در اين آيه نيز دلايل توحيد و خداشناسى تعقيب شده است، زيرا قرآن براى اين هدف گاهى انسان را در آفاق و جهانهاى دور دست سير مى‌دهد، و گاهى او را به سير در درون وجود خويش دعوت مى‌نمايد، نخست مى‌گويد: «او كسى است كه شما را از يك انسان آفريد» (وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ) . يعنى، شما با اين همه چهره‌هاى گوناگون، ذوقها و افكار متفاوت، و تنوع وسيع در تمام جنبه‌هاى وجودى، همه از يك فرد آفريده شده‌ايد، و اين نهايت عظمت خالق و آفريدگار را مى‌رساند كه چگونه از يك مبدء اين همه چهره‌هاى متفاوت آفريده است؟ سپس مى‌فرمايد: «جمعى از افراد بشر مستقر هستند و جمعى مستودع» (فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ) . «مستقرّ» به معنى ناپايدار مى‌آيد، و «مستودع» به معنى ناپايدار. احتمال دارد دو تعبير فوق، اشاره به اجزاى اوليه تشكيل دهندۀ نطفۀ انسان بوده باشد، زيرا چنانكه مى‌دانيم نطفۀ انسان از دو جزء يكى «اوول» (نطفه ماده) و ديگرى «اسپرم» (نطفه نر) تشكيل شده است، نطفۀ ماده در رحم تقريبا ثابت و مستقر است، ولى نطفه‌هاى نر به صورت جانداران متحرك به سوى او با سرعت حركت مى‌كنند و نخستين فرد «اسپرم» كه به «اوول» مى‌رسد با او مى‌آميزد و بقيه را عقب مى‌راند و تخمۀ اولى انسان را تشكيل مى‌دهد. در پايان آيه بار ديگر مى‌گويد: «ما نشانه‌هاى خود را برشمرديم تا آنها كه داراى فهم و دركند بينديشند» (قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 628 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَهُوَ الَّذِيٓ أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ 🍀 ترجمه: و او کسی است كه شما را از یک نفس آفرید، بعضی استقرار یافته و بعضی به ودیعت نهاده؛ ما آیات خود را برای قومی كه می‌ فهمند بیان كردیم. 🌷 : پدید آورد، آفرید 🌷 : قرارگاه و قرار گرفتن 🌷 : به ودیعت نهاده 🌷 : بیان کردیم 🌷 : می فهمند 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. اين آيه درباره توحید و خداشناسی است، براى اين هدف گاهى انسان را در آفاق و جهان هاى دور دست سِير مى ‌دهد، و گاهى او را به سِير در درون وجود خويش دعوت مى ‌نمايد. نخست مى‌ فرمايد: «وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ: و او کسی است که شما را از یک آفرید» يعنى، شما با اين همه چهره‌ هاى گوناگون و افكار متفاوت‌ و تنوّع وسيع در تمام جنبه ‌هاى وجودى، همه از يک نفس آفريده شده ‌ايد، و اين نهايت عظمت و آفريدگار را مى‌ رساند كه چگونه از يك مبدأ اين همه چهره ‌هاى متفاوت آفريده است؟ 🌸 سپس مى‌ فرمايد: « فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ: بعضی در [زمین] استقرار یافته و بعضی در [اصلاب و‌ رحم ها] به ودیعت نهاده» در پايان آيه بار ديگر مى‌ فرماید: «قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ: ما آیات خود را برای قومی که می فهمند بیان کردیم» 🔹 پیام های آیه ۹۸ سوره انعام 🔹 ✅ اصل و‌ریشه ی همه ما یکی است، پس این همه اختلاف و برتری طلبی و تبعیض چرا؟ ✅ این همه تنوع و نوآوری در خلقت انسان ها تنها از یک نفس ، نشانه ی عظمت است. ✅ تا اهل فهم نباشد، از معارف بهره نمی برد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ﷽ 📖 تفسیـر کوتاه آیه به آیه 🌴 وَيَا قَوْمِ هَٰذِهِ نَاقَةُ اللهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِی أَرْضِ اللهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ{۶۴} 🍀 و صالح در بيان معجزه خود گفت: اى قوم من! اين شتر ماده كه به اراده خداوند آفريده شده معجزه‌اى براى شماست، پس او را آزاد بگذاريد تا در زمين خدا چرا كند و از مراتع و علف‌هاى آن بخورد و آزارى به او نرسانيد كه بزودى عذاب الهى شما را فرا خواهد گرفت(۶۴) 🌺 ناقه حضرت صالح از جهات زيادى استثنائی بود: ➊ از دل كوه بيرون آمد ➋ بدون تماس با شتر نر حامله بود ➌ یک روز تمام آب روستا را مى‌خورد ➍ به اندازه نياز مردم منطقه شير مى‌داد ➎ مردم هيچ مسئوليّتى در قبال او نداشتند 🌸 ماجراى ناقه صالح در آياتى از سوره شعرا ایات ۱۵۵-۱۵۸ و سوره قمر آیات ۲۷-۳۱ نيز آمده است 🌼 حضرت صالح عليه السلام به مردم فرمود: من از بت‌هاى شما چيزى درخواست مى‌كنم و شما نيز از خداى من چيزى بخواهيد هر كدام از بت‌ها و خداوند كه پاسخ مثبت دادند همگى او را مى‌پرستيم مشركين پذيرفتند 🌹 خواسته آنان اين بود كه همين الآن یک شتر ماده در حالى كه حامله هم باشد از دل اين كوه بيرون بيايد 🌷 خداوند درخواست آنان را اجابت فرمود و شتر با تمام اين شرايط از ميان كوه خارج شد 📔 تفسير اطیب البيان 🌻 نکتـــه‌ها ⓵ دليل و معجزه پيامبر الهى بايد براى مردم محسوس، قابل فهم و در معرض ديد باشد «هذِهِ» ⓶ دست قدرت خداوند باز و او سبب ساز است و مى‌تواند خروج شترى را از دل كوه معجزه پيامبرى قرار دهد «هذِهِ ناقَةُ اللهِ» ⓷ ناقه صالح معجزه‌اى بزرگ بود «ناقَةُ اللهِ لَكُمْ آيَةً» ⓸ بايد به مقدّسات احترام گذاشت «فَذَرُوها، لا تَمَسُّوها» ⓹ اهانت به مقدّسات عذاب فورى خداوند را به دنبال دارد «عَذابٌ قَرِيبٌ» 📗 تفسیر نور کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 آیات و جملات کوتاه قرآن 3⃣1⃣ واِن یمسسک الله بضر فلاکاشف له اِلا هو..... ✅ اگر از جانب خداوند کمترین زیانی به تو برسد، هیچکس نمی‌تواند آن زیان را بر طرف کند مگر خود خدا...... ✳ برای حل مشکلاتمان، منافع و یا جبران خسارت هایمان از غیر خدا کمک نخواهیم و امید نیز نداشته باشیم. سوره انعام آیه ۱۷ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ضرب المثل هایی که ریشه قرآنی دارند ✴ اگر علی ساربونه میدونه شترش رو کجا بخوابونه 🟧 اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ 🟧 خداوند بهتر میداند کجا قراردهد رسالتش را (سوره مبارکه انعام آیه ۱۲۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🧚‍♂اسامی فرشتگان و وظایف انان... ⚘راحیل: «(2)سپس خداوند تبارک و تعالی به فرشته‌ای از فرشتگان بهشت به نام «راحیل» که در بلاغت هیچ‌یک از ملائکه به پای او نمی‌‏رسند، دستور داد تا خطبه(عقد حضرت علی و فاطمه) را بخواند. او نیز خطبه‌‏ای خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبه‌‏ای نخوانده بودند. ⚘ دردائیل: )ابن عباس می‌گوید شنیدم که رسول خدا(ص) می‌فرمود خدای تعالی را فرشته‌‏ای است که «دردائیل» نام دارد. او را شانزده هزار بال است و ما بین هر دو بالش هوایی است که آن هوا به اندازه آسمان تا زمین است.‏ ⚘. اسماعیل: «و)همانا برای خداوند فرشته‌‏ای است که به او «اسماعیل» می‌‏گویند. او در آسمان دنیا ساکن است. هر گاه بنده هفت بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل به او می‌‏گوید خداوند که ارحم الراحمین است صدایت را شنید، حاجت خویش را از او بخواه. ⚘. حیوان: ؛هنگامی که نطفه در رحم چهار ماهه شد و روح در او دمیده شد، خداوند فرشته‌ای را به سویش می‌فرستد که «حیوان» نامیده می‌شود. ⚘. زاجر: «) هنگام خروج طفل از رحم خداوند فرشته‌ای را برای باز کردن رحم می‌فرستد که نامش «زاجر» است. این فرشته مأموریتش تسهیل در کار به دنیا آمدن نوزاد است. ⚘. رضوان: «»؛(7) ملکی است به نام «رضوان» که ندا می‌دهد شمشیری نیست مگر ذوالفقار. ⚘. حزقائیل: ؛(8)فرشته‌ای است به نام «حزقائیل» که 18 هزار بال دارد. ⚘. میخائیل: رسول خدا(ص) می‌فرمود برای خدا ملکی است که نامش «میخائیل» است که برای نمازگزاران در هر نمازی رهایی از آتش را می‌گیرد. ⚘. سجل: )در آسمان ملکی است که نامش اسماعیل است..... اعمال بندگان را حفاظت می‌کنند وقتی سر سال شد، خداوند فرشته‌ای را به سویشان می‌فرستد که «سجل» نام دارد. ⚘ داعی: ) خداوند در آسمان هفتم ملکی قرار داده به نام «داعی». هنگامی که ماه رجب داخل شد، این ملک هر شب تا صبح کارش این است که می‌گوید خوش به حال ذاکرین و اطاعت کنندگان. ⚘. ظهلیل: خداوند فرشته‌ای را برای قبر پیامبر اسلام(ص) موکل قرار داد که «ظهلیل» نام دارد. هرکسی که سلام و صلوات بر او بفرستد، این فرشته به پیامبر می‌گوید فلانی به شما سلام و درود فرستاد، پس پیامبر(ص) هم جواب سلامش را می‌دهد. ⚘. ایمان: «ملکا یقال له الإیمان‏»؛(13) فرشته‌ای «ایمان» نام دارد. ⚘مالک.؛این (فرشته) مالک نگهبان جهنم است. .⚘ نکیر و منکر: .)سلیمان بن خالد می‌گوید از امام صادق(ع) پرسیدم از کسی که با میت در قبر ملاقات می‌کند فرمود: دو فرشته هستند به نام نکیر و منکر که بر مرده وارد می‌شوند و از او می‌پرسند 📕.مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 99. دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، چاپ دوم، 1403 ق.‏ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕وضع سِنّي مردم در روز محشر:⭕ از قرآن و روايات مي توان استفاده كرد كه انسان ها در همان سني كه از دنيا رفته اند، محشور مي شوند هرچندآيا ت قر آن به طور کلي به مطلب اشاره دارند ولي به ضميمه روايات مي تو ا نند دليلي بر موضوع باشند از باب نمونه به سه آيه اشاره مي شود . 1ـ بار ديگر در صور دميده مي شود ناگهان آنها از قبرها شتابان به سوي (دادگاه) پروردگارشان مي روند. از اين آيه استفاده مي شود كه با آخرين سني كه از دنيا رفته اند، محشور مي شوند. 2‌ ـ «و اينكه رستاخيز آمدني است، و شكي در آن نيست و خداوند تمام كساني را كه در قبرها هستند زنده مي كند». اين آيه هم ظاهرش اين است كه با همان بدن و همان سني كه از دنيا رفته اند محشور مي شوند. 3 ـ آيه اي ديگري هم داريم كه بر اين مطلب دلالت دارد «روز قيامت روزي است كه كودكان را پير مي كند». معلوم مي شود كودك هم بين آنها وجود دارد كه طولاني بودن روز قيامت كه پنجاه هزار سال است باعث پيري آنها مي شود کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔥زنا ⚡️مومنان زنا نمی‌کنند و هر کس چنین کند کیفر گناهش را خواهد دید عذابش در روز قیامت زیاد می‌شود با ذلت در جهنم جاودان خواهد ماند.🔥 📕آیه 68 و 69 سوره فرقان 🔻🔻 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋🦋 چنان كه قبلا ذكر شد، پس از آن كه يمن تحت تصرف حكومت حبشه در آمد، نجاشى شاه حبشه، ارياط را حاكم يمن كرد. يكى از فرماندهان به نام ابرهه كه همراه ارياط، يمن را فتح كرده بود بر سر رياست با ارياط نزاع نمود، ارياط به دست طرفداران ابرهه كشته شد، و در نتيجه ابرهه حاكم يمن گرديد. ابرهه كه از متعصبين مسيحى بود، سرسختانه مردم را به آيين مسيح عليه‏السلام دعوت مى‏كرد، و در شهر صنعاء كليساى بسيار عظيم و بى نظيرى ساخت و كوشش بسيار نمود كه مردم حتى عرب‏ها را متوجه آن كليسا كند، و از توجه به مكه و كعبه باز دارد، و اين موضوع را به پادشاه حبشه گزارش داد. از سوى ديگر قبايل مختلف عرب، نسبت به كعبه، حساسيت بيشترى نشان دادند، و روز به روز بر زائران كعبه و رونق آن افزوده شد. ولى ابرهه اعلام كرده بود كه حج عرب را از كعبه به كليساى يمن برگرداند، اين اعلام باعث شد كه بعضى از اعراب ناراحت شده، مخفيانه به آن كليسا رفتند و آن جا را آلوده و ملوّث نمودند، و خبر اين موضوع به گوش ابرهه رسيد. ابرهه بسيار خشمگين شد و سوگند ياد كرد كه با لشگرى مجهز به سوى مكه روانه شود و كعبه را ويران نمايد. به فرمان ابرهه، لشگرش به سوى مكه حركت كرد، و خود در پيشاپيش لشگر همراه فرماندهان سوار بر فيل شده و با آرايش عجيب جنگى به حركت خود ادامه دادند. يكى از رجال يمن به نام ذونفر به عنوان دفاع از كعبه، مردم يمن را به جنگ با ابرهه فراخواند، لشگرى را مجهز كرد و به جنگ ابرهه رفتند، ولى به دست لشگر ابرهه شكست خوردند، و خود ذونفر اسير شد، ابرهه خواست او را بكشد، او تقاضا كرد مرا زنده نگهدار كه اميد است روزى وجود من باعث سودرسانى به تو گردد. ابرهه او را اعدام نكرد، بلكه دستور داد او را تحت نظر نگه دارند. ابرهه با لشگرش به حركت ادامه داد تا به سرزمين كوه خَثعم رسيد، در آن جا نُفَيل بن حبيب خثعمى با لشكرى مجهز، به عنوان دفاع از كعبه، به جنگ ابرهه و لشگرش آمدند، درگيرى شديدى رخ داد، لشگر نُفَيل نيز شكست خورد، و فرد نُفيل اسير گرديد، ابرهه خواست او را بكشد، او گفت: مرا نكش، تا مسير راه را به تو نشان دهم و تو را به وسيله پيروانم كمك نمايم. ابرهه او را آزاد كرد. در مسير راه باز گروه هايى از عرب به عنوان دفاع از كعبه، براى جنگ با ابرهه خداوند ارج شدند، ولى وقتى ديدند توانايى براى درگيرى با لشگر او را ندارند، عقب نشينى كردند. به فرمان ابرهه در مسير راه شترها و دام‏هاى مردم مكه را كه در بيابان مى‏چريدند، غارت نمودند، از جمله دويست شتر حضرت عبدالمطلب عليه‏السلام جد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را غارت كرده و براى خود حركت دادند. ابرهه همچنان با كمال غرور، همراه لشكرى مجهز به نزديك مكه رسيد، در آن جا شخصى به نام حُناطه حِميَرى را به مكه فرستاد و به او گفت: از رئيس مكه سراغ بگير، وقتى او را يافتى به او بگو ما براى جنگ با مردم مكه نيامده‏ايم، هدف ما فقط ويران كردن كعبه است، هر كس به ما كارى نداشته باشد، ما نيز به او كارى نداريم، سپس رئيس مكه را نزد من بياور. حُناطه وارد مكه شد، از رئيس مكه سراغ گرفت، گفتند: او عبدالمطلب است، نزد عبدالمطلب رفت و پيام ابرهه را به او ابلاغ كرد. عبدالمطلب فرمود: ما قصد جنگيدن نداريم، و توانايى براى جنگ در ما نيست، خانه كعبه خانه خدا و خليل خدا ابراهيم عليه‏السلام است، اگر خدا خواست، از خانه‏اش دفاع مى‏كند كه ما را توان جنگيدن نيست. حُناطه گفت: همراه من بيا نزد ابرهه برويم، زيرا او به من فرمان داده كه تو را نزدش ببرم. 🔹🔹🔹🔹 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🦚🌾🦚🌾🦚🌾🦚🌾🦚 اتبع ما اوحی الیک ....... 👈 * واعرض عن المشرکین * فاصدع بما تومر 👈 * واعرض عن المشرکین * 🦚🌾🦚🌾🦚🌾🦚🌾🌾 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ () 📖 🌻در حدیثی از امام حسین علیه السلام می خوانیم ابوطالب با شمشیرش از پیغمبر اکرام علیه السلام دفاع می کرد تا آن جا که می فرماید : روزی ابوطالب عرض کرد فرزند برادر آیا تو مبعوث به همه مردم شده ای یا تنها به خودت ؟ 🌻پیغمبر اکرام صلی الله علیه و آله گفت : نه ، مبعوث به جمیع انسان ها شده ام ، از سفید و سیاه ، عرب و عجمی ، سوگند به کسی که جانم در دست اوست که من همه انسان های سفید پوست و سیاه پوست را به این آیین دعوت می کنم ، و تمامی کسانی را که بر قله کوه ها و دریاها هستند به این آیین فرا می خوانم ، تمام زبان های فارسی و روم را دعوت می کنم . 🌻هنگامی که این سخن به گوش قریش رسید ، تعجب کردند و گفتند : آیا گوش به سخنان فرزند برادرت نمی دهی که چه می گوید ؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم این سخنان را بشنوند ، ما را از این سرزمین ها می رانند و سنگ های خانه کعبه را قطعه قطعه جدا می کنند این جا بود که خداوند آیه شریفه و قالوا ان نتبع الهدی معک نتخطف من ارضنا اولم ثمکن اهم حرما آمنا یجبی الیه ثمرات کل شیی ء را نازل کرد . 🌻آنها گفتند اگر ما هدایت را با تو بپذیریم ، ما را از سرزمینمان می ربایند آیا ما آنها را در حرم امنی که ثمرات هر چیز را به سوی آنها می آورند جای ندادیم . و درباره این سخن آنها که خانه کعبه را متلاشی می کنند ، این آیه را نازل کرد و به آنها گوشزد نمود که هیچ کس قادر بر چنین کاری نیست 🌻🖤🌿 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شأنِ نزول یک تلاوتِ ماندگار ! ✅ روز چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۷۷، مرحوم محمد اللیثی، پس از اجرای سه تلاوت در قم - که خسته هم شده بودند - برای شرکت در مراسمی به دانشگاه فارابی دعوت شدند. در بدو ورود اعلام کردند که قرآن تلاوت نخواهند کرد. 🔹در بخشی از این مراسم، یکی از ذاکرین اهل‌بیت علیهم السلام، در ارتباط با امام حسین(ع)، ذکر مصیبتی داشتند که مرحوم اللیثی را بسیار منقلب کرد تا آنجا که به مسؤولین جلسه اعلام کرد که تمایل دارد قرآن تلاوت کند! 🔸استاد محمد اللیثی، پس از این تلاوت گفت که ای تاریخ این تلاوت را ثبت کن!(نقل به مضمون) و در بازگشت به محل اقامت خود، ذکر « امانک یا حسین » را بر لب داشت. فضای معنوی و عطر حسینی(ع)، باعث شد که این تلاوت استاد، ماندگار شود. (روحش شاد) ⬅️ سوره‌ی آل‌عمران آیات ۱۸۹ تا ۱۹۵ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📌سلسله سخنرانی های استاد پناهیان در اربعین در کانال صوتهای دلنشین چhttps://eitaa.com/delneshinha/26780 ▪️ کانال صوتهای دلنشین هدیه به چهارده معصوم @delneshinha 🍀🖤🍀🖤🍀🖤
📌سلسله سخنرانی های استاد رائفی پور در اربعین در کانال محبان مهدی https://eitaa.com/Mohebannemahdi/17749 ╔═════════🌸🕊══╗ •●❥ ‌‎‎@Mohebannemahdi ╚══🌸🕊═════════╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘دائره المعارف قرآن کریم📘 🙏> 👈 ❇️از نگاه ، امورى شایسته احترام است. ⬅️1. ⭕️خداوند سبحان را کتابى داراى مجد و معرفى کرده: « والقُرءانِ المَجید » ( ق / ۱ ) ❇️و هنگام شنوندگان را به گوش فرا دادن به آن و فرا‌خوانده است: * و اذا قُرِیَ القُرءان فاستَمِعوا لهُ و اَنصِتوا * ( اعراف ۲۰۴) ⭕️و با آن بدون طهارت شرعی را دانسته است : * لا یمسّه الّا المطهّرون * ( واقعه ۷۹ ) ❇️شاید بتوان از آیه ۲۸۵ بقره که به دیگر کتاب‌های آسمانی را چون ایمان به قرآن دانسته : * و المومنون کلّ ءآمن ...... و کتبه * سایر کتاب‌های آسمانی را نیز استفاده کرد . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۹ وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿٩٩﴾ و اوست که از آسمان آبی فرستاد، و به وسیله آن گیاهان گوناگون را [از زمین] رویاندیم، و از آن ساقه ها و شاخه های سبز درآوردیم، و از آن دانه های متراکم را خارج می کنیم، و از شکوفه درخت خرما خوشه های سر فروهشته [به وجود می آوریم]، و باغ هایی از انگور و زیتون و انار شبیه به هم و بی شباهت به هم [بیرون می آوریم]؛ به میوه اش چون میوه دهد و به رسیدن و کامل شدنش با تأمل بنگرید، مسلماً در این [امور] برای قومی که ایمان می آورند، نشانه هایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست. (۹۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٩٩) -اين آيه، آخرين آيه‌اى است كه در اين سلسله بحثها ما را به شگفتيهاى جهان آفرينش، و شناسايى خداوند از طريق آن دعوت مى‌كند. در آغاز به يكى از مهمترين و اساسى‌ترين نعمتهاى پروردگار كه مى‌توان آن را ريشه و مادر ساير نعمتها دانست اشاره مى‌كند و آن پيدايش و رشد و نمو گياهان و درختان در پرتو آن است، و مى‌گويد: «او كسى است كه از آسمان آبى (براى شما) فرستاد» (وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً) . اين كه مى‌گويد از طرف آسمان به خاطر آن است كه تمام منابع آب روى زمين؛ اعم از چشمه‌ها و نهرها و قناتها و چاههاى عميق به آب باران منتهى مى‌گردد لذا كمبود باران در همۀ آنها اثر مى‌گذارد و اگر خشكسالى ادامه يابد همگى خشك مى‌شوند. سپس به اثر بارز نزول باران اشاره كرده، مى‌گويد: «به واسطۀ آن روييدنيها را از همه نوع از زمين خارج ساختيم» (فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ) . جالب اين كه خداوند از يك زمين و يك آب، غذاى مورد نياز همۀ جانداران را تأمين كرده است و جالبتر اين كه نه تنها گياهان صحرا و خشكيها از بركت آب باران پرورش مى‌يابند، بلكه گياهان بسيار كوچكى كه در لابلاى امواج آب درياها مى‌رويند و خوراك عمدۀ ماهيان درياست از پرتو نور آفتاب و دانه‌هاى باران رشد مى‌كنند، سپس به شرح اين جمله پرداخته و موارد مهمى را از گياهان و درختان كه به وسيلۀ آب باران پرورش مى‌يابند خاطرنشان مى‌سازد. نخست مى‌گويد: «ما به وسيلۀ آن ساقه‌هاى سبز گياهان و نباتات را از زمين خارج ساختيم» و از دانۀ كوچك و خشك ساقه‌اى با طراوت و سرسبز كه لطافت و زيبايى آن چشم را خيره مى‌كند آفريديم» (فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً) . «و از آن ساقۀ سبز، دانه‌هاى روى هم چيده شده، (همانند خوشۀ گندم و ذرت) بيرون آورديم (نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً) . «همچنين به وسيلۀ آن از درختان نخل خوشۀ سر بسته‌اى بيرون فرستاديم كه پس از شكافته شدن رشته‌هاى باريك و زيبايى كه دانه‌هاى خرما را بر دوش خود حمل مى‌كنند و از سنگينى به طرف پايين متمايل مى‌شوند خارج مى‌گردد» (وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ) . «همچنين باغهايى از انگور و زيتون و انار پرورش داديم» (وَ جَنّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمّانَ) . سپس اشاره به يكى ديگر از شاهكارهاى آفرينش در اين درختان كرده مى‌فرمايد: «هم با يكديگر شباهت دارند و هم ندارند» (مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ) . دو درخت زيتون و انار از نظر شكل ظاهرى و ساختمان شاخه‌ها و برگها شباهت زيادى به هم دارند، در حالى كه از نظر ميوه و طعم و خاصيت آن بسيار با هم متفاوتند. يكى داراى مادۀ چربى مؤثر و نيرومند، و ديگرى داراى مادۀ اسيدى و يا قندى است، كه با يكديگر كاملا متفاوتند، به علاوه اين دو درخت گاهى درست در يك زمين پرورش مى‌يابند و از يك آب مشروب مى‌شوند؛ يعنى، هم با يكديگر تفاوت زياد دارند و هم شباهت. سپس از ميان تمام اعضاى پيكر درخت بحث را روى ميوه برده مى‌گويد: «نگاهى به ساختمان ميوۀ آن به هنگامى كه به ثمر مى‌نشيند و همچنين نگاهى به چگونگى رسيدن ميوه‌ها كنيد كه در اينها نشانه‌هاى روشنى است از قدرت و حكمت خدا براى افرادى كه اهل ايمان هستند» (انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ) . با توجه به آنچه امروز در گياه‌شناسى از چگونگى پيدايش ميوه‌ها و رسيدن آنها مى‌خوانيم نكتۀ اين اهميت خاص كه قرآن براى ميوه قائل شده است روشن مى‌شود، زيرا پيدايش ميوه‌ها درست همانند تولد فرزند در جهان حيوانات است، نطفه‌هاى نر با وسايل مخصوصى (وزش باد يا حشرات و مانند آنها) از كيسه‌هاى مخصوص جدا مى‌شوند، و روى قسمت مادگى گياه قرار مى‌گيرند، پس از انجام عمل لقاح و تركيب شدن با يكديگر، نخستين تخم و بذر تشكيل مى‌گردد، و در اطرافش انواع مواد غذايى همانند گوشتى آن را دربرمى‌گيرند. اين مواد غذايى از نظر ساختمان بسيار متنوع و همچنين از نظر طعم و خواص غذايى و طبى فوق العاده متفاوتند، گاهى يك ميوه (مانند انار و انگور) داراى صدها دانه است كه هر دانه‌اى از آنها خود جنين و بذر درختى محسوب مى‌شود و ساختمانى بسيار پيچيده و تو در تو دارد. اين از يك سو، از سوى ديگر مراحل مختلفى را كه يك ميوه از هنگامى كه نارس است تا موقعى كه كاملا رسيده مى‌شود، مى‌پيمايد، بسيار قابل ملاحظه است؛ زيرا لابراتوارهاى درونى ميوه دائما مشغول كارند، و مرتبا تركيب شيميايى آن را تغيير مى‌دهند، تا هنگامى كه به آخرين مرحله برسد و وضع ساختمان شيميايى آن تثبيت گردد. هر يك از اين مراحل خود نشانه‌اى از عظمت و قدرت آفريننده است. ولى بايد توجه داشت كه به تعبير قرآن تنها افراد با ايمان يعنى افراد حق‌بين و جستجوگران حقيقت، اين مسائل را مى‌بينند و گر نه با چشم عناد و لجاج و يا با بى‌اعتنايى و سهل‌انگارى ممكن نيست هيچ يك از اين حقايق را ببينيم. 🍀🌺