eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘دائره المعارف قرآن کریم📘 🙏> 👈 ❇️از نگاه ، امورى شایسته احترام است. ⬅️1. ⭕️خداوند سبحان را کتابى داراى مجد و معرفى کرده: « والقُرءانِ المَجید » ( ق / ۱ ) ❇️و هنگام شنوندگان را به گوش فرا دادن به آن و فرا‌خوانده است: * و اذا قُرِیَ القُرءان فاستَمِعوا لهُ و اَنصِتوا * ( اعراف ۲۰۴) ⭕️و با آن بدون طهارت شرعی را دانسته است : * لا یمسّه الّا المطهّرون * ( واقعه ۷۹ ) ❇️شاید بتوان از آیه ۲۸۵ بقره که به دیگر کتاب‌های آسمانی را چون ایمان به قرآن دانسته : * و المومنون کلّ ءآمن ...... و کتبه * سایر کتاب‌های آسمانی را نیز استفاده کرد . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
15.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۹ وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿٩٩﴾ و اوست که از آسمان آبی فرستاد، و به وسیله آن گیاهان گوناگون را [از زمین] رویاندیم، و از آن ساقه ها و شاخه های سبز درآوردیم، و از آن دانه های متراکم را خارج می کنیم، و از شکوفه درخت خرما خوشه های سر فروهشته [به وجود می آوریم]، و باغ هایی از انگور و زیتون و انار شبیه به هم و بی شباهت به هم [بیرون می آوریم]؛ به میوه اش چون میوه دهد و به رسیدن و کامل شدنش با تأمل بنگرید، مسلماً در این [امور] برای قومی که ایمان می آورند، نشانه هایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست. (۹۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٩٩) -اين آيه، آخرين آيه‌اى است كه در اين سلسله بحثها ما را به شگفتيهاى جهان آفرينش، و شناسايى خداوند از طريق آن دعوت مى‌كند. در آغاز به يكى از مهمترين و اساسى‌ترين نعمتهاى پروردگار كه مى‌توان آن را ريشه و مادر ساير نعمتها دانست اشاره مى‌كند و آن پيدايش و رشد و نمو گياهان و درختان در پرتو آن است، و مى‌گويد: «او كسى است كه از آسمان آبى (براى شما) فرستاد» (وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً) . اين كه مى‌گويد از طرف آسمان به خاطر آن است كه تمام منابع آب روى زمين؛ اعم از چشمه‌ها و نهرها و قناتها و چاههاى عميق به آب باران منتهى مى‌گردد لذا كمبود باران در همۀ آنها اثر مى‌گذارد و اگر خشكسالى ادامه يابد همگى خشك مى‌شوند. سپس به اثر بارز نزول باران اشاره كرده، مى‌گويد: «به واسطۀ آن روييدنيها را از همه نوع از زمين خارج ساختيم» (فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ) . جالب اين كه خداوند از يك زمين و يك آب، غذاى مورد نياز همۀ جانداران را تأمين كرده است و جالبتر اين كه نه تنها گياهان صحرا و خشكيها از بركت آب باران پرورش مى‌يابند، بلكه گياهان بسيار كوچكى كه در لابلاى امواج آب درياها مى‌رويند و خوراك عمدۀ ماهيان درياست از پرتو نور آفتاب و دانه‌هاى باران رشد مى‌كنند، سپس به شرح اين جمله پرداخته و موارد مهمى را از گياهان و درختان كه به وسيلۀ آب باران پرورش مى‌يابند خاطرنشان مى‌سازد. نخست مى‌گويد: «ما به وسيلۀ آن ساقه‌هاى سبز گياهان و نباتات را از زمين خارج ساختيم» و از دانۀ كوچك و خشك ساقه‌اى با طراوت و سرسبز كه لطافت و زيبايى آن چشم را خيره مى‌كند آفريديم» (فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً) . «و از آن ساقۀ سبز، دانه‌هاى روى هم چيده شده، (همانند خوشۀ گندم و ذرت) بيرون آورديم (نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً) . «همچنين به وسيلۀ آن از درختان نخل خوشۀ سر بسته‌اى بيرون فرستاديم كه پس از شكافته شدن رشته‌هاى باريك و زيبايى كه دانه‌هاى خرما را بر دوش خود حمل مى‌كنند و از سنگينى به طرف پايين متمايل مى‌شوند خارج مى‌گردد» (وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ) . «همچنين باغهايى از انگور و زيتون و انار پرورش داديم» (وَ جَنّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمّانَ) . سپس اشاره به يكى ديگر از شاهكارهاى آفرينش در اين درختان كرده مى‌فرمايد: «هم با يكديگر شباهت دارند و هم ندارند» (مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ) . دو درخت زيتون و انار از نظر شكل ظاهرى و ساختمان شاخه‌ها و برگها شباهت زيادى به هم دارند، در حالى كه از نظر ميوه و طعم و خاصيت آن بسيار با هم متفاوتند. يكى داراى مادۀ چربى مؤثر و نيرومند، و ديگرى داراى مادۀ اسيدى و يا قندى است، كه با يكديگر كاملا متفاوتند، به علاوه اين دو درخت گاهى درست در يك زمين پرورش مى‌يابند و از يك آب مشروب مى‌شوند؛ يعنى، هم با يكديگر تفاوت زياد دارند و هم شباهت. سپس از ميان تمام اعضاى پيكر درخت بحث را روى ميوه برده مى‌گويد: «نگاهى به ساختمان ميوۀ آن به هنگامى كه به ثمر مى‌نشيند و همچنين نگاهى به چگونگى رسيدن ميوه‌ها كنيد كه در اينها نشانه‌هاى روشنى است از قدرت و حكمت خدا براى افرادى كه اهل ايمان هستند» (انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ) . با توجه به آنچه امروز در گياه‌شناسى از چگونگى پيدايش ميوه‌ها و رسيدن آنها مى‌خوانيم نكتۀ اين اهميت خاص كه قرآن براى ميوه قائل شده است روشن مى‌شود، زيرا پيدايش ميوه‌ها درست همانند تولد فرزند در جهان حيوانات است، نطفه‌هاى نر با وسايل مخصوصى (وزش باد يا حشرات و مانند آنها) از كيسه‌هاى مخصوص جدا مى‌شوند، و روى قسمت مادگى گياه قرار مى‌گيرند، پس از انجام عمل لقاح و تركيب شدن با يكديگر، نخستين تخم و بذر تشكيل مى‌گردد، و در اطرافش انواع مواد غذايى همانند گوشتى آن را دربرمى‌گيرند. اين مواد غذايى از نظر ساختمان بسيار متنوع و همچنين از نظر طعم و خواص غذايى و طبى فوق العاده متفاوتند، گاهى يك ميوه (مانند انار و انگور) داراى صدها دانه است كه هر دانه‌اى از آنها خود جنين و بذر درختى محسوب مى‌شود و ساختمانى بسيار پيچيده و تو در تو دارد. اين از يك سو، از سوى ديگر مراحل مختلفى را كه يك ميوه از هنگامى كه نارس است تا موقعى كه كاملا رسيده مى‌شود، مى‌پيمايد، بسيار قابل ملاحظه است؛ زيرا لابراتوارهاى درونى ميوه دائما مشغول كارند، و مرتبا تركيب شيميايى آن را تغيير مى‌دهند، تا هنگامى كه به آخرين مرحله برسد و وضع ساختمان شيميايى آن تثبيت گردد. هر يك از اين مراحل خود نشانه‌اى از عظمت و قدرت آفريننده است. ولى بايد توجه داشت كه به تعبير قرآن تنها افراد با ايمان يعنى افراد حق‌بين و جستجوگران حقيقت، اين مسائل را مى‌بينند و گر نه با چشم عناد و لجاج و يا با بى‌اعتنايى و سهل‌انگارى ممكن نيست هيچ يك از اين حقايق را ببينيم. 🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَهُوَ الَّذِيٓ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوٓا إِلَىٰ ثَمَرِهِٓ إِذَآ أَثْمَرَ وَيَنْعِهِٓ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🍀 ترجمه: و او کسی است كه از آسمان آبی نازل کرد، پس به وسیله آن هر گونه گیاه را بیرون آوردیم، و از آن سبزه ها خارج كردیم، و از آن دانه‌های بر هم نشسته و چیده شده بیرون ‌آوریم، و از شكوفه نخل خرما خوشه‌ هایی نزدیک به هم (پدید آوردیم)، و باغ‌ هایی از انگور و زیتون و انار که بعضی شبیه به هم و بعضی بی‌ شباهت به هم پرورش دادیم؛ به میوه ‌اش وقتی میوه دهد و به رسیدن و كامل شدنش با تأمّل بنگرید، مسلّماً در آن، نشانه هایی است برای قومی كه ایمان می‌آورند. 🌷 : نازل کرد، فرو فرستاد 🌷 : آسمان 🌷 : آب 🌷 : گیاه، هر چه از زمین می روید 🌷 : سبز 🌷 : بعضی بالای بعضی 🌷 : درخت خرما 🌷 : به شکوفه، گل و میوه طلع گویند که از درخت ظاهر می شود 🌷 : خوشه 🌷 : نزدیک به هم 🌷 : باغ ها 🌷 : انگورها 🌷 : انار 🌷 : با تأمل بنگرید 🌷 : میوه 🌷 : ینع: رسیدن میوه 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در آغاز به يكى از مهم ترين و اساسى‌ ترين نعمت هاى پروردگار كه مى ‌توان آن را ريشه ساير نعمت ها دانست اشاره مى ‌كند و آن پيدايش و رشد و نمو گياهان و درختان در پرتو آن است که مى ‌فرمايد: «و ‌هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً: و او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد» اين كه مى‌ گويد از طرف به خاطر آن است كه تمام منابع آب روى زمين اعمّ از چشمه‌ ها و نهرها و قنات ها و چاه هاى عميق به آب باران منتهى مى ‌گردد لذا كمبود باران در همه آنها اثر مى ‌گذارد و اگر خشكسالى ادامه يابد همگى خشک مى‌ شوند. 🌸 سپس به اثر بارز نزول اشاره نموده می فرماید: «فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ: پس به وسیله آن هرگونه گیاه را بیرون آوردیم» سپس به موارد مهمّى از گياهان و درختان كه به وسيله‌ آب باران پرورش مى‌يابند اشاره می کند. مى‌ فرمايد: «فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً: و از آن سبزه ها خارج کردیم و از آن دانه های بر هم نشسته و چیده شده بیرون آوریم» مانند خوشه گندم و ذرت «وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ: و از شکوفه نخل خرما خوشه هایی نزدیک به هم پدید آوردیم» «وَ جَنّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمّانَ: و باغ هایی از انگور و زیتون و انار » 🌸 سپس به يكى ديگر از شاهكارهاى در اين درختان اشاره كرده مى‌ فرمايد: «مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ: بعضی شبیه به هم و بعضی بی شباهت به هم» دو درخت زيتون و انار از نظر شكل ظاهرى و ساختمان شاخه‌ ها و برگها شباهت زيادى به هم دارند، در حالى كه از نظر و طعم و خاصيّت آن بسيار با هم متفاوتند. به علاوه اين دو درخت گاهى درست در يک پرورش مى ‌يابند و از يک تعذیه می کنند. سپس از ميان تمام اعضاى پيكر درخت بحث را روى ميوه برده می فرماید: «انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ: به میوه اش وقتی دهد و به رسیدن و کامل شدنش با تأمل بنگرید، مسلما در آن، نشانه هایی است برای قومی که ایمان می آورند» 🌸 نحوه پيدايش ميوه ‌ها به این صورت است که نطفه‌هاى نر با وسايل مخصوصى وزش باد يا حشرات و مانند آنها از كيسه ‌هاى مخصوص جدا مى ‌شوند، و روى قسمت مادّگى قرار مى ‌گيرند، پس از تركيب شدن با يكديگر، نخستين بذر تشكيل مى ‌گردد، و در اطرافش انواع مواد غذايى همانند گوشتى آن را دربر مى ‌گيرند. اين مواد غذايى از نظر ساختمان بسيار متنوّع و همچنين از نظر طعم و خواصّ غذايى و طبّى فوق العاده متفاوتند. هر يک از اين مراحل خود نشانه ‌اى از عظمت و قدرت آفريننده است. ولى بايد توجّه داشت كه به تعبير تنها افراد با ايمان، اين مسائل را مى بینند. 🔹 پیام های آیه ۹۹ سوره انعام 🔹 ✅ مایه ی رویش همه ی گیاهان و نباتات، آب باران است. ✅ هم نزول ، هم رویاندن گیاه و میوه، کار خداست. ✅ رابطه با میوه ها فقط رابطه ی مادی و غذایی نباشد، بلکه رابطه ی فکری و توحیدی هم باشد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺 🍂مراقب چیزهایی که می شنوید باشید.🍂 🔶وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ. (لقمان/۶) ⚡️ ترجمه : و برخى از مردم، خريدار سخنان بيهوده و سرگرم كننده اند، تا بى هيچ علمى، ديگران را از راه خدا گمراه كنند و آن را به مسخره گيرند؛ آنان برايشان عذابى خوار كننده است. 💥یکی از مهمترین عوامل گمراه کننده، گويندگان و خوانندگانى اند كه مردم را سرگرم كرده و آنان را از حقّ و حقيقت باز مى دارند.  🍁سرمايه گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى عليه حقّ، سابقه اى طولانى دارد.  و دشمن از راه سخنان باطل، و موسیقی های لهوی، مردم را به گمراهی می کشانَد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 📚📚 📚 عبارت 🍃یبین الله الایات🍃 ۳بار درسوره نور آمده ودومرتبه سوره بقره بسیاری ازحافظان روی اعراب کلمه لکم که آیا ساکن است یامتحرک دچار مشکلند امیدوارم با دسته بندی آنها در این پست وپست قبلی مشکل برطرف شود. ۳مورد درسوره نور ( هر۳مورد انتهای صفحه)است پس نتیجه میگیریم یک مورد آیه ۵۹نور که در بالای صفحه قرار گرفته بوددراین سوره استثناشده است وکلمه لکم در آن آیه ساکن شده است وبه کلمه آیاته وصل نشده است. 👇 ویبین الله لکمُ الایات ( *والله علیم حکیم* ) ۱۸ یا ایها الذین آمنوا.............کذلک یبین الله لکمُ الایات ( *والله علیم حکیم* ) ۵۸ لیس علی الاعمی ...............کذلک یبین الله لکمُ الایات ( *لعلکم تعقلون* ) ۶۱ دو مورد دربقره 👈شما ابتدای آیه راکامل کنید ...............کذلک یبین الله لکمُ الایات لعلکم *تتفکرون* 👈جز۲ ...........کذلک یبین الله لکمُ الایات لعلکم *تتفکرون* 👈جز ۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌎 🤍 𖣐Islam: The Fastest Growing Religion on Earth! ➤اسلام سریع‌ترین دین درحالِ رشد بر روی زمین! 🌐https://www.loc.gov/item/lcwaN0020309/ وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ(ابراهیم/23) 📑و كساني‌که ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، به باغ‌هايي كه از زير درختانش نهرها جاري است داخل شوند آنان با اذن پرودگارشان براي هميشه در آن خواهند بود و تحيت آنان به يكديگر سلام است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا