🔴 و ما ادراک ... ؟!
✅ در قرآن ۱۳ بار ترکیب سؤالی «و ما ادراک؟» تکرار شده است و میتوان آن را یکی از شیوههای بیانی قرآن برشمرد. هدف از این نوع مخاطبه، توجه دادن ما به مسئلهای مهم است که تاکنون به ماهیت و عمق آن توجه نداشتیم. هدف، ایجاد تأمل و تفکر بیشتر یا حداقل جدیتر گرفتن آن پدیده است. عبارت «و ما ادراک» را بیشتر «و تو چه میدانی؟» و یا «و چه چیز تو را آگاه کرد؟»، ترجمه کردهاند. چون انسان بر اساس علم و عقل خود نمیتواند به این حقایق پی ببرد و لازم است خداوند از طریق «وحی»، ما را نسبت به آن آگاه سازد.
🔸موضوع بیشتر سؤال «و ما ادراک؟» در قرآن کریم، مسایل ماورایی و غیبی و دور از فهم و درک انسان است، یعنی عقل آدمی به آن راه ندارد، مانند «کیفیت» دوزخ و روز قیامت: وَ مَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ (مدثر/۲۷) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّة ُ(حاقة/۳) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ (مرسلات/۱۴) مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ (انفطار/۱۷,۱۸) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ (مطففين/۸) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ (قارعة/۳) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ (قارعة/۱۰) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ (همزة/۵). شاید میخواهد بگوید قیامت و دوزخ و آتش جهنم، آن نیست که شما تصور میکنید. البته آنچه هم گفته شده در قالب تمثیل و تقریب به ذهن است نه حقیقت و ماهیت آن!
🔹از دیگر مواردی که عبارت «و ما ادراک؟» در قرآن آمده است: وَ مَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (قدر/۲) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ (مطففين/۱۹) وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ (طارق/۲) منظور از «و ما ادراک» در سورهی بلد این است که مردم، معنای واقعی دین را نمیفهمند، میفرماید: «... مگر راه خوب و بد را جلوی پایش نگذاشتیم؟! چرا برای عبور از گردنهی سخت، تلاش نمیکند؟! «و ما ادراک ما العقبه» و چه چیز تو را آگاه کرد که گردنه چیست؟!» سپس دینداری واقعی را تبیین میکند: « آزاد کردنِ بردهای یا غذا دادن در دوران سختی به یتیمی خویشاوند یا فقیری زمینگیر. مهمتر از همه، جزو کسانی باشد که ایمان آوردهاند و یکدیگر را به صبر سفارش کردهاند و همدیگر را به مهرورزی توصیه نمودهاند. آری؛ چنین افرادی اهل سعادت و خوشبختیاند. »(بلد/۱۰ تا ۱۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂سؤالات و کنجکاوی های بیجا ممنوع! 🍂
🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ....
(مائده /١٠١)
⚡️ترجمه :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از امورى كه اگر برايتان آشكار شود ناراحتتان مى كند، نپرسيد....
🔴 کنجکاوی های بی مورد، باعث ایجاد دردسر برای خودمون میشه.
مثلا سوالهای مکرر از اطرافیان، برای این که بفهمیم دیگران پشت سر ما چه حرفهایی زدن، فقط اعصاب خودمونو خورد میکنه و روابطمونو با دیگران تیره.
💥یا کنجکاوی و سرک کشیدن های بیجای بعضی از خانمها در لوازم یا گوشی همسرشون، فقط باعث بدبینی، کدورت، سردی و تنش میشه.
🍃اگه به این آیه قرآن عمل کنیم، حالمونم خوب خواهد شد. 😊
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
◀️ ۱. * اتحاجّونّی فی الله و قد هدائن *
در این #فراز ابراهیم علیه السلام هدایت خود را دلیل بر #ربوبیّت خدای سبحان قرار داده است ؛
🌺به این بیان که خداوند #ادلّه ربوبیّت خویش و نفی ربوبیّت از دیگران را به من آموخته و به این #وسیله مرا به سوی خود هدایت کرده ؛
پس او ربّ من است و نه دیگری ؛
🌸چه اینکه #هدایت به سوی ربّ ، بخشی از تدابیر امر عبد و از جمله شئون #ربوبیّت است .
🌺 #مشرکان در برابر این دلیل نمیتوانستند بگویند که برخی از خدایان ما ، تو را به این دلیل رهنمون شدهاند ؛ زیرا معنا ندارد آنها کسی را بر ضدّ خود #هدایت کنند .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعرافآیه۱۳۴و۱۳۵
وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه134»
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مىكند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مىآوريم و حتماً بنىاسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مىكنيم.
فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ «اعراف آیه135»
پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مىرسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مىشكستند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه134»
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مىكند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مىآوريم و حتماً بنىاسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مىكنيم.
«1». فتح، 4 و 7.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 155
فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ «اعراف آیه135»
پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مىرسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مىشكستند.
نکته ها
«نكث»، در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است، سپس در مورد پيمانشكنى به كار رفته است.
«أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدّتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مىكرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت بر طرف خواهد شد، تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى.
و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج، سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد، ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا، موقّتاً عذاب برداشته مىشود.
مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مىباشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. «1»
پیام ها
1- نياز و گرفتارى، غرور انسان را مىشكند. لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ...
آنچه شيران را كند روبه مزاج
احتياج است، احتياج است، احتياج
2- كافران نيز از طريق توسّل به اولياى خدا، نتيجه مىگرفتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا»
3- فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى، ايمان داشتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ»
4- دعا، در جلب رحمت خدا و دفع سختىها وبلاها مؤثّر است. «ادْعُ لَنا رَبَّكَ»
5- آزادسازى انسانها، از رسالتهاى انبياست. «لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ»
6- برطرف كردن عذاب و قهر الهى، تنها به دست خود اوست. «فَلَمَّا كَشَفْنا»
«1». تفسير نمونه.
جلد 3 - صفحه 156
7- به وعدههاى ديگران، به هنگام اضطرار و ناچارى، چندان تكيه نكنيم. فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ
8- تجاوزگرى انسان، اغلب در هنگام رفاه و احساس بىنيازى است. كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» «1»
9- حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى، زمانبندى دارد. «إِلى أَجَلٍ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
چرا دعای ما قبول نمیشود؟
حدیث: کسی به امام صادق عرض کرد:
دو آیه در قرآن است که هر چه به آن عمل میکنم نتیجه نمیگیرم فرمود کدام آیه؟
گفت:
نخست اینکه خدا فرمود اُدْعُوني اَسْتَجِبْ لَكُمْ: مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را غافر / ٦٠ -
من خدا را میخوانم اما دعایم مستجاب نمیشود .
فرمود : آیا فکر میکنی خداوند خُلف وعده کرده است؟
عرض کرد نه !
فرمود: من به تو خبر دهم کسی که اطاعت خدا کند در آنچه که دعا کرده و جهت دعا را در آن رعایت کند اجابت خواهد کرد .
عرض کرد جهت دعا چیست؟ فرمود:
اول حمد خدا را میکنی و نعمت او را یادآور میشوی و شکر میکنی
سپس بر پیامر درود میفرستی
سپس گناهانت را به خاطر آورده اقرار میکنی و به خدا پناه میبری و توبه میکنی این است جهت دعا
سپس فرمود: آیه دیگر کدام است؟
عرض کرد این آیه است «وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ) است، من انفاق میکنم ولی خیری جای آن را پر نمیکند.
امام فرمود: آیا فکر میکنی خدا خُلف وعده کرده؟
عرض کرد ،نه
فرمود: اگر کسی از شما مال حلالی به دست آورد و در راه حلال انفاق کند، هیچ درهمی را انفاق نمیکند مگر اینکه خدا عوضش را به او میدهد.
#قرآن #تفسیر #استاد_بهرام_پور
#نسیم_حیات
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
آیت الله العظمی جوادی آملی:
انقلاب اسلامی ايران تداوم راه انبيا (سلام الله علیهم) است و وعده خداوند سبحان كه فرمود:
(كَتَبَ اللهُ لاَغلِبَنَّ اَنَا ورُسُلی)[۱]
و (ولَيَنصُرَنَّ اللهُ مَن يَنصُرُه) [۲]
قطعی است، پس ما هم در تداوم انقلاب اسلامی بكوشيم كه تداوم راه انبيا (سلام الله علیهم) است و هم چشم اميد به امدادهای غريبی داشته باشيم، چنان كه تاكنون اين چنين بوده است.
[۱]سوره مجادله آیه ۲۱
[۲]سوره حج آیه ۴۰
منبع:کتاب بنیان مرصوص امام خمینی (ره) در بیان و بنان/صفحه ۳۶۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺