✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
◀️ ۱. * اتحاجّونّی فی الله و قد هدائن *
در این #فراز ابراهیم علیه السلام هدایت خود را دلیل بر #ربوبیّت خدای سبحان قرار داده است ؛
🌺به این بیان که خداوند #ادلّه ربوبیّت خویش و نفی ربوبیّت از دیگران را به من آموخته و به این #وسیله مرا به سوی خود هدایت کرده ؛
پس او ربّ من است و نه دیگری ؛
🌸چه اینکه #هدایت به سوی ربّ ، بخشی از تدابیر امر عبد و از جمله شئون #ربوبیّت است .
🌺 #مشرکان در برابر این دلیل نمیتوانستند بگویند که برخی از خدایان ما ، تو را به این دلیل رهنمون شدهاند ؛ زیرا معنا ندارد آنها کسی را بر ضدّ خود #هدایت کنند .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعرافآیه۱۳۴و۱۳۵
وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه134»
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مىكند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مىآوريم و حتماً بنىاسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مىكنيم.
فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ «اعراف آیه135»
پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مىرسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مىشكستند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه134»
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مىكند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مىآوريم و حتماً بنىاسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مىكنيم.
«1». فتح، 4 و 7.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 155
فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ «اعراف آیه135»
پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مىرسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مىشكستند.
نکته ها
«نكث»، در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است، سپس در مورد پيمانشكنى به كار رفته است.
«أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدّتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مىكرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت بر طرف خواهد شد، تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى.
و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج، سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد، ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا، موقّتاً عذاب برداشته مىشود.
مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مىباشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. «1»
پیام ها
1- نياز و گرفتارى، غرور انسان را مىشكند. لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ...
آنچه شيران را كند روبه مزاج
احتياج است، احتياج است، احتياج
2- كافران نيز از طريق توسّل به اولياى خدا، نتيجه مىگرفتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا»
3- فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى، ايمان داشتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ»
4- دعا، در جلب رحمت خدا و دفع سختىها وبلاها مؤثّر است. «ادْعُ لَنا رَبَّكَ»
5- آزادسازى انسانها، از رسالتهاى انبياست. «لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ»
6- برطرف كردن عذاب و قهر الهى، تنها به دست خود اوست. «فَلَمَّا كَشَفْنا»
«1». تفسير نمونه.
جلد 3 - صفحه 156
7- به وعدههاى ديگران، به هنگام اضطرار و ناچارى، چندان تكيه نكنيم. فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ
8- تجاوزگرى انسان، اغلب در هنگام رفاه و احساس بىنيازى است. كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» «1»
9- حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى، زمانبندى دارد. «إِلى أَجَلٍ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
چرا دعای ما قبول نمیشود؟
حدیث: کسی به امام صادق عرض کرد:
دو آیه در قرآن است که هر چه به آن عمل میکنم نتیجه نمیگیرم فرمود کدام آیه؟
گفت:
نخست اینکه خدا فرمود اُدْعُوني اَسْتَجِبْ لَكُمْ: مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را غافر / ٦٠ -
من خدا را میخوانم اما دعایم مستجاب نمیشود .
فرمود : آیا فکر میکنی خداوند خُلف وعده کرده است؟
عرض کرد نه !
فرمود: من به تو خبر دهم کسی که اطاعت خدا کند در آنچه که دعا کرده و جهت دعا را در آن رعایت کند اجابت خواهد کرد .
عرض کرد جهت دعا چیست؟ فرمود:
اول حمد خدا را میکنی و نعمت او را یادآور میشوی و شکر میکنی
سپس بر پیامر درود میفرستی
سپس گناهانت را به خاطر آورده اقرار میکنی و به خدا پناه میبری و توبه میکنی این است جهت دعا
سپس فرمود: آیه دیگر کدام است؟
عرض کرد این آیه است «وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ) است، من انفاق میکنم ولی خیری جای آن را پر نمیکند.
امام فرمود: آیا فکر میکنی خدا خُلف وعده کرده؟
عرض کرد ،نه
فرمود: اگر کسی از شما مال حلالی به دست آورد و در راه حلال انفاق کند، هیچ درهمی را انفاق نمیکند مگر اینکه خدا عوضش را به او میدهد.
#قرآن #تفسیر #استاد_بهرام_پور
#نسیم_حیات
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
آیت الله العظمی جوادی آملی:
انقلاب اسلامی ايران تداوم راه انبيا (سلام الله علیهم) است و وعده خداوند سبحان كه فرمود:
(كَتَبَ اللهُ لاَغلِبَنَّ اَنَا ورُسُلی)[۱]
و (ولَيَنصُرَنَّ اللهُ مَن يَنصُرُه) [۲]
قطعی است، پس ما هم در تداوم انقلاب اسلامی بكوشيم كه تداوم راه انبيا (سلام الله علیهم) است و هم چشم اميد به امدادهای غريبی داشته باشيم، چنان كه تاكنون اين چنين بوده است.
[۱]سوره مجادله آیه ۲۱
[۲]سوره حج آیه ۴۰
منبع:کتاب بنیان مرصوص امام خمینی (ره) در بیان و بنان/صفحه ۳۶۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 تغییر نعمتهای الهی
✅ ذلِک بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یک مُغَیراً نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَی قَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (انفال/۵۳)؛ این مجازات برای آن است که خدا نازونعمت هیچ ملتی را به بلا و فلاکت تغییر نمیدهد؛ مگر آنکه خودشان رفتارشان را تغییر بدهند. همینطور، برای آن است که خدا حرفهایشان را میشنود و کارهایشان را میداند.
🔹در این جا، سه قانون و سنت الهی وجود دارد:
▫️اول آنکه خدا نعمتهای مادی و معنوی خویش را به همهی ملتها میدهد؛ زیرا رحمت او عام است و شامل همهی افراد میشود؛
▫️دوم آنکه، اگر ملتی از این نعمتها برای تکامل خویش استفاده کردند و سپاسگزار بودند، نعمتش را پایدار میکند و افزون میسازد؛
▫️سوم آنکه، اگر این نعمتها وسیلهی سرکشی و ستمکاری مردم شد، آنها را باز پس میگیرد و یا به بلا تبدیل میکند. (آیه ۱۱ سوره رعد که در نوبت ظهر به آن اشاره کردیم، مشابه همین آیه است)
🔸سرنوشت تاریخی انسانها تابع «جبر تاریخ» و «جبر زمان و محیط» نیست. عامل سازندهی تاریخ، همان دگرگونیهایی است که در روش، اخلاق، فکر و روح انسان و با ارادهی خودش به وجود آمده است. آیهی فوق برترین قانون حیات انسانها را بیان میکند و آن اینکه «گردانندهی اصلی تاریخ؛ خود انسان و حالات و صفات درونی اوست». در حدیثی از امام صادق علیه السلام حکایت شده که فرمودند: خدا هیچ نعمتی را که به بندهای بخشیده از او نمیگیرد مگر این که گناهی کند که به خاطر آن مستحقّ سلب آن نعمت شود. و در حدیثی دیگری حکایت شده است: هیچ چیز همانند ستم، نعمتهای الهی را تغییر نمیدهد؛ چون خدا، نالهی مظلوم را میشنود.
🔹آموزهها و پیامهای آیه: سبب دگرگونی و زوال نعمتها از ناحیهی شماست، وگرنه مواهب الهی زوالناپذیر است. علل بدبختی ملتها را در تغییرات منفی درون آنها جستوجو کنید. سرنوشت ملتها به دست خود آنها، و سعادت و شقاوت آنها در گرو تحوّلات درونی آنهاست. تحوّل درونی افراد، جامعه را از درون متحوّل میسازد و این تحوّلها زمینهساز انقلاب و تحوّل در نعمتهاست. خدا از اعمال و افکار شما آگاه است و اگر تغییر منفی ببیند، به تناسب، نعمتهایش را تغییر میدهد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 سنّتهای الهی در قرآن
✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانونمندی است، این قوانین هم پدیدههای طبیعی را شامل میشود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسانها را در بر میگیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّتهای الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آنها دعوت میکند.
🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث میشود که انسان:
➖با نشانههای خدا آشنا شود،
➖عظمت خالق را درک کند و
➖از طبیعت بهتر بهرهمند گردد.
🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسانها؛
➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال،
➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد.
🔸برخی سنّتها «عام» هست، بهطور مثال؛
▫️خدا «همه» را امتحان میکند (عنکبوت/۲)
▫️خدا به «همه» مدد میرساند (اسرا/۲۰) و ...
🔸برخی سنّتها «خاص»اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری میشود که مجاهدت در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناهکاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ...
🔸نمونههای دیگر از سنتهای الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است:
➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲)
➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷)
➖بركت و رشد را در گرو سپاسگزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷)
➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰)
⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّتهای الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، میتواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. انشاءالله
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺