🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ فَاسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ مَن تَابَ مَعَكَ وَ لَا تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (هود/۱۱۲)
🔹پس (اى پیامبر!) همانگونه كه مأمور شدهاى، استوار باش و (نیز) هر كس كه با تو، به سوى خدا آمده است، و سركشى نكنید كه او به آنچه مىكنید بیناست.
🔹ترجمه دوم: پس همانطور که مأموریت یافتهای، ثابتقدم باش. کسانی هم که با تو رو به سوی خدا آوردهاند، ثابتقدم باشند. مبادا سرکشی کنید که خدا کارهایتان را میبیند.
🔸در روایات آمده است كه پیامبر(ص) فرمود: سورهى هود مرا پیر كرد. و گفتهاند كه مراد حضرت، این آیه از سورهى هود بوده است. اگر چه فراز نخست این آیهی «فاستقم كما امرت» در سورهى دیگرى از قرآن آمده است (شوری/۱۵)، امّا آیهى فوق به چنین خصوصیّتى معروف شده است. شاید سنگینى این آیه، وجود فرازهاى دیگرى از تاریخ است كه در آیه بیان نشده و آن، استقامت یاران پیامبر صلى الله علیه و آله است كه همهى آنها وفادار نبودند و پیامبر صلى الله علیه و آله از بىوفایى و ناپایدارى آنان در ناراحتى بود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️حال كه خداوند كیفر و پاداش همه را بدون كم و كاست مىدهد، پس استقامت كن. «كلا لیوفّینّهم ... فاستقم»
▫️نتیجهى تاریخ انبیا، استقامت است. «فاستقم»
▫️در استقامت و پایدارى، رهبر باید پیشگام همه باشد. «فاستقم» (شرایط مكّه براى مسلمانان صدر اسلام، دشوار و نیاز به استقامت بوده است)
▫️پایدارى زمانى ارزش دارد كه در همهى امور باشد. در عبادت، در ارشاد، تحمل ناگوارىها و مانند آن. «فاستقم»
▫️عمل باید بر طبق نصّ و فرمان الهى باشد، نه بر اساس قیاس و استحسان و خیال و امثال آن. «كما اُمرت»
▫️پایدارى رهبر بدون همراهى و پایدارى امّت بىنتیجه است.«و مَن تاب معک»
▫️رجوع و بازگشت به خدا، بهاى سنگینى را مىطلبد و آن، استقامت و پایدارى در راه مستقیم است. «و مَن تاب معک»
▫️همه چیز باید طبق فرمان باشد، نه زیادهروى و طغیان. «كما اُمرت... و لاتطغوا»
▫️رهبر و امّت باید در راه مستقیم حركت كنند و از افراط و تفریط بپرهیزند. «فاستقم ، و لاتطغوا»
▫️استقامت در دین، پاداش الهى را در پى دارد. «فاستقم... انه بما تعملون بصیر»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💌هر رحمتى را كه خداوند
(به روى) مردم بگشايد
بازدارندهاى براى آن نيست،
و هر چه را خداوند دريغ دارد
پس غير او فرستندهاى براى آن نيست،
و اوست عزيز و حكيم.
💠مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
🔅آیه 2 سوره فاطر
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
🌀 مجاهد نقل میکند که روزی #عایشه به جایگاه پدرش نزد پیامبر در واقعه غار فخر ورزید که یکی از #فقیهان تابعان به نام عبدالله بن شداد بن هاد در پاسخش گفت :
چرا از #علی یاد نمیکنی که به رغم آگاهی از احتمال قتل و آزار با جان و دل در بستر پیامبر آرامید ؟
🅰 هشام بن حکم در حضور #هارون الرشید در پاسخ به کسی که ابوبکر را به استناد آیه غار ، از #علی برتر دانست ، او را به دلیل اندوه در محضر پیامبر که مورد نهی حضرت قرار گرفت : * لا تحزن *
🌀 و عدم تعلق #آرامش الهی به او که در آیات دیگر ، بر پیامبر و مومنان در کنار یکدیگر نازل شده و در این آیه فقط به #پیامبر اختصاص یافته ، مورد انتقاد قرار دارد .
🅰 از #مامون نیز مباحثهای با یکی از عالمان اهل سنت نقل شده که در آن با مقایسه مصاحبت در غار با #لیله_المبیت ، اندوه ابوبکر را خلاف رضایت خدا و پیامبر شمرده و وی را به دلیل عدم برخورداری از #لطف الهی در آیه مزبور ، در مقابل آیه ۲۶ توبه نکوهیده است .
🌀 این #ادعای هشام و مامون ، با گزارشهای تاریخی نیز سازگار است که ابوبکر از احتمال دستیابی #کافران به آنها ترس و دلهره داشت ؛ گرچه برخی بدون ذکر سند و دلیل ، حزن ابوبکر را بر جان #پیامبر دانستهاند .
🅰 از جاحظ نیز برتری #مصاحبت ابوبکر در غار بر خوابیدن علی علیه السلام در بستر پیامبر نقل شده و #وجوه گوناگونی نیز برای آن شمرده است که یکی از دانشمندان اهل سنت به نام ابوجعفر اسکافی در مقام پاسخ به وی نه تنها عمل #علی علیه السلام را غیر قابل مقایسه با فضایل دیگر اصحاب دانسته ، بلکه از آیه #غار ، فضیلت روشنی را برای ابوبکر برداشت نکرده است .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه77و78
فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ إِلى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ «توبه آیه77»
سرانجام به دنبال آنكه با خدا در آنچه پيمان بسته بودند، خلف وعده كردند و بدان سبب كه دروغ مىگفتند، (خداوند، روحِ) نفاق را تا روزى كه به ديدار او رسند، (روز مرگ يا قيامت)، در دلهاى آنان قرار داد.
أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ «توبه آیه78»
آيا ندانستند كه خداوند، راز آنان و سخنان آهسته (و درِگوشى) آنان را مىداند و اينكه خداوند، به همهى غيبها داناست؟!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ إِلى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ «توبه آیه77»
سرانجام به دنبال آنكه با خدا در آنچه پيمان بسته بودند، خلف وعده كردند و بدان سبب كه دروغ مىگفتند، (خداوند، روحِ) نفاق را تا روزى كه به ديدار او رسند، (روز مرگ يا قيامت)، در دلهاى آنان قرار داد.
پیام ها
1- خلف وعده با خدا و بخل نسبت به محرومان، انسان را بدعاقبت مىكند. بَخِلُوا بِهِ ... فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً
2- نفاق، درجاتى دارد: نفاقِ زبانى، نفاق رفتارى و نفاق قلبى. «فِي قُلُوبِهِمْ»
3- نفاق، گاهى موقّت وگاهى دائمى و هميشگى است. «1» «إِلى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ»
4- پيمانشكنى ودروغ، روحيّهى نفاق مىآورد. گناه، گناه مىآورد. فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً ... بِما أَخْلَفُوا ... وَ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ
5- سرچشمهى بدبختىهاى انسان، خود اوست. «بِما أَخْلَفُوا، بِما كانُوا يَكْذِبُونَ»
«1». حضرت على عليه السلام فرمودند: مراد از «يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ»، روز قيامت است. بحار، ج 90، ص 132.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 471
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ «توبه آیه78»
آيا ندانستند كه خداوند، راز آنان و سخنان آهسته (و درِگوشى) آنان را مىداند و اينكه خداوند، به همهى غيبها داناست؟!
نکته ها
شايد مراد از «سر»، كفر باطنى منافقان باشد و مراد از «نَجْوى»، توطئهى گروهىِ آنان و مقصود از «غيوب»، اهداف و نيّتهاى آنان باشد. «1»
پیام ها
1- منافقان براى مخفى نگهداشتن توطئههاى خود تلاش مىكنند، ولى خداوند آنان را به اسرارشان هشدار مىدهد. أَ لَمْ يَعْلَمُوا ...
2- شناخت ناقص، سبب عملكرد ناقص است. أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ ... أَ لَمْ يَعْلَمُوا ...
آرى، اگر انسان بداند كه خداوند از آشكار و پنهان او آگاه است، تقوايش زياد شده، نفاقش از بين مىرود و توبيخ نمىشود.
«1». تفسير فرقان.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۚ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ⚜️
❞ای کسانی که ایمان آوردهاید! از گامهای شیطان پیروی نکنید! هر کس پیرو شیطان شود (گمراهش میسازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان میدهد! و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمیشد؛ ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه میکند، و خدا شنوا و داناست! ❝
📚 سورۀ نور، آیه ۲۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #قرآنی
📮۱۵۳نسا
فَقَالُواْ أَرِنَا اللّهِ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِ هِمْ یهود گفتند خدارا واضح بما نشان ده‼️
دیدن خدا محال است زیرا خدا بالاتر از مخلوقات است ما خیلی چیزها را نمی بینیم❌
ما طعم غذا را نمی بینیم میلیونها ملیون از انواع امواج و اصوات را نمی بینیم واگر خدای متعال برای چشم ما سلول های مخروطی خلق نکرده بود❌
ودرچشممان فقط سلولهای استوانه ای بود ما همه چیز رابه شکل سیاه سفید می دیدیم وما حتی رنگها را نمی دیدیم❌
وقتی دیدن میلیاردها نوع از مخلوقات خدا محال است چگونه میشود توقع داشت که بتوان خالق آنها را دید⁉️
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh