eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
183 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ پاسخ شهید بهشتی به طراحان رفراندوم ▫️«طرح مسئله ، درست به منظور ، تضعیف قانون اساسی، تضعیف مجلس و تضعیف دولت است. ▫️ملت ما توجه داشته باشد که امروز بحمدلله اکثریت قاطع قوه مقننه، دولت و قوه قضاییه و نهادهای انقلاب، همه هم فکر و یکپارچه اند و این نعمت بزرگی است... ▫️اینکه برخی از روزنامه ها میکوشند تا بگویند در جمهوری اسلامی ما (امروز) یک هست و راه حل این بحران را در یا چیزهای دیگر جستجو میکنند، این کارها اصلا به منظور ایجاد بحران صورت میگیرد، بحرانی وجود ندارد.» 📚 مصاحبه شهید بهشتی در تاریخ 6/3/1360، سخنرانی ها و مصاحبه های شهید بهشتی، ج3، ص156 📌پ.ن: جالب است که مطرح کردن بحث رفراندوم منحصر به امروز و دیروز نیست بلکه از همان ابتدای انقلاب عده ای برای پیشبرد اهدافشان سردست میگرفتند و امثال شهید بهشتی پشت پرده این مسئله را برای مردم میکردند. 🔹ادعای این افراد این است که مردم، اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی را نمیخواهند درحالی که براساس آمار معتبرترین ها در سال 1401 جامعه ایران، یک و است. 🔹حتی درمورد گزاره هایی مانند مسئله و آن که امروزه محل چالش شده و تقریبا همه ما تحت تاثیر هجمه رسانه ای دشمن به این نتیجه رسیده ایم که ملت مخالف حجاب و الزام آن است، اما آمار علمی افکارسنجی ها نشان میدهد همچنان خواهان همین حجاب و اسلام هستند. 🔹در یکی از این نظرسنجی ها 61 درصد مردم گفته اند تقید عملی به کامل دارند و 31 درصد نیز تقید عملی به کمتر از حجاب کامل دارند. یعنی بیش از 90 درصد مردم ایران حجاب را یک ارزش میدانند و خود را مقید به آن. البته که مراد مردم از حجاب، است، نه . 🔹همچنین 62درصد مردم گفته اند علاقه مند به داشتن یک هستند و 26 درصد هم گفته اند تا حدی این علاقه را دارند. یعنی حدود 10 درصد این تمایل را از خود نشان نداده اند. 🔹نسبت به این گزاره که میخواهیم کل مردم دنیا مسلمان باشند، 65 درصد مردم گفته اند به این گزاره علاقه بسیار زیاد دارند و 21 درصد هم گفته اند تا حدی به آن علاقه مندند. 🔹یکی از گزاره های مهم تمایل به است که این آمار میتواند بهترین معرّف و نماینده و باشد. 57 درصد مردم گفته اند علاقه بسیار زیاد به این مطلب دارند و 33 درصد هم گفته اند تا حدی به آن علاقه مندند. 🔹برای تشخیص میزان به نحو علمی در دنیا بر دو گزاره تاکید میشود: یکی میزان رو به رشد بودن کشور و دیگری کشور. در این نظر سنجی حدودا بیش از 54 درصد از مردم گفته اند قدرت نظامی و علمی کشور را بسیار رو به رشد میدانیم و حدود 31 درصد گفته اند تا حدی رو به رشد میدانیم. یعنی بیش از 80 درصد مردم به آینده امیدوارند. 🔹نسبت به گزاره ، 56 درصد مردم گفته اند با آن بسیار موافق هستند و 19 درصد گفته اند تا حدی با آن موافقند. یعنی حدود 75 درصد مردم با این مسئله موافق هستند. 🔹جالب این است که در این نظر سنجی بیشترین درصد موافقت با حجاب اجباری اولا برای است(حدود82 درصد زنان متاهل موافق حجاب اجباری بوده اند)، بعد برای (73 درصد این دسته موافق حجاب اجباری بوده اند) و بعد برای (69 درصد این دسته موافق حجاب اجباری بوده اند) و در انتها (59 درصد). 🔹غرض اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم ما با یک طرفیم، جامعه ای که در طول تاریخ هرچه تلاش کردند تقید دینی را از او بگیرند نتوانستند لذا دین و اسلام کأن ذاتی او شده لذا این نکته را باید در محاسبات خود لحاظ کرد. 🔹در واقع توجه به آمار واقعی است که میتواند تحلیل درستی را از صحنه بدست بدهد درحالیکه حتی مسئولین، خواص و نخبگان ما نیز با توجه به فشار و هجمه رسانه ای به نحوی برخورد میکنند که انگار دیگر مردم اسلام و انقلاب را نمیخواهند. 🔹البته تذکر این نکته نیز لازم است که آسیب ها و نقاط چالشی مهمی نیز وجود دارد که به خاطر محدودیت متن ذکر نشد و غفلت از آنها جایز نیست. به این معنا که هم باید نقاط مثبت و رشد را دید و هم نقاط منفی و آسیب پذیر. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... ▫️راوی میگوید خدمت (ع) بودم كه از وكيلشان حسابرسى مى‌كرد. وكيل پشت سر هم میگفت: به خدا سوگند که خيانت نكردم. ▫️حضرت فرمود: فلانى! براى من «» یا «» كردن تو فرقی نمیکند، بالاخره تو مال مرا نابود کرده ای، چه بواسطه خیانتت و چه بواسطه تضییع(حیف و میل کردن بدون سوء نیت) کردنت. بله اگر خیانت کرده باشی برای تو بدتر است. ▫️بعد حضرت فرمود: (ص) فرمودند: اگر کسی از شما از و روزى خود فرار كند، روزی اش در پی او خواهد بود تا اینکه او را دریابد؛ ▫️همانگونه که اگر كسى از اجل و خويش فرار كند، اجلش در پی او میرود تا اینکه او را دریابد. ▫️كسى كه خيانت كند، از روزى او محاسبه میشود یعنی به مقداری که خیانت کرده از روزی او کم میشود و آن نیز در نامۀ عملش نوشته مى‌شود. 📚 ، ج5، باب النوادر، ح2 📌پ.ن: این حدیث باید جزو و مدیران باشد. اگر کسی قرار است مسئولیتی بپذیرد باید ، و توانایی انجام آن کار را داشته باشد، در غیر این صورت از حیث نتیجه و ضرری که به حکومت و مردم میزند فرقی با خائن نمیکند، چون هر دوی اینها کار را خراب کرده اند، بله به لحاظ شخصی اگر خیانت کرده باشد مجازاتش بیشتر است اما کسی که کوتاهی و اهمال کرده نیز هم ردیف اوست. در روایت دیگری نیز از همین کافی شریف امام صادق(ع) میفرمایند: «ما ابالي ائْتَمَنْتُ خائناً أو مُضَيّعا»(ج5،ص301،ح4) حضرت صریحا میفرماید برای من تفاوتی ندارد کار را بخواهم به خائن بسپارم یا به ناشی و نامتخصص. هر دو کار را خراب میکنند. خدا رحمت کند را که در ج5، ص441و540 ذیل این روایت میگویند این روایت از لحاظ اجتماعی، تربيتی، اقتصادی، تمدنی و... بسیار حائز اهمیت است چرا که توجه به آن میتواند عامل رشد و جامعه باشد و بی توجهی به آن عامل انحطاط و . حال خود دیگر این مسئله را بر مسائل روز تطبیق بدهید و ببینید چه خیانت هایی که عده ای در حق این ملت و انقلاب نکرده اند، نیازی به ذکر نام نیست... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده... ▫️ نقل میکند به (ع) گفتم: مال و دارایی هایم از دستم رفته، درحالی که نان خورهای فراوانی دارم، چه کنم؟ ▫️حضرت فرمود: وقتی به شهرت رسیدی، مغازه ات را باز کن، بساط خود را پهن کن، ترازویت را آماده کن و خود را در معرض رزق و روزی پروردگارت قرار بده. ▫️ابوعماره وقتی به شهر خود رسید، چیزی که حضرت گفته بود انجام داد اما اطرافیانش از اینکار او تعجب کردند چرا که چیزی برای فروش نداشت. ▫️در میان تعجب همگان، مردی آمد و به ابوعماره گفت کالایی میخواهم، میتوانی برایم تهیه کنی؟ او نیز کالا را به نحو قرضی تهیه کرد و پولش را از خریدار گرفت و نزد خود نگه داشت. ▫️شخص دیگری نیز آمد و همین اتفاق تکرار شد. این چیزی بود که تاجران نیز برهمین اساس عمل میکردند یعنی به نحو قرضی خرید کرده و بعدا پولش را میدادند. ▫️سپس شخصی آمد و به ابوعماره گفت: باری از کتان دارم، بیا و این بار را از من بخر و یک سال بعد پولش را بده. ابوعماره نیز این بار را با همین شرط خریداری کرد. ▫️سپس یکی از بازاریان نزد ابوعماره آمد و بار کتان را دید و به او گفت: نیمی از این بار را نقدا از تو خریدارم. ابوعماره نیز نصف بار را نقدا به او فروخت. ▫️راوی میگوید ابوعماره با پولی که دستش آمده بود ابتدا مقدار کمی و بعدا بیشتر، جنس می آورد و میفروخت و همین قضیه آنقدر تکرار شد تا اینکه او شد و یافت و تبدیل به یک شخص شناخته شده و شد. 📚، ج5، ص304، ح3 ➕: «تَعَرَّضْ لِرِزْقِ رَبِّك‏» 📌پ.ن: به نظر شما آیا امروز هم میشود اینگونه از صفر شروع کرد و گلیم خود را از آب کشید بلکه به جایی خوب رسید؟ یا اینکه این روش فقط برای همان عصر بود و امروزه دیگر جواب نمیدهد؟ 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از استاد عابدینی
22.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 وقتی صد کذب بشنویم چه میشود؟ هرکدام یک اثری ندارد؟! 🔸اگر دلمان را راحت در اختیار هر خبری گذاشتیم، منتظر این تاثیرات باشیم.. 🔹دوران ظهور حضرت، جنگ روایت ها و گفتگوهاست. چرا؟ 🔹چون ها تابع ها و هاست... 🔻مراقب ها باشیم 🔻داده ها را کنترل کنیم 🔻ریزش در دوران بسیار فراوان است ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثار 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
حضور در راهپیمایی فردا با نیت قربة الی الله چه بسا از خیلی عباداتمان پر اجرتر و بیشتر مرضی رضای مهدی فاطمه(عج) باشد... بهتر اینکه هر که را میتوانیم با خود همراه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ و های برخی در مسئله در ابتدای انقلاب... جالب اینکه افراط گران دیروز تبدیل به تفریط گران امروز شده اند... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اگر در کشور نبود، من لازم می‌دانستم این جریان رو به وجود بیاورم... ➕ یک آقایی میگفت الان با توجه به فضایی که ایجاد شده، بهترین فرصت هست برا اینکه جریان چپ رو(منظورش سران و نخبه هاشون بود) به تمامه به دریا بریزیم و خیال خودمون رو راحت کنیم. بالاخره این هم برا خودش راهکاریه... ➕ نکته مهم اینه که وجود هر دو جریان و تفکر لازمه تا دچار و نشیم. ➕ بله هر دو جریان باید در و مشترک باشند و اختلافشون صرفا در حد و باشه یعنی خودشون رو در تعریف کنن ➕ هرچند گاهی در عمل میبینیم برخی از دو طیف، از این چارچوب بیرون میزنند و اینجاست که کار خراب میشه ➕ اما در مجموع بالاخره در این چارچوب باید ها و ها رو پذیرفت و قرار نیست همه اونجوری که ما فکر میکنیم فکر کنند. ➕ اتفاقا در همین بستر هست که جبهه انقلاب مجبور میشه تلاش بیشتری برای ترویج تفکراتش بکنه و مردم رو نسبت به حقایق آگاه کنه، همینجاست که ، ، ، ای و... معنا پیدا میکنه ➕ شبیه جنب و جوشی که جبهه انقلاب در از خودش نشون داد، اینجاست که تکیه اول ما میشه ، نه صرفا . البته که مقابل ، کسانی که جامعه رو مختل میکنند باید به نحو قانونی محکم ایستاد و برخورد کرد باید همین باشه، ان شاالله به مرور نتیجه اش را هم خواهیم دید... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
✍️ رکن اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) 🔻 در کتاب رجال کشی روایتی نقل می‌شود از فرزند «ابی بکر حضرمی» از اصحاب خاص امام صادق(ع)، او می‌گوید پدرم به همراه عمویم علقمه بر زید بن علی وارد می‌شوند. زید بن علی به آنها می‌گوید: 👈«لَيْسَ الْإِمَامُ مِنَّا مَنْ أَرْخَى عَلَيْهِ سِتْرَهُ إِنَّمَا الْإِمَامُ‏ مَنْ‏ شَهَرَ سَيْفَهُ» امام از اهل بیت کسی نیست که در راحتی در خانه بنشیند امام فقط کسی است که قیام به شمشیر کند. ابوبکر حضرمی از او سوال می‌کند: 👈«أَخْبِرْنِي عَنْ- عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع أَ كَانَ إِمَاماً وَ هُوَ مُرْخٍ عَلَيْهِ سِتْرَهُ أَوْ لَمْ يَكُنْ إِمَاماً حَتَّى خَرَجَ وَ شَهَرَ سَيْفَهُ» به من بگو ببینم علی بن ابی طالب (ع) امام بود یا کسی بود که در راحتی، خانه نشین شده باشد؟ یا امام نبود تا وقتی که قیام به شمشیر کرد! آنگاه امام شد؟ زید که مرد زیرکی بود ساکت شد و جواب نداد. ابوبکر حضرمی سه بار سوال خود را تکرار می‌کند و هر سه بار زید هیچ جوابی نداشت. بعد ابوبکر حضرمی می‌گوید اگر علی بن ابی‌طالب امام بود پس جایز است که امامی بعد از او باشد که در خانه نشسته و قیام نکند. 🔻 برخی رکن اندیشه امام خمینی (ره) را در قیام علیه طاغوت و تشکیل حکومت معرفی می‌کنند و وجه تمایز امام از علمای پیشین خود را در قیام و مبارزه ایشان می‌دانند و انگار که امام فکر جدیدی متفاوت از علمای پیشین خود را به صحنه آورده‌اند اما در واقع رکن اندیشه ایشان اطاعت از «فقیه جامع» در زمان غیبت و مراجعه در پیشامدهای زمانه به فقیه جامع است و این مطلب مورد قبول همه فقها است. 🔻 امام خمینی(ره) در زمانه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و آیت‌الله بروجردی که مشی عملی آنها مبنی بر تقیه مقابل پهلوی بود تمام و کمال با زعیم زمان همراهی می‌کنند و اگرچه حتی در زمان آیت‌الله بروجردی شرایط زمانه را مناسب برای قیام می‌دانند اما چون زعیم زمان تشخیص دیگری دارد دست به اقدامی نمی‌زنند و به دیگران می‌فرمایند: «ایشان عَلَم است و ما باید زیر علم جمع شویم"، ایشان هرچه بفرمایند ما باید اطاعت کنیم.» تشخیص لزوم تشکیل حکوت در یک امر صغروی بود که بر اساس فضای زمان امام این لزوم را تشخیص دادند و برای آن اقدام کردند. ایشان در مورد شیخ عبدالکریم حائری نیز می‌فرمودند: «اگر مرحوم حائری [امروز] حضور داشتند از فرصت پیش آمده استفاده می‌کردند و به تأسیس نظام اسلامی دست می‌زدند.» https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از اسلام تمدنی
🧐استغفرالله! تمدن ، جریانِ جهان بینی در تمام محصولات زندگی انسان است .برای اینکه بخواهیم یک تمدن غیر التقاطی داشته باشیم بایستی همه ی محصولات نظام، اعم از مادی و معنوی با جهانبینی و ایدئولوژی های اسلامی تطابق داشته باشد. یکی از خاصیت های تمدن، قابلیت انتشار آن است ؛ به تعبیر دیگر ویژگی ذاتی یک تمدن این است که میخواهد خودش را بروز بدهد و بر همه غلبه کند. قطعا هنر و ورزش از مهم ترین محصولات تمدن ها میباشد . اقای جمهوری اسلامی لطفا بیدارشو...📣📣📣 چرا حواست به سینما،نقاشی،موسیقی، فوتبال،کشتی و... نیست؟! آقایان حزب اللهی چرا از کار تمدنی دورید؟! نه در علم وهنر و نه ورزش حرفی برای گفتن ندارید .چرا کار هنری و ورزشی را دون شان میدانید؟ برای فرهنگ سازی در دنیای امروز نیازمند استفاده از ظرفیت تمدنی در هنر و ورزش هستیم. اقایِ حوزه یِ علمیه ، ما هنر اسلامی نداریم؟! اسلام درباره ورزش حرف ندارد؟! این وضعیت اسفبار ورزش و هنر تقصیر خود ماست نه دشمن!مگر کاری برای ورزش میکنیم که انتظار داریم بازیکن فلان تیم نماد اسلام و جمهوری اسلامی باشد ؟ ورزشکار اسلامی تربیت کرده اید؟اصلا به تربیت ورزشکار اسلامی فکر کرده اید؟ موسیقی که استغفرالله حرام است ! ظرفیتی که در هنر و ورزش نهفته است در هیچ منبر و حلقه و کلاسی نیست .برای کار تمدنی نیاز به ابزار تمدنی داریم ،دیر شده است ولی نگذاریم راه توبه بسته شود!با این رویکردِ شیعیان نسبت به هنر و ورزش قطعا به گوشه رینگ خواهیم رفت. ✍سیدرضا غضنفری 🆔@islam_tamadddoni
❇️ آیا اسلام برای امروز حرفی دارد؟ 🔹مناظره آقای و که چند روز پیش در برگزار شده بود رو گوش میدادم، نکات جالبی داشت اما در مجموع شبیه دیگر مناظرات مرسوم بود، تفاوت خاصی نداشت. 🔹چندین جا عبدالکریمی به نحوی صحبت کرد انگار اسلام حرفی برای دنیای امروز نداره، میگفت اسلام که در و و ... حرفی نداره، آخه اسلام رو چه به مثلا، جالب بود حتی به نحوی صحبت میکرد که انگار اسلام در و و... هم حرفی نداره. 🔹بله من هم قبول دارم هنوز راه بسیار داریم تا بتونیم متخذ از منابع دینی که ناظر به واقع باشند رو تولید کنیم اما تا به امروز هم کم کار نشده، اساسا واحد تولید چنین دانش هایی قرنه، نباید توقع داشت توی 40 سال کار تموم بشه 🔹خلاصه نمیدونم واقعا مراد و اعتقاد حقیقی ایشون دقیقا همین مسئله بوده یا نه، اما گفتن این حرف ها از ایشون برام عجیب بود. حداقل ایشون دیگه سنش قد میده و و و... رو درک کرده باشه و آثارشون رو خونده باشه 🔹مثلا میگفت که چیزی نیست و پشتوانه ای نداره و مثلا با دو تا روایت اثباتش کردن پس اسلام که اصلا نظریه سیاسی نداره 🔹وقتی ایشون به عنوان و یک جریان، این قدر از آثار و منابع خودمان دور باشه، دیگه توقعی از جوانان و نوجوانان کف میدان نیست، 🔹البته این مشکل در هم هست، شناختی از فضای فکری و پارادایم ذهنی اونها نداریم، برای فهم همدیگه تلاشی نمیکنیم، به خاطر همین هم هست که طرفین نمیتونن با هم کنن، حرف همدیگه رو متوجه نمیشن 🔹در مورد اینکه اسلام برای امروز ما حرف داره یا نه حرف بسیار زیاد هست اما این مسئله اساسا دعوای اصلی جمهوری اسلامی و امریکاست، اینکه ما به دنبال «» هستیم، به خلاف غرب. قبلا در یه متن اجمالا این نکته رو توضیح داده بودم: https://eitaa.com/TarikhDEF/130 🔹اگر واقعا اسلام صرفا ادعا داشت اما عملا نظریه ای برای ادعای خود نداشت، دلیل این تقابل بنیادین امریکا با ایران اسلامی چیست؟ بابا این رو دیگه خود غربی ها تصریح کردن. 🔹اساسا امریکا خطری که از ناحیه ما مسلمان ها احساس میکنه، نیست، بلکه اتفاقا ترس اونها از بسط و گسترش همین محتوا و در جهان و غرب و خصوصا امریکاست. این همون تهدیدی هست که از اون تعبیر به « برای قانون اساسی امریکا» میکنن. 🔹نگاه غرب به ما و اسلام رو در ادامه ببینید: ➕«امروزه ایالات متحده امریکا با به مراتب بدتری روبروست: نظریه سیاسی-اجتماعی تمامیت خواهانه که اسلام آن را می نامد. شریعت، که به معنای راه و روش ترجمه شده، یک چارچوب سیاسی و حقوقی جامع است. ▫️اگرچه شریعت به طور حتم از عناصر وحیانی تشکیل یافته است، اشتباه خواهد بود که فکر کنیم آداب و رسومی مذهبی در شکل غربی آن باشد، چرا که شریعت در واقع به دنبال تنظیم همه اشکال رفتار در حیطه های مادی از قبیل ، ، ، و است. ▫️همانا شریعت گسل اصلی و مبارزه خانمان برانداز اسلام است... نزد این ایدئولوگ ها، شریعت دیگر یک مسئله خصوصی به شمار نمی آید. حامیان این نظریه، به غرب به عنوان یک فرهنگ و یک تمدن که باید آن را پذیرفت یا حداقل تحمل کرد نمی نگرند، بلکه به عنوان مانعی می نگرند که باید بر آن فائق آمد.» [‏مقاله شریعت تهدیدی برای امریکا به نقل از کتابچه نگاه راهبردی غرب نسبت به آینده اسلام و مسلمانان، نشر دیدمان، ص43] 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از فکرت
Abdolkarimi-Elahirad.mp3
39.14M
🎙مناظره با موضوع «آزادی در جمهوری اسلامی» 🔸 دکتر بیژن عبدالکریمی 🔹 دکتر صفدر الهی‌راد 💢 ۹ آبان، دانشگاه تهران •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net