eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
155 ویدیو
259 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣پیش گویی #امام_علی_علیه_السلام و #امام_حسین_علیه_السلام درباره حجاج بن یوسف ثقفی :👇 ✅امام علی(ع)
2⃣کسی با دست بیعت نکند با پای حجّاج بیعت خواهد کرد!👇 ✅در تاریخ آمده است که؛ بعد از شکست زبیریان، حجاج بن یوسف ثقفی از جانب عبدالملک بن مروان حاکم کوفه شد. عبدالله بن عمر که پیشتر بعد از قتل عثمان در سال۳۵ هجری با امام علی(ع) بیعت نکرده بود، اکنون در سال ۷۵ هجری، شدید از این وضعیت وحشت کرده بود، شبانه به خانه حجاج بن یوسف رفت و با اصرار به محضرش رسید. حجاج نیز مشغول شرب خمر بود! حجاج پرسید : برای چه آمده ای؟ عبدالله گفت : ای خلیفه‌ی خدا! 📋《مُدَّ يَدَكَ لِاُبَايِعَكَ لِعَبدِالمَلَكِ!》 ♦️دستانت را دراز کن تا با تو بیعت کرده باشم که گویی با عبدالملک بیعت کرده ام. حجاج گفت : شبانه؟! صبح می‌آمدی! عبدالله پاسخ داد : قربان! اگر تا صبح زنده نمانم، جواب خدا را در قیامت چه دهم؟! چون از رسول خدا(ع) شنیدم که فرمود : هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. حجاج هم برای تحقیر بیشتر او این چنین کرد : 📋《فَاَخرَجَ الحَجَّاجُ رِجلَهُ وَ قَالَ : خُذ رِجلِي فَاِنَّ يَدِي مَشغُولَةُ》 ♦️پایش را به سوی او دراز کرد و گفت : با پایم بیعت کن که دستانم مشغول است! او با پای حجاج بیعت کرد و پس از حمد و خوشحالی از حصول توفیق بعیت، خارج شد. حجاج گفت : 📋《يَا احمَقَ بَنِي عَدِي! مَا بَايَعتَ مَعَ عَلِيِِّ(ع) وَ تَقُولُ اليَومَ مَن مَاتَ وَ لَم يَعرِف اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مَيتَةً جَاهِلِيَّةً أَو مَا كَانَ عَلِيُّ(ع) اِمَامَ زَمَانِكَ؟》 ♦️ای احمق بنی عدی! با علی(ع) بعیت نکردی و حال می گویی : هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است؟ یا اینکه علی(ع) را امام زمانت نمی دانستی؟!!(۱) 📚منبع : ۱)الکنی و الالقاب محدث قمی، ج۱، ص۳۶۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆هفدهم ماه مبارک رمضان، اواخر حضور حضرت رسول اکرم(ص) در مکه معظمه(به نقلی شش ماه قبل از هجرت) وقوع معراج حضرت رسول اکرم(ص) و سیر روحانی، جسمانی حضرت(ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی(۱) و نزول آیه مبارکه اسراء : 📋«سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَ‌یٰ بِعَبْدِهِ لَيلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِي بَارَ‌کْنَا حَوْلَهُ لِنُرِ‌يهُ مِنْ آياتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ‌» ♦️منزّه است آن [خدایی‌] که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی که پیرامون آن را برکت داده‌ایم سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.(اسراء ۱) 📚منبع : ۱)الطبقات‌الکبری ابن سعد، ج۱، ص۱۹۹ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆هفدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجری قمری وقوع :👇 @TarikhEslam
✅بنابر نقل مشهور، جنگ بدر در روز جمعه، در روز هفدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجری اتفاق افتاد.(۱) جنگ بَدْر نخستین جنگ با فرماندهی حضرت رسول اکرم(ص)، میان مسلمانان و مشرکان قریش پس از هجرت رسول اکرم(ص) به مدینه بود که در منطقه بدر رخ داد. از علل وقوع این جنگ می توان به مواردی اشاره کرد. از آنجایی که مسلمانان پیش از هجرت، در مکه مورد اذیت و آزار، شکنجه و تبعید کافران قرار گرفته بودند. و همچنین پس از هجرت اموال باقی‌ مانده مهاجران، توسط مشرکان قریش مصادره شده بود، با این وجود مسلمانان از سوی خداوند اجازه جنگ با مشرکان قریش را نداشتند و به صبر فرا خوانده می‌شدند. تا اینکه خبر رسید که کاروان تجاری قریش به سرپرستی ابوسفیان به همراه مال التجاره مسلمانان از مکه به شام در حال حرکت است. در راه بازگشت کاروان کفار از غزه به سوی مکه، خداوند به رسول اکرم(ص) فرمان خروج مسلمانان را از مدینه برای پیروزی بر کاروان یا سپاه مشرکان فرمان داد. بدینوسیله سپاه مسلمان از مدینه خارج شدند و صبح هنگام رسول اکرم(ص) در حال آرایش سپاه بود که سپاه قریش روبروی آنان قرار گرفت. ابتدا رسول اکرم(ص) در طی پیامی، ضمن اعلام عدم تمایل به رویارویی با قریش، آنان را از جنگ برحذر داشت. برخی خواهان بازگشت شدند؛ اما جنگ‌ طلبی و گردن‌ فرازی ابوجهل مانع پذیرش شد و جنگ شروع شد. در این جنگ، مسلمانان علی‌ رغم کم‌ شمار بودن به پیروزی رسیدند و چند تن از بزرگان مشرکان نیز کشته یا اسیر شدند. این پیروزی جایگاه مسلمانان در مدینه را تثبیت کرد. و از علل پیروزی مسلمانان، جانفشانی و دلاوری مسلمانان به‌ ویژه امام علی(ع) و حمزه سیدالشهداء(ع) بود. این غزوه جزء معدود جنگ‌هایی است که در قرآن ذکر شده و نمونه‌ای از امدادالهی دانسته شده است. رسول اکرم(ص) سه روز در بدر ماند و سپس زید ‌بن حارثه و عبدالله ‌بن رواحه را به مدینه فرستاد تا خبر پیروزی مسلمانان را برسانند.(۲) 📚منابع : ۱)تاریخ یعقوبی، ج‌۲، ص‌۴۵ ۲)المغازی واقدی، ج‌۱، ص‌۴۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽 🎞سکانسی از و رشادتهای در فیلم محمد رسول الله(ص) ساخته مصطفی عقاد @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍جواب دندان شکن به معاویه و یادآوری خاطره !👇 @TarikhEslam
✅هنگامی که امام علی(ع) به سال ۳۵ هجری به خلافت رسید، معاویه حاکم شام بود. امیرالمؤمنین(ع) تصمیم گرفت عبدالله بن عباس را حاکم ‏شام کند؛ پس نامه‏‌ای به معاویه نوشت و در آن نامه، از او خواست تا امور شام را به ابن عباس تحویل داده و همراه اَشراف شام به مدینه بیاید و با حضرت(ع) بیعت کند! این دستور بر معاویه گران آمد و حضرت(ع) را تهدید به جنگ کرد. و حضرت(ع) در جواب نامه این را نوشت و فرستاد : 📋«..عِنْدِی اَلسَّیْفُ اَلَّذِی أَعْضَضْتُهُ بِجَدِّکَ وَ خَالِکَ وَ أَخِیکَ فِی مَقَامٍ وَاحِدٍ..» ♦️در نزد من همان شمشیرى است که در جنگ بدر بر پیکر جدّ و دایى و برادرت زدم.(۱) یعنی کسی را به جنگ تهدید می کنی که از کودکی مشق جنگ کرده و با جنگ قد کشیده و حال اگر می خواهی با همان تو را هم به آنان ملحق کنم، بی صبرانه منتظرم! برخی از اصحاب امام علی(ع) عزل معاویه را عادلانه امام غیر سیاستمندانه قلمداد کردند و جواب نامه معاویه را هم نوعی تا جایی که سیاست امام علی(ع) را با سیاست معاویه مقایسه می کردند و حضرت در این باره می فرماید : 📋«وَاللهِ مَا مَعَاوِیَةُ بِأَدهَی مِنِّی، وَلکِنَّهُ یَغدرُ وَ یَفجرُ!» ♦️سوگند به خدا! معاویه از من سیاستمدارتر نیست، اما معاویه حلیه‎گر و جنایتکار است!(۲) 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۴، ص۱۳۱ ۲)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۰، ص۲۱۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆هفدهم ماه رمضان سال ۵۸ هجری قمری مرگ «عایشه بنت ابی بکر» توسط «معاویه بن ابی سفیان» در مدینه:👇 @TarikhEslam
سوال9️⃣3️⃣1️⃣:فلسفه ازدواج حضرت رسول اکرم(ص) با «عایشه بنت ابوبکر» چه بود؟👇 @TarikhEslam
پاسخ: قبل از پاسخ به این سوال؛ مقدمتا انگیزه های حضرت رسول اکرم(ص) را درباره ازدواج شرح دهیم: 1⃣عمل به فریضه الهی:👇 مسئله ی ازدواج یک پاسخ منطقی به نیاز زن و مرد به یکدیگر است،که در تمام شرایع و ادیان و جوامع پذیرفته شده است. اسلام نیز بنیاد ازدواج را مبارک ترین بنیانها و بناها شمرده است و پیروان خود را بدان ترغیب و شرایط و حدودی برای آن تعیین نموده است. و پیامبر اکرم(ص) نیز انسانی است، همانند سایر انسانها با همان نیازها با این تفاوت که بر آن حضرت(ص) وحی نازل می شود. 📖قرآن می فرماید : 《قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ》 بگو من بشری هستم مثل شما ،(امتیازم این است که) به من وحی می شود..(۱) یکی از نیازهای پیامبر اکرم(ص) نیاز به ازدواج و انتخاب همسر بوده است، اما از آنجایی که پیامبراکرم(ص) معصوم و خود ساخته است و قوای نفسانی خود را تحت کنترل دارد، هیچگاه از جاده اعتدال خارج نمی شود. 2⃣سياسی و اجتماعی:👇 يعنی با ازدواج موقعيت پیامبر(ص) در بين قبايل مستحكم می گشت و بر نفوذ سياسي و اجتماعيش افزوده می شد و از اين راه براي رشد و گسترش اسلام استفاده می نمود. پشتوانه وحمایت سیاسی از حضرت(ص) در اموری از قبیل جنگها و اتحاد قبایل و حکومت داری و جلوگيري از كارشكني هاي آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد زمينه مساعد براي مسلمان شدن قبايل عرب، از ناحیه برخی از قبایل عرب می توانست در برخی از مواقع، کمکی برای پیامبر(ص) باشد. در راستاي اين اهداف پيامبر(ص) با زنان ذيل ازدواج كردند : ۱)عايشه دختر ابوبكر از قبيله (تيم) ۲)حفصه دختر عمر از قبيله بزرگ (عدی) ۳)ام حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله (بني اميه) ۴)ام سلمه از قبيله (بني مخزوم) ۵)سوده از قبيله (بني اسد) ۶)ميمونه از قبيله (بني هلال) ۷)صفيه از (بنی اسرائيل) و .. از اين روي، پيامبر(ص) با قبايل بزرگ قريش، به ويژه با قبايلي كه بيش از ديگران با پيامبر(ص) دشمن بودند، مانند؛ بني اميه و بني اسرائيل، ازدواج نمود. اما با قبايل انصار كه از سوي آنان هيچ خطري احساس نمي شد و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمني نداشتند، ازدواج نكرد.(۲) 3⃣تبلیغی:👇 ازدواج مهمترين پيوند و ميثاق اجتماعي است، به ويژه در آن فرهنگ تأثير بسياري از خود به جا مي گذارد. در آن محيطي كه جنگ و خونريزي و غارتگري جزو خصلت ثانوي اعراب شده بود، بهترين عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت، پيوند زناشويي بود. حضرت(ص) به خاطر دست يابي بر موقعيت هاي بهتر در عرصه تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب، به برخی از این ازدواج ها روی می آورد.(۳) 4⃣اقتصادی:👇 پشتوانه اقتصادی پیامبراکرم(ص) نیز علاوه بر دلایل فوق، از ناحیه برخی از این قبایل عرب، می توانست در بسیاری از مواقع، کار ساز باشد. ✅اما با این همه اوصاف، فلسفه ازدواج پیامبر(ص) با عایشه: در کنار دلایلی که تا به این حال، در این رابطه از قبیل عوامل سیاسی وتبلیغی اقتصادی و..بیان شد، دلیلی که بیشتر از همه معقولانه است، وبا فتنه ی اهل نفاق سازگاری دارد، این است که طبق شواهد تاریخی، ابوبکر از باسوادان مکه بوده وبه دلیل آشناییت و مراوده ی وی، با یهودان مکه، در تورات در وصف پیامبر آخرالزمان شنیده بود که؛ داماد پیامبر آخرالزمان، جانشین بلافصل وی خواهد بود! پس ابوبکر سعی بر دامادی پیامبر(ص) داشت! ولی با معضل زیادی روبه رو بود، از جمله سن ابوبکر! چون پیری ابوبکر اقتضا داشت که پیامبر(ص) این امر را قبول نکند، اما ابوبکر کافی بود در این زمینه، کاری را انجام دهد، که پیامبر(ص) جوابی در اعتراض وی نداشته باشد! به نوعی سنت را بشکند واین سنت ازدواج را، با این اختلاف سن، باب کند! پس ابوبکر دخترش عایشه را که از حیث سنی اختلاف چندانی با حضرت زهرا(س) نداشت، به اصرار خود به تزویج پیامبر(ص) درآورد، تا در سالهای دیگر بتواند از دختر پیامبر(ص) خواستگاری کند، ودر صورت اعتراض پیامبر(ص) به این اختلاف سن، جوابش این باشد که؛ اگر این کار روا نبود، پس چرا خود شما این کار را کرده اید؟! وشما با این سن، عایشه را به تزویج درآورده اید؟! وفاصله سنی شما با عایشه همان فاصله سنی بین من و زهراست! ولی غافل ازین که جواب پیامبر(ص) این خواهد بود که امر ازدواج زهرا(س) بدست خداست. وقتی ابوبکر به خواستگاری حضرت زهرا(س) آمد،این سخن پیامبر(ص) را شنید، دیگر حرفی برای گفتن نداشت.(۴) همچنین بعد از این ماجرا، وی در عقد حضرت زهرا(س) با امام علی(ع) که در مسجد پیامبر(ص) برگزار شد، حضور نیافت. 📚منابع: ۱)سوره کهف، آیه ۱۱۰ ۲)مقدمه ابن خلدون، ج۱، ص۲۸۶ ۳)کتاب محمد پيامبري كه از نو بايد شناخت،گيورگيو، ص۲۰۷ ۴)برگرفته از بیانات در دروس تاریخ تطبیقی @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤حسادت عایشه بنت ابوبکر به شخصیت در منابع اهل سنت :👇 @TarikhEslam
✅به سند کتب اهل تسنن آمده است که؛ عایشه خود می گوید : 📋《مَا غِرْتُ عَلَى اِمْرَأَةٍ لِرَسُولِ اللهِ(ص) كَمَا غِرْتُ عَلَى خَدِيجَةَ(س) لِكَثْرَةِ ذِكْرِ رَسُولِ اللهِ(ص) إِيَّاهَا وَ ثَنَائِهِ عَلَيهَا》 ♦️آن قدر که بر خدیجه(س) حسادت می کردم، بر هیچ یک از همسران رسول خدا(س) حسادت نمی کردم، زيرا آن حضرت(ص) از ایشان بسيار یاد می کرد و از او تمجید می نمود.(۱) 👤در جایی دیگر نیز عایشه گفته است : 📋《کَانَ النَّبِیُّ(ص) إِذَا ذَکَرَ خَدِیجَةَ(س) أَثْنَى عَلَیْهَا، فَأَحْسَنَ الثَّنَاءَ! فَغِرْتُ یَوْمًا، فَقُلْتُ : مَا أَکْثَرَ مَا تَذْکُرُهَا حَمْرَاءَ الشِّدْقِ، قَدْ أَبْدَلَکَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ بِهَا خَیْرًا مِنْهَا؟!!》 ♦️رسول خدا(ص) هرگاه به یاد خدیجه(س) می‌افتاد از او به نیکی یاد می‌کرد. روزی حسادت بر من چیره شد و گفتم : چه زیاد از آن پیر زن بی ‌دندان یاد مى‏ کنید؟!! حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《[خَدِیجَةُ وَ أَینَ‏ مِثْلُ‏ خَدِیجَةَ؟] مَا أَبْدَلَنِی اللهُ عَزَّ وَجَلَّ خَیْرًا مِنْهَا، قَدْ آمَنَتْ بِی إِذْ کَفَرَ بِی النَّاسُ، وَصَدَّقَتْنِی إِذْ کَذَّبَنِی النَّاسُ، وَوَاسَتْنِی بِمَالِهَا إِذْ حَرَمَنِی النَّاسُ، وَرَزَقَنِی اللهُ عَزَّوَجَلَّ وَلَدَهَا إِذْ حَرَمَنِی أَوْلَادَ النِّسَاءِ》 ♦️خدیجه و کجاست مانند خدیجه؟! مرا  همانا خداوند بهتر از او نصیب شما فرموده است، زیرا هنگامى که همه مردم مرا تکذیب مى‏ کردند، او مرا تصدیق مى‏ کرد و هنگامى که مردم مرا محروم مى‏ داشتند، او با اموال خود من را یاری مى‏ کرد و خداوند فرزندان مرا، از او به من عنایت فرمود و حال آنکه از غیر او فرزندى به من عنایت نفرمود.(۲) 📚منابع: ۱)صحيح بخاری، ج۳، ص۱۳۸۹، ح۳۶۶۰ ۲)مُسند احمد بن حنبل، ج۴۱، ص۳۵۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال0️⃣4️⃣1️⃣ : ماجرای «سگ های حَوأَب» در جریان چه بوده است؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: وقتی «طلحه» و «زبیر» به همراه «عایشه» از مکه به سمت بصره در حال حرکت بودند، لشگر جمل به آبگاه «حوأب» رسید. «حوأب» نام منطقه ای است که تقریبا مابین مکه و بصره قرار دارد. سپس سگ های حوأب بر عایشه پارس کردند. عایشه به محمد بن طلحه گفت : 📋《مَا يُقَالُ لِهَذَا الْمَاءِ الَّذِي نَحْنُ بِهِ؟》 ♦️اسم این آبگاه چیست؟ محمّد گفت : اینجا حوأب است! عایشه در این هنگام گفت : 📋《إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ! رُدُّونِي! رُدُّونِي!》 ♦️مرا برگردانید! مرا برگردانید! محمّد دلیلش را پرسید. عایشه گفت : از رسول خدا(ع) شنیدم که به زنان خود می فرمود : 📋《أَيَّتُكُنَّ يَنْبَحُهَا كِلابُ الْحَوْأَبِ؟》 ♦️سگهای حواب بر کدام یک از شما پارس خواهد کرد؟(۱) و در نقلی دیگر؛ رسول اکرم(ص) می فرمود : 📋《إِنَّ إِحْدَاكُنَّ تَنْبَحُهَا كِلاَبُ اَلْحَوْأَبِ، فِي اَلتَّوَجُّهِ إِلَى قِتَالِ وَصِيِّي، عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)》 ♦️همانا روزی سگهای «حوأب» به یکی از شما زنان پارس می کند، در حالی که شما عازم جنگ با وصی من علی بن ابی طالب(ع) هستید!(۲) در این هنگام عایشه تصمیم به بازگشت گرفت که عبدالله بن زبیر سراسیمه خود را نزد عایشه[که خاله او محسوب می شد] رساند. عبدالله گفت : 📋《كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ هَذَا الْمَاءَ الْحَوْأَبُ! وَجَاءَ بِخَمْسِينَ مِنْ بَنِي عَامِرٍ فَشَهِدُوا وَحَلَفُوا عَلَى صِدْقِ عَبْدِ الله》 ♦️کسی که گمان کرده اینجا حواب است دروغ می گوید و سپس عبدالله پنجاه نفر از اعراب بنی عامر را آورد و آنان به دروغ سوگند یاد کردند که اینجا حوأب نیست! و بر صدق دروغ آلود عبدالله قسم دروغ خوردند.(۳) و به نقل شیخ صدوق؛ 📋《فَكَانَتْ أَوَّلَ شَهَادَةٍ شُهِدَ بِهَا فِي اَلْإِسْلاَمِ بِالزُّورِ》 ♦️این سخن نخستین گواهی است که در اسلام به دروغ گفته شد.(۴) 📚منابع: ۱)۳)أنساب الأشراف بلاذری، ج۲، ص۲۲۴ ۲)۴)من لا يحضره الفقيه شیخ صدوق، ج۳، ص۷۴   @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤خوشحالی «عایشه بنت ابوبکر» در دو جا طبق منابع اهل سنت!👇 @TarikhEslam
✅طبق منابع اهل سنت عایشه دو جا ابراز خوشحالی کرده است! 1⃣هنگام شهادت :👇 عالم اهل سنت ابى يعقوب يوسف بن إسماعيل لمعانى معتزلی حنفی(متوفی سال ۶۰۶ ه.قمری) که یکی از اساتید حنفیِ ابن ابی الحدید است، می‌ نویسد : 📋《ثُمَّ مَاتَتْ فَاطِمَةُ(س) فَجَاءَ نِسَاءُ رَسُولِ الله(ص) کُلُهُنَّ إلَىٰ بَنِی‌ هَاشِمٍ فِی الْعَزَاءِ إلَّا عَائِشَةُ فَإنَّهَا لَمْ تَأتَ وَ أظْهَرَتْ مَرَضَاً وَ نُقِلَ إلَىٰ عَلِیٍّ(ع) عَنْهَا کَلَامٌ یَدُلُّ عَلَى السُّرُورٍ》 ♦️پس از شهادت حضرت فاطمه(س) تمام همسران رسول خدا(ص) برای تسلیت گفتن، نزد بنی هاشم آمدند، اما عایشه نیامد و خود را به مریضی زد. به امیرالمومنین(ع) نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت فاطمه(س) ابراز خوشحالی کرده است.(۱) 2⃣هنگام شهادت :👇 ابوالفرج إصفهانی(متوفی سال ۳۵۶ه.قمری) دانشمند پرآوازه و مقبول نزد اهل سنت، در كتاب مقاتل الطالبيين با سند صحيح از ابوالبختری نقل می کند و می نویسد : 📋《لَمَّا اَن جَاءَ عَائِشَةَ قَتْلَ عَلِیٍّ(علیه السلام) سَجَدَتْ》 ♦️وقتی خبر شهادت امام علی(ع) به عائشه رسيد، سجده شکر به جا آورد‌.(۲) 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۹، ص۱۹۸ ۲)مقاتل الطالبيين أبو الفرج اصفهانی، ج۱، ص۱۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا