eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
153 ویدیو
258 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅نامش جُنْدَب بْن جُنادَه غِفاری از بزرگان صحابه حضرت رسول اکرم(ص) و از یاران امام علی(ع) بود. او از سابقون و پیشتازان اسلام است و پس از ظهور اسلام جزء اولین نفرات ایمان‌ آورنده به رسول اکرم(ص) بود. ابن عبد البر می نویسد : هنگامی که حضرت رسول اکرم(ص) به رسالت مبعوث شد، آوازه ایشان به قبیله بنی غفار رسید. روزی ابوذر به برادرش انیس گفت : 📋《ارْكَبْ إِلَى هَذَا الْوَادِي، وَاعْلَمْ لِي عِلْمَ هَذَا الرَّجُلِ الَّذِي يَزْعُمُ أَنَّهُ يَأْتِيهِ الْخَبَرُ مِنَ السَّمَاءِ، وَاسْمَعْ مِنْ قَوْلِهِ، ثُمَّ ائْتِنِي》 ♦️به آن سرزمین برو و مرا از علم این مرد که گمان می‌کند او را از آسمان، اخباری می‌رسد، آگاه‌ ساز و سخنانش را گوش کن و نزد من برگرد. برادرش به مکه رسید، سخنان رسول اکرم(ص) را شنید و نزد ابوذر بازگشت و گفت : 📋《رَأَيْتُهُ يَأْمُرُ بِمَكَّةَ بِمَكَارِمِ الأَخْلاقِ》 ♦️مردی را دیدم که در مکه، مردم را به مکارم اخلاق دعوت می کرد. سپس ابوذر مشتاقانه به مکه رفت و به جستجوی رسول اکرم(ص) پرداخت. ابوذر می گوید : هنگامی که صبح فرا رسید به همراه امام علی(ع) راهی خانه رسول اکرم(ص) شدیم و حضرت(س) را زیارت کردم.(۱) ابوذر می گوید : 📋《كُنْتُ رُبُعَ الْإِسْلَامِ أَسْلَمَ قَبْلِي ثَلَاثَةٌ وَ أَنَا الرَّابِعُ، أَتَيْتُ نَبِيَّ اللَّهِ(ص) فَقُلْتُ لَهُ : السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ(ص) أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، فَرَأَيْتُ الِاسْتِبْشَارَ فِي وَجْهِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَقَالَ : مَنْ أَنْتَ؟ فَقُلْتُ : إِنِّي جُنْدُبٌ رَجُلٌ مِنْ بَنِي غِفَارٍ!》 ♦️من چهارمین نفر بودم که نزد رسول اکرم(ص) رفتم و به او گفتم : سلام بر تو‌ ای رسول خدا! شهادت می‌دهم که خدایی جز الله نیست و شهادت می‌دهم که محمد بنده او و فرستاده اوست. سپس خوشحالی را در چهره رسول اکرم(ص) دیدم و ایشان از من اسمم را پرسید و من نیز خود را معرفی کردم و توسط ایشان مسلمان شدم.(۲) رسول اکرم(ص) به ابوذر فرمود : 📋《ارْجِعْ إِلَى قَوْمِكَ فَأَخْبِرْهُمْ، وَاكْتُمْ أَمْرَكَ عَنْ أَهْلِ مَكَّةَ، فَإِنِّي أَخْشَاهُمْ عَلَيْكَ》 ♦️به نزد قوم خودت بازگرد و آنان را از این امر با خبر کن، ولی از مردم مکه مخفی نگه دار، زیرا من از جانب آنان برای تو می ترسم. ابوذر عرض کرد : 📋《وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لأُصَوِّتَنَّ بِهَا بَيْنَ ظَهْرَانِيهِمْ》 ♦️قسم به کسی که جانم در دست اوست، آیین یکتا پرستی را مانند تازیانه بر پشتهای آنان می کوبم.(۳) ابوذر در راستای تبلیغ دین مبین اسلام بسیار کوشید و در این راه بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفت و توسط مشرکان شکنجه شد. ابوذر همواره در کنار حضرت رسول اکرم(ص) بود و از حواریون ایشان محسوب می شد، تا اینکه واقعه هجرت رسول اکرم(ص) به مدینه رخ داد و ابوذر نیز به مدینه آمد. طبق نقل مرحوم کلینی؛ 📋《لَقَدْ آخَى رَسُولُ اَللَّهِ(ص) بَيْنَهُمَا[أَبِی ذَرٍّ وَ سَلْمَانَ]》 ♦️حضرت رسول اکرم(ص) بین ابوذر و سلمان غفاری عقد اخوت و برادری بست.(۴) ابوذر در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) کاملا خود را وقف اسلام می کرد و در همه جنگها شرکت می جست و در فتح مکه نیز پرچم قبیله بنی غفار را بر دوش داشت. ابوذر بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص) از حامیان اصلی امام علی(ع) درآمد و از مخالفان اصحاب سقیفه محسوب می شد. ابوذر یکی از چهار نفری بود که در ماجرای مخالفت با سقیفه و دعوت امام علی(ع) برای قیام علیه غاصبین لبیک گفت. امام علی(ع) خود در این رابطه می فرماید : به خانه یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان در اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را درباره حقّم به خدا سوگند دادم و آنان را به یاری خویش فراخواندم. 📋《فَلَمْ یَسْتَجِبْ لِی مِنْ جَمِیعِ النَّاسِ إِلَّا أَرْبَعَهُ رَهْطٍ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَالْمِقْدَادُ وَالزُّبَیْرُ وَلَمْ یَکُنْ مَعِی أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَصُولُ بِهِ وَلَا أَقْوَی بِهِ》 ♦️از همه آنان تنها چهار نفر به دعوتم پاسخ دادند : سلمان، ابوذر، مقداد، و زبیر واز خاندانم نیز کسی نبود تا از من پشتیبانی کند.(۵) امام باقر(ع) می‌فرماید : 📋《اِرْتَدَّ اَلنَّاسُ بَعْدَ اَلنَّبِيِّ(ص) إِلاَّ ثَلاَثَةَ نَفَرٍ اَلْمِقْدَادُ بْنُ اَلْأَسْوَدِ وَ أَبُوذَرٍّ اَلْغِفَارِيُّ وَ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِيُّ》 ♦️پس از رسول خدا(ص) همه افراد مرتد شدند و دست از علی(ع) کشیدند مگر سه نفر؛ مقداد بن اسود و ابوذر غفاری و سلمان فارسی!(۶) همچنین ابوذر در تشییع جنازه حضرت فاطمه(س) شرکت داشت. @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
علامه مجلسی می نویسد : 📋《فَلَمَّا أَنْ هَدَأَتِ الْعُیُونُ؛ وَ مَضَى مِنَ اللَّیْلِ، أَخْرَجَهَا عَلِیٌّ(ع) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَیْنُ(ع)، وَ عَمَّارٌ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَقِیلٌ وَ الزُّبَیْرُ، وَ أَبُو ذَرٍّ وَ سَلْمَانُ وَ بُرَیْدَهُ؛ وَ نَفَرٌ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ وَ خَوَاصِّهِ صَلُّوا عَلَیْهَا، وَ دَفَنُوهَا فِی جَوْفِ اللَّیْلِ!》 ♦️پس هنگامی که پاسی از شب گذشت و چشم ها به خواب رفتند، امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)،‌ عمّار، مقداد،‌ عقیل، زبیر، ابوذر، سلمان، بریده و گروهی از بنی‌هاشم و نزدیکان و خواص اهلبیت(ع) جنازه ی مطهره را تشییع و بر ایشان نماز خواندند.(۷) ابوذر در زمان خلیفه دوم از کسانی بود که به دستور عمر درباره منع نگارش حدیث بی‌ اعتنا بود و می‌ گفت : 📋《وَاللَّهِ لَوْ وَضَعْتُمُ الصَّمْصَامَةَ عَلَى حَلْقِی عَلَى أَنْ أَتْرُكَ كَلِمَةً سَمِعْتُهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) لأَنْفَذْتُهَا قَبْلَ أَنْ يَكُونَ ذَلِكَ》 ♦️والله اگر شمشیری را بر دهانم نهند تا از رسول اکرم(ص) نقل روایت نکنم، تحمل بُرندگی شمشیر را بر ترک سخن رسول اکرم(ص) ترجیح خواهم داد.(۸) به دلیل نقل حدیث بود که ابوذر با چند نفر دیگر در زمان عُمَر زندانی شدند. اوج مخالفتهای ابوذر در زمان خلافت عثمان بود که در این راستا حتی تبعید را نیز به جان خرید. واقدی به نقل از صهبان اسلمی می نویسد : 📋《رَأَيْتُ أَبَا ذَرٍّ يَوْمَ دُخِلَ بِهِ عَلَى عُثْمَانَ عَلَيْهِ عَبَاءٌ مِدْرَعاً قَدْ دُرِعَ بِهَا عَلَى شَارِفٍ حَتَّى أُنِيخَ بِهِ عَلَى بَابِ عُثْمَانَ! فَقَالَ : أَنْتَ اَلَّذِي فَعَلْتَ وَ فَعَلْتَ؟! فَقَالَ : أَنَا اَلَّذِي نَصَحْتُكَ فَاسْتَغْشَشْتَنِي وَ نَصَحْتُ صَاحِبَكَ فَاسْتَغَشَّنِي! فَقَالَ : كَذَبْتَ وَ لَكِنَّكَ تُرِيدُ اَلْفِتْنَةَ وَ تُحِبُّهَا》 ♦️روزی ابوذر را دیدم که بر عثمان وارد شد در حالی که عبایی کهنه بر تن داشت و آن را بر درب خانه عثمان آویزان کرد. عثمان خطاب به او گفت : تو همانی که چنین و چنان کرده ای! ابوذر گفت : من تو را نصیحت می کنم . عثمان گفت : دروغ می گویی و تو در صدد ایجاد فتنه و آشوب هستی که این کار را دوست می داری!(۹) ابوذر همواره به عثمان انتقاد و اعتراض می نمود و گاهی نیز عثمان دینارهایی را برای ابوذر می فرستاد تا از این طریق او را ساکت کند، که در مقابل، ابوذر نمی پذیرفت و دائما به انتقاد از حکومت او می پرداخت تا اینکه عثمان تاب نیاورد و ابوذر را به شام تبعید کرد. ابوذر در شام نیز مانند مدینه به رسالت خود ادامه می داد و در آنجا به معاویه اعتراض می کرد. بلاذری می‌ نویسد : 📋《بَنَى مُعَاوِيَةُ الخَضرَاءَ بِدِمشَقَ فَقَالَ : يَا مُعَاوِيَة! إِِن كَانَت هَذِهِ الدَّارُ مِن مَّالِ اللَّه فَهِيَ الخِيَانَةُ وَ إِن كَانَت مِن مَالِكَ فَهَذَا الإِسرَافُ فَسَكَتَ مُعَاوِيَةُ》 ♦️وقتی معاویه کاخ سبزش را در دمشق ساخت، ابوذر گفت : ای معاویه! اگر این کاخ را از مال خدا ساخته‌ای، خیانت است و اگر از دارایی خودت ساخته‌ای، اسراف است. معاویه هیچ نگفت!(۱۰) معاویه نیز او را از شام به مدینه فرستاد و عثمان این بار به ابوذر گفت : 📋《اُخْرُجْ عَنَّا مِنْ بِلاَدِنَا.. فَخَرَجَ أَبُو ذَرٍّ إِلَى اَلرَّبَذَةِ فَلَمْ يَزَلْ بِهَا حَتَّى تُوُفِّيَ》 ♦️از سرزمین ما دور شو و بیرون برو! پس چنین شد که ابوذر به دستور عثمان به ربذه تبعید شد و تا زمان وفات در آنجا به سر می برد.(۱۱) عثمان هنگام تبعید ابوذر به ربذه دستور داد کسی او را مشایعت نکند و با او سخن نگوید، و امر کرد مروان بن حکم او را از مدینه بیرون کند. اما هنگام تبعید ابوذر، امام علی(ع)، عقیل و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و عمار یاسر برای مشایعت او حاضر شدند و بدرقه نمودند.(۱۲) امام علی(ع) خطاب به ابوذر فرمود : 📋《يَا أَبَاذَرٍّ! إِنَّكَ غَضِبْتَ لِلَّهِ، فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ؛ إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وَ خِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ، فَاتْرُكْ فِي أَيْدِيهِمْ مَا خَافُوكَ عَلَيْهِ وَ اهْرُبْ مِنْهُمْ بِمَا خِفْتَهُمْ عَلَيْهِ، فَمَا أَحْوَجَهُمْ إِلَى مَا مَنَعْتَهُمْ وَ مَا أَغْنَاكَ عَمَّا مَنَعُوكَ، وَ سَتَعْلَمُ مَنِ الرَّابِحُ غَداً..》 ♦️ای ابوذر! همانا تو برای خدا به خشم آمدی، پس امید به کسی بند که به خاطر او خشم گرفتی. این مردم بر دنیای خود از تو ترسیدند، و تو بر دین خویش از آنان ترسیدی. پس آن را که به خاطرش از تو ترسیدند بدیشان واگذار، و با آنچه از آنان بر آن ترسیدی رو به گریز در آر. بدانچه آنان را از آن بازداشتی، چه بسیار نیاز دارند، و چه بی‌نیازی تو بدانچه از تو باز می‌دارند. به زودی می‌دانی فردا سود برنده کیست؟(۱۳) ابوذر با بدترین حالت ممکن به ربذه تبعید شد تا جایی که بدنش مجروح شد و گوشت بدنش ریخت. @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
تا اینکه ابوذر در ماه ذی‌الحجه سال ۳۲ هجری قمری در زمان خلافت عثمان در ربذه از دنیا رفت. نقل شده است که؛ 📋《لَمَّا حَضَرَتْ أَبَا ذَرٍّ اَلْوَفَاةُ وَ هُوَ بِالرَّبَذَةِ بَكَتْ زَوْجَتُهُ أُمُّ ذَرٍّ! فَقَالَ : مَا يُبْكِيكِ؟! فَقَالَتْ : مَا لِي لاَ أَبْكِي وَ أَنْتَ تَمُوتُ بِفَلاَةٍ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ لَيْسَ عِنْدِي ثَوْبٌ يَسَعُكَ كَفَناً وَ لاَ بُدَّ لِي مِنَ اَلْقِيَامِ بِجِهَازِكَ》 ♦️هنگامی که لحظه وفات ابوذر در ربذه فرا رسید، همسرش ام‌ذر گریه می‌کرد و وقتی ابوذر علت را پرسید، همسرش گفت : تو در بیابان می‌ میری و من پارچه‌ای ندارم تا تو را کفن کنم! ابوذر به او گفت : گریه نکن و خوشحال باش! زیرا که روزی رسول اکرم(ص) در بین افرادی که من نیز در میان آنان بودم فرمود : یکی از شما در بیابان می‌میرد و جماعتی از مؤمنین او را به خاک می‌سپارند. حال تمام افرادی که آن روز با من بودند در شهر و میان مردم جان سپرده‌اند و فرمایش رسول اکرم(ص) درباره من است.(۱۴) پس از این، حذیفه بن یمان، عبدالله بن مسعود و برخی از یارانش از جمله حجر بن ادبر، مالک اشتر، و جوانانی از انصار اتفاقاً از آنجا گذشتند، و به تغسیل و تکفین او پرداختند و عبدالله بن مسعود بر پیکرش نمازخواند و ابوذر در همان ربذه دفن گردید.(۱۵) 📚منابع : ۱)الاستيعاب ابن عبدالبر، ج۴، ص۱۶۵۴ ۲)صحیح ابن حبان، ج۱۶، ص۸۳ ۳)الاستيعاب ابن عبدالبر، ج۴، ص۱۶۵۴ ۴)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۰۱ ۵)تفسیر البرهان بحرانی، ج۳، ص۷۷۴ ۶)الاختصاص شیخ مفید، ص۶ ۷)بحار الانوار مجلسی، ج۲۹، ص۱۱۳ ۸)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۲، ص۲۷۰ ۹)بحار الانوار مجلسی، ج۳۱، ص۲۷۹ ۱۰)انساب الاشراف بلاذری، ج‌۵، ص۵۴۲ ۱۱)بحار الانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۷۷ ۱۲)مروج الذهب مسعودی، ج۱، ص۶۹۸ ۱۳)نهج البلاغه سید رضی، خطبه ۱۳۰ ۱۴)بحار الانوار مجلسی، ج۴۲، ص۱۷۷ ۱۵)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۶۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜روایات اهل بیت(علیهم السلام) در مدح و منزلت :👇 @TarikhEslam
1⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋 《إِنَّ اَلْجَنَّةَ مُشْتَاقَةٌ إِلَى أَرْبَعَةٍ مِنْ أُمَّتِي!》 ♦️بهشت مشتاق چهار نفر از امت من است. سوال شد : آنان کیستند؟ حضرت(ص) با دست به امام علی(ع) اشاره کرد و فرمود : 📋《أَنْتَ وَ اَللَّهِ أَوَّلُهُمْ وَ اَلْمِقْدَادُ وَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ》 ♦️به خدا سوگند اولین آنان تویی و سپس مقداد و سلمان و ابوذر!(۱) 2⃣حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى أَمَرَنِي بِحُبِّ أَرْبَعَةٍ وَ اَخبَرَنِى اَنَّهُ يُحِبُّهُم : مِنهُم عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) وَ اَلْمِقْدَادُ بْنُ اَلْأَسْوَدِ وَ أَبُو ذَرٍّ اَلْغِفَارِيُّ وَ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِيُّ》 ♦️خداوند مرا به دوستى و محبّت چهار تن فرمان داد و به من خبر داد كه آنان را دوست دارد : على(ع) از آنان است و مقداد و ابوذر و سلمان!(۲) 3⃣حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى زُهْدِ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ(ع) فَلْيَنْظُرْ إِلَى أَبِي ذَرٍّ》 ♦️هر کس دوست دارد بنگرد به زهد عیسی بن مریم(ع) پس باید نظاره گر ابوذر باشد.(۳) 4⃣حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى تَوَاضُعِ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ(ع) فَلْيَنْظُرْ إِلَى أَبِي ذَرٍّ》 ♦️هر کسی از نگاه کردن به تواضع عیسی بن مریم(ع) خوشحال می شود، پس باید بنگرد به ابوذر غفاری!(۴) 5⃣حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《يَا أَبَاذَرٍّ! تَعِيشُ وَحْدَكَ وَ تَمُوتُ وَحْدَكَ وَ تَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ وَحْدَكَ》 ♦️ای ابوذر! تو تنها زندگی می‌کنی، تنها می‌میری، تنها مبعوث می‌شوی و تنها وارد بهشت می‌شوی.(۵) 6⃣حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《مَا أَظَلَّتِ اَلْخَضْرَاءُ وَ لاَ أَقَلَّتِ اَلْغَبْرَاءُ ذَا لَهْجَةٍ أَصْدَقَ مِنْ أَبِي ذَرٍّ》 ♦️زير آسمان و روی زمين راستگو تر از ابوذر نيست.(۶) 7⃣امام رضا(ع) در روایتی به جماعتی که شیعۀ ظاهری بودند فرمود : 📋《لِدَعْوَاكُمْ أَنَّكُمْ شِيعَةُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ؟!! وَيْحَكُمْ إِنَّ شِيعَتَهُ اَلْحَسَنُ(ع) وَ اَلْحُسَيْنُ(ع) وَ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ اَلْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ اَلَّذِينَ لَمْ يُخَالِفُوا شَيْئاً مِنْ أَوَامِرِهِ》 ♦️شما ادعا می کنید که شیعه علی(ع) هستید؟ وای بر شما! همانا شیعۀ علی(ع) افرادی مانند حسن(ع) و حسین(ع)، ابوذر، سلمان فارسی، مقداد، عمار و محمد بن ابی بکر هستند، آنان که هیچ گاه، مخالفت با اوامر آن حضرت(ع) نهی نمودند و هیچ گاه کاری که مورد قهر آن حضرت(ع) بود انجام نمی‌دادند.(۷) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۰، ص۱۱ ۲)روضه الواعظین ابن فتال نیشابوری، ج۲، ص۲۸۳ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۲۲، ص۳۴۳ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۲۲، ص۴۲۰ ۵)خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۸۲ ۶)کمال الدین شیخ صدوق، ج۱، ص۵۹ ۷)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۴۴۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽 🎞سکانسی جانسوز از لحظه تبعید به ربذه و وفات ایشان، در قسمتی از سریال امام علی(ع) ساخته جناب میرباقری:👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙بیانات در ابتدای درس خارج فقه، در مورد شرط پذیرش مسئولیت با روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) که خطاب به ابوذر غفاری فرمود : 📋《يَا ابَا ذَرٍّ! إِنِّي أُحِبُّ لَكَ مَا أُحِبُّ لِنَفْسِي إِنِّي أَرَاكَ ضَعِيفاً فَلاَ تَأَمَّرَنَّ عَلَى اِثْنَيْنِ وَ لاَ تَوَلَّيَنَّ مَالَ يَتِيمٍ》 ♦️اى ابى ذر! همانا من براى تو آنچه را که براى خود دوست دارم، دوست دارم. من تو را ناتوان می بينم. پس هرگز امير دو نفر نشو و تصدى مال يتيم را نپذير!(۱) 📚منبع : ۱)امالی شیخ طوسی، ص۳۸۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙افشاگری‌ های «ابوذر غفاری» از عملکرد خُلفاء در بیان :👇 ✅ابوذر اهل علم و منطق و فصاحت بود. امام علی(ع) در وصف او فرموده‌اند : لبریز از علم بود و علم از وجودش سرازیر بود. رسول گرامی اسلام(ص) او را در زهد و تدین، به عیسی‌ بن‌ مریم(ع) تشبیه می‌فرمود. عثمان از علم و منطق ابوذر می‌هراسید. این زبان منطق هرجا می‌رفت، کانون قدرت برضد خلیفه و سقیفه می‌شد. تنها جایی که خلیفه احتمال می‌داد هیچ‌کس جذب ابوذر نشود، شام بود؛ ولی آنها در اشتباه بودند؛ مردم شام را شناخته بودند، ولی به قدرت و منطق ابوذر علم کافی نداشتند و از قدرت معنوی ابوذر غافل بودند. یعقوبی می‌نویسد : ابوذر در مسجد می‌نشست و خلق کثیری به دور وی جمع می‌شدند. ابوذر سخن می‌گفت و آنها گوش می‌دادند و او در سخنان خویش به افشاگری از عملکرد خلفا می‌پرداخت و سیره نبی اکرم اسلام(ص) را ذکر می‌کرد. مناقب اهل‌بیت(ع) را می‌گفت و مردم را به تمسک به ولای اهل‌بیت(علیهم السلام) فرا می‌خواند. 📚منبع : برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد طائب @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 8️⃣1️⃣2⃣ :📚 کتاب «ابوذر غفاری» شرح تاریخ زندگانی و فعالیت های انقلابی جناب ابوذر غفاری؛ اثر ابوالقاسم غلامی✍📚👇 @TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 🌐جهت خرید یا دانلود کتاب «ابوذر غفاری» :👇 http://ketabrah.ir/go/b16029 معرفی و دانلود کتاب ابوذر غفاری (جندب بن جناده) @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امام موسی صدر : «در هیئتی که دغدغه ی مبارزه با اسرائیل نباشد؛ شمر هم سینه می زند!» ✊مرگ بر اسرائیل✊ 🇱🇧🇾🇪🇮🇷زنده باد مقاومت🇮🇶🇸🇾🇵🇸 📎 📎 📎 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆یکم ربیع الثانی سال ۶۵ هجری قمری؛ آغاز قیام «توابین» به رهبری «سلیمان بن صرد خزاعی»:👇 @TarikhEslam
✅قیام توابین اولین قیام شیعی پس از واقعه عاشورا با هدف انتقام از قاتلان امام حسین(ع) بود. ‌توابین از سال ۶۱ هجری قمری پس از واقعه عاشورا مخفیانه در پی جمع‌ آوری نیرو و اسلحه بودند. گفته شده است به دلیل عدم‌همراهی مختار ثقفی، بسیاری از شیعیان همراه توابین نشدند. این قیام در سال ۶۵ هجری قمری به دست مسلمانان و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) در مقابله با لشکر شام و در منطقه عین الورده رخ داد که رهبری آن بر عهده سلیمان بن صرد خزاعی بود. در جنگی چهار روزه، بسیاری از توابین کشته شدند و باقیمانده سپاه به رهبری رفاعة بن شداد عقب‌نشینی کردند. 🔷تفصیل جریان: پس از واقعه عاشورا از آنجایی که بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، برخی شیعیان که با وعده بیعت، از حسین بن علی(ع) دعوت کردند به کوفه بیاید و سپس از خطای خویش در پیمان شکنی و یاری نرساندن به امام(ع)، سخت پشیمان بودند، تصمیم بر آن گرفتند که گناه و اشتباه خویش را جبران کنند. آنان در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که این ننگ جز با کشته شدن در راه امام حسین(ع) و گرفتن انتقام از قاتلان وی پاک نمی‌شود.(۱) 🔷شکل گیری قیام: چند ماه پس از حادثه کربلا، حدود صد تن از شیعیان در خانه سلیمان بن صرد خزاعی که از چهره‌های سرشناس کوفه بود، گرد آمدند. سلیمان در این جلسه با اشاره به آیه ۵۴ سوره بقره و توبه قوم موسی(ع) خطاب به حاضران گفت : ما وعده یاری به اهل بیت پیامبر (ص) دادیم، اما یاریشان نکردیم و در انتظار فرجام کار ماندیم تا آن که فرزند پیامبرمان کشته شد. حال خدا از ما راضی نمی‌شود مگر آن که با قاتلان او بجنگیم، شمشیرها را تیز کنید و اسب و نیرو فراهم سازید تا فرا خوانده شوید.(۲) پس از سخنان سلیمان، دیگر بزرگان شیعه و یاران امام علی(ع) نظیر مسیب بن نجبة فزاری، رفاعة بن شداد بجلی، عبدالله بن وال تمیمی و عبدالله بن سعد ازدی به سخنرانی پرداختند و سرانجام سلیمان بن صرد خزاعی به رهبری قیام برگزیده شد.(۳) 🔷اهداف قیام: بنا بر سخنان و جلسات توابین، اهداف آنان در دو جهت بوده است : 1⃣خونخواهی از قاتلان امام حسین(ع) 2⃣سپردن حکومت به خاندان و اولاد حضرت پیامبر اکرم(ص)!(۴) لشکر توابین در ۵ ربیع الاول از نخیله راهی دمشق شدند تا در مصاف سپاه عبیدالله بن زیاد قرار بگیرند. هنگامی که سپاه به کربلا رسید، از اسب‌ها پیاده شدند و گریان خود را به قبر امام(ع) رسانده و اجتماع پرشوری را تشکیل دادند.(۵) سلیمان در میان آنان گفت : خدایا تو شاهد باش که ما بر دین و راه حسین(ع) و دشمن قاتلان او هستیم.(۶) توابین به دعا پرداختند تا حال که توفیق شهادت در رکاب حسین(ع) نصیب آنان نشده است، خداوند از شهید شدن آنان پس از او محروم نسازد.(۷) 🔷آغاز نبرد: پس از نبرد چهار روزه، بسیاری از توابین به شهادت رسیده، در محاصره سپاه دشمن قرار گرفتند. فرماندهان توابین یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و اندک باقیمانده آنان به فرماندهی رفاعه بن شداد بجلی مجبور به عقب نشینی شدند. توابین در مسیر بازگشت به شیعیان بصره و مدائن برخوردند که به یاری آنان آمده بود و پس از ابراز اندوه به شهرهای خود بازگشتند. پس از شکست توابین و رسیدن به کوفه، مختار ثقفی که در زندان به سر می‌برد، به تمجید از سلیمان و شهدای قیام پرداخت و وعده داد که انتقام توابین را گرفته و به خونخواهی امام حسین(ع) قیام کند.(۸) 📚منابع: ۱)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۶، ص۲۰۵ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۳۵۵ ۳)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۴، ص۱۶۰ ۴)تاریخ طبری، ج۴، ص۴۵۶ ۵)مقتل الحسین(ع) ابی‌مخنف، ص۲۹۱ ۶)البدایه و النهایه ابن کثیر، ج ۸، ص۲۷۸ ۷)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۴، ص۱۸۲ ۸)انساب الاشراف بلاذری، ج۶، ص۳۷۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا