✅معمولاً هر شخصی در آخرين روزهاي زندگيش و هنگامي كه احساس مي کند مرگ به او نزديك شده است، مهمترين سخنان خود را گفته و اساسي ترین سفارش ها را می کند.
ابوبکر نيز در آخرين روزهاي عمرش، سخنانی گفته است كه شنيدن آن ها واقعيت هاي بسياری را آشكار می كند؛ هر چند كه او حتی در اين جا نيز از گفتن تمام حقايق خودداری كرده است ؛ اما همين اندازه اش نيز براي اثبات بسياري از مسائل كفايت مي كند.
وی در آخرين روزهاي عمرش، اعتراف مي كند كه دستور هجوم به خانه صديقه طاهره(س) را صادر كرده است.
تعدادی از علمای اهل سنت؛ از جمله شمس الدين ذهبي، در کتاب تاریخ الاسلام، و محمد بن جرير طبري در تاريخش، ابن قتيبه دينوري در الإمامة والسياسة، ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق چنين مي نويسند :
عبدالرحمن بن عوف در بيماري ابوبكر بر او وارد شد و بر وي سلام كرد، پس از گفتگويي، ابوبكر به او چنين گفت :
📋《..أَمَا إِنِّي لا آسَى عَلَى شَيْءٍ إِلّا عَلَى ثَلاثٍ فَعَلْتُهُنَّ :
..وَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَكُنْ كَشَفْتُ بَيْتَ فَاطِمَةَ(س) وَتَرَكْتُهُ، وَأَنْ أُغْلِقَ عَلَيَّ الْحَرْبَ》
♦️من به چيزی تأسف نمي خورم، مگر بر سه چيز كه انجام دادم.
..دوست داشتم خانه ی فاطمه(س) را هتك حرمت نمی كردم، هر چند برای جنگ بسته شده بود!
📚منابع:
۱)تاريخ الإسلام ذهبی، ج۳، ص۱۱۸
۲)تاريخ طبری، ج۲، ص۶۱۹
۳)الامامة والسياسة دينوری، ج۱، ص۲۴
۴)تاريخ مدينة دمشق ابن عساكر، ج۳۰، ص۴۲۲
۵)شرح نهج البلاغة ابن أبي الحديد، ج۲، ص۴۶
۶)المعجم الكبير طبرانی، ج۱، ص۶۲
۷)مروج الذهب مسعودی، ج۱، ص۲۹۰
۸)ميزان الاعتدال ذهبی، ج۳، ص۱۰۹
۹)لسان الميزان عسقلانی، ج۴، ص۱۸۹
۱۰)كنز العمال متقی هندی، ج۵، ص۶۳۱
۱۱)مجمع الزوائد هيثمی، ج۵، ص۲۰۲
@TarikhEslam
♦️نگرانی #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها در اواخر عمر شریفشان :👇
@TarikhEslam
✅در روایتی از اسماء نقل شده است که در همین روزها حضرت فاطمه(س) خطاب به اسماء فرمود :
📋《أَلَا تَرَیْنَ إِلَى مَا بَلَغْتُ؟ فَلَا تَحْمِلِینِی عَلَى سَرِیرٍ ظَاهِرٍ!》
♦️آیا نمیبینی من در چه حالی هستم؟ مبادا مرا روی تختهای بگذارید که جنازهام ظاهر باشد.
(گویا تابوت آنزمان همانند نردبانى بدون دیوار بوده، وجنازه را روى آن مىگذاشتند، و جنازه مشخّص مىشد و پارچهاى روى جنازهى آنها مىانداختند و حجم جسم آنها از زیر پارچه پیدا بود، و هرکس آن ها را می دید تشخیص مىداد که مرد است یا زن!)
اسماء گفت :
📋《لَا لَعَمْرِی وَ لَکِنْ أَصْنَعُ نَعْشاً کَمَا رَأَیْتُ یُصْنَعُ بِالْحَبَشَةِ!》
♦️نه! به جان خودم قسم! بلکه نظیر آن تابوتی را برای تو درست میکنم که در حبشه دیده بودم.
فاطمه(س) فرمود :
📋《فَأَرِینِیهِ!》
♦️پس نمونهی آن را به من نشان بده!
📋《فَأَرْسَلَتْ إِلَى جَرَائِدَ رَطْبَةٍ فَقُطِّعَتْ مِنَ الْأَسْوَاقِ ثُمَّ جَعَلَتْ عَلَى السَّرِیرِ نَعْشاً وَ هُوَ أَوَّلُ مَا کَانَ النَّعْشُ فَتَبَسَّمَتْ وَ مَا رُئِیَتْ مُتَبَسِّمَةً إِلَّا یَوْمَئِذِِ》
♦️اسماء فرستاد تا از بازار شاخههای تازهی خرما آوردند.
آنگاه آن تابوتی را که در حبشه دیده بود ساخت و آن اوّلین تابوتی بود که ساخته شد.
حضرت فاطمه(س) پس از دیدن آن تابوت خندان شد و هیچ وقت غیر از آن موقع خندان نشده بود.(۱)
در روایتی دیگر آمده که حضرت(س) وقتی تابوت را مشاهده نمود، فرمود :
📋《اُسْتُرِينِي! سَتَرَكِ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ》
♦️حجم بدنم را بپوشان که خداوند متعال بدن شما را از آتش دوزخ مستور گرداند.(۲)
📚منابع :
۱)کشف الغمّه اربلی، ج۱، ص۵۰۳
۲)تهذیب الاحکام طوسی، ج۱، ص۴۶۹
@TarikhEslam
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
✅میتوان مبارزات حضرت فاطمه زهرا(س) را در مقابل غاصبان خلافت و نیز پشتیبانی و دفاع از مقام ولایت و امامت را در پنج مرحله مورد بررسی قرار داد :
1⃣جریان فدک
2⃣عزاداری حضرت زهرا(س) در فراق پیامبر اکرم(ص)
3⃣حضور حضرت(س) در پشت درِ خانه و به هنگام آتش گرفتن در
4⃣اعلام نارضایتی حضرت(س) از دو خلیفه و غاصبان خلافت
5⃣وصیت حضرت(س) در مخفی بودن قبرشان
📚منبع :
کتاب مهار انحراف مهدی طائب، ص۱۲۳
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال4️⃣2️⃣:آیا ازدواج «عمر بن خطاب» با #حضرت_ام_کلثوم_سلام_الله_علیها دختر #امام_علی_علیه_السلام در تاریخ صحّت دارد؟👇
✍پاسخ این سوال در تحقیقی مفصّل و متقن توسط موسسه «حضرت ولیعصر(عج)» در نُه محور :👇
@TarikhEslam
✍محور اول : دختری به نام ام كلثوم وجود نداشته است!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/01.htm#03
✍محور دوم : ام كلثوم دختر ابوبكر، يا ام كلثوم دختر امام علی(ع)؟
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/02.htm#04
✍محور سوم : تعارض های موجود در نقل قضيه!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/02.htm#05
✍محور چهارم : اهانت به ناموس رسول خدا!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/03.htm#06
✍محور پنجم : بررسي و تحليل بهانه عمر براي ازدواج!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/03.htm#07
✍محور ششم : مخالفت با سنت رسول خدا!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/03.htm#08
✍محور هفتم : عمر با ام كلثوم «كفو» نبود!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/04.htm#11
✍محور هشتم : ازدواج با تهديد و زورگويي!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/04.htm#10
✍محور نهم : بررسي روايات اهل تسنن!
http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/04.htm#11
@TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍پاسخی دیگر به شبهه «ازدواج عمر و دختر امیرالمؤمنین(علیه السلام)» در بیان #استاد_ابوالقاسمی
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
5️⃣2️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «ازدواج ام کلثوم با عمر» بررسی و نقد شبهه ازدواج حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) با عمر بن خطاب؛ اثر آیت الله استاد سید علی میلانی✍📚👇
@TarikhEslam
4_5863933121405128890.pdf
873.6K
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «ازدواج ام کلثوم با عمر»
@TarikhEslam
🕌تصویری از بیرون ضریح قبر مطهر «حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله)» که در کنار ایشان «ابوبکر بن ابی قُحافه» و «عُمر بن خطّاب» نیز دفن می باشند.
📎یکی از فضائلی که اهل سنت برای خلیفه اول و دوم خود قائلند دفن این دو نفر در کنار مرقد مطهر و شریف حضرت رسول اکرم(ص) می باشد!
@TarikhEslam
🕌تصویری از داخل ضریح قبر مطهر حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله) :👆
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال5️⃣2️⃣:جمله «لَولَا عَلِيٌّ(ع) لَهَلَکَ عُمَرُ» در چه منابعی آمده است؟👇
#امام_علی_علیه_السلام
@TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯📽⏯📽⏯📽⏯📽⏯📽
🎙پاسخ #استاد_ابوالقاسمی :👆
🌐برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، به سایت زیر مراجعه کنید!👇
🆔 http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=2143
@TarikhEslam
📜«سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»
#امام_علی_علیه_السلام
@TarikhEslam
✅أصْبغ بن نباته نقل می کند :
وقتی #امام_علی_علیه_السلام بر کرسی خلافت نشست و مردم با او بیعت کردند، به مسجد آمد، در حالی که عمامه رسول اکرم(ص) را بر سر مبارک نهاده بود، و ردای ایشان را بر تن کرده بود.
پس بر فراز منبر رفت و حمد و ثنای الهی را به جا آورد و مردم را وعظ و انذار نمود، سپس خطاب به مردم فرمود :
📜«يَا مَعْشَرَ النَّاسِ! سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي! سَلُونِي فَإِنَّ عِنْدِي عِلْمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ! أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ ثُنِيَ لِيَ الْوِسَادُ لَحَكَمْتُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِتَوْرَاتِهِمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِإِنْجِيلِهِمْ وَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِزَبُورِهِمْ وَ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِقُرْآنِهِمْ حَتَّى يَزْهَرَ كُلُّ كِتَابٍ مِنْ هَذِهِ الْكُتُب وَ يَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّ عَلِيّاً قَضَى بِقَضَائِكَ!»
♦️ای مردم! از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید.
از من بپرسید، که براستی علم اولین و آخرین نزد من است.
آگاه باشید که به خدا قسم، اگر وساده ای نهاده می شد و من بر آن وساده می نشستم[کنایه از اینکه اگر به من فرصتی می دادند] هر آینه برای اهل تورات، بر طبق تورات و برای اهل انجیل بر طبق انجیل و برای اهل زبور، بر طبق زبور، و برای اهل قرآن، بر طبق آیات قرآن، حکم می کردم و فتوا می دادم.
به گونه ای که این کُتب به زبان آیند و بگویند : علی راست گفت و دروغ نگفت!
و علی(ع) مطابق آنچه خدا در ما نازل کرده، به شما فتوا داده است.(۱)
📚منبع :
۱)الإرشاد شیخ مفید، ج۱، ص۳۴
@TarikhEslam