eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
155 ویدیو
259 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣شجاعت #امام_علی_علیه_السلام : ✅امام علی(ع) در طی نامه ای به عثمان بن حنیف می نویسد : 📋《وَاللهِ لَ
3⃣یتیم نوازی : ✅نقل است که؛ امام علی(ع) در زمان حکومت خود از کوچه های کوفه می گذشت که زنی را دید كه مشك آبی بر دوش داشت. امام(ع) آن مشك را از او گرفت و تا مقصد بِبَرَد و در راه از حالش پرسید. زن گفت : 📋《بَعَثَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) صَاحِبِي إِلَى بَعْضِ اَلثُّغُورِ فَقُتِلَ وَ تَرَكَ عَلِيٌّ صِبْيَاناً يَتَامَى وَ لَيْسَ عِنْدِي شَيْءٌ فَقَدْ أَلْجَأَتْنِي اَلضَّرُورَةُ إِلَى خِدْمَةِ اَلنَّاسِ》 ♦️علی بن ابی‌طالب(ع) همسرم را در یكی از مرزها گماشته بود و او اکنون كشته شده و چند كودك یتیم برای من برجای گذاشته است. و من هم چیزی ندارم و ناگزیر به خدمتگزاری مردم روی آورده‌ام. علی(ع) بعد از حمل بار تا منزل او بازگشت و فردای آن روز، زنبیلی از خوراكی با خود برداشت و به راه افتاد و به در خانه‌ی زن رفت و در زد. زن پرسید : كیستی؟ مولا فرمود : منم! آن بنده‌ای كه در آوردن مشك تو را همراهی كرد. در را بگشا! چیزی برای كودكان با خود آورده‌ام. زن گفت : 📋《رَضِيَ اَللَّهُ عَنْكَ وَ حَكَمَ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)》 ♦️خدا از تو خرسند باشد و میان من و علی(ع) داوری كند! پس امام(ع) داخل شد و فرمود : من دوست دارم كه به ثوابی برسم! تو آرد را خمير كن، يا اينكه تو بچه‌ها را پرستاری كن و من خمیر کنم و نان بپزم؟!! زن گفت : من بر كار نان آگاه‌تر و تواناترم. پس كودكان را به تو مي‌سپارم. پس آنان سرگرم کن! سپس آن زن شروع به خمير كردن آرد شد و علی(ع) نزد کودکان به پختن گوشت مشغول شد. و آن را پخت و شروع كرد برای كودكان از گوشت و خرما و چیزهای دیگر لقمه گرفتن! هر وقت لقمه‌ای به كودكی می‌داد می‌ فرمود : 📋《یَا بُنَیَّ! اِجعَل عَلَیَّ بنَ اَبِی طَالِبِِ(ع) فِی حِلِِِّ مِمَّا مَرَّ فِی اَمرِکَ》 ♦️پسركم! از آنچه بر تو گذشته است، علی بن ابی‌طالب(ع) را حلال كن! وقتی خمیر آماده شد، زن گفت : ای بنده‌ی خدا! تنور را روشن كن! امام(ع) به روشن كردن تنور پرداخت. هنگامی كه آن را برافروخت، و آتش زبانه می کشید و درون تنور گداخته شد، آنگاه علی(ع) صورت را نزدیک درون آتش برد تا داغی آتش را احساس کند و سپس چنين فرمود : 📋《ذُقْ يَا عَلِيُّ! هَذَا جَزَاءُ مَن ضَیَّعَ اَلاَرامِلَ وَ الیَتَامَی》 ♦️ای علی! بچش! این است كیفر كسی كه حقّ بیوه‌زنان و یتیمان را تباه كند. زن همسایه كه علی(ع) را می‌شناخت او را دید و خطاب به مادر یتیمان گفت : وای بر تو، این امیرالمؤمنین است! آن زن با شتاب آمد در حالی كه می‌گفت : از شما شرمنده‌ام ای امیرمؤمنان. علی(ع) در پاسخ او فرمود : 📋《بَل وَ اَحیَایَ مِنكَ یَا أَمَةَ اللهِ فِیمَا قَصَّرتُ فِی أَمرِكِ》 ♦️من از تو شرمنده‌ام كه در كارت كوتاهی كرده ام.(۱) 📚منبع : ۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۲، ص۱۱۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣یتیم نوازی #امام_علی_علیه_السلام : ✅نقل است که؛ امام علی(ع) در زمان حکومت خود از کوچه های کوفه می
4⃣عدالت : ✅درمورد عدالت امام علی(ع) همان رفتار مولا با برادرش عقیل کافی است! امیرالمؤمنین(ع) در ضمن خطبه‌ای فرمودند : 📋《وَ اللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُ عَقِيلًا وَ قَدْ أَمْلَقَ حَتَّى اسْتَمَاحَنِي مِنْ بُرِّكُمْ صَاعاً وَ رَأَيْتُ صِبْيَانَهُ شُعْثَ الشُّعُورِ غُبْرَ الْأَلْوَانِ مِنْ فَقْرِهِمْ كَأَنَّمَا سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْ بِالْعِظْلِمِ وَ عَاوَدَنِي مُؤَكِّداً وَ كَرَّرَ عَلَيَّ الْقَوْلَ مُرَدِّداً فَأَصْغَيْتُ إِلَيْهِ سَمْعِي فَظَنَّ أَنِّي أَبِيعُهُ دِينِي وَ أَتَّبِعُ قِيَادَهُ مُفَارِقاً طَرِيقَتِي فَأَحْمَيْتُ لَهُ حَدِيدَةً ثُمَّ أَدْنَيْتُهَا مِنْ جِسْمِهِ لِيَعْتَبِرَ بِهَا فَضَجَّ ضَجِيجَ ذِي دَنَفٍ مِنْ أَلَمِهَا وَ كَادَ أَنْ يَحْتَرِقَ مِنْ مِيسَمِهَا!》 ♦️به خدا قسم! عقيل را در اوج فقر ديدم كه يك من گندم از بيت المال شما را از من درخواست داشت، و كودكانش را از پريشانى فقر با موهاى غبار آلود و رنگهاى تيره ديده‏ كه گويى صورتشان را با نيل سياه كرده بودند، عقيل به درخواستش اصرار، و سخنش را تكرار مى‏ كرد، من به گفتارش توجه مى‏ كردم، و او خيال مى‏ كرد كه دينم را به او فروخته، و از راه و روشم دست برداشته و به خواسته‏اش تن مى‏ دهم، در اين اثنا آهن پاره‏اى را گداخته و به بدن او نزديك كردم تا مايه عبرتش شود، ناگهان چون ناله بيمار از حرارت آن آهن پاره ناله زد، و نزديك بود از آن آهن گداخته بسوزد. پس به او گفتم : 📋《ثَكِلَتْكَ الثَّوَاكِلُ يَا عَقِيلُ! أَ تَئِنُّ مِنْ حَدِيدَةٍ أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعِبِهِ وَ تَجُرُّنِي إِلَى نَارٍ سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ؟ أَ تَئِنُّ مِنَ الْأَذَى وَ لَا أَئِنُّ مِنْ لَظَى؟》 ♦️مادران داغدار بر تو بگريند اى عقيل! آيا تو در برابر آهن پاره‏ اى كه انسانى آن را به شوخى و بازى بر افروخته ناله مى‏ زنى، ولى مرا به جانب آتشى كه خداوند قهّار به جهت خشم خود افروخته مى‏ كشانى؟ آيا تو از اين درد اندك ناله بزنى، و من از آتش سوزنده جهنم ناله نزنم؟!!(۱) 📚منبع : ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۱، ص۲۴۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣عدالت #امام_علی_علیه_السلام : ✅درمورد عدالت امام علی(ع) همان رفتار مولا با برادرش عقیل کافی است!
5⃣سخاوت : ✅امام صادق(ع) در حدیثی می فرماید : 📋《أَنَّ عَلِيّاً(ع) أَصْبَحَ يَوْماً فَقَالَ لِفَاطِمَةَ(ع) : عِنْدَكِ شَيْ‏ءٌ تُغَدِّينِيهِ‏؟ قَالَتْ : لَا فَخَرَجَ وَ اسْتَقْرَضَ دِينَاراً لِيَبْتَاعَ مَا يُصْلِحُهُمْ!》 ♦️روزى حضرت امیرالمومنین(ع) از حضرت فاطمه(ع) غذايى خواستند و فرمودند : آيا چيزى دارى كه من بخورم؟ حضرت فاطمه(ع) فرمودند : نه! حضرت امیرالمومنین(ع) بيرون رفتند و دينارى را قرض كردند تا با آن چيزى براى خوردن بخرند. 📋《فَإِذَا الْمِقْدَادُ فِي جَهْدٍ وَ عِيَالُهُ جِيَاعٌ فَأَعْطَاهُ الدِّينَارَ وَ دَخَلَ الْمَسْجِدَ وَ صَلَّى الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) ثُمَّ أَخَذَ النَّبِيُّ بِيَدِ عَلِيّ(ع) وَ انْطَلَقَا وَ دَخَلَا عَلَى‏ فَاطِمَةَ(س) وَ هِيَ فِي مُصَلَّاهَا وَ خَلْفَهَا جَفْنَةٌ تَفُورُ فَلَمَّا سَمِعَتْ كَلَامَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) خَرَجَتْ فَسَلَّمَتْ عَلَيْهِ وَ كَانَتْ أَعَزَّ النَّاسِ عَلَيْهِ‏ فَرَدَّ السَّلَامَ وَ مَسَحَ بِيَدِهِ عَلَى رَأْسِهَا》 ♦️ناگهان مقداد را ديدند كه در جستجوى غذا است و خانواده‏ اش گرسنه‏ هستند. حضرت(ع) دينار را به او دادند و خود وارد مسجد شدند و نماز ظهر و عصر را با رسول خدا(ص) خواندند. بعد از نماز، حضرت رسول اکرم(ص) دست حضرت امیرالمومنین(ع) را گرفتند و بر فاطمه(ع) وارد شدند. حضرت فاطمه(ع) در مصلّى، نماز مى ‏خواندند و پشت سرش، ظرفى در حال جوشيدن بود. حضرت فاطمه(ع) وقتى صداى رسول خدا(ص) را شنيدند، بيرون آمدند و بر پدرشان سلام نمودند و ایشان عزيزترين فرد نزد پدرش بودند و پيامبر اکرم(ص) جواب سلامشان را دادند و دست مبترکشان را به سر او كشيدند. سپس فرمودند : 📋《عِشِّينَا غَفَرَ اللَّهُ لَكِ وَ قَدْ فَعَلَ فَأَخَذَتِ الْجَفْنَةَ فَوَضَعَتْهَا بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَالَ : يَا فَاطِمَةُ! أَنَّى لَكِ هَذَا الطَّعَامُ الَّذِي لَمْ أَنْظُرْ إِلَى مِثْلِ لَوْنِهِ قَطُّ وَ لَمْ أَشَمَّ مِثْلَ رَائِحَتِهِ قَطُّ وَ لَمْ آكُلْ أَطْيَبَ مِنْهُ وَ وَضَعَ كَفَّهُ بَيْنَ كَتِفَيْ عَلِيٍّ(ع) وَ قَالَ : هَذَا بَدَلُ‏ دِينَارِكَ‏ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ‏》 ♦️شام ما را بده، خداوند به تو ببخشد و او هم بخشيده است. حضرت فاطمه(ع) ديگ را برداشت و نزد رسول خدا(ص) نهاد. حضرت(ص) فرمودند : اين غذا را از كجا آورده ‏اى كه نه خوش رنگتر از آن را ديده‏ ام و نه خوشبوتر از آن را و نه تا به حال غذايى بهتر از آن را خورده ‏ام؟ پیامبر اکرم(ص) دست مباركش را ميان دو شانه حضرت(ع) گذاشتند و فرمودند : اين عوض آن دينار تو است! 📋《إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ‏》 ♦️خداوند به هر كس كه بخواهد، بدون حساب، روزى مى‏ دهد.(۱) 📚منبع : ۱)كشف الغمة إربلي، ج۱، ص۴۴۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
5⃣سخاوت #امام_علی_علیه_السلام : ✅امام صادق(ع) در حدیثی می فرماید : 📋《أَنَّ عَلِيّاً(ع) أَصْبَحَ يَو
6⃣زهد : ✅امام علی(ع) همچون فقرا لباس خشن بر تن می کرد و غذای ناگوار می خورد و می فرمود : 📋《يَا دُنْيَا! يَا دُنْيَا! إِلَيْكِ عَنِّي! هَيْهَاتَ! غُرِّي غَيْرِي لَا حَاجَةَ لِي فِيكِ قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِيهَا》 ♦️ای دنیا! ای دنیا! از من دور شو و سراغ من میا! چرا که من تو را سه طلاقه کرده‌ام و لذا رجوعی از من بر تو نیست.(۱) حضرت(ع) در طول زندگی شریفش هرگز غذای سیری نخورد و همواره عبا و نعلینش وصله دار بود. 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۸، ص۲۲۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
6⃣زهد #امام_علی_علیه_السلام : ✅امام علی(ع) همچون فقرا لباس خشن بر تن می کرد و غذای ناگوار می خورد و
7⃣عبادت : ✅ابودرداء می گوید : ما و تعدادی از کارگران با حضرت علی(ع) در یکی از باغات مدینه کار می‌کردیم، به هنگام عبادت، امام علی(ع) را دیدم که از ما فاصله گرفت و در لابلای درختان ناپدید شد. با خود گفتم شاید به منزل رفته است. چیزی نگذشت که صدای حزن‌آور علی(ع) را در عبادت شنیدم که با خدا راز و نیاز می‌کند. 📋《ثُمَّ فَلَمْ أَسْمَعْ لَهُ حِسَّاً! فَقُلْتُ غَلَبَ عَلَيْهِ النَّوْمُ أُوْقِظُهُ لِصَلَاةِ الْفَجْرِ فَأَتَيْتُهُ فَإِذَا هُوَ كَالْخَشَبَةِ الْمُلْقَاةِ فَحَرَّكْتُهُ فَلَمْ يَتَحَرَّكِ فَقُلْتُ‌ : إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌! مَاتَ وَ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)!》 ♦️آرام آرام خود را به ایشان رساندم، دیدم در گوشه‌ای بی‌حرکت افتاده است. با خود گفتم : شاید از خستگی کار و شب زنده‌داری به خواب رفته است، کمی صبر کردم خواستم او را بیدار کنم، هر چه تکانش دادم بیدار نشد، خواستم او را بنشانم نتوانستم، با گریه گفتم : انا الله و انا الیه راجعون! فورا به منزل فاطمه(ع) رفتم و گریان و شتاب‌زده خبر را گفتم. حضرت زهرا(ع) فرمود : 📋《يَا أَبَا الدَّرْدَاءِ! وَ اللَّهِ الْغَشْيَةُ الَّتِي تَأْخُذُهُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ تَعَالَى》 ♦️ابودرداء! به خدا قسم که علی(ع) مانند همیشه در عبادت از خوف خدا مدهوش شده است. ابودرداء می‌گوید : به خدا سوگند! که این حالت را در هیچ کدام از یاران رسول خدا(ص) ندیدم.(۱) در روایتی از امام سجاد(ع) که خود ایشان از عبّاد زمان خویش بود، در مورد عبادت امام علی(ع) می فرماید : 📋《مَنْ يَقْوَى عَلَى عِبَادَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ‌(ع)؟!》 ♦️چه کسی می‌تواند مثل علی بن ابی طالب(ع) عبادت کند؟!!(۲) 📚منابع : ۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۲، ص۱۲۵ ۲)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۱، ص۱۷ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
7⃣عبادت #امام_علی_علیه_السلام : ✅ابودرداء می گوید : ما و تعدادی از کارگران با حضرت علی(ع) در یکی از
8⃣سیاست : ✅هنگامی که امام علی(ع) به سال ۳۵ هجری به خلافت رسید، معاویه حاکم شام بود. امیرالمؤمنین(ع) تصمیم گرفت عبدالله بن عباس را حاکم ‏شام کند؛ پس نامه‏‌ای به معاویه نوشت و در آن نامه، از او خواست تا امور شام را به ابن عباس تحویل داده و همراه اَشراف شام به مدینه بیاید و با حضرت(ع) بیعت کند! این دستور بر معاویه گران آمد و حضرت(ع) را تهدید به جنگ کرد. و حضرت(ع) در جواب نامه این را نوشت و فرستاد : 📋《..عِنْدِی اَلسَّیْفُ اَلَّذِی أَعْضَضْتُهُ بِجَدِّکَ وَ خَالِکَ وَ أَخِیکَ فِی مَقَامٍ وَاحِدٍ..》 ♦️در نزد من همان شمشیرى است که در جنگ بدر بر پیکر جدّ و دایى و برادرت زدم.(۱) یعنی کسی را به جنگ تهدید می کنی که از کودکی مشق جنگ کرده و با جنگ قد کشیده و حال اگر می خواهی با همان تو را هم به آنان ملحق کنم، بی صبرانه منتظرم! برخی از اصحاب امام علی(ع) عزل معاویه را عادلانه امام غیر سیاستمندانه قلمداد کردند و جواب نامه معاویه را هم نوعی تا جایی که سیاست امام علی(ع) را با سیاست معاویه مقایسه می کردند و حضرت در این باره می فرماید : 📋《وَاللهِ مَا مَعَاوِیَةُ بِأَدهَی مِنِّی، وَلکِنَّهُ یَغدرُ وَ یَفجرُ!》 ♦️سوگند به خدا! معاویه از من سیاستمدارتر نیست، اما معاویه حلیه‎گر و جنایتکار است!(۲) 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۴، ص۱۳۱ ۲)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۰، ص۲۱۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
8⃣سیاست #امام_علی_علیه_السلام : ✅هنگامی که امام علی(ع) به سال ۳۵ هجری به خلافت رسید، معاویه حاکم شا
9⃣ایثار و فداکاری : ✅در جنگ احد، هنگامی سپاه دشمن از اطراف و اکناف به پیامبر اکرم(ص) حمله می‌شد؛ حضرت علی(ع) با نهایت ایثار و جانبازی به فرمان پیامبر اکرم(ص) به آنان حمله می‌کرد. جبرئیل نازل شد و روحیه جوانمردی امام علی(ع) را ستایش نمود. رسول خدا(ص) جبرئیل را تصدیق کرد و فرمود : من از علی(ع) هستم و او از من است. سپس صدایی در آسمان پیچید که : 📋《لاَ سَیفَ اِلاّ ذُوالفَقَارِ، لاَ فَتَی اِلَاّ عَلَیُ》 ♦️شمشیری چون ذوالفقار و جوانمردی همچون علی(ع) نیست!(۱) در تاریخ آمده ایت که؛ حضرت رسول اکرم(ص) در شب اول ماه ربیع‌الاول، به امام علی(ع) فرمود : مشرکان می‌خواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو در جای من می‌خوابی تا من به غار ثور بروم؟ علی(ع) گفت : در این صورت شما سالم می‌مانید؟ پیامبر(ص) فرمود : آری! علی(ع) تبسمی کرد و سجدهٔ شکر به‌جای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت عرض کرد : آنچه را که مأمور شده‌ای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد! به هر چه می‌خواهی فرمانم بده که همانند دستیار شما هستم، همان‌گونه که مقصود شماست در آن وارد می شوم و موفقیتم تنها از ناحیه خداست. سپس حضرت رسول اکرم(ص)، علی(ع) را در آغوش گرفت و هر دو گریه کردند و از هم جدا شدند.(۲) چنانچه مفسیرین شیعه و بسیاری از علمای اهل تسنن می گویند، آیه 📋《وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَاد》 ♦️بعضی از مردم، جان خود را در برابر خشنودی‌های خدا می‌فروشند و خدا نسبت به بندگان رؤوف است.(۳) در شان امام علی(ع) در ماجرای لیلة المبیت نازل شده است. 👤غزالی می نویسد : در شبی که امیرالمومنین(ع) به جای پیامبر(ص) خوابید به جبرییل و میکاییل خطاب رسید که من بین شما دو نفر برادری قرار دادم و عُمر یکی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. کدامیک از شما ایثار می کند که عُمر طولانی از آن دیگری باشد؟ هر دو عُمر طولانی را اختیار کردند. خطاب آمد : به زمین نگاه کنید و ببینید که چگونه علی(ع)حیات خود را به برادرش پیامبر(ص) ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خود را فدای جان او نموده است. به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ کنید. آنان آمدند و جبریل بالای سر امیرالمومنین(ع) و میکاییل سمت پاهای آن حضرت(ص) نشست و ندا کرد : 📋《بَخٍّ بَخٍّ مِنْ مِثْلِكَ یابْنَ اَبی طالب(ع)》 خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود. اینجا بود که آیه شریفه؛ 《وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ الله..》نازل شد.(۴) 📚منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۳، ص۱۰۲۷ ۲)امالی شیخ طوسی، ص۴۶۵ ۳)سوره بقره، آیه۲۰۷ ۴)احیاء العلوم غزالی، ج۳، ص۳۹ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
9⃣ایثار و فداکاری #امام_علی_علیه_السلام : ✅در جنگ احد، هنگامی سپاه دشمن از اطراف و اکناف به پیامبر
🔟فصاحت و بلاغت : ✅اولین سخنور و خطیب در همه دوران های عربی و اسلامی و بلکه تاریخ بشری، هیچ کسی دربلاغت و فصاحت سخن، منزلت حضرت علی(ع) را نداشته است. کلام او تمامی امتیازات پر ارج سخنوری را دارد. برای نمونه نهج البلاغه شاهکار علم و ادب و فصاحت و بلاغت است. 👤میخائیل نصیحه نویسنده لبنانی در مقدمه کتاب جرج جرداق می گوید: علی(ع) تنها در میدان جنگ قهرمان نبود، در همه جا قهرمان بود. در صفای دل، پاکی وجدان، جذابیت سحرآمیز بیان، انسانیت واقعی، او در همه میدان ها قهرمان بود 👤جاحظ می گوید : ابن عباس که خود سخنوری برجسته بود، در مقابل حضرت علی(ع) زانو می زد و کلام آن حضرت(ع) را می شنید. تمامی کسانی که اهل سخن بوده و هستند با شنیدن و خواندن کلمات علی(ع) مسحور می شوند. سخنان حضرت(ع) آن چنان عظمتی دارد که گاهی از شنیدنش به گریه می افتادند و چه بسا قالب تهی می کردند. وقتی حضرتش خطبه معروف الغراء را القاء فرمود، بدن ها لرزید واشک ها جاری شد و دل ها به تپش افتاد. همّام بعد از شنیدن صد صفت از صفات متقین در بیان حضرت(ع) خشکید و به زمین افتاد. وجان به جان آفرین تسلیم کرد! 👤ابن مقفع دانشمند و نویسنده عرب می گوید : هفتاد خطبه از خطبه هایش را حفظ کردم، پس از آن ذهنم جوشید که جوشید. 👤ابن ابی الحدید معتزلی می گوید : به حق، سخن علی(ع) را از سخن خالق فروتر و از سخن مخلوق فراتر خوانده اند. او در جلد چهارم کتابش پس از شرح نامه امام(ع) به عبدالله بن عباس می نویسد : فصاحت را ببین که چگونه افسار به دست این مرد داده و مهار خود را به او سپرده است. نظم عجیب الفاظ را تماشا کن، مانند چشمه ای که خود به خود بدون مزاحمت می جوشد. سبحان الله! علی(ع) مافوق بشر است.(۱) 📚منابع: ۱)سیری در نهج البلاغه شهید مطهری، ص۱۷ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 8️⃣3️⃣ : 📚 کتاب «امیر مومنان» جلد دوم از کتاب «پیشوایان هدایت» ترجمه کتاب «اَعْلَامُ الْهِدَایَةِ» در شرح تاریخ تحلیلی زندگانی حضرت امیرالمومنین ؛ اثر جمعی از مولفان و دانشمندان شیعه در مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)✍📚👇 ۲ @TarikhEslam
4_5764798954021588955.pdf
2.1M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «امیر مومنان» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆پانزدهم رجب؛ سالروز بزرگداشت «اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا بِنتَ وَلیِّ اللهِ الأَعظَمِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا بِنتَ وَلیِّ اللهِ المُعَظَّمِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا عَمَّةَ وَلیِّ اللهِ المُکَرَّمِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا اُمَّ المَصَائِبِ یَا زَینَبُ(س) وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» ⁉️مطلب آن مناسبت امروز بارگزاری می شود به همراه پاسخ به چند شبهه درباره ایشان!👇 @TarikhEslam
1⃣تاریخ ولادت !👇 ✅در منابع تاریخی و منابع قدیمی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌ حضرت زینب کبری(س) از جمله تاریخ دقیق ولادت و تاریخ وفات ایشان بیان نشده است. فقط در پاره ای از منابع متاخر به ولادت ایشان در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) اشاره شده است. 👤یحیی بن حسن معروف به ع‍ب‍ي‍دل‍ی از علمای نسّاب(متوفی سال ۲۷۷ ه.قمری) می نویسد : 📋《أَمَّا الزَينَبُ(س) فَوُلِدَتْ فِی حَیَاةِ جَدِّهِ》 ♦️حضرت زینب(س) در زمان حیات جدّ بزرگوارش حضرت رسول اکرم(ص) به دنیا آمد.(۱) 👤ابن حجر عسقلانی(متوفی سال ۸۵۲ ه.قمری) نیز به نقل از ابن اثیر(متوفی۶۳۰ ه.قمری) می نویسد : 📋《قَالَ اِبنُ الاَثِیرِ : أَنَّهَا وُلِدَتْ فِی حَیَاةِ النَّبِیِّ(ص)》 ♦️ابن اثیر می گوید : زینب کبری(س) در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) به دنیا آمد.(۲) اما بعدها توسط برخی مورخان معاصر شیعه، اقوال گوناگونی، در باب ولادت ایشان بیان شد که از این میان، دو قول مشهور در مورد ولادت ایشان است. ۱)پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری قمری!(۳) ۲)پنجم جمادی الاولی سال ششم هجری قمری!(۴) 👤حسن محمد قاسم نویسنده مصری در کتابش با عنوان «السیدة زینب» آورده است : «زینب کبری(س) در ماه شعبان سال ششم هجری، دو سال پس از تولد برادرش امام حسین(ع) متولد شده است.»(۵) 👤اما مرحوم محلاتی در کتاب ریاحین الشریعه می نویسد : «میلاد آن حضرت(س) را، برخی پنجم ماه‌جمادی الاولی سال ششم، بعضی اوایل شعبان آن سال، بعضی در ماه رمضان و برخی دیگر در دهه آخر ماه ربیع‌ الثانی و طبق نقلی ماه محرم سال پنجم هجرت ذکر کرده‌اند ولی هیچ‌یک از این اقوال دلیل محکم تاریخی ندارد و این عدم اتفاق نظر در مورد تاریخ وفات آن مخدره نیز به چشم می‌خورد به طوری که برخی آن را در ماه رجب سال ۶۲ و بعضی در چهاردهم رجب سال ۶۲ دانسته‌اند.»(۶) 👤مرحوم شیخ جعفر نقدی نیز به این دو نقل اشاره می کند و می نویسد : 📋«الخَامِسُ مِن شَهرِ جَمَادِى الأُولَى فِي السَنَةِ الخَامِسَةِ اَو السَّادِسَِة لِلهِجرَةِ عَلَى مَا حَقَّقَهُ بَعْضُ» ♦️ولادت ایشان روز پنجم ماه جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری است، بنابر بعضی اقوالی که در این باره وارد شده است.(۷) پس قول مشهور همان جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری است و در مورد اینکه، این بانوی بزرگوار در شهر مدینه متولد شده است، اختلافی نیست. 📚منابع : ۱)اخبار الزینبیات یحیی بن حسن عبیدلی، ص۱۲ ۲)الاصابه ابن حجر عسقلانی، ج۸، ص۱۶۶ ۳)أعلام النساء عمر رضا کحّاله،‌ ج۲، ص۹۱ ۴)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۱ ۵)السیدة زینب(س) حسن محمد قاسم، ص۲ ۶)ریاحین الشریعه ذبیح الله محلاتی، ج۱، ص۳۵ ۷)زينب الكبری(س) شیخ جعفر نقدی، ج۱، ص۱۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣تاریخ ولادت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها !👇 ✅در منابع تاریخی و منابع قدیمی اطلاعات زیادی درباره زند
2⃣نام و لقب و کنیه !👇 ✅معروف‌ ترین نام ایشان، زینب(س) است و ایشان تنها شخصیت غیر معصومی است که طبق روایتی(در صورت صحت روایت) نام ایشان از طرف خداوند، توسط جبرائیل بر حضرت رسول اکرم(ص) نازل گشته است. نقل است که؛ هنگامی که حضرت زینب(س) به دنیا آمد،قنداقه ایشان را خدمت حضرت رسول اکرم(ص) بردند. در این هنگام؛ 📋《فَهَبَطَ جِبرَائِيلُ يَقرَأُ عَلَى النَّبِيِّ(ص) السَّلَامَ مِن اللهِ الجَلِيلِ وَ قَالَ لَهُ : سَمِّ هَذِهِ المَولَودِةِ زَینَبُ(س)!》 ♦️جبرائیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و از طرف خداوند متعال سلام رساند و گفت : نام این مولود را زینب(س) نامگذاری کن!(۱) 👤آیت الله یوسفی غروی مورخ نامی شیعه در این باره می نویسد : «اینکه مشهور شده (زینب) را (زینت پدر) و (زینة أب) معنا می کنند، و نیز اینکه گفته می شود پیامبر اکرم(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب دختر پیامبر(ص) از حضرت خدیجه(س)، زینب بنت جحش دختر عمۀ پیامبر(ص) که بعد همسر ایشان شد، و نیز زینب دختر حمزه سیدالشهدا(س)! زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود. همانگونه که صاحب لسان العرب می نویسد : «الزَّيْنَبُ شَجَرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرَائِحَةِ، وَ بِهِ سُمِّيَت المَرأَةُ» زینب نام درختی خوش منظر و خوش بویی است و همچنین از آن به عنوان نام زن استعمال می شود. همچنانکه در میان غیر عرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.»(۲) در تاریخ و روایات برای برای ایشان، القاب فراوانی نقل شده است، همانند : 《عالمة غير معلّمة/ فهمة غير مفهّمة/ كعبة الرزايا/ نائبة الزهراء/ نائبة الحسين/ مليكة الدنيا/ عقيلة النساء/ عديلة الخامس من أهل الكساء/ شريكة الشهيد/ كفيلة السجّاد/ ناموس رواق العظمة/ سيّدة العقائل/ سرّ أبيها/ سلالة الولاية/ وليدة الفصاحة/ شقيقة الحسن/ عقيلة خدر الرسالة/ رضيعة ثدي الولاية/ البليغة/ الفصيحة/ الصدّيقة الصغرى/ الموثّقة/ عقيلة الطالبيّين/ الفاضلة/ الكاملة/ عابدة آل عليّ/ عقيلة الوحي/ شمسة قلادة الجلالة/ نجمة سماء النبالة/ المعصومة الصغرى/ قرينة النوائب/ محبوبة المصطفى/ قرّة عين المرتضى/ صابرة محتسبة/ عقيلة النبوّة/ ربّة خدرالقدس/ قبلة البرايا/ رضيعة الوحي/ باب حطّة الخطايا/ حفرة عليّ و فاطمة/ ربيبة الفضل/ بطلة كربلا/ عظيمة بلواها/ عقيلة القريش/ الباكية / سليلة الزهراء/ أمينة اللّه / آية من آيات اللّه / مظلومة وحيدة/ عقيلة بنی هاشم》(۳) 👤مرحوم سید محسن امین، حضرت زینب(س) را به سبب سختی‌های بسیاری که در زندگی دید، (از قبیل درگذشت حضرت رسول اکرم(ص)، شهادت و سختی‌های مادرش، شهادت پدرش امیرالمؤمنین(ع)، شهادت برادرش امام مجتبی (ع)، فاجعه کربلا و شهادت برادرش امام حسین(ع) و بستگان و سایر شهدا، و به اسارت رفتن در کوفه و شام) ام المصائب نیز لقب داده‌اند.(۴) که مرحوم قزوینی در کتاب خود در ادامه روایت فوق، نقل می کند که؛ هنگام ولادت حضرت زینب(س)، جبرائیل گریست و رسول اکرم(ص) علت گریه جبرائیل را پرسید و او عرضه داشت : 📋《إِنَّ حَيَاةَ هَذِهِ البِنتِ سَوفَ تَكُونُ مَقرُونَةََ بِالمَصَائِبِ وَ المَتَاعِبِ مِن بِدَايَةِ عُمرِهَا إِلَى وَفَاتِهَا》 ♦️همانا حیات این دختر از ابتدای عمرش تا زمان وفاتش مقرون به مصیبت ها و سختی ها خواهد بود.(۵) درباره کنیه حضرت(ص) نیز محل اختلاف است که برخی کنیه [اُمّ کُلثوم](۶) و برخی کنیه [ام الحسن](۷) نوشته اند. 👤مرحوم رحمانی همدانی می نویسد : 📋《تُكَنَّى بِاُمِّ كُلثُومِ كَمَا تُكَنَّى بِاُمِّ الحَسَنَ أَيضَاً وَ يُقَالُ لَهَا : زَينَبُ الكُبرَى لِلفَرقِ بَينَهَا وَ بَينَ مَن سُمِّيَت بِاِسمِهَا مِن أَخَوَاتِهَا، وَ كُنِّيَت بِكُنيَتِهَا، كَمَا أنَّهَا تَلقَّبَت بِالصِدِّيقَةِ الصُّغرَى لِلفَرقِ بَينَهَا وَ بَينَ اُمِّهَا الصِدِّيقَةِ الكُبرَى فَاطِمَةِ الزَّهرَاءِ(س)》 ♦حضرت زینب(س) به کنیه ام کلثوم معروف بوده همانگونه که کنیه ابوالحسن داشته است. همچنین به ایشان زینب کبری لقب دادند، آن هم به خاطر اینکه بین ایشان و بین خواهری نامش زینب صغری بود، فرق گذاشته شود. همچنان که به ایشان صدیقه صغری گفتند که بین مادرشان فاطمه(س) که صدیقه کبری است، فرق گذاشته شود.(۸) 📚منابع : ۱)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۵ ۲)کانال تلگرامی آیت الله یوسفی غروی @Yusufi_Gharawi ۳)فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى، رحمانی، ص۶۳۷ ۴)اعیان الشیعه سید محسن امین، ج۷، ص۱۳۷ ۵)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۵ ۶)خصائص الزینبیة نورالدین جزائری، ص۳۱۳ ۷)اخبار الزینبیات یحیی بن حسن عبیدلی، ص۱۵ ۸)فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، رحمانی، ص۶۳۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا