✅در طول تاریخ همواره نسبت به امیرالمومنین امام علی(ع) بغض و کینه بود.
1⃣در زمان حضرت رسول اکرم(ص) :👇
در روایتی آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) به همراه امام علی(ع) از مکانی عبور می کردند که ناگهان حضرت(ص) گریستند.
امام علی(ع) علت را جویا شدند و پرسیدند :
📋《يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص)! مَا يُبْكِيكَ؟》
♦️ای رسول خدا(ص)! علت گریه شما چیست؟
رسول اکرم(ص) فرمود :
📋《یَا اَخِی! ضَغَائِنُ فِي صُدُورِ أَقْوَامٍ لاَ يُبْدُونَهَا إِلاَّ بَعْدِي!》
♦️ای برادرم علی جان! كينه ها و حقدهایی را مىبينم كه در سينههاى قریش نسبت به تو پنهان داشته اند، و آن را اظهار نخواهند كرد مگر بعد از من!(۱)
2⃣در زمان امام علی(علیه السلام) :👇
در زمان امام علی(ع) یکی از گروه هایی که نسبت به امام علی(ع) بغض و کینه داشتند، خوارج بودند.
آنان، چنان کینه ای از علی(ع) به دل داشتند که حتی امام علی(ع) در وصیتی به امام حسن مجتبی(ع) خطر آنان را بازگو می نماید و وصیت می کند که جنازه او شبانه و بدون اطلاع دیگران در منطقه به دور از نجف دفن گردد.
در روایتی آمده است؛
📋《أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَمَرَ ابْنَهُ الْحَسَنَ(ع) أَنْ يَحْفِرَ لَهُ أَرْبَعَةَ قُبُورٍ فِي أَرْبَعَةِ مَوَاضِعَ فِي الْمَسْجِدِ وَ فِي الْغَرِيِّ وَ فِي دَارِ جَعْدَةَ بْنِ هُبَيْرَةَ وَ فِي الرَّحَبَةِ وَ إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِهِ》
♦️امير المؤمنين(ع) فرزند خود امام حسين(ع) را امر كرد كه چهار قبر در چهار موضع از براى حضرت(ع) بسازد، در مسجد كوفه و در رحبه و در نجف و در خانه جعدة بن هبيره، براى آنكه ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت(ع) را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۲)
قبر مطهر امام علی(ع) بیش از یک قرن مخفی بود، که در زمان امام باقر(ع) کم کم آثار قبر ایشان برای شیعیان آشکار شد.
3⃣در زمان امام حسن مجتبی(علیه السلام) :👇
با پایان گرفتن مراسم صلح و کناره گیری امام حسن مجتبی(ع) از حکومت، امام(ع) از کوفه به مدینه هجرت کرد و معاویه سبّ و لعن امام علی(ع) را در بلاد اسلامی، رسمیت بخشید.
جاحظ می گوید :
📋《أَنَّ قَوْماً مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ قَالُوا لِمُعَاوِيَةَ إِنَّكَ قَدْ بَلَغْتَ مَا أَمَّلْتَ فَلَوْ كَفَفْتَ عَنْ لَعْنِ هَذَا اَلرَّجُلِ》
♦️جمعی از بنی امیه به معاویه گفتند :
تو که به آرزویت رسیدی، اگر از لعن این مرد دست برداری بهتر است!
معاویه گفت :
📋《لاَ وَ اَللَّهِ حَتَّى يَرْبُوَ عَلَيْهِ اَلصَّغِيرُ وَ يَهْرَمَ عَلَيْهِ اَلْكَبِيرُ》
♦️هرگز! به خدا سوگند! که دست از سبّ او نمی دارم تا زمانی كه اطفال امَّت با سبِّ علی(ع) جوان گردند و با آن سبّ رشد و نمو كنند، و بزرگان به صورت پيران فرتوت درآيند.(۴)
4⃣در زمان امام حسین(علیه السلام) :👇
در مقاتل آمده است که؛
وقتی تمام اصحاب و یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند و حضرت(ع) قبل از اینکه برای جنگ آهنگ دشمن کند، برای آخرین بار برای اتمام حجت خطاب به آنان فرمود :
📋《لِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی؟
یا وَیْلَکُمْ اَتَقْتُلُونِی عَلى سُنَّه بَدَّلْتُها؟
اَمْ عَلى شَریعَه غَیَّرْتُها؟
اَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ؟
اَمْ عَلى حَقٍّ تَرَکْتُهُ؟》
♦️چرا ریختن خون مرا مباح می دانید؟
واى بر شما! چرا با من مى جنگید؟
آیا سنّتى را تغییر داده ام؟
یا شریعتى را دگرگون ساخته ام؟
یا جرمى مرتکب شده ام؟
و یا حقّى را ترک کرده ام؟!
اما دشمن لجوج و کینه ای با کمال وقاحت خطاب به امام(ع) گفتند :
📋《اِنّا نَقْتُلُکَ (نُحَارِبُکَ) بُغْضاً مِنَّا لاَِبِیکَ》
♦️ما به خاطر بغض و کینه اى که از پدرت علی(ع) به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم.(۵)
📚منابع :
۱)المسترشد طبری شیعی، ص۳۴۱
۲)فرحة الغُری عبدالکریم ابن طاووس، ص۳۲
۳)دانشنامه امام علی(ع) رشّاد، ج۹، ص۴۷
۴)تهذيب التهذيب ابن حجر ،ج۷، ص۲۸۱
۵)ينابيع المودّة قُندوزی، ج۳، ص۸۰
@TarikhEslam
✅در تاریخ آمده است که ؛
در لحظات بحرانی و سرنوشت سازِ جنگ های صدر اسلام، امام علی(ع) یگانه جنگاوری بود که شهادت طلبانه خود را وقف اسلام می کرد.
تا جایی که حضرت زهرا(س) در بخشی از خطبه فدکیه، در وصف مولا(ع) خطاب به مهاجر و انصار می فرماید :
📋《کُلَّما اَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ اَطْفَأَهَا اللَّهُ، اَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّیْطانِ، اَوْ فَغَرَتْ فاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ، قَذَفَ اَخاهُ فی لَهَواتِها، فَلا یَنْکَفِیءُ حَتَّى یَطَأَ جِناحَها بِأَخْمَصِهِ، وَ یَخْمِدَ لَهَبَهَا بِسَیْفِهِ》
♦️هرگاه آتش جنگ برافروختند خداوند خاموشش نموده، یا هر هنگام که شیطان سر برآورد یا اژدهائى از مشرکین دهان بازکرد، پیامبر(ص) برادرش را در کام آن افکند، و او تا زمانى که سرآنان را به زمین نمىکوفت و آتش آنها را به آب شمشیرش خاموش نمىکرد، باز نمىگشت.(۱)
در جای جای بدن امیرمؤمنان(ع) از فرق مبارک که در جنگ بدر و احد آسیب دید، تا کف پای او که در جنگ صفین تیری به آن اصابت کرد، آثار زخم و شمشیر و نیزه و تیر وجود داشت.
فقط در جنگ احد نود جراحت بر بدن مبارکش وارد آمد.
به گفته مورخان جایی در بدنش سالم نماند و مانند گوشت جویده شدهای، روی زیر اندازی از پوست به استراحت می پرداخت.
شیخ مفید(ره) ضمن برشمردن هفتاد خصلت برای امیرمؤمنان(ع)، به مسئله آثار هزار زخم شمشیر اشاره کرده و چنین می فرماید :
📋《فَعُدَّ مَا بِهِ مِنْ أَثَرِ الْجِرَاحَاتِ عِنْدَ خُرُوجِهِ مِنَ الدُّنْيَا فَكَانَت أَلْفَ جِرَاحَةٍ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ!》
♦️آثار زخم را در بدن امام علی(ع) به هنگامی که از دنیا رفت، برشمردند که هزار اثر جراحت از فرق سر تا کف پایش بود.(۲)
📚منابع :
۱)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۵
۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۵۳
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣1⃣طبیب بر بالین #امام_علی_علیه_السلام حاضر می شود!👇 #روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین @TarikhEslam
2⃣1⃣برخی یاران و اصحاب #امام_علی_علیه_السلام به عیادت مولا می روند!👇
✅در آن مدتی که امام علی(علیه السلام) در خانه خود بستری بود، اصحاب و یاران با وفای امام(علیه السلام) برای اعلام وفاداری و عیادت خدمت ایشان می رسیدند و سوالاتی می پرسیدند.
مردم کوفه نیز هجوم می آوردند، تا حضرت(علیه السلام) را زیارت کنند، که به علت وخامت حال ایشان، کسی اجازه ملاقات نداشت.
مرحوم سید نعمت الله جزایری(۱۱۱۲ق) از شاگردان مرحوم علامه مجلسی(۱۱۱۰ق) در کتاب خود یعنی «الأنوار النعمانية» این روایت را به نقل از «صعصعه بن صوحان» می نویسد که؛
صعصعه بعد از ضربت خوردن امام علی(علیه السلام) خدمت ایشان رسید و سوالاتی را پرسید.
یکی از سوالات او دلائل برتری و افضليت امام علی(علیه السلام) بر سائر انبياء به جز حضرت رسول اکرم(ص) بود.
حضرت علی(علیه السلام) فرمود :
📋«تَزكِيَةُ اَلْمَرْءِ لِنَفْسِهِ قَبِيحٌ»
♦️تعریف از خود پسندیده نیست.
لكن از اين جهت كه خداوند فرموده است :
📋«وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْا»(ضحی۱۱)
♦️نعمتهاى خدادادی خود را نقل كنيد،
پس از این باب می گویم.(۱)
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
#وقایع_ماه_رمضان_المبارک
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
1⃣أفضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت آدم(علیه السلام):👇
✅صعصعه بن صوحان پرسید :
📋«یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامُ)! أَنْتَ أَفْضَلُ أَمْ آدَمُ أَبُوالْبَشَرِ(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از حضرت آدم(علیه السلام) أفضلم.
صعصعه دليل اين برترى را جويا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ خداوند به آدم(علیه السلام) فرمود :
📋﴿وَ قُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَاتَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ﴾
♦️گفتیم : ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن و از نعمتهای آن، از هر جا میخواهید، گوارا بخورید؛ اما نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد.(بقره/۳۵)
اما با وجود اين ممنوعيت، آدم(علیه السلام) از گندم خورد و از بهشت رانده شد.
📋«وَ أَمَّا أَکْثَرُ اْلأَشیَاءِ أَبَاحَهَا لِی وَ تَرَکْتُهَا وَ مَا قَارَبتُهَا»
♦️در حالی که خداوند اکثر نعمتهای الهی را برای من مباح کرده بود ولی من آنها را ترک کردم و به آنها نزدیک نشدم.(۱)
✍حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) دنيا و نعمتهای آن را قابل اعتنا نمى دید و به ميل و اراده خود، هرگز نان گندم نخورد و همواره به نان جو اکتفا کرد.
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
2⃣افضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت نوح(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ نُوحُ(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از نوح(علیه السلام) افضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ حضرت نوح(علیه السلام) قوم خود را به سوى خدا دعوت كرد، ولى وقتی آن ها از او اطاعت نكردند و او را آزار و اذیت رساندند، نوح(علیه السلام) آنان را نفرين كرد و گفت :
📋﴿..رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارَاً﴾
♦️پروردگارا! احدى از كافرين را بر روى زمين باقى مگذار.(نوح/۲۶)
در حالی که؛
📋«أَنَا مَا دَعُوتُ عَلَى ظَالِمِي حَقِّي»
♦️من ظلم کنندگان در حقّم را نفرین نکردم و كاملًا صبر پيشه كردم.(۱)
ايشان صبر خود را در خطبه «شقشقيه» چنين توصيف مى كند :
📋«فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجَیً»
♦️در حالى صبر نمودم كه در چشمم خار و در گلويم استخوانى بود.(۲)
و دلیل دیگر برای برتری بر حضرت نوح(علیه السلام) این است که؛
📋«إِبنُ نُوحِِ(عَلِیهِ السَّلَامِ) كَانَ كَافِرَاً وَ أَبنَاي سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الجَّنَةِ»
♦️پسر حضرت نوح(علیه السلام) کافر بود، در حالی که دو پسران من، سرور جوانان اهل بهشت هستند.(۳)
📚منابع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۳۳، ص۲۱۴
۳)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
3️⃣افضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت ابراهیم(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ إِبرَاهِیمُ(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از ابراهیم(علیه السلام) أفضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ وقتی که حضرت ابراهیم(علیه السلام) به خداوند متعال عرض کرد :
📋﴿رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى﴾
♦️پروردگارا! چگونگى زنده كردن مردگان را به من نشان بده!
خداوند فرمود : آيا باور ندارى؟
ابراهیم(علیه السلام) پاسخ داد :
📋﴿قالَ بَلَى! وَ لَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي﴾
♦️باور دارم، اما مى خواهم با مشاهده آن دلم آرام گیرد و بر یقینم فزونی یابد.(بقره/۲۶۰)
اما من گفتم :
📋«لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِينَاً»
♦️اگر پرده ها کنار بروند، بر يقين من چيزى افزوده نمى گردد.(۱)(۲)
📚منبع:
۱)غُرر الحكم و دُرر الکلم آمِدى، ج۵، ص۱۰۸
۲)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
4️⃣افضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت موسی(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ مُوسَی(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از موسی(علیه السلام) أفضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ زیرا وقتى خداوند موسی(علیه السلام) را ماموريت داد تا به دعوت فرعون به مصر برود، او گفت :
📋﴿رَبِّ إِنِّي قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ﴾
♦️پرودگارا! من از آنان يك نفر را كشته ام و مى ترسم كه آنان مرا به قتل برسانند.(قصص/۳۴)
در حالی که؛
📋«مَا خِفْتُ حِینَ أَرْسَلَنِی رَسولُ اللهِ(ص) بِتَبْلِیغِ سُورَةٍ بَرائَتِ أَنْ أَقْرَاَهَا عَلیٰ قُرَیْشِ فِی الْمَوْسِمِ مَعَ إِنِّی کُنْتُ قَتَلْتُ کَثِیرَاً مِنْ صَنَادِیدِهِم فَذَهَبْتُ بِهِمْ إِلَیْهِم وَ قَرَأتُهَا عَلَیْهِمْ وَ مَا خِفْتُهُمْ»
♦️من زمانی كه حضرت رسول اکرم(ص) به من مأموريت داد تا به مكه روم، و آيات اول «سوره برائت» را در بالاى بام كعبه بر كفار قريش قرائت نمايم؛ با آن كه در آنجا كمتر كسى را می توان يافت كه يكى از خويشان و بستگانش به دست من كشته نشده باشد، ولی هرگز نهراسيدم و امر رسول اکرم(ص) را اطاعت کردم و مأموريت را انجام و آيات را بر آنان قرائت نمودم.(۱)
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
5️⃣أفضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت عیسی(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ عِیسَی(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از عیسی(علیه السلام) أَفضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ زیرا هنگامی که وضع حمل حضرت مریم(سلام الله علیها) فرا رسيد، به او وحى شد كه؛
📋«أُخْرُجِی! هَذَا بَیْتُ الْعِبَادَةِ لَا بَیْتُ الْوِلَادَةِ»
♦️از بيت المقدس بيرون برو زیرا که اين خانه محل عبادت است نه محل ولادت.
به همين دليل از بيت المقدس بيرون رفت و عيسى(علیه السلام) در بيابان خشكيده اى متولد شد.
در حالی که؛
📋«وَ أَنَا أَمَّا أُمِّی فَاطِمَةُ لَمّا قَرُبَ وَضْعُ حَمْلِها کَانَتْ فِی الْحَرَم فَانْشَقَّ حَائِتُ الْحَرَمِ الْکَعْبَةِ وَ سَمِعَت قَائِلاً یَقولُ لَهَا أُدخُلِی فَدَخَلَتْ فِی وَسَطِ البَیْتِ وَ اَنَا وُلِدْتُ بِهِ»
♦️اما وقتى مادرم فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) درد حمل گرفت، در وسط كعبه به مستجار كعبه متوسل شد.
و در همان وقت، ديوار كعبه شكافته شد و مادرم با نداى غيبى به داخل خانه راه يافت و من در همان خانه ی كعبه متولد شدم.
📋«وَ لَیْسَ لِاَحَدٍ، هَذِهِ الْفَضِیلَةُ لَا قَبْلِی وَ لَا بَعْدِی»
♦️و چنین فضیلتی برای أحدی نبوده است؛ نه پیش از من و نه پس از من.(۱)
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
📚پنج روایت ناب در باب فضائل حضرت امیرالمومنین #امام_علی_علیه_السلام :👇
@TarikhEslam
1⃣ #حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه فرمود :
📋《زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبِِ(ع)》
♦️مجالس خود را با یاد علی بن ابی طالب(ع) زینت دهید.(۱)
2⃣ #حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه فرمود :
📋《مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْـظُرَ اِلى آدَمَ(ع) فى عِلْمِهِ وَ اِلى نُوحٍ(ع) فى تَقْواهُ وَ اِلى اِبْراهيمَ(ع) فى حِلْمِهِ وَ اِلى مُوسى(ع) فى هَيْبَتِهِ وَ اِلى عيسى(ع) فى عِبادَتِهِ فَلْيَنْظُرْ اِلى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالبٍ(ع)》
♦️هر كس که مى خواهد به آدم(ع) بنگرد در مورد علمش، به نوح(ع) بنگرد در مورد تقوایش،
به ابراهيم(ع) بنگرد در مورد حلمش و به موسى(ع) در مورد هيبتش و به عيسى(ع) بنگرد در مورد عبادتش، پس باید نظر کند به على بن ابى طالب(ع)!(۲)
3⃣ #حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه فرمود :
📋《لَوْ أَنَّ الْفَیَّاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبِِ(ع)》
♦️اگر انبوه درختان [و باغها] قلم، و دریا مرکب، و تمام جنّیان حسابگر، و تمام انسانها نویسنده باشند، قادر به شمارش فضائل على بن ابى طالب(ع) نخواهند بود.(۳)
4⃣ #حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه فرمود :
📋《خَلَقَ اللهُ مِنْ نُورٍ وَجْهِ عَليِ بنِ اَبي طالب بسبعينَ اَلْفَ مَلَكٍ يَسْتَغْفِروُنَ لَهُ وَ لِمُحبيهِ اِلي يَومِ القِيامِةِ》
♦️خداوند از نور صورت علي بن ابي طالب(ع) هفتاد هزار فرشته خلق كرده كه تا روز قيامت برای او و دوستانش طلب آمرزش می كنند.(۴)
5⃣ #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام فرمود :
امیرمؤمنین(ع) بر فراز منبر مسجد کوفه چنین خطبه خواند :
📋《وَاللَّهِ! إِنِّی لَدَیَانُ النّاسِ یوْمَ الدِّینِ وَ قَسِیمُ اللَّهِ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ!
أَنَا الْإِسْلامُ الَّذِی ارْتَضَاهُ لِنَفْسِهِ، کُلُّ ذَلِکَ مَنّاً مِنَ اللَّهِ》
♦️به خدا قسم که من حاکم مردم در روز قیامت هستم، منم که مردم را برای بهشت و جهنم تقسیم میکنم، من همان اسلامی هستم که خداوند آن را پسندیده است.
تمام اینها منّت و افتخاری است از جانب خداوند متعال!
حضرت(ع) در این خطبه به این آیه شریفه اشاره فرمود :
📋《اَلْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً》
♦️امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.(۵)(۶)
📚منابع :
۱)مناقب الإمام على(ع) ابن مغازلی، ص۱۹۹
۲)ارشاد القلوب دیلمی، ص۲۱۷
۳)لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۵، ص۶۲
۴)بحار الانوار مجلسی، ج۳۹، ص۲۷۵
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۲۶، ص۳۱۸
۶)سوره مائده، آیه۳
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣1⃣برخی یاران و اصحاب #امام_علی_علیه_السلام به عیادت مولا می روند!👇 ✅در آن مدتی که امام علی(علیه
3⃣1⃣ #امام_علی_علیه_السلام آخرین وصایای خود را بیان می فرماید!👇
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
@TarikhEslam
✅امام علی(ع) آخرین وصایای خود را به پسرش امام حسن مجتبی(ع) می کند و ودائع مردم را به او می سپارد.
امام(ع) ابتدا درباره غسل و کفن و محل دفن خودش به امام حسن(ع) و حسین(ع) وصیت کرد و فرمود :
📋《إِنْ أَنَا مِتُّ فَإِنَّكُمَا سَتَجِدَانِ عِنْدَ رَأْسِي حَنُوطاً مِنَ الْجَنَّةِ وَ ثَلَاثَةَ أَكْفَانٍ مِنْ إِسْتَبْرَقِ الْجَنَّةِ فَغَسِّلُونِي وَ حَنِّطُونِي بِالْحَنُوطِ وَ كَفِّنُونِي》
♦️وقتی که من از دنیا رفتم، شما دو نفر کنار سرم حنوطی از بهشت و سه عدد کفن استبرق بهشتی خواهید یافت.
پس مرا غسل دهید و به حنوط بهشتی حنوطم کنید و سپس کفنم کنید.(۱)
امام صادق(ع) فرمود :
📋《لَمَّا أُصِيبَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ(ع) قَالَ لِلْحَسَنِ(ع) وَ الْحُسَيْنِ(ع) :
غَسِّلَانِي وَ كَفِّنَانِي وَ حَنِّطَانِي وَ احْمِلَانِي عَلَى سَرِيرِي وَ احْمِلَا مُؤَخَّرَهُ تُكْفَيَانِ مُقَدَّمَهُ!》
♦️حضرت امير المؤمنين(ع) بعد از آنكه ضربت خورد، به امام حسن(ع) و امام حسين(ع) فرمود :
وقتی من از دنيا رفتم، مرا غسل دهيد، كفن كنيد و حنوط كنيد، سپس جنازه مرا بر تابوت بگذارید، و عقب تابوب را شما بردارید و جلوی تابوت را رها کنید که توسط ملائكه بر خواهند داشت.(۲)
در روایتی دیگر نقل شده است که؛
📋《أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَمَرَ ابْنَهُ الْحَسَنَ(ع) أَنْ يَحْفِرَ لَهُ أَرْبَعَةَ قُبُورٍ فِي أَرْبَعَةِ مَوَاضِعَ فِي الْمَسْجِدِ وَ فِي الْغَرِيِّ وَ فِي دَارِ جَعْدَةَ بْنِ هُبَيْرَةَ وَ فِي الرَّحَبَةِ وَ إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِهِ》
♦️امير المؤمنين(ع) فرزند خود امام حسين(ع) را امر كرد كه چهار قبر در چهار موضع از براى حضرت(ع) بسازد، در مسجد كوفه و در رحبه و در نجف و در خانه جعدة بن هبيره، براى آنكه ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت(ع) را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۳)
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۳۴۸
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۱۳
۳)فرحة الغُری عبدالکریم ابن طاووس، ص۳۲
@TarikhEslam
📜فرازی از وصيت #امام_علی_علیه_السلام به #امام_حسن_علیه_السلام و #امام_حسین_علیه_السلام در لحظات آخر عمر شریفشان :👇
#امام_علی_علیه_السلام
@TarikhEslam
1⃣《أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِيَا الدُّنْيَا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَيْءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا》
♦️شما را به تقواى الهى سفارش مى نمايم، و اينكه دنيا را مجوييد، اگرچه دنيا شما را بجويد، و بر آنچه از دنيا از دستتان رفته متأسّف نباشيد.
2⃣《وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً》
♦️حق بگوييد و براى ثواب الهى بكوشيد و دشمن ستمگر و يار ستمديده باشيد.
3⃣《أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا(ص) يَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ》
♦️شما و همه فرزندان و خاندانم و هر كه اين وصيتم به او مى رسد را به تقواى الهى، و نظم در زندگى، و اصلاح بين مردم سفارش مى كنم، چرا كه از جد شما(ص) شنيدم که مى فرمود :
اصلاح ذات البين از عموم نماز و روزه بهتر است.
4⃣《اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ》
♦️خدا را خدا را درباره يتيمان، آنان را گاهى سير و گاهى گرسنه مگذاريد، مباد كه در كنار شما تباه شوند.
5⃣《وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي جِيرَانِكُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ》
♦️خدا را خدا را در رابطه با همسايگان، كه مورد سفارش پيامبر اکرم(ص) شماست، پيوسته به آنان سفارش داشت تا جايى كه گمان برديم که همسایه میراث بر است.
6⃣《وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ》
♦️خدا را خدا را در باره قرآن، نيايد كه ديگران در عمل به آن از شما پيشى جويند.
7⃣《وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ》
♦️خدا را خدا را در باره نماز، كه نماز عمود دين شماست.
8⃣《وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا》
♦️خدا را خدا را در باره خانه پروردگارتان، تا وقتى هستيد آنجا را خالى مگذاريد، كه اگر خالى گذاشته شود از كيفر حق مهلت نيابيد.
9⃣《وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ》
♦️خدا را خدا را درباره جهاد با اموال و جان و زبانتان در راه خدا!
🔟《وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ》
♦️بر شما باد به پيوند با هم و بخشش مال به يكديگر، و بپرهيزيد از دورى و قطع رابطه با هم.
سپس حضرت(ع) فرمود :
📋《لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ》
♦️امر به معروف و نهى از منكر را وانگذاريد، كه بد كارانتان بر شما مسلّط شوند، آن گاه دعا كنيد و به اجابت نرسد.
📋《يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ! لَا أُلْفِيَنَّكُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِينَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِي إِلَّا قَاتِلِي انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص) يَقُولُ إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ》
♦️اى فرزندان عبد المطلب، این گونه نباشد که شما را كه به بهانه كشته شدن من در خون مسلمانان فرو افتيد و بگوييد :
اميرالمؤمنين كشته شد! امير المؤمنين كشته شد!
آگاه باشید! كه فقط قاتلم بايد قصاص شود. ملاحظه نماييد هرگاه من از اين ضربت او از دنيا رفتم تنها او را يك ضربت بزنيد، و گوش و بينى و اعضاى او را قطع م كنيد، كه من از رسول خدا(ص) شنيدم مى فرمود :
از مثله كردن دورى كنيد هر چند در باره سگ گاز گيرنده و هار باشد.(۱)
📋《حَفِظَکمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیتٍ وَ حَفِظَ فِیکمْ نَبِیَکمْ أَسْتَوْدِعُکمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیکمُ السَّلَامَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ》
♦️خداوند همه شما را در کنف حمايت خود محفوظ بدارد و به امت پيغمبر توفيق دهد که احترام شما و احترام پيغمبر خود را حفظ کنند. همة شما را به خدا مي سپارم. سلام و درود حق بر همه شما.(۱)
📚منابع :
۱)نهج البلاغه سید رضی، نامه ۴۷
@TarikhEslam
✅سرانجام امام علی(ع) در شب جمعه، بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم هجری قمری، در حالی که دو ثلث از شب جمعه گذشته بود، در سن شصت و سه سالگی به شهادت رسید.
در این لحظه صدای گریه و ناله و شیون از خانه امام(ع) بالا رفت و همه در شهادت امام(ع) می گریستند.
ابوالفرج اصفهانی می نویسد :
بعد از وصیت امام علی(ع)؛
📋《ثُمَّ لَمْ يَزَلْ يَقُولُ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» حَتَّى قُبِضَ عَلَيْهِ السَّلَامُ》
♦️پس از اين وصيت ديگر سخنی جز (لا اله الا الله) از حضرت(ع) شنيده نشد، تا اینکه جان بر جان آفرين تسليم کرد.(۱)
📚منبع :
۱)مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی، ص۵۳
@TarikhEslam