✍پاسخ:
در جنگ صفین بسیاری از افرادی که در هر دو سپاه قرار گرفته بودند، هم معاویه را مؤمن میدانستند و هم امیرالمؤمنین(ع) را، که با این آیه مواجه شدند:
📋《وَ إِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ الله》
♦️و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند، میان آن دو را اصلاح دهید، و اگر[باز] یکى از آن دو بر دیگرى تعدى کرد، با آن طایفه اى که تعدى مى کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد.
پس اگر باز گشت، میان آنها را دادگرانه سازش دهید و عدالت کنید، که خدا دادگران را دوست مى دارد.(حجرات، ۹)
اینها هم اهل شام را مؤمن میدانستند و هم کوفه را!
اختلاف این دو را نیز احراز کرده بودند و تلاش داشتند که بین این دو گروه اصلاح شود؛ ولی نشد.
در شناخت باغی مردد بودند که کدام یک است؟
عمار ثابت کرد که باغی، شام است.
شهادت عمار در جنگ صفین به دست سپاهیان معاویه، همواره از عوامل سرزنش معاویه و یکی از دلایل حقانیت علی(ع) در این نبرد دانسته شده است. دلیل این مسئله، شهرت حدیثی از رسول اکرم(ص) بود که داستانش از این قرار بود که؛
هنگام ساختن مسجد مدينه، عمار ياسر برخلاف ديگران كه يك خشت بر مىداشتند، او دو تا دو تا مىآورد، رسول اکرم(ص) او را ديد و با دستان مباركش، غبار را از سر و صورت عمار زدود و سپس فرمود :
📋《وَيْحَ عَمَّارٍ تَقْتُلُهُ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ، يَدْعُوهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَيَدْعُونَهُ إِلَى النَّارِ》
♦️ای عمار! تو را گروه طغیانگر و باغی مىكُشند، در حالى كه عمار آنها را به سوى بهشت و آنها عمار را به سوى آتش دعوت مىكنند.(۱)
طبق روايات متواترى كه در صحيحترين كتابهاى اهل سنت وجود دارد، قاتل عمار بن ياسر به طور قطع در جهنم خواهد بود.
پس این روایت بیان میکند که کشندگان عمار، گروهی باغی (یعنی گروه خارج از اطاعت امام عادل) هستند.
📚منبع:
۱)احتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۸۲
@TarikhEslam
✍جنگ امیرالمؤمنین(ع) با معاویه؛ مصداق نهی از منکر:
🎙اشکالی که در جنگ صفین به امیرالمؤمنین(ع) داشتند این بود که شما اساساً برای چه لشکرکشی کردید؟
چون آنها هم مسلمان هستند.
حضرت(ع) در توجیه اقدام خودش، با تمسک به روایتی میفرماید :
این شمشیر من، نهی از منکر است.
در اینجا حضرت برای نبرد با طرف مقابل، از کلمه «بَغی» استفاده نمیکند؛ از کلمه «منکر» و «لزوم انکار» استفاده میکند.
✍اقامه نماز جمعه در هر دو اردوگاه:
🎙میدانید که جنگ صفین خیلی طول کشید.
چهل روز درگیری بود، ولی هشت ماه در اردوگاه بودند.
بنابراین جمعه ها نماز جمعه خوانده میشد.
آن طرف، معاویه امام جمعه بود و این طرف علی بن ابیطالب(ع)!
وقتی که راوی میگوید : «سَمِعتُ عليّاً»، یعنی روز جمعه حضرت(ع) نماز جمعه میخواند و در خطبه این مطالب را فرمود.
✍دیدگاه متفاوت یاران حضرت(ع) در جنگ با معاویه:
🎙آن کسانی که با امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین شرکت کردند، آن حضرت(ع) را امام معصوم نمیدانند.
اینها عامه هستند و نسبت به معاویه هنوز دید منفی مطلق ندارند.
برای اینها مسئله است که ما چرا باید با معاویه بجنگیم؟
چون معاویه منصوب خلیفه قبل از علی بن ابی طالب(ع) بود.
اینها کسانی هستند که اولی و دومی را قبول دارند و نسبت به سومی تردید جزئی دارند.
سؤالشان این است که چرا شما با معاویه دست به جنگ زدهاید؟
حضرت(ع) میخواهند شمشیر خودشان را توجیه کنند؛ میفرمایند: علت اینکه من شمشیر کشیدهام، این است که الآن به عدوان عمل میشود.
این عدوان چیست؟ این ظلم و ستم چیست؟
الآن به منکر دعوت میشود.
این منکر چیست که به آن دعوت میشود؟
یکی از این افراد، عبدالرحمن بن ابیلیلای فقیه از فقهای عامه در زمان امیرالمؤمنین(ع) است.
این شخص یکی از قُرّای آنزمان و جزء نیروهای حضرت(ع) بوده است که در صفین حضور پیدا کرد.
چون میدانیم که درصفین ۱۸ هزار نفر از این نمونه با حضرت امیر(ع) بودند که بعداً تبدیل به خوارج شدند.
قرّا به معنای تلاوتگران محض قرآن نبودند؛ بلکه به معنای امروزی، مفسرین قرآن هستند.
کوفه برای اهل سنت، حوزه علمیه آن روز بوده است.
دو نقطه در آن دوران برای تعلیم وجود داشت :
یکی مدینه و دیگری کوفه؛ ولی حوزه کوفه، اقوی از حوزه مدینه بود. عبدالرحمن بن ملجم، اعزامی از کوفه به مصر بود.
در مصر هنگامی که تحت حاکمیت عمروعاص از طرف عثمان بود، با او اختلاف پیدا کرد.
این فرد را عمر اعزام کرده بود و بعدها جزء نیروهایی بود که از مصر آمد تا در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین(ع) بجنگد.
این مسئله را دقت داشته باشید که قُرّا در جنگ با معاویه مردد بودند.
آنها نسبت به شام نظر منفی نداشتند؛ چون شام منصوب از ناحیه عمر بود و دقت کنید که عبدالرحمانی که اعزامی از جانب عمر به مصر است، راجع به عمر تردید ندارد و به همین دلیل که از ناحیه عمر اعزام شده بود، در مورد معاویه هم تردید نداشت.
وقتی معاویه تقصیر کشته شدن عثمان را به گردن امیرالمؤمنین(ع) انداخت و ادعا کرد که علی(ع) باید در این رابطه محاکمه شود، خیلیها در پذیرش امیرالمؤمنین(ع) تردید کردند.
📚منبع:
برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد طائب
@TarikhEslam
✍پاسخ :
#امام_علی_علیه_السلام در میان سپاهیان خود، نیروی ویژه ای به نام «شُرطَةُ الخَمِیسِ» داشت که اینان گروهی از رزمندگان جان بر کف و فدائیان راستین زمان امیرالمؤمنین(ع) بودند، که با آمادگی کامل در همه جا برای امام علی(ع) جانفشانی میکردند.
علت نامگذاری این لشکر به خمیس این بوده که لشگر به پنج قسمت《مقدمه، ساق، مِیمَنه(جناح راست)، مِیسرِه(جناح چپ) و قلب》تقسیم می شده است.
فرمانده این گردان نیز اصبغ بن نباته بود و مهمترین اعضای آن؛ افرادی از قبیل عمار بن یاسر، مالک بن حارث اشتر، محمد بن ابی بکر، حبیب بن مظاهر، سهل بن حنیف، عثمان بن حنیف، قیس بن سعد، جابر بن عبدالله انصاری، حُکیم بن جبل، اویس بن عامر قرنی، و میثم بن یحیی تمّار و رُشید هجری و عمر بن حمق خزایی و حذیفة بن یمان و عدی بن حاتم طایی و ابوالهَیثَم بن تَیهان و خُزیمة بن ثابت و کمیل بن زیاد و.. بودند.
که تعداد آنها طبق روایتی از امام صادق(ع) که فرمود :
📋《كَانُوا شُرطَةُ الخَميسِ سِتَّةَ آلافِ رَجُلٍ أَنصَارَهُ》
♦️تعداد نیروهای شرطه الخمیس با به شش هزار نفر می رسید.(۱)
اینان با امام علی(ع) عهدی دو طرفه بسته بودند.
از اصبغ بن نباته سؤال شد، که چرا شما را شرطة الخمیس میگفتند؟
او گفت :
📋《اِنَّا ضَمَّنَا لَهُ الذِّبْحَ وَ ضَمَّنَ لَنَا الْفَتْحَ》
♦️ما برای امیرمؤمنان(ع) خوندادن و از جان گذشتن را به عهده گرفتیم و او برای ما فتح و پیروزی را بر عهده گرفت.(۲)
در نقلی دیگر آمده است که، اصبغ بن نباته در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه امام(ع) نزد شرطه الخمیس، چنین گفته است :
📋《أَنَّ سُیوفَنَا کانَتْ عَلَی عَوَاتِقِنَا فَمَنْ أَوْمَی إِلَیهِ ضَرَبْنَاهُ بِهَا، وَ کانَ یقُولُ لَنَا تَشَرَّطُوا فَوَاللهِ مَا اشْتِرَاطُکمْ لِذَهَبٍ وَ لَا لِفِضَّةٍ وَ مَا اشْتِرَاطُکمْ إِلَّا لِلْمَوْت》
♦️ما شمشیرهای مان بر شانه های مان بود؛ حضرت(ع) به هر کس اشاره می کرد؛ او را از پا درمی آوردیم.
ایشان به ما می فرمود :
قسم به خدای من که با شما به طلا و نقره شرط نمی کنم، بلکه پیمان ما با شما مرگ و شهادت است.(۳)
امیرمؤمنان(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) به اصحاب خود چنین فرمود :
📋《تَشَرَّطوا! فَإِنّي لَستُ اُشارِطُكُم إلّا عَلَى الجَنَّةِ》
♦️پیمان ببندید؛ همانا من با شما جز برای بهشت پیمان نمی بندم.(۴)
آنان همیشه مسلح، آماده و همراه امام علی(ع) بودند و در جنگها پیشرو سپاه بودند و همیشه گوش به فرمان و آماده بودند و در اجرای فرمان امام(ع) تعلل نمیکردند.
و با آن حضرت(ع) تا پای جان بیعت کرده بودند و مردانی وارسته، فرهیخته و باتقوا بودند و از قبایل مختلف تشکیل یافته و در غیر زمان جنگ نیز آماده و همراه امام(ع) بودند و ماموریتهای مهم همچون اجرای حدود، بر عهده آنان بود.
حتی برخی از آنان همچون عمار بن یاسر و مالک اشتر و اویس قرنی و ابوالهَیثَم بن تَیهان و خُزیمة بن ثابت، پیش از شهادت امام علی(ع) جان خود را فدا نمودند و به شهادت رسیدند.
📚منابع :
۱)الاختصاص شیخ مفید، ص۲
۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۶۵
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۳۲، ص۶۱۸
۴)الاختصاص شیخ مفید، ص۳
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
2️⃣9️⃣1⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «پیکار صفین» ترجمه کتاب «وقعة الصفين» حاوی نقل حوادث و جزئیات #جنگ_صفین به صورت تفصیلی اثر نصر بن مزاحم✍📚👇
@TarikhEslam
4_710636819120652918.pdf
2.55M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «پیکار صفين» جلد اول
@TarikhEslam
4_710636819120652919.pdf
2.55M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «پیکار صفين» جلد دوم
@TarikhEslam
📆به مناسبت چهاردهم صفر، شهادت #محمد_بن_ابی_بکر_رحمه_الله
2⃣3⃣ #معرفی_شخصیت_تاریخی🔍
🔹🔷«محمد بن ابی بکر»🔷🔹
@TarikhEslam
✅أسماء بنت عمیس، ابتدا همسر جعفر بن ابی طالب(ع) بود که بعد از شهادت جعفر در جنگ موته، اسماء در سال نهم به تزویج ابوبکر ابن ابی قحافه درآمد و صاحب فرزندی به نام محمد شد.
مورخین سال ولادت محمد بن ابی بکر را در ماه ذی القعده سال حجة الوداع، به هنگام سفر حضرت رسول اکرم(ص) به حج، نوشته اند.(۱)
کنیه او ابوالقاسم بود و بر این اساس، او هم نام و هم کنیه رسول اکرم(ص) بود.
پدرش ابوبکر، هنگامی که محمد دو سال و چند ماه بیشتر نداشت، مُرد.
مادرش اسماء بنت عمیس که از زنان بزرگ صدر اسلام بود، بعد از مرگ ابوبکر، با امام علی(ع) ازدواج کرد.
حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند :
📋《رَحِمَ اللّهُ الأَخَواتِ مِن أَهلِ الجَنَّةِ》
♦️خدا خواهران بهشتی کند مورد مرحمت قرار دهد!(۲)
که منظور حضرت(ص)؛ اسماء دختر عمیس همسر جعفر بن ابی طالب(ع)، و سلمی دختر عمیس همسر حمزة(ع) و میمونةُ دختر حارثِ همسر نبی اکرم(ص) و ام فضل دختر حارث همسر عباس بن عبدالمطلب بود که همگی از یک مادر متولد شده بودند.
محمد بن ابی بکر در نزد امام علی(ع) زندگی می کرد و با فرزندان امام(ع) بزرگ شد و تحت تربیت و پرورش ایشان قرار گرفت و از نزدیک با شیوه زندگی و سیره آن حضرت(ع) آشنا شد و این امر باعث شد که علاقه وافری به ایشان پیدا کند.
امام علی(ع) نیز متقابلاً محمد را دوست می داشت و او را «فرزند خود از صُلب ابوبکر» میخواند.(۳)
امام علی(ع) در حق محمد می فرمود :
او (محمد) دوست من بود و مانند فرزندم او را پرورش داده بودم.(۴)
محمد هنگام ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو، محمد نیز با خواهر شهربانو ازدواج کرد.
از محمد بن ابی بکر پسری به نام قاسم و از قاسم دختری به نام فاطمه با کنیه امّ فروه به دنیا آمد، که بعدها به تزویج امام باقر(ع) درآمد و حاصل ازدواج، امام صادق(ع) شد.(۵)
محمد در دوران خلافت امام علی(ع) همواره با امام علی(ع) بود و او از حواریون ایشان بهشمار میآمد.
مقام و منزلت محمد بن ابی بکر نزد امام علی(ع) را با مقام و منزلت ابوذر غفاری نزد رسول خدا(ص) قابل مقایسه دانستهاند.
و همچنین محمد از اعضای شرطة الخمیس بود.
گروهی که با امام علی(ع) عهدی دو طرفه بسته بودند و به قول اصبغ بن نباته که فلسفه وجودی این گروه را این چنین بیان می کند که؛
📋《اِنَّا ضَمَّنَا لَهُ الذِّبْحَ وَ ضَمَّنَ لَنَا الْفَتْحَ》
♦️ما برای امیرمؤمنان(ع) خوندادن و از جان گذشتن را به عهده گرفتیم و او برای ما فتح و پیروزی را بر عهده گرفت.(۶)
محمد علاوه بر آن در جنگ جمل و صفین شرکت کرد و حتی قبل از شروع جنگ صفین، از سوی امام علی(ع) به فرمانداری مصر منصوب شد.
امام(ع) در حکم خود خطاب به مردم مصر فرمود :
📋《أَحْسِنُوا أَهْلَ مِصْرَ مُؤَازَرَةَ مُحَمَّدٍ أَمِيرِكُمْ وَ اُثْبُتُوا عَلَى طَاعَتِكُمْ تَرِدُوا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ》
♦️ای مردم مصر! محمد، امیرتان را نیکو پشتیبانی کنید و در فرمانبری از او استوار باشید تا بر حوض پیامبرتان وارد شوید.(۷)
معاویه پس از فارغ شدن از جنگ صفین، در صدد حمله به مصر برآمد.
هنگامی که سپاه معاویه به فرماندهی عمرو بن عاص بر مصر حمله برد، نیرویی بالغ بر ده هزار نفر از عثمانی ها به آنها پیوستند.
سرانجام در جنگ نابرابری که میان سپاه شش هزار نفری معاویه و به پشتیبانی عثمانی ها صورت گرفت، سپاه دو هزار نفری محمد بن ابی بکر شکست خورد.
پس از شکست سپاه محمد در مقابل شامیان، اطرافیانش او را تنها گذاشته و متواری شدند و محمد به تنهایی به خرابهای پناه برد و در آنجا توسط سپاه معاویه به شهادت رسید و در دل الاغ مردهای قرار داده و سوزانده شد.(۸)
وقتی خبر شهادت او به امام علی(ع) رسید، گریان شد و فرمود :
📋《کَانَ لِلَّهِ عَبدَاً صَالِحَاً وَ لَنَا وَلَدَاً صَالِحَاً》
♦️محمد بندهای صالح برای خدا و فرزندی صالح برای ما بود.(۹)
از دیگر سخنان امام علی(ع) درباره او آمده است که؛
📋《مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی بَکرٍ.. وَلَداً نَاصِحَاً وَ عَامِلًا کَادِحَاً وَ سَیفَاً قَاطِعَاً وَ رُکنَاً دَافِعاً》
♦️محمد بن ابی بکر فرزندی نیکخواه، کارگزاری کوشنده، شمشیری برنده و رکنی استوار بود.(۱۰)
و همچنین فرمود :
📋《رَحِمَ اللهُ مُحَمَّدَاََ! فَقَد اجتَهَدَ نَفسَهُ وَ قَضَى مَا عَلِيهِ》
♦️خدا محمد را بیامرزد که هر چه توانست کوشید و تکلیف خویش را انجام داد.(۱۱)
پس از شهادت محمد، مادرشش اسماء بنت عمیس پیوسته معاویه، عمرو عاص را نفرین و در غم شهادت پسرش می گریست تا اینکه از دنیا رفت.
📚منابع :
۱)اسدالغابه ابن اثیر، ج۴، ص۳۲۶
۲)الخصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۶۵
۳)تنقیح المقال مامقانی، ج۲، ص۵۸
۴)نهج البلاغه سید رضی، خطبه۶۷
۵)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۳، ص۱۹۰
۶)الاختصاص شیخ مفید، ص۶۵
۷)امالی شیخ مفید، ص۲۶۰
۸)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۴۰
۹)مجالس المؤمنین شوشتری، ج۱، ص۲۷۸
۱۰)نهج البلاغه سید رضی، نامه۳۵
۱۱)تاريخ الأمم و الملوك طبری، ج۵، ص۱۱۰
@TarikhEslam
✍علت منفور بودن جایگاه #محمد_بن_ابی_بکر_رحمه_الله در نزد اهل سنت؟!!!
✍پاسخ مختصر و مستند در سایت «ادیان نت» : 👇
https://www.adyannet.com/fa/news/15493
@TarikhEslam
✅ #محمد_بن_ابی_بکر_رحمه_الله اسوهای از برائت و ولایت :👇
✅جناب محمد بن ابی بکر اسوهای از برائت و ولایت در بین شیعیان است.
او فردی پاک سیرت و از شیعیان خالص حضرت امیر المومنین(علیه السلام) بود و از این روایت شریف زیر ثابت میشود که جناب محمد بن ابی بکر بیعت خود با حضرت امیر المومنین(علیه السلام) را بدون برائت از پدرش ابی بکر که اول ظالم در حق اهل بیت(علیهم السلام) بود، قبول نداشته است.
✍محمد طیار نقل می کند که نزد امام جعفر صادق(علیه السلام) از محمد بن ابی بکر یاد کردیم.
حضرت(ع) فرمود :
درود و رحمت خدا بر او؛ همانا روزی از روزها محمد بن ابی بکر به امیر المومنین امام علی(علیه السلام) گفت :
📋《اُبْسُطْ يَدَكَ أُبَايِعْكَ!》
♦️دستت را باز کن تا با تو بیعت کنم.
حضرت(ع) دستشان را باز کردند و محمد بن ابی بکر گفت :
📋《أَشْهَدُ أَنَّكَ إِمَامٌ مُفْتَرَضٌ طَاعَتُكَ وَ أَنَّ أَبِي فِي اَلنَّارِ》
♦️شهادت میدهم که تو امامی هستی که اطاعتت واجب است و پدر من در آتش است!
سپس امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
📋《 كَانَ إِنْجَابُهُ مِنْ قِبَلِ أُمِّهِ أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهَا لاَ مِنْ قِبَلِ أَبِيهِ》
♦️نجابت محمد بن ابی بکر از طرف مادرش اسماء بنت عمیس بود نه پدرش!(۱)(۲)
📚منابع :
۱)الاختصاص شیخ مفید، ص۷۷
۲)اختیار معرفة الرجال معروف به (رجال الکشی) شیخ طوسی، ص۶۶
@TarikhEslam
۱)کتاب الاختصاص شیخ مفید(متوفی ۴۱۳ هجری قمری)، ص۷۷
#محمد_بن_ابی_بکر_رحمه_الله
@TarikhEslam
۲)کتاب اختیار معرفة الرجال معروف به (رجال الکشی) شیخ طوسی شیخ الطائفه(متوفی ۴۶۰ق)، ص۶۶
#محمد_بن_ابی_بکر_رحمه_الله
@TarikhEslam
✅اهل سنت در طول تاریخ از معاویه همواره به عنوان «خال المومنین» (دایی مومنان) یاد می کنند.
آن هم از آن جهت که، وی برادر ناتنی «أم حبيبه» دختر ابوسفیان، همسر حضرت رسول اکرم(ص) است.
پس بر اين اساس، باید برادران همه همسران رسول اکرم(ص) خال المؤمنين باشند.
از جمله همسران رسول اکرم(ص)، عايشه مى باشد و برادری ناتنی عایشه، محمد است که از اسماء بنت عمیس متولد شده است و طبق مطالب فوق از دوسالگی در خانه امام علی(ع) بزرگ شد.
جای سوال اینجاست که چرا محمد بن ابوبكر را «خال المؤمنين» نمى دانند؟!!
پس فهمیده می شود که استفاده از واژه خال المؤمنين براى معاويه، قطعاً دلايل و انگيزه هاى سياسى دارد.
واين انگيزه ها صرفاً به خاطر مخالفت معاویه با خاندان رسالت و عترت و اهل بيت(ع) و نبوت بوده است.
همين انگيزه هاى سياسى است كه عنوان خال المؤمنين را به معاويه اى مى دهد، كه به جنگ با اهل بیت(ع) بر می خیزد.
معاویه بعد از جنگ با امام علی(ع)، و ماجرای حکمیت و بعد از شهادت حضرت(ع) دستور سبّ و لعن امام(ع) را صادر كرد.
ابن ابی الحدید معتزلی می گوید :
📋《إِنَّ مَعَاوِيَةَ أَمَرَ النَّاسَ بِالعَرَاقِ وَ الشَّامِ وَ غَيرِهِمِا بِسَبِّ عَلِي(ع) وَ البَرَاءَةِ مِنهُ وَ خَطَبَ بِذَلِكَ عَلَى مَنابِرِ الِإسلَامِ وَ صَارَ ذَلِكَ سَنَةً فِي أَيَّامِ بَنِي أُمَيَّةِ إِلَى أَن قَامَ عُمَرُ بنُ عَبدِالعَزِيزِ فَأَزَالَهُ》
♦️معاویه به مردم عراق و شام و دیگر بلاد دستور داد، تا علی(ع) را در خطبه های منبرهای اسلام سب و لعن کنند و از او برائت بجویند!
تا اینکه این سنتی شد در ایام حکومت بنی امیه تا زمانی که عمر بن عبدالعزیز بر حکومت نشست.(۱)
کار را به جایی رساند که در شام کسی جرات بردن نام «علی» و نامگذاری فرزندان به نام «علی» را نداشت.
ابن حجر عسقلانی می نویسد :
📋《كَانَ بَنُو أَمَيَّةِ إِذَا سَمَعُوا بِمَولُودِِ اسمُهُ عَلِيِِّ قَتَلُوُهُ》
♦️بنی امیه هنگامی که متوجه می شدند که نام کودکی را علی گذاشته اند، او را می کشتند.(۲)
همچنین معاویه با دو فرزند بزرگوارش امام حسن(ع) وامام حسين(ع)، كه ريحانه هاى پيامبر(ص) و دو سيد اهل بهشت مى باشند، محاربه نمود و اصحابی چون حُجر بن عدی را به شهادت رساند.
نه فقط محمد بن ابوبكر را كه تربيت شده اميرالمؤمنين(ع)، و از شيعيان خالص عترت طاهره(علیهم السلام) مى باشد، خال المؤمنين نمى خوانند، بلكه حتى او را شتم و لعن و سب نيز مى نمايند.
بدتر اين كه، او را از ارث پدر هم محروم ساختند.
حتى بعد از فتح مصر توسط معاويه و عمرو عاص، آب را به رويش بستند و او را در شكم الاغ مرده اى نهاده، آتش زدند، و شهيدش كردند.(۳)
✍مقاله نقش یهود در انتقال قدرت از خلفا به بنیامیه :👇👇
https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/17739/%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87/
📚منابع:
۱)شرح نهج البلاغة ابن أبی الحديد، ج۴، ص۵۷
۲)تهذيب التهذيب ابن حجر ،ج۷، ص۲۸۱
۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۴۰
@TarikhEslam
🕌نمایی از آرامگاه و ضریح #محمد_بن_ابی_بکر_رحمه_الله در شهر «قاهره» مصر :👆
@TarikhEslam