eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
155 ویدیو
259 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 2️⃣9️⃣1⃣ :📚 کتاب «پیکار صفین» ترجمه کتاب «وقعة الصفين» حاوی نقل حوادث و جزئیات به صورت تفصیلی اثر نصر بن مزاحم✍📚👇 @TarikhEslam
4_710636819120652918.pdf
2.55M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «پیکار صفين» جلد اول @TarikhEslam
4_710636819120652919.pdf
2.55M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «پیکار صفين» جلد دوم @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆به مناسبت چهاردهم صفر، شهادت 2⃣3⃣ 🔍 🔹🔷«محمد بن ابی بکر»🔷🔹 @TarikhEslam
✅أسماء بنت عمیس، ابتدا همسر جعفر بن ابی طالب(ع) بود که بعد از شهادت جعفر در جنگ موته، اسماء در سال نهم به تزویج ابوبکر ابن ابی قحافه درآمد و صاحب فرزندی به نام محمد شد. مورخین سال ولادت محمد بن ابی بکر را در ماه ذی القعده سال حجة الوداع، به هنگام سفر حضرت رسول اکرم(ص) به حج، نوشته اند.(۱) کنیه او ابوالقاسم بود و بر این اساس، او هم‌ نام و هم‌ کنیه رسول اکرم(ص) بود. پدرش ابوبکر، هنگامی که محمد دو سال و چند ماه بیشتر نداشت، مُرد. مادرش اسماء بنت عمیس که از زنان بزرگ صدر اسلام بود، بعد از مرگ ابوبکر، با امام علی(ع) ازدواج کرد. حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند : 📋《رَحِمَ اللّه‌ُ الأَخَواتِ مِن أَهلِ الجَنَّةِ》 ♦️خدا خواهران بهشتی کند مورد مرحمت قرار دهد!(۲) که منظور حضرت(ص)؛ اسماء دختر عمیس همسر جعفر بن ابی طالب(ع)، و سلمی دختر عمیس همسر حمزة(ع) و میمونةُ دختر حارثِ همسر نبی اکرم(ص) و ام فضل دختر حارث همسر عباس بن عبدالمطلب بود که همگی از یک مادر متولد شده بودند. محمد بن ابی بکر در نزد امام علی(ع) زندگی می کرد و با فرزندان امام(ع) بزرگ شد و تحت تربیت و پرورش ایشان قرار گرفت و از نزدیک با شیوه زندگی و سیره آن حضرت(ع) آشنا شد و این امر باعث شد که علاقه وافری به ایشان پیدا کند. امام علی(ع) نیز متقابلاً محمد را دوست می داشت و او را «فرزند خود از صُلب ابوبکر» می‌خواند.(۳) امام علی(ع) در حق محمد می فرمود : او (محمد) دوست من بود و مانند فرزندم او را پرورش داده بودم.(۴) محمد هنگام ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو، محمد نیز با خواهر شهربانو ازدواج کرد. از محمد بن ابی بکر پسری به نام قاسم و از قاسم دختری به نام فاطمه با کنیه امّ فروه به دنیا آمد، که بعدها به تزویج امام باقر(ع) درآمد و حاصل ازدواج، امام صادق(ع) شد.(۵) محمد در دوران خلافت امام علی(ع) همواره با امام علی(ع) بود و او از حواریون ایشان به‌شمار می‌آمد. مقام و منزلت محمد بن ابی بکر نزد امام علی(ع) را با مقام و منزلت ابوذر غفاری نزد رسول خدا(ص) قابل مقایسه دانسته‌اند. و همچنین محمد از اعضای شرطة الخمیس بود‌. گروهی که با امام علی(ع) عهدی دو طرفه بسته بودند و به قول اصبغ بن نباته که فلسفه وجودی این گروه را این چنین بیان می کند که؛ 📋《اِنَّا ضَمَّنَا لَهُ الذِّبْحَ وَ ضَمَّنَ لَنَا الْفَتْحَ》 ♦️ما برای امیرمؤمنان(ع) خون‌دادن و از جان گذشتن را به عهده گرفتیم و او برای ما فتح و پیروزی را بر عهده گرفت.(۶) محمد علاوه بر آن در جنگ جمل و صفین شرکت کرد و حتی قبل از شروع جنگ صفین، از سوی امام علی(ع) به فرمانداری مصر منصوب شد. امام(ع) در حکم خود خطاب به مردم مصر فرمود : 📋《أَحْسِنُوا أَهْلَ مِصْرَ مُؤَازَرَةَ مُحَمَّدٍ أَمِيرِكُمْ وَ اُثْبُتُوا عَلَى طَاعَتِكُمْ تَرِدُوا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ》 ♦️‌ای مردم مصر! محمد، امیرتان را نیکو پشتیبانی کنید و در فرمانبری از او استوار باشید تا بر حوض پیامبرتان وارد شوید.(۷) معاویه پس از فارغ شدن از جنگ صفین، در صدد حمله به مصر برآمد. هنگامی که سپاه معاویه به فرماندهی عمرو بن عاص بر مصر حمله برد، نیرویی بالغ بر ده هزار نفر از عثمانی ها به آنها پیوستند. سرانجام در جنگ نابرابری که میان سپاه شش هزار نفری معاویه و به پشتیبانی عثمانی ها صورت گرفت، سپاه دو هزار نفری محمد بن ابی بکر شکست خورد. پس از شکست سپاه محمد در مقابل شامیان، اطرافیانش او را تنها گذاشته و متواری شدند و محمد به تنهایی به خرابه‌ای پناه برد و در آنجا توسط سپاه معاویه به شهادت رسید و در دل الاغ مرده‌ای قرار داده و سوزانده شد.(۸) وقتی خبر شهادت او به امام علی(ع) رسید، گریان شد و فرمود : 📋《کَانَ لِلَّهِ عَبدَاً صَالِحَاً وَ لَنَا وَلَدَاً صَالِحَاً》 ♦️محمد بنده‌ای صالح برای خدا و فرزندی صالح برای ما بود.(۹) از دیگر سخنان امام علی(ع) درباره او آمده است که؛ 📋《مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی بَکرٍ.. وَلَداً نَاصِحَاً وَ عَامِلًا کَادِحَاً وَ سَیفَاً قَاطِعَاً وَ رُکنَاً دَافِعاً》 ♦️محمد بن ابی بکر فرزندی نیک‌خواه، کارگزاری کوشنده، شمشیری برنده و رکنی استوار بود.(۱۰) و همچنین فرمود : 📋《رَحِمَ اللهُ مُحَمَّدَاََ! فَقَد اجتَهَدَ نَفسَهُ وَ قَضَى مَا عَلِيه‌ِ》 ♦️خدا محمد را بیامرزد که هر چه توانست کوشید و تکلیف خویش را انجام داد.(۱۱) پس از شهادت محمد، مادرشش اسماء بنت عمیس پیوسته معاویه، عمرو عاص را نفرین و در غم شهادت پسرش می گریست تا اینکه از دنیا رفت. 📚منابع : ۱)اسدالغابه ابن اثیر، ج۴، ص۳۲۶ ۲)الخصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۶۵ ۳)تنقیح المقال مامقانی، ج۲، ص۵۸ ۴)نهج البلاغه سید رضی، خطبه۶۷ ۵)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۳، ص۱۹۰ ۶)الاختصاص شیخ مفید، ص۶۵ ۷)امالی شیخ مفید، ص۲۶۰ ۸)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۴۰ ۹)مجالس‌ المؤمنین شوشتری، ج۱، ص۲۷۸ ۱۰)نهج البلاغه سید رضی، نامه۳۵ ۱۱)تاريخ الأمم و الملوك طبری، ج۵، ص۱۱۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍علت منفور بودن جایگاه در نزد اهل سنت؟!!! ✍پاسخ مختصر و مستند در سایت «ادیان نت» : 👇 https://www.adyannet.com/fa/news/15493 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسوه‌ای از برائت و ولایت :👇 ✅جناب محمد بن ابی بکر اسوه‌ای از برائت و ولایت در بین شیعیان است. او فردی پاک سیرت و از شیعیان خالص حضرت امیر المومنین(علیه السلام) بود و از این روایت شریف زیر ثابت می‌شود که جناب محمد بن ابی بکر بیعت خود با حضرت امیر المومنین(علیه السلام) را بدون برائت از پدرش ابی بکر که اول ظالم در حق اهل بیت(علیهم السلام) بود، قبول نداشته است. ✍محمد طیار نقل می کند که نزد امام جعفر صادق(علیه السلام) از محمد بن ابی بکر یاد کردیم. حضرت(ع) فرمود : درود و رحمت خدا بر او؛ همانا روزی از روزها محمد بن ابی بکر به امیر المومنین امام علی(علیه السلام) گفت : 📋《اُبْسُطْ يَدَكَ أُبَايِعْكَ!》 ♦️دستت را باز کن تا با تو بیعت کنم. حضرت(ع) دستشان را باز کردند و محمد بن ابی بکر گفت : 📋《أَشْهَدُ أَنَّكَ إِمَامٌ مُفْتَرَضٌ طَاعَتُكَ وَ أَنَّ أَبِي فِي اَلنَّارِ》 ♦️شهادت می‌دهم که تو امامی هستی که اطاعتت واجب است و پدر من در آتش است! سپس امام صادق(علیه السلام) فرمودند: 📋《 كَانَ إِنْجَابُهُ مِنْ قِبَلِ أُمِّهِ أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهَا لاَ مِنْ قِبَلِ أَبِيهِ》 ♦️نجابت محمد بن ابی بکر از طرف مادرش اسماء بنت عمیس بود نه پدرش!(۱)(۲) 📚منابع : ۱)الاختصاص شیخ مفید، ص۷۷ ۲)اختیار معرفة الرجال معروف به (رجال الکشی) شیخ طوسی، ص۶۶ @TarikhEslam
۱)کتاب الاختصاص شیخ مفید(متوفی ۴۱۳ هجری قمری)، ص۷۷ @TarikhEslam
۲)کتاب اختیار معرفة الرجال معروف به (رجال الکشی) شیخ طوسی شیخ الطائفه(متوفی ۴۶۰ق)، ص۶۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜«خال المومنین!» @TarikhEslam
✅اهل سنت در طول تاریخ از معاویه همواره به عنوان «خال المومنین» (دایی مومنان) یاد می کنند. آن هم از آن جهت که، وی برادر ناتنی «أم حبيبه» دختر ابوسفیان، همسر حضرت رسول اکرم(ص) است. پس بر اين اساس، باید برادران همه همسران رسول اکرم(ص) خال المؤمنين باشند. از جمله همسران رسول اکرم(ص)، عايشه مى باشد و برادری ناتنی عایشه، محمد است که از اسماء بنت عمیس متولد شده است و طبق مطالب فوق از دوسالگی در خانه امام علی(ع) بزرگ شد. جای سوال اینجاست که چرا محمد بن ابوبكر را «خال المؤمنين» نمى دانند؟!! پس فهمیده می شود که استفاده از واژه خال المؤمنين براى معاويه، قطعاً دلايل و انگيزه هاى سياسى دارد. واين انگيزه ها صرفاً به خاطر مخالفت معاویه با خاندان رسالت و عترت و اهل بيت(ع) و نبوت بوده است. همين انگيزه هاى سياسى است كه عنوان خال المؤمنين را به معاويه اى مى دهد، كه به جنگ با اهل بیت(ع) بر می خیزد. معاویه بعد از جنگ با امام علی(ع)، و ماجرای حکمیت و بعد از شهادت حضرت(ع) دستور سبّ و لعن امام(ع) را صادر كرد. ابن ابی الحدید معتزلی می گوید : 📋《إِنَّ مَعَاوِيَةَ أَمَرَ النَّاسَ بِالعَرَاقِ وَ الشَّامِ وَ غَيرِهِمِا بِسَبِّ عَلِي(ع) وَ البَرَاءَةِ مِنهُ وَ خَطَبَ بِذَلِكَ عَلَى مَنابِرِ الِإسلَامِ وَ صَارَ ذَلِكَ سَنَةً فِي أَيَّامِ بَنِي أُمَيَّةِ إِلَى أَن قَامَ عُمَرُ بنُ عَبدِالعَزِيزِ فَأَزَالَه‏ُ》 ♦️معاویه به مردم عراق و شام و دیگر بلاد دستور داد، تا علی(ع) را در خطبه های منبرهای اسلام سب و لعن کنند و از او برائت بجویند! تا اینکه این سنتی شد در ایام حکومت بنی امیه تا زمانی که عمر بن عبدالعزیز بر حکومت نشست.(۱) کار را به جایی رساند که در شام کسی جرات بردن نام «علی» و نامگذاری فرزندان به نام «علی» را نداشت. ابن حجر عسقلانی می نویسد : 📋《كَانَ بَنُو أَمَيَّةِ إِذَا سَمَعُوا بِمَولُودِِ اسمُهُ عَلِيِِّ قَتَلُوُهُ》 ♦️بنی امیه هنگامی که متوجه می شدند که نام کودکی را علی گذاشته اند، او را می کشتند.(۲) همچنین معاویه با دو فرزند بزرگوارش امام حسن(ع) وامام حسين(ع)، كه ريحانه هاى پيامبر(ص) و دو سيد اهل بهشت مى باشند، محاربه نمود و اصحابی چون حُجر بن عدی را به شهادت رساند. نه فقط محمد بن ابوبكر را كه تربيت شده اميرالمؤمنين(ع)، و از شيعيان خالص عترت طاهره(علیهم السلام) مى باشد، خال المؤمنين نمى خوانند، بلكه حتى او را شتم و لعن و سب نيز مى نمايند. بدتر اين كه، او را از ارث پدر هم محروم ساختند. حتى بعد از فتح مصر توسط معاويه و عمرو عاص، آب را به رويش بستند و او را در شكم الاغ مرده اى نهاده، آتش زدند، و شهيدش كردند.(۳) ✍مقاله نقش یهود در انتقال قدرت از خلفا به بنی‌امیه :👇👇 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/17739/%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87/ 📚منابع: ۱)شرح نهج البلاغة ابن أبی الحديد، ج‏۴، ص۵۷ ۲)تهذيب التهذيب ابن حجر ،ج۷، ص۲۸۱ ۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۴۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌نمایی از آرامگاه و ضریح در شهر «قاهره» مصر :👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
8⃣3⃣1⃣هشتم صفر سال ۶۱ هجری قمری کاروان #اسرای_کربلا شام را به قصد مدینه ترک کردند!👇 #وقایع_شام #روز
9⃣3⃣1⃣بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، رسیدن کاروان به کربلا!👇 ✅سيد بن طاووس می نویسد : راوی می گوید : 📋《وَ لَمَّا رَجَعَ نِسَاءُ الْحُسَیْنِ(ع) وَ عِیَالُهُ مِنَ الشَّامِ وَ بَلَغُوا الْعِرَاقَ قَالُوا لِلدَّلِیلِ : مُرَّ بِنَا عَلَى طَرِیقِ کَرْبَلَاءَ!》 ♦️هنگامی که کاروان اهل بیت امام حسین(ع) و اسرای کربلا از شام برگشتند، هنگام رسیدن به عراق به راهنمای کاروان گفتند : ما را از راه کربلا ببر! و او نیز چنین کرد.(۱) 📚منبع : ۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0⃣4⃣1⃣بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، رسیدن کاروان به کربلا!👇 @TarikhEslam
📋《فَوَصَلُوا إِلَى مَوْضِعِ الْمَصْرَعِ فَوَجَدُوا جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ وَجَمَاعَةً مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَرِجَالًا مِنْ آلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَدْ وَرَدُوا لِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع) فَوَافَوْا فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ تَلَاقَوْا بِالْبُكَاءِ وَالْحُزْنِ وَاللَّطْمِ وَأَقَامُوا الْمَآتِمَ الْمُقْرِحَةَ لِلْأَكْبَادِ》 ♦️پس اهل بيت(ع) وقتی به قتلگاه رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى‏ و جمعى از بنى هاشم و مردانى از آنها را يافتند كه براى زيارت قبر حسين(ع) فرا رسيده بودند، همگان در يك زمان به عزادارى و نوحه سرايى پرداختند و سوگوارى جگرسوزى بر پا نمودند، و زنان آن آبادى نيز با ايشان به عزادارى پرداختند و چند روز در كربلا اقامت كردند. 📋《وَ اجْتَمَعَ إِلَیْهِمْ نِسَاءُ ذَلِکَ السَّوَادِ فَأَقَامُوا عَلَى ذَلِکَ أَیَّاماً》 ♦️و زنان آن آبادى نیز با ایشان به عزادارى پرداختند و چند روز در کربلا اقامت کردند.(۶) 📚منبع : ۶)اللهوف ابن طاووس، ص۱۱۴ @TarikhEslam