eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
547 دنبال‌کننده
186 عکس
196 ویدیو
91 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
جلد 03.pdf
3.35M
🌸مجموعه مقالات: «همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد سوم) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
جلد 04.pdf
3.3M
🌸مجموعه مقالات: «همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد چهارم) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: مسأله‌ی غدیر متعلق به همه‌ی مسلمانهاست، چون به معنای حاکمیت عدل، فضیلت و ولایت اللَّه است. اگر بخواهیم از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین باشیم، باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم. ۱۳۸۱/۱۲/۰۱ Farsi.Khamenei.ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایتی بسیار نغز و پر مغز از حضرت امام رضا (علیه السلام)🌿🌿🌿
درزیـــر‌خـیــمـه‌اش‌هــمــه‌یـک‌خــانـــواده‌ایـــم 🏴 مراسم‌ دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۵ 🎙 سخنرانان: حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی 🎤 مداحان: برادر کارگران برادر واعظی فرد ⏰ زمان: از ۲۷ تیر ماه | پس از نماز عشاء ➕ مکان: خیابان‌دهلاویه،‌مسجد‌امیرالمومنین‌علیه‌السلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 هیئت لبیک قم ╭┅──────────┅╮ 🌺 @Heiat_Labbayk_Qom ╰┅──────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴❓سؤال عاشورايي (1): آیا شیعیان در سپاه عمر سعد حضور داشتند و اين شيعيان بودند که امام خود را کشتند؟! ✍️ پاسخ:‌ در کربلا، ظاهراً شیعیان محبتی (ونه اعتقادی) در سپاه عمر سعد حضور داشتند؛ البته اینها فرماندهی و نقش اصلی را نداشتند و جریان غالب و مسلط بر سپاه عمربن‌سعد جریان اموی و عثمانی بود؛ اما تشیع اصلی؛ یعنی تشیع اعتقادی (که در آن زمان در اقلیت بودند) شاهدی بر حضورشان در سپاه عمر سعد نیست؛ بلکه برعکس، تعدادی از اینها خود را به امام حسین (عليه اسلام) رساندند و در رکاب حضرت جانفشانی کردند. تعدادی نیز زندانی بودند؛ البته گروهی نیز قطعاً کوتاهی کردند و بعداً پشیمان شدند و قیام توابین را شکل دادند. البته قاعدتاً انتظار نصرت از شيعيان (اعتقادي) بيشتر از ديگران بود؛ لذا وقتي در منزلگاه زباله خبر شهادت هاني و مسلم‌بن‌عقيل رسيد، امام حسين(ع) خطبة کوتاهي خواندند و به همراهان خود اجازه دادند که برگردند و همان جا فرمودند: «...شيعيان ما را تنها گذارده‌‏ و ياري ما را ترک کرده‌اند...»؛ وقد خذلتنا (خذلنا) شيعتُنا... (طبري، تاريخ الامم والملوک، ج5، ص398ـ399؛ بَلاذُري، انساب ‌الاشراف، ج3، ص379ـ380؛ شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص75ـ76). خذلتنا يا خذلنا در فرمايش امام حسين (ع) به معناي اين است که ياري ما را ترک کردند؛ نه اينکه در برابر ما شمشير کشيدند. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
سخنرانی (2).mp3
30.13M
⏰ زمان: ۳۵ دقیقه 🎤 حجت الاسلام والمسلمین منتظری مقدم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 هیئت لبیک قم مسجد امیرالمؤمنین (ع) پردیسان ╭┅──────────┅╮ 🌺 @Heiat_Labbayk_Qom ╰┅──────────┅╯ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
سخنرانی.mp3
41.16M
⏰ زمان: ۴۹ دقیقه 🎤 حجت الاسلام والمسلمین منتظری مقدم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 هیئت لبیک قم مسجد امیرالمؤمنین (ع) پردیسان ╭┅──────────┅╮ 🌺 @Heiat_Labbayk_Qom ╰┅──────────┅╯ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴❓سؤال عاشورايي (2): آیا شرط همراهی با امام حسین(علیه السلام) در همه سفرها توسط حضرت زینب (سلام الله علیها) صحت دارد؟ 👈 پاسخ: حضرت زینب همسر عبدالله بن جعفر پسر عموي خويش بود. در کربلا حضرت زينب و دو تن از فرزندانشان به نام‌هاي عون و محمد حضور داشتند که به شهادت رسيدند؛ اما عبدالله بن جعفر در کربلا حضور نداشت؛ لذا گاهي سؤال مي‌شود که همراهي حضرت زينب در کربلا بر چه اساسي بود؟ تا جايي که بررسي شد، هيچ شاهد و سند معتبري در دست نيست که بگويد حضرت زينب هنگام ازدواج با عبدالله، با وي شرط (ضمن عقد) کرد که در سفرهاي برادرش حسين همراه وي باشد. اين سخن تنها در يک نوشتة معاصر («وفيات الائمه» نوشتة جمعي از بحرين و قطيف، ص433)، بدون ذکر منبعي مشخص نقل شده است. مضافاً اينکه در منابع معتبر تاريخي هيچ دليل و شاهدي نيست که بگويد عبدالله‌بن‌جعفر با همراهي حضرت زينب و فرزندانش در کربلا مخالف بود؛ بلکه برعکس، او گرچه خود توفيق حضور در کربلا را نداشت، اما پس از دريافت خبر شهادت فرزندانش، وقتي‌که از غلامش شنيد: «اين مصيبتي است که از حسين‌بن‌علي به ما رسيد!»، با خشم و ناراحتي او را راند و صريحا گفت: اگر نزد حسين بود، از او جدا نمي‌شد و دوست داشت که همراه حسين کشته شود. همچنين خدا را شکر کرد که اگر خود نتوانست حسين را ياري کند، فرزندانش او را ياري کردند (مقتل جامع سيدالشهداء، ج2، ص520). 🔰https://eitaa.com/Tashayo
سخنرانی.mp3
44.42M
⏰ زمان: ۵۲ دقیقه 🎤 حجت الاسلام منتظری مقدم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 هیئت لبیک قم مسجد امیرالمؤمنین (ع) پردیسان ╭┅──────────┅╮ 🌺 @Heiat_Labbayk_Qom ╰┅──────────┅╯ 🏴https://eitaa.com/Tashayo
سخنرانی.mp3
35.73M
⏰ زمان: ۴۲ دقیقه 🎤 حجت الاسلام منتظری مقدم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 هیئت لبیک قم مسجد امیرالمؤمنین (ع) پردیسان ╭┅──────────┅╮ 🌺 @Heiat_Labbayk_Qom ╰┅──────────┅╯ 🏴https://eitaa.com/Tashayo
سخنرانی.mp3
40.93M
(گونه های عقلانیت) 🎙 حجت‌الاسلام منتظری‌ مقدم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 هیئت لبیک قم مسجد امیرالمؤمنین (ع) پردیسان ╭┅──────────┅╮ 🌺 @Heiat_Labbayk_Qom ╰┅──────────┅╯ 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴❓سؤال عاشورايي (۳): اصحاب امام حسين(علیه السلام) در شب عاشورا با وجود منع آب از آن‌ها چگونه به انجام غسل شهادت موفق شدند در حالی که گفته می‌شود حتی کودکان نیز چند روزی از آب بی‌بهره بودند؟ 👈 پاسخ: قطعيات تاريخي در ارتباط با اين سؤال: يک) اساساً مسأله آب همواره يک حربة نظامي بوده و در کربلا نيز يزيديان از همان آغاز به اين حربه توجه داشتند. چنانکه ابن‌زياد به حرّ فرمان داده بود تا امام حسين(ع) را در سرزميني بدون آب فرود آورَد که نهايتاً حضرت را در کربلا فرود آورْد. در ادامه، سه روز پيش از عاشورا (روز هفتم محرم)، ابن‌زياد به عمربن‌سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان امام حسين(ع) کاملاً ببندد. پس عمر‌بن‌سعد، عمرو‌بن‌حَجَّاج زُبَيْدي را با پانصد سوار به‌سوي شريعة فرات روانه کرد تا امام و يارانش را از رسيدن به آب منع کنند. در اين هنگام عبداللَّه‌بن‌حُصَيْن اَزْدي بانگ برآورد: اي حسين، آيا اين آب را نمي‏بيني که [گويا در صفا و زلالي] چون صفحة آسمان است؛ به خدا از آن قطره‏اي نمي‏چشي تا درحال تشنگي بميري. امام حسين او را نفرين کرد... اهداف دشمن از منع آب: اولاً، کاهش توان نظامي و رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛ ثانياً فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار روحي و رواني بر امام تا به‌ناچار تسليم شود؛ ثالثاً استفادة رواني و تبليغي از آن با تکرار اتهام جلوگيري امام علي از رسيدن آب به عثمان در هنگام محاصرة خانة او و بدين‌وسيله تحريک کردن کينه‌هاي ديرين طرف‌داران خود؛ چنانکه ابن‏زياد در نامه‏اش به عمر‌بن‌سعد از عثمان و نرسيدن آب به او ياد کرد؛ البته اين صرفاً يک اتهام دروغين بود؛ زيرا علي(ع) در محاصرة عثمان و منع آب از او، به او آب‌رساني کرد. دو) امام در اين ايام (سه روز) به آب دسترسي داشت؛ البته بسيار محدود و با سختي زياد. امام حسين(ع) حداقل يک بار اقدام به حفر چاه کرد (چه به کرامت و چه به‌طريق عادي). حضرت عباس(ع) نيز موفق شد با گروهي از ياران امام، محاصره آب را بشکند و مقداري آب (بيست مشک) براي اردوگاه بياورد. سه) مسألة تشنگي و عطش در کربلا جزء قطعيات است؛ البته بيش‌تر مربوط به روز عاشورا مي‌شود که در شرايط جنگي و مبارزه و جراحت، جنگ به‌شدت نابرابر، گرماي شديد، محاصره دشمن، اين عطش بسيار شديد شد و خودش مصيبت بسيار بزرگي بود؛ يک نمونه، حضرت علي اکبر(ع) است که به پدر بزرگوارش امام حسين(ع) عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت». نمونة ديگر، سخن حربن‌يزيد حر خطاب به کوفيان است: «...اهل کوفه، مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد؛ آبي که يهودي و مجوسي و نصراني از آن مي‏نوشند و سگان و خوکان سرزمين عراق در آن غلت مي‏زنند؛ و اينان از عطش پَرپَر مي‏زنند...». نمونة ديگر، شهادت شخص امام حسين با دهان تشنه و در نهايت عطش است. پس از اين سه نکته که از قطعيات تاريخ عاشوراست؛ بايد عرض کرد: غسل کردن امام حسين و اصحاب ايشان در روز عاشورا، مستند به خبر واحدي است که شيخ صدوق آن را در قالب روايتی نسبتاً طولاني از امام صادق(ع) در بيان کيفيت شهادت امام حسين(ع) نقل کرده است (صدوق، الأمالي، ص221): «ثم قال لأصحابه: قوموا فاشربوا من الماء يكن آخر زادكم، وتوضؤوا واغتسلوا واغسلوا ثيابكم لتكون أكفانكم. ثم صلى بهم الفجر...». بر اساس اين روايت، امام حسين(ع) در شب عاشورا (احتمالا اواخر شب و نزديک نماز صبح)، به يارانش دستور داد: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين،‌ آخرين توشة شماست؛ وضو بگيريد و غسل کنيد و لباس‌هايتان را بشوييد». حال آنچه که دربارة غسل کردن امام حسين(ع) و اصحاب ايشان در روز عاشورا مي‌توان گفت، اين است: يک) اين غسل کردن بر اساس «يک» روايت است، لذا ظني است، خبر متواتر و قطعي نيست؛ بررسي سندي هم لازم دارد. دو) چنانچه اين غسل کردن واقع شده باشد، وجهش روشن است: غسل، نمادي از طهارت و پاکيزگي و نيز يک نوع آمادگي براي شهادت و لقاء الهي است؛ سه) غسل کردن بر خلاف عادت و ذهنيت ما، آب فراوان نمي‌خواهد؛ بلکه با آب اندک هم می‌شود غسل کرد. همچنين احتمال دارد آبی که برای غسل استفاده شد، غیر قابل شرب بوده است. در تکميل اين بحث، خوب است اشاره کنم که در منابع تاريخي دارد که امام حسين صبح عاشورا خيمه‌اي قرار داد و در آنجا در ظرف مخصوصي مقداري مُشک و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوش‌بو کردند و به نوعي مهياي شهادت شدند. حالا عبارت عربي آن «توره» است که به معناي همان ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا اشتباه «نوره» گفته و بعد اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشته است. اين نکتة دقيقي است که در مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742 آمده است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشیش ارشد آمریکایی: رفتن به کربلا برای همه واجب است، اگر تا به حال کربلا نرفته اید، همین الآن برای رفتن به آنجا برنامه ریزی کنید. 📣 صحبتهای «کِنِث جی. فلاورز» کشیش ارشد کلیسای دترویت درباره تجربه اش از زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴❓سؤال عاشورايي (4): برخي از بزرگان شيعه در آثار خود نوشته اند که امام حسين (عليه السلام) به عمر سعد پيشنهاد کرد که بگذارد او به شام برود و با يزيد دست بدهد (بيعت کند). ✍️ پاسخ: عمر سعد پس از گفت‌وگو با امام حسين (عليه السلام)، در نامه اي به ابن زياد، نوشت که حسین بن علی پيشنهاد داده است که بگذراند او به شام برود و با یزید دست بدهد (بیعت کند). در واقع, عمر سعد چون از جنگيدن با امام حسین (علیه السلام) اکراه داشت و مي خواست راهي پيدا کند و بدون رویارویی با امام به مُلک ري دست يابد، آن سخن را به دروغ به حضرت نسبت داد. در این باره، برخي از بزرگان شيعه (با وجود جایگاه بلند علمی شان, چون تخصص تاریخی نداشته اند) دچار اشتباه شده، و بدون توجه به دروغ بودن ادعای عمر سعد، تصور کرده اند که امام حسين (عليه السلام) واقعاً چنان پيشنهادي را داده است. پاسخ بیشتر در مقاله: «جايگاه مذاکره با دشمن در قيام امام حسين (عليه السلام)»👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
جایگاه مذاکره با دشمن در قیام امام حسین علیه السلام.pdf
557.7K
◀️ مقاله پژوهشی زیر عنوان: «جايگاه مذاکره با دشمن در قيام امام حسين (عليه السلام)» نوشته: حامد منتظری مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴(علیه السلام) ☑️مقایسه زیبای امام حسین (علیه‌السلام) با قرآن از سوی عالم اهل سنت در گفتاری دلنشین از مرحوم استاد فاطمی نیا 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴دوستان و همراهان عزیز سلام عزاداریهاتون قبول ☑️ سه ملاحظه عاشورایی: یک) امسال شعار زیبایی برای محرم انتخاب شده است: «در زیر خیمه اش همه یک خانواده ایم». این شعار تکرار عاطفی ترِ «حب الحسین یجمعنا» و برگرفته از آموزۀ بنبادین «انی سلم لمن سالمکم...» (زیارت عاشورا) است. وه چه زیباست گُستردن مهر حسین (علیه السلام) به همه محبان او؛ اصلاً دوست داشتن حسین (علیه السلام) که سراسر نور و پاکی و کمال است شاید چندان سخت نباشد؛ هنر این است که دوستانش را نیز که به هر حال عیبها و نقصهایی دارند، دوست بداریم؛ ان شاء الله. اگر این شعار تحقق پیدا کند و محبان حسین (علیه السلام) دوست و یار و یاور و عمخوار هم باشند؛ چه جامعۀ زیبایی خواهیم داشت! و چه ظرفیت عظیمی دارد این محرم حسین حتی در ابعاد اجتماعی و فرهنگی ! دو) در محرم امسال الحمدلله برنامه «حسینیه معلّا» از شبکه سوم بسیار خوش میدرخشد و جداً شایسته تقدیر است. اما این نقد شاید به آن وارد باشد که در این «حسینیه»، جای یک سخن و منبر کوتاه معارفی بسیار خالی است. شاید میشد حداقل با کلیپهای کوتاهی از امام راحل و دیگر بزرگان این خلاء را جبران کرد؛ سه) ملاحظه سوم در واقع نقد دیگری است بر همان برنامه «حسینیه معلا» دربارۀ تعزیه هایی که در آن اجرا میشود و به عنوان پیش زمینه، به گونه ای متن تعزیه خوانده میشود که گویا عین تاریخ است؛ در حالی که موارد قابل توجهی از آن غیرمستند و نامعتبر است. نکته مهم این است که اگر قرار است تعزیه خوانی در چنین سطحی عرضه و حفظ شود، حتما باید محتویات و مضامین آن نیز بازنگری و اصلاح شود؛ به نظر می رسد فضای بسیار بکری است میانۀ تاریخ و هنر تعزیه که همتی فراوان میطلبد. ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیف امام حسین از زبان دیگران؛ روایت‌های شنیدنی از اندیشمندان و شخصیت‌های دینی غیر مسلمان 🔷️ دکتر ادوارد کسلر، مدیر موسسه وولف دانشگاه کمبریج: امام حسین علیه السلام، الگوی خرد، عدالت اجتماعی و مصلح اجتماعی است، او یک مثال شگفت انگیز در اسلام است. 🔶️ بونی اوانس، کشیش: یک جمله است که من به طرق مختلف تکرار می‌کنم؛ هر روز عاشوراست، همه جا کربلاست. http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🔸 انتخاب مطالب برای روضه خوانی ⁉️ مداحان و روضه‌خوانان در انتخاب و خواندن مطالب و اشعار، چه ملاک و معیارهایی را باید رعایت کنند تا مداحی و روضه‌خوانی مناسب شأن اهل بیت (علیهم السلام) باشد؟ ✅ شایسته است از مطالبی که باعث افزایش آگاهی و معرفت به مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌شود استفاده کنند و باید از نقل مطالبی که مستند به روایتی نیست و در تاریخ ثابت نشده است، اجتناب کنند. @khamenei_ahkam 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتابی آمریکایی درباره امربه‌معروف 🔹مایکل کوک پس از ۱۳ سال مطالعه و تحقیق در سال ۲۰۰۱ کتابی به اسم «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» نوشت. کوک برای نوشتن آن بیش از 2هزار کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف مطالعه کرد. @Farsna - Link 👈 👈👈 نقدی بر همین کتاب در: https://javabcity.ir/node/1213 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ «» و فلسفۀ قیام امام (علیه السلام): 🖌مثال میدان مین مثال مناسبی برای شناخت فلسفه قیام امام حسین (ع) است: این مثال را با سه فرض بررسی میکنیم: فرض اول: فردي بي‌اطلاع و در حال گشت و گذار و سیاحت وارد یک ميدان مين مي‌شود: «این فرد، کشته شده است»؛ فرض دوم: فردی در جهاد و در حين عمليات؛ البته بدون اطلاع روي مين مي‌رود: «این فرد، شهيد شده است»؛ فرض سوم: در جهاد و در حین عملیات، رزمندگان به میدان مین برخورد میکنند و فرصت برای گشودن معبر و خنثی سازی مینها ندارند؛ اینجا رزمنده ای داوطلبانه روی مینها میرود و مسیری را میگشاید و رزمندگان دیگر از آن مسیر عملیات را ادامه میدهند و به پیروزی میرسند: «این فرد نیز شهید شده است». 🖌حال سؤال: قیام امام حسین(ع) کدام یک از این سه فرض است؟ مثال قیام امام حسین(ع) فرض سوم است. امام حسین(ع) میدانست که در کربلا و روز عاشورا به شهادت میرسد و با شهادت خود دین خدا را زنده و راه هدایت انسانها را باز میکند (و باز نگاه میدارد). ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
👈 توضیح بیشتر دربارۀ مثال «» و فلسفۀ قیام امام (علیه السلام): تقریبا از ده- دوازده سال پیش، در مباحثات و نشستها و درسهای مرتبط با فلسفۀ قیام امام حسین (ع) این مثال برای تقریب بحث عرض میشد و به لطف الهی برای مخاطبان قابل فهم و تأثیرگذار بود و بازخوردهای مناسبی داشت. 🖌حال توضیحی بیشتر دربارۀ این مثال: یک) بر اساس ذهنیت عادی و دنیوی از مرگ، اولا شهادت، مرگی معمولی و ثانیاً رفتن به سوی مرگ، قبیح و ناموجه (لاتلقوا بایدیکم الی التهلکۀ) است؛ لذا همین ذهنیت نوعا مانع مهمی برای درک این سخن است که امام حسین(ع) به شهادت خویش (در کربلا) آگاه بود و با این شهادت میخواست دین خدا را زنده کند. براین اساس، این مثال ساده که مخاطبان (مستقیم و یا غیرمستقیم) شناخت روشنی از آن دارند، هم رفتن به سوی مرگ و هم سودمندی و پیامدهای ارزشمند آن را به خوبی موجّه و پذیرفتنی و به ذهن نزدیک میکند. دو) البته در این بحث، تأکید میشود که امام حسین(ع) در همان حال که میدانست در کربلا به شهادت میرسد، قیام خود را بر اساس منطق جهاد پیش بُرد. فرماندۀ جهاد یاران خود را به «اِحدی الحُسنَیَین» (پیروزی یا شهادت) دعوت میکند، از آنان نمیخواهد که بروند و شهید شوند؛ بلکه صرفاً آنان را مهیا و مشتاق شهادت می سازد (گاهی نیز از شهیدشدن آگاهشان میکند)؛ در این حال، از تمامی ظرفیتها و فرصتها برای پیروزی ظاهری نیز استفاده میکند؛ چنانکه امام حسین(ع) از دیگران یاری میخواهد، مسلم بن عقیل را به کوفه می فرستد، با کوفیان احتجاج و سعی میکند آنان را به خود دعوت کندو... . برای اینکه قیام حضرت بر پایۀ منطق جهاد و کاملاً عُقلایی و منطقی و کاملا به دور از یک اقدام اصطلاحاً «انتحاری» است. کوتاه سخن اینکه امام منطق حرکتش منطق جهاد و دعوت به «اِحدی الحُسنَیَین» است؛ اما خود شخصا میداند که فرجام این حرکت، شهادت و مواجه شدن با مصائب شدید است؛ البته آنچه که این مصائب را برای امام حسین(ع) سهل و قابل تحمل میکند، دستاورد عظیم آن؛ یعنی احیای دین خدا و جلوگیری از مسخ شدن آن به دست یزید و یزیدیان است. سه) دراین باره, سخنی علامه مجلسی بسیار گویاست: «...امام حسین (علیه السلام) جانش را فدای دین جدش (اسلام) کرد و با شهادت او، دولت بنی امیه متزلزل و گمراهی آنان برای مردم آشکار شد و اگر او با بنی امیه سازش می کرد، حکومتشان تقویت و کارشان بر مردم مشتبه و نشانه های دین محو و نابود می شد»؛ ...أنه(علیه السلام) فدى نفسه المقدسة دين جده، ولم يتزلزل أركان دول بني أمية إلا بعد شهادته، ولم يظهر للناس... ضلالتهم إلا عند فوزه بسعادته، ولو كان يسالمهم... كان يقوى سلطانهم، ويشتبه على الناس أمرهم، فيعود بعد حين أعلام الدين طامسة... (بحار الأنوار، ج45، ص98-99) سخن علامه مجلسی احتمالا قدیمترین تحلیل تاریخی است که شهادت امام حسین (علیه السلام) را عامل تزلزل حکومت بنی امیه دانسته است. این در حالی است که در کتاب «شهید جاوید» اساسا این نوع تحلیل به ماربین مستشرق معاصر آلمانی نسبت داده و اصالت چنین تحلیلی زیر سؤال برده شده است. ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo