eitaa logo
تکراری مثل زندگی
76 دنبال‌کننده
776 عکس
198 ویدیو
6 فایل
آیا چیز های تکراری بی ارزش هستند ؟ نظر شما چیست ؟ چه موافق ، چه مخالف ، از همراهی خود مرا محروم نکنید . مشتاق حضورتان !
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾┈• عید آمد و دل از غم دیرینه شد آزاد چشمم به دستان حسین بن علی(ع) افتاد دارد در آغوشش عجب شهزاده ای زیبا غرقِ طوافش ماه و خورشید و نسیم و باد از دست اربابم رسید عیدی جانانی ویرانۂ قلبِ منِ آشفته شد آباد (ع)✨🌺 ✨🌺 کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾┈• 💢 شاخصه های نماینده شایسته 🔷 شـاخـص های نـماینـده تـراز انـقلاب اسـلامـی بر اساس بیـانات امـام خامنـه ای: 🔸 خدوم 🔸 دلسوز 🔸 صادق 🔸 صمیمى 🔸 شجاع 🔸 نترس 🔸 امین 🔸 مستقل 🔸 ضدفساد 🔸 کارآمد 🔸 مردم دار 🔸 متدین 🔸 باکفایت 🔸 بابرنامه 🔸 باشرف 🔸 باتجربه 🔸 ساده زیست 📎 📎 📎 📎 📎 📎 کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
📝شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش دهم ✅ ویژگیهای فرشتگان 🔹 باز صفات والاى ديگرى از فرشتگان: در اين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) به سراغ اوصاف ديگرى از فرشتگان مى رود (و گويى به آدميان توصيه مى کند که اگر مى خواهيد به شکل فرشتگان در آييد و راه قُرب الى الله را ادامه دهيد بايد اين اوصاف را براى خود فراهم سازيد.) نخست به مقام توحيد افعالى آنها و توجّه خاصّ آنان به خداوند يکتا و صرف نظر کردن از غير او اشاره کرده، مى فرمايد: «آنها (عشق به) خداوندى را که صاحب عرش است، ذخيره روز بى نوايى خود قرار داده، و در آن هنگام که خلق به مخلوقات مى انديشند آنها تمام توجّه خود را متوجّه خالق ساخته اند». (قَدِ اتَّخَذُوا ذَاالْعَرْشِ ذَخِيرَةً لِيَوْمِ فَاقَتِهمْ، وَ يَمَّمُوهُ(1) عِنْدَ انْقِطَاعِ الْخَلْقِ إِلى المَخْلُوقِينَ بِرَغْبَتِهمْ). «ذَالْعَرش» يکى از اوصاف خداست که دلالت بر نهايت عظمت ذات او دارد;  چرا که عرش برترين موجود جهان خلقت است و اين وصف از آيه شريفه «ذُوالْعَرْش يُلْقِى الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلاَقِ; او صاحب عرش است و روح (مقدّس) را به فرمانش بر هر کس از بندگانش که بخواهد القا مى کند تا همه را از روز ملاقات (روز رستاخيز) بيم دهد».(2) آرى، آنها جز به خدا دل نبسته اند و جز او را مبدءِ خير و برکت و نجات، در اين عالم نمى شناسند و انسان هاى با ايمان تا همين طريق را در مسير معرفة الله نپويند به جايى نمى رسند. تعبير به «ذَخِيرَةً لِيَوْمِ فَاقَتِهِمْ» نشان مى دهد که فرشتگان نيز در روز قيامت حساب و کتاب و پاداش و جزايى دارند. سپس مى افزايد: «آنها هيچگاه عبادت او را پايان نمى دهند (چرا که) علاقه آنها به لزوم عبادت پروردگار، از رجاء و خوف روز افزون او - که هرگز از دل آنها برکنده نمى شود - سرچشمه مى گيرد». (لاَ يَقْطَعُونَ أَمَدَ غَايَةِ عِبَادَتِهِ وَ لاَ يَرْجِعُ بِهِمُ الإسْتِهْتارُ(3) بِلُزُومِ طَاعَتِهِ، إِلاَّ إِلَى مَوَادَّ(4) مِنْ قُلُوبِهمْ غَيْرِ مُنْقَطِعَة مِنْ رَجَائِهِ وَ مَخَافَتِهِ). آرى، آنها انگيزه هاى اطاعت و بندگى را از سرچشمه اى مى گيرند که فناناپذير است و آن سرچشمه، همان خوف و رجاء در برابر پروردگار است که نتيجه معرفت و شناخت آنها نسبت به خداست; اين عرفان ابدى و آن خوف و رجاء جاودانه، همواره آنها را در اين مسير به راه مى اندازد. لذا در جمله بعد تأکيد مى کند که: «هرگز اسباب خوف پروردگار، از آنها قطع نشده تا در تلاش و کوشش خود سستى کنند» (لَمْ تَنْقَطِعْ أَسْبَابُ الشَّفَقَةِ مِنْهُمْ، فَيَنُوا في جِدِّهِمْ). سپس اين سخن را با جمله ديگرى تکميل مى فرمايد و آن اينکه: «طمع ها آنها را اسير چنگال خود نکرده، تا سرعت سعى (در امور دنيا) را بر کوشش خود (در کار آخرت و طاعت پروردگار) مقدّم دارند».(و لَمْ تَاْسيرْهُمُ الاَْطْمَاعُ فَيُؤْثِروُا وَ شِيکَ(5) السَّعْيِ عَلى اجْتِهَادِهِمْ). آرى، آنچه انسان را در طريق بندگى حق سست مى کند اسارت در چنگال هوس ها و طمع هاست که نيروهاى خلاّق را به خود جذب کرده و از اطاعت خدا دور مى سازد. در توصيفى ديگر درباره فرشتگان مى فرمايد: «آنها اعمال گذشته خود را بزرگ نشمرده اند که اگر بزرگ مى شمردند اميدوارى (بيش از حدّ) آنها خوفشان را از بين مى برد». (لَمْ يَسْتَعْظِمُوا مَا مَضَى مِنْ أَعْمَالِهِمْ، وَ لَوِاسْتَعْظَمُوا ذلِکَ لَنَسَخَ الرَّجَاءُ مِنْهُمْ شَفَقَاتِ وَ جَلِهِمْ). اين، درس ديگرى است براى همه انسانها تا هميشه اعمال خويش را در پيشگاه خدا کوچک بشمرند، که اگر بزرگ بشمرند سبب دلبستگى و اميدوارى به آن مى شود و آنان را در اعمال آينده، سست مى سازد و خوف از خدا را - که يکى از عوامل مهمّ حرکت به سوى کمال است - از ميان مى برد. گذشته از اين، ما چه هستيم که اعمال ما چيزى باشد که لايق درگاه او باشد. در بعضى از صفات گذشته سخن از عدم اعجاب ملائکه نسبت به خود و اعمال خويش بود و در اينجا سخن از تأثير اعجاب در غلبه يافتن رجا بر خوف است که رهروان راه حق را از راه باز مى دارد! چرا که طبيعى است هرگاه کسى اعمال خود را در پيشگاه خدا بزرگ بشمرد، حالت طلبکارى در خود احساس مى کند و شخصى که خود را طلبکار مى داند اعمالى را که انجام داده کافى مى شمرد و از پيمودن راه تکامل باز مى ماند." ✍ پی نوشت: 1. «يَمّموا» از مادّه «يَمّ» به معناى قصد کردن چيزى است و «تيمّم» را از اين رو «تيمّم» مى گويند که انسان قصد مى کند دست خود را بر خاک زند و بر پيشانى و پشت دستها بمالد. 2. سوره غافر، آيه 15. 3. «اِستهتار» مصدر است و به معناى بى مبالاتى و حرص بر انجام کار خلافى است و ريشه اصلى آن «هَتْر» (بر وزن ستر) به معناى حماقت و جهل است. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🌷 حضرت امام صادق(علیه السلام) فرمودند : 🖌 بهترین میراثِ پدران برای فرزندان ، ادب است ؛ نه مال و ثروت. 🖌 زیرا ثروت از میان می رود و ادب پایدار می ماند. 📚 مکارم الاخلاق ، ص ۱۳۳
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾┈• 💠 حکمت ثابت 🔹 انسان در نیایش‌ ها و دعا كردن باید باشد. این از بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) است که به منزله قانون اساسی است و هیچ چیزی بر آن حاكم نیست _ می ‌دانید بعضی از اصول اند،‌ بعضی از عمومات اند و‌ بعضی از اطلاقات اند كه غیر قابل تخصیص و تقیید هستند؛ این بیان نورانی امام سجاد در صحیفه هم از همین قبیل است _ فرمود: «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ ای خدایی كه با هیچ وسیله‌ نمی ‌شود تو را عوض كرد. 🔹 توسّل چیز خوبی است و دستور هم دادی؛ هم به نماز هم به روزه هم به ولایت دستور دادی؛ اما با توسل نمی ‌شود که تو مسیر حكمتت را تغییر بدهی و ـ معاذ الله ـ كاری كنی غیرِ حكیمانه، این شدنی نیست! «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ». 📚 سوره مبارکه ص جلسه 10 تاریخ: 1393/02/29 کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : ✍️ إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الشّابَّ الَّذي يُفنِي شَبابَهُ في طاعَةِ اللّهِ. 🖌 خداوند دوستدار جوانى است كه جوانى‌اش را به اطاعت خداوند مى‌گذراند. 📗 میزان الحکمه ، حدیث ۹۰۹۷ ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🟢 اصلح کیست؟ از مهمترین پرسش هایی که در زمان انتخابات برای انتخاب کنندگان مطرح می شود این سوال مهم است که به راستی اصلح کیست؟ 🔹شکی نیست، همه کسانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند، حداقل صلاحیت را برای ورود به کارزار حساس مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را داشتند. اما نکته مهم اینکه شورای نگهبان با نگاه حداقلی، افراد را تایید می کند و این انتخاب کنندگان هستند که باید با نگاه دقیق و درست از میان کاندیدای موجود، بهترین را انتخاب و روانه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کنند. 🔹حال سوال اینجاست علاوه بر ویژگی های عمومی از جمله؛ صداقت، راستگویی، امانتداری، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، سخت کوشی و تلاش برای حل مشکلات مردم و‌...که یک نماینده باید داشته باشد، چه ویژگی های مهم دیگری است که کاندیدای اصلح را از دیگران متمایز می سازد: ۱_شناخت منافع کلان ملی؛ اصل ۸۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اشاره می کند هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی را دارد. شاید بتوان گفت از مهمترین ویژگی یک کاندیدای اصلح این است که درک درست و دقیقی از مسائل کلان ملی داشته باشد و بتواند در لحظه و به موقع تصمیمات مناسبی را برای پیش برد اهداف کشور بردارد. 🔸این مسئله از آن جهت مهم است که برخی به جای اندیشیدن به مسائل کلان ملی، منافع حزبی، جناحی و حتی شهرستانی خود را ترجیح می دهند که این می تواند پیامدهای نامطلوبی برای ملت و کشور داشته باشد. ۲_آشنا به ساز و کار اداری و سابقه کار اجرایی؛ طبیعی است کسی می تواند قدم بهتری برای حل مشکلات مردم بردارد که از نزدیک مشکلات را حس کرده و حتی سالها برای حل مشکلات مردم در سمت های مختلف انجام وظیفه کرده باشد. 🔹این سخن به این معنا نیست که راه برای جوانان به مجلس بسته شود، بلکه به این معنا است که کسی که سابقه اجرایی کمتری دارد شاید بتواند یک مجموعه ای را مدیریت کند اما برای ورود به مجلس به دلیل اهمیت بسیار والای جایگاه نمایندگی به سابقه اجرایی بیشتری نیاز داشته باشد. 🔸نکته مهم اینکه این ویژگی هم میتواند در نمایندگان گذشته وجود داشته باشد و هم در میان کسانی که سابقه نمایندگی ندارند اما به امورات اجرایی کشور آشنا هستند و سابقه کار اجرایی در رده بالا را داشته اند. بدیهی است کسی که سابقه اجرایی کمی دارد و حتی شاید یک روز در ساختار اجرایی کشور حضور نداشته باشد نمی تواند در قامت نمایندگی مردم یک شهر در مجلس شورای اسلامی به درستی به ایفای وظایف خود بپردازد. از این جهت که به دلیل فرصت بسیار کوتاه، مجلس شورای اسلامی محل آزمون و خطا و یادگیری افراد تازه وارد به امورات اجرایی کشور نیست. 🔹جمع بندی اینکه با وجود اینکه شورای نگهبان صلاحیت حداقلی افراد را تایید می کند اما صلاحیت کارامدی به ملت سپرده شده است و این مردم هستند که باید با بررسی سوابق افراد به شاخص ترین گزینه دست یابند. 🔸و نکته اخر اینکه شاید کسی که از بیرون از گود برای مسائل مملکت طرح و برنامه می دهد شاید اگر به جایگاه نمایندگی دست یابد به دلیل عدم اشنایی و شناخت درست مسائل و نداشتن تجربه میدانی نتواند موفق شود که در آن صورت فرصت های حل مشکلات به سرعت سپری می شود و مشکلی از مردم حل نخواهد شد. 🔹آنچه که در انتخاب اصلح به ما کمک می کند شناخت و بررسی درست و دقیق سوابق نامزدها است که می تواند بهترین معیار برای رسیدن به انتخاب اصلح باشد. ✍️سید محمد علی فروتن ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
😳👌😱کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای سواد رسانه‌ای 📌شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند، ♻️ همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ⁉️ شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... 📺📢_________ https://eitaa.com/uni_haj_ghasem1
راستش مدتهاست میخواهم درباره دعوت به شرکت در انتخابات چیزی بنویسم ولی نتوانستم. اخیراً احساس میکنم حرف زدن درباره خیلی چیزها دیگر در توان من نیست. به محض اینکه ابعاد پیچیده‌تری از چیزها به روی من گشوده می‌شود، به جای سخن گفتن، لکنت زبان می‌گیرم. اما ... رای خواهم داد و حتی احتمالا به بعضی از کسانی رای خواهم داد که دوره‌ی قبل مانع قرار گرفتن اسم من در لیست نهایی شدند. چرا این جمله را گفتم؟ جهان ما جهان تزاحم و آمیختگی خوب و بد و زیبا و زشت است. ما در دوران عسرت آخرالزمان و گرفتار مکر زمانه‌ایم. شاید کمتر پیش بیاید که سیاهی و سپیدی آنچنان از هم جدا باشد که با یک نگاه بتوان جانب سپیدی را گرفت و به سیاهی لعنت فرستاد. گاهی بین بد و بدتر مجبور به انتخابیم. ما در محاصره‌‌ی اولویتها و فوریتها و مصلحت‌ها هستیم و به همین مقدار هم در پیشگاه خداوند پاسخگو خواهیم بود. انتخابها در میدان واقعیت پیچیده‌تر از شعرهای رمانتیک و شعارهای سانتیمانتال است. و همین است که "بصیرت" را کمیاب و خواستنی کرده است. به همان میزان که با انتخاب ما رنج‌ها اندکی کاهش یابد، آبروی دین خدا کمتر آسیب ببیند، خِرد و خردمندان کمتر منزوی شوند، فرصت‌طلبان کمتر مجال یابند و... حتی اگر یک رأی از من باعث تقویت جبهه‌ی حق، باعث قوت قلب مادر شهید و باعث ناامیدی شیاطین‌و لبیکی به بزرگ علمدار جبهه توحیدی در تاریخ ظلمانی امروز جهان باشد... به همان میزان در سرنوشت یک جهان سهیم خواهم بود. 🔺️وحید یامین‌پور 🆔️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۹۲ الی ۹۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ هر چند، غروب خورشید در چشمه اى گل آلود، قطعاً جنبه خطاى باصره داشت، ولى با این حال، نشان مى دهد: ممکن است خورشید با آن عظمت به وسیله چشمه گل آلودى پوشانده گردد، همان گونه که یک انسان با عظمت و یک شخصیت والامقام گاه بر اثر یک لغزش به کلّى سقوط مى کند، و شخصیتش در دیده ها غروب خواهد کرد. ۳ ـ هیچ حکومتى نمى تواند، بدون تشویق خادمان و مجازات و کیفر خطاکاران به پیروزى برسد، این همان اصلى است که: ذو القرنین از آن به خوبى استفاده کرده گفت: آنها را که ظلم و ستم کرده اند مجازات خواهیم کرد، و آنها که ایمان آورده و عمل صالح دارند را به نحوى شایسته و نیکوئى پاداش خواهیم داد . على(علیه السلام) در فرمان معروفش به مالک اشتر که یک دستور العمل جامع کشوردارى است مى فرماید: لایَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِیءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَواء فَإِنَّ فِی ذلِکَ تَزْهِیداً لاِ َهْلِ الاْ ِحْسانِ فِی الاْ ِحْسانِ وَ تَدْرِیباً لاِ َهْلِ الاِْسائَةِ عَلَى الاِْسائَةِ: هیچ گاه نباید نیکوکار و بدکار در نظر تو یکسان باشند، زیرا این امر، سبب مى شود که: نیکوکاران به کار خود بى رغبت شوند و بدکاران، جسور و بى پروا .(۳) ۴ ـ تکلیف شاق، هرگز مناسب یک حکومت عدل الهى نیست، و به همین دلیل، ذو القرنین بعد از آن که تصریح کرد، من ظالمان را مجازات خواهم کرد و صالحان را پاداش نیکو خواهم داد، اضافه نمود: من برنامه سهل و آسانى به آنها پیشنهاد خواهم کرد (تا توانائى انجام آن را از روى میل و رغبت و شوق داشته باشند). ۵ ـ یک حکومت فراگیر، نمى تواند نسبت به تفاوت و تنوع زندگى مردم، و شرائط مختلف آنها، بى اعتنا باشد، به همین دلیل، ذو القرنین که صاحب یک حکومت الهى بود، به هنگام برخورد با اقوام گوناگون ـ که هر کدام زندگى مخصوص به خود داشتند ـ متناسب با آن رفتار کرد، و همه را زیر بال پر خود گرفت. ۶ ـ ذو القرنین، حتى جمعیتى را که به گفته قرآن، سخنى نمى فهمیدند (لایَکادُونَ یَفْقَهُونَ قَوْلاً) از نظر دور نداشت، و با هر وسیله، ممکن بود به درد دل آنها گوش فرا داد، و نیازشان را بر طرف ساخت، و میان آنها و دشمنان سرسختشان سدّ محکمى ساخت و با این که: به نظر نمى رسد، یک چنین جمعیت عقب افتاده اى هیچ گونه نفعى براى حکومت داشته باشند، بدون هر گونه چشم داشت به اصلاح کارشان پرداخت. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: إِسْماعُ الاْ َصَمِّ مِنْ غَیْرِ تَضَجُّر صَدَقَةٌ هَنِیئَةٌ: بلند سخن گفتن آن چنان که شخص ناشنوا بشنود مشروط بر این که توأم با اظهار ناراحتى نباشد، صدقه گوارائى است .(۴) ۷ ـ امنیت، نخستین و مهمترین شرط یک زندگى سالم اجتماعى است، به همین جهت ذو القرنین براى فراهم کردن آن، نسبت به قومى که مورد تهدید قرار گرفته بودند پرزحمت ترین کارها را بر عهده گرفت، و براى جلوگیرى از مفسدان، از نیرومندترین سدّها استفاده کرد، سدّى که در تاریخ ضرب المثل شده، و سنبل استحکام و دوام و بقاء است. مى گویند: همچون سدّ اسکندر ! (هر چند ذو القرنین اسکندر نبود). اصولاً، تا جلو مفسدان را با قاطعیت و به وسیله نیرومندترین سدّها نگیرند، جامعه روى سعادت نخواهد دید. و به همین دلیل، ابراهیم(علیه السلام) هنگام بناى کعبه نخستین چیزى را که از خدا براى آن سرزمین تقاضا کرد، نعمت امنیت بود، (رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً).(۵) و نیز به همین دلیل، سخت ترین مجازات ها در فقه اسلامى براى کسانى در نظر گرفته شده است که امنیت جامعه را به خطر مى افکنند (به تفسیر سوره مائده آیه ۳۳ مراجعه شود). ۸ ـ درس دیگرى که از این ماجراى تاریخى مى توان آموخت، این است: صاحبان اصلى درد، باید در انجام کار خود شریک باشند که: آه صاحب درد را باشد اثر . لذا، ذو القرنین به گروهى که از هجوم اقوام وحشى شکایت داشتند، نخست دستور داد: قطعات آهن بیاورند، بعد از آن، دستور آتش افروختن در اطراف سدّ آهنین براى جوش خوردن، و بعد از آن دستور تهیه مس مذاب براى پوشاندن آهن با لایه اى از مس داد. اصولاً، کارى که با شرکت صاحبان اصلى درد، پیش مى رود هم به بروز استعدادهاى آنها کمک مى کند، و هم نتیجه حاصل شده را ارج مى نهند و در حفظ آن مى کوشند; چرا که در ساختن آن تحمل رنج فراوان کرده اند. ضمناً، به خوبى روشن مى شود: حتى یک ملت عقب افتاده، هنگامى که از طرح و مدیریت صحیح برخوردار شود، مى تواند دست به چنان کار مهم و محیّر العقولى بزند. ✍ پی نوشت: ۳ ـ نهج البلاغه ، نامه ۵۳. ۴ ـ سفینه ، جلد ۲، لفظ صمم . ۵ ـ ابراهیم، آیه ۳۵. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🗳 ۷ روز تا انتخابات ▫️وعده ما ۱۱ اسفندماه ..‌. @ostandari_markazi
اگر قایقت شکست، باشد! دلت نشکند! دلی را نشکنی اگر پارویت را آب برد، باشد! آبرویت را آب نبَرَد! آبرویی نبری اگر صیدت ازدستت رفت، باشد! امیدت از دست نرود! امیدت بخدا باشد 💚صبح بخیر 📚 @ketab_Et
هدایت شده از پرسمان سیاسی
یکی از دلایل اصلی اهمیت انتخابات در ایران که کمتر دیده می شود❗️ 🔻 تاریخ ۷ هزارساله ایران، ۷ هزار سال دیکتاتوری و استبداد بوده است، و رابطه مردم و حاکمیت ارباب و رعیتی بوده است و و ظیفه مردم فقط اطاعت و پرداخت مالیات بوده❗️ 🔻 بویژه در تاریخ معاصر دو قرن اخیر؛ حکومت قاجار و پهلوی وابسته ترین حکومت ها بودند، اراده بیگانه در این کشور حرف اول و آخر را می زد. پهلوی در متن دو حرکت دموکراسی خواهی ایران طی دو کودتا با اراده انگلیس و آمریکا در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه نهصت دموکراتیک مشروطیت و نفت بقدرت رسید. 🔻 پهلوی تنها پادشاهی تاریخ ایران بود که با اراده بیگانه آمد و رفت و شاه می گفت من عروسک خیمه شب بازی آمریکایی ها بودم. 🔻 در تاریخ پادشاهی ایران جابجایی قدرت با کودتا، جنگ داخلی، تجزیه کشور، کشتار مردم، ناامنی، بی ثباتی و بدبختی مردم توام بود که عقب ماندگی ایران را نهادینه می کرد. 🔻بعد از انقلاب این روندهای تحقیر آمیز و قدرت زدا متوقف شد. و کارگزاران با رای مردم بقدرت رسیدند یا کنار زده شدند. و برای افراد صالح امکان دست یابی به قدرت با رای مردم فراهم گردید. 🔻 تعمیق و نهادینه شدن دموکراسی با مشارکت حداکثری و هدفمند در فرستادن افراد متعهد و متخصص، حداقل کاریست که مردم در حفظ این دستاورد انقلاب می توانند انجام دهند تا مانع از این شوند که برای رسیدن بقدرت یا جابجایی قدرت نیاز به کودتا، هرج و مرج، ناامنی و جنگ داخلی و در نتیجه نابودی کشور داشته باشد. 🔻 بویژه اینکه صهیونیسم حاکم در غرب در هیچ شرایطی با ایران قوی کنار نخواهد آمد و ۴۵ سال عملکرد آنها موید این موضوع است و تنها با قوی شدن با سرخط اثبات جایگاه مردمی انقلاب است که دشمن عقب نشینی می کند و مجبور به کنار آمدن با ایران قوی می شود. «دکترمحمدجوادیاری»
هدایت شده از جرعه نور
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾┈• 🌷مهدی شناسی ۱🌷 ◀️ﻋﺪﻡ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺟﻬﻞ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﻱ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎ ﺍﻳﺸﺎﻥ،ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻇﻮﺍﻫﺮ ﺩﻳﻦ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﻱ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺭﻭﻳﺖ ﺑﺼﺮﻱ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﻦ ﻛﺮﺩﻥ ﺗﺸﻴﻊ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ◀️ﺍﺻﻞ،ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺑﻄﻦ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ ﻭ ﻣﺴﺘﺤﺒﺎﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻄﻦ ﺍﺳﺖ. ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﺎﻧﺪ. ◀️ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻔﻬﻤﻴﻢ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ(ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﺭﺳﻴﺪﻥ ،ﻧﻪ ﺍﺳﺘﺸﻤﺎﻡ ﺑﻮﻳﻲ ﺧﻮﺵ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻳﺪﻥ ﻧﻮﺭ ﺍﺳﺖ،ﺑﻠﻜﻪ ﺳﻴﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻭﻧﻲ،ﺳﻴﺮﻱ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺳﻤﺎﺀ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ. ◀️ﺳﻴﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺳﺎﻝ ﻫﺎ ﻣﺠﺎﻫﺪﻩ ﻭ ﺗﻼ‌ﺵ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻓﻘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﻥ ﺻﻔﺎﺕ ﺭﺫﻳﻠﻪ ﻭ ﺍﺻﻼ‌ﺡ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻣﻴﺴﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ◀️ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ "ﻣﻦ ﻣﺎﺕ ﻭ ﻟﻢ ﻳﻌﺮﻑ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﻣﺎﺕ ﻣﻴﺖﺓ ﺟﺎﻫﻠﻴﺔ" ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ- ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ(ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﺭﻫﺎﻳﻲ ﻳﺎﺑﺪ،ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻠﺰﻡ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﻓﻘﻬﻲ ﻭ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺻﺎﺩﺭﻩ ﺍﺯ ﺷﺮﻉ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﺎﺷﺪ... کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾┈• ✘ دنیا فقط برای حشر با خدا آفریده شده است و لاغیر! هر نفر واجب است با خدا زندگی دونفره داشته باشد! برنامه خلوت دونفره! گپ و گفت دونفره! هم آغوشی دونفره! بدون حضور هیچ کس دیگری ... شما چقدر برای زندگی دونفره با خدا وقت میگذارید؟ کانال 🇮🇷 جرعه نور 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾┈• ※ اصلی ترین برنامه زندگی ما، رابطه ما با خداست. اگر این را باور کرده باشیم، هیچ کاری، هیچ کسی، هیچ نعمتی، هیچ ترسی میان ما و خدا فاصله ایجاد نمی کند! • اگر چیزی آمد (می خواهد نعمت باشد یا بلا فرقی نمیکند) و میان ما و خدا فاصله انداخت، یعنی ما هنوز مسئله اصلی زندگیمان خدا نیست! کانال 🇮🇷 جرعه نور 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
💠 🌟نعیمه اسلاملو🌟 🌟📚🌟📚🌟📚🌟📚🌟📚 🌟نعیمه اسلاملو متولد سال 1358، که پژوهشگر و مدرس حوزه زن و حجاب و خانواده است، 18 عنوان کتاب را به تألیف رسانده که برخی از این کتب شامل حریم ریحانه، کلبه مهر، ساکنان بهشت، زن ستم تاریخی ستم برابری، پیشوایان هرزه و ... است. وی همچنین مدرس بیش از 70 دوره آموزشی تخصصی حجاب است. اسلاملو در سال 89 به عنوان بانوی سرافراز اسلامی شناخته شد. 🌟📚🌟📚🌟📚🌟📚🌟📚 🌟آثار: 📝نسل نور 📓سفیران آمریکایی 📝فرشته ها هم عاشق میشوند 📓جادوگران برهنه 📝خانه ای پیش خدا 📓پیشوایان هرزه 📝جواهرانه 📓تلاوت آرامش 📝حریم ریحانه 📓دونیمه هم 📝بهترین حضور 📚 @ketab_Et
با سلام به بهانه انتخابات ۱۱ اسفند ماه نقش و جایگاه مساجد در جامعه اسلامی و شکل گیری «تمدن اسلامی» چگونه است ؟ 👇👇👇👇👇
مسجد محوری – مسجدستان https://masjedestan.ir/mosque/
هر جامعه الزامات و روش های خاصی در اداره خود دارد . ما هم در یک جامعه دینی زندگی می کنیم که الزامات خود را دارد ؛ ساختارها و قواعد اجتماعی و سیاسی جامعه دینی باید مبتنی بر نگاه منبعث شده از احکام الهی و دینی سر چشمه داشته باشد و گرنه در بلند مدت دچار تناقضات و تنش های مخرب خواهد شد . انتخابات هم به عنوان یکی از اساسی ترین اقدامات اجتماعی در جامعه اسلامی ، باید بر اساس الگوهای دینی طراحی و اجرا شود . برای این مهم پایگاه و محلی مطمئن و همگانی نیازمند است ؛ تا هم نامزدها و هم مردم در یک شناخت مداوم و همیشگی بتوانند بهترین قدم را برای ساخت جامعه بردارند . در جامعه ای که هیچ ارتباط پیوسته عینی در آن وجود ندارد ، نمی توان به انتخاب درستی دست یافت . برای پر کردن این نقیصه مساجد و مراکز دینی بهترین پایگاه و محل شناخت و ارتباط افراد جامعه از مسئول تا مردم است . وقتی محل شناخت آحاد افراد جامعه مسجد باشد ؛ این شناخت کمترین اشکال و اشتباه را خواهد داشت . فرهنگ غالب در مسجد ، دیگر خواهی ، گذشت ، ایثار ، کمک و دستگیری از نیازمندان ، همکاری و تعاون و ..... مبتنی بر اخلاق و دیانت است . اما فرهنگ غالب در خارج از این فضا آمیخته با سود و منفعت و برتری طلبی فردی و شخصی است . در نتیجه و مطمئنا افرادی که از مسجد و یا خارج از مسجد ظهور و بروز می کنند دارای تفکرات و تمایلات و کارکردها و نتیجه های متفاوت و حتی متناقضی خواهند بود . جامعه اسلامی برای نیل به تمدن اسلامی باید از الزامات فرهنگ و آموزه های دینی بهره مند شود تا به اهداف الهی خود دست یابد و گرنه با الگو برداری از تفکرات غیر دینی نمی توان به مقاصد دینی رسید . در همین موضوع انتخابات ، اگر افرادی که نامزد هستند از پایگاه مساجد برخاسته باشند ، در شناخت نیازها و ضرورت ها موفق تر و در انجام تکالیف مقیدتر و در دوراهی های وسوسه انگیز دنیوی امکان سلامت بیشتری دارند . همچنین انتخاب کنندگان نیز به واسطه همین پایگاه مردمی بی واسطه مسجد در شناخت نامزدها راحت تر و در انتخاب خود دقیق تر و در مطالبه گری پس از انتخاب نیز بهترین روش های مطالبه را خواهند داشت . بزرگان دین و علمای اهل فن اعتقاد دارند که پایه اصلی هر موضوعی شناخت فرهنگی و اعتقادی است . برای رسیدن به جامعه موفق و کارآمد دینی باید فرهنگ الزامات و ضروریات آن را بشناسیم ؛ تا با تکیه بر این شناخت ، تواناییهای های مورد نیاز آن را نیز شناسایی کنیم . به امید روزی که مسجد و مساجد خانه هر تصمیم فردی و جمعی ما باشد . انشاالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۹۲ الی ۹۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۹ ـ یک رهبر الهى، باید بى اعتنا به مال و مادیات باشد، و به آنچه خدا در اختیارش گذارده، قناعت کند، لذا مى بینیم ذو القرنین بر خلاف روش سلاطین ـ که حرص و ولع عجیب به اندوختن اموال از هر جا و هر کس دارند ـ هنگامى که پیشنهاد اموالى به او شد، نپذیرفت و گفت: ما مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ: آنچه پروردگارم در اختیار من نهاده بهتر است . در قرآن مجید کراراً در داستان انبیاء مى خوانیم: که آنها یکى از اساسى ترین سخن هایشان این بود که: ما در برابر دعوت خود، هرگز اجر و پاداش و مالى از شما مطالبه نمى کنیم. در یازده مورد از قرآن مجید، این مطلب درباره پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و یا انبیاء(علیهم السلام) پیشین به چشم مى خورد. گاهى، با این جمله ضمیمه است که پاداش ما تنها بر خدا است . و گاهى بدون آن، و گاه دوستى اهل بیت خود را که خود پایه اى براى رهبرى آینده بوده است به عنوان پاداش ذکر کرده اند: (قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى).(۱٠ ـ محکم کارى از هر نظر، درس دیگر این داستان است، ذو القرنین در بناى سدّ از قطعات بزرگ آهن استفاده کرد، و براى این که این قطعات کاملاً به هم جوش بخورند، آنها را در آتش گداخت، و براى این که عمر سدّ طولانى باشد و در برابر تصرف هوا و رطوبت و باران مقاومت کند، آن را با لایه اى از مس پوشاند، تا از پوسیدگى آهن جلوگیرى کند. ۱۱ ـ انسان هر قدر قوى، نیرومند، متمکن و صاحب قدرت شود و از عهده انجام کارهاى بزرگ برآید، باز هرگز نباید به خود ببالد و مغرور گردد، این همان درس دیگرى است که ذو القرنین به همگان تعلیم مى دهد. او در همه جا به قدرت پروردگار تکیه مى کرد، بعد از اتمام سدّ گفت: هذا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّى . و به هنگامى که پیشنهاد کمک مالى به او مى کنند مى گوید: ما مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ و بالاخره هنگامى که از فناى این سدّ محکم سخن مى گوید، باز تکیه گاه او وعده پروردگارش مى باشد. ۱۲ ـ همه چیز، زائل شدنى است و محکم ترین بناهاى این جهان، سرانجام خلل خواهد یافت ـ هر چند از آهن و پولاد یک پارچه باشد ـ. این آخرین درس در این ماجرا است، درسى است براى همه آنها که عملاً دنیا را جاودانى مى دانند، آن چنان در جمع مال و کسب مقام، بى قید، و شرط و حریصانه مى کوشند که گوئى هرگز مرگ و فنائى وجود ندارد، با این که: سدّ ذو القرنین که سهل است خورشید با آن عظمتش نیز سرانجام فانى و خاموش مى شود، و کوه ها با تمام صلابتى که دارند، متلاشى مى گردند و از هم مى پاشند، انسان که در این میان از همه آسیب پذیرتر است. آیا اندیشه در این واقعیت کافى نیست که جلوى خودکامگى ها را بگیرد؟! * * * ۲ ـ ذو القرنین که بود؟ در این که ذو القرنین که در قرآن مجید آمده، از نظر تاریخى چه کسى بوده است؟ و بر کدام یک از مردان معروف تاریخ منطبق مى شود؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است، نظرات مختلفى در این زمینه ابراز شده که مهمترین آنها سه نظریه زیر است. اول: بعضى معتقدند او کسى جز اسکندر مقدونى نیست، لذا، بعضى او را به نام اسکندر ذو القرنین، مى خوانند، و معتقدند: او بعد از مرگ پدرش بر کشورهاى روم، مغرب و مصر تسلط یافت، و شهر اسکندریه را بنا نمود، سپس شام و بیت المقدس را در زیر سیطره خود گرفت، و از آنجا به ارمنستان رفت، عراق و ایران را فتح کرد، سپس قصد هند و چین نمود، و از آنجا به خراسان بازگشت، شهرهاى فراوانى بنا نهاد، و به عراق آمد و بعد از آن در شهر زور بیمار شده از دنیا رفت، و به گفته بعضى بیش از ۳۶ سال عمر نکرد، جسد او را به اسکندریه بردند در آنجا دفن نمودند. دوم: جمعى از مورخین معتقدند: ذو القرنین یکى از پادشاهان یمن بوده (پادشاهان یمن به نام تبع خوانده مى شدند که جمع آن تبابعه است). از جمله اصمعى در تاریخ عرب قبل از اسلام، و ابن هشام در تاریخ معروف خود به نام سیره و ابو ریحان بیرونى در الآثار الباقیه را مى توان نام برد که از این نظریه دفاع کرده اند. حتى در اشعار حمیرى ها (که از اقوام یمن بودند) و بعضى از شعراى جاهلیت اشعارى دیده مى شود که در آنها افتخار به وجود ذو القرنین کرده اند. طبق این فرضیه، سدّى را که ذو القرنین ساخته همان سدّ معروف مأرب است. سومین نظریه که ضمناً جدیدترین آنها محسوب مى شود، همان است که دانشمند معروف اسلامى ابوالکلام آزاد که روزى وزیر فرهنگ کشور هند بود، در کتاب محققانه اى که در این زمینه نگاشته است آمده.(۹) ✍پی نوشت ۹ ـ این کتاب به فارسى ترجمه شده و به نام ذو القرنین یا کوروش کبیر انتشار یافته، و بسیارى از مفسران و مورخان معاصر، این نظریه را با لحن موافق در کتاب هاى خود مشروحاً آورده اند. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2